🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✍️ اهم دیدگاههای آیتالله اعرافی
📎 دینی
⚠️ وحدت اسلامی
1️⃣ منظور از وحدت اسلامی، وحدتی است که عامل قاطع پیروزی است. این نوع از وحدت، وحدت دلهاست و برخاسته از ایمان به توحید و معاد است. سراسر سیره رسول خدا (ص) سرشار از وحدت بخشی بین مسلمانان و پرهیز از اختلاف و تفرقه است که از مشهورترین آنها ایجاد پیمان اخوت بین مهاجرین و انصار بوده است.
(نماز جمعه میبد 77.04.19)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
2️⃣ با اینکه امت اسلامی به فرقه ها و مذاهب مختلف تقسیم شدهاند و با یکدیگر اختلافات اعتقادی، فقهی و... دارند، ولی وضعیت امت اسلامی و وجود خطرات زیاد و بیشمار خارجی، لزوم وحدت اسلامی را دو چندان میکند.
(نماز جمعه میبد 81.01.09)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
3️⃣ ائمه اطهار (علیهمالسلام) شیعیان را با وجود تلاش برای نشر معارف شیعه، به وحدت اسلامی و زندگی مسالمتآمیز، بین تمام مذاهب مسلمانان سفارش میکنند. امام صادق (ع) تأکید کردهاند: در مساجد برادران اهل سنت، در نماز جماعت و در تشییع جنازه آنان شرکت کنید.
(نماز جمعه 87.12.23)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
#وحدت_اسلامی
#ادیان
#آیتالله_اعرافی
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400
دوشنبه 7️⃣2️⃣ دی 1400
🔸خارج فقه: کتاب النکاح (مبحث نگاه)
⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00
🔸خارج اصول: حجیت اطمینان
⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:40
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400
سهشنبه 8️⃣2️⃣ دی 1400
🔸خارج فقه معاصر: روابط اجتماعی (اکرام و تحقیر)
⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00
⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:408:40
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
برای دریافت فایل صوتی و متن دروس روی لینک زیر کلیک نمایید
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
▶️ @alireza_arafi
👇👇👇👇👇👇👇
feghhravabeteejtemaei-j142-1400-10-28.mp3
8.52M
feghhravabeteejtemaei-j142-1400-10-28
feghhravabeteejtemaei-j143-1400-10-28.mp3
8.87M
feghhravabeteejtemaei-j143-1400-10-28
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✍️ اهم دیدگاههای آیتالله اعرافی
📎 سیاسی
⚠️ تحریمها
ملت ما در برابر سختترین تحریمهای تاریخ، مقاومت خواهد کرد؛ و آمریکا آرزوی تسلیم این ملت در برابر تحریمها و این جنایتها را حتماً به گور خواهد برد.
(نماز جمعه 94.03.22)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
#سیاسی
#تحریم
#آیتالله_اعرافی
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
🖋 دیدگاه حضرت استاد در مورد نظریه حقالطاعه شهید صدر ره (۳/۱)
نظریه حقالطاعه را ایشان در چند جلسه مفصل تبیین و نقد فرمودند ولی اجمال آن این است:
در مورد رابطه انسان و خداوند یک حکم عقل نظری وجود دارد که عبارت از حق تکوینی خدا بر همه عالم و آدم است. قصه خداوند و مولای حقیقی با موالی عرفی متفاوت است. خداوند حق حیات، وجود، هستی و همه چیز بر انسان دارد. رابطه مولویت خدا با انسان مولویت حقیقیه است به جعل، وضع و اعتبار نیست. حقیقت وجود ما مرتبط با خداست با هر یک از تحلیلهای فلسفی که موجود است؛ علیت در همان حدی که در کلام متکلمین و محدثین آمده یا علیتی که در مبحث فلسفی وجود دارد یا بالاتر از این دو علیتی که در مکتب ملاصدرا که فقر وجودی است یا بالاتر از این علیت به معنای تجلی عرفانی باشد هر یک از این چهار مسلک اصلی در باب ارتباط عالم هستی با خدا را بگویم فرقی نمیکند. رابطه انسان و خدا رابطهای قراردادی و اعتباری نیست بلکه تکوینی و حقیقی در عالم خارج است.
و یک حکم عقل عملی وجود دارد که ناشی از همان حکم عقل نظری است: این که در مولای حقیقی حقالطاعه وجود دارد. اقتضای این مقام مولویت و عبودیت حقیقیه و تکوینیه در طرف عبد این است که جایگاه و احترام و مقام مولا محفوظ بماند. این جایگاه توسط عقل نظری اثبات میشود و عقل عملی هم میگوید باید آن جایگاه را محترم شمرده شود. لذا ایشان معتقد از در موالی عرفی ممکن است کسی تجری کند تقبیح نشود اما هرگونه تجری در مورد مولای حقیقی قبیح است.
(درس خارج اصول فقه ۹۸/۱۰/۸)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
🖋 دیدگاه حضرت استاد در مورد نظریه حقالطاعه شهید صدر ره (۳/۲)
نظریه مختار استاد در مورد حقالطاعه؛
این مقدار را قبول داریم که واقعاً تمام وجود و هستی عبد از مولی حقیقی است و به او برمیگردد و عبد هیچ چیزی ازخود ندارد. این مولی حق تامی دارد و قطعاً احترام حداکثری را باید به نحو الزامی رعایت کرد. عقل میگوید باید رعایت کنید زیرا شما هیچ چیزی از خودتان ندارید فقیر الی الله به نحو مطلق هستید. بنابراین لو خلینا و انفسنا، مولویت حقیقیه اقتضا میکند که حق احترام و اطاعت مولی را بهعنوان یک حق پایه بپذیریم.
منتهی ما اینجا مطلبی داریم:
درست است عقل صرف میگوید جایگاه مولی حقیقی این مقدار است. اما آیا خود مولای حقیقی این احترام حداکثری را از بندگان خود طلب کرده است؟ این مقداری را که عقل میفهمد خود مولی هم این مقدار را از ما مطالبه دارد یا اینکه اینقدر سختگیرانه تعامل نکرده است؟ عقل اگر هم بگوید احترام حداکثری حق الزامی مولاست این در حد علیت تامه نیست در حد اقتضا است اما مادامی است که خود مولا تسهیل نکند؛ اما اگر خود مولا از سر لطف و کرم مقداری جایگاه خود را در سطح متعارف تری تعریف کرده و راه را باز کرده است و حس کردیم بنای مولی برآن عمل سختگیرانه نیست عقل عقب مینشیند.
دلیل بر مدعا:
1. آنچه از آیات و روایات استفاده میکنیم این است که خدا با بشر معامله سختگیرانهای که عقل درک میکند را ندارد. بنای خداوند معامله از سر رحمت و مهربانی و عفو و بخشش است. البته قائل به اسلام رحمانی که بعضی میگویند نیستیم اما قائل هستیم تعامل خدا با بشر در جعل قوانین و مقررات با این احترام حداکثری نیست. بلکه مولا سطح خود را به سطح موالی متعارف تنزل داده است و در مولای متعارف قبح عقاب بلا بیان جاری است، احتیاط عقلی لازم نیست.
(درس خارج اصول فقه ۹۸/۱۰/۸)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
🖋 دیدگاه حضرت استاد در مورد نظریه حقالطاعه شهید صدر ره (۳/۳)
دلیل بر مدعا:
2. قبل از اینکه به مجموعه آیات و روایات برسیم از منظر کلامی - فلسفی هم این دقت قابل استفاده است.
مولای حقیقی که اسماء بسیاری دارد همهاش اسماء قهاریت، ملوکیت، احاطه و جباریت نیست بلکه اوصاف رحمانیت در وجود او هست.عقل ما میگوید خدایی واحد، عالم، قادر، حی، قدیر، جبار، منتقم، رحیم و ودود وجود دارد یعنی همه کمالات را دارد.
اگر کمالات خداوند یکسویه بود و رابطه مولای حقیقی با مخلوق رابطهای از بالا به پایین بود یعنی فقط مالکیت و قهاریت بود اینجا حکم عقل این بود که احترام و احتیاط حداکثری باید رعایت شود؛
اما اگر عقل ما ملاحظه کرد که این خداوند رحیم و ودود هم هست، علیرغم همه عظمت او عقل حکم نمیکند که شما احتمال ضعیف بعد از فحص را هم باید رعایت کنید.
بنابراین اگر انسان فقط اوصاف قهاریت و جباریت خداوند را مورد ملاحظه قرار دهد حکم عقل همان مولویت درجه اولی و اثبات حق الطاعه است اما اگر تمام اوصاف خداوند را یکجا مورد ملاحظه قرار دهیم عقل به طور جزمی حکم به حق الطاعه نمیکند بلکه مولویت تنزل یافته را ادراک میکند.
و حتی اگر این نتیجهای که ما از حکم عقل گرفتیم هم اثبات نشود باز مجموعه آیات و روایات ما را به این نکته متوجه میکنند که تعامل خداوند با بندگان یک تعامل درجه دومی و تنزل یافته و متعارف است.
(درس خارج اصول فقه ۹۸/۱۰/۸)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400
یکشنبه 3️⃣ بهمن 1400
🔸خارج فقه: کتاب النکاح (مبحث نگاه)
⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00
🔸خارج اصول: سیره عقلائیه
⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:40
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400
دوشنبه 4️⃣ بهمن 1400
🔸خارج فقه: کتاب النکاح (مبحث نگاه)
⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00
🔸خارج اصول: سیره عقلائیه
⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:40
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
درس خارج «استاد علیرضا اعرافی» سالتحصیلی 1401_1400
سهشنبه 5️⃣ بهمن 1400
🔸خارج فقه معاصر: روابط اجتماعی (اکرام و تحقیر)
⬅️ از ساعت 7:25 تا 8:00
⬅️ از ساعت 8:05 تا 8:408:40
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
برای دریافت فایل صوتی و متن دروس روی لینک زیر کلیک نمایید
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
▶️ @alireza_arafi
👇👇👇👇👇👇👇
feghhravabeteejtemaei-j144-1400-11-05.mp3
8.89M
feghhravabeteejtemaei-j144-1400-11-05
feghhravabeteejtemaei-j145-1400-11-05.mp3
7.88M
feghhravabeteejtemaei-j145-1400-11-05
🔶دیدار استادان و دست اندرکاران طرح « مدرسه پاییزه فقه تربیتی » با آیت الله اعرافی
⬅️ در ابتدای این دیدارحجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی مدیر موسسه اشراق و عرفان ضمن تشکر از رهنمودها و عنایات حضرت آیت الله اعرافی نسبت به این طر ح، و تشکر از موسسات همکار شامل گروه فقه تربیتی جامعة المصطفی العالمیه ، موسسات مفتاح اندیشه و نسیم تربیت، گزارش اجمالی از روند برگزاری «مدرسه پاییزه» ارائه کردند.
همچنین بیان داشتند؛ شبکه انسانی قابل توجهی بعد از این دوره تشکیل شده و ابراز امیدواری کردند که در دوره های تکمیلی این طرح، استعدادهای موجود تقویت پیدا کنند.
⬅️ همچنین استاد طرقی مدیر گروه فقه تربیتی جامعة المصطفی العالمیة و از استادان این دوره، گزارشی از روند علمی و محتوایی اجرا شده در مدرسه پاییزه را خدمت مدیر حوزه های علمیه ارائه دادند.
⬅️ در ادامه این دیدار مدیر مؤسسه مفتاح، دکتر حمیدرضا پرهیزکاری کاشانی به عنوان بازوی اجرائی طرح، توضیحاتی درباره روند تبلیغات، ثبت نام و نحوه برگزاری دوره ارائه داد. وی خاطر نشان کرد: در این دوره بیش از 300 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 200 نفر واجد شرائط شناخته شدند و در نهایت 80 نفر به صورت برخط و ما بقی به صورت آفلاین شرکت داشتند و به آن ها گواهی شرکت در دوره اعطا شد.
⬅️ در پایان، حجت الاسلام فرزاد بهزادپور که به نمایندگی از موسسه نسیم تربیت در جلسه حضور داشت، ضمن تشکر از آیت الله اعرافی از وقت داده شده بیان داشت؛ موسسه نسیم تربیت تشکیل یافته از طلابی است که دغدغه تربیت اسلامی داشته و کارهای ترویجی و علمی در این زمینه انجام میدهند. وی ترویج ، شرکت و همکاری فعال در مدرسه پاییزه فقه تربیتی را از افتخارات این مؤسسه دانست.
🔸 طرح«مدرسه پاییزه فقه تربیتی» به همت مؤسسه اشراق و عرفان، مؤسسه مفتاح و گروه فقه تربیتی جامعة المصطفی و همکاری مؤسسه نسیم تربیت از 17 مهرماه لغایت 25 آذرماه به صورت مجازی برگزار شد. حضرت آیت الله اعرافی مبدع و نظریه پرداز رشته فقه تربیتی می باشند.
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
▶️ @alireza_arafi
👇👇👇👇👇👇👇گزارش تصویری
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi