eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.2هزار دنبال‌کننده
555 عکس
69 ویدیو
1.4هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه شرکت 🔹 استاد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📆 زمان: شنبه تا چهار‌شنبه (در ماه مبارک رمضان) 💻 درس به صورت غیرحضوری(آفلاین) برگزار می‌شود و صوت و متن درس به صورت روزانه در کانال دروس استاد بارگذاری می گردد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
♦️در محضر رهبری معظم انقلاب 🔹دومین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع «عدالت» - 1390 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه شرکت - جلسه پنجم موضوع : - عرف؛ قانون‌گذاری یا موضوع‌سازی؟ - مالکیت فکری 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/07/27 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
005-990727-فقه.شرکت.pdf
691K
✍️ متن جلسه پنجم فقه شرکت موضوع : - مالکیت فکری تاریخ جلسه: 1399/07/27 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢بایسته‌های مفهوم‌شناسی در نصوص دینی ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست🔻 🔹زمان تفسیر اسناد شرعی، عرف زمان صدور آن اسناد را واکاوی می‌‌کنیم. کتاب‌های لغت، رابط فهمندگان نصوص با عرف زمان صدور ادله هستند. مفهوم شناسی و معناشناسی از روش‌ها و بایسته‌هایی پیروی می‌‌کنند که عدم توجه به آن، انسان را به برداشت‌های ناصحیح در مفردات و مرکبات می‌‌کشاند. 🔸بررسی همراه با تعلیل ده بایسته همراه با تطبیقات فقهی، موجب مصون ماندن از برداشت‌های ناصحیح می‌‌شود، تفسیر و تطبیق، حقیقت و مجاز، نسبت مفاهیم، بسند به قدر متیقن در موارد مشکوک و فرق داعی و معنا بخشی از این بایسته‌ها هستند. بایسته یکم: ضرورت مفهوم شناسی واژه‌های برآینددار بایسته دوم: رجوع به عرف معیار بایسته سوم: فرق تطبیق با تفسیر بایسته چهارم: توجه به تفاوت بار معنایی هیئات گوناگون بایسته پنجم: بسند به قدر متیقن در موارد مشکوک بایسته ششم: توجه به تأثر لغوی از اعتقادها و اجتهادها بایسته هفتم: توجه به فرق داعی استعمال با معنا بایسته هشتم: نسبت واژگان بایسته نهم: واژگان در آینه شریعت بایسته دهم: کاربرد اعم و تحقیق میدانی 👈در «شبکه اجتهاد» مطالعه بفرمایید: https://b2n.ir/r14795
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه شرکت - جلسه ششم موضوع : - مالکیت فکری 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/08/11 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1618869319103_006-990811-فقه.شرکت.pdf
663.3K
✍️ متن جلسه ششم فقه شرکت موضوع : - مالکیت فکری تاریخ جلسه: 1399/08/11 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه شرکت - جلسه هفتم موضوع : - مالکیت فکری 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/08/18 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
007-990818-فقه.شرکت.pdf
668.3K
✍️ متن جلسه هفتم فقه شرکت موضوع : - مالکیت فکری تاریخ جلسه: 1399/08/18 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه شرکت - جلسه هشتم موضوع : - مالکیت فکری - شرکت های معاصر 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/08/25 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
008-990825-فقه.شرکت.pdf
500.5K
✍️ متن جلسه هشتم فقه شرکت موضوع : - مالکیت فکری - شرکت های معاصر تاریخ جلسه: 1399/08/25 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه شرکت - جلسه نهم موضوع : - مالکیت فکری 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/09/02 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
009-990902-فقه.شرکت.pdf
673.5K
✍️ متن جلسه نهم فقه شرکت موضوع : - مالکیت فکری تاریخ جلسه: 1399/09/02 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔹 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد سطوح عالی حوزه علمیه در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تفسیر موضوعی و معارفی قرآن که به همت موسسه بین‌المللی حکمت برگزار می‌شود، با موضوع «ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان» به ایراد سخن پرداخت که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛👇 ✅ ظرفیت‌شناسی ماه رمضان 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در نشست «تفسیر موضوعی و معارفی قرآن» بیان داشت؛ 📖 از دو آیه قرآن برای بیان سه ظرفیتی که در ماه رمضان وجود دارد می‌توان استفاده کرد؛ یکی آیه ۱۸۵ سوره بقره است که به دو ظرفیت اشاره می‌کند و آیه نخست سوره قدر نیز به ظرفیتی دیگر. 📖 در باب مراتب روزه، معروف این است که می‌گویند روزه شکم و شهوت، روزه فقهی است و دوم، روزه از گناه است. اما از تراث دینی برمی‌آید که روزه چهار قسم است؛ 🔹 قسم اول، همین روزه شکم و شهوت است که انسان روزه بگیرد، غذا نخور، ننوشد و از شهوت استفاده نکند که روزه فقهی شکل بگیرد. 🔹 قسم دوم، روزه از گناهان است. 🔹 قسم سوم نیز تصفیه درون و روزه اعضا و جوارح است. انسان وقتی روزه می‌گیرد، باطن را باید تصفیه کند. 🔹 قسم چهارم که کمتر مورد توجه قرار گرفته و در تراث اسلامی وجود دارد، عبارت از روزه روح است. 📖 تفاوت قسم چهارم با اقسام قبل این است که دیگر بحث گناه و زدودن رذائل نیست، بلکه انسان باید از دنیای حلال نیز روزه بگیرد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22928 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه شرکت - جلسه دهم موضوع : - مالکیت فکری 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/09/11 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
010-990911-فقه.شرکت.pdf
663.4K
✍️ متن جلسه دهم فقه شرکت موضوع : - مالکیت فکری تاریخ جلسه: 1399/09/11 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه شرکت - جلسه یازدهم موضوع : - تصحیح شرعی شخصيات حقوقی 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/09/16 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
11-99.09.16-فقه.شرکت.pdf
666.5K
✍️ متن جلسه یازدهم فقه شرکت موضوع : - تصحیح شرعی شخصيات حقوقی تاریخ جلسه: 1399/09/16 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال جمعی از دانشجویان و طلاب در مورد تاثیر ویروس کرونا در اماکن مقدس و آیا این اماکن مانع از ابتلا به بیماری می‌شوند، ضمن بیان دو نظر متضاد در این زمینه، به تشریح میزان صحت فرضیات موجود پرداخته است که متن آن به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آله الطاهرین ✔️ تاثیر کرونا بر اشخاص در اماکن مقدس 🔹 در کشاکش انگاره اثبات و انکار برخی از دانشجویان و طلاب سؤالی را مطرح کرده‌اند؛ سوال این است که در مورد تاثیر کرونا در اماکن مقدس دو نظر ضد هم ابراز شده است؛ و جالب این است که هر دو نظر هم به دین نسبت داده شده است. نظر اول این که برخی گفته‌اند: برای کرونا زمان و مکان تفاوتی نمی کند. او شعوری ندارد؛ برایش حرم امام رضا یا حرم امام حسین علیهما السلام یا اماکن مقدس با غیر این مکانها تفاوتی نمی کند. و لذا باید ما مسائل بهداشتی و آن چه را که متخصصان گفته اند در این مکانها رعایت کنیم. نظر دومی که برخی دیگر ابراز کرده‌اند، و به گروه اول هم به شدت حمله کرده‌اند؛ گفته اند که مکان تاثیر گذار است؛ ائمه ما صاحب ولایت وصاحب کرامت‌اند؛ و در مکانهایی که به اینها منسوب است، کرونا اثر نمی گذارد. و حتی شنیدم که در برخی هیأت ها هم نوشته‌اند که «لطفا بدون ماسک وارد شوید»!! کربلای معلا و یا اربعین امسال عراق را و برخی شواهد دیگر را به عنوان شاهد مثال بیان می کنند. سوال شده از این دو نظر واقعا کدام درست است و تکلیف ما در این باره چیست؟ پاسخ به این سوال سخت نیست؛ میتوان پاسخ کوتاه داد و از مسلمات دین هم استفاده کرد، که قابل خدشه و بحث و گفتگو هم نباشد ... با بیان چند امر پاسخ را عرض می کنم. 1️⃣ نکته اول: ما به عنوان شیعه معتقدیم دعا و توسل و اولیای خدا می توانند کارهایی را انجام دهند؛ دعا و توسل اثر گذار است ... ما شیعیان معتقدیم که ائمه معصومین صاحب کرامت‌اند، صاحب ولایت‌اند و کارهایی را می توانند انجام دهند که دیگران نمی توانند انجام دهند و این قضیه حتی اولیای خدا را هم شامل می شود که کارهایی را انجام میدهند که ما آنها را «کرامت» می نامیم. مطالب در این باره به حد تواتر است که جای تردید باقی نمی گذارد. و حتی خود بنده دو مورد را به چشم خودم بدون واسطه دیده‌ام با همه این احوال باز هم ممکن است که عده ای بخواهند قبول نکنند و رد کنند! 2️⃣ نکته دوم: آن چه راجع به ائمه علیهم السلام گفته می شود یا اثر تضرع و توسل بیان می شود یا در مورد اثر اماکن مقدس گفته می شود، اینها همه در حد اقتضا است. یعنی هیچکس نمی تواند ادعا کند که وقتی مریض داخل حرم امام رضا علیه السلام برده شد، قطعا شفا پیدا می کند. و یا اینکه درخواست ما قطعا اثر گذار است، ... البته که اینجوری نیست و نمی توانیم در این خصوص به صورت قطعی ادعا کنیم. واقع امر این است که توسل ما ممکن است اثر گذار باشد و از طرفی هم ممکن است اثر گذار نباشد! این که گفته شود برخی ویروس ها در برخی مکانها اثر خود را از دست می دهند را می توان ادعا کرد اما در حد اقتضا اما این مطلب که قطعا ویروس در فلان مکان اثر نمی گذارد، این را باورهای دینی ما تایید نمی کند. آنهایی که قاطع ادعا میکنند، براساس موازین ادعا نمی کنند. در حد اقتضا است. ما اگر به اهل بیت علیهم السلام توسل بجوییم، اگر از اهل بیت تبعیت کنیم، قطعا نجات پیدا می کنیم. اما معنوی؛ اما آیا دیگر مریض نمی شویم؟! آیا سم در وجود ما اثر نمی گذارد؟ آیا مکان اثر را قطعا خنثی می کند؟ ما نمی توانیم به اینها پاسخ مثبت دهیم؛ اینجا است که افرادی که معتقدند و به توسل هم معتقدند می گویند که ممکن است ما به خاطر توسل چیزی را بگیریم که اگر تمام پزشکان عالم هم جمع شوند، نتوانیم از آنها بگیریم. اما ادعای قطع به نحو علت تام، کسی این گونه ادعا نمی کند. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
به همین خاطر اگر کسی از هر مرجعی یا عالمی سوال کند، و بگوید من فرزندم، مریض است و تمام داروها را کنار گذاشتم، و به هیچ پزشکی مراجعه نمی کنم و فقط فرزندم را به حرم امام رضا علیه السلام می برم، و فقط شفای فرزند را از ایشان می خواهم، البته که در جواب خواهند گفت که کار شما کار درستی نیست. این که به اذن الله از امام رضا علیه السلام شفای فرزندت را می خواهی اشکال ندارد؛ اما از این جهت که اسباب طبیعی را کنار میگذاری، کار خطایی می کنی. این که بیاییم ادعا کنیم کرونایی که در بیرون مؤثر است، در اماکن مقدس (حرم امام رضا علیه السلام) بی اثر است، البته که امکانش هست؛ اما این که کسی بیاید انکار کند، انکار او «لا عن علم» هست. اما این که بگوید حتما این طور هست، کسانی که میروند حرم امام رضا علیه السلام ماسک را بردارند و نیاز نیست که رعایت کنند، صحیح نیست. نتیجه می گیریم: در این که ممکن است مکان اثر گذار باشد، و اثر را خنثی کند، یا فلان مکان با فلان مکان ممکن است تفاوت داشته باشد، بحثی نیست؛ اما این که بخواهیم قاطعانه ادعا کنیم و اگر دیگری غیر از این گفت، به او حمله کنیم، و هر چه بر زبانمان جاری شد به او نسبت دهیم، قطعا کار اخلاقی و کار علمی و درستی نیست. همین جا من عرض کنم بزرگوارانی که گاهی اوقات اظهار نظر می کنند، سعی کنند اظهار نظر را در این مورد به اهلش واگذار کنند. گاهی اوقات انسان از یک طلبه از یک دانشجو یا مبلغ یا یک هیأتی اظهار نظری را در موضوعی امثال چنین موضوعات و مسائل می شنود که متوجه می شود روی موازین نیست. همچنین دیگران هم که می خواهند دین را بگیرند باید از اهلش بگیرند؛ در این خصوص باید ببینیم که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مسلمانان و شیعیان خود را به چه کسانی حواله داده اند ... از همان ها اعتقاداتمان را بگیریم. 3️⃣نکته سوم: سوگمندانه، سوگمندانه، گاهی اختلاف نظرهایی هست، حتی برخی غیر متخصصانه اظهار نظر می کنند؛ اما چنان به طرف مقابل حمله می کنند که گویا در مسند خدای متعال نشسته اند و مسلط بر آبروی انسانها هستند، خدای متعال هم با بندگانش چنین کاری نمی کند. بالاخره این حوادث می‌گذرد اما اثر بداخلاقی‌ها می‌ماند. الحمد لله رب العالمین ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فقه شرکت - جلسه دوازدهم موضوع : - ادامه گفتگو از تصحیح شرعی شخصیات حقوقی 💢 استاد علیدوست تاریخ جلسه: 1399/09/23 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
012-990923-فقه.شرکت.pdf
689.8K
✍️ متن جلسه دوازدهم فقه شرکت موضوع : - ادامه گفتگو از تصحیح شرعی شخصیات حقوقی تاریخ جلسه: 1399/09/23 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh