eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ دوم: همدردی آرون افشار و سینا شعبانخانی با مردم افغانستان
عقل‌نوشته‌های انقلابی
💢همدری با مردم افغانستان💢 🔹در این چند وقته، به چند آهنگ برخوردم که که خواننده‌های جوان کشور برای همد
دکتر حامد ملک زاده: سلام پست بسیار جذابی بود 🔸اولاً به نظرم خوانندگان کشور از مداحان فعال‌تر هستند در همه موضوعات اجتماعی البته جریان مداحان کشور در سال‌های اخیر به شدت بهتر و فعال‌تر شده اند. 🔸 ثانیاً جریان خوانندگان کشور نمایندگان غیررسمی از جامعه ایرانی هستند در نتیجه زودتر به جمع‌بندی می‌رسند اما جریان مداحان کشور وابستگی مهمی به قرائت رسمی جمهوری اسلامی دارند در نتیجه دیر تر و محافظه کارانه تر به نتیجه می رسند اما در کل به نظرم این انفعال اجتماعی زیبنده جبهه فکری اجتماعی جمهوری اسلامی نیست. 🔸در قرائت رسمی، ما هنوز نمی‌دانیم در برابر حوادث افغانستان چه موضعی بگیریم طالبان را تایید کنیم یا نه؟ وضعیت افغانستان و مردم افغانستان را تایید کنیم یا نه؟ وضعیت مهاجران جدید را چه کنیم؟ وضعیت مهاجرانی که می‌خواهند از ایران به اروپا بروند را چه کنیم؟ اینها مشکلات بزرگی است که فضای رسمی جمهوری اسلامی نسبت به آن منفعل شده و در نتیجه بازیگرهای فکری اجتماعی نیز نمی دانند چه بکنند. احسنت 🔹این نکته که جریان مداحی تا حدودی نمایندگی جریان رسمی جمهوری اسلامی می کند، نکته بسیار مهمی است. بعد از این پست برخی دوستان در خصوصی به بنده می گفتند که «ما به مداحان گفته ایم که طالبان را در دست ما هستند و لذا لازم نیست که نگران افغانستان باشید»!! همانطور که می فرمایید این نمایندگی مردمی جریان مداحان کشور را مخدوش می کند، هرچند بی تردید اطلاع رسانی از مراکز امنیتی را یک کار لازم و ضروری می دانم که نه تنها برای مداحان لازم است، که برای فعالان فضای مجازی نیز بسیارضروری است؛ البته بشرطها و شروطها... 🔹البته بشخصه فکر می کنم که این اطلاع رسانی های پشت پرده، دلیل اصلی بی‌کنشی جریان مداحان در ماجرای افغانستان نیست، بلکه ماجرا از جریان انقلابی به مواضع رسمی جمهوری اسلامی آب می خورد و ریشه در یک آسیب بلندمدت و مزمن دارد و البته باز با این نکته‌ی حضرتعالی که جریان مداحی رشد چشم گیری در این چندسال داشته، بسیار موافق هستم... 🔹البته ماجرای «شرطی شدن» کنشگری جریان انقلابی بدانجا رسیده است که وقتی یک عالم برجسته یا یک شخصیت شهیری از دنیا می رود، بسیاری از مسئولین و علما دست نگه می دارند تا حضرت آقا پیام دهد و سپس آن شخص را با القاب و توصیفاتی که حضرت آقا از ایشان داشته، تجلیل می کنند !!!😇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/461
نشست نهم از سلسه نشست‌های هم اندیشی مناسبات حوزه و جامعه 📌 با عنوان «حوزه و فناوری‌های اجتماعی» 🔹 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدی‌زاده حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن خاکی در محل صدای حوزه برگزار می‌گردد. 🔹 دبیر علمی:‌حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین مشکانی ▫️به همت مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت و با همکاری پایگاه خبری تحلیلی ▫️پخش زنده از طریق پخش زنده از طریق صفحه اینستاگرام صدای حوزه👇 @sedayehowzeh_live ▫️ زمان: چهارشنبه ۱۷شهریورماه ساعت 15 الی 18 🆔 @sedayehowzeh
نشست نهم از سلسه نشست‌های هم اندیشی مناسبات حوزه و جامعه 📌 با عنوان «حوزه و فناوری‌های اجتماعی» 🔹 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدی‌زاده حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن خاکی در محل صدای حوزه برگزار می‌گردد. 🔹 دبیر علمی:‌حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین مشکانی ▫️به همت مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت و با همکاری پایگاه خبری تحلیلی ▫️پخش زنده از طریق پخش زنده از طریق صفحه اینستاگرام صدای حوزه👇 sedayehowzeh_live@ ▫️ زمان: چهارشنبه ۱۷شهریورماه ساعت 15 الی 18 🆔@f_hamandishi
از سری نشست های «از علم حکمرانی تا حکمرانی عالمانه» رابطه نهاد علم و حکمرانی ارایه دکتر سید محمد صادق امامیان و با هم اندیشی جمعی از اندیشمندان حوزوی زمان پنج شنبه ۲۵/ ۶ / ۱۴۰۰ جهت دریافت لینک جلسه به شماره 09352251690 نام و نام خانوادگی خود را پیامک بزنید @din_hokmrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت گفتگوی جالب حضرت امام ره در ابتدای جنگ با که اصرار می کند که منحل شود!! حملات کلیدی حضرت امام ره اینهاست:👇 ❗️ فساد هرچه بود برای طبقه اول بود، نمی‌شود الآن ما بگوییم ارتش برود! ارتش برود ما چیزی نداریم! 🔹 اصلاح یک چیزی نیست که حلّش به زودی رخ بدهد و شاه رفته همه کارهای ما فردایش درست شود! شما باید این خرابه را درست کنید! ❗️ این‌ها می‌خواد! عزیزم تدریج می‌خواد! من خواهش می‌کنم از شما! تندی جوانی خود را یه قدری کنار بگذارید! من خودم بودم! جوان از باب تندی که دارد می‌خواهد همه مسائل یک شبه حل بشود! 🔰 پی‌نوشت: 🔹ما متأسفانه در یک دوگانه گیر کرده ایم: یا می خواهیم یک شبه همه چیز را اصلاح کنیم و از اینرو ناگزیریم همه چیز و همه کس را یک کاسه انکار و رد کنیم یا اینکه با این توجیه که حضرت آقا خودش حواسش به همه چیز هست و همه چیز تحت اشراف و کنترل ایشان است، هر حرکت اصلاحی را خفه می کنیم. 🔹ما جوانان انقلابی هنوز نیاموخته ایم که وظیفه اصلی مان، ارتقای ظرفیت عقلانیت دینی جامعه و همچنین جهتدهی مطالبه گری مردمی از مسئولین بر اساس آن است. ضرب عقلانیت دینی با مطالبه‌گری و مشارکت مردمی، اکسیر حل مشکلات کشور است؛ اولی، اصلاح دستگاه محاسبه مدیران می کند و دومی، اتمسفر اخلاقی و ارزشی حاکم بر تصمیم‌گیری مدیران را انقلابی و سالم می سازد.
عقل‌نوشته‌های انقلابی
💢علی لندی؛ یک قاعده یا یک استثناء؟💢 🔹ماجرای دهه هشتادیها این چند وقته داغ شده است و هرکسی به نحوی مدعی است که دهه هشتادیها را او میشناسد و لاغیر! 🔹در این میان، ماجرای از خودگذشتگی علی لندی و پایداری‌اش در بیمارستان، اما ماجرایی نبود که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و دیگران را در فهم آن تخطئه کرد. 🔹ماجرا کاملا روشن است و قابل مصادره نیست؛ نوجوانی 15 ساله، هنگامی که دو نفر را در زبانه های آتش می‌بیند، خود به دل آتش می‌زند و با به خطر انداختن جان خود، اقدام به نجات دیگران می‌کند و البته خود گرفتار آتش می‌شود... 🔹حال سؤال این است: نسبت بقیه نوجوان این کشور با علی لندی چیست؟ چقدر از نوجوانان ما شبیه علی لندی هستند؟ در میان نوجوان و دهه هشتادیها، علی لندی آیا یک قاعده است یا یک استثناء است؟ 🔹ولی شاید پاسخ به این دوگانه؛ خود بخشی از اشتباه سی ساله ما (بعد از دفاع مقدس تاکنون) در مسئله فرهنگ و تربیت است. ➖ علی لندی، نه فقط یک قاعده است و نه فقط یک استثناء است... ➖علی لندی هم قاعده است و هم استثناء ... ➖ علی لندی، واجد همان جوهره‌ای است که عمده کسانی که کار تربیتی با نوجوانان کرده‌اند، تصدیق می‌کنند که در خمیرمایه‌ی اکثر نوجوانان ایرانی یافت می شود. ➖ علی لندی، مانند اکثر نوجوانان ایرانی است و البته این بدان معنا نیست که اکثر نوجوانان ایرانی هر روزه انتخابهایی مانند علی لندی دارند. ➖علی لندی یک استثناء است و البته این بدان معنا نیست که اکثر نوجوانان ایرانی نمی‌توانند انتخاب‌هایی از جنس انتخاب علی لندی داشته باشند. ➖علی لندی، تبلور استعداد و قوه‌ ای‌ست که بسیاری از نوجوانان ما مجال فعلیت دادن و فرصت بارور کردنش را نمی‌یابند. ➖علی لندی، ظهور هویت نوجوان ایرانی است که البته ما هنوز در جمهوری اسلامی، فنآوری فرآوری آن را به صورت خودآگاه به دست نیاورده ایم. ➖علی لندی یک استثناء است، چون دستگاه های فرهنگی ما کارخانه فعلیت‌بخشی به استعدادهای درونی نوجوان ایرانی را ایجاد نکرده‌اند. ➖ علی لندی یک قاعده است و از اینروست که هربار در مواقع حساس و برهه‌های خطیر، از حضور و شعور و آمادگی این نسل غافل‌گیر می‌شویم. ➖علی لندی، تربیت یافته مکتب انقلاب است و البته نماد ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی و رسمی ما . 🔹علی جان شهادت مبارک باشد و راحت باش که به لطف مکتب سیدالشهداء، راهت پر رهرو است ...🌺🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/468
💢یک نمونه جالب از مواجهه سیاستگذارانه با یک مسئله عینی💢 1️⃣ از 2️⃣ ◾️مواجهه با تغییر روند نامگذاری در کشور 🔹در تاریخ 1399/3/21 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه ای می نویسد به جناب آقای حمید درخشان نیا؛ ریاست سازمان ثبت احوال کشور و ضمن تأکید بر اهمیت دینی و ملی«نام نیکو» برای فرزندان و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن، به تغییر و تحولات وسیعی در نامگذاری فرزندان واکنش نشان می دهد. آقای سعیدرضا عاملی در این نامه درخواست می‌کند که سازمان ثبت احوال گزارشی جامع از وضعیت نامگذاری در کشور به تفکیک قومیتها یا شرح علل و عوامل بروز این وضعیت به همراه راهبردها و نقطه نظرات در ظرف مدت یکماه! ارایه دهد. 🔹یک ماه و هشت روز بعد، سازمان ثبت احوال یک نامه 3 صفحه‌ای با پیوستی 5 صفحه‌ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می کند. در این نامه سازمان ثبت احوال به تمهیدات خود در مقابله با نام‌های نامفهوم، مغایر با کرامت انسانی و نیز نام های خارجی و بیگانه، با تشکیل «کمیته مشورتی نام سازمان» می پردازد . در پیوست نیز به چالشهای موجود نامگذاری و عوامل شیوع آن می پردازد. در این پیوست عوامل زیر به برشمرده شده است: 1ـ فعالیت گسترده دهها وب سایت وشبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای انتخاب و معرف نام 2ـ تأثیر سریالها و فیلمها مورد توجه عموم مرد در منفور شدن نام «تقی» و یا محبوب شدن نامهای «بهتاش»، «ستایش» و «کیان»و «باران» و .. 3ـ محدودیت فرهنگی استفاده از نامهای تکراری بین اعضای فامیل سببی و نسبی که منجر به جستجو برای پیدا کردن اسامی خاص، نامتعارف شده است. 4ـ تمایل به داشتن اسمهای هم آوا و محدودیت این ویژگی در اسامی مذهبی 5ـ تغییر زیباشناسی مردم از برخی اسامی مانند «جعفر»، «تقی»، «نقی»، «خدیجه»، «عبدالله»، «نرجس»، «کلثوم»، «صغری»، متأثر از خوارک رسانه ها به خصوص فضای مجازی، ماهواره ها و صدا و سیما 🔹تبصره: همجنان نامهایی مانند محمد»، «فاطمه»، «زهرا» و «علی» در صدر انتخاب نام در هر سال قرار دارند... 6ـ مهمترین چالش، جدی نگرفتن پالایش و غربالگری در بانک نام اسامی سازمان ثبت احوال است! 🔹همچنین قابل توجه است که رشد اسامی ترکی در استانهای آذربایجان و همچنین اسامی کردی در کردستان، متأثر از برنامه های ماهواره بیش از 100 درصد است! 🔹در پایان پیوست، پیشنهاداتی ارائه می شود: 1ـ تشکیل «کمیته عالی نام» 2ـ آسیب شناسی دقیق این چالش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین تکلیف دستگاه های مختلف 3ـ تا قبل از این کار کارشناسی دقیق: ـ صدا و سیما در انتخاب نامها دقت بیشتری کند و برای نقشهای بد، اسامی معصومین ع را نگذارد. ـ وزارت ارشاد بر نامگذاریها در فیملها و رمانها و داستانها و کتابهای مرتبط نظارت کند و توبیخ و تشویق بگذارد. ـ سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات به مبلغین اعزامی بگویند که فرهنگ سازی کنند. 🔰در تاریخ 1399/7/7 آقای محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه‌ای خطاب به دبیر شورا آقای عاملی می‌زند و «برگ سیاستیِ» عرصه نامگذاری را تا تدوین کامل سیاستهای نامگذاری، ارائه می‌دهد. جالب ماجرا اینجاست که در مقام تبیین مسئله‌ی این گزارش، شورای عالی توجه می دهد که کاهش تمایل به اسامی عربی و افزایش تمایل به اسامی ایرانی و غربی ناشی از عواملی مانند «تسهیل در ارتباطات بین فرهنگی»، «تغییر ارزشی جامعه»، «میزان اعتقادات مذهبی و گرایشات ملی مذهبی و نوگرایی خانواده ها»، «گرایش به فردگرایی و انتخاب نامهای منحصر به فرد»، «تحولات سیاسی»، «استفاده از برنامه‌ها وسریال‌های ماهواره‌ای و سریال‌های تلویزیون ملی» و «آگاهی والدین از ریشه معنای نام» است، ولی در بخش پایانی پیشنهادها سیاستی، به تقلیلانه ترین وجه عمل می کند و چهار سیاست را پیشنهاد می کند: 1ـ رضد تحولات به صورت دوره 3 تا 5 ساله و گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی 2ـ تدوین فرهنگ جامع نامها 3ـ گنجاندن سوالات مرتبط به نامگذاری کودکان در بیسمایشها ی ملی 4ـ الزام صدا و سیما در شخصیت پردازی های همدلانه بین نامهای اسلامی و بومی ایرانی و جهت‌دهی نام شخصیتهای منفی فیلم‌ها به سمت نام‌های خنثی. 🔻ادامه دارد ... ✔️ فایل را در آدرس زیر مشاهده نمایید👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/470 https://t.me/alimohammady1389/48
گزارش_وضعيت_نامگذاري_فرزندان_در_كشور.pdf
2.57M
متن شماره 1 گزارش وضعیت نامگذاری فرزندان در ایران
💢یک نمونه جالب از مواجهه سیاستگذارانه با یک مسئله عینی💢 2️⃣ از 2️⃣ ◾️مواجهه با تغییر روند نامگذاری در کشور 🔰الحمدلله بعد از یکسال پیش نویس مصوبه نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است. در ماده 2 که بخش تعیین وظائف دستگاه هاست آمده: 1ـ سازمان ثبت احوال، طراحی و راه اندازی سامانه هوشمند مجع و تعامل خدمات مشاوره نامگذاری بزند. شناسایی و ترویج نامهای جدید و جذاب کند و همچنین ارائه گزارش توصیفی و تحلیلی از وضعیت نامگذاری هر دوسال یکبار بدهد. 2ـ وزارت فرهنگ وارشاد؛ شناسایی، توصیف و تبیین ترجیحات خانواده بر اساس پیمایشهای ملی واستانی کند. 3ـ فرهنگستان زبان ادب فارسی؛ تشکیل کارگروه «نام گزینی» کند. 4ـ سازمان صدا و سیما؛ ارتقای نگرش عمومی به اهمیت نامگذاری، استفاده از ظرفیت برنامه های جذاب برای ترویج نامهای مذهبی شاخص و همچنین تبلیغ رایگان سامانه هوشمند سازمان ثبت احوال کند. 5ـ وزرات آموزش و پرورش؛ استفاده از ظرفیت کتب درسی در ترویج نامهای مذهبی شاخص و همچنین طراحی و اجرای برنامه های تشویقی نامهای خاص مذهبی نماید. 6ـ وزرات بهداشت درمان و آ»وزش پزشکی؛ نصب و بخش تبلیغات سامانه نامگذاری در تمایم مراکز سلامت درمانی نماید. 🔹بله؛ همین.. در برگ سیاستی شورای عالی، از 7 ـ 8 عامل تغییر رویه نامگذاری در کشور، لااقل 6 مورد آن ناشی از «تغییر روابط اجتماعی» و «بسترهای تعاملات جمعی» بود که منتهی می گشت به گرایش خانواده ها برای گذاشتن نامهای منحصر به فرد ایرانی و غربی و البته در استانهای ترک نشین و کردنشین، اسامی قومیتی وارداتی، ولی کل ایده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مهار این سیل عظیم دو محور دارد:👇😐 1ـ با سامانه هوشمند نامگذاری سازمان ثبت احوال، جلوی نامگذاری های غیرپسندیده را می گیرد. 2ـ همچنین با تبلیغات صدا و سیما و وزرات ارشادی و مدرسه ای، اسامی مذهبی شاخص را ترویج می کند. به قول معروف «کوه، موش زاییده» ✔️ فایل را در آدرس زیر مشاهده نمایید👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/472 https://t.me/alimohammady1389/50
پيش_نويس_مصوبه_سياست_ها_و_اقدامات_تقويت_و_ترويج_نامگذاري_متولدين_001.pdf
599.2K
متن شماره 2 پیش نویس مصوبه سیاستها و اقدامات تقویت و ترویج نامگذاری
💢صوت‌های درس «مصلحت؛ در فقه حکومتی» 🔹جلسه اول: ضرورتهای اجتماعی مطرح شده برای تکامل تفقه https://eitaa.com/alimohammadi1389/475 https://t.me/alimohammady1389/53 🔹جلسه دوم: ضرورتهای کلامی مطرح شده برای تکامل تفقه https://eitaa.com/alimohammadi1389/476 https://t.me/alimohammady1389/54 🔹جلسه سوم: ضرورتهای فلسفه تاریخی مطرح شده برای تکامل تفقه و مدل طبقه‌بندی قاعده‌های اصولی پیشنهادی https://eitaa.com/alimohammadi1389/477 https://t.me/alimohammady1389/55
💢صوت اول تا سوم درس «مصلحت؛ در فقه حکومتی» ✳️عنوان: جایگاه فقه حکومتی در میان جریانهای تکامل‌خواه فقاهتی در صدسال گذشته 🔰امسال به لطف خدای متعال، در مدرسه مبارکه مشکات با جمعی از دوستان بحثی را تحت عنوان «اصولِ فقهِ احکام حکومتی» شروع کردیم. 🔰در جلسه چهارم مقرر شد که برای تدقیق بحثها، بر روی یک مهره از مباحث اصول فقه احکام حکومتی متمرکز شویم که با پیشنهاد دوستان، از میان چند کاندیدا، انتخاب گردید. در سه جلسه نخست و قبل از ورود به بحث مصلحت، تلاش کردم که نمایی از جایگاه در میان جریانهای تکامل‌خواه در فقاهت شیعه ارائه دهم. 🔊 در ادامه می توانید این صوت‌ها را بشنوید:👇 🔹جلسه اول: ضرورتهای اجتماعی مطرح شده برای تکامل تفقه https://eitaa.com/alimohammadi1389/475 https://t.me/alimohammady1389/53 🔹جلسه دوم: ضرورتهای کلامی مطرح شده برای تکامل تفقه https://eitaa.com/alimohammadi1389/476 https://t.me/alimohammady1389/54 🔹جلسه سوم: ضرورتهای فلسفه تاریخی مطرح شده برای تکامل تفقه و مدل طبقه‌بندی قاعده‌های اصولی پیشنهادی https://eitaa.com/alimohammadi1389/477 https://t.me/alimohammady1389/55
j1 مصلحت 00.6.20.mp3
24.97M
جلسه اول ✳️عنوان: ضرورتهای اجتماعی مطرح شده برای تکامل تفقه 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹ضرورتهای اجتماعی که فقها برای تکامل تفقه طرح کرده اند. 🔹این ضرورتهای اجتماعی در سطح زیر بیان گردیده است: ➖«لزوم توجه به پیچیدگی و گستردگی مسائل مستحدثه حال حاضر» ➖«لزوم توجه به نظامات اجتماعی به عنوان مسائل مستحدثه دوران کنونی» ➖«لزوم توجه به امر اداره و سرپرستی جامعه، به عتوان مهمترین مسئله فراروی فقه شیعه» 1 https://eitaa.com/alimohammadi1389/475
j2 مصلحت 00.6.21.mp3
24.33M
جلسه دوم ✳️عنوان: ضرورتهای کلامی مطرح شده برای تکامل تفقه 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹ضرورتهای نظری و علمی که فقها برای تکامل تفقه طرح کرده اند گاهی در عرصه طرح شده است. 🔹ضرورتهای دین‌شناسی و کلامی مطرح شده در محورهای زیر می باشد: ➖رسالت دین ➖گستره دین ➖انسجام شریعت ➖ماهیت خطابات شرعی ➖نسبت محدوده ولایت فقیه و شریعت ➖لسان شارع 2 https://eitaa.com/alimohammadi1389/476
j3 مصلحت 00.6.22.mp3
32.83M
جلسه سوم ✳️عنوان: ضرورتهای فلسفه تاریخی مطرح شده برای تکامل تفقه و مدل طبقه‌بندی قاعده‌های اصولی پیشنهادی 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹گاهی ضرورتهایی که توسط فقها برای تکامل تفقه طرح شده است،نه ضرورتهای صرفاً اجتماعی است و نه ضرورتهای صرفاً نظری و علمی، بلکه ایشان تلاش کرده اند با ترسیم فرآیند تکامل جامعه دینی، بر این نکته تأکید کنند که جامعه شیعه با انقلاب اسلامی در موقعیت بالاتری از کمال خود قرار است و لذا ضروری است که تفقه شیعه نیز متناسب با این ارتقاء مقیاس جامعه شیعی، ارتقا یابد. این ضرورتها، ضروتهای نامیده شده است. 🔹بعد از ملاحظه ضرورتهایی که فقها طرح کرده اند، برخی از ایشان تلاش کرده اند که قاعده ها و اصولی را برای ارتقاء تفقه پیشنهاد دهند. در یک نگاه کلان می توان این پیشنهادات را در سه عرصه زیر دسته بندی کرد: ➖ اصول و قواعد مربوط به مرحله حکم شناسی ➖اصول و قواعد مربوط به مرحله موضوع شناسی ➖اصول قواعد مربوط به مرحله امتثال و اجراء 3 https://eitaa.com/alimohammadi1389/477
💢صوت چهارم تا دهم درس «مصلحت؛ در فقه حکومتی» ✳️عنوان: جایگاه فقه حکومتی در میان جریانهای تکامل‌خواه فقاهتی در صدسال گذشته 🔰از جلسه چهارم بنا گذاشته شد که به و جایگاه آن در فقه حکومتی پرداخته شود. 🔰برای شروع تأکید شد که در مسائل نوپدید اجتماعی، یکی از شیوه های غلط رایج در مباحث فقهی، مراجعه کتابخانه ای به متون کهن فقهی، برای اصطلاح‌شناسی، تنقیح مسئله و تحریر محل نزاع است. این شیوه باعث می شود که اختصاصات و امتیازات مسئله‌هایی حال حاضر، در ادبیات تخصصی ادوار گذشته به محاق رود و ما مشغول مسئله هایی شویم که نسبتش با امروز ما مشخص نیست. از اینرو در این جلسات شروع به بررسی زمینه های اجتماعی طرح مسئله‌ی مصلحت در سالهای بعد از انقلاب اسلامی شد. 🔰چالش مصلحت در ابتدای انقلاب اسلامی، دو محمل اصلی دارد: یکی قانون اراضی شهری در سال1360 و دیگری لایحه قانون کار در سال 1366 🔰این تنشها نهایت در سال 1367 منجر به تأسیس مجمع تشیخص مصلحت نظام به اجازه حضرت امام ره گردید. 🔊 در ادامه می توانید این صوت‌ها را بشنوید:👇 🔹جلسه چهارم: مطالعه چالش میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و حضرت امام ره در تصویب قانون اراضی شهری در سال 1360 (1) https://eitaa.com/alimohammadi1389/479 https://t.me/alimohammady1389/57 🔹جلسه پنجم: مطالعه چالش میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و حضرت امام ره در تصویب قانون اراضی شهری در سال 1360 (2) 🔹جلسه ششم : مطالعه چالش میان مجلس و شورای نگهبان و حضرت امام ره در تصویب لایحه قانون کار در سال 1366(1) 🔹جلسه هفتم : مطالعه چالش میان مجلس و شورای نگهبان و حضرت امام ره در تصویب لایحه قانون کار در سال 1366(2)
j4 مصلحت 00.6.27.mp3
26.22M
جلسه چهارم ✳️عنوان: چالش قانون اراضی شهری (1) 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹قانون اراضی شهری در مرداد ماه 1360 از تصویب مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و به شورای نگهبان ارجاع می‌شود. 🔹طبق این قانون، کلیه اراضی موات شهری باید در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گرفت. در مورد اراضی بایر نیز فقط صاحبان آنها حداکثر می توانستند تا 1000 متر در اختیار داشته باشند وآن را عمران و احیاء کنند و حق فروش آن را نداشتند مگر به دولت و با تقویم دولت وملکان اراضی بایر و شهری موظف شدند زمین‌های مورد نیاز دولت و شهرداری را با تقویم دولت به آنها بفروشند. 🔹شورای نگهبان در نامه به تاریخ 1360/5/2 خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی چنین می‌نویسد: قسمتهایی که با اراضی بایر و دایر ارتباط دارد و مغایر با آیه کریمه «لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» و حدیث شریف و معروف: «تحلّ مال امریء مسلم الا عن طیب نفسه» و قاعده مسلّمه «الناس مسلطون علی اموالهم» می باشد. 🔹آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت در تاریخ 1360/7/5 در نامه ای از حضرت امام ره کسب تکلیف می‌کند. 🔹حضرت امام ره در پاسخ ایشان در تاریخ 19 مهرماه 1360 تصریح می کند که حق » شامل «حفظ نظام»، «ضرورت پرهیز از فساد» و «نفی حرج»، با تصریح بر موقت بودن قانون، از وظایف مجلس است. 4 https://eitaa.com/alimohammadi1389/479 https://t.me/alimohammady1389/57
j5 مصلحت 00.6.28.mp3
26.73M
جلسه پنجم ✳️عنوان: چالش قانون اراضی شهری (2) 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹به تبعِ فتوای حضرت امام ره در تاریخ 1360/7/19، دبیر شورای نگهبان آیت الله صافی گلپایگانی در 22 مهرماه 1360 استعفا می‌دهد که مورد پذیرش حضرت امام ره واقع نمی‌شود. 🔹همچنین در همین زمان آیت الله‌العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی ره تلگرافی خدمت امام ره ارسال می‌کند که ایشان در تاریخ 25 مهرماه 1360 پاسخش را می‌دهد:👇 «... تلگراف محترم مبنى بر نگرانى جنابعالى در اختياراتى كه به مجلس داده شده است واصل؛ اختيارات مذكور تشخيص‏ موضوع‏ است كه در عرف و شرع به عهده عرف است و مجلس نماينده عرف، ...هستند؛ و اگر در حكم، خلافى شد،... شوراى نگهبان در اين امرى كه به عهده آنها است حق دخالت دارند،... لكن شوراى نگهبان حق تشخيص موضوعات به حسب قانون ندارند.» 🔹اما کار به اینجا ختم نمی‌شود و شورای نگهبان در تاریخ 1360/10/3 باز هم با قانون اراضی شهری مخالفت می‌کند. آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ 1360/12/27مصوبه مجلس را با استفاده از ، با تعیین مدت پنج ساله به شورای نگهبان می فرستد و در نهایت شورای نگهبان در تاریخ 1360/12/29، ولایت فقیه، قانون مذبور را تأیید می‌کند و می نویسد:👇 «با توجه به اینکه حضرت امام خمینی مدظله‌العالی تشخیص ضرورت‌های اجتماعی و تصویب قوانین را در این گونه موارد از طرف مجلس شورای اسلامی مجاز دانسته‌اند، لذا مورد مصوبه در لایحه مذکور مغایر موازین اسلامی شناخته نشد.» 5 https://eitaa.com/alimohammadi1389/480 https://t.me/alimohammady1389/59
نویسنده : حجت الاسلام مجیدی از دانش آموختگان مرکزجامع علوم اسلامی ولیّ امر عچ موضوع: نقدی بر درختواره دانشی حوزه های علمیه سلام علیکم و رحمة الله مساکم الله بالخیر و العافیة شکر الله مساعیکم افراط و تفریط فقه طهارت و صلاه در حد سطح پنج !! فقه فرهنگ هیچ !! متأسفانه با وجود اهمیت ذاتی فرهنگ و تأکیدات رهبری معظم و نیاز اساسی جامعه ، در طرح درختواره هیچ رشته یا گرایشی حول فقه فرهنگ نبود در حالیکه برای مباحث اقتصادی فقط سه رشته مستقل آنهم تحت عنوان قرآن و اقتصاد ، فقه الاقتصاد و اقتصاد اسلامی با گرایشات متعدد طراحی شده است این یعنی عدم جامعیت و نقصان بسیار عجیب و عجیبتر اینکه در طرح مذکور حتی برای دبیری تاریخ و فلسفه رشته و گرایش طراحی شده است اما دریغ از فقه فرهنگ !! ولی امر جامعه کما فی السابق که از دغدغه های عمیق خویش از کلان عرصه فرهنگ می فرمودند ، امروز از لزوم بازخوانی ، بازنگری و بازطراحی ساختار رسانه و فرهنگ صحبت می کنند و در حالیکه ما هیچی رشته و گرایشی حول فقه فرهنگ نداریم تنها دو بحث آن هم بالعطف تحت عنوان فقه و ارتباطات و رسانه ، فقه و هنر آمده است نه بالاضافه!! در حالیکه فرهنگ مهمترین و وسیعترین عرصه حیات اجتماعی هر جامعه ای را تشکیل می دهد مگر ما رفتارهای فرهنگی که حکم آنها حتی در سطح فقه فتوا هنوز استنباط نشده باشند کم داریم قصه رویکرد فقه حکم به عرصه فرهنگ که حالا حالا ها باید عرصه فعالیت شود را در فرصت بعدی مورد بحث قرار خواهم داد از حوزه رسانه و ارتباطات که شامل تلویزیون ، سینما و تئاتر ، جراید ، شبکه های مجازی و اجتماعی ، حوزه ادبیات ، حوزه معماری و شهرسازی ، حوزه سبک زندگی ، حوزه سرگرمی ها و تفریحات ، حوزه سیاستگذاری فرهنگی ، حوزه قانونگذاری در عرصه فرهنگ ، و حوزه هنر با تمام شقوقش خصوصا موسیقی و تصویر سازی و دیگر عرصه های مهم فرهنگ ، این ها همگی در عرصه فقه فرهنگ جای می گیرند ، جای فقه این مباحث در طرح کجاست ؟ حرف آخر به لحاظ عینی و واقعی نظام فرهنگی بستر تحقق و ساخت یافتگی تمامی نظامات اجتماعی هر جامعه ای است اگر فقه ستون فقرات اداره جامعه و حکومت اسلامی است پس بایستی مسائل واقعی و دقیق خرد و کلان نظام فرهنگی جامعه را به # عرضه بداریم و این عرضه زمانی به نتیجه واقعی نزدیک می گردد که زمینه شکل گیری رشته تخصصی فقه فرهنگ با تمامی گرایشات و رویکرد های آن را فراهم آوریم در پایان درخواست داریم با دعوت از کسانی که در عرصه فقه فرهنگ دارای سوابق علمی و عملی دارند بستر بازبینی و ارتقاء و حصول جامعیت طرح را فراهم کرد ، بنده اگر این توفیق دار داشته باشم از اینکه بتوانم فعالان و متخصصان فقه فرهنگ را معرفی نمایم خرسند می گردم.
عقل‌نوشته‌های انقلابی
#متن_وارده نویسنده : حجت الاسلام مجیدی از دانش آموختگان مرکزجامع علوم اسلامی ولیّ امر عچ موضوع: نقد
متن حقیر در تکمیل متن بالا 👆که در یکی از گروه های نخبگانی نوشتم:👇 مشکل به نظر حقیر در جایی دیگر است. فقه نظام یا فقه حکومتی یا هر عنوانی دیگری که برای فقه ناظر به اداره حکومت به کار می بریم، یک تفاوت جدی با فقه سنتی از لحاظ و دارد. این تفاوت این است که این چنین فقهی نمی تواند همه موضوعات را هم عرض ببیند و لذا ناگزیر از تمیز قائل شدن بین موضوعات به لحاظ شاملیت و مشمولیت یا تقدم و تأخر است. معنای این حرف این است فقه حکومتی یا فقه نظام نمی تواند مانند فقه سنتی دارای 50 و اندی باب مستقل و همعرض باشد که فقیه بتواند از هر یک که خواست استنباط و اجتهاد خود را شروع کند. معنای دیگر این حرف این است که ما در فقه نظام و فقه حکومتی نمی توانیم به صورت مطلق، استقرایی عمل کنیم و برای هر مسئله ای بدون داشتن نظریه ای از وحدت و کثرت علوم و ایده برای درک توأمان همبستگی و گسستگی موضوعات و مسائل، اقدام به تأسیس رشته نماییم. به عنوان مثال مرحوم شهید صدر به صراحت می گوید که اگر فرصت داشت و ضرورت ایجاب نمی کرد، بعد از «فلسفتنا» به «اقتصادنا» نمی پرداخت و بحث از «مجتمعنا» را مقدم می داشت. همین بحث تقدم بحث از مجتمعنا بر اقتصادنا، راهگشای بسیاری از اعوجاجهایی است که ما امروز در ایده هایی به نام فقه مضاف و فقه معاصر و فقه پویا و امثالهم داریم. همین نکته ساده ای که عرض کردم هم در ایده های تحول فقاهت حضرت امام ره قابل مشاهده است، هم مورد توجه مرحوم استاد سیدمنیرالدین حسینی بوده است و هم مورد توجه استاد شهید مطهری بوده است و هم الان مورد اهتمام اساتیدی مانند خسروپناه، اراکی، میرباقری، مبلغی، میرمعزی و ... است. ولی ظاهرا حوزه علمیه در همین طراحی رشته ها نیز نمی خواهد داشته های خود را به کار گیرد و مانند همه جا، روش استقرایی محض را در پیش می گیرد. بنده با روش استقرایی مشکلی ندارم، ولی معتقدم که آنچه درست است، استفاده توأمان، تقومی و منضبط از هر دو روش قیاسی و استقرایی است تا نه امور انتزاعی و کلی گیر کنیم و نه در خروار جزییات و تکثرها سرگردان شویم... اگر به دنیال هندسه مفاهیم متناسب با انقلاب اسلامی نباشیم، هر روز از ادعاها و اکتشافات همدیگر در خصوص ضروریات انقلاب اسلامی! باید غافلگیر بشویم... چرا بر فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه دولت و فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه انقلاب و فقه دولت و فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه مردم و فقه انقلاب و فقه دولت و فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ و دهه چرای دیگر که جز در سایه برخورداری از یک هندسه مفاهیم و لااقل یک طبقه بندی منطقی و اجمالی امکان پذیر نیست. وگرنه صد فقه دیگر نیز راه اندازی کنیم، به علت اینکه خروجی های آنها امکان برهم افزایی ندارند و نمی توانند قطعات یک پازل بزرگ را تکمیل کنند، امکان اجرایی سازی نخواهند داشت... این تازه یکی از بصیرتهای طرحهای تحول علم در اندیشه اساتید حوزه است. شاید بتوان در عرض این ایده، لااقل پنچ شش ایده دیگر را نیز نام برد که هر کدام می تواند نقش تعیین کننده ای در طراحی درختواره دانش در حوزه علمیه بگذارد.. https://eitaa.com/alimohammadi1389/482
💢حوزه‌های علمیه؛ از تحول تهذیبی تا تحول علمی💢 🔹در کانال خبری مناهج آمده بود جناب حجت‌الاسلام و المسلمین عالم‌زاده نوری؛ معاون محترم تهذیب حوزه‌های علمیه، خبر از خیز بلند حوزه‌های علمیه برای تحول تربیتی ـ تهذیبی مدارس علمیه و طلاب داده بود و بر این فرمایش مقام معظم رهبری تأکید نموده بود که باید دنبال کارخانه انسان‌سازی باشیم؛ نه صرف برخی فعالیت‌های محدود تهذیبی. https://eitaa.com/manahejj/4524 🔹خبر مسرت‌بخشی بود. برآن شدم که چند جمله‌ای درباره تهذیب حوزه‌های علمیه و نسبت آن با تحول علمی بنویسم:👇 🔹 چند روز پیش، متن جلسات یکی از اساتید مرحوم، در خصوص «ولایت فقیه» را می خواندم. ایشان تلاش داشت که معنای فرمایش حضرت امام ره، در خصوص تقدم حکومت بر احکام شرعیه فرعیه را توضیح دهد. 🔹حرف اساسی ایشان این بود که درست است که اصل در تهذیب، طهارت قلب است، ولی تهذیب در اسلام، از همان ابتدا با شروع می شود و لذا ورود به جرگه توحید نیز با دستور به فعل گفتن (قولوا لااله الله تفلحوا) آغاز می‌گردد. ماحصل فرمایش ایشان این بود که جز از طریق مناسک متناسبِ پرستش و تعبد، نمی‌توان وارد مراحل توحید و سلوک الی الله شد و در مسیر رشد الهی قرار گرفت. 🔹لازمه حرف ایشان این بود که کسانی که می خواهند که صرفا از راه توجه و خلوت، بر ورودی و خروجی قلبشان، مراتب توحید را بپیمایند، متوجه نیستند که در عینیت و در بستر محیطیِ خود یا تحت ولایت اولیای الهی قرار دارند یا تحت ولایت طاغوت قرار میگیرند و این عینیت و بستر، به حدی مؤثر و اثرگذار است که نه تنها توجه صِرف قلبی که حتی افعال فردی و شخصی نیز نمی‌تواند در برابر تبعات واقعی و اثرگذار عینیت درگیری وُلات الهی و طواغیت مصون بماند. بنابراین غفلت از بستر اجتماعی دینداری و پرستش خدای متعال که از طریق تبعیت از أُولی الامر و اولیای الهی واقع می‌شود، متغیر اصلی در تهذیب و سلوک الی الله است و از این روست که حکومت از احکام اولیه اسلام و مقدم بر سایر احکام است... فکر می کنم تا معاونت تهذیب حوزه های علمیه، اصل در تهذیب را فراهم آمدن محیطی عینی برای دفاع از ولایت فقیه و حضور طلاب در صحنه های واقعی مقابله با تمدن مادی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی قرار ندهد، نمی توان انتظار خیزبلند و تحولی تربیتی و تهذیبی در حوزه‌های علمیه داشت.. 🔹البته ماجرا به اینجا ختم نمی شود و برای دفاع مقعول از ایستادن در این موقعیت ها و همچنین انگیزه بخشی به طلاب برای به جان خریدن ناملائمت ها و سختی های ایستادن در مواقف دفاع از انقلاب اسلامی، لازم است که حوزه علمیه بتواند چه از بُعد جهان بینی و اعتقادی و چه از بُعد اخلاقی و ارزشی از این اقدامات پشتیبانی نماید. تا حوزه‌ علمیه مباحث اعتقادی و کلامی و همچنین مباحث اخلاقی را برای طلاب ارتقاء نبخشد،به نحوی که بتواند حضور در مواقف دفاع از انقلاب اسلامی در راستای تمدن سازی را هم توضیح کلامی بدهد و هم از ارزشی و اخلاقی بودن آن دفاع کند، نمی‌توان به تحول تهذیبی در حوزه علمیه دلخوش کرد. 🔹اگر این سه رکن؛ بعنی «خلق موقعیت حضور در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی»، «پشتیبانی اعتقادی و کلامی از آن» و همچنین «تذکر و تواصی اخلاقی» شکل بگیرد، به نظر میرسد می توان تحولی تهذیبی ـ تربیتی در حوزه های علمیه را متوقع بود، به نحوی که سرریز این تحول، عرصه علمی و دانشی حوزه های علمیه را نیز متأثر نماید و نشاطی علمی، در پاسخگویی به مسئله های عینی انقلاب اسلامی فراهم آورد. 🔹توضیح رابطه تحول اخلاقی و تحول علمی این است که نقطه شروع تحول در یک نهاد علمی، آن است و در نهادی مانند حوزه علمیه که تعهد درونی و التزام شرعی، قوام التزام و انضباط علمی آن است، اگر نتوانیم مسئله‌های ناظر به اداره کشور و مدیریت همه جانبه‌ی پیشرفت اسلامی ایرانی و نیل به تمدن نوین اسلامی را در سامانه کلامی و اخلاقی حوزه های علمیه تعبیه و بازخوانی کنیم، عملاً توفیق چندانی در ایجاد یک نهضت عمومی و فراگیر در حوزه‌های علمیه نخواهیم داشت. به تعبیر دیگر، در نهادی مانند حوزه‌های علمیه که انگیزه‌های اصلی تحقیقی و ریاضیت‌های عجیب و غریب علمی، بر اساس تعهد و وظیفه‌شناسی دینی شکل می گیرد، چاره‌ای جز تبیین اهمیت و ضرورت مسئله‌های ناظر به نیاز انقلاب اسلامی و تذکر به آن، در سامانه‌های اعتقادی و ارزشی وجود ندارد؛ البته این «تبیین» و «تذکر» همانطور که گفته شد، می بایست مسبوق به ایجاد موقعیت جدید برای طلاب، برای مواجهه‌ی حضوری و بی‌واسطه به مسئله‌های عینی و واقعی جمهوری اسلامی باشد، وگرنه صرف تبیین نظری و تذکر اخلاقی، بدون برخورداری طلبه از درکی اجمالی و حضوری، کار به جایی نخواهد برد و تحرک و تحولی را پدید نخواهد آورد. https://eitaa.com/alimohammadi1389/483