eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.3هزار دنبال‌کننده
569 عکس
70 ویدیو
1.4هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
«ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد» تمام هستی زهرا نصیب نرجس شد 🌸🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸🌸
به اطلاع سروران گرامی می رساند به امید خدای متعال: 👈 دروس فقه و اصول استاد علیدوست 🔹 از یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ شروع خواهد شد. با تشکر ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
99108os.mp3
10.83M
💠 صد و هشتم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: تاریخ جلسه: 1400/01/15 صفحات : تعارض در اسناد مبین معارف و آیات حامل اشارات و بطون ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
99085fe.mp3
9.47M
💠 هشتاد و پنجم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گستره شناسی مشروعیت تولیت و توکیل با محوریت این دو در قضا تاریخ جلسه: 1400/01/15 صفحات : ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1_933030808.pdf
171.8K
✍️ برگه صفحات 331 و 332 فقه القضاء موضوع: گستره شناسی مشروعیت تولیت و توکیل با محوریت این دو در قضا تاریخ : 1400/01/15 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
99109os.mp3
11.71M
💠 صد و نهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: تعارض در اسناد مبین معارف و آیات حامل اشارات و بطون تاریخ جلسه: 1400/01/16 صفحات : ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
99086fe.mp3
11.35M
💠 هشتاد و ششم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گستره شناسی مشروعیت تولیت و توکیل با محوریت این دو در قضا تاریخ جلسه: 1400/01/16 صفحات : ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
5.pdf
834.2K
✍️ برگه صفحات 333 و 334 فقه القضاء موضوع: گستره شناسی مشروعیت تولیت و توکیل با محوریت این دو در قضا تاریخ : 1400/01/16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
4.pdf
872K
✍️ برگ صفحات 1817 و 1818 خارج اصول موضوع: تعارض در اسناد مبین معارف و آیات حامل اشارات و بطون تاریخ : 1400/01/16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
99110os.mp3
10.97M
💠 صد و دهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: تعارض در اسناد مبین معارف و آیات حامل اشارات و بطون تاریخ جلسه: 1400/01/17 صفحات : ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
99087fe.mp3
11.08M
💠 هشتاد و هفتم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گستره شناسی مشروعیت تولیت و توکیل با محوریت این دو در قضا تاریخ جلسه: 1400/01/17 صفحات : ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1_937880463(1).pdf
164K
✍️ برگ صفحات 1819 و 1820 خارج اصول موضوع: تعارض در اسناد مبین معارف و آیات حامل اشارات و بطون تاریخ : 1400/01/17 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
99111os.mp3
12.35M
💠 صد و یازدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ختم سخن؛ بحث شهرت تاریخ جلسه : 1400/01/18 صفحات : ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
99025fs.mp3
9.39M
💠 - جلسه بیست و پنجم (49) سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: تاریخ جلسه : 1400/01/18 صفحات : ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1_940234476.pdf
169.4K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 77 و 78 موضوع: اندیشه دوم در مساله عدم توقف مشروعیت حکومت بر رای مردم تاریخ جلسه: 1400/01/18 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
3️⃣2️⃣ مصداق طاغوت در زمان غیبت 🔸 از امام باقر علیه السلام منقول است که: مردم مسلمان بعد از رسول خدا صل الله علیه و آله مثل مردم زمان غائب شدن حضرت موسی علیه السلام شدند که عده‌ای تابع جناب هارون شدند و عده‌ای هم دنبال سامری رفتند.خلیفه‌ی اول مردم را دعوت کرد و عده‌ای به دنبال او راه افتادند، دومی آمد و دعوت کرد و عده‌ای دنبالش رفتند و بعد سومی هم به همان ترتیب، ولی امیرالمؤمنین علیه السلام إبا فرمود جز به این‌که به قرآن عمل شود. 🔸 سپس می‌فرماید: ... «و من رفع رایة ضلال فصاحبها طاغوت»، روشن است که امام علیه السلام ، می‌خواهند بفرمایند: هر کسی پرچم ضلالت بلند کند صاحبش طاغوت است، نه این‌که پرچمش ولو حق باشد ضلالت به حساب می‌آید، پس اگر پرچم، پرچمِ حقی باشد دیگر ارتباطی به این روایت ندارد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛ مطالبی است که دوستان با استفاده از بیانات و یا آثار استاد علیدوست، تهیه می فرمایند. کانال استاد علیدوست، در جهت حمایت از این دوستان به پوشش این یادداشت ها در کانال اقدام می کند. بدیهی است محتوای یادداشت ها، برداشت های دوستان از بیانات و آثار استاد بوده و مورد تایید ایشان نیست. 👌 از یادداشت های دوستان ناستقبال می شود.
✅ استفاده های آیت الله علیدوست از «جامعیت، جاودانگی و جهان شمولی شریعت» در عرصه های گوناگون اجتهاد ✍️محمدعلی ملِک 1️⃣ تفسیر کلام شارع و مبینان شریعت: قرآن کریم و بسیاری از نصوص دیگر دینی با توجه به فرازمان و فرامکان بودن دین [اعم از معارف و شریعت] باید حداکثری معنا شوند و نباید به هر مناسبت و سیاق و قرینه، مفاد آنها محدود گردد. این شیوه برخورد، به قرآن و روایات محوری اسلام هم اختصاص ندارد؛ بلکه هر نص دیگری که فرازمان و فرامکان باشد این را اقتضا دارد. این شیوه از سیره ائمه معصومین در تعامل با آیات قرآن کاملا مشهود است. مقصود از برداشت حداکثری از نصوص محوری دین، برداشتی بر خلاف عرف عقلاء نیست. از این رو این برداشت را به حضور مثل اطلاق یا عامی در کلام مشروط می کنیم؛ لکن نباید غفلت کرد که فرازمان و فرامکان بودن یک نص و صدور آن برای همه انسانها در همه زمانها، زمینه انعقاد اطلاق و عموم را در کلام آماده تر می سازد و شکستن آن به هر قرینه و سیاق قابل پذیرش نیست. از این رو سیاقی که ممکن است در یک نص محدود و متعارف مانع انعقاد ظهور اطلاقی ‌شود؛ در نصی با ویژگی های آیات قرآن مانع نمی شود. [دقت کنید] (فقه و حقوق قراردادها، 1: 564-566). قانونگذاری که بنای او در بیان قوانین به تدریج است؛ به مرور زمان بر عقودی به طور خاص انگشت نهاده و اقتضای آنها را از جواز و لزوم یا عدم جواز و عدم لزوم بیان کرده است. در این مدت مکرر از عمل به عهد و وعده و عقد سخن گفته و وفا به عهد را شاخص مومنین و خلف از عهود را نشان منافقین دانسته است ، برنامه اش جامع ، جاودانه و جهانی است؛ در اواخر قطع و انقضای تشریع ، وفا به عقود را دستور می دهد و نوع تشریعاتش در معاملات نیز امضایی و تاسیساتش اندک است. با این پیشینه آیا می‌توان دیدگاه او را به چند عقد رایج در آن زمان و مکان ، با آن شکل ، محدود کرد؟! قطعا چنین نیست. آنچه در مورد {اوفوا بالعقود} بیان کردیم در مورد {احل الله البیع} و {الا ان تکون تجاره عن تراض منکم} نیز جاری است (همان: 86). 2️⃣شناخت رویه گفتاری و قانونگذاری شارع و مبینان شریعت : شیخ اعظم انصاری روایاتی که در آن منفعت به عنوان مبیع واقع شده است را ناشی از تسامح در تعبیر می داند (ر.ک. مکاسب، 3: 7)، اما استاد علیدوست معتقد است: استعمال بیع و شرا نیز در این موارد مسامحه ، مجاز و با نصب قرینه و علاقه نیست! به راستی چه انگیزه‌ای در این مسامحه و مجاز بوده است؟! مجاز و مسامحه بدون وجه قبیح است؛ و تسامحی که منشاء اشتباه آیندگان گردد، اقبح. این گونه تسامحات از قانون گذار عرفی که قانونش به زمان و مکان خاص محدود است، پذیرفتنی نیست؛ چه رسد به قانونگذاری که قانونش جامع ،جهانی و جاودانه است (فقه و حقوق قردادها: 540). 3️⃣ اصطیاد قاعده و حکم عام : ایشان اصطیاد قاعده و حکم عام از نصوص خاص متفرقه را به آسانی صحیح نمی‌داند و با توجه به وظیفه ای که قانونگذار در بیان قانون -که فرض بر جهانی و جاودانه بودن آن است- به عهده گرفته است ، از جمله اینکه باید قواعد و احکام عام خود را -حتی الامکان- به گونه عام القا کند در رسیدن به قاعده از نصوص خرد شرایطی را معتبر می‌داند و از آن در تحقیقی که در دست انجام دارد ، بحث کرده است (فقه و مصلحت: 307) 4️⃣ سنجه و معیار درک مصالح شرعی : ایشان به دلیل جامع، جهانی و جاودانه بودن شریعت و نصوص مبین آن از ناحیه شارع و حضرات معصومین به کشف گسترده مناطات [مصالح] و قوانین کلان از نصوص وارده در موارد خرد معتقد نیست. اعتقاد مزبور بر این پایه استوار است که چون دین و شریعت *جامع* ، *جهانی* و *جاودانه* است ، بر شارع و مبینان است که مقاصد مطمح نظر خویش را عام و کلی بیان کرده و به ذکر موارد خود در رساندن آن مقاصد اکتفاء ننمایند ؛ مگر در جایی که ایراد بیان عام نامیسر باشد. (فقه و مصلحت: 484). 5️⃣ انگیزه صدور اسناد شرعی : ادله صادر از خداوند متعال ، پیامبر و ائمه "علیهم السلام" در همه موارد به انگیزه تشریع یا بیان شریعت و حکم الهی نیست ... برخی با اینکه در این زمینه به طور کامل فحص نکرده‌اند ، کلمات صادر از رسول الله "ص" را صادر از 12 ناحیه و شان می‌دانند ، بدینین قرار : تشریع ، قضا ، حکومت ، هدایت ، صلح و... پرسشی که با این توضیح پیش می‌آید ، این است : با نبود قرینه ای خاص بر حمل آیه ای بر بیان شریعت یا غیر آن ، چه باید کرد؟ آیا بر تعیین حمل بر جهتی خاص [مثلاً حمل بر بیان شریعت] دلیلی عام و اصلی فراگیر داریم؟ به نظر می‌رسد با توجه به *ابدی* و *جهانی* بودن شریعت و عدم منافات برخی شئون ، چون شان هدایت و تربیت با بیان شریعت ، حمل گزار‌ه های شرعی بر تشریع مقتضای حکمت است؛ مگر موردی خلاف آن ثابت شود و این همان نظر مشهور یا همه فقیهان است (فقه و حقوق قراردها: 553-554). ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 112.mp3
10.92M
💠 صد و دوازدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تعادل و تراجیح؛ ختم سخن؛ بحث شهرت تاریخ جلسه : 1400/01/21 صفحات : 1821 (3329) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
13.pdf
840.1K
✍️ برگ صفحات 1821 و 1822 خارج اصول موضوع: تعادل و تراجیح؛ ختم سخن؛ اقسام شهرت تاریخ : 1400/01/21 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 88.mp3
10.96M
💠 هشتاد و هشتم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گستره شناسی مشروعیت تولیت و توکیل با محوریت این دو در قضا تاریخ جلسه: 1400/01/21 صفحات : 335 و 336 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh