eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
💢در نشست «امام خمینی(ره) و تحول در حوزه‌های علمیه» عنوان شد؛ ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹وقتی تحول با نام امام خمینی پیوند بخورد، مقصود تحول متکامل است، تحول‌ می‌‌تواند در فقه، کلام، فلسفه فقه و فقه‌‌های مضاف و غیره رخ دهد؛ ولی امام تمدن اسلامی را تمدن فقه‌ می‌‌دانست و آن را گرانیگاه قرار داده بود و صحبت بنده هم معطوف به فقه و پیرافقه است. 🔸بنده به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) این پیشنهاد را دارم که موضوع امام و تحول را به‌عنوان پروژه علمی مدنظر قرار دهند و روی آن کار شود. همچنین در مورد تحولات رخ‌داده و آینده‌پژوهی و پیشران‌‌‌های تعمیق و تکمیل فقه کار شود. 🔹حریم فقه باید نگه‌داشته شود و نباید دائماً بار اضافه بر دوش فقه بگذاریم در این صورت همه ناکامی‌‌ها به‌حساب فقه گذاشته خواهد شد. کتبی‌ می‌‌نویسند که مثلاً فقه در مورد گرانی چه نظری دارد. اگر چیزی جزو گستره شریعت نیست، چرا باید آن را به فقه بچسبانیم؟! 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70378 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی جلسه هفدهم (45 - 73 - 97) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع
خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 18.mp3
9.72M
💠 جلسه هجدهم (46 - 74 - 98) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مساله ششم؛ مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم از منظر شریعت مطهر تاریخ جلسه : 1401/12‌/10 صفحات : 145 و 146 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔔دومین پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی «تقنین تخصیص کتاب به خبر واحد» 🎙ارائه: استاد خالدغفوری 👤شورای داوران، اساتید: 🎙 آیه الله ابوالقاسم علیدوست 🎙محمد قائینی 🎙سعید واعظی 🎙سید سجاد ایزدهی 🎙سیف الله صرامی 👤کمیته ناقدان، اساتید: 🎙علی رحمانی سبزواری 🎙محمد محمدی قائینی 🎙رضا اسلامی 🎙خادمی کوشا 👤 مدیر کرسی: استاد ذبیح الله نعیمیان 👤ناظر کرسی: دکتر محسن موسی وند 📆 زمان: پنجشنبه 11 اسفند 1401، ساعت 14:30- 18 🏛 مکان: قم- میدان سعیدی- خیابان 7 تیر، کوچه 12، موسسه امام رضا(ع) 📺 پخش زنده با ترافیک رایگان: heyatonline.ir/irsi
فقه ترکیز و گسست.pdf
132.1K
بخوانید 🌀 فقه ترکیز و فقه گسست 🎙سخنرانی: آیت الله ابوالقاسم علیدوست ⏰ پنجشنبه 29 شهریور ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
14010529-ertekaz.mp3
19.58M
بشنوید 🌀 فقه ترکیز و فقه گسست 🎙سخنرانی: آیت الله ابوالقاسم علیدوست ⏰ پنجشنبه 29 شهریور ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🌀 ⏰ پنجشنبه 13 بهمن ماه، ساعت 9 الی 13 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
🔰 تشکیل حکومت حقّه و ساخت خانه مشترک بشریت از اهداف قیام امام زمان(عج) است ✔️ آیت الله «ابوالقاسم علیدوست» ا در گفتگو با خبرنگار ابنا به سوالاتی درباره مهدویت پاسخ گفته است، که در پی می آید: ▫️ابنا: در ابتدا درباره معنای لغوی و اصطلاحی انتظار بگویید. ـ انتظار اصطلاح خاصی ندارد در زمانی که برای امام زمان(عج) در زمان غیبت به کار می رود، انتظار همان انتظار است. وقتی که منتظر یک واقعه هستیم، مثلا کنکور در پیش است و دانش‌آموزی می‌خواهد در کنکور شرکت کند یا اینکه قرار است میهمان عزیزی بیاید و منتظر او هستیم، واژه انتظار به کار می‌رود. انتظار را به همین معنا در عصر غیبت و درباره منتظران به کار می‌بریم، یعنی ما منتظر میهمانی هستیم ـ البته او میهمان نیست و صاحب‌خانه است ـ و منتظر تشکیل یک حکومت عدل و ساخت خانه مشترک برای بشریت هستیم که همه بشریت با عقاید مختلف در یک ساختمان جمع شوند. پس انتظار یعنی منتظر همچنین واقعه‌ای بودن است، پس با این معنا برای انتظار تابویی درست نکردیم که اصطلاح خاصی داشته باشد. طبیعتاً کسی که منتظر است باید وقایع را رصد کند و آمادگی داشته باشند. در "آمادگی داشتن" مهم این است که از توهم به واقعیت برسیم؛ گاه انسان فکر می کند که آماده است، در حالی که آماده نیست، مثل دانش‌آموزی که درست درس نخوانده است، اما فکر می‌کند که برای کنکور آماده است! و زمانی که وقت امتحان کنکور می‌رسد، می‌فهمد که آماده نبوده است. لذا من بین حفظ آمادگی و واقعیت آمادگی فرق می‌گذارم؛هیچ کس هم مثل انسان نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا واقعاً آمادگی دارد یا در توهم آمادگی است. پس بعد از رصد و کنترل، بحث آمادگی پیش می‌آید و منتظر باید آمادگی داشته باشد. وظیفه سوم پس از رصد و آمادگی، مختلف می‌شود برای نمونه حاکمیت، فرهیختگان و مردم وظایفی برعهده آنان است که به هر کدام از آنها اشاره می‌کنم. حاکمیت باید به گونه ای رفتار کند که مردم لَه لَه آمدن بهار را داشته باشند، حاکمیت به گونه‌ای عمل نکند که مردم فاصله بگیرند و خدای نکرده بگویند که اگر مهدی بیاید به همین شکل و قالب رفتار می‌کند و ما با خلاء اعتقادی مواجه شویم. حاکمیت باید عدالت، شفافیت، شایسته‌سالاری و صداقت خود را نشان دهد، و کاری کند که مردم را آماده و اعتقاد آنان را راسخ کند. وظیفه مردم معرفت نسبت به امام زمان(عج) و برنامه ایشان است. بعد از معرفت، مرحله عمل است. اگر کسی امام را شناخت، باید شناخت او رنگ عمل پیدا کند. وظیفه دیگر انتقال است که بیشتر وظیفه رسانه‌ها، روحانیون و نهادهای مذهبی است؛ معرفت، عمل و انتقال معارف به نسلی که می خواهد در حکومت مهدوی زیست کند، لذا هر کدام از منتظران شأنی دارند. ▫️ابنا: از دیدگاه شما آسیب‌شناسی بحث مهدویت چه مسائل و مواردی است‌؟ ـ انتظار بسیار ارزشمند است و اساساً تشیع بدون انتظار، مفهوم اصلی خود را از دست می‌دهد؛ هر چند که تشیع در مفهوم انتظار منحصر نیست. لذا انتظار باید آسیب‌شناسی شود و به شدت با خرافه مبارزه گردد. متأسفانه رسانه‌ها، جلسات مذهبی و حتی رفتارهای مسئولان ما خرافه‌زا است، گاهی حرف‌ها و نکاتی گفته می‌شود که نه سند دارد و نه قابل دفاع است! بنابراین باید به شدت مواظب این ویروس و میکروب بود که وارد جامعه، رسانه و سخنرانی‌ها نشود. دوم از آسیب‌های انتظار که متأسفانه من حس می‌کنم رگه‌های آن مشخص شده، انحصار است؛ برخی مثل بعضی از برنامه‌های مذهبی می‌خواهند امام زمان(عج) را در انحصار خودشان بگیرند. من یک زمان درباره اربعین گفتم که اربعین حتی برای شیعه نیست، بلکه برای انسان و هر کسی که مرام امام حسین(ع) را دوست دارد، است. لذا بعضی می‌خواهند انتظار را در انحصار بگیرند، دیوار بچینند و تحجیر کنند در حالی که این کار درست نیست، و انتظار برای همه است. یعنی انتظار "من الاسلام للانسان" است، از اسلام برای انسان است. به عبارت دیگر هر انسانی می‌تواند منتظر باشد و ما نباید امام زمان(عج) را در انحصار گروه خاص قرار دهیم یا اگر ایشان را سیاسی کنیم که طرفه‌ای می شود، پس انتظار و مهدویت انحصاری ندارد. چنانچه که نباید تضییق کرد، برخی می‌گویند که امام زمان(عج) می‌آید تا کشتار وسیعی راه بیندازد، سخت‌گیری می‌کند تا اسلام را حاکم کند، این‌ سخنان نشان از یک روحیه مریض و مالیخویایی است. برنامه امام زمان(عج) ضمن این که بر حفظ ارزش‌ها است، بر صلح و توسع است. هدف امام ساخت خانه مشترک بشریت است، یعنی خانه‌ای که بشریت می‌تواند در آن جا بگیرد ولو این که عقاید مختلف داشته باشد. ما اعتقاد داریم که اغلب انسان‌ها در آن زمان هدایت می‌شوند و راه حق را پیدا می‌کنند و بنا نیست شاغول انداخته شود و به جای دیوار، پل زده می‌شود. پس خرافه، انحصار و تضییق از آسیب‌های این پدیده مبارک می‌باشد که باید مواظب بود.
💢بعضی می‌خواهند «انتظار» را در انحصار بگیرند، دیوار بچینند و تحجیر کنند/ می‌گویند امام زمان می‌آید تا کشتار وسیعی راه بیندازد! این‌ سخنان نشان از یک روحیه مریض و مالیخویایی است ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹اساساً تشیع بدون انتظار، مفهوم اصلی خود را از دست می‌دهد؛ هر چند که تشیع در مفهوم انتظار منحصر نیست. لذا انتظار باید آسیب‌شناسی شود و به شدت با خرافه مبارزه گردد. 🔸متأسفانه رسانه‌ها، جلسات مذهبی و حتی رفتارهای مسئولان ما خرافه‌زا است، گاهی حرف‌ها و نکاتی گفته می‌شود که نه سند دارد و نه قابل دفاع است! بنابراین باید به شدت مواظب این ویروس و میکروب بود که وارد جامعه، رسانه و سخنرانی‌ها نشود. 🔹دوم از آسیب‌های انتظار که متأسفانه من حس می‌کنم رگه‌های آن مشخص شده، انحصار است؛ برخی مثل بعضی از برنامه‌های مذهبی می‌خواهند امام زمان(عج) را در انحصار خودشان بگیرند. من یک زمان درباره اربعین گفتم که اربعین حتی برای شیعه نیست، بلکه برای انسان و هر کسی که مرام امام حسین(ع) را دوست دارد، است. 🔸بعضی می‌خواهند انتظار را در انحصار بگیرند، دیوار بچینند و تحجیر کنند در حالی که این کار درست نیست، و انتظار برای همه است. یعنی انتظار "من الاسلام للانسان" است، از اسلام برای انسان است. به عبارت دیگر هر انسانی می‌تواند منتظر باشد و ما نباید امام زمان(عج) را در انحصار گروه خاص قرار دهیم یا اگر ایشان را سیاسی کنیم که طرفه‌ای می‌شود، پس انتظار و مهدویت انحصاری ندارد. 🔹برخی می‌گویند که امام زمان(عج) می‌آید تا کشتار وسیعی راه بیندازد، سخت‌گیری می‌کند تا اسلام را حاکم کند، این‌ سخنان نشان از یک روحیه مریض و مالیخویایی است. برنامه امام زمان(عج) ضمن این که بر حفظ ارزش‌ها است، بر صلح و توسع است. هدف امام ساخت خانه مشترک بشریت است، یعنی خانه‌ای که بشریت می‌تواند در آن جا بگیرد ولو این که عقاید مختلف داشته باشد. 🔸ما اعتقاد داریم که اغلب انسان‌ها در آن زمان هدایت می‌شوند و راه حق را پیدا می‌کنند و بنا نیست شاغول انداخته شود و به جای دیوار، پل زده می‌شود. پس خرافه، انحصار و تضییق از آسیب‌های این پدیده مبارک می‌باشد که باید مواظب بود. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت‌الله علیدوست روایت کرد: 🎙 پادکست صوتی| خاطره شهید سید اسماعیل بلخی از شبی که در زندان گذارند 🔻دین اینگونه به دست من و شما رسیده است... ➖ در مقطع انقلاب، شما می بینید حدود 300 هزار شهید برای حفظ دین داده شده، این باید آبیاری و حفاظت شود. 🔹 من و شما رسالت حفاظت از تراث را داریم ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا إلیه راجعون ارتحال حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مسعود دیانی، تیر غمی بود که تا پر بر دل نشست. آشنایی ما با آن مرحوم با برنامه سوره بود که توفیقی بود تا در معیت حضرت استادم، آیت الله علیدوست مدظله به تهران برویم و برنامه هایی متعدد داشته باشیم. مرحوم دیانی: طلبه ای جویای حقیقت بود، حال حقیقت هر چه می خواهد باشد؛ متواضع و فروتن بود، از او احساس صمیمیت و سادگی به قلب متبادر می شد؛ در مساله های مورد بررسی، پر مطالعه بود و با اطلاعات در برنامه حاضر می شد؛ استاد راضی از برنامه سوره بیرون می آمد به این معنی که به اندازه ظرفیت برنامه توانسته سخنان مورد نظر خود را بگوید و مدیریت مجری در این مساله بسیار مهم است؛ گاه افراد و استعدادهایی را رصد کرد و در مقابل دوربین آورد که جامعه کمتر آنان را می شناخت. رفتن او، برای ما کوتاهی زندگی در دنیا را یادآور می شود، به تعبیر شیوای سیدالشهداء علیه السلام: فكان الدنيا لم تكن و كان الاخره لم تزل جریده رو، که گذرگاهِ عافیت تنگ است پیاله گیر، که عمرِ عزیز بی‌بدل است او زنده به ایمان به خدا و اولیاء او بود و حیاتی که از این رهگذر نصیب انسان می شود، حیات طیبة است طوبی له و حسن مآب. ٱللَّٰهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْرًا وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا ٱللَّٰهُمَّ إِنْ كَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِي إِحَسَانِهِ وَإِنْ كَانَ مُسِيئًا فَتَجَاوَزْ عَنْهُ وَٱغْفِرْ لَهُ ٱللَّٰهُمَّ ٱجْعَلْهُ عِنْدَكَ فِي أَعْلَىٰ عِلِّيِّينَ وَٱخْلُفْ عَلَىٰ أَهْلِهِ فِي ٱلْغَابِرِينَ وَٱرْحَمْهُ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ ٱلرَّاحِمِينَ. سید مرتضی حسینی کمال آبادی اسفند 1401