واجبات سجده حجت الاسلام شیخ علی فرتوت .mp3
4.96M
#واجبات_سجده_نماز:
1⃣ گذاشتن #هفت_عضو از بدن 👤 بر زمین .
2⃣ گفتن #ذکر به عربی صحیح.✅
3⃣ آرامش بدن در حال #ذکر_سجده
4⃣ سر برداشتن و نشستن و آرامش بین دو سجده 🧎♂.
5⃣ #مساوی_بودن مکان سجده (پست و بلند نبودن بیش از چهار انگشت بسته)
6⃣ گذاشتن #پیشانی بر چیزی که سجده بر آن صحیح است.✅
7⃣ #پاک_بودن جایی که پیشانی را میگذارد.
8⃣ #موالات بین دو سجده.
📚منبع: کتاب "احکام دو دقیقهای ویژه دانشآموزی صفحه ۲۵"
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
#سجده #حجت_الاسلام_شیخ_علی_فرتوت
@alifartot
10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در شهر مقدس قم
دعاگوی همه عزیزان هستم
11.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️سواد رسانه ای پایین مردم رو در این ویدیو ببینید؛ میدونستید زمان شاه هواپیما می ساختیم؟!
🔹در کسری از ثانیه حرفشو به کل تغییر داد!!🤣
🚨به کانال ما در ایتا بپیوندید 👇👇
@alifartot
لازم نیست سر در بیاوریم که خدا چطور میخواهد مشکلات ما را حل کند این مسئولیت اوست.کار ما نیست .کار ما این است که به او اعتماد داشته باشیم، آن موقعیت را به او بسپاریم و به او اعتماد کنیم.
خدای ما خدای مافوق طبیعی است. محدود به قوانین طبیعت نیست. دفعتا متوجه میشویم که خداوند کارهایی در زندگیمان کرده که خود به تنهایی قادر به انجامش نبوده ایم.
پس بهش اعتماد کنیم💖
#حجت_الاسلام_شیخ_علی_فرتوت
@alifartot
15.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعيه يا كيكه؟😅
يه كيك سيب زمينى كه واقعاً خيلى خوشمزه است ميتونين براى تغذيه بچه ها درست كنين با به عنوان پيش غذا و غذا واسه مهمونيا و فينگرفود براى ميز 👌🏻😋👌🏻
#كيك_سيب_زمينى
تخم مرغ ٣ عدد
ماست ١ ليوان
روغن مايع ١ بند انگشت از ليوان كمتر
آرد ٢ ليوان
بكينگ پودر ٢ ق چ ( ١٥ گرم)
زعفران
سيب زمينى ١ عدد بزرگ
هويج ١ عدد متوسط
فلفل دلمه ١ عدد
سوسيس ١ يا ٢ عدد
شويد به مقدار دلخواه
پنير فتا ١٥٠ گرم
نمك و فلفل
پول بيبر و اورگانو
کانال ما را در ایتا دنبال کنید 👇👇👇
@alifartot
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حالت عجیب آنیلی بعد از ملاقات با امام
روایت حجت الاسلام راجی از ملاقات تنها وارث کارخانه لامبورگینی با امام خمینی!
به مناسبت شهادت #ادواردو_آنیلی شاهزاده میلیاردر ایتالیایی
ـــــــــــــــــــــــ
✅ @alifartot
💠 فی الکافی عن النَّبیِّ صلیاللهعلیهوآله مُسْتَرِیحٌ وَ مُسْتَراحٌ مِنْهُ
🌸 [پیامبر گرامی اسلامی حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند:] از این مرز بین دنیا و آخرت همه عبور میکنند و دو قسمند: یک عدهای خودشان با این عبور به راحت میرسند و از رنج نجات پیدا میکنند؛ یک عده هم کسانی هستند که وقتی عبور میکنند، دیگران از دست آنها راحت میشوند.
أَمَّا الْمُسْتَرِیحُ
آن کسی که خودش با عبور از دروازهی مرگ به راحت میرسد
فَالْعَبْدُ الصَّالِحُ
بندهی صالح است که راحت میشود
اِسْتراحَ مِنْ غَمِّ الدُّنْیا
پس عبد صالح [از غم دنیا آسوده میشود.] یکی این [آسایش است]
وَ ما کانَ فِیهِ مِنَ الْعِبادَةِ
[و از رنج تکلیف و بندگی آسوده میشود] خب یک ریاضتهایی بر عهدهی بندهی مؤمن هست. عبد صالح در دنیا ریاضتهایی باید بکشد؛ کارهایی باید بکند؛ تقیداتی دارد. مثلاً فرض کنید روزهی ماه رمضان در هوای گرم یا برخاستن در نیمهی شب از خواب راحت برای عبادت. اینها خب یک رنجهایی است دیگر؛ رنجهای جسمانی است. اگرچه حالا آن بندگانی که به مراتب بالا برسند، این رنجها برایشان راحت است و لذت میبرند اما متعارف ماها اگر چنانچه خودمان را دچار کنیم به اینجور عبادات و واقعاً تقید داشته باشیم بالاخره یک پابندی و سختی است، از آن هم راحت میشود.
إِلى الرَّاحَةِ وَ نَعِیمِ الآخِرَةِ
[راحت شدن از اینها به سوی آسایش ابدی و بهشت آخرت] این آن قسم اول است.
أَمَّا المُسْتَراحٌ مِنْهُ فَالْفاجِرُ
[اما آن کسی که دیگران از دست او آسوده میشوند، او انسان فاجر است.]
چه کسی از دست او راحت میشود؟
یَسْتَرِیحُ مِنْهُ الْمَلَکانِ
اول [کسانی که از دست او راحت میشوند] این دو ملک الهی که مأور نوشتن اعمال او هستند؛ آنها از دست او راحت میشوند. [آنها] که هی میدیدند او گناه میکند، خطا میکند، معصیت الهی میکند، خب اینها ملک بودند، رنج میبردند لابد از او، آنها از دستش راحت میشوند.
اللَّذانِ یَحْفَظانِ عَلَیْهِ
آن کسانی که یحفظونهُ مِن اَمرِالله یعنی به دستور خدای متعال حفاظت میکنند
وَ خادِمُهُ
آن کسانی که در دنیا خدمت او را میکنند از دستش راحت میشوند.
وَ أَهْلُهُ
[و خانوادهی او از دستش راحت میشوند]
وَ الْأَرْضُ الَّتى کانَ یَمْشى عَلَیْها
همین زمینی که انسان فاجر بر روی او عبور میکند، این زمین هم از دست او راحت میشود. ما نمیفهمیم که چه دارد میگذرد در این عالم وجود و در این عالم کون. با این چشم ظاهری چیزهایی را نمیشود فهمید اما این واقعیت دارد؛ آن زمین هم از دست او راحت میشود.
📚 الشافی، صفحهی ۸۸۲
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
💠 کانال حجت الاسلام شیخ علی فرتوت 👇👇
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
@alofartot
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯
علل بی نشاطی در نماز
💠 حضرت سجاد(ع) در دعای ابو حمزه
ثمالی پاسخ این پرسش را در ضمن چند «لعّل» بیان نموده است. حضرت عرضه می دارد:
«اَللَّهُمَّ اِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ وَ سَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلُحَتْ سَرِیرَتِی وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی عَرَضَتْ لِی بَلِیَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ خِدْمَتِکَ؛
خدایا! براستی من هرگاه با [خودم] گفتم که مهیا و آماده شوم [برای یک نماز با حال] و برای نماز در پیشگاه تو و مناجات با تو ایستادم؛ چرت (و بی حالی) بر من عارض نمودی، آن هم در حال نماز، و از من (و دلم) حال مناجات با خودت (و راز و نیاز) را گرفتی؛ در حالی که من با تو مناجات می کردم، چه شده است هر وقت می گویم باطنم اصلاح شده و همنشینی من با توبه کاران نزدیک شده است، گرفتاری برایم رخ می دهد که قدمهایم می لرزد [و حال نماز و نزدیکی به توبه کاران از من گرفته می شود] و بین من و خدمت تو [و حضور قلب و همنشینی با پاکان] حائل ایجاد می شود. [راستی راز این بی حالیها چیست؟]»
آنگاه با استفاده از علوم الهی خود به بیان عوامل این بی حالی می پردازد:
1. «سَیِّدِی! لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی؛ آقای من! شاید مرا از درگاهت رانده ای و از خدمت (و بودن در محضرت) دورم کرده ای.»
2. «اَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی؛ یا شاید دیدی من حق [طاعت و بندگی] تو را سبک شمردم؛ پس [مرا از خود و ارتباط با خود در نماز و مناجات] دور نموده ای.»
3. «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی؛ یا شاید دیدی مرا که از تو رو گردان بودم [و اعراض از خدا زندگی تلخی را به دنبال دارد؛چرا که] تو مرا بَد داشتی [و از من روگردان شدی].»
4. «أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی؛ یا شاید مرا در مقام دروغگویان یافتی پس مرا از خود دور نمودی.»
5. «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی؛ یا شاید دیدی که [این همه] نعمتهای تو را شکر نگفتم [و در مسیر درست به کار نبردم]، پس مرا محروم ساختی.»
شکر نعمت، نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
6. «أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی؛ یا شاید مرا در مجالس علما نیافتی؛ پس خوارم داشتی [و حال مناجات و نمازم را از من گرفتی].»
7. «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی؛ یا شاید دیدی بین غافلان به سر می برم؛ پس مرا از رحمت خود؛ مأیوس کردی [تا با همان غافلان همنشین باشم].»
8. «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلَفُ مَجَالِسَ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی؛ یا شاید دیدی که با اهل باطل و بیهودگان مأنوس و دمسازم؛ پس مرا به آنها واگذاشتی [و گفتی برو با همانها خوش باش! تو را با نماز و مناجات و راز و نیاز چه کار؟].»
9. «أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی؛ یا شاید [آن قدر گناه کردم] که دوست نداری صدای [مناجات و راز نیاز و] دعای مرا بشنوی؛ پس [با گرفتن حال] مرا [از خود] دور نمودی.»
10. «أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی؛ یا شاید به خاطر جرم و گناهم کیفرم دادی [و اثر گناهم این بود که حال نماز و مناجات را از من بگیری؛ همچون غیبت و عمل نکردن به علم که حال نماز و ... را از انسان می گیرد].»
11. «أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی؛ یا شاید بخاطر کمی حیای من از تو [و حال آنکه از مردم حیا کردم؛ ولی تو را بر خود حاضر ندانستم] مرا مجازات کردی [و حال نماز و دعا را از من گرفتی].»
در این یازده فقره به عوامل بی حالی در نماز، و دعا، مناجات و بی توفیقی اشاره شده است: 1. دور شدن از در خانة خدا؛ 2. سبک شمردن حق طاعت و بندگی خدا؛
3. اعراض نمودن از خدا و یاد او؛
4. دروغگویی؛ 5. شکر نعمت الهی را بجا نیاوردن و نعمتهای او را درست و صحیح و بجا مصرف نکردن؛
6. نرفتن به محضر علما و حاضر نشدن در مجالس وعظ و سخنرانی آنان؛ 7. همراه بودن با رفقای بد؛ همچون غافلان، مرفهین بی درد، اهل لهو و لعب؛ 8. نفرت پیدا کردن خداوند از بنده بر اثر گناهان؛ 9. زیاد شدن گناهان و معاصی؛ 10. حیا نکردن از خداوند و عالم را محضر خدا ندانستن... .
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
💠 کانال حجت الاسلام شیخ علی فرتوت 👇👇
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
@alifartot
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯
پنج اثر نیکوکاری در روایات
✨خداوند در قرآن می فرماید :
الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ:
آنان که در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد. ۱
🔰برخی از آثار احسان و نیکوکاری عبارتند از:
1⃣ آرامش روحی:
از آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، آرامش روحی است. این کلام الهی است که می فرماید: «الذین ینفقون امولهم بالیل و النهار سرا و علانیه فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم ولا هم یحزنون؛ آنها که اموال خود را شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.»
2⃣ جذب دل ها:
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: هر که احسان و نیکی کند، دل ها به سوی وی گرایش یابند. ۲
3⃣ آمرزش گناهان:
اکثرانسان ها گناهان کوچک و بزرگی را مرتکب می شوند. از جمله ابزاری که باعث می شود انسان آثار گناه و خطاهایش از بین برود و حتی آن را تبدیل به حسنات نماید، احسان و نیکوکاری در حق بندگان خدا و خدمت به مخلوقات الهی است. خدای سبحان می فرماید: ان الحسنات یذهبن السیئات.
4⃣ جلوگیری از مرگ بد:
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نیکوکاری از مرگ بد پیشگیری می کند. ۳
5⃣ تعدیل اقتصادی:
بخش زیادی از جرم و جنایت، ناشی از فقر و تنگدستی است؛ چرا که:
🔸 فقر و تنگ دستی، به دین و ایمان انسان لطمه می زند.
🔹عقل را از کار می اندازد.
🔸قوت و قدرت تشخیص درست را از او می گیرد.
🔹 و باعث کدورت و دشمنی می شود.
🔺 احسان و نیکوکاری، اگر به صورت یک فرهنگ، جلوه نموده و در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه و گسترش پیدا کند، به طور قطع، بخش عمده ای از مشکلات جامعه را که زاییده فقر و محرومیت است، از بین برده و ریشه کن می سازد.
📚منابع
1⃣ آیه 134 آل عمران
2⃣ غرر الحکم، ص۴۴۹
3⃣ دعائم الاسلام، ج۲، ص۳۳۱
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
💠 کانال حجت الاسلام شیخ علی فرتوت 👇👇
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
@alifartot
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯
به اطلاع مردم شریف شهرستان نظرآبادمیرساند:
راهپیمایی دفاع از کودکان مظلوم غزه و محکومیت جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی روز شنبه۱۴۰۲/۸/۲۷بعداز نماز ظهر و عصر از مقابل مسجدغدیریه به سمت میدان سپاه برگزارخواهدشد.
یکبار دیگر باحضور پرشورخود دشمنان خارجی و داخلی جبهه مقاومت را ناامیدخواهیم کرد.
@alifartot
🇮🇷🇵🇸
📝 حق الناس هایی که احتمال داره به گردن ما مانده باشد و ما نمی دانیم چه کنیم؟
🍃🌹🍃
✅ حق الناس ها به چهار دسته تقسیم می شوند:
1️⃣ حق الناس مالی: نسبت به حق الناس مالی باید آنچه را که به گردن دارد نسبت به آن شخص پرداخت کند و پس بدهد و اگر او را نمی شناخت باید از طرف او رد مظالم و صدقه بدهد.
2️⃣ حق الناس جانی: نسبت به مورد دوم هم باید به آن شخص مراجعه کند و اگر به جسم او صدمه ای زده از او حلالیت بطلبد و یا دیه آن را بدهد و یا قصاص شود.
3️⃣ حق الناس آبرویی: نسبت به مورد سوم هم اگر آبروی شخصی را مثلا با غیبت کردن ریخته است باید اگر به او مراجعه کند مفسده ای ندارد و دعوا نمی شود و او ناراحت نمی شود باید به او بگوید و حلالیت بطلبد و اگر مفسده دارد باید از طرف او و به نیت او استغفار کند و کارهای خوبی انجام دهد و تا جایی که می تواند از اثر این آبرویی که ریخته شده است کم کند.
4️⃣ حق الناس اضلالی و گمراه کردنی: در مورد اضلالی هم باید تلاش کند کسانی را که گمراه کرده است به راه برگرداند و کار اشتباه خود را جبران کند.
✅ به ترتیبی که بیان شده آسان ترین نوع حق الناس؛ مالی هست و سخت ترین نوع آن حق الناس اضلالی و گمراه کردن دیگران است که از همه بدتر است و متاسفانه به این مورد در فضای مجازی با شبهاتی که هست خیلی ها را گمراه می کنند.
#حجت_الاسلام_شیخ_علی_فرتوت
@alifartot
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍃🌸🍃
🌸🍃
🍃
🏡 زندگى اجتماعى سالم
🌺 امام صادق عليه السلام مىفرمايد
🌾 لَوْ أَنَّ النّاسَ أَدَّوْا حُقُوقَ أَمْوَالِهِمْ لَكانُوا عَايِشِينَ بِخَيْرٍ
🌾 اگر مردم حقوق يكديگر را بپردازند و نيازمندى نيازمندان را برطرف سازند، زندگى خوب و رضايت بخشى خواهند داشت.
💦 شرح كوتاه
حديث بالا كه در مورد زكات مال و تأمين احتياجات نيازمندان اجتماع وارد شده، به همه هشدار مىدهد كه اداى حقوق ديگران تنها يك مسأله اخلاقى و انسانى نيست؛ بلكه يك اصل مهم اجتماعى است كه آرامش و سلامت اجتماع در گرو آن مىباشد.
واكنشهاى خطرناكى كه بر اثر بهره كشىهاى ظالمانه و استثمار طبقاتى، جوامع امروز را به نابودى تهديد مىكند و آرامش را به شكل وحشتناكى بهم مىزند، گواه زنده اين دستور بزرگ اسلامى است؛ و تا مردم جهان «حق» را مساوى با «زور» مىدانند و زورمندان از اداى حقوق واجبى كه بر عهده دارند سرباز مىزنند، هم خودشان در خطرند و هم جوامع انسانى را بخطر مىكشانند.
📚📚 منبع وسايل الشيعه، جلد ۶ صفحه ۲
📯 با منتشرڪردن پیامها ↯با لینک↯ درثواب آنها شریڪ شوید 📯
❎ کانال حجت الاسلام شیخ علی فرتوت 👇👇
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
@alifartot
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃