🔰 موضوع: جایگاه مصلحت در فقه (#بخش_پنجم)
فقیه در احکام حکومتی مصلحتاندیشی میکند؛ فقیه در بزنگاههای خاص مصلحتی را میبیند که منبع عقلانی یا روایی و یا آیه داشته باشد. حالا نمونهاش را برایتان میآورم که فقهایی بودهاند در چنین مواردی چنین حکم کردهاند. ما فقهایی در این طیف و در این گروه داریم که مصلحت را قبول میکنند و میگویند مصلحت قابل ادراک است. یکی از کسانی که میتوانیم بگوییم راه زیادی را در این مسیر رفته است، مرحوم امام خمینی است. از آنجایی که این جلسه به مناسبت بزرگداشت ایشان است و طبیعتاً باید از ایشان گفت. بهعنوان یک طلبهای که در این زمینهها بیاطلاع نیست؛ تراث را دیده و کارهایی را کرده است، معتقدم که ایشان در این زمینه خیلی قدم برداشته است. البته اگر بزرگداشت نراقی هم بود من شبیه همین را در مورد ایشان میگفتم. اما حالا صحبت از امام است و باید اشاره کنم که ایشان در فقهش قدمهای بزرگی را در این راستا برداشته است. نمیگویم جایگاه فقه ایشان چنین است، این مبالغه است؛ اگرچه گاهی بعضیها این گفتند که حالا بگذارید به عهده خودشان. اما ایشان در جایی که باید از نهاد مصلحت استفاده بکند، استفاده میکند.
از آنجایی که بیشتر وقت نمیکنم، اجازه بدهید، من فقط دوتا مثال از دهها مثالی که در این مورد داریم، در این زمینه ذکر کنم.
مثال اول؛ حتماً مکاسب محرمه، شیخ انصاری و مسئله بیع سلاح به اعداء دین یادتان است؛ میخواهم شما را یکجایی ببرم که همه آن را خواندید، مباحثه کردید و درسش را هم بعضاً دادید و آن بیع سلاح به دشمنان دین است. شیخ اعظم راجع به بیع سلاح صحبت میکند: آیا میشود سلاح را به دشمنان دین فروخت؟ ایشان میگوید که روایت سه رقم است: یکسری روایات میفرماید بله میشود سلاح به دشمنان دین فروخت؛ اگر شما نفروشید، دیگران میفروشند. بعضی روایات میگوید نه، مطلقاً –تفصیل هم ندارد- به دشمن سلاح دین نفروشید. بعضی روایات دیگری هم وجود دارد که میگوید در حال صلح بفروشید، اما در حال جنگ نفروشید. براین اساس، میتوانیم بگوییم الحمد لله مسئله حل شد؟ فضلا! شما چه میگویید؟ اجتهاد شما چه میگوید؟ اگر ما در یک مسئلهای یک روایت مطلق بر جواز داریم و یک روایت مطلق بر منع داریم و دو روایت دیگر هم مسئله را تفصیل میدهد، در چنین وضعیتی شما چهکار میکنید؟ لابد میگویید مطلقات هر طرف مقید میشود به آن وسطی. این خیلی راحت و روشن است. ولی شهید اول فرموده است که جایی که تقویت کفار باشد، بیع سلاح به دشمنان دین مطلقاً جایز نیست. میدانید شیخ انصاری چه میگویند؟ میگویند «کأنه اجتهاد فی مقابلة النص» یعنی آقای شهید اول! وقتی روایات ما بیان میکند، شما به چه مجوزی این حرف را میزنید؟ این اجتهاد در مقابل نص است.
حالا در همین مثال، میرویم سراغ امام خمینی؛ ایشان میگوید –این تعبیر از من است- اصلاً این نگاه غلط است. جالب هم این است که آقایانی مثل شیخ انصاری میگویند آنجایی هم که فروش سلاح به دشمن اشکال دارد، مثل در حال جنگ بودن، فقط حرمت تکلیفی دارد؛ ولی با اصل بیع، سلاح ملک دشمن میشود که باید آن را به دشمن بدهید؛ میگویند این حکم تکلیفی است نه حکم وضعی. وقتی در همان بحث نوبت به مرحوم اما میرسد، میگوید اصلاً این نگاه غلط است: «و بالجملة انّ هذا الامر من شوون الحکومة و الدولة و لیس امرا مضبوطاً، بل تابع لمصلحة الیوم و مقتضیات الوقت، فلا الهدنة مطلقاً موضوع حکم ... و لا المشرک و الکافر کذلک.» ایشان میگوید این مسئلهای متغیر در شریعت مطهر است و آن چیزی که تعیینکننده گزینه است، مصلحت وقت و مقتضیات وقت است. این مسئله شخصی هم نیست که هرکسی عهدهدار فروش بشود؛ این را باید حکومت ثبت و ضبطش بکند. ممکن است بعضی وقتها بیع سلاح به کفار نه تنها جایز باشد، بلکه واجب باشد؛ مثل آنجایی که واقعاً اللهم اشغل الظالمین بالظالمین شود. در چنین حالتی ممکن است بگوییم فروش سلاح به کفار واجب است. عجب! بیع سلاح به دشمن دین واجب است؟ بله؛ چون میخواهد جای دیگر مصرف کند. البته ما ماکیاولیزم نیستیم که بگویم باید آتش را شعلهور کرد. ولی بههرحال بعضی وقتها زمانه و شرایط اقتضائاتی دارد. بعضی وقتها با اینکه دشمن در حال صلح است، باز هم جایز نیست. مگر در زمانه ما بعضیها مطرح نکردند که چون ما با صدام در حال آشتی هستیم و صدام هم مقابل آمریکا است، صدام را حمایت کنیم! پیشنهاد داده شد و یک حرفهایی هم زده شد، منتها خوشبختانه بهجایی نرسید و إلا ممکن بود بعضیها آن را پیش ببرند.
ببینید، کسی که نگاهش نگاه مصلحت و نگاه حکومتی است، یک مسئلهای که بعضی بزرگان شخصی میدانند و بریده از مصلحت، او با مصلحت ازدواجش میدهد.
#نشست_علمی
#مصلحت
#امام_خمینی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔰 موضوع: جایگاه مصلحت در فقه (#بخش_ششم)
مثال دوم؛ حضرت امام بحثی در مورد اختیارات حاکم دارد. میدانید که فقهای ما جعل احکام تکلیفی را جزو اختیارات حاکم میدانند و این را معمولاً قبول میکنند؛ یعنی فقیه که حاکم شرع است به خاطر مصلحت میتواند امری را بر کسی واجب کند و بر کسی امری را حرام کند. مگر امام صادق نکاح متعه را برای بعضی از اصحاب حرام نکردند؟ گفتند شماها نکاح متعه نکنید؛ چون وقتی میروید نکاح متعه میکنید، ممکن است خودتان اشباع بشوید، اما به ضرر شیعه تمام میشود. در کتاب فقه و مصلحت هم روایت این موضوع آمده است و هم کسی که مورد نهی واقع شده است؛ اگر خواستید ببینید. یک بحث مهمی که از مسائل روز کشور هم است، نمیدانم این مسائل را دنبال کردید یا نه، این است که آیا فقیه و حاکم شرع میتواند بهحکم وضعی اقدام کند یا نه؟ بعضیها میگویند نه فقیه میتواند مثلاً تعداد نجاسات یا مطهرات را کم یا زیاد کم کند. ممکن است اختلاف فقهی باشد: سید مرتضی بگوید سرکه مطهِّر است و فقیه امروز ما بگوید سرکه مطهِّر نیست و اضافه کند. میگویند نه اینکه یک نکاح حلال را بگوید حرام است و نکاح حرام را بگوید حلال است. ولی اگر ما پای مصلحت را به میان آوردیم، ممکن است جعل برخی از احکام وضعی را بهعنوان حکم موقت حکومی تغییر دهیم و براساس آن بگوییم که اگر مصلحت اقتضا بکند، این حکم حرام، جایز است. من سه نفر از فقها را پیدا کردم که عنصر مصلحت را در جعل برخی از احکام وضعی دخالت میدهند: مرحوم نراقی، مرحوم آقای صدر و مرحوم امام خمینی. چون بحث ما راجع به امام خمینی است، بگذارید عبارت ایشان را بخوانم؛ ولو آقای نراقی و مرحوم صدر هم کمتر ندارند. ایشان عبارتی در اواخر تحریر الوسیله دارد که میفرماید: «للامام و والی الملسمین أن یعمل ما هو صلاح للمسلمین من تثبیت سعر او صنعة او حصر تجارة او غیرها مما هو دخیل فی النظام و صلاح للجامعة». یعنی فقیه ممکن است بگوید مثلاً بیع فلان چیز باطل است. میگوید باطل است، نمیگویم ممنوع است تا بگویند خب، ممنوع را ما حرفی نداریم؛ اینجا بحث ممنوعٌ و حرامٌ نیست، بلکه بحث بطلان است. اگر فقیه ما دید که اسرائیل، رژیم اشغالگر قدس برخی از مناطق عراق را میخرد و پشت گوش ایران دارد یک اسرائیل جدید درست میکند، حالا شما هرچه بگویید این معامله حرام است، او اصلاً گوشش بدهکار این حرفها نیست. اما اگر فقیه ما بگوید این معامله باطل است و ملک این شخص نمیشود و باید این زمین مصادره بشود، آنوقت اینها احکام وضعی دارد که البته احکام تکلیفی هم دارد. ایشان میگوید البته «بشرطها و شروطها و شرایطها».
سال گذشته یک بحثی راجع به الزام متعاملین به بستن قرارداد در معاملات غیر منقول مطرح شد که اوایل این بحث بود که بگوییم اصلاً این معاملات باطل است؛ ولی بعداً به خاطر جهاتی مطرح شد که نه، حالا نمیگوییم باطل است، فقط حاکمیت پشتیبانی نمیکند. ولی خب، به نظر ما راه بسته نیست. حالا این صحبت من را بعضیها نگیرند و بدون مقدمه و بدون مؤخره در جایی استفاده کنند. متأسفانه ما اینجور بزرگوارانی داریم که عنایت دارند و قصد قربتشانهم زود میآید.
پس بخش دوم این شد که ما باید ببینیم موضع کلامیمان چیست؟ از کلام شروع کنیم: آیا ما احکام را تابع مصالح و مفاسد میدانیم یا نه؟ اگر دانستیم، آیا برای فقیه قابل ادارک است یا قابل ادراک نیست؟ اگر پذیرفتیم که قابل ادارک است، آنوقت بحث میشود که ما دوتا گفتمان داریم. مثالهایی هم که زدم، برای این بود که این دوتا گفتمان را با هم مقارنه کنیم. لذا میبینید خیلیها نه تثبیت قیمت را قبول دارند، نه قیمتگذاری را که بهنوعی همان تثبت قیمت است، نه حصر تجارت را قبول دارند، نه اینکه فقیه حق اختیار احکام وضعی دارد قبول دارند. البته من هم عرض میکنم که اگر مصلحت اقتضا کند در مسائل اجتماعی قابل طرح است، آنهم بهطور موقت؛ وگرنه، معلوم است که فقیه نه میتواند نکاح صحیح را باطل کند نه نکاح باطل را صحیح کند.
#نشست_علمی
#مصلحت
#امام_خمینی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔰 موضوع: جایگاه مصلحت در فقه (#بخش_هفتم)
🔹مصلحت؛ ضرورت خطرناک
و اما بحث سوم را چون وقتم تمام شد، خیلی کوتاه در قالب چند نکته مطرح میکنم.
نکته اول اینکه بحث از مصلحت، یک ضرورت خطرناک است؛ یعنی اگر رهایش کنیم، ممکن است بهجاهای خطرناکی برسد. از یکجهت ضرورت است، چون واقعاً نگاه فقیه را مشخص میکند؛ مگر فقیه میتواند بگوید من به مصلحت نگاه ندارم؟ اما از جهت دیگر اگر سر از مصالح مرسله و فقههای ژورنالیزم و پوپولیزم دربیاورد، خطرناک است.
نکته دوم این است که مرحوم امام بحث مصلحت را در فقه، چه در بعد نظری که برایتان نقل کردم و چه در بعد عملی توجه کرد و در عمل مثل تشخیص مصلحت نظام پیش برد. اما سوگمندانه و سوگمندانه این نگاه رشد خودش را نداشته است. من بهعنوان یک طلبه در چنین شبی، دوازدهم خرداد 1403 در مراسم دارالشفا به مناسبت سیوپنجمین سالگرد این مرد بزرگ، عرض میکنم که با بعضی از فضاها آینده روشنی نمیبینم؛ یعنی گاهی فضاها دست کسانی است که مال این کارها نیستند. با اینکه مکاسب، رسائل و کفایه را خوب میگویند و تراث را آشنایند، اما مال این بحثها نیستند. میدانم این حرف فردا سوء استفاده میشود و خیلی چیزها روی این بسته میشود، ولی بگذار من عرضم را بگویم که ما کار خودمان را میکنیم، آنها هم کار خودشان را بکنند و خداوند هم کار خودش را میکند. کسانی که صدای من را میشنوند: چه بزرگانی که در خدمتشان هستیم، اساتید، شما و کسانی که صدای ما را میشنوند و چه کسانی که تصمیم میگیرند، به نظر من باید روی این یک مقداری بیشتر فکر و توجه کنند. این مسئله درست مثل چیزی است که گویا پایین کوه بود و مرحوم امام یکباری آن را چند متری بالا برد، اما تا قله هم نرساند. من اهل مبالغه نیستم که که بگویم ایشان آن را به قله برد، کار را تمام کرد و حرف آخر را ایشان زد. اگر کسی اینها را معتقد است بگذار بگوید. ولی من میگویم ایشان این بار را تا وسطهای کوه برد و حالا ما باید این بار را یواشیواش بالا ببریم. ما هم نمیتوانیم آن را به قله برسانیم، بلکه فقط تلاش داریم که یککمی آن را بالاتر ببریم. اما یک عده دارند این بار را دوباره پایین میآورند؛ وقتی در درسهایی بیان میشود که عقل ما درک نمیکند، مصلحتی نیست و فقیه نباید اهداف عالی شریعت را در نظر بگیرد، آنوقت این قاعده ملازمه کبرایی است که اصلاً صغرا ندارد، این معنایش پایین آوردن این بار است.
ولی بههرحال، خداوند خودش حافظ حق است و انشاءالله شما جوانها و بزرگان این بار را بالا ببرید.
الحمد لله رب العالمین.
#نشست_علمی
#مصلحت
#امام_خمینی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
📣 جهت اطلاع از گفتمان فقه مضاف حوزه علمیه خراسان در کانال ذیل عضو شوید:
@feqhemozaf_khorasan
001-1402.07.08-Fegh.siasy.5.MP3
19.7M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
جلسه اول (28 - 56 - 84 - 108)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/07/08
صفحات : 161 و 162
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
15.pdf
222.9K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 161 و 162
موضوع : مساله هشتم؛ گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/07/08
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
001-1402.07.08-Fegh.siasy.5.pdf
213K
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
#پیاده_سازی
جلسه اول (28 - 56 - 84 - 108)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/07/08
صفحات : 161 و 162
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1402-1403) - جلسه 2.mp3
17.83M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
جلسه دوم (29 - 57 - 85 - 109)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/07/15
صفحات : 161 و 162
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
002-1402.07.15-Fegh.siasy.5.pdf
189.1K
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
#پیاده_سازی
جلسه دوم (29 - 57 - 85 - 109)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/07/15
صفحات : 161 و 162
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
84.pdf
211.6K
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
متن درسی استاد
صفحات 109 و 110
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة العشرون
تاریخ جلسه : 1403/03/13
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1402
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1402-1403) - جلسه 3.mp3
17.99M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
جلسه سوم (30 - 58 - 86 - 110)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/07/22
صفحات : 161 و 162
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
304.pdf
201.7K
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
#پیاده_سازی
جلسه سوم (30- 58 - 86 - 110)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/07/22
صفحات : 161 و 162
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1402-1403) - جلسه 4.mp3
18.81M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
جلسه چهارم (31 - 59 - 87 - 111)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/07/29
صفحات : 161 و 162
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
319.pdf
199.5K
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
#پیاده_سازی
جلسه چهارم (31 - 59 - 87 - 111)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/07/29
صفحات : 161 و 162
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1402-1403) - جلسه 5.mp3
18.41M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
جلسه پنجم (32 - 60 - 88 - 112)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/08/13
صفحات : 163 و 164
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
87.pdf
122.4K
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
#پیاده_سازی
جلسه پنجم (32 - 60 - 88 - 112)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/08/13
صفحات : 163 و 164
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
379.pdf
231.8K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 163 و 164
موضوع : مساله هشتم؛ گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/08/13
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1402-1403) - جلسه 6.mp3
15.97M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
جلسه ششم (33 - 61 - 89 - 113)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/08/20
صفحات : 163 و 164
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
88.pdf
195.7K
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
#پیاده_سازی
جلسه ششم (33 - 61 - 89 - 113)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/08/20
صفحات : 163 و 164
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1402-1403) - جلسه 7.mp3
18.13M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
جلسه هفتم (34 - 62 - 90 - 114)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/08/27
صفحات : 163 و 164
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
89.pdf
225.9K
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
#پیاده_سازی
جلسه هفتم (34 - 62 - 90 - 114)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/08/27
صفحات : 163 و 164
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
502.pdf
214K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 165 و 166
موضوع : مساله هشتم؛ گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/09/04
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی (1402-1403) - جلسه 8.mp3
16.82M
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
جلسه هشتم (35 - 63 - 91 - 115)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/09/04
صفحات : 165 و 166
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
90.pdf
201.7K
💠 #خارج_فقه_سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
#پیاده_سازی
جلسه هشتم (35 - 63 - 91 - 115)
سال تحصیلی 1402-1403
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : گستره شناسی اختیارات حاکم در جعل احکام وضعیه
تاریخ جلسه : 1402/09/04
صفحات : 165 و 166
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh