eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
604 عکس
207 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه هیجدهم مصیر.mp3
21.43M
💢صوت برنامه مصیر💢 🔹با دوست عزیزم جناب دکتر عباس جهان‌بخش مهمان قسمت هیجدهم برنامه تلویزیونی بودیم. 🔹این برنامه پنجمین و آخرین برنامه‌ی اختصاص یافته به معرفی اندیشه‌های مرحوم سیدمنیرالدین حسینی‌ الهاشمی بود که یکشنبه شب(1 تیر) از شبکه 4 سیما پخش شد. 🔹موضوع این جلسه گفتگو پیرامون مباحث مرحوم حسینی مقرر شده بود. 🔹بنده که خود، نقطه اتصال و ارتباطم با فرهنگستان علوم اسلامی، مباحث کاربردی این مجموعه در بود، نسبت به موضوع برنامه، حس شخصی داشتم. 🔹از اولین آشنایی‌ام با مباحث فرهنگستان حدود 20 سال می‌گذرد و در این مدت، همچنان معتقدم که تفکر مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی یکی از مهمترین جریان‌های است. 🔹متأسفانه سالهاست گفتگوهای جریان‌های فکری انقلابی، مانند خط فکری حضرت امام ره، خط فکری مرحوم علامه طباطبایی، خط فکری مرحوم شهید صدر، خط فکری مرحوم فردید، خط فکری مرحوم شیخ علی صفایی و ...، معطّل مانده و بی‌صاحب رها شده است و حتی متفکرین جوان‌تری نیز که خطوط جدیدی را گشوده‌اند، در با این جریانات فکری، متعین نشده‌اند. ما امروز بیشتر از هر زمانی نیازمند و بین این جریان‌های فکری هستیم. 🔹در این برنامه تلاش کردم درباره کارآمدی مباحث مرحوم حسینی این نکته را متذکر شوم که این تفکر از آن سنخ عقلانیت‌هایی است که کارآمدی، نتیجه‌ی آخرین حلقه از زنجیره مباحث آن نیست، بلکه کارآمدی و انضمامی بودن، از ابتدا، مقوِّم تمامی مراحل آن بوده است... ♦️مشاهده در 👇 telewebion.com/program/62280 https://eitaa.com/alimohammadi138
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢فیلم تذکر آیت‌الله شهید بهشتی به مردم درباره مطلق‌نگری نسبت به روحانیون💢 🔹چقدر این گفتگوهای پدرانه، صمیمی و آسیب‌شناسانه مسئولین با مردم می‌تواند اصلاح‌گر باشد... 🔹این چنین گفتگویی فقط از کسی بر می‌آید که باشد و باشد؛ مسئول نظام اسلامی باید باشد... https://eitaa.com/alimohammadi1389/135
صوت شنیدنی شهید بهشتی.mp3
24.02M
💢صوتی بسیار شنیدنی از آیت‌الله شهید بهشتی💢 🔹این بحث در جمع طلاب و اساتید مدرسه حقانی (شهیدین کنونی) در سال 1356 ایراد شده است. 🔹در ابتدا شهید بهشتی به این پرسش پاسخ می‌دهد که طلبه در حال حاضر چه وظیفه‌ای دارد؟ و به سوی چه آینده‌ای باید گام بردارد؟ ➖ ایشان در این بخش از چیستی علوم انسانی متعارف و نسبت آن با علوم اسلامی می‌گوید و لیست مفصلی از نیازمندی‌های طلبه‌ی آن روز ارائه می‌دهد. . 🔹توصیه اکید می‌کنم که هرکس می‌خواهد شهید بهشتی را مشاهده کند، حتماً نیم‌ساعت آخر این صوت را گوش دهد: ➖با خدای خویش میثاق بسته‌ایم که آنچه تاکنون در این زمینه به دست آورده‌ایم، با خلوص و صفای کامل در اختیار دنبال‌کنندگان و همراهان جوان این راه بگذاریم. ➖اگر امکاناتی داریم، می‌گذاریم در اختیار آن عاشق‌ها، نه در اختیار آن نِق‌نِق‌زن‌ها! عاشق که این‌قدر نق نمی‌زند. عاشق که این‌قدر آفتاب و سایه نمی‌کند. عاشق که این‌قدر پرتوقع نمی‌شود. ➖{برنامه‌ها} حساب‌شده است، منتها اگر به ذائقه‌ برخی خوش نمی‌آید: یا به سلیقه‌ ما هم خوش نمی‌آید، ولی جایگزین بهتری پیدا نکرده‌ایم؛ یا به سلیقه‌ ما به عنوان پیشروی آگاه خوب می‌آید، به سلیقه‌ خام شما خوب نمی‌آید؛ این دیکتاتوری نیست، این قاطعیت است. مدیریت بی‌قاطعیت صنار نمی‌ارزد. ➖ده‌ها رشته‌ نو در انتظار شماهاست، اما شمای ساخته‌شده، نه شمای خودسر. شمای عاشق، نه شمای نازک‌نارنجی. شمای تلاشگر تن‌به‌زحمت‌ده. 🔹متن کامل این صوت را در لینک زیر بخوانید: 👇 https://www.isna.ir/news/95100100361/ ❇️تاریخ نگارش:۱۳۹۹/۰۴/۰۵ https://eitaa.com/alimohammadi1389/136
💠 مصیر علوم انسانی به شهید سیدمحمدباقر صدر رسید 🔸 برنامه تلویزیونی مصیر که یکشنبه شبها از شبکه 4 سیما پخش می‌شود و بررسی اندیشه متفکران انقلاب اسلامی را موضوع گفت‌وگوهای علمی و شخصیت‌محور خود قرار داده، از این هفته به اندیشه و سیرۀ استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر می‌پردازد. 🔹 این برنامه با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تهیه شده و در چند قسمت به نقد و بررسی تخصصی آرا و اندیشه‌های این اندیشمند بزرگ جهان اسلام خواهد پرداخت. 🔸 این مجموعه‌برنامه در هفت هفته، با حضور شخصیت‌هایی چون آیت‌الله دکتر احمد مبلغی، دکتر محسن اسماعیلی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر احسان خاندوزی، دکتر هدایت جلیلی، حجت‌الاسلام سعید بهمنی، حجت‌الاسلام عباسعلی شاملی به موضوعاتی مانند نظریه‌پردازی قرآن‌بنیان، ساختار قانون‌گذاری در نظام اسلامی، فلسفه تاریخ و تحول فرهنگی، اقتصاد اسلامی و نوآوری‌های روشی و مبنایی علامه صدر در علوم انسانی پرداخته است. 🔹نخستین قسمت از این مجموعه‌برنامۀ تلویزیونی مصیر از روز یکشنبه هشتم تیرماه با حضور پخش گردید. در این برنامه جناب مؤذنی عزیز با بیانی شیوا، نکات بسیار قابل توجهی از زندگی آیت‌الله مجاهد سیدمحمدباقر صدر را بازگو کردند. 🔹این برنامه را در لینک زیر می‌توانید مشاهده کنید:👇 https://www.telewebion.com/episode/2305564
عرض سلام و ادب محضر اعزّه محترم هم اندیشی 🌼🌼🌼🌼 🔰به حول و قوه الهی، انشالله دهمین با ارائه نظریه «فقه اجتماعی» توسط جناب استاد محمدجواد ارسطا برگزار خواهد شد. 🔸زمان برگزاری این نشست، پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۹۹ ساعت ۹ صبح در شهر مقدس قم می‌باشد. 🌼🌼🌼🌼
💢دکتر مرتضی فرهادی و علوم اجتماعی بومی💢 🔹مدتی است به فراخور پروژه‌ای که در صورت‌بندی نظریه‌های پیشرفت اسلامی ایرانی داریم، مواجهه‌ای داشتم با آثار و دیدگاه‌های ؛ استاد تمام حوزه مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی. 🔹هر چه بیشتر از او می‌خوانم، جای چنین نگاهی را خالی‌تر و ضروری‌تر می‌یابم. نگاهی که می‌تواند وجه تاریخی ـ عینی تعداد قابل‌توجهی از ایده‌های علوم انسانی اسلامی را تأمین کند و کلیدی باشد برای برون رفت از تلاش نظری برای نجات از نظرزدگی!👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/139
💢دکتر مرتضی فرهادی و علوم اجتماعی بومی💢 🔹مدتی است به فراخور پروژه‌ای که در صورت‌بندی نظریه‌های پیشرفت اسلامی ایرانی داریم، مواجهه‌ای داشتم با آثار و دیدگاه‌های ؛ استاد تمام حوزه مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی. 🔹هر چه بیشتر از او می‌خوانم، جای چنین نگاهی را خالی‌تر و ضروری‌تر می‌یابم. نگاهی که می‌تواند وجه تاریخی ـ عینی تعداد قابل‌توجهی از ایده‌های علوم انسانی اسلامی را تأمین کند و کلیدی باشد برای برون رفت از تلاش نظری برای نجات از نظرزدگی! 🔹نظریه و نظریه ، را می‌توان جزو مهمترین دستاوردهای 50 سال پژوهش دکتر فرهادی به شمار آورد. 🔹فرهادی در نظریه یاریگری ایرانیان با «افسانه‌ی تکروی ایرانیان» درگیر می شود و نشان می‌دهد که مستشرقان و روشنفکرانی که ایرانیان را نامیده‌اند، چقدر از دیدن فرهنگ و ساخت‌های اجتماعی غیررسمیِ مشارکت و تعاون یاریگرانه‌ی ایرانی که وی آن را می‌نامد و نقطه مقابل فرهنگ رقابتی غربی است، عاجز بوده اند. 🔹همچنین فرهادی در نظریه صنعت بر فراز سنت تلاش می‌کند که حتی الامکان مفهوم گذشته را به حال و آینده گره بزند و وضعیت سنت و صنعت را نشان دهد. وی در این تحقیق، نشان می‌دهد که سنت را در مقابل صنعت یا وضعیت سنتی جوامع را در برابر وضعیت صنعتی آنها قرار دادن، چقدر ناشی از ذهنیت های غلط و تفاسیر غیرواقعی جامعه‌شناسان و همچنین آمیخته با مقاصد سودگرانه و قوم‌مدارانه سیاستگذاران جهانی است که نخواسته‌اند این نکته بدیهی را ببینند که بذر و جوانه همین کشورهای صنعتی در دل وضعیت سنتی آنها قرار دارد و کشورهای سنتی امروز نیز راهی جز صنعتی شدن بر اساس و فراز وضعیت سنتی خود ندارند. از اینرو فرهادی معتقد است که تجویز این راهکار که کشورهای سنتی باید از وضعیت کنونی کشورهایی صنعتی تبعیت کنند، بزرگترین سکوی پرش آنها به سوی صنعتی و امروزی شدن که همانا سنت آنهاست را به عنوان بزرگترین مانع توسعه‌یافتگی قلمداد می‌کند که نتیجه ای جز این کشورها نخواهد داشت. 🔹به نظرم هر کس که علاقه‌ای به علوم اجتماعی و الگوهای توسعه‌ی بومی دارد، نمی‌تواند پژوهش‌های این استاد 76 ساله ملایری را نادیده بگیرد...🌺 ❇️تاریخ نگارش: 1399/4/30 https://eitaa.com/alimohammadi1389/140 https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
💢تحلیل دیدگاه‌های فقه حکومتی💢 🔹روز پنج شنبه (99.5.2) اولین جلسه مباحثه «تحلیل دیدگاه های فقه حکومتی» در دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار گردید. 🔹 ، بعد از مرحله ، مرحله‌ی دومی است که دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی به منظور شناسایی نقاط مابه الاشتراک و مابه الاختلاف ایده‌های فقه حکومتی به آن ورود کرده است. 🔹قریب به چند ماه است که دبیرخانه در تلاش است که ایده‌هایی که به منظور تکامل تفقه توسط اساتید مختلف بیان شده است، در یک ، و کند. 🔹در جلسه اول مباحثه، بخشی از این الگوی مفهومی مورد گفتگو قرار گرفت که عکس آن در بالا قابل مشاهده است. 🔹دوستان حاضر در مباحثه هر یک نکته‌ای ناظر به این الگو بیان داشتند که ان شاء الله در پیش نویس دوم، إعمال خواهد شد. 🔹 ان شاء الله دور اول این مباحثات در چهار جلسه به اتمام خواهد رسید و جمع‌بندی آن با همه دوستان به اشتراک گذاشته خواهد شد... https://eitaa.com/alimohammadi1389/141
💢مردان و زنان💢 در یکی از گروه‌ها گفتگویی درباره دیدگاه یکی از بزرگان درباره شکل گرفت که بنده نیز دیدگاه‌هایی را که از برخی مشاهیر دیده بودم، به اختصار ذکر کردم:👇 1️⃣ دیدگاه اول، زنان را در ظاهر انسانی برشمرده که خداوند آنها را برای تمتع مردها خلق کرده است! 2️⃣دیدگاه دوم، زنان را فرض کرده که از حظوظات کمالیه‌ی کمتری به نسبت مردان برخوردارند. این دیدگاه، عباراتی مانند ناقصات العقول را حمل بر کم‌بهرگی زنان از کمالات وجودی فهم می کند و زنان را از لحاظ رتبه وجودی، از مردان ناقصتر قلمداد می کند. 3️⃣دیدگاه سوم، زنان و مردان را در بهره مندی از حظوظات کمالیه برابر دانسته و اساساً جنسیت (زن بودن یا مرد بودن) را در رتبه متاخر از انسانیت و امری عارضی در عالم دنیا به حساب می آورد. در این دیدگاه، مسئله جنسیت، هیچ ربطی در کمال و نقص وجودی ندارد، هرچند برخی تکالیف و وظایف عالم دنیا، متناسب با آن وضع و جعل شده است، از جمله جعل منصب امامت و نبوت ... به نظر حقیر هر چند احتمال سوم، به نسبت دیدگاه های اول و دوم صحیح تر است ولی با این حال، تمام نیست. 4️⃣دیدگاه چهارم این است که هر چند جنسیت زنانه و مردانه، تاثیری در امکان بهره مندی از کمالات وجودی و تقرب الهی ندارد، ولی جنسیت تنها یک امر ظاهری و دنیایی نیست که صرفاً متقضی احکام و تکالیف شرعی متفاوتی شده باشد، بلکه علاوه بر این و در رتبه مقدم بر این مسئله، زن و مرد هر دو نقصی دارند که در بستر آن می توانند با یکدیگر پیوند و ارتباط تکوینیِ عاطفی و محبتی داشته باشند (جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة) تا در پرتوی آن، نقایص خود را رفو کنند و عیبهای خویش را بپوشانند (هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن) و بدین سان تسکین و استقرار یابند ( لِتَسْكُنُوا إِلَيْها). 🔹این حرف مبتنی بر این ایده فلسفی است که اگر قرار است هر ترکیبی، ترکیبی حقیقی باشد، می بایست افتقار و وابستگی اجزاء به یکدیگر در حاق وجودی اجزاء قرار داشته باشد. به تعبیر دیگر اگر خانواده، یک نهاد واقعی است، زمانی حقیقتا امکان تحقق دارد که وابستگی زن و مرد به یکدیگر وجودی و حقیقی و در راستای تعلق غایی و کمال‌یابی هر یک از آنها باشد. بر این اساس، هم زنان در راستای کمال استعدادی خود، نیازمند مردان هستند و هم مردان، بدون ارتباط و پیوند با زنان، نمی توانند به کمال خود نائل بیایند. 🔹حتی یک رتبه بالاتر می توان گفت که زن و مرد یکدیگرند و صرفا اینگونه نیست که این دو به یکدیگر در به فعلیت رساندن استعداد کمال کمک می کنند، بلکه حتی پیدا شدن بخشی از زمینه رشد انسان و بستر توسعه اضطرار و نیاز وی، از چالش با جنس مخالف خود (چه به عنوان پدر یا مادر یا خواهر و برادر و چه همسر و چه پسر و دختر) فراهم می آید و این مواجهه، عاملی است برای توسعه ظرفیت پرستش و تقرب الهی و کمال وجودی انسان. 🔹 در این نگاه، خانواده به عنوان کانونی ترین نهاد تربیت دینی، با حضور مرد و زن، مجلّای تلاقی و تعادل اسمای جلال و جمال الهی بوده و تضمین کننده دو بال خوف و رجا در تربیت ربوبی و ولایی خدای متعال است. ❇️تاریخ نگارش:1399/5/6 https://eitaa.com/alimohammadi1389/142 https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک نمونه نقد مؤدبانه و فنی از آیت الله العظمی شبیری زنجانی نسبت به منهج رجالی آیت الله العظمی خویی ره
17.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢شعر غدیر، نقطه ارتقاء ادبیات پیرامون ولایت💢 چقدر این فرمایش مقام معظم رهبری، عمیق است که فرمود: «، در حقیقت عنصر اصلی ادبیات است.» همین یک شعر کافی است که بتوان گفتگو درباره منزلت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام با عموم مردم را ده‌ها مرتبه ارتقاء داد...👇 خدا نوشت از او خالی است دنیایم کجاست آینه‌ای تا کند تماشایم برای خلوت خود دوست، دوست می‌خواهم در این هزاره غم چاره اوست می‌خواهم که خمره خمره ایجاد را به کاسه کنم خودم خدایی خود را در او خلاصه کنم می‌آفرینمش اینسان به خود اشاره کنم به هر چه می‌نگرم خویش را نظاره کنم به قصد خلقت عالم قلم گرفت آنگاه گذاشت نقطه باء را و گفت بسم‌الله به نقطه خیره شد و چیز دیگری ننوشت بر آن تکامل بی‌حد فراتری ننوشت به نقطه خیره شد و نقطه جان گرفت از او در این معاشقه کم‌کم زبان گرفت از او به نقطه گفت که تو جوهر صدای منی که من برای تو هستم تو هم برای منی به نقطه گفت که ‌ای آرزوی غائب من خوش آمدی به من ‌ای مظهرالعجایب من به نقطه خیره شد و گفت این چقدر من است به نقطه گفت که هنگامه علی شدن است بسنده کرد به یک نقطه از علی فرمود که این هم از سر عالم زیاد خواهد بود کتابت همه ی دهر از تو یک سطر است که صفحه صفحه ی دریا هنوز القطره است سلیقه داشته آری، سلیقه داشته است خدا تخلص خود را علی گذاشته است خدا به خلقت ایجاز خویش مایل شد تمام گستره کائنات ساحل شد خدا به حوصله برداشت مشتی از آن گِل جمال شکل گرفت و کمال کامل شد شعر ادامه دارد... ) https://eitaa.com/alimohammadi1389/145
Mousavian.pdf
7.82M
📘 ویژه‌نامه به مناسبت ارتحال حجت الاسلام استاد سیدعباس موسویان 📚 تهیه و تنظیم: