eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
554 عکس
193 ویدیو
52 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت آقای دکتر قائمی نیک عزیز را درباره موضع انتخاباتی دکتر داوری اردکانی بخوانید.👇 در چند روز آینده درباره دکتر داوری اردکانی حتما نکاتی خواهم نوشت. فعلا بماند برای بعد ...
داوری فیلسوف، داوری شهروند 1) کسانی که با آراء دکتر داوری اردکانی در آثارش، کمابیش آشنایی دارند می دانند که او علیرغم آنکه مسئله اش، سیاست است، اما شیوۀ تفکر او، تجویز نیست، بلکه دعوت به تفکر است. اگر این مبنا را بپذیریم، ناگزیر امروز دکتر داوری نباید چنین موضعی را می گرفت و سخن از تمام شدن ایران و بقاء و عدم بقای ایران به دلیل یک انتخاب سیاسی سخن می گفت. او حتی اگر مخالف رای دادن به دکتر جلیلی و موافق با رای دادن به دکتر پزشکیان بود، بازهم بایستی به همان شیوۀ همیشگی ما را دعوت به تفکر می کرد تا از خلال این تفکر، ما به بهترین انتخاب برسیم، نه آنکه صریحاً چنین موضع گیری کند. 2) آنهایی که در سال 84، رقاب شدید میان مرحوم اقای هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری به یاد داشته باشند و در آن دوره، به مرحوم رفسنجانی رای نداده باشند، کمابیش با وضعیتی مشابه امروز روبرو بودند، وقتی که آیت الله جوادی آملی، هم در آن مقطع و هم در مقاطع بعدی، حمایت تام و تمامی از مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام دادند. «مردان الهی با انفاق، خود را تثبیت می کنند، نمی لرزند، نمی لغزند، گِله نمی کنند، آشفته نمی شوند، جامعه را آشفته نمی کنند؛ و اگر جامعه ای بخواهد بلرزد و بلغزد و متشتّت شود و آشفته شود، آنها نمی گذارند. آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) اینچنین بود. دیدید، او از تخت به تخته کشانده شده و هیچ تکان نخورد!» و یا «برخی از افراد، کسانی اند که علم مناسبی را اندوختند؛ ولی آن درایت و مدیریت و سیاست و تدبیر سیاسی و عقلانی را تجربه نکردند. برخی به عکس، امور تدبیر و سیاست را تجربه کرده اند، ولی علم لازم را فراهم نکرده اند. برخی ها هر دو را جمع کرده اند، امّا به صورت جمع مکسّر. کسی که در حدّ خود مقدار لازم علم فراهم کرده باشد، جهاد را خوب تجربه کرده باشد، شهامت و شجاعت را تجربه کرده باشد، سیاست را تجربه کرده باشد، مدیریت و مدبریت را تجربه کرده باشد، کشوردانی و کشورداری و کشورآرایی را با این مجموعه تجربه کرده باشد و جمع این فضائل جمع مکسّر نباشد، جمع سالم باشد؛ آیت الله_هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است». این عبارات تنها بخشی از عبارات حکیم متعالیۀ معاصر، آیت الله جوادی آملی دربارۀ مرحوم هاشمی رفسنجانی است که بعد از عدم اقبال های متعددِ مردم در انتخابات های بعد از 1384 مطرح شده اند. در فضای سیاسی، مرحوم هاشمی رفسنجانی، نماد تفکر لیبرال و توسعۀ سرمایه داری شناخته می شود و آیت الله جوادی آملی، حکیم متعالیه معاصر محسوب می شوند. 3) با توجه به این دو مواجهه تقریباً یکسان، چند موضع می توان گرفت؛ موضع اول آن است که موضع گیری سیاسی این دو استاد را به مبانیِ آنها برگردانیم و نتیجه بگیریم که پس اساساً دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری، درنهایت منجر به چنین موضع سیاسی در انتخابات 1403 شده و بنابراین عدم قبول مواضع سیاسی امروز اصلاح طلبان و اعتدالیون پیرامون دکتر پزشکیان، به نفیِ دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری اردکانی اقدام کنیم؛ همانطور که بعضی در سال 84 به بعد، با نفیِ سیاست های مرحوم هاشمی، به نفی دیدگاه های فلسفیِ ایت الله جوادی آملی رسیدند. موضع دوم آن است که با اساتید مذکور همراه شویم و پا بر روی تشخیص سیاسی خودمان بنهیم و علیرغم آنکه با تحقیق، به دکتر جلیلی رسیده ایم، به دلیل رایِ دکتری داوری، از دکتر پزشکیان حمایت کنیم؛ چنانکه بعضی با استناد به دیدگاه آیت الله جوادی آملی، علیرغم آنکه با تحقیق به دکتر احمدی نژاد رسیده بودند، اما تغییر رای دادند. اما موضع سومی هم هست و آن اینکه اساساً سیاست در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی، هنوز به مرحلۀ تامل سیاسی جامع نرسیده است. دولت، در جمهوری اسلامی، پدیده پیچیده است که نه می توان آن را با نظریات فلسفۀ سیاسی مدرن از ماکیاولی تا هابز و هگل و دیگران توضیح داد و نه توضیح آن با تکیه بر حکمت متعالیه یا حتی فلسفۀ سیاسی فارابی یا حتی فقه سیاسی موجودِ ما ممکن است. ما در وضعیتِ خاص دولت در جمهوری اسلامی، با پدیدۀ جدیدی روبرو هستیم که هنوز توان صورت بندیِ فلسفی آن را نداریم؛ از این منظر، شاید نتوان میان بنیان های اندیشۀ اساتید فلسفۀ معاصر و کنونی مان با مواضع سیاسیِ آنها، آنهم دربارۀ انتخاب رئیس دولت، سنخیتی و ضرورتی برقرار کرد. اگرچه اساتید فلسفه می کوشند دربارۀ فلسفۀ سیاسی ایده هایی مطرح کنند، اما صورت بندیِ تا توضیحِ نظریۀ دولت، فاصلۀ زیادی دارد. از این منظر، مواضعِ آنها دربارۀ یک نامزد یا نامزدی دیگر، در مقام فیلسوف نیست، بلکه در مقام یک شهروند فرهیخته است. https://eitaa.com/mojtamaona/421
💢ده نکته کلیدی که همین امروز (15 تیرماه) باید آن را خواند💢 1️⃣ در غیاب هیاهو و میدانداری سلبریتی‌های هنری، ورزشی و ...، شاهد انتخابات دو دهه گذشته کشور هستیم. میران پایین مشارکت در دور اول انتخابات به معنای مخالفت با نظام سیاسی کشور نیست. مهمترین معنای آن، بی‌اهمیتی و بی‌خاصیتی مناصب انتخابی کشور مانند ریاست جمهوری در ذهنیت مردم ایران است. این ذهنیت، جز در فضایی معقول و تدریجی قابل اصلاح و بازسازی نیست. هیجانی و فانتزی شدن انتخابات، ممکن است به صورت وهله‌ای موجی را پای صدوق رأی بکشاند، ولی در بازه زمان، ناامیدتر از قبل، آنها را سرخورده می‌کند. 2️⃣ هرچند ستاد اصلی آقای دکتر پزشکیان از جمله ظریف و آخوندی و آذری جهرمی تلاش کردند که با طالبانیسم خواندن تفکر طرف مقابل، فضای سیاسی را به بکشانند و همچون گذشته با سیاست ارعاب و ترس، جامعه را به تحرک وادارند، ولی شخصیت دکتر جلیلی در برنامه و مناظره‌های تلویزیونی تا حد زیادی این دست فرمان غیردمکراتیک و نامسئولانه را خنثی کرد. 3️⃣ برخلاف ادعای برخی از کسانی که از دکتر جلیلی حمایت کرده‌اند، برد و باخت در این انتخابات به منزله نیست. پیروزی در این انتخابات، آخرین امید نیست. جبهه فکری و اجتماعی حزب‌الهی تاکنون چنین انسجام و رشدی نداشته است. هر دولتی که سر کار بیاید، چه دولت دکتر جلیلی و چه دولت دکتر پزشکیان، در برابر چنین نیروی اجتماعی قدرتمندی، دوران راحتی نخواهد داشت. 4️⃣ در این دوره انتخابات حضور بسیار پر رنگی داشت. یاد ندارم در هیچ دوره‌ای مانند این دوره، تأیید و رد کردن‌های فرهیختگان و تحصیل‌کردگان کشور، اینقدر تعیین کننده بوده باشد. بیانیه‌های مختلف اقتصاددان‌های مختلف، فیلسوفان، اصحاب علوم انسانی و ..همه و همه چاشنی‌ها و پیوست‌های مهم انتخابات این دوره است. 5️⃣ جرأت و معقولیت انقلابی این دوره کاملاً مشهود بود. این مسئله نشان داد که هرگاه مسئولیت امنیتی و سیاسی کشور به مدیرانِ جوان، خلّاق، متخلق و انقلابی اعتماد کنند، حتما نتیجه، بالاتر از توقع خواهد بود. 6️⃣ دکتر پزشکیان تاکنون نشان داده که شخصیتاً کسی نیست که بخواهد در مقابل نظام اسلامی بایستد؛ به صراحت از مقام معظم رهبری به عنوان شخصیت محبوب خود نام می‌برد و در هیچ موقعیتی از اینکه می‌خواهد اجرا کننده سیاست‌های کلان نظام باشد، عقب ننشسته است. هرچند خطر محاصره شدن ایشان توسط تیم اصلاحاتی‌های افراطی وجود دارد، ولی در کل ما با شخصیتی به مراتب و از حسن روحانی مواجه هستیم. 7️⃣ در این دوره با دکتر سعید جلیلی، ما تجربه جدیدی از کنشگران اجتماعی انقلابی را چشیدیم. تجربه‌ای گرانسنگ که روایت و حفاظت از آن، از بزرگترین دستاوردهای این رقابت انتخاباتی بود. تجربه‌ای که حتی توانست با پر رنگ کردن دعوت تلفنی، برای زنان خانه‌دار هم نقش اجتماعی تعریف کند و حتی به علت امکان وقت‌گذاری زیاد، آنها را مورد رشک و غبطه دیگران قرار دهد و آنها را به قشری پیش‌ران تبدیل کند. 8️⃣ از نکات بسیار مهمِ طرفداری این دوره انتخابات این است که تقریبا تمام طرفداران دکتر جلیلی می‌دانند که دکتر جلیلی با شخصیت و مشی سیاسی خاصی که دارد، تلاش‌ها و حمایتهای آنها در انتخابات را به هیچ‌وجه در انتصابات خود دخیل نمی‌کند. فارغ از اینکه این مشی سیاسی درست است یا نه، وجود این سطح و در اکثر حامیان و طرفداران دکتر جلیلی، پدیده‌ی خارق‌العاده این دوره انتخاباتی است. 9️⃣ به اعتقاد بنده دکتر جلیلی در رقابت انتخاباتی هر چه جلوتر آمد، بیشتر تلاش کرد که خود را امتداد سیاست‌های آیت‌الله شهید رئیسی معرفی کند و بیشتر پای دولت او ایستاد به خصوص در مناظره‌های آخر، ولی با این حال تا آخرین لحظه رقابت؛ از سیاست خارجی منطقه‌ای شهید امیر عبدالهیان و شهید رئیسی تمجید خاصی نکرد. برای چون منی که سیاست منطقه‌ای دولت رئیسی را بروز و ظهور عقلانیت انقلابی جمهوری اسلامی می‌دانم و نمایانگر عمق راهبردی اندیشه مقاومت قلمداد می‌کنم، بسیار قابل توجه است که ببینم که دکتر جلیلی در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور چهاردهم، چگونه به نحوه‌ای دیگر، عقلانیت انقلابی جمهوری اسلامی را در سیاست منطقه‌ای متعین می‌کند. 🔟 به عنوان کسی که دیدبانی فرهنگی انقلاب اسلامی را رسالت خود می‌داند، پی‌جویی استوار شدن رابطه‌ای متقارن، متعادل و متناظر بین نهاد علم با نهاد سیاست و مردم را مهمترین نکته ارتقاء و تداوم تجربه راقیه این دوره انتخاباتی و همچین بازگشت واقعی قاطبه‌ی مردم به میدان مشارکت سیاسی در اداره کشور می‌دانم. از خدای متعال می‌خواهم که بنده و همه دوستان عزیزی که این سالها درگیر این مهم بوده‌ایم را در این راه توفیق بیش از پیش عنایت کند.... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1751
💢باخت «جبهه انقلاب اسلامی» از «منطق انقلاب اسلامی»! 💢 صفحه 1 از 2 🔹در این چند روز پس از انتخابات تحلیلهای متنوعی از علل شکست جبهه موسوم به جبهه انقلاب اسلامی ارائه شده است؛ از نابالغ بودن مردم تا عدم اجماع قالیباف و جلیلی تا اشتباه دانستن منطق تأیید صلاحیت شورای نگهبان و ... 🔹اما به نظر حقیر علت اصلی باخت جبهه موسوم به جبهه انقلاب اسلامی، دور شدن از منطق خودِ انقلاب اسلامی است. برای توضیح این ادعا چند جمله می نویسم: ➖ در ابتدا صریح عرض میکنم که این نوشتار به دو دسته از مردم ناظر نیست؛ دسته اول کسانی که رأی نداده‌اند و دسته دوم کسانی که به جناب آقایان قالیباف و جلیلی رأی داده‌اند. لذا این متن، فقط و فقط درباره رأی دهندگان به جناب دکتر پزشکیان نگارش شده است. ➖انقلاب اسلامی، انقلابی عمیقا ملی و منطبق با منطق تفاهم و تحرک تاریخی ملت مسلمان ایران است و اساساً راز همراهی حداکثری مردم با دعوت حضرت امام خمینی ره را باید در این انطباق جستجو کرد. ➖مردم ایران، همواره در طول تاریخ (جز در دورانهای محدودی) در زیر یوغ استبداد و استعمار بوده‌اند و لذا برخوردار از نوعی روحیه اعتراض، عدالتطلبی ناب و نقد وضع موجودند. از اینرو با هرکسی که بخواهد آنها را راضی به وضع موجود کرده و وضعیت را سفید اعلام کند، مرزگذاری می‌کنند. ➖مردم ایران، در طول تاریخ با مداخله‌گری جریان قدرت در مناسبات اجتماعی خود مبارزه کرده‌اند، لذا نسبت به تحمیل‌گری و تحکم حساس بوده و هر کسی که چنین وصفی را از او استشمام کنند، دیگریِ خود قلمداد می کنند. ➖مردم ایران، روحیه ای میانه رو دارند با کارها و فعالیتهای افراطی و خشونت‌بار و ضربتی به صورت عمومی همراهی نمی‌کند. ➖مردم ایران، روحیه ای تعاملی و اجتماعی دارند، لذا از کسانی که نسبت به آنها احساس تک‌روی و خودبسندگی می کند، پشتیبانی نمیکند. ➖مردم ایران علاوه بر موارد فوق، وجهی جهانی دارند و حضور مؤثر در جهان را دنبال کرده و به منزوی شدن و دیوارکشی و منحصر شدن در خود را نمی پسندد. البته مواردی دیگر را نیز می توان به موارد فوق اضافه کرد ولی این 5 خصوصیت به نظرم جزو قدر متیقن های روحیه مردم ایران است؛ 1ـ «عدالت‌طلبی و منتقد وضع موجود بودن، 2ـ «گارد شدید مقابل مداخله‌گری»، 3ـ «اعراض از افراطی‌گری»، 4ـ «مخالفت با تکروی» و 5ـ «میل به حضور فعال در جهان» 🔹اینها منطق تفاهم با مردم ایران است. قریب به سه دهه است که جریان غربگرای ایران با دست گذاشتن بر روی این ویژگی های مردم ایران، با استفاده از رسانه و تکنیکهای پروپاگاندایی مدیریت افکار عمومی، در انتخابات کاندیداهای جریان‌های رقیب خود را به نحوی برچسب گذاری می کند که مردم ایران با آنها مرزبندی می کنند و آنها را ناخودی تشخیص می دهند. به موارد زیر نگاه کنید: ➖«طرفدار وضع موجود، بی تفاوت به عدالت، غیرمردمی، ندیدن مردم، کاسبان تحریم» (خصوصیت 1)، ➖«گروه فشار، طرفدار فیلترینگ، طرفدار گشت ارشاد بودن» (خصوصیت2)، ➖«طرفدار حرکتهای گازانبری، خشکه مغز، تندرو، دیوارکشی میان زن و مرد، شوکر» (خصوصیت 3)، ➖«برای همه چیز برنامه داشتن، خیلی به کارنامه گذشته نازیدن، از موضع پُری و استغنا با مردم حرف زدن؛ خود را کارشناس همه چیز دانستن، بلدم بلدم گفتن» (خصوصیت4) و ➖«منزوی شدن در جهان، رفتن اعتبار گذرنامه، نپذیرفتن مذاکره، نپذیرفتن کنوانسیونهای جهانی، دیوارکشی دور کشور، قفس سازی» (خصوصیت5) https://eitaa.com/alimohammadi1389/1753 لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1754
💢باخت «جبهه انقلاب اسلامی» از «منطق انقلاب اسلامی»! 💢 صفحه 2 از 2 اینچنین است که متأسفانه منطق انقلاب اسلامی توسط جریان غربگرا به گروگان گرفته شده است و عزیزانی که در این دوره داعیه دار شعارهای انقلاب اسلامی بودند نتوانستند بر این فضای رسانه‌ای غلبه کنند. لذا رای بخش زیادی از مردم به جناب آقای پزشکیان، نه رای به اصلاح طلبی بود و نه حتی صرفا رأی قومیتی صرف گو اینکه استانهای ترک‌نشین در دوره های قبل اقبالی به آقای همتی و مهرعلیزاده نداشتند، بلکه بخش عمده رأی های دکتر پزشکیان در ذهنیت رأی دهندگان (ولو اینکه در مصداق اشتباه کرده باشند) 👇 ➖رأی به آرمانها و شعارهای انسانی و فطری انقلاب اسلامی بود؛ ➖ رإی به عدالت‌طلبی و منتقد وضع موجود بودن بود ➖ رأی به کسی بود که ژست مداخله در همه امور نداشت؛ برای همه چیز برنامه نداشت و قرار نبود که هر آنچه را که قبلا انجام داده به همان قدرت و شدت ادامه دهد! ➖ رای به کسی بود که اهل تعامل بود، همه چیز نمی دانست و اهل مدارا و مشورت و گفتگو بود ➖ رأی به کسی بود که تعامل با جهان را در دستور کار داشت و برای رفع تحریمها بیش از دیگران ظاهراً سهم قائل بود. 🔹به طور خلاصه: ➖به یک معنا، با عرض پوزش باید عرض کنم که دکتر پزشکیان از همه کاندیداهای موجود، شخصیتی ایرانی‌تر داشت و این راز رأی آوری کسی است که نه برنامه داشت و نه کارنامه‌ی مشخصی. ➖قومیتی رای دادن استانهای ترک نشین و کردنشین را نیز باید با ملاحظه همین خصوصیت تحلیل کرد و نسبت دادن این رای به پان ترکیسم به جاده خاکی زدن است. ➖البته ناگفته نماند که رای قابل توجه جناب آقای جلیلی، نشان رشد بخش قابل توجهی از مردم ایران و بیمه شدن آنها در برابر جریان پروپاگاندای رسانه ای است. (همانطور که گفته شد این نوشته ناظر به رأی دهندگان به آقایان قالیباف و جلیلی نیست.) ➖ ولی با این حال اگر به شخصیت آقایان رجایی، خامنه‌ای، احمدی نژاد و رئیسی به عنوان رؤسای جمهوری که جریان غربگرا پشت دست آنها بازی نکرده‌اند، بنگرید، ایشان کسانی بودند که توانستند توأمان هم پرچمدار صریح شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی باشند، هم به علت برخورداری ویژه از روحیه تواضع و نرمخویی با مردم، خود را در طرف مردم و تحول‌گرا و مدافع منافع مردم از ظلم ساختارها و مداخله‌ها و افراطی‌گر‌ی‌ها نشان دهند و رأی اعتمادِ بودن را از مردم عادی بگیرند؛ رأی اعتمادی که بعید می دانم در دفعات بعدی انتخابات هم کاندیداهای این دوره بتوانند کسب نمایند. https://eitaa.com/alimohammadi1389/1754 لینک قسمت اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1753
|| پویش ملی نذر آب💧 در ماه محرم و صفر جهت تهیه آب و حفر چاه در و 📝به نیت شهدا و بازماندگان: 🇵🇸کودکان🇵🇸مادران🇵🇸رزمندگان 🇵🇸پرستاران🇵🇸 پزشکان🇵🇸نیروهای امداد و نجات 🇵🇸خبرنگاران 🇵🇸اسرا 💳واریز کمک: ۱. گروه فرهنگی شهید القدس 5029087001597700 ۲. خیریه رنگ زیتون 5041721113535455 ۳. بنیادخیریه‌جامعه‌ایمانی‌مشعر 5041721113532122 ۴.گروه جهادی بنت‌الهدی 6273817010176190 (روی عدد ضربه بزنید کپی می‌شود ☝️) 🌍مجمع تشکل‌های بین الملل: https://eitaa.com/uiaiir پویش ملی محتوا و ایده درباره فلسطین جهت استفاده و اجرا در مراسم محرم و صفر 👇 🔹https://eitaa.com/uiaiir/398 🌍مجمع تشکل های بین الملل در فضای مجازی: ا ایتا / بله / اینستاگرام/ سایت 🔹@uiaiir