eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.8هزار دنبال‌کننده
552 عکس
181 ویدیو
52 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار می‌کنند: 💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥 ✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب. 🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم می‌توانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایده‌های خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را مبتنی بر محورهای ارائه‌شده ارسال کنند. در پایان از ایده‌های برگزیده تقدیر خواهد شد. 💢 طرح‌های خود را به آیدی زیر ارسال فرمایید: 📮@sadegh6318 🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔@fekrefarda 🆔@D_gofteman
💢سیدجواد طباطبایی؛ مردی که پروژه فکری‌اش را تمام کرد و رفت ....💢 🔹برای نسل بنده سیدجواد طباطبایی فقط یک اندیشمند نیست، او مظهر است و همین است که او را مهم می‌کند، ولو اینکه اشتباه بگوید ... 🔹در دهه‌های هفتاد و هشتاد که دوران دگردیسی فکری بخش زیادی از انقلابیون از سروش و ملکیان و مجتهد شبستری و کدیور و فنایی و دیگران بود، سید جواد سفت بر سر حرف اول خود که همان «تجدد ایرانی» یا «مدرنیته ایرانی» بود، ایستاد. 🔹او هیچگاه از انقلاب اسلامی تجلیل نکرد و دهه‌ها بر روزه سکوت خود صبر ورزید، ولی به ابتذال در اندیشه‌ورزی هم در نغلتید؛ در زمانی که می توانست با استقبال از خیل کسانی که خود را «روشنفکر» می خواندند، یارگیری سیاسی کند، این کار را نکرد. او همه اینها را غربزدگانی می‌دانست که درکی از مفهوم «دولت ـ ملت ایرانشهری» ندارند و در پی تجددی تقلیدی‌اند؛ نه تأسیسی. او تلاش می کرد درست بنویسد؛ فارسی بنویسد؛ دقیق بنویسد؛ به خاطر مخالفتی که با انقلاب اسلامی دارد به هر رطب و یابسی چنگ نزند؛ مبتذل نشود. او در مقابل تجزیه‌طلبها ایستاد، او جریانها پان‌ترکیسم و پان‌عربیسم را به چالش کشید و البته پته بی‌سوادی بسیاری از روشنفکران دگردیس شده را بارها به روی آب انداخت. او در مقابل مدیریت شهری تکنوکراتها که شهرها را تبدیل به زیست‌گاه غریبه‌ها کرده بود، خروشید. تلاش کرد از ایرانشهری بگوید و مرز آن را با ناسیونالیسم که پدیده‌ای مدرن در اروپای معاصر است، روشن کند. او از ملت ایران سخن می گفت در حالی که آن را قرن‌ها مقدم بر دولت ـ ملت مدرن می‌دانست. 🔹سیدجواد طباطبایی برای نسل منی که با انقلاب حیات معنوی پیدا کرده است، مخالفی سرسخت بود. از نظر چون منی که مسئله‌ام عقلانیت انقلابی است، سیدجواد طباطبایی چشمی برای دیدن انقلاب اسلامی و تبار تاریخی آن و به تبع، آینده روشن آن نداشت، ولی هر چه بود مانند دیگر مخالفینِ به ظاهر اندیشه‌ایِ انقلاب اسلامی، مبتذل و دم دستی نبود و درک خوبی از قواعد دعوای فکری و اندیشه‌ای داشت. 🔹سالها بود که درباره ابعاد اندیشه هویت ملی ایرانیان و ایده ایرانشهری‌اش با دوستان مباحثه داشتیم. من تعریفی از روشنفکری ارائه کرده بودم که ایشان نیز جزو این جریان قرار می‌گرفت، هرچند با دیگرانشان فاصله فاحشی داشت. از نظر من «شاه بیت جریان روشنفکری» در طول حیات دویست و چند سال خود، یه جمله بیشتر نبوده و نیست و آن «لزوم تحقق مدرنیته و تجدد در ایران است»؛ از ملکم خان و آخوندزاده گرفته تا سروش، ملکیان و شایگان و شبستری و کدیور و فیرحی، نعمت الله فاضلی و حسین عظیمی و سریع‌القلم و محسن رنانی و همه و همه برای این مقصود، راهبردهایی ارائه کرده و البته ملاحظات در نظر گرفته‌اند، سید جواد هم تزی غیر از این نداشت، هرچند درصدد بود فرآیند تجدد را از دل هویت تاریخی ما برویاند و از اخذ عاریتی مدرنیته‌ی اروپایی اجتناب کند . 🔹تنها نقطه ابهام نظریه‌اش به نظر ما، لوازم قاطع نظریه‌اش درباره انقلاب اسلامی بود. نقطه ای که دهه‌ها مسکوت رها کرده بود و لبه‌ی تیز نقدهایش را بیشتر متوجه شیخ فضل‌الله و جلال آل احمد و شریعتی کرده بود. در مقابل، همیشه از مشروطه در حد اعلی تمجید می‌کرد. به گمانش اولین انقلاب ملی در مشروطه به وقوع پیوسته بود و آن این بود که هویت ملی ما ایرانیان پس قرنها بروز در قالب ادب فارسی، در مشروطه مجال یافته بود در صورتی جدید به ظهور و خودآگاهی برسد و آن «صورت قانون‌خواهی» بود... 🔹اما حوادث اخیر نیمه سال 1401، برای سیدجواد طباطبایی خوابی دیگر دیده بود که من آن را می‌نامم. سیدجواد کتومی که تاکنون در لفافه با انقلاب اسلامی مواجه شده بود، به یکباره از «انقلاب ملی دوم» سخن گفت؛ «انقلابی ملی علیه انقلاب اسلامی»!؛ انقلاب ملیِ بدونِ رهبری که علیه سیاست‌نادانانی است که کمر به نابودی ایران بسته‌اند یعنی ملایان و چپ‌گراها !!! از صراحت متن سی صفحه‌ای‌اش علیه انقلاب اسلامی خوشم آمد. این همان سیدجوادی بود که ما می‌شناختیم و انتظارش را داشتیم. خوشحالم که قبل از رفتنش به دیار باقی، «پروژه‌اش را تمام کرد...»؛ پروژه‌ای که هرچند نکات ظریف و مهمی در هویت و سنت ما دیده بود، ولی متأسفانه در دیدن پدیده بزرگی به نام انقلاب 57 عاجز و کور بود. ✅معتقدم پروژه فکری سیدجواد طباطبایی به خاطر همین عجزش، جای زیادی در آینده تمدنی ایران ندارد، ولی امیدوارم که جریان روشنفکری و توسعه‌خواه ایرانی با خواندن آثار ایشان، از ابتذال اندیشه‌ای که امروز با آن، دست به گریبان است، رها شود و عمق یابد و لااقل از «ایده تجدد عاریتی» عبور کند و به ایده «تجدد درونزای ایرانی» ارتقا یابد. باشد که از این طریق، اشتراک‌های بیشتری بر سر مسئله‌های ایران پیدا کنیم ...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹در جلسه دوستان «شنبه‌های فقهی» در تاریخ 13 اسفند 1401، مقاله «متولّی تطبیق عناوین ثانویه در حکومت اسلامی» را که در دو فصلنامه مطالعات فقه سیاست (بهار و تابستان 1401) به چاپ رسیده است، ارائه کردم . 🔹به نظر رسید که خلاصه‌ای که از محتوای جلسه شده است، شاید گویا به مطالب ارائه شده نباشد و یا اینکه زبان الکن بنده به خوبی مطلب را بیان نکرده باشد. لذا خلاصه آنچه که در نظرم بود که بیان کنم را به عنوان پی‌نوشت صوت جلسه تقدیم می کنم: متن گزارش را در لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1218
🔹در جلسه دوستان «شنبه‌های فقهی» در تاریخ 13 اسفند 1401، مقاله «متولّی تطبیق عناوین ثانویه در حکومت اسلامی» را که در دو فصلنامه مطالعات فقه سیاست (بهار و تابستان 1401) به چاپ رسیده است را ارائه کردم . 🔹به نظر رسید که خلاصه‌ای که از محتوای جلسه شده است، شاید گویا به مطالب ارائه شده نباشد و یا اینکه زبان الکن بنده به خوبی مطلب را بیان نکرده باشد. لذا خلاصه آنچه که در نظرم بود که بیان کنم را به عنوان پی‌نوشت صوت جلسه تقدیم می کنم: ➖مرحوم امام خمینی، برای حکم دو مرتبه قائل است؛ مرحله انشاء و مرحله فعلیت. (البته در یکی از متون حضرت امام ره آمده که حکم دو سنخ دارد؛ حکم انشایی و حکم فعلی که به نظر اصطلاح مراتب دقیق تر باشد.) براین اساس، امام مرحله اقتضا و مرحله تنجز را از مراتب حکم به حساب نمی آورد. ➖امام ره جعل احکام شرعیه را به نحو خطابات قانونیه قائل است و همچنین حکم حکومتی را مقدم بر احکام فرعیه شرعیه میداند. ➖نکته مهم این است که تقدم حکم حاکم بر احکام شرعیه، تقدم در مقام تزاحم نیست که برخی از اساتید اصرار دارند که به حضرت امام ره نسبت دهند. ➖در اینکه تقدم حکم حاکم بر احکام فرعیه شرعیه چگونه است، دو احتمال قابل بررسی است: ــــ اول اینکه بگوییم که حاکم از طریق قواعد سلطانیه مولویه که در اختیار دارد، می بایست «شرایط تحقق و فعلیت موضوع احکام» را احراز کند ولذا اگر تحقق موضوع را احراز نکرد، می تواند بیان کند که حج امسال به علت عدم رعایت مصالح اسلام و مسلمین، وجوب فعلی ندارد. ـــــ دوم اینکه بگوییم حکم حکومتی بر احکام فرعیه، تقدم بالحکومه دارد. به این معنی که با احراز عدم رعایت مصالح اسلام و مسلمین در حج امسال، کشف می شود که حج امسال، حج خلاف مصلحت اسلام است و لذا از ابتدا اقتضای وجوب نداشته است، و لذا اطلاق ادله وجوب حج نمی تواند آن را در برگیرد، مثل اینکه کسی در عناوین ثانویه مثل حرج قائل به تقدم بالحکومه ادله نفی حرج بر ادله احکام اولیه باشد که معنایش این است که وقتی روزه ای، روزه ی حرجی می شود نشانگر آن است که این روزه از ابتدا اقتضای وجوب در آن نبوده است .... 🔹اما بحث اصلی جلسه بر سر این بود که امام خمینی ره، برخلاف دیدگاه بسیاری از فقها، قائل است که تطبیق عناوین ثانویه (و نه احکام حکومتی)، از اختیارات مردم و نمایندگان ایشان در مجلس شورای اسلامی است و فقهای شورای نگهبان حق دخالت در موضوع شناسی احکام ثانویه را ندارند و فقط می توانند از لحاظ حکم شناسی در مصوبات مجلس شورای اسلامی مناقشه کنند. در جلسه تلاش شد ماجرای طرح این دیدگاه حضرت امام ره در ضمن ماجرای «قانون اراضی شهری در سال 60» و اختلاف فقهای شورای نگهبان با این دیدگاه حضرت امام ره، روایت شود ... 🔹بر اساس آنچه گفته شد می توان بحث موضوع شناسی امور اجتماعی را در دیدگاه حضرت امام ره، به دو بخش موضوع شناسی احکام حکومتی (تشخیص مصالح اسلام و مسلمین و یا مصادیق قاعده لاضرر و یا قاعده قرعه) و موضوع شناسی احکام فرعیه اولیه و احکام ثانویه تقسیم کرد که بخش موضوع شناسی احکام حکومتی در اختیار حاکم اسلامی دانست که مقدم بر احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است (بنا بر دو احتمالی که گذشت) و بخش موضوع شناسی احکام اولیه و ثانویه در سایر امور اجتماعی، بر عهده عرف و نمایندگان عرفی و شرعی آنها (یعنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی) است. https://eitaa.com/alimohammadi1389/1218
🔹مروری انتقادی بر اندیشه ایرانشهری ▪️درآمدی بر نحوه مواجهه جبهه فکری انقلاب اسلامی با اندیشه سید جواد طباطبایی 🕰 زمان:شنبه 1401/12/20 از ساعت 15 الی 18 ..... علاقمندان گرامی جهت حضور به شماره زیر پیامک ارسال نمایند: 0910 0931 083 ____________ (موسسه معنا) 🆔https://eitaa.com/maana_hamandishi
📷 🔹جلسه مروری انتقادی بر اندیشه ایرانشهری ▪️درآمدی بر نحوه مواجهه جبهه فکری انقلاب اسلامی با اندیشه سید جواد طباطبایی 🗓 شنبه 1401/12/20 📌 مرکز علوم نوین اسلامی - موسسه معنا 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
💢فرمانده سلام و فناوری دابسمش!!💢 🔹، یک سرویس میزبانی ویدیو بر روی تعدادی از سیستم عامل‌های موبایل از جمله اندروید است . 🔹این سرویس کمک می‌کند تا کاربران بتوانند با لب زدن و حرکات بدن، به اجرای آهنگ دلخواه خود بپردازند و همزمان از خود فیلمبرداری کنند. 🔹این سرویس در واقع یک برای اعلام علاقه و پیوند با یک آهنگ یا خواننده یا مضمون است که در آن هر کاربر با تقلید صوری و در آوردن ادای خواندن یک آهنگ می تواند نوعی پیوند خود را ابراز نماید. 🔹اما ما در فرهنگ انقلابی در این دو سال گذشته با سرود «سلام فرمانده» و «فرمانده سلام»، نوعی از فناوری تکثیر سرود را تجربه کرده‌ایم که به نظرم بیانگر حقیقتی ناب و جوهری در فرهنگ غنی انقلاب اسلامی است؛ حقیقتی که امکان فرهنگی ـ اجتماعیِ «پیوستگی خلّاق»» را مهیا کرده است. 🔹این فناوری اجتماعی تکثیر، بدون اینکه کسی را از خود تهی کند و شخصیت و زبان و هویت کسی را از او بگیرد، به افراد اجازه می‌دهد که (برخلاف دابسمش) مبتنی بر فرهنگ، آیین و بوم و هویت خود، به صورت مبتکرانه، با یک سرود و یا مضمون اعلام پیوستگی کنند . 🔹هنوز چند روزی از انتشار سرود «فرمانده سلام» نگذشته است که اجرای عراقی، ونزوئلایی، اروپایی، پاکستانی و چندین کشور دیگر آن ساخته و منتشر شده است. 🔹این سرعت پیوستگی خلّاق و مبتکرانه، واقعا حیرت‌آور است و نکته مهم آن هم این است که برخلاف دابسمش، تکنولوژی‌پایه هم نیست! 🔹و اما نکته مهمتر ماجرا این است که ، ریشه در ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه‌ای دارد و آنچه امروز در تکثیر «فرمانده سلام» در حال انجام است، نشانگر پیوند و اتصالی وجودی است که می‌تواند به مثابه امری فرامکانی، فرازبانی و حتی فرابومی، در هر مکان و زبان و بومی بنشیند و در عین حالی که رنگ و بوی آنها را می گیرد، ولی به انفصال و گسست دچار نشود. 🔹شاید اگر خوب نگاه کنیم، بتوانیم رشحه‌ای از انقلاب اسلامی و نیل به تمدن نوین اسلامی را در این روزها ببینیم ....🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1231
🎥 🔻 فیلم گفتارها و ارائه های جلسه‌ی مرور انتقادی بر اندیشه ایرانشهری ———————— 🖇 روایتی از اندیشه های سید جواد طباطبایی: آقای اشکان شاه محمدی 🖇 گفتار : جناب آقای مهدی افراز 🖇 گفتار : حجت الاسلام ابوذر مظاهری 🖇 گفتار : حجت الاسلام امیر آقاجانلو 🖇 گفتار : حجت الاسلام حسین مهدی زاده 🖇 گفتار : حجت الاسلام علی محمدی 🖇 گفتار : حجت الاسلام مجتبی کاظمی 🖇 گفتار : حجت الاسلام امین اسد پور 🖇 گفتار : دکتر حمید ابدی 🖇 گفتار : دکتر مجتبی رستمی کیا ———————— "برای مشاهده هر بخش روی لینک مشخص شده کلیک کنید" 🔸دبیرخانه هم‎اندیشی هویت ایرانی - اسلامی 🔰مرکز علوم نوین اسلامی ـ معنا ———————— 🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi
امروز 29 اسفند، خودم رو رسوندم سر مزار سید مصطفی در یزد. دیروز خیلی شلوغ بود و نتوانستم بروم. ساعت 8 بود که رسیدم صحن ولایت امامزاده جعفر علیه السلام. به سختی قبر را که هنوز سنگی نداشت، پرسان پرسان پیدا کردم. نیم‌ساعتی با او سخن گفتم... بالای سرش به درخواستش روضه حضرت عباس علیه‌السلام خواندم. این بیت آمد: «داغ اکبر رمق از زانوی من برد ولی از داغ پسر سخت‌تر است...😥» https://eitaa.com/alimohammadi1389/1233
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀🍀🍀 مبانی و ماهیت تحول 🔶 کاری از شبکه افق با مشارکت حلقه‌ی "راه‌نشان" خانه‌ی اندیشه ولایت 🔹شاید اواسط سال گذشته که جلسات «هم‌خوانی بیانات رهبری» شروع شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که اینقدر زود این جلسات پا بگیرد و تکثیر شود. 🔹از ابتدای امسال نیز شبکه افق پای کار آمده که بتواند از خروجی این جلسات استفاده کند. 🔹 دستمریزاد و خداقوت باید گفت به آقا میثم یاوری و آقا حمید ابدی و همه دست‌اندرکاران این کار ساده و البته بسیار مؤثر در «مواجهه عمیق و متأملانه با فرمایشات رهبری». 🔹ای کاش همه به این جمله ساده باور می‌داشتیم که «برای ایجاد عزم ملی» که جان‌مایه‌ی اساسی پیشرفت کشور است هیچ راهی نیست جز «توسعه تفاهم اجتماعی».... 🔹این موشن‌گرافی، اولین بخش تولیدی است که از شبکه افق پخش شده است ... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1235
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢اجرای بی‌نظیر ، زیبا و عالی اسمای زیبای خداوند به زبان شیرین فارسی💢 ‌🔹اسمای الحسنی را همواره عربی شنیده ایم. 🔹وقتی همین اسماء الهی را با تعابیری دیگر می‌شنویم، ذهن و قلب انسان متوجه وجوهی و نکاتی می‌شود که شاید در الفاظ عربی به علت تکرار و عادت، ذهن و قلبش درگیر آنها نشود. 🔹یکی از راه‌کارهای مؤثر ، همین تغییر تعبیرات و واژه‌پردازی‌هاست که موجب می‌شود که حفظ و تجدید شود و از اسارت کلیشه‌ها رهایی یابد:👇 «دشمن در رأس نقشه‌هایش تبلیغات است؛ ‌به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، از زبانهای مختلف، از حنجره‌های مختلف، با ، با ؛‌... وسوسه‌ای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند،؛ آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند » بیانات در دیدار مردم قم ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ https://eitaa.com/alimohammadi1389/1236
💢گزارش تصویری اولین جلسه از «ده هم‌اندیشی رمضانی»💢👇