💢با تفکر سنتی نمیتوان ماهیت دنیای جدید را شناخت!💢
این یادداشت شفاهی، گفتاری است از شهید سیدمرتضی آوینی که حدود سال 1371 در جمعی از علاقمندان بیان شده است. او ضمن طرح سوالاتی درباره نسبت مذهب و هنر مدرن، به آسیب شناسی خوانش های مسلط از دین میپردازد و دوران انقلاب اسلامی را با ظهور حضرت امام ره، دوران تسخیر دنیای جدید معرفی میکند.
سال گذشته، هشت فیش از مهمترین مدعیات این نوشته را در همین کانال ارائه دادم که عناوینش را دوباره تقدیم میکنم: 👇
#فیش_اول👇
💢 راه مواجهه با تمدن غرب، برخوردار شدن از حکمت تأویلی💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/88
#فیش_دوم👇
💢 خلط مبحث، در تطبیق عناوین روایات بر علم و هنر جدید💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/89
#فیش_سوم👇
💢 جهت و قبله داشتنِ همه محصولات دنیای جدید💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/90
#فیش_چهارم👇
💢 لزوم توجه به ماهیت هر یک از هنرهای جدید،
برای فهم امکان تسخیر آنها💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/91
#فیش_پنجم👇
💢 فهم نسبت هر چیز با حقیقت، راه تسخیر آن در خدمت دین💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/92
#فیش_ششم👇
💢 وصول به حکمت و تسلط به تکنیک،
دو مقدمه خلق هنر اسلامی💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/93
#فیش_هفتم👇
💢 تسخیر دنیای جدید توسط حضرت امام،
به علت عاشق کردن قلب و باطن انسانها💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/94
#فیش_آخر_و_هشتم👇
💢پرورش هنرمند اسلامی، تنها راه خلق هنر اسلامی💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/95
💠 بیستم فروردین، سالروز شهادت شهید سیدمرتضی آوینی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#سیدمرتضی_آوینی
#
💢چهار نکته درباره طرح سید شهیدان اهل قلم؛ آقا سیدمرتضی آوینی💢
🔹امروز در یکی از گروههای کلاب هاوس درباره شهید سیدمرتضی آوینی چهار نکته عرض کردم:
1️⃣ شهید آوینی، مهمترین خصوصیتش این است که دغدغه و مسئلهاش، مسئلهای در مقیاس خود انقلاب اسلامی است. لذاست ایشان به #عالم_مدرن و تقابل آن با عالَم اسلامی می اندیشید، با #جهان_تکنیک درگیر بود و معتقد بود که با اخذ تکنیک از غرب، نمی توان به جنگ جهان تکنیک برویم؛ به #ایده_ترقی حساس بود و از اینرو، فلسفه تاریخ تکامل معنوی و باطنی انسان را جستجو میکرد؛ به اهمیت #برنامههای_توسعه واقف بود و می فهمید که اگر جمهوری اسلامی برای تنظیم مناسبات و ساختارهای خود به طرح جدیدی نیاندیشد، در هاضمه تمدن مدرن مستحیل خواهد شد.
2️⃣ شهید آوینی در مقابل دو جریان ایستاده بود:
اول جریانی که غرب را عالمی دینی یا حداقل، عالمی خنثی تلقی می کرد که با جوهره انقلاب اسلامی سازگار است و از اینرو جمهوری اسلامی می تواند به سادگی و به غربالی سطحی، خوب و بد آن را تفکیک کند و طرح خود را پیش ببرد
و دوم جریانی که در صدد تغییر در عالم مدرن با صورتی صرفا تشریعی بودند و گمان می کردند تنها با باید و نبایدهای شرعی می توان، در مقابل طرح مدرنیته تاب آورد. ایشان این تلقی از دین را دین عجوزهها می نامید و تطبیق ناشیانه عناوین روایات را بر مصادیق عالم مدرن از نتایج آن می دانست.
3️⃣طرح خود شهید آوینی، تسخیر تمدن مدرن به نفع عالَم معنوی و باطنی انقلاب اسلامی بود. ایشان راه تسخیر هر پدیده ای را در گرو فهم نسبت آن با حقیقت می دانست و معتقد بود که اگر مؤمن #نسبت ابلیس و مارکس و ... را با #حقیقت فهم و کشف کند، می تواند آنها را مسخَّر خود گرداند.
ایشان لازمه این تسخیر را دو مطلب می دانست یکی کشف و فهم عمیق بنیان عالم مدرن و نحوهی انعکاس این بنیان، در وجوه متکثرِ تکنیکها و ابزارهای آن و دوم، وصول و اتصال وجودی با حقیقت و باطن عالم . از نگاه شهید آوینی، حاصل این #کشف و #وصول، برخورداری مؤمن از بصیرتی تحت عنوان #حکمت_تأویلی است که با تکیه بر آن می توان، عالم مدرن را به تسخیر انقلاب اسلامی در آورد.
4️⃣طرح تسخیر شهید آوینی، علی رغم توفیقاتی که در #ساحت_هنر_ اسلامی می تواند داشته باشد، ولی به نظر می رسد برای اداره و سازماندهی ساختارهای جمهوری اسلامی و طراحی چارچوبهای سبک زندگی اسلامی ایرانی #ناتمام است. تکیه بر دریافتهای اشراقی و اتکاء بر وحه وصولی بودن حکمت و نه حصولی بودن آن، هرچند حاوی تذکر و تنبهی جدی در پرهیز از تمثلگرایی و مفهومزدگی در مواجهه با عمق نزاع انقلاب اسلامی و تمدن غرب در لایه های باطنی و معنوی تکوین و تاریخ است، ولی اکتفاء به آن و عدم تلاش برای جریان این عمق و وصول، به #ساحت_عقلانیت_اجتماعی و غفلت از خط امتداد مفهومی حکمت اسلامی در عینیت و همچنین ارتقای فقاهت سنتی به فقه حکومتی و اجتماعی، نتیجه ای جز واسپاری عرصه تدبیر و سیاست به تفکر سکولار مدرن، در سودای تربیت نیروهای انسانی طراز انقلاب اسلامی نخواهد داشت!
💠 ان شاء الله در این شب جمعه؛ شب زیارتی اباعبدالله علیه السلام، آقا سیدمرتضی یادی کنند از ما در محضر ارباب🤲
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#سیدمرتضی_آوینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/353
💢چرا باید از انتشار صوت مصاحبه دکتر ظریف استقبال کرد؟💢
🔹فایل صوتی ظریف، آنقدر محتوا دارد که بتوان ماهها درباره آن صحبت کرد.
🔹ما چقدر نیازمند وجود این محتواها در فضای فکری و اندیشه ای هستیم.
🔹اگر میخواهیم جامعه را از کشمکشهای سیاسی و قبیلهگرایی نجات دهید، ناگزیر از استقبال از این دست محتواهاییم.
🔹بیتردید منتشرکنندگان این فایل صوتی، به دنبال جهتدهی افکار عمومی در آستانه انتخاب و موج سواری بر سر اصطلاحات و دوگانه های مطرح در مصاحبه دکتر ظریف هستند، ولی بدترین اتفاقی که برای جریان انقلابی می تواند بیفتد این است که بخواهد در این دوگانه ها بدمد و با موضع گیری ژورنالیستی و بعضا غیراخلاقی دوگانه ظریف ـ سردار سلیمانی یا دوگانه میدان ـ دیپلماسی را به #موضوعِ_نزاعِ_احساسی و هیجانی جامعه تبدیل کند.
🔹دکتر ظریف، نماینده معقول و موجهی برای #جریان_توسعهگرا ست؛ نمایندهای که تبیین و نقادی استدلالها و ذهنیتهای آن میتواند به رشد عقلانی جامعه و عبور آگاهانه مردم از جریان توسعهگرا بینجامد.
🔹#اساس_اندیشه دکتر ظریف یک جمله بیشتر نیست. مدعای اصلی ایشان این است که علیرغم ظرفیت قانون اساسی در چند وجهی دیدن قدرت سیاسی که در ترکیب شورای عالی امنیت ملی (اصل 176) متبلور است، ولی واقعیت سیاست جمهوری اسلامی، بر اساس ذهنیتی #جنگ_سردی اداره می شود که نشانهی آن، #تقدم ِاولویتهای میدان جنگ بر اولویتهای دیپلماسی است. ایشان این دوگانگی را در #تقابلِ تصمیمات شخصیت سردار قاسم سلیمانی و خودش توضیح می دهد و حرف نهاییاش این است که آنچه امروز بر سر ما آمده، نه نتیجه برجام و نافرجامی آن که نتیجه تصمیمات یکسویه و ذهنیت جنگ سردی سردار قاسم سلیمانی به عنوان نمایندهی این یک جریان فکری و مدیریتی در کشور است.
🔰و اما چند نکته جالب این مصاحبه برای من:
1️⃣ایشان مکرر از رابطه حسنه و محبتآمیزش با مقام معظم رهبری صحبت می کند و جالب این است که هیچ ردی از اختلاف دیدگاه راهبردی مقام معظم رهبری با مشی ایشان در این مصاحبه دیده نمیشود و تنها به چند تذکر رهبری به ایشان اشاره میشود که در ادامه نیز مشخص می شود که این تذکرات هم ناشی از اطلاعات غلطی بوده که به مقام معظم رهبری رساندهاندو خود معظم له نیز با توضیحات ایشان قانع شده اند! همراهی آقای سعید لیلاز (مصاحبه کننده) نیز در درخشان نشان دادن رابطهی دکتر ظریف و رهبری شنیدنی است.
2️⃣ ایشان بیش از ده بار، تأکید میکند که ما دیپلماسی را هزینه میدان کردیم و میدان هیچ هزینه ما نکرد؛ دیپلماسی قدای میدان شد و از میدان هیچ نگرفت!
از عجایب فرمایشات دکتر ظریف نادیدن تأثیر پیروزیهای منطقهای ایران در سوریه و عراق در تغییر موازنه قدرت در مذاکرات و تعیینکنندگی توان موشکی و پهبادی ایران در منحصر کردن مواجهه غرب با ایران، در گزینه دیپلماسی و مذاکره و نرفتن ماجرا به سمت تهدیدات نظامی است. امری که به نظرم، با توجه ذکاوت و نکتهسنجی دکتر ظریف، #غیرطبیعیتر از آن است که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.
3️⃣ سومین نکته قابل توجه مصاحبه، تأکید ایشان بر افزایش محبوبیت سردار سلیمانی به بیش از 90درصد و کاهش محبوبیت ایشان به زیر 60درصد در نظرسنجیهای مردمی است.
به نظرم این بخش از مصاحبه، #سیاسیترین بخش آن است. جایی که ایشان میخواهد بگوید نه تنها نگاههای تک ساحتی و جنگ سردی سردار سلیمانی و سردار سلیمانیها، علت وضع موجود است، بلکه ریشه اصلی وضعیت نابسامان کنونی، #انتخاب_خود_مردم است! ایشان اصرار می کند که بگوید، خود مردم، #قهرمانانِ_میدان را بر #قهرمانان_دیپلماسی ترجیح میدهند و تا چنین ترجیحی وجود دارد مردم نباید کسی دیگر را بابت وضعیت بد کنونی سرزنش کنند. مدلول تلویحی این فراز از مصاحبه، #انتخاباتیترین پیام این مصاحبه است که مردم اگر میخواهند از وضعیت فاجعه بار کنونی بیرون بیایند، میبایست کسی را قهرمان خود بدانند که جنگ سردی نگاه نمیکند و قدرت سیاسی را علاوه بر قدرت میدان، برآمده از وجوه اقتصادی، همبستگی اجتماعی و دیپلماسی نیز میداند.
🔹به نظرم جریان انقلابی اگر میخواهد فرهنگ سیاسی را ارتقاء ببخشد و پیروز بلامنازعه کارزار انتخابات باشد، لازم است سخنرانی دکتر ظریف را به نحو حداکثری منتشر کند و به نقد و بررسی عالمانه و انقلابی آن بپردازد.🌺
#عقلانیت_انقلابی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#ارتقای_فرهنگ_سیاسی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/354
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ز من بپرس که سلطان کربلا حسن است...
شعرخوانی آقای محمد سهرابی در مدح امام حسن مجتبی علیه السلام.
دیدار شاعران با رهبر انقلاب، ماه رمضان ۱۳۹۶
#ولادت_امام_حسن علیهالسلام
آسیب_شناسی_ساختار_سیاسی_در_جمهوری_اسلامی.mp3
24.83M
♨️ در این صوت که در پنجشنبه نهم اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ایراد شده است، به آسیبشناسی ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران پرداختم.
🔊 در این صوت میشنوید:
🔸 دو آسیب اصلی ساختار سیاسی:
گسست میان نهاد سیاست و نهاد علم
و میان نهاد سیاست و نهاد مردم است؛
🔸 دو عنوان «دستگاه محاسبه مدیران» و «فناوریهای اجتماعی مشارکت مؤمنانه مردمی»، دو مسئلهای هستند که تمرکز بر روی آنها میتواند این دو گسست را چاره نماید و ما را به سمت سیاستی دانشبنیان و مردمپایه سوق دهد و مردمسالاری دینی را محققتر نماید.
#عقلانیت_انقلابی
#سیاست_دانشبنیان
#سیاست_مردمپایه
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
هدایت شده از مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو
🔰سومین نشست مدرسه غربشناسی #آیینه_سکندر
با حضور؛
⬅️آقای دکتر محمدرضا قائمینیک؛
هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
⬅️موضوع:
"جامعه شناختی غرب شناسی در ایران"
🔹سرفصلها:
▪️مروری بر تاثیر فلسفۀ تاریخ تجدد در تکوین علوم اجتماعی در غرب
▪️مروری بر بسترهای اجتماعی-تاریخی تکوین علوم اجتماعی در غرب
▪️نقد و بررسی نحوۀ ورود علوم اجتماعی و جامعه شناسی به ایران تا قبل از انقلاب اسلامی
▪️نقد و بررسی نحوۀ مواجهه با علوم اجتماعی غربی در ایران بعد از انقلاب اسلامی
🕙 زمان؛
یکشنبه، ۲۲فروردین ماه، ساعت ۱۰ تا ۱۲
📝📲 لینک شرکت آنلاین در جلسه؛
Live.whc.ir/farhangi
💢یادداشتهایی در اندیشه فلسفی ـ اجتماعی شهید مطهری ره💢
🔹سال گذشته در سالگرد شهادت شهید آیتالله #مرتضی_مطهری، محورهایی از اندیشه فلسفی ـ اجتماعی ایشان را در ضمن یادداشتهایی بیان کردم؛ محورهایی که به نظر میرسد علیرغم تعیینکنندگی آنها در تکوّن عقلانیت انقلاب اسلامی، هنوز که هنوزه آنچنان که باید بدانها پرداخته نشده است.
🔹این یادداشتهای را میتوانید در کانال #عقلنوشتههای_انقلابی دنبال کنید ...🌺🌺
💢یادداشت اول: انقلاب اسلامی و دستاوردهای تمدن غرب، رابطه تغذیه و هضم
https://eitaa.com/alimohammadi1389/32
https://t.me/alimohammady1389/6
💢یادداشت دوم: در دیدگاه شهید مطهری، چرا تغذیه یک تمدن از تمدن دیگر، ضرورتاً باعث التقاط آن نمی گردد؟
https://eitaa.com/alimohammadi1389/33
https://t.me/alimohammady1389/7
💢یادداشت سوم: مدنی بالطبع بودن انسان، به معنای وابستگی کمال انسان به #در_جامعه_بودن
https://eitaa.com/alimohammadi1389/36
https://t.me/alimohammady1389/8
💢یادداشت چهارم: جامعه اسلامی، جامعهای طبیعی با تسخیر طرفینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/39
https://t.me/alimohammady1389/9
💢یادداشت پنجم: آینده جوامع و نقش دین در ساخت جامعه واحد جهانی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/40
https://t.me/alimohammady1389/10
💢یادداشت ششم: حقیقت اخلاق در نگاه شهید مطهری
و اختلاف ایشان با استاد مصباح، در راهبرد ارتقاء اخلاق جامعه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/41
https://t.me/alimohammady1389/11
💢یادداشت هفتم: رسالت انبیاء {و حکومت دینی}:
1ـ تبدیل اخلاق به پرستش خودآگاه و 2ـ تعمیم پرستش خودآگاه به افعال طبیعی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/42
https://t.me/alimohammady1389/12
💢یادداشت هشتم: عدالت اجتماعی، شرط و قانون تکامل توحیدی انسان
https://eitaa.com/alimohammadi1389/45
https://t.me/alimohammady1389/13
💢یادداشت نهم: فلسفه تاریخ، تحولات جوامع و منطق تاریخ
https://eitaa.com/alimohammadi1389/47
https://t.me/alimohammady1389/15
💢یادداشت دهم: تکامل تاریخی و #انتقال_وظایف_انبیاء به جامعه دینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/54
https://t.me/alimohammady1389/16
هدایت شده از خبرگزاری رسا
📝رهبر معظم انقلاب: دو ویژگی مهم شهید مطهری تولید فکر و نشر فکر بود
◾️روز معلم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلم بزرگ، مرحوم شهید مطهری. خصوصیتی در شهید مطهری است که این خصوصیت برای همهی معلمین، چه معلمین حوزههای علمیه، چه معلمین دانشگاهها، چه معلمین مدارس و آموزش و پرورش، برای آنها باید الگو باشد.
🖇مرحوم شهید مطهری؛
☑️مرد دانشمندی بود
☑️مرد متفکری بود
☑️عالم بود واقعاً
☑️فیلسوف بود
☑️فقیه بود
☑️به مسائل فکری تسلط کامل داشت
📗این خصوصیات در این بزرگوار بود؛ لکن آن خصوصیت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که:
✅هم تولید فکر میکرد
✅هم نشر فکر میکرد
◽️نشر فکر خیلی مهم است. این بزرگوار آرام نمینشست. آرام و قرار نداشت. ما دیده بودیم ایشان دائم در فکر بود. دائم دغدغه داشت که فکر درست را، فکر متقن و عمقی را نشر بدهد بین مخاطبان خود و یک جهاد نرمافزاری به تمام معنا را ایشان شروع کرده بود در طول سالیان متمادی.
1400/2/12
#رهبر_معظم_انقلاب
#شهید_مطهری
#روز_معلم
🆔 @rasanewsagency
#وارده
💢نظام اقتصادی ومسئله مبنا💢
🔻#مسعود_درخشان
🔹هر نظامی را که ملاحظه میکنیم- اعم از اینکه به صورت طبیعی باشد و یا ما آن را آگاهانه تنظیم کرده باشیم- در این امر مشترک هستند که اجزای موجود در آن نظام به صورت خاصی در کنار یکدیگر قرار میگیرند؛ به طوری که از این طریق بتوانند هدف سیستم را نتیجه دهند. «مبنا» در حقیقت چگونگی در کنار یکدیگر قرار گرفتن اجزا را مشخص میکند؛ یعنی کیفیت روابط را معین میسازد. لذا رابطه«مبنا» و «هدف» یک رابطه علت و معلولی است. مثلا توان افزایی مادی، هدف سیستم اقتصاد سرمایهداری است. برای تحقق این هدف، اصلی را به نام «اصالت سرمایه» به عنوان مبنای نظام قبول میکنند؛ یعنی سرمایه را علت غایی رشد تولیدات میدانند. حال جهت تحقق هدف مورد نظر، اجزا و عناصری چون بانک، شرکتها، شبکههای تولیدی، توزیعی و غیره را در چنان ربطی قرار میدهند که بر اساس اصالت سرمایه، هدف نظام را تامین کند. بدین ترتیب نتیجه میگیریم که کمیت و کیفیت اجزا و عناصر و ارتباط آنها با مبنای نظام مشخص میشوند.
🔸بعد از اینکه اجزای یک نظام در رابطه با مبنای آن نظام مشخص شدند باید در روابط خاصی با یکدیگر قرار گیرند تا هدف نظام حاصل شود. به عنوان مثال، اجزای یک نظام اقتصادی مانند بانک، شبکه تولیدی و یا توزیعی، باید در ارتباط متقابل واقع شوند تا کیفیات جدیدی در نظام اقتصادی مورد نظر حاصل شود. مسلما این دسته از کیفیات مطلوب، منتجهی اجزایی هستند که در روابط خاصی با یکدیگر واقع شدهاند که آن روابط دقیقا بر اساس مبنای آن نظام حاصل شده است. لذا رابطه بین اجزایی که هر یک تبلوری از مبنای نظام هستند باید بر اساس مبنای آن نظام تنظیم شود تا هدف نظام حاصل گردد.
🔹هر جزء در یک نظام، از یک طرف تحت شمول آن نظام است و از طرف دیگر شامل نظامهای دیگری است. به عنوان مثال اگر یک نظام اقتصادی را ملاحظه کنیم بانک به عنوان یک جزء این نظام است و لذا تحت شمول نظام اقتصادی میباشد، ولی بانک در واقع خود یک نظام است که سیستمهای دیگری را شامل میشود.باید بین یک جزء و سیستم شامل بر آن و سیستمهای تحت شمول آن، هم جهتی در هدف وجود داشته باشد. به عبارت دیگر«هدف یک جزء» و «اهداف سیستم شامل بر آن» و «اهداف سیستمهای تحت شمول آن» نباید نقیض یکدیگر باشند. به عنوان مثال اگر بانک ربوی به عنوان یک جزء از نظام #سرمایهداری را ملاحظه کنیم، هدف بانک باید تکاثر سرمایههای پولی باشد؛ زیرا هدف سیستم شامل بر بانک که همان نظام اقتصاد سرمایهداری است، تکاثر سرمایه است. به همین ترتیب اگر زیر سیستمهای تحت شمول بانک را ملاحظه کنیم اهداف همه آنها باید با هدف بانک که تکاثر سرمایههای پولی است هم جهت باشد و یکدیگر را نقض نکنند. به عبارت دیگر اگر زیر سیستمهای بانک را ملاحظه کنیم هر کدام نظامی هستند که در جهت تحقق هدف تکاثر سرمایههای پولی به وجود آمدهاند؛ یعنی موجودیت آنها به اقتضای هدف بانک است. حال چگونه میتوان ربا را از بانک حذف نمود، در حالی که اهداف سیستم شامل بر بانک و سیستمهای تحت شمول آن مانند گذشته به قوت خود باقی ماندهاند؟ چنین برخوردی با مسئله بانک، ثمری جز بحرانهای حاصل از عدم هم جهتی اهداف اجزای یک نظام را به دنبال نخواهد داشت.
🔸انسجام یک نظام و حرکت آن در جهت تحقق هدف ایجاب میکند که مبنای یک جزء در واقع همان مبنای کل نظام باشد، منتهی مقید به قید خاص؛ طوری که مبنای نظام را به آن بخش خاص مرتبط کند. به عنوان مثال، اگر دوباره قضیه بانک ربوی را در نظر آوریم، مبنای کل نظام اقتصاد سرمایهداری که اصالت سرمایه است مقید به بخش اعتبارات پولی شده و لذا مبنای بانک به صورت اصالت سرمایه در اعتبارات پولی متظاهر میشود. در مثالی دیگر میتوان از برنامهریزی در رشد و گسترش دانشگاهها نام برد. در نظام اقتصاد سرمایهداری وظیفه و هدف دانشگاه تربیت نیروی انسانی لازم برای تکاثر سرمایه است و نظر به اینکه نیروی انسانی در واقع چیزی جز تخصص نیست و تخصص نیز تحت عنوان سرمایهانسانی طبقهبندی میشود، لذا هدف دانشگاه، تکاثر سرمایههای انسانی، جهت رشد سرمایههای اقتصادی است. به عبارت دیگر، نظر به اینکه مبنای نظام سرمایهداری تکاثر سرمایه است، این مبنا در دانشگاهها مقید به بخش تربیت نیرویانسانی متخصص میشود تا این نیروها بتوانند به تکاثر بیشتر سرمایه کمک کنند؛ یعنی برای رشد نیروی متخصص انسانی در دانشگاهها باید سرمایهگذاری کرد تا رشد کمّی سرمایه -که هدف مورد نظر است- محقق شود. لذاست که در نظام سرمایهداری بحث روابط انسانی و فرهنگ خاص برای رشد نیروی انسانی بالمرّه موضوعیت پیدا نمیکند؛ زیرا خود همین مفاهیم به زبان سرمایه بیان میشوند.
💠ارائه شده در پنجمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
هدایت شده از اجتهاد
💢نظام اسلامی با فقه میماند نه با تاریخ/ استناد به نقلهای تاریخی، فقه را از دایره عمل خارج میکند
✔️استاد رسول جعفریان🔻
🔹علما هیچ وقت، متون تاریخی را یکی به دلیل ضعف منابع و دوم به خاطر برخی از استدلالهای اصولی جدی نگرفتند. ما در استناد به تاریخ اسلام برای بسیاری از مسائل دچار یک انحراف شدهایم که باید مورد توجه قرار گیرد.
🔸تاریخ را تبدیل به قصه خوانی کردیم، بعد هم آن را مبنای زندگی سیاسی و احکام صادره خود قرار دادیم. برای ما، بیش از آن که معیارهای فقهی اهمیت داشته باشد، برداشتهایمان از مالک و ابوذر و سلمان اهمیت داشت. برداشتهایی که پشتوانه آنها، نقلهای تاریخی است که محل تردید میباشد.
🔹این که ما اراده کردهایم برای شرعی نشان دادن کارها به نقلهای تاریخی استناد کنیم، یک ضرر مهمش آن است که به ازای آن، فقه را از دایره عمل بیرون کردهایم. وقتی فقه عقب نشینی کرد، جامعه از داشتن یک نظام استوار بیبهره میماند. ما برای استقرار نظام اسلامی در دراز مدت به فقه و حقوق نیاز داریم نه به تاریخ.
🔸امثال سید جواد طباطبائی هیچ اصالتی برای تفکر اسلامی – ایرانی قائل نیستند. اما بنده دقیقا به فقه در همه ابعاد آن معتقدم. حقوق اسلامی را اساس میدانم. با نقد استناد و استدلال بی رویه و بی پایه به تاریخ اسلامی، نمیخواهم از فربگی فقه بکاهم بلکه میخواهم به اصالت آن بیفزایم. به فقه سیاسی ـ شرعی اعتقاد دارم، اما پشتوانه آن را علم حقوق اسلامی و فقه اصیل میدانم.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n97446
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
عقلنوشتههای انقلابی
💢نظام اسلامی با فقه میماند نه با تاریخ/ استناد به نقلهای تاریخی، فقه را از دایره عمل خارج میکند
🔹در چند گروه دیدم که برخی دوستان فاضلم از این سخنان جناب آقای جعفریان استقبال کردند و آن را جزو معدود حرفهای درست این چند سالهی ایشان قلمداد کردند.
ولی به نظر حقیر، به رویکرد این چند ساله ایشان باید بیشتر حساس بود.
🔹برداشت من این است که #فقه_سنتی برای طیف فکری ایشان، محملی است برای رد تمامی ایدههای تکاملی در فقاهت که عمدتاً توسط دغدغهمندان و فقیهان انقلابی طرح شده است.
🔹همین رویه را در تحقیقات مرحوم فیرحی هم می توان مشاهده کرد.
🔹محور پروژه فکری مرحوم فیرحی این بود که فقه سنتی که قله آن بزرگانی مانند آخوند خراسانی و میرزای نایینی هستند، با #دو_انحراف مواجه شده است
1️⃣یکی توسط شهید صدر و من تبع ایشان، که متأثر از جریانهای چپ و مارکسیستی، به دنیال نظامسازی رفته اند.
2️⃣و دیگر توسط حضرت امام ره و من تبع ایشان، که تفسیری اقتدارگرا از ولایت فقیه و دین ارائه داده اند.
✔️نتیچه هر دو انحراف این است که وجوه دموکراتیک دین، فروکاسته شده و جا به دموکراسی تنگ شده است!
🔹به نظر حقیر که مدتهاست خطوط فکری ایشان و مرحوم فیرحی را دنیال می کنم، شاید جا داشته باشد حرف آقای جعفریان را در این چنین فضایی تحلیل نمود ...
💢چرا مناظرههای تلویزیونی، مناظره نیست؟💢
🔹مهمترین اشکال مناظرهی اول کاندیداهای ریاست جمهوری، این بود که اساساً مناظره نبود!
🔹مناظره بعنی؛
➖ ایجاد تناظر و تقارن میان دیدگاههای مختلف صاحبنظران در یک موضوع واحد،
➖ در فرآیند یک گفتگوی آزاد، منطقی و اخلاقی،
➖ برای مقایسه پذیرتر شدن دیدگاه و طرحهای صاحبنظران
➖به منظور زمینهسازی برای انتخاب اخلاقی و آگاهانه مردمی.
🔹حال به سؤال اصلی برگردیم چرا مناظره های تلویزیونی مناظره نیست؟
🔹پاسخ چندان سخت نیست؛ ساز وکار طراحی شده برای مناظرهها، عملاً امکان یک تضارب آراء و تناظر دیدگاه ها را ممتنع کرده است و آنچه که امروز مناظره نامیده می شود، بیشتر به #امتحان_شفاهی شبیه است که البته خلاف ضوابط، گاهی عدهای جر می زنند و در وسط پاسخگویی به سوال مربوطه، به این و آن می پرند....
🔹ریشه این وضعیت البته روشن است، اتفاقات خلاف شرع، خلاف اخلاق و خلاق قانونی که در گفتگوها و مناظرات دورههای قبل اتفاق افتاده و عرصه مناظره ها را تبدیل به یک شو #رقیب_هراسی و #تهمتزنی کرده است.
🔹ولی به نظر میرسد که چارهای که برای جلوگیری از این اتفاقات در نظر گرفته شده، باز همان راهکاری است که مدیران کشور اعم از سیاسی، امنیتی و حقوقی در اینگونه موارد، به صورت تنظیمات کارخانه به سراغ آن میرود و آن، تلاش برای کنترل پدیدهها از طریق #قاعدهگذاری_حقوقی و استفاده از ابزاری به نام #قانون است.
🔹این جهتگیری علیرغم اینکه در جای خود بسیار مهم است، ولی استفاده صرف و نابجا از آن، موجب جداشدن لحظه به لحظه «قانون» از «نظام ارزشی و اخلاقی جامعه» می شود و مسئله نظام ارزشی و اخلاقی را تبدیل به امر حاکمیتی میکند که نتیجهاش کاهش مشارکت عمومی مردم در ارتقای نظام اخلاقی و ارزشی جامعه است.
🔹ما در این چند سال تا حدودی به وجوه سیاسی و اقتصادی #مردمسالاری_دینی توجه کردهایم، ولی متأسفانه به جریان مردمسالاری دینی که به تعبیر حضرت آقا، نقشه راه انقلاب اسلامی است، در عرصه #فرهنگ کم توجه بودهایم و طرح و برنامهای برای #مشارکتمردم در #هنجارسازی و #خودتنظیمی اجتماعی نداشته ایم. لازم این این فراز بیانیه گام دوم را با دقت بیشتری، دوباره بخوانیم:
🔰«اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمیآید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با #قدرت_قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراینباره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوهی معقول بستیزند.»
🔹ما برای کنترل اخلاق ناگزیر از طراحی مدل مشارکت عمومی مردم هستیم، همانطور که برای کنترل منطقی بودن یک گفتگو و مناظره، ناگزیر از مدل مشارکت نخبگان و تشکیل هیأت علمی از نخبگان و متخصصین ملی و مورد اعتماد مردم برای سنجش علمی دیدگاهها و طرحهای مطرح شده در مناظرهها و اعلام آن به مردم هستیم.
🔹فقط در چنین حالتی است که میتوانیم انتخابی بر اساس اخلاق و منطق را از مردم توقع داشته باشیم ...
#تمدن_نوین_اسلامی
#هماندیشی
_#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#انتخابات_ریاست_جمهوری
#مناظره
#فناوری_رشد_فرهنگ_سیاسی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/396
https://t.me/alimohammady1389/37
💢اندر باب دوگانهی «صالح مقبول» و «اصلح نامقبول»💢
🔹دوباره دم انتخابات، دوگانه غلط #صالح_مقبول و #اصلح_نامقبول سر زبانها افتاده است و عمدتاً طرفداران کاندیدایی که رأی کمتری دارد، تلاش می کنند کسری رأی کاندیدای خود را به اشتباه اکثریت، در ترجیح کاندیدای صالح بر کاندیدای اصلحی نسبت دهند که اکثریت گمان کرده اند، رأی آوری کمتری دارد.
🔹اما اساساً چنین دوگانهای درست است؟
🔹برای روشن تر شدن ماجرا باید به این نکته توجه کرد که دوگانه «صالح مقبول» و «اصلح نامقبول»، در امتداد دعوای #نتیجهگرایی» و #تکلیفگرایی شکل گرفته است. بزرگوارانی که این طرح بحث را انجام دادند، حرفشان این بود که مؤمن نباید در فضای عمل به تکلیف، مصلحتسنجی یا پیامدسنجی کند و لذا نمیتواند به خاطر نتیجه و پیامدی که آن را به زعم خود درستتر می داند، از عمل به تکلیف سر بار بزند و به کاری مبادرت کند که گمان میکند نتیجه مدنظرش را تأمین میکند. لذا حرفشان این بود که اگر در انتخابات، فردی اصلح است ولی اقبال عمومی به وی وجود ندارد، نمی توان به این بهانه به آن رأی نداد و به جای آن، کسی را انتخاب کرد که احتمال رأی آوری بیشتری دارد، ولو اینکه این فرد، صالح باشد ...
🔹مشکل این تحلیل و دوگانهسازی این است که این بزرگواران توجه نمی کنند که اساساً غرض از شرکت در انتخابات، صرف رأی دادن به بهترین فرد نیست، بلکه تلاش برای سپردن سرنوشت خود و کشور به دست کسی است که بهتر از دیگران می تواند این سکانداری را انجام دهد، لذا اگر کسی اساساً شانس رأی آوری ندارد، عنوان #بهترین فردی که می توان سکاندار کشور شود، درباره او صدق نمیکند؛ به تعبیر دیگر، کسی که اساساً شانس رأیآوری ندارد، چون نتیجه را که همان سپردن سکان مدیریت به دستان با کفایت اوست، تأمین نمیکند، #اصلح نیست، نه اینکه اصلح است و غیرمقبول!
🔹به دقت فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان در سال 92 را بخوانید:👇
🔰 «یک سؤال دیگر این است - که اینجا هم باز بعضی از دوستان گفتند - که رابطهی «تکلیفمداری» با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور میشود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختیها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، میشود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیفگرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجهی مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتائج معینی بود؛ دنبال نتائج بودند. مگر میشود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟ یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه. البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل میکند، اگر یک وقتی هم به نتیجهی مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمیکند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده... بنابراین، این که تصور کنیم تکلیفگرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست.»
#تمدن_نوین_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#انتخابات_ریاست_جمهوری
#صالح_مقبول
#اصلح_نامقبول
#دوگانههای_غلط
https://eitaa.com/alimohammadi1389/398
https://t.me/alimohammady1389/42
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
#اطلاع_رسانی
🔹 گفتگوها و تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰🔹
🔸جلسه دوم: تکنیک های رسانه ای و مشارکت مردمی🔸
🔻حجت الاسلام مجتبی کاظمی
حجت الاسلام علی محمدی
حجت الاسلام حمزه وطن فدا
حجت الاسلام محمد نهاوندی فر
دکتر حمید ابدی
جناب آقای میثم گودرزی
🎥پخش از طریق صفحه اینستاگرام دبیرخانه هم اندیشی ها
📆 پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
🕑 ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۶:۰۰
آیدی اینستاگرام
https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link
#هم_اندیشی
#جمهوری_دینی
#عقلانیت_اداره
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی
https://eitaa.com/maana_hamandishi
💢چرا باید همه بمانند!💢
🔹به نظرم اصرار برای کنار کشیدن کاندیداهای انقلابی به نفع یکدیگر، تا وقتی مکانیزم معقول و مقبولی برای آن وجود ندارد، کار غلطی است.
🔹این اصرار، سالهاست که جریان انقلابی را به یک خودسانسوری غیرموجه دچار کرده و زمینهی تثبیت پدرخواندههای اصولگرایی را فراهم کرده است.
🔹این اصرار، موجب محرومیت سیاسی مردم در مواجهه با جبهه انقلاب اسلامی گردیده است و اجازه نداده که مردم با کثرت و تنوع طبیعیِ قرائت و شخصیتهای سیاسی، در جبهه انقلابی مواجه شوند.
🔹بسیط و یکدست نشان دادن جبهه انقلاب اسلامی، امکان اتساع ذهنی و آزادی انتخاب را از مردم گرفته و عملاً اجماعی شکننده و ناپایدار را جایگزین رقابت و سبقتی مؤمنانه و شورآفرین نموده است.
🔹این اصرار، در بطن خودش، صحهگذاری بر دوگانهسازیهای کاذب رسانههای غوغاسالار دارد که میخواهد نشان دهد در این انتخابات، رقابت عملاً 1 به 5 است.
🔹مناظرههای بین کاندیداهای انقلابی، در فضای بیرون از رسانه ملی، میتواند نشان دهد که در چارچوب اخلاق و منطق، میتوان گفتگویی آزاد و مُثلهنشده را تجربه کرد.
🔹انصراف هر یک از کاندیداهای حاضر به نظر میرسد تأییدی بر ادعای #پوششی بودن کاندیداهای انقلابی است.
🔹میتوان ابتکار عمل را به دست گرفت با برگزاری های مناظرههای درونجبههای، تنوع و تعدد انتخاب مردم را برایشان به تصویر کشید...
#انتخابات
#اجماع_معقول
#محرومیت_سیاسی
#کوتاهههای_انتخاباتی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/400
https://t.me/alimohammady1389/43
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
#اطلاع_رسانی
🔹 گفتگوها و تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰🔹
🔸جلسه سوم: برنامه کاندیداها و آینده پیش رو🔸
در پایان مناظره های انتخاباتی و با نگاهی به گفتگوهای کاندیداها، کدام برنامه و کدام طرح تحول، امکان برعهده گرفتن دولت سیزدهم را داراست؟
🔻حجت الاسلام مجتبی کاظمی
حجت الاسلام علی محمدی
حجت الاسلام حسین مهدیزاده
حجت الاسلام محمد نهاوندی فر
حجت الاسلام محمد مهدی تهرانی
دکتر حمید ابدی
جناب آقای میثم گودرزی
🎥پخش از طریق صفحه اینستاگرام دبیرخانه هم اندیشی ها
📆 یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
🕑 ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۷:۰۰
آیدی اینستاگرام
https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link
#هم_اندیشی
#جمهوری_دینی
#عقلانیت_اداره
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی
https://eitaa.com/maana_hamandishi
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ شماره ۱
"رویا" علت انتخاب آینده متفاوت
سلسله وبینارهای حکمرانی انقلابی
✳️نشست سوم
«انتخابات و رویای یک ملت»
✅با ارائه استاد محترم:
🔸حجت الاسلام حسین مهدیزاده (پژوهشگر و آینده پرداز پیشرفت)
🔸نقادی و ارزیابی:
🔻حجت الاسلام دکتر کوهی (مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی )
🔻خانم دکتر اردبیلی (آینده پژوه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم)
📆 برگزار شده در دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰
🔸دفتر مطالعات حکمرانی و سبک زندگی اندیشکده معنا🔸
آیدی اینستاگرام
https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link
لینک کانال
https://eitaa.com/maana_hamandishi
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
28.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ شماره ۲
رویای رئیس و آینده جمهور
سلسله وبینارهای حکمرانی انقلابی
✳️نشست سوم
«انتخابات و رویای یک ملت»
✅با ارائه استاد محترم:
🔸حجت الاسلام حسین مهدیزاده (پژوهشگر و آینده پرداز پیشرفت)
🔸نقادی و ارزیابی:
🔻حجت الاسلام دکتر کوهی (مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی )
🔻خانم دکتر اردبیلی (آینده پژوه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم)
📆 برگزار شده در دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰
🔸دفتر مطالعات حکمرانی و سبک زندگی اندیشکده معنا🔸
آیدی اینستاگرام
https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link
لینک کانال
https://eitaa.com/maana_hamandishi
هدایت شده از دفتر مطالعات پیشرفت معنا
.
▪️ مدرسه سیاست...
▫️رئیس جمهور کیست؟
#نشست_سوم
▫️ارائه حجت الاسلام علی محمدی/ مدیر موسسه معنا
▫️ چهارشنبه 26 خرداد ۱۴۰۰
🔸ساعت : 17
✅ برای شرکت در مدرسه سیاست وارد #سها_روم شوید
https://dialog.sohasima.ir/ch/soharoom
@soha_sima