#هماندیشی_فقهحکومتی
🌼🌼🌼🌼
🔰دومین «گعده علمی فقه حکومتی» با ارائه ایده «فقه فعّال»، توسط جناب استاد سیفی مازندرانی (دامت توفیقاته)
از دوستان علاقهمند به فقهی که تاکنون با #ایده_فقه_فعال آیتالله سیفی مازندرانی آشنا نشدهاند، دعوت میکنم در این جلسه شرکت نمایند.🌺
⏰زمان: دوشنبه ۱۲ خردادماه۹۹ ، ساعت ۸ صبح
🔴مکان: قم| نبش میدان روح الله| معهد الاجتهاد الفعّال
🔹برای هماهنگی بیشتر میتوانید با برادر عزیز جناب آقا سیدمحمد ریاضتی تماس بگیرید.👇
09100931081
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹امروز که نظام اسلامی تشکیل شده است فقه نباید در طهارت و دیات و .... متوقف شود و عمر را صرف آن کنیم درحالی که این همه مسایل جدید رخ داده است؛ #فقه_فعال، فقه کارآمد در همه موارد و حتی در میدان نبرد و حمله و مبارزه با استکبار و نظام سلطه است تا برای آن پاسخ داشته و حکم قاطع بدهد.
بعد از غیبت صغری فقه به تدریج رو به خمودی رفته است و در طول تاریخ نیز فقها، فقه را میخواندند، اما کمتر شاهدیم که فقه وارد عرصه اجتماعی شده باشد در حالی که براساس آیات قرآن، فقه باید منجر به صدور حکم و اداره اجتماع شود زیرا رسالت انبیاء این بوده است.
این همه آیاتی که در قرآن در مورد سیاست خارجی و تعامل با بیگانه و اجرائیات شئون حکومت بیان شده کم کم از دوره ائمه رو به فراموشی رفت در حالی که فقه فعال، فقه کارآمد در همه عرصهها و مخصوصا مهمترین عرصهها یعنی عرصه امنیت و سیاست و اقتصاد است.
استاد سیفی مازندرانی(زیدعزه) ، در همایش فقه فعال
💢 پیام آیت الله اعرافی به دکتر قالیباف 💢
آمادگی حوزه علمیه برای گشودن دریچههای دانش و توان خود به روی نظام قانونگذاری
در این پیام آمده است: 👇
جناب مستطاب آقای دکتر محمد باقر قالیباف«دام توفیقه»
با سلام و تحیات
انتخاب شایسته جنابعالی را، که بحمداله از پیشینه درخشان جهاد و تلاش در عرصههای گوناگون خدمت برخوردار هستید، از سوی نمایندگان محترم به ریاست یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تبریک میگویم و توفیقات روز افزون جنابعالی و هیئت رئیسه و نمایندگان محترم را در خدمت به اسلام، انقلاب و مردم شریف ایران، از خداوند مهربان خواهانم.
امید است در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی مجلس محترم زمینههای قانونی تحقق رهنمودها و سیاستهای اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله) و تمهیدات لازم برای عینیت بخشی به بیانیه گام دوم و سند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را فراهم آورد.
آشکار است که مجلس محترم بمثابه نماد مردم سالاری دینی و عصاره فضائل ملت در قلمرو پایهریزی ارکان تمدن اسلامی و اعتلای همه جانبه کشور و گسترش و نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی و سعادت و رفاه و آسایش ملت وظائف سترگی دارد و حوزههای علمیه و بزرگان و نهادهای آن در این راستا، همدلی و همکاری و همافزایی را وظیفه خود میدانند و پیشرفت کشور را در گرو فرهنگ و اقتصاد مقاومتی و تقویت ارکان اقتدار ملی و محور مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان و همبستگی ملی میدانند و از هیچ گونه همکاری در این زمینه دریغ نخواهند ورزید.
بدیهی است ارتقای نظام قانونگذاری به توسعه زیرساختهای علمی و معرفتی و نظاممند وابسته است و در این زمینه ارتباط با جامعه نخبگانی و صاحبان ابتکار و تجربه در بخشهای گوناگون فرهنگ و اقتصاد بویژه نهاد های حوزه و دانشگاه از اهمیت والائی برخوردار است و حوزههای علمیه با توجه به ظرفیتها و طرحهای نوین آن در قلمروهای فقهی و معرفتی آمادهاند تا دریچههای دانش و توان خود را به روی نظام قانونگذاری کشور بگشایند و همکاری با آن نهاد محترم را وظیفه خود میدانند و البته انتظارات مؤکدی دارند که انشاء الله در فرصتی دیگر تقدیم خواهد شد.
فرصت را مغتنم شمرده از ریاست ارجمند مجلس دهم، جناب آقای دکتر لاریجانی و هیئت رئیسه و نمایندگان محترم آن تقدیر و تشکر و توفیقات فزاینده جنابعالی و نمایندگان محترم را از خداوند مهربان خواهانم.
ومن اللّه التوفیق وعلیه التکلان
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#جبههسازی
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
💢فقه دولت اسلامی💢
🔹 امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعهی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزهی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن #موضوعات_و_مباحث_فکری شما است.
مقام معظم رهبری ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
🔹إن شاء الله در این جلسه، به #ماهیت فقه دولت اسلامی و #نظام_مسائل آن خواهم پرداخت.
🔹 فقه دولت اسلامی، از نظر حقیر، «فقه تحقق و اقامه احکام شرعی توسط ساختار حاکمیتی دینی» است که باید آن را در #امتداد فقه استنباطی احکام شرعیه از منابع نقلی قلمداد کرد.
🔹فقه دولت اسلامی، اساساً در رتبه بعد از انقلاب و تشکیل نظام اسلامی قابل تصور است و طبیعی است که با توجه به موقف تاریخی و وضعیت اجتماعی ماقبل انقلاب اسلامی، ردپای شفافی از آن را در میراث گذشته فقهی خود نمیتوانیم بیابیم؛ هرچند از دوره صفویه و به خصوص در دوران مشروطه، مباحث قابل توجهی در حاشیهی فقه متداول و سنتی شکل گرفته است که اوج آن را در بخش نظام سیاسی، میتوان در رساله حرمت مشروطه مرحوم شهید شیخ فضلالله نوری و رساله تنبیهالامه و تنزیهالمله مرحوم میرزای نائینی مشاهده کرد.
🔹توجه ماهیت و لوازم مقام امتثال و اجراء، نه در صورت مکلف بودن فرد، بلکه در فرضِ مکلف بودن نظام حاکمیتی دینی، مهمترین مسئله فقه دولت است.
🔹در این جلسه به لطف خدای متعال تلاش خواهم کرد، نسبتِ فقه دولت با #فقهحکومتی، #فقهنظام و #فقههایمضاف را توضیح دهم.
💢آخرین پیام حضرت امام ره به حوزههای علمیه💢
⏺شعار همیشه از آنِ کسانی است که وارد گود اجراء نیستند.
🔹آخرین پیام حضرت امام خمینی ره به #حوزههای_علمیه مربوط به تاریخ 1368/2/17 است که خطاب به شورای مدیریت حوزههای علمیه قم نگاشته شده است.
🔹 این پیام، آخرین پیام حیات پربرکت حضرت امام خمینی ره، خطاب به نیروها و ارکان انقلاب اسلامی محسوب میشود!
🔹این پیام دارای #هفت_توصیه است: 👇
➖1ـ پاسخگوی سؤالات جهان اسلام باشید.
➖ 2ـ به هیچ وجه از ارکان محکم فقه واصول رایج حوزه تخطی نکنید.
➖3ـ از محاسن روشهای جدید و لوم مورد احتیاج حوزه استفاده کنید.
➖4ـ فرزندان خوب و انقلابی ام! در خصوص شورای مدیریت حوزه علمیه قم تندروی نکنید که باعث شکست خودتان می شود.
➖5ـ طلاب جوان، اساتید انقلابی را یاری کنند تا به هدفهای مهم تعلیم و تربیت برسند.
➖6ـ شورای مدیریت و اساتید عزیز توجه داشته باشند که بدون طلاب انقلابی به هیچیک از خواستههای مشورع خود نخواهند رسید.
➖7ـ شورای مدیریت حوزه علمیه قم از خدایشان است که مشکلات فراگیری علم و دانش طلاب عزیز را حل کنند. اگر مشکلات حل نشده است، لابد در حد توانشان نیست. شعار همیشه از آن کسانی است که وارد گود اجراء نیستند.
متن پیام ایشان به شرح زیر:👇
◀️ پيام [به شوراى مديريت حوزه علميه قم (حفظ اركان فقه و اصول در حوزهها)]
زمان: 17 ارديبهشت 1368/ 1 شوال 1409
مكان: تهران، جماران
موضوع: لزوم حفظ اركان فقه و اصول در حوزهها با عنايت به روشهاى جديد و علوم مورد نياز
مخاطب: شوراى مديريت حوزه علميه قم
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
شوراى مديريت حوزه علميه قم- دامت افاضاته
با سلام و دعا براى شما عزيزان، زحمات شما عزيزان چيزى نيست كه بر كسى پوشيده باشد. ان شاء اللَّه با كمك همه دستاندركاران امور حوزه موفق شويد پاسخگوى سؤالات جهان اسلام شويد.
اين مسأله نبايد فراموش شود كه به هيچ وجه از اركان محكم فقه و اصول رايج در حوزهها نبايد تخطى شود. البته در عين اينكه از اجتهاد «جواهرى» به صورتى محكم و استوار ترويج مىشود، از محاسن روشهاى جديد و علوم مورد احتياج حوزههاى اسلامى استفاده گردد.
بار ديگر به فرزندان خوب و انقلابىام سفارش مىكنم كه شوراى مديريت حوزه علميه قم مورد تأييد اين جانب مىباشند. سعى كنند تندروى نكنند كه تندروى باعث شكست خودشان مىگردد.
بايد طلاب جوان اساتيد محترم حوزه را كه در خدمت انقلاب و اسلام و علوم اسلامى مىباشند يارى كنند تا آنان بتوانند به هدفهاى مهم تعليم و تربيت برسند. شوراى مديريت و اساتيد عزيز هم توجه داشته باشند كه بدون طلاب انقلابى به هيچ يك از خواستههاى مشروع خود نخواهند رسيد. طلاب انقلابى و مبارز، پيشتازان انقلاب اصيل اسلامىمان مىباشند. چهره گلگون و روشن فيضيههاى ايران در جهان اسلام مرهون زندانها و شكنجههاى اين عزيزان است.
اين مسأله بايد در نظر گرفته شود كه شوراى مديريت حوزه علميه قم از خدا مىخواهند كارى كنند كه طلاب عزيز در فراگيرى علم و دانش با مشكلات روبه نشوند. اگر در بعضى جهات بدين نتيجه نمىرسند، لا بد در حد توانشان نيست. شعار هميشه از آن كسانى است كه وارد گود اجرا نيستند.
از خداوند متعال توفيق سرداران و سربازان علوم اسلامى را خواستارم. و السلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته.
17/ 2/ 68
روح اللَّه الموسوي الخمينى
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#امام_خمینیره
#حوزههای_علمیه
❇️تاریخ نگارش:1399/3/14
https://eitaa.com/alimohammadi1389
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطرهای درسآموز و جالب از مقام معظم رهبری از اینکه امام ره بعد از عزل اقای منتظری فرمودند: شما رهبر بشوید..... 🌺
💢#منشور_برادری، یکی از نامههای مهم
حضرت امام ره در باب فقه حکومتی 💢
🔹یکی از نامههای بسیار مهم حضرت امام خمینی ره درباره #فقه_حکومتی، نامه ایشان موسوم به #منشور_برادری است.
ایشان در این نامه #22_موضوع برای بررسی فقهی پیشنهاد میکند که از نظر شخصی مانند ایشان از مبتلابههای کنونی مردم و حکومت اسلامی است.
🔹این موضوعات به شرح زیر است:
1ـ در مسئله مالكيت و محدوده آن،
2ـ در مسئله زمين و تقسيمبندى آن،
3ـ در انفال و ثروتهاى عمومى،
4ـ در مسائل پيچيده پول و ارز و بانكدارى،
5ـ در ماليات،
6ـ در تجارت داخلى و خارجى
7ـ در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن،
8ـ در حدود و ديات،
9ـ در قوانين مدنى،
10ـ در مسائل فرهنگى و برخورد با هنر به معناى اعم؛ چون عكاسى، نقاشى، مجسمهسازى، موسيقى، تئاتر، سينما، خوشنويسى و غيره.
11ـ در حفظ محيط زيست و سالمسازى طبيعت و جلوگيرى از قطع درختها حتى در منازل و املاك اشخاص،
12ـ در مسائل اطعمه و اشربه،
13ـ در جلوگيرى از مواليد در صورت ضرورت و يا تعيين فواصل در مواليد،
14ـ در حل معضلات طبى همچون پيوند اعضاى بدن انسان و غير به انسانهاى ديگر،
15ـ در مسئله معادن زيرزمينى و رو زمينى و ملى،
16ـ تغيير موضوعات حرام و حلال و توسيع و تضييق بعضى از احكام در ازمنه و امكنه مختلف،
17ـ در مسائل حقوقى و حقوق بين المللى و تطبيق آن با احكام اسلام،
18ـ نقش سازنده زن در جامعه اسلامى و نقش تخريبى آن در جوامع فاسد و غير اسلامى،
19ـ حدود آزادى فردى و اجتماعى،
20ـ برخورد با كفر و شرك و التقاط و بلوك تابع كفر و شرك،
21ـ چگونگى انجام فرايض در سِير هوايى و فضايى ...
22ـ و مهمتر از همه اينها، ترسيم و تعيين حاكميت ولايت فقيه در حكومت و جامعه
🔹ایشان در ادامه تأکید میکند که باب اجتهاد باید همیشه #باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام، همواره اقتضای نظرات اجتهادی جدید دارد. سپس ایشان به نکتهای بسیار مهم در کاهش اختلاف نظرها در موارد فقهی اشاره میکند و آن این است که تمامی این اجتهادها میبایست منتهی شود به اینکه حکومت اسلامی بتواند #بهنفع_مسلمانان برنامهریزی و در این راستا، #وحدت_رویه داشته باشد.
بعد از این ایشان، عاملی را معرفی میکند که از نظر ایشان، می تواند این غرض مهم در اجتهاد را تأمین کند و اتفاقاٌ غفلت از چنین مهمی است که فقه مصطلح و متداول حوزههای علمیه را #ناکافی کرده است. این عامل مهم، #شناخت_درست_حکومت_و_جامعه است که بر اساس آن میتوان به برنامه ریزی به نفع مسلمانان و وحدت رویه نائل آمد. این عامل به ظاهر ساده، چنان از دیدگاه مرحوم حضرت امام ره تعیینکننده است که ایشان میگوید کسی که نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد، ولی در عینحال در علوم معهود حوزوی #اعلم باشد، در مسائل اجتماعی و حکومتی #مجتهد_نیست.👇
" لذا در حكومت اسلامى هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مىكند كه نظرات اجتهادى- فقهى در زمينههاى مختلف و لو مخالف با يكديگر آزادانه عرضه شود و كسى توان و حق جلوگيرى از آن را ندارد ولى مهم شناخت درست حكومت و جامعه است كه بر اساس آن نظام اسلامى بتواند به نفع مسلمانان برنامهريزى كند كه وحدت رويّه و عمل ضرورى است و همين جا است كه اجتهاد مصطلح در حوزهها كافى نمىباشد بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزهها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور كلى در زمينه اجتماعى و سياسى فاقد بينش صحيح و قدرت تصميمگيرى باشد، اين فرد در مسائل اجتماعى و حكومتى مجتهد نيست و نمىتواند زمام جامعه را به دست گيرد." (روحالله الموسوی الخمینی؛ زمان: 10 آبان 1367)
#امام_خمینیره
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#فقه_حکومتی
#حوزههای_علمیه
❇️تاریخ نگارش:1399/3/15
https://eitaa.com/alimohammadi1389
💢گفتوگویی درباره نظریه ولایت فقیه💢
🔹در گروهی تلگرامی متنی دیدم تحت عنوان «تعارض پارادیمی نظام» که نویسنده به پنج مورد تعارض مدنظر خود در خصوص ولایت فقیه و ساختار جمهوری اسلامی پرداخته بود. در ایام رحلت حضرت امام ره، روا ندیدم که در منظر بیش از 300 نفر از اساتید علوم انسانی نقدی اینچنینی به نظریه ولایت فقیه بشود، پاسخی داده نشود.
🔹حاصل این پاسخ رفت و برگشتی پیامهایی شده که در ادامه تقدیم میشود:👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/111
#مطلب_وارده 👇
#تعارض_پارادایمی_نظام
آیا ایده ولایت فقیه توانسته پارادایم جدیدی برای جمهوری اسلامی شکل دهد؟
نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه «ایده ولایت فقیه» شکل گرفته که نمی تواند یک تئوری محسوب شود زیرا الزامات یک تئوری را ندارد!
تئوری شرایطی دارد:
۱-در پارادایم خودش باشد:
یعنی ایده ولایت فقیه چه از حیث نظری و چه از حیث کارکردی در پارادایم توحیدی اسلام بگنجد.
نمی شود مطلبی را در این ایده گنجاند که چارچوب فکری اسلام تعارض داشته باشد. مثال، نمی شود ولایت فقیه فراگیر باشد اما مسئولیت پذیری فراگیر نباشد!
۲- بدون تعارض درونی باشد (سازگار باشد).
عملکرد جمهوری اسلامی متعارض است:
مثال۱: تشکیل «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نشانه این تعارض درونی است زیرا هدف این مجمع بررسی موضوعات و قوانینی است که از نظر فقه شیعه یا قانون اساسی ایران ممنوع یا مجاز است اما بنابر مصالحی که این مجمع تشخیص می دهد، خلاف حکم فقهی یا خلاف قانون اساسی عمل می شود.
مثال۲: ایحاد «نهاد» ولایت فقیه و تشکیل حکومت از کارکردهای الزامی ایده ولایت فقیه است در حالی که چنین نهادسازی مخالف با نص صریح روایات می باشد!
۳- پیش بینی کننده باشد.
ایده ولایت فقیه مخصوص دوران غایب بودن جسم امام زمان از انظار مردمان است و نمی تواند چرایی و چگونگی جایگاه خودش را «پس از ظهور»، «در عصر حضور امام معصوم» و «در دوران رجعت معصومین» تبیین کند.
۴- هنجاری نیست.
به کارگیری ایده ولایت فقیه منجر به صدور فتواها و نصویب قوانینی شده که با اسناد بالادستی خودش (قرآن) تعارض دارد.
مثال۱: «تغییر جنسیت» در نظام ایرانی مبتنی بر ولایت فقیه چنان رواج یافته که تهران به عنوان «پایتخت تغییر جنسیت دنیا» مشهور شده!
مثال۲: «لقاح نطفه بیگانه» توسط فقیهی تجویز شده و قوانین بسیاری برای عادی کردن این کار تصویب شده یا تغییر یافته اند! حتی حمایت بیمه ای (بیت المال) نیز پیدا کرده!
مثال۳: «فرزند خواندگی» چنان در قانونگذاری و اجرا ریشه دوانده که از بیت المال نیز برای آن هزینه می شود!
۵- رابطه ایده ولایت فقیه با تئوریهای رقیب و هم عرض مشخص نشده و استدلالی برای ابطال آنها ندارد.
طرفداران این ایده با تمسک به ادله قرآنی و روایی تلاش کرده اند تئوریهای رقیب مانند «خلافت»، «پادشاهی ولی امر مسلمین در عربستان»، «حکومت اسلامی طالبان»، «خلافت اسلامی داعش»، . . را مردود بدانند که در واقع اعتراف به ناتوانی در استدلال عقلی برای رد کردن است.
https://t.me/MahdiMovahedAbtahi
جزیره علم
به قلم دکتر سیدمهدی موحدابطحی
عقلنوشتههای انقلابی
#مطلب_وارده 👇 #تعارض_پارادایمی_نظام آیا ایده ولایت فقیه توانسته پارادایم جدیدی برای جمهوری اسلامی ش
#پاسخ_اول بنده به مطلب تعارض پارادایمی نظام
🔹واقعا متن بسیار ضعیفی است.
🔹نویسنده حتی به خودش زحمت نداده که لیست کتب و رسائل ولایت فقیه را ببیند.
1ـ اگر فقط به همان 13 جلسه درس خارج حضرت امام ره در نجف مراجعه میکرد، لااقل ادعای تعارض ولایت فقیه با توحید را به این نحو بسیط طرح نمی کرد.
2ـ اگر به کتاب آیت الله منتظری یا از آن بهتر، کتاب فقه و مصلحت آیت الله علیدوست مراجعه میکرد لااقل متوجه میشد که مصحلت در اسلام یک نهاد مفهومی بسیار مهم و در اختیار حاکم شرع است و تشکیل نهاد اجتماعی برای تشخیص مصادیق آن، اتفاقا سازگاری زیادی با نهاد ولایت فقیه دارد.
3ـ برای فهم پیشینه نظریه ولایت فقیه، توصیه می کنم که مباحث آیت الله سیداحمد مددی مراجعه کنید. مباحث تاریخی ایشان الان جزو قویترین مباحث تاریخی در حوزه علمیه است. ایشان با شواهد بسیاری نشان میدهد که تئوری ولایت فقیه، تئوری همیشگی شیعه در مواجهه با شرایط پرفراز و نشیب تاریخی خود بوده است و حتی در زمان حیات خود ائمه معصومین ع نیز امور تشیع بر اساس این نظریه سامان می یافته است که نمونه بارز آن، شبکه وکالت از دوران امام سجاد و باقر علیهما السلام تا دوران امام حسن عسکری علیه السلام است. برای فهم وضعیت تفقه و تعقل در عصر ظهور نیز مراجعه به روایات علم و عقلانیت در این دوران توصیه می شود که حتی زن خانه دار نیست، به مقام تفقه در دین می رسد .
4 ـ مورد هنجاری نبودن هم که باز از عجایب است. ظاهرا ایشان از طریقی غیر از اجتهاد، به حکم الهی در نفس الامر راه دارند که به راحتی تغییر جنسیت و لقاح نظقه بیگانه! و فرزندخواندگی را خلاف حکم الهی تشخیص داده است. خوب است که ایشان مستندات و ادله استنباطات خود را ارائه نمایند.
5ـ اشکال پنجم هم ناشی از همان ندیدن منابع است. فقه شیعه در رد نظریه خلافت اهل تسنن چه با بیعت اهل حل وعقد و چه با تعیین خلیفه قبلی و چه با تشکیل شورا، قریب به هزار سال است تعیین نسبت کرده است و روایات متعدد معصومین علیهم السلام و کتب فقهی قدمای از فقهای شیعه مملو از این تعیین تکلیف است. مروری به کتاب الحجه کتاب شریف کافی برای رویت این مسئله کفایت می کند. در این میان، بسیاری از اشکالات و استدلالها نیز هم عقلی اقامه شده است و هم نقلی و هم عقلایی...
🔹در پایان باید عرض کنم که مسئله نقادی و گفتگو برای جامعه حوزوی و دانشگاهی از نان شب واجبتر است. هرچند چنین بیانیه های سیاسی، ظاهرا سراسر حکم و پاسخ است و مسئله و پرسشی را متضمن نیست تا گفتگویی شکل بگیرد...😕
عقلنوشتههای انقلابی
#پاسخ_اول بنده به مطلب تعارض پارادایمی نظام 🔹واقعا متن بسیار ضعیفی است. 🔹نویسنده حتی به خودش زحمت ن
#مطلب_وارده2
جواب نویسنده متن تعارض پارادیمی نظام به پاسخ حقیر
سلام و سپاس فراوان از حوصله ای که مبذول فرمودید.
فرصت کنم چند نکته ای را تقدیم خواهم کرد به زودی، انشالله🙏
آن نوشته در راستای مخالفت با ایده ولایت فقیه نبوده بلکه تاملی نقادانه دارد.
البته چند عبارت زیر برخلاف دفاعیه حضرتعالی است:
«حکومت می تواند از حج جلوگیری کند» (صحیفه، ج ۲۰، ص ۴۵۱-۲)
ایراد دیگری که ذیل مورد اول هست: هنوز معلوم نیست مشروعیت ولایت فقیه از «مردم» است یا از «خدا»؟ (تعارض مورد اول)
اگر اعتبار ولی فقیه به انتخاب است، پس منصوبین وی معتبر نیستند چون انتخابی نیستند؟ (تعارض مورد دوم)
اگر ولی فقیه نایب امام (حجت خدا) است، باید منصوب وی باشد! پس چرا فرآیند تعیین ولی فقیه، انتخابی است؟ (تعارض مورد اول)
مگر می شود از مورد چهارم (که خلاف نص عمل می شود) دفاع کرد؟
آیه پنجم سوره احزاب
آیه دوم سوره مجادله
و آیات متعدد دیگر در موضوع فقه پزشکی (تعارض مورد چهارم)
ادعا کردید: «دست یافتن به حکم الهی فقط و منحصرا از طریق اجتهاد مصطلح ممکن است»! اقامه دلیل بفرمایید.
چه مدارکی دارید که تعارض مورد پنجم را پاسخ داده باشند؟ تحقیق امروزی که فرق بیعت با ولی فقیه را متفاوت از بیعت با پادشاه عربستان نشان دهد؟
عقلنوشتههای انقلابی
#مطلب_وارده2 جواب نویسنده متن تعارض پارادیمی نظام به پاسخ حقیر سلام و سپاس فراوان از حوصله ای که مب
#پاسخ_دوم بنده صفحه 1 از 2
سلام بر سید عزیز
منتظر متن تفصیلیتر حضرتعالی هستم و استفاده خواهیم کرد.
➖ در خصوص این جمله «حکومت می تواند از حج جلوگیری کند»، این جمله پس و پیشی دارد که قیود و زوایای مدعا را بیشتر مشخص می کند: 👇
"{حکومت} مىتواند هر امرى را، چه عبادى و يا غير عبادى است كه جريان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى كه چنين است جلوگيرى كند. حكومت مىتواند از حج، كه از فرايض مهم الهى است، در مواقعى كه مخالف صلاح كشور اسلامى دانست موقتاً جلوگيرى كند."
این بیان حضرت امام ره، نمی دانم چرا آنقدر سنگین آمده است. قرائتی مشهور از این کلام این است که حاکم دینی، همانطور که مکلف به اقامه احکام فرعیه اسلام مانند نماز و حج است، در عین حال مکلف به حفظ کیان حامعه دینی و عزت مسلمین و اعتلای اسلام است و هرگاه یکی از احکام فرعیه شرعیه با این تکالیف دیگر که از لحاظ شرعی، از اهمیت بالاتر برخوردار هستند، در مقام عمل تزاحم پیدا کرد، حاکم دینی می تواند به طور موقت تا برداشته شدن شرایط تزاحم، حکم به تعطیلی آن واجب کند.
➖در خصوص جایگاه مردم در مشروعیت فقیه، چرا مسئله روشن نیست؟!
در حیث جایگاه مردم در مشروعیت فقیه، لااقل سه یا چهار نظریه وجود دارد که در یکی جایگاه مردم را فقط بیعت و مقبولیت می داند، یکی مقبولیت را در کنار نصب الهی یکی از ارکان مشروعیت میداند و نظریه سوم که از اساس ولایت فقیه را قائل نیست و فقیه را وکیل و اعتبار یافته از قِبل فقیه می داند که البته این مورد آخر، تقریبا سابقه ای در فقهای قبل از انقلاب اسلامی ندارد (یا لااقل بنده تاکنون برنخورده ام) و حتی بزرگانی مانند شیخ انصاری که در کتاب مکاسب، ولایت فقیه را بر اساس روایات نمی پذیرید، اجازه تصرف فقیه در امور حسبه را نه به وکالت مردم، بلکه از طریق دلیل لبّی و قدرمتیقن شریعت،منحصر در فقیه می داند.
شما اگر به صورت اجتهادی ورود کنید، به یکی از دیدگاه ها یا دیدگاه پنجمی میرسید که رابطه مردم با مشروعیت ولایت فقیه به خوبی روشن است.
➖فرموده اید که اگر اعتبار ولی فقیه به اعتبار است، پس منصوبین وی معتبر نیستند چون انتخابی نیستند.
من متوجه نمی شوم این فرمایش به چه دلیلی میفرمایید ...
اول اینکه در نگاه مشهور فقها، ولایت فقیه انتخابی نیست که بخواهد این محذور را داشته باشد.
ثانیاً ذر فرض بازگشت اعتبار ولایت فقیه به انتخاب مردم هم مطلق بودن ادعای شما مخدوش است، چرا که نهایت این است که فقیه در فرض انتخابی بودن، وکیل مردم است و اگر مردم به وی حق نصب مسئولینی را داده باشد، انتصابهای وی نیز در همان محدوده معتبر است.
➖اینکه فرمودید: اگر ولی فقیه نایب امام (حجت خدا) است، باید منصوب وی باشد! پس چرا فرآیند تعیین ولی فقیه، انتخابی است؟
هم جوابش از فقرات بالا مشخص می شود که در هریک یک از نظریات سه گانه ای به آنها اشاره شد، مفهوم فرایند مشارکت مردم در تعیین ولایت فقیه، مفهوم خاص خود را دارد. در نظریه اول، این فرآیند فقط فرایند کشف ولیّ فقیه و بیعت است. در نظریه دوم، این مشارکت در شناسایی ولیّ فقیه، جزو ارکان مشروعیت وی است و در نظریه انتخابی، تمام علت اعتبار تصدی فقیه است.
➖فرمودید: مگر می شود از مورد چهارم (که خلاف نص عمل می شود) دفاع کرد؟
آیه پنجم سوره احزاب
آیه دوم سوره مجادله
بله عزیز دلم چرا نمیشود؟!
اگر مروری به تاریخ صدر اسلام کرده باشید، خواهید دید در پیچیدگی امور و تزاحم احکام ،گاهی خود رسول الله ص و امیرالمؤمنین ع هم به حکمی از احکام الهی در شرایط تزاحم عمل نکرده اند و آن را به تعویق انداخته اند. تاریخ اسلام پر است از مصادیق این اتفاق...
مگر به نص قران، دفاع از مظلوم واجب نیست، چه امری باعث شد که امیرالمومنین ع، از دفاع از صدیقه طاهره سلام الله علیها، کناره بگیرد؟ مگر قصاص قاتلین واجب نیست، به کدام مجوز امیرالمومنین علیه السلام در ابتدای خلافت، قصاص قاتلین عثمان را به تعویق انداخت؟ به کدام مجوز امام حسن ع با طاغوت زمان بیعت کرد؟ و صدها و هزاران مورد دیگر در زندگی نورانی معصومین علیهم السلام به بنا به شرایط زمان و مکان و در مقام تزاحم، اهمی را بر مهمی ترجیح داده اند و واجب مهمی را ترک کرده اند ...
➖ فرمودید: ادعا کردید: «دست یافتن به حکم الهی فقط و منحصرا از طریق اجتهاد مصطلح ممکن است»! اقامه دلیل بفرمایید.