🍁🌿🍁🌿🍁🌿سقیفه از منظر مستشرقان🍁🌿🍁🌿🍁🌿
هنری لامنس و نظریه مثلث قدرت: هنری لامنس (۱۸۶۲-۱۹۳۷م) نظریهپرداز بلژیکی، در مقاله «مثلث قدرت؛ ابوبکر، عمر و ابوعبیده» ادعا کرد که هدف مشترک و همکاری نزدیک این سه تن در زمان حیات پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) آغاز شده و این قدرت را به آنان داد که خلافت ابوبکر و عمر را پایهگذاری کنند و اگر ابوعبیده در دوران حیات عمر از دنیا نرفته بود، قطعاً وی خلیفه منصوب بعدی از جانب عمر بود. وی در پی ادعایی معتقد است عایشه و حفصه دختران ابوبکر و عمر که از همسران پیامبر بودند، پدران خود را از هر حرکت و اندیشه محرمانه شوهرشان آگاه نموده و این دو تن موفّق شدند اعمال نفوذ زیادی در کارهای پیامبر اسلام داشته و از همین راه بوده است که در پی کسب قدرت برآمدند.[۱]
ویلفرد مادلونگ: وی در کتاب جانشینی پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده است. وی معتقد است بر خلاف اعتقاد اکثر تاریخنگاران، شورای سقیفه در ابتدا جهت تعیین خلیفه مسلمانان راهاندازی نشده بود و از آنجا که نظریه خلافت، بهعنوان جانشینی پیامبر در جامعه اسلامی سابقهای نداشته، تصور این که انصار، با تجمع خود به دنبال آن بوده باشند، دور از ذهن است.[۲] مادلونگ معتقد است: انصار با این تصور که در پی رحلت حضرت محمد(صلیاللهعلیهوآله) بیعت با او نیز به پایان رسیده و فروپاشی جامعه سیاسی که پیامبر آن را بنا کرده محتمل است، در صدد انتخاب رهبری از انصار برای اداره امور شهر مدینه بود و به همین روی بدون مشورت با مهاجران گرد هم جمع شدند.[۳] تصور انصار بر این بود که مهاجران دلیل موجهی برای اقامت در مدینه ندارند و به شهر خود مکه مراجعت خواهند کرد و آنانی که تمایل به ماندن دارند احتمالا حکومت انصار را خواهند پذیرفت.[۴]
وی این فرضیه جدی را مطرح میکند که فقط ابوبکر و عمر معتقد بودند که جانشین حضرت محمد(صلیاللهعلیهوآله) حاکم بر تمام عرب است و چنین خلافتی فقط شایسته قریش است.[۵]
مادلونگ معتقد است ابوبکر قبل از رحلت حضرت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) برای تصدی عنوان خلافت تصمیم داشته و برای رسیدن به این آرزو، قصد داشته است مخالفان قدرتمند خود را از راه بردارد.[۶] در رأس این مخالفان، اهلبیت حضرت محمد(صلیاللهعلیهوآله) قرار داشت که در قرآن مرتبهای بالاتر از سایر مسلمانان به آنان عطا شده بود.[۷] ابتکار عمل انصار در برگزاری اجتماع سقیفه، فرصت مناسبی برای ابوبکر در جهت رسیدن به هدفش فراهم آورد، وی ابتدا عمر و ابوعبیده را که در آن جمع هیچ احتمال پیروزی ندارند بهصورت نمایشی بهعنوان نامزدهای جانشینی مطرح میکند و روشن است که این پیشنهاد جدی نبوده و فقط برای ایجاد مشاجره بین جمعیت بوده است تا در نهایت قضیه به نفع وی تمام شود.[۸]
به اعتقاد مادلونگ، استدلال اهلسنت و دانشمندان غربی مبنی بر اینکه حضرت علی(علیهالسلام) به دلیل جوان و بیتجربه بودن نسبت به سایر صحابه مانند ابوبکر و عمر داوطلبی جدی نبوده، کاملا خلاف واقع است و دلایل دیگری از جانب ابوبکر موجب عدم مطرح شدن حضرت علی(علیهالسّلام) شده است.[۹]
۱لامنس، مثلث قدرت: ابوبکر، عمر ابوعبیده، ص۱۲۶، به نقل از: مادلونگ، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ش، ص۱۵.
۲↑ مادلونگ، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ش، ص۵۱.
۳↑ مادلونگ، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ش، ص۵۱.
۴↑ مادلونگ، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ش، ص۵۱.
۵↑ مادلونگ، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ش، ص۵۱-۵۲.
۶↑ مادلونگ، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ش، ص۶۲.
۷↑ مادلونگ، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ش، ص۶۲.
۸↑ مادلونگ، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ش، ص۶۲.
۹↑ مادلونگ، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ش، ص۶۵.
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا انصار به یک باره بعد پیامبر صلی الله علیه و آله خلافت و امامت امیرالمومنین علیه السلام را فراموش کردند و سقیفه را تشکیل دادند ؟
15.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قابل توجه بچه شيعه ها
#سخنزاني:
#حاج_سيد_حسين_يثربي
#پديده جديدي در راه است كه ميگويد #أميرالمؤمنين در برابر اتفاقات سكوت كردن
#مولا يقه ي عُمر را گرفت
🌿☘🌿☘🌿☘جواب حضرت امیر المومنین (علیه السلام)به جماعتی که مدعی شدند سبقت ابو بکر و عمر به سقیفه بنی ساعده خوف فتنه بود☘🌿☘🌿☘🌿
حضرت امیر المومنین (علیه السلام) در جواب جماعتی که مدعی شدند سبقت ابو بکر و عمر به سقیفه بنی ساعده خوف فتنه بود، فرمودند:
🔸 ای جماعت مهاجرین و انصار، کجا سبقت ابو بکر و عمر به سمت سقیفه برای جلوگیری از فتنه بود؟ چرا در غزوه ابواء هنگامی که صفوف جنگویان به هم پیچیده شد و بینی مبارزین مقابل هم قرار گرفت و زد و خورد سیوف بالا گرفت نگران فتنه نشدند؟ چرا روز ابن عبد ود که با شمشیر کشیده مغرورانه دنبال مبارز بود از فتنه بر علیه اسلام نترسیدند؟چرا در غزوه بواط هنگامی که افق آسمان تیره گشت و گردنها کج شد و سیل عرق سرازیر شد بر دین و اهلش غصه نخوردند؟ چرا روز بدر هنگامی که زمین از خون پهلوانان سیراب میشد برای دفع فتنه مبادرت نکردند؟ چرا در حنین و دؤمة الجندل هنگامی که مرگ آماده بلعیدن و چشمان گریان و جانها در حال نزع شدن بود بر اسلام شفقت نکردند؟
🔸 سپس تمامی وقائع زمان نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) را بر همین نسق برشمردند و فرمودند: ابو بکر و عمر در تمامی این مواقف یا نظارهگر بودند یا نزد متخلفین و نشستگان جنگ بودند حال چه شده روز سقیفه نگران اسلام شدند؟ در حالی که روز سقیفه اسلام [به برکت جهاد امیر المومنین علیه السلام] مستقر شده بود و ثبات یافته بود.
📚 بحار الانوار، تألیف علامه مجلسی، جلد ۲۹، صفحه ۲۱۰، چاپ دار احیاء التراث
📝 پی نوشت: تفصیل این خطبهی ناب که از معجزات کلامی امیر بیان حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) میباشد و متضمن بیان جور متغلبین غاصبین و شرح کفر و نفاق آن جماعت لعین است را مرحوم علامه مجلسی از کتاب العدة القویة و صاحب کتاب العدة القویة نیز از کتاب «الارشاد لکیفیة الطلب فی ائمة العباد» محدث عظیم الشأن محمد بن حسن الصفار رضوان الله علیه آورده است.
21.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خطبه ی امیرالمومنین (علیه السلام) پس از فتنه ی غصب خلافت در کافی شریف
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر حضرت حمزه و جعفر (علیهما السلام )می بود کار به سقیفه نمی کشید- آیت الله حسینی صدر
16.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 سخنان تکان دهنده شیخ حسن بن فرحان، عالم و محقق مشهور اهل سنت، پیرامون ماجرای سقیفه:
ای کاش جای ابوبکر و عمر بودم و برای اجتماع در سقیفه عجله نمیکردم ! ماجرای سقیفه مانند قطاری بود که از ریل خارج شد و نتایج وحشتناکی به بار آورد ! مانند لیزری که ۰۰۰