🙏 ادب مرد به ز دولت اوست...
در ماجرای درمانگاه قم، گذشته از همه متن و حواشی و اظهار نظرهای صحیح و سقیم، واقعاً ادب روحانی حاضر در صحنه که در برابر فحاشی و جیغهای عجیب بانوی مکشّفه «متانت» خود را رعایت کرد قابل تحسین است.
شاید بتوان گفت که تنها اشکال ایشان این بود که باید آن خانم و دیگر حاضران را به «حراست درمانگاه» راهنمایی میکرد و در آنجا محتوای گوشی را نشان میداد و مانع سوءاستفاده از این سوء تفاهم میشد.
خوب است که فعالان عرصهٔ امر به معروف و نهی از منکر، تجلیلی شایسته از این روحانی مظلوم به عمل آورند.
فراموش نکنیم که «ترک امر به معروف و نهى از منكر در زمینهٔ حجاب و عفاف» موجب میشود که اشرار و بوالهوسان بر ما و سرنوشت جامعهٔ ما مسلّط شوند؛ آنگاه مانند کشورهای غربی، حق تربیت فرزند را نیز از ما خواهند گرفت و بچههایمان را در مدارس، «لاابالی» و حتی «همجنسگرا» بار خواهند آورد.
ناگهان چشم باز میکنیم و میبینیم که - باز مانند برخی کشورهای غربی - بیش از نصف موالیدمان «زنازاده» هستند.
بله؛ متأسفانه همینقدر شفاف و وحشتناک است... 😔
✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
1⃣ شب اول؛
روزهداری، واجب بر اُمَم ایمانی
🔸 آیه:
«يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبلِكُمْ..»
ای کسانی که ایمان آوردهاید، روزهداری بر شما مقرّر و واجب شد، همانگونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد...
📌 سوره بقره، آیهٔ ۱۸۳
🔸 نکات:
۱. در منابع و مناسک ادیان آسمانی پیش از اسلام - با وجود اینکه ما قائل به تحریف آنها هستیم - روزه گرفتن وجود دارد.
حتی در برخی ادیان بشری نیز روزه وجود دارد، اما چون مشمول این آیه نمیشوند، به آنها اشاره نمیکنیم.
۲. روزهداری انواع مختلف داشته است؛ مانند روزهٔ متداول ما (یعنی امساک در خوردن و آشامیدن) یا روزههایی که بین ما وجود ندارد، مثل خودداری از حرف زدن، یا نخوردن یک خوراک خاص.
۳. روزه در دین زرتشت از ۱۵ سالگی بر دختران و پسران واجب میشود و آنان چهار روز در هر ماه نباید گوشت یا مواد گوشتی بخورند. علاوه بر این ۴۸ روز، هر دو ماه یکبار به مدت ۵ روز (یعنی مجموعاً ۳۰ روز) هم گاهِ بار دادن است، یعنی باید به دیگران بار معنوی یا مادی بدهند که نوعی روزهداری است.
۴. روزهداری در یهودیت جایگاه ویژهای دارد. حضرت موسى(ع) در میقات، چهل روز روزه داشت، تا دستورات الهی بر او نازل شد.
هماکنون نیز یهودیان در ایام مختلفی روزه میگیرند. روزهٔ «یوم کیپور» و «تیشا باو» ۲۴ ساعته است، یعنی خوردن و آشامیدن از زمان غروب آفتاب تا غروب روز بعد ممنوع است، در حالی که این محدودیت در سایر ایام روزهٔ این دین، تقریباً مانند اسلام، از طلوع تا غروب آفتاب است.
۵. از حضرت عیسی مسیح(ع) و حواریون ایشان نیز روزه گرفتن نقل شده است. لذا در مسیحیت فعلی، کلیت روزهداری وجود دارد و معتقدند که پرهیز از شکم پروری، رحمت خدا را برای آنها به ارمغان میآورد. اما چگونگی آن با توجه به هر مذهب یا منطقه یا کلیسا متفاوت است.
برخی از افراد کلاً از مصرف غذا و نوشیدنی امتناع میکنند؛ بعضی دیگر فقط آب یا آب میوه مینوشند؛ یا اینکه فقط غذاهای مشخصی را میخورند و از غذاهای خاصی امتناع میکنند و با هر وسوسهای مقابله میکنند. در برخی روزههای این دین نیز مصرف گوشت، لبنیات، تخم مرغ یا ماهی ممنوع است.
۶. روزهداری در ادیان به هنگام توبه، طلبِ خشنودىِ خداوند، اظهار تواضع در پیشگاه پروردگار، ادای کفاره گناهان یا رفع اندوه انجام میشد و میشود.
۷. نکتهٔ آخر اینکه:
یک مبلغ میتواند با بیان خوب، دستورات بظاهر مشكل را برای مردم آسان کند. اين آيه مىفرمايد "فرمان روزه مختص شما مسلمانان نيست، بلکه در امّتهاى پيشين نيز اين قانون بوده است". این بیان، آسان کننده تحمل روزه است؛ چون عمل به دستورى كه براى همه امّتها بوده، آسانتر از دستورى است كه تنها براى يک گروه باشد.
📚 منابع:
- تفسیر نمونه؛ آیت الله مکارم شیرازی
- تفسیر نور؛ استاد محسن قرائتی
- قاموس کتاب مقدس؛ جیمز هاکس
🌙 #ماه_رمضان
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
یادداشت مهمان:
🎞 بگذارید این فیلم در حافظه تاریخی همه بماند تا معلوم شود آنها که غیرت بر دین داشتند چقدر مظلوم بودند...
✍شاید خودشان خیلی خودشان را قبول داشته باشند، اما وقتی مشکلی را حل نمیکنند، نیستند. شاید خیال کنند اگر پشت سر عوام راه بیفتند، دیده میشوند اما مردم میفهمند این عالم آنها است یا دنباله روی آنها است. بین این دو فرق میگذارند ولو یکی سخن تلخ بگوید و دیگری کف و دست و جیغ و هورا برایش بکشند. نه تعداد فالوور مهم است نه ادا اطوار مردمی بودن، باید در جای خود باشید. درد مردم را بشناسید و حل کنید. مثل یک طبیب. مردمی بودن را با حذف جایگاه عالم بودن که امامت است، اگر میفهمید، مردمی بودن را نفهمیده اید.
✍فدای آن طلبه محجوب و با وقار بشوم که آبرو شد برای شما روحانی پر طمطراق که فقط بلدید فیلسوف مآبانه دستی به محاسن بکشید و نادانسته فقه فردی بی ربطتان به جامعه را به رخ بکشید.
✍ درمانگاه «قرآن و عترت» که فدای اسمش شوم فکر میکنید چقدر با حرم فاصله دارد؟ شکستن هنجار در قم عادتمان شده، از فروشگاه های آنچنانی و ساختمانهای آنچنانترش گرفته تا دخترکان رنگ وا رنگ هنجارشکن که خودتان هم نمیدانید با آنها چه کنید؟ جز گفتن کلیات ابوالبقاء!
✍ اما آن طلبه مظلوم و مقتدر، چقدر صبور، فحشها را شنید و عنان از کف نداد. مثل یک پدر که بزرگتر این شهر است و بزرگتر این کشور است، روی خط غیرت ایستاد، پا پس نکشید، اگر فیلم و عکس گرفت که مانع از حق کشی و آزادی کشی کودکان و زنانمان شود آفرین به او و اگر نه فقط با وقار و بزرگواریش که شایسته تربیت شدگان حقیقی حوزه های علمیه است. آبروی یک عده ناعالم عوامگرا را هم حتی خرید.
✍ بگذارید این فیلم دست به دست شود، بگذارید در حافظه تاریخی همه بماند تا معلوم شود در این کشور آنها که غیرت بر دین داشتند و حقیقتاً اهل حفظ آزادی مردم بودند، چقدر اهل کرامت بودند و چقدر مظلوم بودند.
✍ هم این ناعالمان عوامگرا منقرض خواهند شد. هم این هیاهوی سلیطه ها خواهد گذشت. آنچه میماند مسیری نورانی است که این روحانی قرآنی جوان به همه ما نشان داد؛ دوران ظهور و بروز غیرت دینی است.
🌹پ. ن:
من هم یکی مثل آن روحانی ام. فیلم میگیرم؛ عکس میگیرم؛ و آبروی سلیطه ها را در شهر خواهم برد به خون «آرمان» و «روح الله» قسم.
ناعالمان عوام گرا هر چه میخواهند بگویند. آنها هیچ وقت مهم نبوده اند. حالا هم.
@ali_mahdiyan
✨✨✨✨✨
🍀 کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
با آرزوی احسن الحال 💚
در هر حال که باشیم و هرچه نیکویی در حال ما باشد، نیکوتر از آن هم هست. پس در آغاز سال جدید از خداوند متعال میخواهیم که ما را به «احسن الحال» برساند که بهترین حالات است. 🌹
در سال ۱۴۰۳ برای مردم ایران و شیعیان جهان سلامتی و موفقیت، برای امت اسلام بهروزی و هدایت، و بویژه برای کودکان مظلوم فلسطینی نجات و عافیت میطلبم... 🤲
و نجات جهانیان و احسن الحالِ ما، در ظهور آن «رَبيع الأنام و نَضرَة الأيّام» است؛ که مستکبران را نابودی، مستضعفان را رهایی و خلایق را آزادی خواهد بخشید. 🙏
ای دل بشارت میدهم خوش روزگاری میرسد/
شب را سحر باشد ز پی، آخر بهاری میرسد
ای منتظر! غمگین مشو قدری تحمّل بیشتر/
گردی به پا شد در افق، گویی سواری میرسد ❤️
سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
2⃣ یادداشت دوم؛
فضائل اُمّ المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س) در قرآن - ۱
🔸 آیه:
«وَ الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أزْواجِنا وَ ذُرِّیّاتِنا قُرَّةَ أعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إماماً»
و کسانی که میگویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایهٔ روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان.»
📌 سورهٔ فرقان، آیهٔ ۷۴
🔸 نکات:
۱. «حاکم حسکانی» از محدّثان حنفی و قرآنپژوهان نامدار اهل تسنن در تفسیر این آیه آورده است که:
پیامبر اکرم(ص) فرمود: "پس از نازل شدن این آیات از فرشته وحی پرسیدم: منظور از «ازواجنا» کیست؟
پاسخ داد: خدیجه.
و سپس دربارهٔ بقیهٔ آیه گفت که منظور از «ذریاتنا» فاطمه و «قرة اعین» دو نور دیدهاش حسن و حسین هستند؛ و منظور از «و اجعلنا للمتقین إماماً» علی است."
۲. علامه ملا «محسن فیض کاشانی» از دانشمندان نامآور اهل تشیع، در تأویل همین آیه نوشته است:
"منظور از آن، مقام والای رسالت، قرآن شریف و یار و مشاور پر اخلاص پیامبر، حضرت خدیجه (علیها السلام) است که همهٔ فرزندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) غیر از ابراهیم، از او بود."
۳. تفسیر قمی نیز بر آن است که منظور از واژه ی «ازواجنا» در این آیهٔ قرآنی، حضرت خدیجه (علیها السلام) است.
📚 منابع:
- شواهد التنزیل/ ج 1/ ص 416
- تأویل الآیات الطاهره /ج 1/ ص 385
- تفسیر قمی/ ج 2/ص 117
- بحارالانوار/ ج 66/ص 263
- حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در قرآن/ محقق: مهدی آقابابایی
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #وفات_ام_المؤمنین_خدیجه
🕋 #حضرت_خدیجه
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ١٤٤٥
3⃣ یادداشت سوم؛
آیه «احسان در برابر بدی» و مصداقی از سیره کریم اهل بیت(ع)
🔸 آیه:
«وَلا تَستَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هيَ أحْسَنُ فَإذَا الَّذي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ».
و هرگز نیکی و بدی در جهان یکسان نیست، همیشه بدی (خلق) را به بهترین شیوه (که خیر و نیکی است پاداش ده و) دور کن تا همان کس که گویی با تو بر سر دشمنی است دوست و خویش تو گردد.
📌 سورهٔ فصّلت، آیهٔ 34
🔸 نکات:
1. مردم چند دسته هستند: "كسانى كه دوستان خود را حفظ مىكنند"، "كسانى كه دوستان خود را از دست مىدهند"، "کسانی که دوستانشان را نسبت به خود بى تفاوت مىنمایند"، "كسانى كه دوستان خود را به دشمن تبديل مىكنند!" و "كسانى كه دشمن را به دوست تبديل مىكنند".
اين آيه سفارش مىكند كه بدىها را با بدى پاسخ ندهید و اهل انتقام نباشید؛ و از این بالاتر، بدی دیگران را با نیکی جواب دهید؛ چرا که اگر بدىهای دیگران را با خوبی پاسخ دهید، مىتوانید دشمنان خود را به دوستانی خوب تبدیل کنید.
2. پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت ایشان(ع) اولی به انجام دستورات خداوند در قرآن کریم بودند؛ لذا در سیره آن معصومان نمونههايى از اين برخوردهای کریمانه را مىخوانيم كه سرسختترين مخالفان را به طرفداران آنان تبديل كرد؛ از جمله:
روزى مردى از "شام" به "مدینه منوره" آمد. مردم شام در آن زمان، تحت تأثير تبليغات معاویه قرار گرفته بودند و بسیاری از آنان دشمن علی(ع) و فرزندان ایشان شده بودند. آن مرد وقتی در مدینه به امام حسن (عليه السلام) رسيد پس از شناختن ایشان، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت كرد! امام(ع) سكوت كرد تا خوب عقده های آن شامی خالى شد. سپس به ایشان فرمود: «فكر مىكنم که تو در اين شهر غريب باشى و امر بر تو مشتبه شده است. اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به توست؛ اگر گرسنه هستى، مهمان ما باش؛ و اگر بدهكار هستى من قبول مىكنم كه قرض تو را بدهم». آن مرد که انتظار داشت در برابر دشنام و دشمنی اش، حضرت هم با او برخوردی تند كند، از این رفتار امام(ع) مبهوت شد و گفت: «يابن رسول الله! اگر پیش از اين ملاقات به من مى گفتند، بدترين افراد زير اين آسمان كيست؟ تو و پدرت را معرفى میكردم! ولى الان شما را به عنوان بهترين افراد معرفى میكنم». آن مرد چنان شیفته اخلاق حضرت امام حسن(ع) شد كه تا در مدينه بود، محضر ایشان را ترک نکرد.
3. امام زين العابدين (عليه السلام) در دعاى مكارم الاخلاق، از خداوند مىخواهد كه به او توفيق دهد كه در برابر غيبت مردم از او، نيكى آنان را بگويد «و سَدِّدْنِی لِأنْ ... اُخالِفَ مَنِ اغْتابَني إلی حُسْنِ الذِّکرِ...».
چنانکه دعا میکند تا توفیق یابد که از بدى مردمان بگذرد و هر كس با او قطع رابطه كرده با او معاشرت نماید و ...
📚 منابع:
ـ صحیفه سجادیه، دعای بیستم
- كشف الغمة في معرفة الأئمة؛ على بن عيسى إربلي
- اخلاق اسلامى در نهج البلاغه؛ آیت الله مكارم شيرازى
- تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی
- سلسله گفتار «قرار آسمانی»؛ حجتالاسلام شوشترینسب
📚 #قرآن_کریم
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #ولادت_امام_حسن(ع)
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم | چرا در زیارتنامه حضرت معصومه(س) میگوییم: «السلام علیك یا بنتَ الحسن و الحسین»؟
🔸 شعرخوانی آقای محمد سهرابی در مدح امام حسن مجتبی (علیه السلام) در ديدار شاعران با رهبر معظم انقلاب؛ و اظهار نظر جالب ایشان دربارهٔ یکی از ابیات
#نیمه_ماه_مبارک_رمضان
#میلاد_امام_حسن(ع)
#سبط_النبی_الاکبر
#بنیاد_بینالمللی_عاشوراء
✨✨✨✨✨✨✨
🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام)
💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
4⃣ یادداشت چهارم؛
سالروز «جنگ بدر» و نقش امدادهای غیبی
🔸 آیه:
«وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدرٍ وَأنتُمْ أذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُمْ تَشكُرونَ».
و یقیناً خدا شما را در (جنگ) بدر یاری کرد با آنکه ناتوان بودید؛ پس از خدا پروا کنید، باشد که سپاسگزاری نمایید.»
📌 سورهٔ آل عمران، آیهٔ ۱۲۳
🔸 نکات:
۱. جنگ بدر (غَزْوهٔ بَدْر یا بَدرُ الکُبریٰ) اولین جنگی است که با فرماندهی شخص پیامبر(ص) بین مسلمانان و مشرکان قریش در گرفت.
این جنگ پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه، در هفدهم رمضان سال دوم هجری در منطقه بدر (۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی مدینه) روی داد.
۲. اين آيه، امداد غیبی به مؤمنين را ذکر میکند؛ زیرا خداوند آنها را با وجود كمى عدد و سلاح يارى داد و بر مشركين پيروز شدند.
در این جنگ عده مهاجرين بین ۷۷ تا ۸۲ نفر بود و بقیه (۲۳۶ یا ۲۳۱ نفر) از انصار بودند كه مجموعاً ۳۱۳ نفر میشدند. در صورتى كه تعداد دشمنان نزدیک به ۱۰۰۰ نفر بود.
۳. مسلمانان در این نبرد، از لحاظ ساز و برگ جنگی نیز در ضعف کامل بودند. برخی از آنها حتی شمشیر نداشتند! و بسیاری از آنان فاقد زره بودند.
بیش از یک یا دو اسب در اختیار سپاه نبود و با اینکه شتر وسیلۀ عادی حمل و نقل در آن دوران بود و حتی بعضی از فقیران نیز شتر داشتند، اما تعداد شتران مسلمانان شرکتکننده در جنگ، کمتر از تعداد نفراتشان بود؛ بطوری که در این لشکر کمشمار، هر دو یا سه مسلمان با یک شتر حرکت میکردند؛ یک نفر سواره بود و دو نفر بهدنبال او حرکت میکردند و در طول مسیر نسبتاً طولانی، جابهجا میشدند.
۴. با استفاده از آیات قرآنی، چهار نوع کمک غیبی که در جنگ بدر به مسلمانان شد را درمییابیم:
- نزول فرشتگان
- ایجاد آرامش در دلهای مسلمانان
- افکندن ترس در دلهای کافران
- نزول باران رحمت
در نتیجه، مسلمانان علیرغم کمشمار و بی سلاح بودن به پیروزی رسیدند و هفتاد نفر از قریش در این غزوه کشته شدند که بسیاری از آنان، سرشناسان و اشراف مکه بودند.
چند تن از بزرگان مشرکین هم اسیر شدند. این پیروزی جایگاه مسلمانان را در مدینه تثبیت کرد.
۵. واقعهٔ بدر دربردارندهٔ فضایل امیرالمؤمنین علی(ع) نیز هست. گذشته از جانفشانی و دلاوری مسلمانان در جنگ - بویژه علی(ع) و حضرت حمزه(ع) - روایت زیر نیز وارد شده است:
رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله) در شب بدر به یارانش فرمود: امشب کیست که برود برای ما از چاه آب بیاورد؟
یاران سکوت کرده و هیچیک اقدام به این کار نکردند؛ که ظاهراً دلیل آن، سردی هوا یا شاید وحشت از شبیخون دشمنان بوده است.
اما امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشکی برداشت و رفت. در تاریکی که همه جا را فرا گرفته بود به چاه آب رسید، اما دَلوی نیافت تا از چاه آب بردارد. به ناچار وارد چاه شد و مشک را پر کرده بیرون آمد و به جانب اردوی مسلمانان حرکت کرد.
ناگاه باد سختی وزید که آن حضرت از سختی آن نشست تا برطرف شد. سپس برخاست و به حرکتش ادامه داد که ناگهان باد سخت دیگری مانند باد اول وزیدن گرفت، آن حضرت دوباره نشست تا آن باد هم آرام گرفت. چون برخاست و به سوی سپاه اسلام حرکت کرد، باز بادی به همان صورت وزید، آن حضرت نشست و پس از فرو نشستن باد، خود را به پیامبر اسلام رساند.
حضرت رسول(ص) فرمود: یا ابا الحسن چرا دیر آمدی؟
حضرت امیر(ع) عرض کرد: سه مرتبه باد وزیدن گرفت که بسیار سخت بود و مرا تکان داد و دیر آمدنم به خاطر معطل شدن برای فرونشستن بادها بود.
پیامبر(ص) فرمود: بار نخست «جبرئیل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند؛ و بار دوم «میکاییل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند؛ و پس از آن «اسرافیل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و آنان برای یاری دادن به ما نازل شدند.
۶. شرط بهرهمندی از امدادهای غیبی، پرهیزگاری است. هركس طالب نصرت الهى است، بايد تقوا پيشه كند؛ و شكر امدادهاى الهى هم آن است كه از خداوند متعال پروا داشته باشیم.
۷. برای سالگرد بدر (شب و روز هفدهم ماه مبارک رمضان) اعمالی وارد شده است؛ از جمله:
- احیاء و عبادات در شب هفدهم
- دادن صدقه و شکرگزاری به درگاه حق در روز هفدهم.
📚 منابع:
- تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی
- دوره علمی «با چهارده روایت»؛ دکتر رجبی دوانی
- نمونه بينات در شأن نزول آيات؛ محمدباقر محقق
- مفاتیح الجنان؛ شیخ عباس قمی
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #جنگ_بدر
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
5⃣ یادداشت پنجم؛
دربارهٔ شب پربرکت قدر - ۱
🔸 آیه:
«إنّا أنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ».
ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.
📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۱
🔸 نکات:
۱. میدانیم که بعثت پیامبر(ص) در ۲۷ ماه رجب بود و آیاتی از سورهٔ علق (اقرأ باسم ربك الذي خلق...) در آن زمان نازل شد. از سوی دیگر آیهٔ بالا و آیاتی دیگر از قرآن بر نزول این کتاب در ماه مبارک رمضان دلالت دارد.
مفسّران در توضیح این مسأله گفتهاند:
الف) قرآن دو بار نازل شده است؛ يک بار به صورت یکباره و يكپارچه (دفعی) در شب قدر كه اين سوره به آن اشاره دارد، و بار ديگر به صورت تدريجى در مدت دورهٔ رسالت پيامبر(ص). تعبيرات قرآن نيز درباره نزول اين كتاب آسمانى دو گونه است: برخى با واژه «أنزلنا» از ريشه إنزال به معناى نزول دفعى (یکباره) آمده، و برخى ديگر با واژه «نزّلنا» از ريشه تنزيل به معناى نزول تدريجى آمده است.
ب) علامه طباطبایی(ره) دو نزول یکباره و تدریجی را به شرح ذیل قائل شده است:
قرآن مجید، دارای دو وجود است: یک وجود بسیط كه در آن تكثر، بخشها و اجزاء (آیات و سورهها و كلمات) نیست و در لوح محفوظ است و به صورت دفعی بر قلب مقدس پیامبر(ص) نازل شد؛ و یک وجود تفصیل یافته و دارای اجزاء كه به صورت تدریجی بر پیامبر(ص) فرود آمد.
آنچه در ماه رمضان بر قلب ایشان نازل شد همان وجود بسیط قرآن بود و آنچه به صورت تدریجی از روز بعثت ایشان نازل شد همان وجود تفصیلی قرآن است.
ج) آیت الله معرفت(ره) نوشتهاند:
بعثت در ماه رجب اتفاق افتاده، ولی نزول قرآن به عنوان كتاب آسمانی و قانون جاودانه الهی پس از سه سال فاصله بر پیامبر نازل گشته است. در سه سال اول، پیامبر(ص) دعوت مخفیانه داشته كه روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد. پس از گذشت سه سال از بعثت، آیات ۹۴ و ۹۵ سوره حجر نازل گردید: «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكينَ؛ إنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئين - پس آنچه را بدان مأمورى آشكار كن و از مشركان روى برتاب؛ ما شرّ مسخرهكنندگان را از تو دفع خواهیم کرد».
از آن زمان به بعد، نزول پیوسته قرآن آغاز شد.
روایاتی هم وجود دارد كه مدّت نزول قرآن را بیست سال ذكر نموده است.
پس نزول آیات اولیه سوره علق در آغاز بعثت، جنبه بشارت داشته و پیامبری حضرت(ص) را به ایشان اعلام کرد؛ اما آغاز نزول پیوسته و تدریجی قرآن از سه سال بعد و در شب قدر ماه رمضان بود.
۲. از انضمام آيه «إنَّا أنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدر» با آيه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي اُنْزِلَ فِيهِ القُرآن» (آیهٔ ۱۸۵ سورهٔ بقره) معلوم مىشود كه شب قدر در ماه مبارک رمضان است. امّا اينكه دقیقاً كدامیک از شبهاى ماه رمضان است، در قرآن دلالتی وجود ندارد. در روايات نيز به صورت مردّد ميان چند شب آمده است؛ چنانكه امام صادق (عليه السلام) در پاسخ سؤالی در این زمینه فرمود: "شب قدر را در شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم رمضان جستجو كن".
📚 منابع:
- المیزان في تفسیر القرآن؛ علامه طباطبایی، ج۲
- التمهید في علوم القرآن؛ آیت الله معرفت، ج۱
- تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی، ج۱۰
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #شب_قدر
🕋 #علي_مع_القرآن_والقرآن_معه
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
6⃣ یادداشت ششم؛
دربارهٔ شب پر برکت قدر - 2
🔸 آیه:
«وَما أدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ».
و تو چه دانى كه شب قدر چيست؟
📌 سورهٔ قدر، آیهٔ 2
🔸 نکات:
۱. اين جمله، كنايه است از جلالت و عظمت شب قدر و منزلت عظیم آن. یعنی این شب آنقدر مهم و با فضیلت است که مخاطب آیات نیز اینگونه مورد سؤال و خطاب قرار مىگیرد.
2. كلمه «قدر» در قرآن، در چند معنا به كار رفته است:
الف) مقام و منزلت: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ» آنگونه كه بايد، مقام و منزلت الهى را نشناختند. (سوره انعام، آیه 91)
ب) تقدير و سرنوشت: «... جِئْتَ عَلى قَدَرٍ يا مُوسى» ... اى موسى تو بنا بر تقدير الهى و در زمان مقدّر به اين مكان مقدّس آمدى. (سوره طه، آیه 40.)
ج) تنگى و سختى: «وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ ...» كسى كه رزق و روزى بر او تنگ و سخت شود ... (سوره طلاق، آیه 7)
د) مقدار و اندازه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» و خزائن همه چیز، تنها نزد ماست؛ ولی ما جز به اندازه معیّن آن را نازل نمیکنیم. (سوره حجر، آیه 21)
3. جهان هستى، حساب و كتاب و قدر و اندازه دارد. مقدار نزول باران از آسمان حساب شده است: «وَ أنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ» (سوره مؤمنون، آیه 18). نه تنها باران، بلكه هر چيز نزد خداوند اندازه دارد: «وَ كُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» (سوره رعد، آیه 8)؛ چنانكه خورشيد و ماه و اجرام آسمانی نیز از نظر حجم و وزن و حركت و مدار، حساب و كتاب دقيق دارند: «الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ» (سوره الرحمن، آیه 5).
4. خداوند متعال در شب قدر، امور يک سال را تقدير مىكند، چنانكه قرآن مىفرمايد:
«فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أمْرٍ حَكيمٍ» در آن شب، هر امر مهمّى، تعيين و تقدير مىشود. (سوره دخان، آیه 4) بنابراين، شب قدر منحصر به شب نزول قرآن و عصر پيامبر(ص) نيست، بلكه در هر ماه مبارک رمضان، شب قدرى هست كه امور سال آينده تا شب قدر بعدى، اندازهگيرى و مقدّر مىشود.
5. پس با اینهمه اهمیت شب قدر (نزول قرآن، نزول فرشتگان، رقم خوردن سرنوشت یک ساله، ثواب عبادات به اندازه هزار ماه و ...) آیا واقعاً مىتوان منزلت آن را درک کرد؟!
📚 منابع:
- المیزان فی تفسیر القرآن؛ علامه طباطبائی
- تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #شب_قدر
🕋 #علي_مع_القرآن_والقرآن_معه
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
🇮🇷 جمهوری اسلامی، حرم است...
عن أبي عَبْدِ اللَّهِ الصادق (علیه السلام): إِنَّ المُؤمِنَ أشَدُّ مِنْ زُبَرِ الحَديدِ؛ إِنَّ الحَديدَ إذا دَخَلَ النَّارَ لانَ وَ إنَّ المُؤمِنَ لَوْ قُتِلَ وَ نُشِرَ ثُمَّ قُتِلَ وَ نُشِرَ لَمْ يَتَغَيَّرْ قَلبُه.
از امام جعفر صادق (عليه السّلام) نقل است که فرمود: همانا مؤمن از پارههاى آهن هم سختتر است؛ زيرا آهن در آتش، دگرگون مىشود، ولى مؤمن اگر بارها كشته شود و زنده گردد، هرگز [ايمان درون] قلبش تغيير نمىكند.
(مسند الإمام الصادق(ع)، عطاردی، ج ۲۰، ص ۳۵۱)
در چهل و پنجمین سالروز تأسیس جمهوری اسلامی ایران، یاد امام خمینی(ره)، یارانِ سختتر از زُبر الحدیدِ امام(ره) و شهدای راه دین و میهن و آزادی، گرامی و راهشان پررهرو باد. ❤️
✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
سلام علیکم
عبادات قبول 🙏🏻
کاروانی از فقرا، ایتام و... که «مشهد اولی» هستند به همت یکی از نیکاندیشان از یکی از مناطق محروم، عازم زیارت ثامن الأئمه(ع) هستند.
در هزینه رفت و برگشت مقداری کمبود وجود دارد.
هر عزیزی که تمایل به کمک و مشارکت دارد، لطفاً در خصوصی به بنده اطلاع دهد.
سید علیرضا حسینی (عارف)
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
7⃣ یادداشت هفتم؛
دربارهٔ شب قدر - ۳
🔸 آیه:
«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ ألْفِ شَهْرٍ».
شب قدر از هزار ماه بهتر است.
📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۳
🔸 نکات:
۱. از ابن عبّاس (رحمة الله علیه) نقل است: برای رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نقل کردند که مردی از بنیاسرائیل هزار ماه سلاح بر دوش داشت و در راه خدا جهاد کرد. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) از این کار بسیار تعجّب نمود و آرزو کرد که در امّتش نیز چنین مردمانی باشند و به درگاه خداوند عرضه داشت: «پروردگارا! عمرِ امّت مرا کوتاهترین و [در نتیجه] کردار نیکشان را کمترین قرار دادی». خداوند نیز شب قدر را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ارزانی داشت و فرمود: «شب قدر در هر ماه رمضان، برای تو و امّتِ بعد از تو تا روز قیامت، از هزار ماهی که آن مرد بنی اسرائیلی در راه خدا سلاح بر دوش گرفت، بهتر است».
۲. از امام باقر (علیه السلام) پرسیدند: منظور از «لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِنْ ألفِ شَهْر» چیست؟ فرمود: «انجام اعمال شایسته از قبیل نماز و زکات و کارهای خیر دیگر در شب قدر، از انجام همین اعمال در هزار ماه دیگر که شب قدر نداشته باشد، بهتر است؛ و اگر خداوند متعال ثواب مؤمنان را چند برابر نمیکرد، هرگز به آن نمیرسیدند؛ ولی خداوند اجر اعمال نیک آنها را چند برابر میکند».
۳. در محضر امام صادق (علیه السلام) دربارهٔ شب قدر سخن به میان آمد؛ فرمود: «در آن شب ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نازل شده است». گفتم: «در شب قدری که ما آن را در ماه رمضان امید داریم»؟ فرمود: «آری! شبی که در آن شب آسمانها و زمین اندازهگیری شده، و ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در آن تقدیر و معیّن شده است».
📚 منابع:
- وسائل الشیعة؛ شیخ حر عاملی؛ ج۱۰
- الکافي؛ ثقة الاسلام کلینی؛ ج۴
- تفسیر اهل بیت (علیهم السلام)؛ ج۱۸
- معانی الأخبار؛ شیخ صدوق؛ ص۳۱۶
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
💔 در سالروز شهادت مولای پرهیزگاران و امام مؤمنان علي بن أبی طالب (صلوات الله و سلامه عليهما)
🖤 هیهات! که دیگر جامعهٔ بشریت زمامداری بر خود ببیند که کفش خود را وصله بزند تا پا برهنگان قلمرو زمامداریش کفشی پیدا کنند و بپوشند؛ پیراهن خود را بدهد آنقدر وصله بزنند تا دیگر از دادن به وصله زننده شرمنده گردد.
🌐 هیهات! که روزی فرا رسد تا این کرهٔ خاکی مردی را ببیند که زمامداری چند کشور پهناور اسلامی را برای اینکه مرتکب دروغی نشود، زیر پا بگذارد.
😔 دیگر نتوان توقع انسانی را داشت که با شنيدن ظلم به یک زن یهودی که با جامعهٔ اسلامی در حال همزیستی به سر میبرد، با کشیدن خلخالی از پایش توسط دشمن چنان مضطرب شود که بگوید: «اگر یک انسان با ایمان از شنیدن چنین خبری بمیرد، در نزد من مستحق سرزنش نیست.»
✍ آیتالله علامه محمدتقی جعفری(ره)
شب علی دید، به نزدیکی دید/
گرچه او نیز به تاریکی دید
شب شنفته ست مناجات علی/
جوشش چشمه عشق ازلی
دردمندی که چو لب بگشاید/
در و دیوار به زنهار آید
کلماتی چو در آویزهٔ گوش/
مسجد کوفه هنوزش مدهوش
فجر تا سینهٔ آفاق شکافت/
چشم بیدار علی خفته نیافت
روزهداری که به مهر اسحار/
بشکند نان جوین افطار
ناشناسی که به تاریکی شب/
میبرد شام یتیمان عرب
پادشاهی که به شب برقع پوش/
میکشد بار گدایان بر دوش
شاهبازی که به بال و پر راز/
میکند در ابدیت پرواز
عشقبازی که هم آغوش خطر/
خفت در خوابگه پیغمبر
آن دم صبح قیامت تأثیر/
حلقهٔ در شد از او دامنگیر
شال شه وا شد و دامن به گرو/
زینبش دست به دامن که مرو
شال میبست و ندایی مبهم/
که کمربند شهادت محکم
پیشوایی که ز شوق دیدار/
میکند قاتل خود را بیدار
ماه محراب عبودیّت حق/
سر به محراب عبادت، مُنشقّ
میزند پس، لب او، کاسهٔ شیر/
میکند چشم اشارت به اسیر
چه اسیری که همان قاتل اوست/
تو خدایی مگر ای دشمن دوست؟
تا نشد پردگی آن سرّ جلی/
نشد افشا که علی بود و علی
در جهانی همه شور و همه شر/
ها علیٌّ بشرٌ کیف بشر
📝 سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
8⃣ یادداشت هشتم؛
دربارهٔ شب قدر - ۴
سورهٔ قدر و اثبات امامت
🔸 آیه:
«تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فيها بِإذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أمْرٍ».
«فرشتگان» و «روح» در آن شب [شب قدر] به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل میشوند.
📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۴
🔸 نکات:
۱. یکی از شرایط مسلمان بودن "ایمان به غیب" است. یعنی ایمان به ماورای این دنیای محسوس؛ اعم از اینکه آن غیب هیچگاه با چشم سر دیده نشود (مانند خداوند) و آنچه در آینده درک خواهد شد (مانند فرشتگان و قیامت).
۲. بنا بر آیه ۲۸۵ سوره بقره (آمَنَ الرَّسول)، ايمان به وجود فرشتگان واجب است: «پیامبر به آنچه از پروردگارش به او نازل شده، ایمان آورده، و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتاب ها و پیامبرانش، ایمان آوردهاند...».
مطابق آیه ۱۳۶ سوره نساء انكار آنان در كنار انكار خداوند است: «... به خدا و پیامبرش، و کتابی که بر او نازل کرده، و کتب (آسمانی) که پیش از این فرستاده است، ایمان (واقعی) بیاورید؛ کسی که خدا و فرشتگان او و کتابها و پیامبرانش و روز واپسین را انکار کند، سخت در گمراهی افتاده است».
۳. فرشتگان، كارگزاران نظام هستى و مأمور انجام دستورات خداوند در اداره امور هستند. در قرآن براى هر دسته از فرشتگان مأموريّت و نقش خاصّى تعيين شده است: برخى فرشتگان براى حفاظت گماشته شدهاند «إنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ» (انفطار، ۱۰)؛ بعضى فرشتگان با اولياء الهى گفتگو دارند «إذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ...» (آل عمران، ۴۲)؛ برخی فرشتگان به رزمندگان در جبهههاى جنگ امداد میرسانند «يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ المَلائِكَةِ» (آل عمران، ۱۲۴)؛ برخى فرشتگان مسئول گرفتن جانها هستند «يَتَوَفّاكُمْ مَلَكُ المَوتِ» (سجده، ۱۱)؛ از وظايف ديگر فرشتگان، دعا و استغفار براى مؤمنين «يَسْتَغْفِرونَ لِمَنْ فِي الْأرْضِ» (شورى، ۵) و صلوات بر پيامبر(ص) است «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلَى النَّبيِّ» (احزاب، ۵۶)؛ و ...
۴. یکی از سؤالات مهم دربارهٔ آیه چهارم سوره قدر این است که «آیا "روح" همان "جبرئیل امین" است؟». از روایات اینطور استفاده میشود که: "روح غیر از جبرئیل است.
جبرئيل از ملائكه است، و روح عظیم تر از ملائكه است".
۵. تقدير امور در شب قدر، با نزول و حضور فرشتگان صورت مىگيرد. آنان در این شب به اذن خداوند نازل میشوند و این کار اختصاص به زمان نزول قرآن نیز ندارد. واژه "تنزّلُ" دلالت بر آن دارد که ملائكه در شب قدرِ هر سال به جهت تقدیر همه كارها بر زمين فرود میآيند.
۶. سوره قدر، شاهدی بر «حقانیت امامت» است:
ماه رمضان تا روز قيامت تكرار میشود؛ در نتيجه ليلة القدر نيز تا روز قيامت استمرار دارد. ملائكه و روح كه در شب قدر هر سال بر زمين فرود میآیند بعد از رسول خدا (ص) بر چه كسى وارد میشوند؟
پس باید در هر زمان، امامى معصوم وجود داشته باشد تا محل نزول ملائكه و روح گردد.
امير المؤمنين(ع) به ابن عباس فرمود: «شب قدر در هر سال هست و در آن شب، امر يک سال نازل میشود. براى آن واليانى است بعد از رسول خدا(ص)». ابن عباس عرض كرد: آنان چه كسانى هستند؟ حضرت فرمود: «من و يازده نفر از صلب من كه همگى امام و محدثند ...».
امام باقر(ع) نیز در این باره فرمود: «اى جماعت شيعه! با خصم خود به سوره "إنّا أنْزَلْناهُ" احتجاج كنيد كه پيروز خواهيد شد. پس سوگند به خدا كه اين سوره از براى حجت خداوند متعال بعد از رسول است. اين سوره همانا مدرک دين شما و نهايت علم ماست...».
۷. به همین جهت است که رسول خدا(ص) به اصحاب خود فرمود: «به ليلة القدر ايمان آوريد؛ زيرا براى على بن ابى طالب و يازده فرزند بعد از اوست».
📚 منابع:
- الكافي؛ شیخ كلينى؛ ج ۱، صص ۲۴۷ و ۲۴۹.
- بحار الأنوار؛ علامه مجلسی؛ ج ۹۴.
- كمال الدين و تمام النعمة؛ ابن بابويه؛ ج ۱.
- تفسير نمونه؛ آیت الله مکارم شیرازی؛ ج ۲۷.
- تفسير نـور؛ استاد محسن قرائتی؛ ج ۱۰.
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #شب_قدر
🕋 #علي_مع_القرآن_والقرآن_معه
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
9⃣ یادداشت نهم؛
دربارهٔ شب قدر - ۵
🔸 آیه:
«سَلامٌ هِيَ حَتّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ».
[شب قدر] شبی است سرشار از سلام [و برکت و رحمت] تا طلوع سپیده.
📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۵
🔸 نکات:
۱. مراد از «سَلام» در اين آيه، لطف و عنايت ويژهٔ الهى نسبت به بندگان در شب قدر است كه سلامت و رحمت و بركت را به دنبال دارد و باب نقمت و عذاب را مىبندد؛ زيرا كيد و وسوسه شيطان در این شب مؤثر واقع نشود.
از پیامبر اکرم(ص) نقل است که فرمود: «إنَّ الشَّیْطانَ لا یَخْرُجُ في هذِهِ اللَّیْلَة حَتَّی یُضِیءَ فَجْرَهَا، وَ لا یَسْتَطیعُ فِیها أنْ یَنالَ أحَداً بِخَبَلٍ أوْ داءٍ أوْ ضَرْبٍ مِنْ ضُرُوبِ الْفَسادِ، وَ لا یَنْفُذُ فِیهِ سِحْرُ ساحِر» یعنی: شیطان در شب قدر [از بند] رهایی نمییابد تا سپیدهدمِ آن شب بدمد؛ و شیطان در آن شب نمیتواند کسی را دچار تباهی، بیماری یا هرگونه فسادی کند و جادوی هیچ جادوگری در آن شب کارگر نمیافتد.
۲. در شب قدر، فرشتگان به زمين نازل مىشوند و بر هر مرد و زنى كه در حال عبادت باشند، سلام مىكنند. چنانكه در قيامت نيز با گفتن سلام به استقبال بهشتيان مىروند: «سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلوها خالِدينَ». (سورهٔ زمر، ۷۳)
۳. از آنجا که مقدّرات در شب قدر تعیین میشود و این شب هم، تماماً سلام و رحمت است، پس تقدير امور از سوى خداوند، بر اساس سعادت و سلامت بشر است، مگر آنكه او خود جز اين بخواهد.
پس باید با عبادت و توبه، الطاف خداوند و برکات الهی را به خود جلب كرد.
📚 منابع:
- تفسیر اهل بیت علیهم السلام؛ ج ۱۸.
- تفسير مجمع البیان؛ فضل بن حسن طبرسی.
- تفسیر المیزان؛ علامه طباطبایی.
- تفسير نـور؛ استاد محسن قرائتی.
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #شب_قدر
🕋 #علي_مع_القرآن_والقرآن_معه
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
🔟 یادداشت دهم؛
آزار و اذیت بنیاسرائیل، حتی نسبت به پیامبر خود!
🔸 آیه:
«وإذْ قالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَني وَقَدْ تَعْلَمونَ أنِّي رَسولُ اللهِ إلَيْكُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أزاغَ اللهُ قُلُوبَهُمْ وَاللهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ».
و (یاد آر) هنگامی را که موسی به بنیاسرائیل گفت: «ای قوم من! چرا من را اذیت میکنید با اینکه میدانید من فرستاده خدا به سوی شما هستم؟!» هنگامی که آنها از حق منحرف شدند، خداوند قلوبشان را منحرف ساخت؛ و خدا فاسقان را هدایت نمیکند.
📌 سورهٔ صف، آیهٔ ۵
🔸 نکات:
۱. این آیه از حزنانگیزترین آیات قرآن کریم است. 😔
تصور کنید: خداوند متعال برای نجات مردم، یک نوزاد را به شکل معجزهآسایی از چنگال یک رژیم قاتل کودککُش نجات دهد؛ او را نزد دشمن خونخوار خود و شاه همان رژیم بزرگ کند؛ وی را برای خود و در حمایت انبیاء الهی تربیت نماید؛ سپس در قامت یک پیامبر اولوالعزم مبعوث فرماید؛ به او معجزات بزرگ دهد؛ کتاب و دستورات الهی بر تو نازل کند؛ یکی از قویترین دیکتاتورهای تاریخ جهان را با اعجاز این پیامبر در جلوی چشمان همان مردم مغروق سازد؛ و آن مردم اسیر و نگونبخت را آزادی دهد... آنگاه همین مردم آنقدر این پیامبر را آزار دهند که او اینگونه از آنها شکایت کند و بپرسد که چرا او را اذیت میکنند!
۲. آزارهایی که بنیاسرائیل به حضرت موسی(ع) رساندند متعدد بود؛ از جمله: توطئه برای بدنام کردن ایشان، گرایش از خداپرستی به پرستش گوساله مصنوعی، بهانهجوییهای عجیب و غریب، سرپیچی از دستورات و شاید از همه غمانگیزتر ایراد تهمتهای مختلف به آن حضرت (مانند قتل حضرت هارون(ع)، سحر، جنون، داشتن عیوب جسمانی و حتی [نعوذ بالله] ارتباط نامشروع).
۳. این آزار و اذیتها در حالی بود که آنهمه معجزهٔ آشکار (اژدها شدن عصا، نورانی شدن دست، تبدیل شدن رود به خون برای قبطیان، ایجاد آفت برای مزارع منکران، پدیدار کردن چشمهها از سنگ، نزول غذای آسمانی، دو نیم کردن رود نیل و...) را دیدند و یقین داشتند که او رسول خداوند است. مهمتر اینکه حضرت موسی(ع) به قرنها بندگی و بردگی آنان پایان داد.
۴. نتیجهٔ اذیت کردن رهبران الهی، افتادن در ورطهٔ انحراف است. لذا وقتی بنیاسرائیل از حق روى برگرداندند و در آزار پیامبر خود پافشارى كردند، خدا نيز آنان را در باطل گرايى و انحرافشان به حال خود رها كرد و از الطافى كه به سبب آن دل هاى حق طلب و باايمان را راه مى نمايد، محروم ساخت.
خداوند متعال در آیه ۶۹ سوره احزاب به مسلمانان نیز هشدار میدهد و میفرماید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید! همانند کسانی نباشید که موسی را اذیت کردند...».
۵. با گذشت هزاران سال از دوران حضرت موسی(ع) اذیت و آزار گروهی از بنیاسرائیل - که به نام «صهیونیست» معروف هستند و رژیم کودککُش اسرائیل را در سرزمینی غصبی ایجاد کردهاند - همچنان ادامه دارد. اکنون صهیونیستها با جنایات بیسابقهٔ خود، همهٔ یهودیان جهان را بدنام کرده و موجب ایذاء پیامبر الهی نیز میشوند.
📚 منابع:
- تفسير مجمع البیان؛ فضل بن حسن طبرسی.
- تفسیر نمونه؛ آيت الله مکارم شيرازی.
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
💔 #روز_جهانی_قدس
🌷 #طوفان_الاقصی
🕋 #طوفان_الاحرار
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
1⃣1⃣ یادداشت یازدهم؛
نمونههایی از اخلاق عظیم پیامبر اکرم(ص)
🔸 آیه:
«وَإنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ».
و [ای پیامبر] یقیناً تو بر بلندای اخلاقی عظیمْنیکو قرار داری.
📌 سورهٔ قلم، آیهٔ ۴
🔸 نکات:
خداوند متعال، پیامبر(ص) را به داشتن خلق و خوی بسیار خوب توصیف کرده است. بنا بر شواهد تاریخی نیز، همین اخلاق خوب آن حضرت در کنار ایثار سابقونِ بر ایمان - و در رأس آنها امیرالمؤمنین علی(ع) و اُمّ المؤمنین خدیجه(س) - و مجاهدتهای مهاجرین و انصار، موجب شد تا مردم فوج فوج به اسلام وارد شوند.
خود رسول اکرم(ص) نیز در حدیث معروف «مکارم الأخلاق» هدف از بعثت خویش را کامل کردن سجایای اخلاقی بیان کرد.
در این مجال مختصر، چند نمونه از رفتارهای شگرف اخلاقی آن «جان شیرین هستی» را بخوانیم:
۱. برخورد کریمانه با کفار قریش: در طول ۱۳ سال اول بعثت، مشرکین مکه و بزرگان قریش، هر ظلمی که توانستند نسبت به پیامبر اکرم(ص) روا داشتند؛ از آزار جسمانی ایشان و قتل یارانش گرفته تا محاصرهٔ اقتصادی و بایکوت سیاسی و مصادرهٔ اموال مسلمین. پس از هجرت نیز جنگهای متعددی از سوی کفار بر حضرت و مسلمانان تحمیل گردید.
لذا در هنگام فتح مکه، فرصت مناسبی برای تلافی همهٔ آن ظلمها ایجاد شد. اما در آن روز هنگامی که پیغمبر(ص) شنید پرچمدار لشکرش شعار میدهد: «الیَوْم یَومُ المَلحَمَة؛ امروز روز انتقام است»، به على(ع) فرمود: بشتاب، پرچم را از او بگیر و شعار دهید: «الیَومُ یَومُ المَرْحَمَة؛ امروز روز عفو و رحمت است».
۲. عفو قاتل عمو: حضرت حمزه(س) عموی پیامبر(ص) از کسانی بود که اسلام آوردنش بسیار موجب تقویت مسلمانان شد. این قهرمان بزرگ عرب، در جنگ احد به شکل ناجوانمردانهای به دست «وحشی» بردهٔ «هند» همسر ابوسفیان به شهادت رسید. او پس از پایان جنگ نیز سینهٔ حضرت حمزه را شکافت و جگر او را درآورد تا هند آن را بخورد!
عزای پیامبر(ص) برای عمويش آنقدر شديد بود که ابنمسعود میگوید: «نديديم پيامبر بر کسی گريه کند آنگونه که با شدّت در شهادت عمويش حمزه اشک ریخت. آن حضرت بدن حمزه را به طرف قبله قرار داد، سپس کنار آن قرار گرفته و با صدای بلند گريه کرد تا حال غش به ایشان دست داد...».
وحشی که از سوی پیامبر(ص) مهدورالدم معرفی شده بود پس از فتح مکه برای در امان ماندن از این حکم، به طائف گریخت.
او سپس همراه نمایندگان مردم طائف به حضور رسول خدا (ص) رسید، شهادتین گفت و اسلام آورد. حضرت رسول(ص) از او پرسید: «عمویم حمزه را چگونه کشتی؟» او جریان کشتن حضرت حمزه را از آغاز تا انجام شرح داد. قطرات اشک بر سیمای نورانی حضرت(ص) سرازیر شد، اما این قاتل سنگدل را نیز عفو کرد و تنها به او فرمود: «خودت را از نظرم دور بدار».
۳. دلسوزی برای مردم، در حد جان دادن: یکی از صفات اخلاقی پیامبر(ص) دلسوزی شدید نسبت به هدایت مردمان بود. خداوند متعال این ویژگی را اینگونه توصیف کرده است: «پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است». (سورهٔ توبه، آیهٔ ۱۲۸)
شدت این دلسوزی به حدی بود که خداوند به ایشان فرمود: مبادا جانت را به سبب حسرتهایی که بر آنان میخوری از دست بدهی. (سورهٔ فاطر، آیه ۸)
۴. اخلاق روزمره: گذشته از موارد شگفتانگیز بالا، زندگی روزمرۀ پیامبر اکرم(ص) قبل و بعد از بعثت، سرشار از سجیتهای اخلاقی بود؛ مانند «پیمان بستن بر دفاع از مظلومان در برابر افراد قدرتمند جامعه»، «حمایت از زنان و کودکان»، «مهربانی با بردگان»، «همنشینی با فرودستان»، «راستگویی»، «امانتداری»، «قبول دعوت همگان»، «حفظ حقوق اقلیتها»، «مقابله با بدرفتاری با اسیران»، «صبر در برابر اهانتها»، «رعایت حال و حقوق حیوانات» و...
📚 منابع:
- تفسير مجمع البیان؛ فضل بن حسن طبرسی.
- أمالي؛ شیخ صدوق.
- الکامل في التاریخ؛ ابن اثیر.
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
🌙 «هلال ماه شوال ۱۴۴۵» برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و پنج تن دیگر از مراجع عظام تقلید به اثبات رسید/ فردا چهارشنبه «عید سعید فطر» است
دفتر مقام معظم رهبری آیت الله العظمی «حسینی خامنهای» در اطلاعیهای اعلام کرد چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است.
متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع میرساند برابر گزارشهای رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان از نقاط مختلف کشور، رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سهشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی) محرز شده است، بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳، اول شوال المکرم ۱۴۴۵ و عید سعید فطر خواهد بود.
ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمامی برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران، نماز پرشکوه عید سعید فطر فردا در سراسر کشور اقامه خواهد شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هلال ماه شوال برای آیتالله العظمی «وحید خراسانی» ثابت شد
در اطلاعیهای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است:
بنا بر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیتالله العظمی وحید خراسانی ثابت گردید.
بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳، عید سعید فطر میباشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حلول ماه شوال برای آیت الله العظمی «مکارم شیرازی» به اثبات رسیده و ایشان چهارشنبه ٢٢ فروردین ماه را عید سعید فطر اعلام فرمودند
به اطلاع برادران و خواهران ایمانی می رساند، از لحظات اولیه غروب آفتاب حسب دستور حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظلّه العالی بررسی گزارشات در مورد رؤیت هلال ماه شوال آغاز گردید.
این مهم ساعت ها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رؤیت هلال ماه شوال ثابت گردید. از این رو فردا چهارشنبه ٢٢ فروردین ١۴٠٣ روز اول ماه شوّال ۱۴۴۵ و عید فطر می باشد.
خداوند طاعات و عبادات مومنان را مورد قبول درگاه خویش قرار دهد و این عید را بر همگان مبارک گرداند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هلال ماه شوال برای آیت الله العظمی «شبیری زنجانی» احراز گردید
در اطلاعیهای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است:
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین گرامی در ماه ضیافت الهی، به اطلاع میرساند، قابلیت رؤیت هلال ماه شوالالمکرّم با چشم عادی، در غروب روز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۱ برای آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی احراز گردید و لذا فردا چهارشنبه، عید سعید فطر است.
ضمن شکرگزاری بر نعمت ماه مبارک رمضان، این عید سعید را به همه پیروان راستین پیامبر رحمت حضرت خاتمالانبیاء (صلّی الله علیه واله) تبریک گفته، اعتلای روزافزون مکتب اهلبیت علیهمالسلام و رفع مشکلات مادی و معنوی جامعه اسلامی را از خداوند تبارک و تعالی مسألت داریم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هلال ماه شوال برای آیت الله العظمی «سبحانی تبریزی» ثابت شد
در اطلاعیهای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است:
حلول ماه شوال برای آیتالله العظمی سبحانی به اثبات رسیده و ایشان چهارشنبه ٢٢ فروردین ماه را عید سعید فطر اعلام فرمودند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دفتر آیت الله العظمی «حسینی سیستانی» در نجف اشرف، فردا چهارشنبه 22 فروردین 1403 را عید سعید فطر اعلام کرد.
متن اطلاعیه این دفتر به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحيم
ثبت بالرؤية الشرعية أن غداً الاربعاء هو يوم عيد الفطر السعيد الأول من شهر شوال المكرم عام ١٤٤٥هـ في العراق وعموم هذه المنطقة.
نسأل الله تعالى أن يتقبل من الجميع صيامهم وقيامهم ويعيد عليهم هذه المناسبة السعيدة بالخير والبركات.
مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#ماه_رمضان
#عید_سعید_فطر
✨✨✨✨✨✨✨
🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام)
💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی
🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵
2⃣1⃣ یادداشت دوازدهم (و آخر)؛
تزکیه و نماز، از شروط رستگاری
🔸 آیه:
«قَدْ أفْلَحَ مَنْ تَزَكّىٰ - وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّىٰ».
بیتردید رستگار آن است كه خود را پاک گرداند - و نام پروردگارش را یاد کرد، پس نماز خواند.
📌 سورهٔ اعلىٰ، آیههای ۱۴ و ۱۵
🔸 نکات:
۱. خداوند متعال در پايان برخى آيات پس از توصیه به انجام کارهای نیکو مىفرمايد که اميد است یا انجام این کارها رستگار شويد (لَعَلَّكُمْ تُفلِحون)، زيرا كار خير از افرادى كه خود را تزكيه نكردهاند، با ريا، غرور، گناه، منّتگذاشتن و امثال آنها محو مىشود؛ ولى درباره «تزكيه شدگان» مىفرمايد که آنها قطعاً رستگار هستند.
این تأکید، اهمیت و سرنوشتساز بودن تزکیه (پاک ساختن خود) را میرساند.
۲. تزكيه (پاک گرداندن خود) ابعاد مختلفی دارد:
- پاک کردن فكر از عقايد و افکار فاسد (مانند شرک، شک، انحراف و...)؛
- پاک کردن نفس از اخلاق فاسد (مانند بخل، حسد، کینه، حبّ طواغیت و...)؛
- پاک کردن جوارح بدن از رفتار فاسد (مانند دروغ، ریا، غیبت، خیانت و...)؛
- پاک كردن مال (دادن حقوق محرومان و ادای واجبات مالی مانند خمس و زکات).
۳. بنا بر برخی روایات، تزکّیٰ در این آیه، پاک گرداندن خود از طریق پرداخت زكات فطره (فطریه) است؛ مانند:
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «روزه با پرداخت زکات فطره کامل میشود، همچنان که نماز با درود فرستادن بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به کمال خود میرسد. پس هرکس روزه بگیرد، امّا به عمد زکات فطره را واگذارد، روزهٔ او قبول نیست؛ و هرکس نماز بخواند، امّا بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درود نفرستند و آن را به عمد واگذارد، نمازی برایش نیست؛ چراکه خداوند عزّوجلّ زکات فطره را بر نماز مقدّم داشت و فرمود: قَدْ أفْلَحَ مَن تَزَکّیٰ - وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّیٰ».
۴. تزكيه بدون «نماز» حاصل نمىشود. پس آنچه در بین مردم مشهور شده است و برخی میگویند «تنها دل انسان باید پاک باشد» یا «عبادت به جز خدمت خلق نیست» خلاف دستورات پروردگار عالم و واقعیات سنن إلهی است.
📚 منابع:
- تفسير احسن الحديث؛ سید علیاکبر قرشی.
- تفسير نور؛ استاد محسن قرائتی.
- وسائل الشیعة؛ شیخ حر عاملی.
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
🤲 #عید_سعید_فطر
✨✨✨✨✨✨✨
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا:
@alirezahoseiniaref
در پیامرسان بله:
ble.ir/alirezahoseiniaref