eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
169 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰جزوه‌ی تدریس:🔰 📚 (بررسی نیمه اجتهادی روایات باب موت و معاد بحار الانوار) ✅ 📝 ۲۲ جلسه (از ۳۶ جلسه) 📢منتشر شده در کانال: فقه المعارف ─━━━━━━⊱💎⊰━━━━━━─ دریافت جزوه ─━━━━━━⊱🔺⊰━━━━━━─ 💥 این تقریر صرفا تلاش مقرر برای فهم مطالب استاد گرامی می باشد; نه جزوه ای مورد تایید استاد. 💥 به تجربه ثابت شده است که این گونه تقریرها جای صوت را پر نمی کند; لذا توصیه می شود صوت استاد نیز تهیه شود. 📎مشارکت در تکمیل جزوه👈🏻@Adjadah 🎶 دریافت صوت دروس ۱۶۹ @Jadah18
حضرت آیت الله مصباح یزدی: وظیفه شرعی و الهی همه طلاب علوم دینی توسعه و ترویج هرچه بیشتر معارف اسلامی و تلاش برای دفع شبهات آن است؛ به خصوص آن شبهاتی که شیوع یا نفوذ آنها برای ایمان مردم خطرهای جدی‌ای را به دنبال دارد. این یک وظیفه شرعی است و هرکس هرچه می‌تواند باید در این راه تلاش کند. شوخی‌بردار هم نیست! باید جواب خدا را بدهیم! ما هم‌اکنون می‌بینیم که عالم چه وضعی دارد و خدا چه امکانات و نعمت‌هایی به ما داده است. اگر از این‌ها برای توسعه معارف اسلامی و هم‌چنین مبارزه با شبهات آن، استفاده نکنیم، جوابی پیش خدا نداریم. ✅ اهمیت علم کلام و پاسخگویی به شبهات اعتقادی 🌐مرکزتخصصی علم کلام و واحد های تابعه ، ، ، ، ، ، مقاطع و رشته ها ۲ و ۳ اطلاعات بیشتر در https://eitaa.com/kalamcenter ثبت نام: سامانه سنجش و پذیرش حوزه های علمیه https://paziresh.ismc.ir/ سامانه معاونت آموزش http://www.howzeh.ir
استاد فیاضی-نظریه اصالت وجود.mp3
30.02M
تقریر نظریه اصالت الوجود آیت الله استاد فیاضی ۲۰خرداد۹۹
استاد فیاضی-نظریه اصالت وجود جلسه 2.mp3
39.86M
جلسه دوم تقریر نظریه اصالت الوجود حضرت استاد فیاضی دامت برکاته
📚 الاسس العقلیة ؛ دراسة في المنطلقات العقلية للبحث في علم اصول الفقه 🖊 سید عمار ابورغیف دام عزه (از شاگردان شهید صدر قدّس سرّه) 🌐 http://archive.org/download/349874378934343/aloses-alaqlieh.pdf 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=1802 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlVE9TY2liSGllakk 🌐 http://pdf.lib.eshia.ir/94177/1/1 🏷 پایگاه علمی استاد سید عمار ابورغیف دام عزه 🌐 http://www.aboragheef.org/aboragheef/ @tafaqqoh
*کرسی آزاد اندیشی مجازی* به مناسبت درگذشت دکتر علی شریعتی موضوع: *«بازخوانی خوانش های روحانیت ازآرا واندیشه های دکترشریعتی»* همراه با بیان آراء رهبر معظم انقلاب ،شهیدبهشتی ،شهید مطهری ،حضرت آیت الله مصباح و علمای سنتی حوزه در خصوص تفکرات مرحوم شریعتی زمان: *چهارشنبه ۲۹خرداد ساعت ۲۱:۰۰* ارائه کننده: ۱- *حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی رئیسی مدیر مرکز تخصصی کلام رودان* دبیر جلسات : حجت الاسلام داوری با تشکر مدیر گروه طلاب انقلابی هرمزگان
با سلام در خدمتم استاد گرامی هستیم به مدت ۳۰ دقیقه مطالب خود را ارائه دهند و پس از آن پرسش و پاسخ خواهد بود
*نظرات مقام معظم رهبری درباره دکترشریعتی به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست؛ یعنی از شگفتی‎های زمان و شاید از شگفتی‎های شریعتی این است که هم طرفدارانش و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده‎اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی‎گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی‎کنم که این اشتباهات کوچک بود. اما ادعا می‎کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می‎توانیم نام بگذاریم، چهره شریعتی از برجستگی‎ها و زیبایی هایی هم برخوردار بود شریعتی را ممکن است به عنوان یک فیلسوف، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار جریان اندیشه مترقی اسلام، معرفی بکنند. اینها البته همان طوری که اشاره کردید، افسانه آمیز و مبالغه آمیز است و چنین تغیراتی باب مرحوم دکتر شریعتی نیست. اما متقابلا شریعتی یک چهره دردمند پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، ااز جمله منادیانی بود از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غلفت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماعی رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر سازندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندکی مطرح کند. این بعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود. می بینید که اگر از یک بعد از سوی قشری از مردم شریعتی چهره اش مبالغه آمیز جلوه می کند، باز بخش دیگری از شخصیت او و گوشه دیگر از چهره او حتی ناشناخته و تاریک باقی مانده است. بنابراین می توانم در پاسخ شما بگویم بله، در صورت مشروط در مورد شریعتی هم این بیماری وجود داشته است، اما نه به صورت کامل و قسمت هایی از شخصیت او آنچنان که باید هم حتی شناخته نشده است البته شریعتی یک آغازگر بود. در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. چنین کسانی اما هیچ کدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در غالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دهنده به سوال ها و روشن کننده نقاط ابهام و تاریک بود
بخش هایی ازسخنان شهید بهشتی درباره شریعتی ف) كاوشگر و جستجوگرى بی آرام كه اسلام را در حد كتـابهـايى كـه در دهه هاى اخير درباره زمينه هاى گوناگون اسلامى و شيعى نوشته شـده و سخنرانى هايى كه در اين زمينه ايراد شده مى شناخته است. ب) بـا سـؤالات و نيازهاى نسل جوان، بخصوص جوان تحصيل كرده زمان خـود، آشـنايى فراوان داشته است. ج(پاسخ بسيارى از اين سؤالها و نيازها را در آنچـه در كتابها و سخنرانى ها خوانده و شنيده نيافته اسـت. د) بـه علـوم اجتمـاعى معاصر براى يافتن پاسخ به اين سؤالهـا و نيازهـا رو آورده. ه) پاسـخ ايـن سؤالها و نيازها را در آنهاهم نيافته. و بـا پيونـد ريشـه دارى كـه در دل و احساسش با اسلام و چهره هاى برجسـته اسـلامى، بخصـوص پيـامبران و ائمه ـ سلام االله عليهم اجمعين ـ و قهرمانانى كه شيعه نخسـتين را تشـكيل مى دادند، داشته، بار ديگر به بازشناسى اسـلام پرداختـهاسـت. ز) آنچـه را يافته، نوشته، گفته و عرضه كرده، تا با خود به گور نبرد؛ بى آنكه راه نقـد ــ حتى نقد اساسى ـ آنها را بسته و كار بازشناسى اسلام را تمام شده بداند. بنده دكتر شريعتى را در اين چهـره مـى بيـنم. و اضـافه مـى كـنم كـه در ايـن بازشناسى خامى هاى فراوان دارد و كار تحقيقى مستندش از كـار قريحـه اى و ذوقى اش بسيار كمتر است. *نظر روحانيت مبارز از ديرباز نسبت به دكتر شريعتى چه بوده است؟* نظر روحانيون در مورد دكتر چند دسته بود: يك دسـته كسـانى كـه دكتـر را به عنوان يك تحصيلكرده و روشنفكر در خط دفاع از اسلام مى دانسـتند و او را ارج مى نهادند و كار او را خدمت مى دانستند. دسته ديگر كسانى كه به دليـل اشتباهات قابل ملاحظه اى كه در برداشتهـاى اسـلامى دكتـر بـود، در عـين آنكه كار او را ارج مى نهادند، سخت انتقاد مى كردند؛ امـا انتقـادى منصـفانه و سازنده. يك دسـته هـم كسـانى بودنـد كـه چـون از دور بـا دكتـر برخـورد مى كردند نسبت به او آن بينش گروه اول و دوم را نداشتند؛ به طـورى كـه در روحانيون مبارز نيز در رابطه با دكتر برداشتهاى گوناگون وجود داشت. *تأثير دكتر شريعتى را در انقلاب تا چه حد مى بينيد؟* دكتر در توسعه و تقويت شور انقلابى جامعه ما، به خصوص نسل جـوان، تأثير بسزايى داشت و توانست قلب و احساس و ذهن جـوانهـاى مـا را براى درك پيامهاى امام آماده تر و به فهم و پذيرش اين پيامهـاى انقلابـى نزديكتر كند. توانست پيوند ميـان نسـل جـوان و روحانيـت مسـئول و متعهد را در يك راستاى انقلابى براى نسل جوان قابل فهمتر كند. بـه هـر حال كار دكتر، به خصوص در آن سالهاى 50 49 تـا 57 ،چـه در داخـل ايران و چه در خارج ايران، روى جوانهاى ما اثر مثبت داشت.
مرزبندی و التقاط‌ستیزی؛عامل شهادت مطهری/مواجهات دین‌مدارانه مطهری-پایگاه خبری دیار آفتاب http://www.diyareaftab.ir/news/71980/