eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
553 عکس
193 ویدیو
52 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 🔻نشست ششم 💬 مسئله حکمرانی فضای مجازی با تاکید بر مدیریت سکوهای پیام‌رسان و شبکه‌اجتماعی 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ دکتر قاسم خالدی (معاون فرهنگی اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی) ✔️دبیر جلسه: آقای رضا رستمی (نماینده‌ی مرکز رسانه حوزه در مرکز ملی فضای مجازی) —— 🔹به میزبانی: 🔻 پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت 🔻پژوهشکده باقرالعلوم(علیه‌السلام) —— 🔸 و با مشارکت‌: 🔻ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
🔰بیماری سرطان که سراغم آمد، دریچه‌های تازه‌ای به رویم باز شد. یک سالی که درگیر این بیماری هستم، دریچه‌هایی برایم باز شد که در غیر این صورت باز نمی شد. 🔻با همه وجودم درک کردم که دنیا چه‌قدر حقیر است. قبلا شنیده بودم اما شهودش نکرده بودم. اکنون به این‌جا رسیده‌ام که دنیا سراسر عشق است و غایت عشق هم رسیدن به ذات اقدس حضرت حق است. من خدا را خیلی دوست دارم و واقعا با هیچ چیز عوضش نمی‌کنم. 🔻 باور کنید که شوق به رفتن دارم؛ خیلی دوست دارم هرچه زودتر بروم. به خدا قسم از صمیم قلب می‌گویم. این حرف را به دکترم هم گفتم و او گفت افسرده هم شده‌ای؟ گفتم کسی که با نهج‌البلاغه آشناست و مرگ را از زاویه حضرت امیر دیده و شناخته است افسرده نمی‌شود اما شوق به رفتن پیدا می کند. به تعبیر حضرت امیر(ع): دنیا را باید شنید و آخرت را باید دید. 💢مصاحبه مرحوم عماد فروغ چهارم دی ماه ۱۴۰۱ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
📝 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی گذشت دکتر عماد افروغ 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی آقای عماد افروغ را تسلیت گفتند. 📩 متن پیام به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت دانشمند فرزانه و انقلابی مرحوم آقای دکتر عماد افروغ رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و دوستان و همکاران و شاگردان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و صبوری و آرامش روحی برای آنان و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم که در سحرگاه جمعه و قدر به لقاءالله پیوست مسألت مینمایم. تلاش‌های فکری‌اش مقبول حق و یادش گرامی باد. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۰۱/۲۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت‌الله جوادی آملی پیش از اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم عماد افروغ بخشی از سخنان آیت‌الله جوادی آملی به شرح زیر است: انسان دو بار مهمان خداست. یکی در سفر مکه و یک بار در ماه مبارک رمضان. خدا اعلام کرد من دو بار از شما دعوت کردم و مهمانی از شما را قبول کردم. من هرجا نمی‌روم. 💠 @parsania_net
🔹 🔻نشست هفتم 💬 مسئله تربیت مدیر تراز انقلاب اسلامی، با تأکید بر نقش سازمان اداری و استخدامی 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ دکتر حسین عرب اسدی (معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور) ✔️دبیر جلسه: دکتر سید مهدی طباطبایی (پژوهشگر اندیشکده مجاهد) —— 🔸 با مشارکت‌: 🔻ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻 پژوهشکده باقرالعلوم (علیه‌السلام) 🔻 اندیشکده مجاهد 🔻 پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
🔹 📌پنجمین نشست هم اندیشی رمضانی 💬 مسئله الگوی مشارکت حلقه‌های میانی در فرآیند حکمرانی عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ آقای حامد ملک زاده (معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهور) —— 🔹به میزبانی: 🔻 پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت 🔻خانه مصلحان —— 🔸 و با مشارکت‌: 🔻پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 🔻ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
🔹 📌ششمین نشست هم‌اندیشی رمضانی 💬 مسئله حکمرانی فضای مجازی با تاکید بر مدیریت سکوهای پیام‌رسان و شبکه‌اجتماعی 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ دکتر قاسم خالدی (معاون فرهنگی اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی) —— 🔹به میزبانی: 🔻 پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت 🔻پژوهشکده باقرالعلوم(علیه‌السلام) —— 🔸 و با مشارکت‌: 🔻ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
🔹 🔻نشست هشتم 💬 مسئله مهار تورم، رشد تولید 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ دکتر سیدیاسر جبرائیلی (رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام) ✔️دبیر جلسه: سید امیرحسین حسینی (پژوهشگر اندیشکده قصد) —— 🔸به میزبانی 🔻دانشگاه قم 🔸 و با مشارکت‌: 🔻ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻 اندیشکده قصد 🔻 پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت 🔻 پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
🔹 🔻نشست نهم 💬 مسئله پزشک خانواده 💢با حضور مهمانان گرامی: ✔️ دکتر مهدی مختاری (مدیرکل بخش اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس) ✔️دکتر غلامرضا نورمحمدی (استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران) ✔️دبیر جلسه: حجت الاسلام و المسلمین هادی ولی زاده (دبیر ستاد راهبری سلامت حوزه‌های علمیه و دبیر میز سلامت مرکز تحقیقات مجلس) —— 🔸 با مشارکت‌: 🔻مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی 🔻 ستاد راهبری سلامت حوزه‌های علمیه 🔻 ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻 پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒سلسله جلسات «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی» جلسه دوم 🎙با ارائه حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدتقی سبحانی 📅زمان: یک شنبه 7 اسفند ماه 1401
💢صوت جلسه دومِ درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی ارائه: جناب حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی💢 🔹به همه علاقه‌مندان عرصه فقه حکومتی و اجتماعی و همچنین دوستان درگیر عرصه فقه سیاسی، توصیه می‌کنم که حتماً این صوت را گوش کنند! 🔹این صوت جلسه دومی است که جناب استاد محمدتقی سبحانی درباره نسبت الهیات و حکمرانی ایراد کرده‌اند. 🔹ایشان در این جلسه تلاش می‌کند بعد از تبیین مفهوم ـ که در جلسه اول مبسوط گفته‌اند ـ نسبت «الهیات» و تلقی «فقهی حکومت اسلامی» را به نحوی نشان دهد. 🔹مدعای ایشان این است که تلقی رایج فقهی از حکومت اسلامی که حکومت اسلامی را صرفا تطبیق کننده و مجری احکام شرعی می‌داند، محصول دو چالش معرفتی است: یکی «فروکاهش مفهومی از الهیات شیعی به فقه شیعی» و دیگری «غفلت از تغییر پارادایمیک مفهوم حکومت در دنیای مدرن. 🔹ایشان چهار نمود فروکاهش مفهومی حکومت اسلامی در فقه را به شرح زیر معرفی می‌کند: ➖ 1ـ فروکاهش معنای «امامت شیعی» از سطح راهبری انسان و هدایت شعور و اراده انسان در وجوه مختلفِ حیات، به مفهوم «ریاست عامه در دین و دنیا خلافةً عن النبی» به تبعِ ادبیات اهل تسنن. ➖ 2ـ تنزل فقه شیعی از فقه ولایی به فقه غیرولایی در دوران جدایی تشیع از حکومت‌داری و تئوریزه نشدن مسئله ولایت و حکومت در فقه شیعی. ➖ 3ـ عدم نگاه نهادی و عدم اختصاص حتی یک باب فقهی به مسئله ولایت و حکومتداری در فقه شیعی (برخلاف فقه اهل تسنن) و تقلیل مسئله ولایت در حد یک مسئله‌ی فقهی در ذیل ولایت بر اشخاصی که قدرت بر ولایت خود ندارند. ➖ 4ـ تفصیل مسئله ولایت بر امور حسبیه لااقل در قرون متأخر، در عین اجمال بحث از ولایت عامه‌ی فقیه و واگذاری بحث از تفصیلات و فروعاتِ نحوه‌ی اجرایی و ترتیبات عملی آن (بجز حضرت امام خمینی ره). 🔹ایشان یکی از لوازم چنین فروکاهش‌هایی را به پذیرش رسیدن «اصل عدم ولایت الا ما ثبت بالدلیل» در فقه، برخلاف واضحات الهیاتی و کلامی شیعه و حتی ضرورت‌های عقل عملی معرفی می کند. 🔹در چالش دوم معرفتی ایشان معتقد است که ورود انگاره دولت ـ ملت مدرن، تا حد زیادی انگاره حکومت اسلامی را دچار اختلال کرده است و فقه شیعه نتوانسته به صورت کامل، تفاوت چارچوبی و پارادایمیک دولت ـ ملت مدرن با حکومت اسلامی را ادراک کند، از اینرو تلاش کرده خلاء تئوریک و نظری خود در عرصه امتداد عینی و مدل‌های اجرایی ولایت دینی را با یکسری بدل‌های مدرن که متصدی تمشیت مردمی بر اساس مطامع مادی است، پر کند و با این مدلهای اجرایی دنیای مدرن نوعی همراهی نماید. 🔊 صوت را از این لینک بشنوید... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1316
🔹 🔻نشست دهم 💬تغییر مناسبات منطقه‌ای، نظم نوین جهانی 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ علی الخطیب (نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان) ✔️دبیر جلسه: حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا اسحاقی (مسئول مؤسسه رسول السلام) —— 🔸 با مشارکت‌: 🔻 ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای 🔻 مؤسسه رسول السلام 🔻خانه مصلحان 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ____ 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
💢تحفه‌ای اصفهانی اندر باب بی‌حجابی💢 (1) صفحه 1 از 3 الان که در حدود ساعت 4 بامداد در حال خستگی این مطلب را می‌نویسم، چند ساعتی است که از یک سفر حدود 50 ساعته از اصفهان برگشته‌ام. سفری خانوادگی که در آن باغ پرندگان، سی و سه پل، زینبیه، اکواریم، پارک جنگلی ناژوان را قریب به 25 ساعت از نزدیک مشاهده کرده‌ام. 🔹 و اما گزارشی از این سفر: ➖در اماکنی که ذکر شد (به جز پارک جنگلی ناژوان که تعداد کمتر بود)، تقریبا بین 15 درصد سر برهنه (بی‌حجاب) به چشم می‌آمد. ➖تقریبا به همین مقدار هم محجبه دیده می‌شد. (این تعداد در پارک جنگلی ناژوان بیشتر بود که شاید علت آن این بود که اماکن دیگری که ذکر شد، توریستی‌تر محسوب می‌شوند.) ➖تقریبا اکثر قریب به اتفاق جامعه مذهبی، تذکر لسانی هم نمی‌دهند و با تعدادی از آنها که صحبت کردم قائل بودند: «ما مردم نمی‌توانیم درگیر شویم و این کار حاکمیت است و ما حداکثر بتوانیم به لطافت تمام تذکر لسانی بدهیم». بگذریم که همین ها هم اکثر تذکر لسانی لطیف و لیّن هم نمی‌دادند. ➖به جز بخش «آکواریم»، در بقیه مکانهایی که گفته شد، هیچ تذکر و یا هشداری از توسط متولیان اداره و بخش حراست به مراجعه کنندگان داده نمی‌شد و البته این بار هم یک بنر بزرگ بر سر در همه این اماکن زده بودند که «از دادن خدمات به افراد بی‌حجاب معذوریم و ... و طبق ماده فلانِ قانونِ فلان کسانی که کار حرامی را در سطح عموم جامعه انجام دهند، تا فلان تومان جریمه می‌شوند یا تا فلان تعداد شلاق می‌خورند. 🧐🙃» ➖ در بخش آکواریوم، چند جوان تقریبا شیک پوش امروزی که ازانتظامات آنجا بودند و هر چند دقیقه یکبار فریاد می‌زدند: «عکسبرداری و فیلمبرداری از ماهیها با فلش ممنوع است»، با دیدن خانومی که شال و روسری به سر نداشت، نه خیلی آهسته و نه خیلی بلند می‌گفتند: «لطفا روسری و شالتان را روی سرتان بیندازید!». این تقریبا مؤثرترین کاری بود که درباره حجاب در این چند روز دیده‌ام. ➖البته بودند افراد مذهبی که هنوزهم به صورت خودجوش پیگیر تذکر زبانی به بی‌حجابها بودند و عرصه را خالی نکرده بودند. در مواردی هم بعضا لااقل به صورت کوتاه، تأثیری هم می‌گذاشتند، ولی با دور شدنشان معمولاً دوباره شالها و روسری ها به وضع قبلی برمی گشت. البته برداشت من این است که در موارد اثرگذاری هم اینکه مخاطب نمی‌دانست اینها مسئولیتی دارند یا بدون داشتن مسئولیت رسمی اقدام به تذکر کرده اند، بی تأثیر نبود. مسئول انتظامات بودن، یکی از وجوه تأثیرگذاری تذکرات لسانی بود. به نظرم می‌رسد که «تذکر لسانی» در نظام معنایی عموم مردم، کاری حاکمیتی است نه عمومی (کاری به اینکه این تلقی درست است یا نه، ندارم.) ➖حدود 3 الی 4 درصد، پا را از بی‌حجابی فراتر گذاشته بودند و برخی با شلوارهای شکاف خورده و برخی با لباسهای کوتاهِ نیم تنه و برخی با پیرهن و دامن و برخی با آرایشهای وحشتناک و برخی با دوچرخه سواری و ...، سعی در افق‌گشایی در عرصه بی‌حجابی داشتند و به قول برخی دوستان، داشتند برای آینده، تصویرسازی و افق‌پردازی می‌کردند. ادامه دارد:👇 قسمت اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1320 قسمت دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1321 قسمت سوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1322
💢تحفه‌ای اصفهانی اندر باب بی‌حجابی💢 (2) صفحه 2 از 3 ➖چند نکته راهبردی را کوتاه و البته صریح عرض می‌کنم: 1️⃣ ایده تذکر لسانی عمومی به این معنا که همه متدینین راه بیفتند و خودجوش تذکر لسانی بدهند، به علت عدم آموزش و مهارت لازم عموم مردم و همچنین به علت به دنبال بهانه بودن دشمن، بسیار پرهزینه است و منتهی به شکاف بیشتر و بیشتر اجتماعی می‌گردد. 2️⃣ بهترین و مطمئن‌ترین راه کوتاه مدت برای کنترل گسترش بی‌حجابی را باید در تذکر لسانی مهربانانه و البته مقتدرانه به سربرهنگان و البته برخورد قاهرانه‌تر با 3 الی 4 درصد هنجارشکنان (بخوانید تن‌نماها)، توسط کادر حراست و انتظامات اماکن جستجو کرد. رسمیت قانونی که به دنبال خود نوعی اقتدار حکومتی را نمایندگی می‌کند، موضعی است که در موارد متعددی که شاهد بودم، طرف منازعه و معارضه قرار نمی‌گیرد؛ بر خلاف امر به معروف و نهی از منکرهای فردی و خودجوش. باید توجه کرد که در حال حاضر بخش زیادی از بی‌حجابان در حال مزه مزه کردن است و هنوز آنقدر بر ادامه این مسیر تصمیم قاطعی نگرفته است، لذا رها کردن فضا و حساسیت‌زدایی از آن بسیار خطرناک است و باعث تقویت موضع ایشان می‌گردد. 3️⃣ البته آنچه گفته شد، اصلا به این معنا نیست که ما نباید «مردمی‌سازی مبارزه با بی‌حجابی» را دنبال کنیم. اساساً راه حل اصلی رفع مشکلات اجتماعی را باید در مردمسالاری دینی جستجو کرد، ولی ـ همانطور که بارها این مسئله محل اختلاف با دوستان عزیزم بوده است ـ ، به جدّ معتقدم که نگاه توده‌ای به حضور و مشارکت مردمی، جز اتلاف انرژی و اصطکاک‌های پرهزینه و فرصت سوز عایدی نخواهد داشت و مرد‌م‌سالاری زمانی امکان تحقق می‌یابد که با هدایت و رهبری دینی صورت گیرد وگرنه آنچه که اتفاق می‌افتد، مردم‌سالاری نخواهد بود، بلکه وضعیت به وضعیت«مردم علیه مردم» تبدیل خواهد شد. مدعای بنده این است که برای ایجاد موقعیت «مردم‌سالاری دینی» در هر پدیده‌ای، باید آن پدیده را به پدیده‌ای سیاسی ـ ملی تبدیل کرد. این مدعا را قدری توضیح می‌دهم: برداشت من این است که هم جریان بی‌حجاب و هم جریان مذهبی در حال وزن کشی و شرایط سنجی است. امروز جریان بی‌حجابی در کشور، در حال تست و در حال ایجاد نمونه‌های موفق همبستگی اجتماعی از طریق بی‌حجابی به عنوان مهمترین فناوری اجتماعی بروز اعتراضات سیاسی خود است و لذاست که بی‌حجابی امروز نه یک پدیده صرفا فرهنگی که اساساً یک اکت و کنش پرقدرت سیاسی است که اگر هزینه‌های این نزاع سیاسی واضح نشود، امکان پیوستن خیل عظیمی از بدنه شل حجاب به بی‌حجابان و یا بی‌حجابان به تن‌نمایان دور از انتظار نخواهد بود. صریحاً عرض می‌کنم امروز نابودکننده ترین راهبرد برای مواجهه با بی‌حجابی، از این پدیده و فروکاهیدن آن به مثابه یک عارضه فرهنگی و اجتماعی است؛ همانطور که در طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی (هم طرح زیست عفیفانه و هم طرح اقدام مشترک) به وضوح قابل مشاهده بود. سیاسی بودن یک فعل، یعنی اینکه مسئله، مسئله‌ی مرگ و زندگی است؛ یعنی مسئله‌ی بقا و عدم بقای یک ملت است؛ یعنی مسئله، حساستر از یک تصمیم شخصی و یا گروهی و یا صنفی است؛ یعنی مسئله، یک مسئله ملی است! سیاست‌زدایی از پدیده بی‌حجابی، نه تنها شرایط پیوستن قشر شل حجاب به بی‌حجاب و بی‌حجاب به تن‌نمایان را فراهم می‌کند، بلکه بالاتر، امکان فعال‌سازی انرژی پنهان و عظیم جریان مذهبی در کشور را هم از دست می‌دهد. سیاست‌زدایی، به معنای این است که مسئله هجمه به هویت ملی در کار نیست و لذا ظرفیت انگیزش و برانگیختن قدرت واقعی مردم متدین ایران به عنوان بزرگترین نیروی اجتماعی دویست سال گذشته ایران را نخواهد داشت. مخدوش شدن هویت ملی، بزرگترین سرمایه انگیزشی ایجاد عزم ملی برای ویرایشها و اصلاحها بزرگ در کشور ایران است که سیاست‌زدایی و فرهنگ‌مالی کردن امور تمدنی، آن را نفی می‌کند و تقلیل می‌دهد. ادامه دارد...👇 قسمت اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1320 قسمت دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1321 قسمت سوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1322