eitaa logo
علیٌّ امام الثقلین
81 دنبال‌کننده
17 عکس
8 ویدیو
0 فایل
قال اللهُ عزَّ و جلَّ: لو اجتمع الناسُ کلُّهم علی ولایةِ علیٍّ علیه السلام، ما خلقتُ النارَ.
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای عشرات سُبْحانَ ذِی الْمُلْکِ وَالْمَلَکُوتِ، تسبیح می‌گویم خداوندی را که صاحب فرمانروایی و سلطه آسمانی است، @aliemamosaghlan
شرایط سربریدن سوّم: در موقع سربریدن، حیوان رو به قبله باشد، پس اگر نشسته یا ایستاده باشد رو به قبله بودن آن همانند رو به قبله بودن انسان در نماز است، و اگر حیوان برطرف راست یا چپ خوابیده باشد باید محل بریدن و شکم حیوان رو به قبله باشد و لازم نیست پاها و دست‌ها و صورت آن رو به قبله باشد. و کسی که می‌داند باید رو به قبله سر ببرد اگر عمداً حیوان را رو به قبله نکند، حیوان حرام می‌شود، @aliemamosaghlan
سخن ناب: کفاره گناهان بزرگ مِن کَفّاراتِ الذُّنوبِ العِظامِ اِغاثَهُ المَلهُوفِ وَ التَّنفِیسُ عَنِ المَکروبِ از کفاره گناهان بزرگ به فریاد مردم مظلوم رسیدن و آرام کردن مصیبت دیدگان است. توضیح کوتاه درست است که با توبه واقعی خداوند مهربان قلم عفو بر لغزش‌ها می‌کشد و طبق وعد خود همه گناهان را می‌بخشد ولی بعد از توبه لازم است جبران گناهان بزرگ گذشته شود و آن به یاری رساندن به مظلوم و گرفتار و دلداری اهل مصیبت است. ارزش این دو کار یعنی کمک به مظلوم و آرام کردن مصیبت دیده با هر شکل ممکن آنقدر زیاد است که تمام آثار گناهان بزرگ را محو می‌کند و بدی‌ها به خوبی‌ها تبدیل می‌شود. امام صادق علیه السلام فرمود: ما مِن مومنٍ یُعینُ مُومناً مَظلُوماً اِلاّ کانَ اَفضَلَ مِن صِیامِ شَهرٍ وَ اِعتِکافِهِ فِی المَسجِدِ الحَرامِ وَ ما مِن مُومنٍ یَنصُرُ اَخاهُ وَ هُوَ یَقدِرُ عَلی نُصرَتِهِ اِلّا نَصرَهُ اللهُ فِی الدُّنیا وَ الآخِرَهِ [۱] هیچ مومنی مومن ستمدیده ای را یاری نرساند مگر آنکه این کار او برتر از یک ماه روزه و اعتکاف در مسجد الحرام باشد و هیچ مومنی نیست که بتواند برادر خود را یاری رساند و یاریش دهد مگر این که خداوند در دنیا و آخرت او را یاری کند. خداود به حضرت داود وحی فرمود که: ای داود! هیچ بنده ای نیست که ستمدیده ای را یاری رساند یا در ستمی که بر او رفته همدردی کند مگر این که گام‌های او را در آن روزی که گام‌ها می‌لغزد استوار نگه دارم. [۲] صفوان جمال از یاران امام صادق و امام کاظم علیه السلام می‌گوید: در محضر امام صادق علیه السلام نشسته بودم مردی از اهل مکه به نام (میمون) وارد شد و از تنگدستی و نداشتن کرایه برای بازگشت به وطن شکایت نمود. حضرت به من امر فرود که برخیزم و او را کمک نمایم برخاستم و با مدد پروردگار خواسته او را انجام دادم و دو مرتبه به مجلس بازگشتم امام علیه السلام از من قضیه را پرسید عرض کردم پدر و مادرم فدایت باد خداوند حاجت او را برآور فرمود: اُنَّکَ اِن تُعِینَ اَخاکَ المُسلِمَ اَحَبُّ مِن طوافِ اُسبوعٍ بالبَیتِ مُبتَدیاً [۳] آگاه باش همراهی نمودن با برادر مسلمان در نزد من از طواف هفتگانه در طواف خانه کعبه نیکوتر است. ---------- [۱]: بحار ج ۱۰۰ ص۲۰ [۲]: در المنثور سیوطی ج۳ص۱۲ [۳]: کافی ج ۲ ص۲۰۵ @aliemamosaghlan
سوره آل عمران الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ فَلَا تَکُن مِّنَ الْمُمْتَرِینَ (۶۰) ---------- اینها حقیقتی است از جانب پروردگار تو. بنابراین، از تردید کنندگان مباش.
دعای عشرات سُبْحانَ ذِی الْعِزَّةِ وَالْجَبَرُوتِ تسبیح می‌گویم خداوند صاحب عزّت و بزرگی را
شرایط سربریدن چهارم: هنگام سربریدن یا پیش از آن در زمان متصل به آن به نیت سربریدن، خود ذابح نام خدا را ببرد، و نام بردن غیر ذابح کافی نیست، و همین قدر که بگوید: «بسم الله» یا «الله اکبر» کافی است، بلکه اگر تنها بگوید: «الله» نیز کافی است گر چه خلاف احتیاط است. و اگر بدون قصد سربریدن نام خدا را ببرد، یا از روی جهل به مسأله نام خدا را نبرد، آن حیوان حلال نمی شود، ولی اگر از روی فراموشی نام خدا را نبرد اشکال ندارد.
سخن ناب: نعمت پی در پی خداوند و نافرمانی انسان و عذاب پروردگار یَابنَ آدمَ اِذا رایتَ ربَّکَ سُبحانَهُ یُتابعُ عَلیکَ نِعَمَهُ وَ انتَ تَعصِیهِ فَاحذَرهُ ای فرزند آدم هرگاه دیدی که پروردگارت پی در پی به تو نعمت می‌رساند در حالی که تو نافرمانی او را می‌کنی از عذاب و غضب او بترس. توضیح کوتاه آدم‌های کم ظرفیت وقتی دنیا به آن‌ها اقبال می‌کند وضع مادی خوی پیدا می‌کنند و هر نوع مسایل رفاهی برایشان فراهم است طغیان کرده و آن نعمت‌ها را در راه معصیت و نافرمانی خدا مصرف میکنند و یا به طور کلی گرفتار گناه می‌شوند اِنَّ الانسانَ لَیطقی اَن رآهُ استَغنی [۱] این انسان طغیان می‌کند هنگامی که احساس بی نیازی می‌کند. ممکن است سرشت آدمی اینگونه باشد اما همین سرشت را می‌توان با تربیت نفس تغییر داد و در مواقع قدرت و ثروت گرفتار گناه نشد تا ثمره اش عذاب سخت خداوندی گردد. همان بزرگوار فرمود حالت جبلی و طبع نفس انسان به سوی بی ادبی و خلافکاری است و این بنده است که باید هماره تلاش کند که آن را به سوی ادب و انجام کارهای شایسته سوق دهد و تربیت کند نفس انسان در مسیر خود همیشه در مقام مخالفت با دستورات الهی است ولی بر انسان وظیفه است که بکوشد او را از تقاضا و تمایلات بی مورد بر حذر دارد زیرا اگر کسی هر چه نفس می‌خواهد انجام دهد در به فساد کشیدن خود شریک است و هر کس در هواپرستی نفس خود را یاری دهد بداند که در قتل و انهدام خویش شریک است [۲] یک لحظه اگر نفس تو محکوم شود***علم همه انبیات معلوم شود آن صورت غیبی که جهان طالب اوست***در آینهفهم تو مفهوم شود برای آنکه کلام مولایمان بهتر روشن شود به این آیه شریفه دقت بیشتر کنیم که چگونه خداوند پس از طغیان و سوء استفاده از نعمت هایش بنده اش را از پای در می‌آورد. فَلَمّا نَسُو ما ذُکِّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوابَ کُلِّ شَییٍء حتّی اذا فَرِحوا بِما اُوتُوا اَخَذناهُم بَغتَهً فَاِذاهُم مُبلِسُون [۳] وقتی نصایح ما را به فراموشی سپردند تمام درهای شادی و نعمت را به روی آنها گشودیم تا به نعمت‌هایی که به آنها داده شد خوشحال شدند ولی یکباره از آنها گرفتیم که نومید شدند! ---------- [۱]: علق ۷ [۲]: مستدرک الوسائل ج۲ ص۲۷۰ [۳]: انعام۴۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره آل عمران قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (۶۴) ---------- بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است. که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم. و بعضی از ما، بعض دیگر را غیر از خدای یگانه به ربوبیت نپذیرد. » هر گاه (از این دعوت، ) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم. » @aliemamosaghlan
شرایط سربریدن پنجم: حیوان بعد از سربریدن حرکتی بکند، اگرچه مثلاً چشم، یا دم خود را حرکت دهد، یا پای خود را به زمین زند، و این در صورتی لازم است که زنده بودن آن حیوان در حال ذبح مشکوک باشد وگرنه لازم نیست. @aliemamosaghlan
دعای عشرات سُبْحَانَ ذِی الْکِبْرِیآءِ وَالْعَظَمَةِ، الْمَلِکِ الْحَقِّ الْمُبینِ الْمُهَیْمِنِ الْقُدُّوسِ تسبیح می‌گویم خداوند صاحب عزّت و بزرگی را، تسبیح می‌گویم خداوند صاحب جلال و عظمت را، آن فرمانروای حقیقی روشنگر و نگهبان و پاکیزه از هر عیب @aliemamosaghlan
سخن ناب: رنگ چهره درون را آشکار می‌کند ما اَضمَرَ اَحَدٌ شَیئاً الّا ظَهَرَ فِی فَلَتاتِ لِسانِهِ و صَفَحاتِ وَجهِهِ هیچ کس چیزی را در دل پنهان نکرد مگر اینکه در لغزش‌های زبان و رنگ چهره اش آن را آشکار ساخت. توضیح کوتاه رنگ رخسار و لغزش گفتار باطن افراد را آشکار می‌کند کسانی که در مقام بازجویی و بازپرسی افراد خطاکار هستند بیشتر به این بیان امام علیه السلام واقفند که اگر کسی نخواهد واقعیت درونی خود را بیان و اعتراف کند از چهره اش براحتی می‌توان فهمید که راست می‌گوید و با خلاف. آدم‌های دروغگو در هنگامی که دروغ می‌گویند ارتعاش صوتی پیدا می‌کنند و رنگشان تغییر می‌کند مگر آنهایی که آنقدر گناه کرده و دروغ گفته اند که حتی حاضرند دست روی قرآن شریف بگذارند سوگند دروغ بخورند در حالی که کوچکترین عکس العمل در رخسارشان دیده نمی شود البته همین‌ها هم روزی رسوا شده و برای همیشه نمی توانند از چنگ قانون و حکم قطعی پروردگار متعال رهایی یابند چنانکه در تاریخ شاهد بودیم که چگونه خداوند متعال چهره‌هایی ر که لبریز از نفاق بودند یکی روزی جوهره باطنی آنها را آشکار ساخت و کوس رسوائیشان عالم گیر شد. اِنَّهُ عَلی رَجعِهِ لَقادِرٌ یَومَ تُبلَی السَّرائِرُ [۱] خداوند برای دوباره زنده کردن انسان قادر است روزی که باطن‌ها را آشکار می‌کند یعنی اگر در د نیا هم توانستند باطن و سریره خبیث خود را پنهان نگه دارند روز قیامت چه خواهند کرد که همه ضمیرها و سریره‌ها آشکار می‌گردد. ---------- [۱]: طارق ۹ @aliemamosaghlan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره آل عمران وَدَّت طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یُضِلُّونَکُمْ وَمَا یُضِلُّونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ (۶۹) ---------- جمعی از اهل کتاب (از یهود)، دوست داشتند (و آرزو می کردند) شما را گمراه کنند. در حالی که گمراه نمی کنند مگر خودشان را، و نمی فهمند!
شرایط سربریدن هفتم: آنکه بریده شدن گلو به قصد ذبح باشد، پس اگر چاقو از دست کسی بیفتد و گلوی حیوان را ناخواسته ببرد، یا ذابح خواب یا مست یا بیهوش یا کودک یا دیوانه غیر ممیز باشد، یا برای مقصود دیگری چاقو را بر گلوی حیوان بکشد و اتفاقاً بریده شود، حلال نمی شود.
دعای عشرات سُبْحانَ اللَّهِ الْمَلِکِ الْحَیِ الَّذِی لایَمُوتُ تسبیح می‌گویم خداوند را، آن فرمانروای زنده ای که (هرگز) نمی میرد،
سخن ناب: سازش با درد اِمشِ بِدائِکَ ما َمشی بِکَ با درد خود بساز مادامی که با تو سر سازش دارد. توضیح کوتاه روش درمان دردها متفاوت است بعضی از امراض جز با مراجعه به طبیب و خوردن دارو و معالجه جدی برطرف نمی شوند اما مواردی از دردها هستند که باید با آنها کنار آمد و تحملشان کرد و به قول معروف کجدار و مریض با آنها برخورد کرد. گاه دردها جسمانی نیست بلکه روحی و آزاردهنده دل و ضمیر انسان است همنشینی و سرکردن با شوهر و یا همسر بداخلاق و یا فرزندان ناباب و ناخلف و یا ارحام و فامیل غیرمتعارف انس گرفتن و تحمل بدرفتاری‌های آنان درد است ولی باید تا آنجا که به دین و اعتقادات ما لطمه وارد نمی شود آنها را تحمل کرد چنانکه پیامبران الهی مثل نوح و لوط علیه السلام و رسول الله صلی الله علیه و آله و امام حسن علیه السلام و امام جواد علیه السلام تحمل کردند و حضرت آسیه با چون فرعونی زندگی کرد و این سازش را به حساب خدای خویش گذاشت و در پایان گفت: رَبِّ ابنِ لی عِندَکَ بَیتاً فِی الجَّنهِ و نَجِّنِی مِن فرعونَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ القَومِ الظّالِمین [۱] پروردگارا! خانه ای برای من نزد خودت در بهشت بساز و مرا از دست فرعون و کارهایش نجات ده و نیز از دست مردم ستمکار نجاتم ده. ---------- [۱]: تحریم۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 باده بده ساقیا! ولی ز خُمِّ غدیر چنگ بزن مطربا! ولی به یاد امیر تو نیز ای چرخ پیر! بیا ز بالا به زیر دادِ مسرّت بده، ساغر عشرت بگیر بلبل نطقم چنان قافیه پرداز شد که زُهره در آسمان به نغمه دمساز شد محیط کون و مکان، دایره ساز شد سَرور روحانیان هو العلی الکبیر فاتح اقلیمِ جود به جای خاتم نشست یا به سپهرِ وجود نیر اعظم نشست؟ یا به محیط شهود مرکز عالم نشست؟ روی حسود عنود سیاه شد همچو قیر یوسف کنعان عشق، بنده رخسار اوست خضر بیابان عشق، تشنه گفتار اوست موسی عمران عشق، طالب دیدار اوست کیست سلیمان عشق بر درِ او؟ یک فقیر ✔️ محمدحسین غروی اصفهانی(کمپانی) 📷 تصویر از: الآثارالباقیه عن القرون الخالیه ابوریحان بیرونی نسخه کتابخانه ملی فرانسه، پاریس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 کشف الیقین - الأولى ما ورد في التوراة من ذكره ع رَوَى أَخْطَبُ خُوارَزْمَ [۱] عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَبْدَ اللَّهِ أَتَانِي مَلَكٌ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ سَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنْ رُسُلِنَا عَلَى مَا بُعِثُوا قَالَ قُلْتُ عَلَى مَا بُعِثُوا قَالَ عَلَى وَلاَيَتِكَ وَ وَلاَيَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ-عليه السلام ترجمه: رسول خدا ص فرمودند: ندایی آمد که ای بنده خدا ملکی نزد من آمد سپس گفت: ای محمد! از پیامبران پیش از خود بپرس که بر چه چیزی مبعوث شده اند؟ از آنها پرسیدم. گفتند: بر ولایت تو ای رسول خدا و ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام. ---------- [۱]: -مناقب الخوارزمي۲۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا