▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ
چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید،
حال آن که خیرِ شما در آن است.
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
📕#قرآن_کریم
📘«کانال سرزمین شعر و ادب»:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
┅═✧تک بیت | شماره ٢٥٢ ✧═┅
ـــــــــــــــــــــــــــ💌ـــــــــــــــــــــــــ
صدبار گفتم میروم
یکبار نشنیدم بمان
یکبار گفتی میروم
صد قفله کردم خانه را...
ـــــــــــــــــــــــــــ💌ـــــــــــــــــــــــــ
📙#ماهان_یونسی
📘کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
┏━━━━━━┓
⠀ ⏱ ٢۱:٠٠
┗━━━━━━┛
📗درستنویسی شماره (٧٩)📗
📕 نَقایص /نَواقص 📘
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
📗 نَقایص جمع نقیصه است که به معنای«عیب و خوی بد» است. از این رو اصطلاح «تکمیل نقایص» صحیح نیست، زیرا به معنای «کامل کردنِ عیوب» است که به خلاف منظور گوینده خواهدبود و باید گفت: رفع نقایص.
📕نَواقص جمع ناقصه است به معنای «ناتمام، ناکامل». اصطلاح «تکمیل نَواقص»، صحیح است، زیرا چیزهای ناکامل را میتوان کامل کرد. با این همه، رفع نواقص که به معنای «برطرف کردن کمبودها» غلط نیست.
📘بهتر است که از به کاربردن کلمهٔ «تکمیل» همراه نقایص و نواقص خودداری کرد.
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
📕هرشب یک نکتۀ درستنویسی
📘«کانال سرزمین شعر و ادب»:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
┅═✧تک بیت | شماره ٢٥٤ ✧═┅
ـــــــــــــــــــــــــــ💌ـــــــــــــــــــــــــ
به گلستان نروم تا تو در آغوش منی
بلبل ار روی تو بیند طلب گل نکند
ـــــــــــــــــــــــــــ💌ـــــــــــــــــــــــــ
📙#سعدی
📘کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📕حکمت و حکایت (٧٨)
ـــــــــــــــــــــــــــ📒ـــــــــــــــــــــــــ
●●روش برخورد با مردم در ۱۰ کلمه از زبان عطار:
●●دور دور مرو که مهجور گردی؛
و نزدیکِ نزدیک میا
که رنجور گردی!
ـــــــــــــــــــــــــــ📒ــــــــــــــــــــــــ
📕تذکرة الاولیا
📗عطار نیشابوری
📘کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
••
نمى توانم فراموشت كنم
گرامافونى
در اعماق خاطره ها
روشن مانده است....
#رسول_يونان
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
┏━━━━━━┓
⠀ ⏱ ٢١:٠٠
┗━━━━━━┛
📗📗درست نویسی شماره (٨٠)
📕چند جایگزینِ فارسی📘[ قسمت ٢٣]
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
مانیفست بیانیه
مکانیزه ماشینی
هارمونی هماهنگی
سری رشته
تکنولوژی فناوری
بولتن خبرنامه
بیلان ترازنامه
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
📕هرشب یک نکتۀ درستنویسی
📘«کانال سرزمین شعر و ادب»:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
🔘 نماهنگ شماره (٦٩)
ــــــــــــــــــــــــــ📗ـــــــــــــــــــــــــ
رسم اين مگر نبود
که گر آتشم زني
خاکستر مرا نسپاري
به دست باد...!؟
ـــــــــــــــــــــــــــ📗ـــــــــــــــــــــــــ
📘فاضل نظری
📕کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
┅═✧تک بیت | شماره ٢٥٥ ✧═┅
ـــــــــــــــــــــــــــ💌ـــــــــــــــــــــــــ
ز من دل برده بود آتشعذارِ تیزْمژگانی
به صد جلدی برون آوردم از چنگش، کباب اما
ـــــــــــــــــــــــــــ💌ـــــــــــــــــــــــــ
📕#قصاب_کاشانی
📘کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📗از کتاب چهل نامهی کوتاه به همسرم
ـــــــــــــــــــــــــــ💌ـــــــــــــــــــــــــ
کاش نامه ای بودم،
حتی یک بار با خوب ترین اخبار...
کاش بالشی بودم، نرم، برای لحظه ھای سنگین خستگی ھایت...
کاش ای کاش که اشاره ای داشتی، امری داشتی، نیازی داشتی، رویای دور و درازی داشتی...
آه که این قناعت تو، این قناعت تو
دل مرا عجب می شکند...
ـــــــــــــــــــــــــــ💌ـــــــــــــــــــــــــ
📕#نادر_ابراهیمی
📘کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
┅═✧تک بیت | شماره ٢٥٦ ✧═┅
ـــــــــــــــــــــــــــ🥀ـــــــــــــــــــــــــ
شمارِ لشکرِ غم را همینقدَر دانم
که چشم ِ حوصله تا کار میکند، سپه است
ـــــــــــــــــــــــــــ🥀ـــــــــــــــــــــــــ
📗ای داد ِ بیداد
📕#سلیم_تهرانی
📘کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
┅═✧تک بیت | شماره ٢٥٧ ✧═┅
ـــــــــــــــــــــــــــ🥀ـــــــــــــــــــــــــ
گویی دلت چرا نشد از هجر من غمین
آنقدر تنگ شد که درو جای غم نماند...
ـــــــــــــــــــــــــــ🥀ـــــــــــــــــــــــــ
📕#قاآنی
📘کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
مبادا زندگی را دست نخورده
برایِ مرگ بگذاری...!
🕊#صبح_بخیر
📕#سیمین_بهبهانی
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📕 قالب های شعر فارسی (٣)
●● «چهارپاره» چیست؟●●
ـــــــــــــــــــــــــــ📒ـــــــــــــــــــــــــ
📕به دوبیتیهایی با قافیههای متفاوت که از نظر معنی با هم ارتباط دارند چهارپاره میگویند. رایجترین شکل آن، این است که فقط مصراعهای زوج هم قافیه باشند. چهارپاره در وزن آزاد است و به وزنهایی غیر از وزن دوبیتی نیز سروده شده است. این قالب پس از مشروطه و در دوران معاصر در ایران رواج یافت. و تلاشی بود در جهت ایجاد یک قالب نو که بتواند درون مایهی تازهای داشته باشد. درون مایهی چهارپاره بیشتر اجتماعی و غنایی است. البته در زمان حال نیز بعد از غزل توجه خاصی به چهار پاره میشود.
●●فریدون توللی ، دکتر خانلری و فریدون مشیری و ... از چهار پاره سرایان بناماند.●●
شب به یغما رسید و دست گشود
در تَه دره هر چه بود ربود
رود ، دیریست تا اسیرِ وی است
بشنو این های های زاری رود
ا***
گنجِ باغ از سفید و سرخ و بنفش
همه در چنگِ شب به یغما رفت
شاخِ گردو ز بیم پای نهاد
بر سرِ شاخِ سیب و بالا رفت
ا***
شب چو دود سیه تنوره کشید
رو نهاد از نشیب سوی فراز
دست و پای درختها گم شد
بر نیامد ز هیچ یک آواز
ا***
بانگ برداشت مرغ حق : شب شب
برگ بر شاخِ بید لرزان شد
راه فرسود بر زمین بخزید
لای انبوه پونه پنهان شد
ا***
شب دمی گرم بر کشید و بخفت
اینک آسوده از هجوم و ستیز
یک سپیدار و چند بید کهن
بر سرِ پشته اند پا به گریز
✍«دکتر پرویز خانلری»
ـــــــــــــــــــــــــــ📒ـــــــــــــــــــــــــ
📗قالب چهارپاره
📗کانال سرزمین شعر و ادب:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬