دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ال
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 32.mp3
20.87M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه سی و دوم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/09/06
صفحات : 311 و 312
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی و هفتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدو
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 38.mp3
14.5M
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه سی و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 149 و 150
تاریخ جلسه : 1403/09/06
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠
032.docx
18.8K
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه سی و دوم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/09/06
صفحات : 311 و 312
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی و هفتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
جلسه 38.docx
42.4K
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه سی و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 149 و 150
تاریخ جلسه : 1403/09/06
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدو
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 39.mp3
10.4M
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه سی و نهم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 149 و 150
تاریخ جلسه : 1403/09/07
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم جلسه ششم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره م
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 7.mp3
10.44M
💠 #تفسیر_قرآن کریم
جلسه هفتم - سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره
تاریخ جلسه : 1403/09/07
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم متن پیادهسازی جلسه جلسه ششم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠
جلسه هفتم تفسیر.docx
16.8K
💠 #تفسیر_قرآن کریم
متن پیادهسازی جلسه
جلسه هفتم - سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره
تاریخ جلسه : 1403/09/07
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#متن_پیاده_سازی_شده
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
جلسه 39.docx
36.5K
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه سی و نهم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 149 و 150
تاریخ جلسه : 1403/09/07
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
انگاره ستیز فقه و اخلاق
پیوند به گفتگوی آقایان علیدوست و سروش
یکی از محورهای گفتگو میان آقایان علیدوست و سروش دربارۀ فقه و اخلاق بود. آقای سروش بر تهیبودن فقه از اخلاق؛ بلکه ستیز این دو با هم پا فشرد و آقای علیدوست، افزون بر تبیین رسالت فقه، با نشاندادن نمونههایی از پیوند فقه و اخلاق، کلیت ادعای آقای سروش را نادرست شمرد.
مسئله، بودن گزارههایی در فقه است که عقل آنها را قبیح میشمارد. به سخن دیگر: آیا فقه میتواند گزارهای داشته باشد که عقل آن را قبیح میداند؟ روشنتر: در تقابل میان عقل و نقل چه باید کرد؟
این نمونهها را ببینید:
الف. کمک مالی به نیازمندان واقعی که نه خمس باشد؛ نه زکات مال؛ نه زکات فطر و نه نفقه، زیر عنوان زکات مستحب و صدقه مستحب و انفاق مستحب قرار میگیرد که دادن آن واجب نیست (نک به رسائل فیض کاشانی، ج2، رساله7، ص11). بنابراین مردم ثروتمند میتوانند بیترس از جهنم بیآنکه ریالی به گرسنه و بیمار بدحال بدهند از کنار آنها بگذرند.
ب. الظاهر أنه من الإنفاق الذي تستحقه الزوجة ... الأدوية المتعارفة ... . الظاهر أنه ليس منه [:الإنفاق] الدواء و ما يصرف في المعالجات الصعبة ... خصوصا إذا احتاج إلى بذلِ مالٍ خطيرٍ (تحریر الوسیلة، ج2، ص317).
ج. الأحوط في العقد على الصغيرة انقطاعا أن تكون بالغة إلى حد تقبل للاستمتاع و التلذذ بها و لو بغير الوطء بأن كانت بالغة ست سنين فما فوق مثلا (همان، ص277).
د. هبه از عقود جایز است؛ یعنی هبهکننده میتواند پس بگیرد؛ ولی پسگرفتن هبه شرعاً و عرفاً ناپسند است (عصارۀ دین، مسأله 464). دربارۀ پسگرفتن هبه از غیرخویشان آمده است: در این صورت برگشت جایز است؛ ولی شرعاً و عرفاً بسیار ناپسند است (مسأله 468).
میگویم:
1. سخن در موضوعی کهن با عنوان رابطۀ فقه و اخلاق است که در دایرۀ بزرگتر، از آن به رابطۀ دین و اخلاق یاد میشود (نک. مدخل مسائل جدید در علم کلام، ج2، ص175). برخی مانند اشاعره، با انکار حُسن و قُبح عقلی و باور به حُسن و قُبح شرعی، معتقد به تقدّم دين بر اخلاق شدهاند (همان، ص176) ولی عدليه كه به مستقلات عقليه اعتقاد راسخ دارند؛ دین را مقدم بر اخلاق ندانسته و اخلاق را جزو دين میدانند (همان، ص190). فعل اخلاقی هم آن است که از درون سرچشمه بگیرد و عقل آن را نیکو بداند (ر.ک به همان، ص192-196).
2. دین را باید یک مجموعۀ به هم پیوسته دانست که آمیزهای از گزارههای باوری و رفتاریِ برگرفته از دو حجت ظاهر و باطن اند. تکهکردن این ساختار هماهنگ و در هم تنیده به سه بخش جدا از هم و نامیدن آن سه به فقه و کلام و اخلاق و سپس کشیدن دیوار میان این سه و بعد تقدیم فقه بر اخلاق، دستکم دربرخی موارد (نمونههای بالا) کاری بیدلیل و البته نادرست است. عمده دلیل، روایت إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ (کافی، ج1، ص32) است که در صدور و دلالتش بسی اشکال است (+).
3. دین با قلمرو هدایة الناس، مجموعهای از آموزههای باوری و رفتاری است که از دو حجت ظاهر و باطن (کافی، ج1، ص16) برخاستهاند. حجت ظاهر، امروز، کتاب و روایات معتبر است و حجت باطن، همان عقل همیشگی است؛ البته به شرطی که امیر باشد نه اسیر؛ كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ (نهج البلاغه، حکمت211). بنابراین گزارهای دینی است که این دو حجت، به آن نظر داشته باشند. بیشک گزارهای که به امضای عقل نرسد و عقل آن را نیکو نشمرد نمیتواند یک گزارۀ دینی شمرده شود؛ چه در رفتار باشد مانند نمونههای یادشده و چه در باور باشد مانند اعتقاد به جبر.
4. ما در دین، تنها با دو حوزۀ باور و رفتار روبرو هستیم؛ تکرار و بسندگی قرآن از آغاز تا پایان بر ایمان و عمل صالح، دلیل این مدعاست. راهبران ما در هر دو حوزه، همان دو حجت ظاهر و باطن اند.
5. در حوزه رفتار که اکنون موضوع سخن است؛ بایدها و نبایدها را گاه نقل معتبر بیان میکند و گاه عقل با حکم به حسن یا قبیح بودن کاری ما را به انجام یا ترک آن رهنمون میسازد. تأکید میشود: برونداد این حوزه، وقتی دینی است که با هماهنگی عقل امیر و نقل معتبر باشد. بنابراین هیچ تمایز؛ بلکه تقابلی میان فقه و اخلاق اصطلاحی نیست و رابطه این دو، یگانگی در بخش رفتاری دین است و اگر گاه سخن از اخلاق میشود (نک. عیون أخبار الرضا علیهالسلام، ج1، ص297) منظور همان رفتار دینی است که راهبرش عقل مُدرِک حُسن و قُبح است (فرائض و محارم نقلی و مکارم عقلی).
6. از آنچه گفته آمد دانسته میشود این توجیه پرتکرار: این کار از نظر فقهی جایز است؛ ولی از نظر اخلاقی نه؛ از ریشه نادرست است و فتوا به جایز بسیار ناپسند، درست نمینماید.
7. در تعارض مستقر میان حُکم قطعی عقل بر قبح یا حُسن کاری از یک سو و دلالت ظنی نقل بر انجام یا ترک آن کار از سوی دیگر، بیگفتگو تقدیم با حُکم قطعی عقل است.
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 149 و 150 سال تحصیلی 1
152222.pdf
205.4K
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
متن درسی استاد
صفحات 151 و 152
سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
تاریخ جلسه : 1403/09/10
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 151 و 152 سال تحصیلی 1
فقهiiii 154.pdf
166.2K
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
متن درسی استاد
صفحات 153 و 154
سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
تاریخ جلسه : 1403/09/10
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوس
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 40.mp3
14.44M
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه چهلم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 151 و 152 و 153 و 154
تاریخ جلسه : 1403/09/10
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ال
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 33.mp3
18.3M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه سی و سوم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/09/10
صفحات : 311 و 312
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh