eitaa logo
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
357 دنبال‌کننده
101 عکس
14 ویدیو
3 فایل
جامعه آرمانی، جامعه‌ای اخلاقی و مبتنی بر اعتدال است؛ وَكَذلِكَ جَعَلناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس... این کانال رسمی «سید علیرضا حسینی عارف» است.
مشاهده در ایتا
دانلود
روضه‌های مکتوب سفر اسارت 🏴 1⃣ ⁉️ آیا می‌دانید که چه کردید؟! سخنرانی جناب اُم کلثوم(س) در بین کوفیان/ در روزی که گریه‌کنندگانی بیش از آن روز دیده نشد! در روز ورود اسرای کربلا به کوفه، تعدادی از اهل‌بیت(ع) در جمع مردم این شهر به ایراد سخن پرداختند، تا آنها بدانند که همکاری آنان با رژیم بنی‌امیه یا سکوت و تعلل آنها در برابر جنایات دستگاه یزید، چه فاجعه‌ای را به بار آورده است. یکی از کسانی که در جمع کوفیان سخنرانی کرد جناب «زینب صغری» با کنیهٔ «اُم کلثوم» دختر امیرالمؤمنین علی و خواهر امام حسین (علیهما السلام) بود. ترجمهٔ خطبهٔ کوتاه آن حضرت به شرح زیر است: «‌ای اهل کوفه! بدا به حال شما! چرا حسین را وا نهادید (به او خیانت کردید و تنهایش گذاشتید) و او را کشتید؟ و اموالش را به غارت بردید؟ و زنانش را به خاک سیاه نشاندید و اسیر کردید؟ مرگ بر شما باد. وای بر شما! آیا می‌دانید چه بلای بزرگی بر سرتان آمده است؟ و بار چه گناهی را بر پشت خود نهاده‌اید؟ هیچ می‌دانید که چه خون‌هایی را ریختید؟ و کدامین حرمت را شکستید؟ و جامهٔ کدامین دختران را ربودید؟ و چه اموالی را به تاراج بردید؟ شما بهترین مردانِ پس از پیامبر (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌آله) را کشتید؛ و مِهر و محبت از دلهایتان برداشته شد. هان، که حزب خدا پیروز است و حزب شیطان شکست خورده و زیان‌کار». آن‌گاه این اشعار را بر زبان جاری کرد: «قَتَلتُم أخي صَبراً فَوَيلٌ لِاُمِّكُم/ سَتُجزَونَ ناراً حَرُّها يَتَوَقَّدُ سَفَكتُم دِماءً حَرَّمَ اللّهُ سَفكَها/ وحَرَّمَهَا القُرآنُ ثُمَّ مُحَمَّدُ ألا فَابشِروا بِالنّارِ إنَّكُم غَدا/ لَفي قَعرِ نارٍ حَرُّها يَتَصَعَّدُ وإنّي لَأبكي في حَياتي عَلىٰ أخي/ عَلىٰ خَيرِ مَن بَعدَ النَّبِيِّ سَيولَدُ بِدَمعٍ غَزيرٍ مُستَهِلٍّ مُكَفكَفٍ/ عَلَى الخَدِّ مِنّي ذائِبٍ لَيسَ يَجمُدُ» یعنی: «برادرم را محاصره کردید و کشتید، پس وای بر مادرانتان!/ که بزودی آتشی سزایتان خواهد بود که شعله‌اش زبانه می‌کشد خون‌هایی را ریختید که خداوند، ریختن آنها را حرام کرده بود/ و قرآن و محمد نیز ریختن آنها را روا نشمرده بودند هان، جهنم مژده‌تان باد که شما/ فردا به یقین در قعر آتشی خواهید بود که شعله‌اش زبانه می‌کشد و من همهٔ عمرم در سوگ برادرم خواهم گریست/ بر بهترین مولودی که پس از پیامبر متولد شده است با اشکی فراوان و جوشان و ریزان/ که بر گونه‌هایم همیشه جاری است و خشک نخواهد شد.» راوی می‌گوید: مردم کوفه با شنیدن این سخنان صدا به گریه و ناله و زاری بلند کردند؛ و زنان موهای خود را پریشان نمودند و خاک بر سر خویش ریختند و ناخن به چهرهٔ خود می‌کشیدند و مویه می‌کردند؛ و مردان می‌گریستند و محاسن از صورت می‌کندند... ... و هیچ روزی مانند آن روز، آنهمه زن و مرد گریان دیده نشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✓ منابع اصلی: ۱. سید بن طاووس؛ اللهوف في قتلی الطفوف؛ تهران: نشر جهان، ۱۳۴۸ ش.؛ ص ۹۱. ۲. محمد محمدی ری‌شهری؛ مقتل پیوسته؛ قم: مؤسسهٔ دارالحدیث؛ ۱۴۰۱ ش.؛ ص ۴۹۷. ۳. شیخ مفید؛ الإرشاد في معرفةِ حُجَجِ الله عَلَی العِباد؛ قم: منشورات کنگره شیخ مفید،۱۴۱۳ ق.؛ ج۱، ص۳۵۴. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
روضه‌های مکتوب سفر اسارت 🏴 2⃣ روضهٔ روز نوزدهم محرم؛ حرکت اسرای اهل‌بیت از کوفه به سوی شام کاروان اسیران اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) پس از فاجعهٔ کربلا، در روز دوازدهم محرم سال ۶۱ ق. وارد کوفه شد. «عبيدالله بن زیاد» خبر شهادت امام حسین(ع) را به «یزید بن معاویه» فرستاد و در رابطه با اسرا کسب تکلیف کرد. وی نیز دستور داد که سرهای شهداء، اموال غارت شده و خانوادهٔ امام را به شام نزد او بفرستند. عبیدالله کاروان کودکان و زنان را آماده کرد و گفت که امام سجاد(ع) را تا گردن در غل و زنجیر کنند؛ سپس آنها را در روز نوزدهم محرم به دنبال سر بریدهٔ امام حسین(ع) با «محقر بن تغلبة عائذی (یا مخفر بن ثعلبة عائذی)» و «شمر بن ذی الجوشن» به سوی شام گسیل کرد. محقر بن تغلبة، بر امام سجاد(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) بسیار سخت گرفت و آنان را مانند اسیران کفار، با اذیت و به قصد خواری، دیار به دیار به سوی شام برد. کی به پیغمبر برساند که هان/ حضرت سجاد به بند گران؟ کیست خبر در بر زهرا برد/ درد دل زینب کبریٰ برد؟ دشمنشان شهر به شهر از ستم/ می‌برد و بر دلشان درد و غم گفته‌اند که امام زین‌العابدین(ع) از عراق تا شام با آن مردم سخنی نگفت. حاملان رأس مطهر امام حسین(ع) زودتر از کاروان اسیران به سوی شام حرکت کرده بودند؛ و مدتی طول کشید تا این کاروان به کاروان سرها رسید. در کتب شیعه و سنی روایت شده که حاملان سر شریف در منزل نخست که بار انداختند به شرب خمر پرداختند و با سر مقدس به تفریح مشغول شدند. ناگهان دستی از دیوار بیرون آمد که قلمی آهنین داشت و با خون، این بیت را نوشت: أترجو أمةٌ قَتَلَتْ حسينا/ شفاعةَ جَدِّهِ يَومَ الحساب؟ یعنی: مگر امید شفاعت بود کسانی را/ که کشته‌اند حسین غریب لب تشنه؟ حاملان رأس از این اتفاق وحشت کردند و بسرعت آن منزل را ترک نمودند. از «ابن سیرین» نقل است که: یکصد و پنجاه سال پیش از بعثت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) سنگی یافتند که به زبان سریانی بر آن نقشی بوده که ترجمهٔ آن به زبان عربی، همان بیت بالا می‌شد. همچنین مورخی از اهل سنت نوشته است: حاملان رأس حسین بن علی(ع) در میان راه به دِیری رسیدند. در آنجا فرود آمدند تا مقداری استراحت کنند. دیدند در یکی از دیوارهای آن نوشته است: أترجو أمةٌ قَتَلَتْ حسينا/ شفاعةَ جَدِّهِ يَومَ الحساب؟ از راهب دِیر پرسیدند: چه کسی این سطر را نوشته است؟ پاسخ داد: صد و پنجاه سال پیش از بعثت پیامبر شما این جمله در اینجا نوشته بوده است. فاطمه اندر قیامت، چون که آرد روز محشر/ پیرهن، آغشته با خونِ حسینِ خود، سراسر وای بر آنان که باشد خصمشان خیل شفیعان/ چون دمد در صور، اسرافیل، با فرمان داور ألا لعنة الله علی الظالمین؛ و سیعلم الذین ظلموا أيّ منقلَبٍ ينقلبون... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✓ منابع اصلی: ۱. شیخ عباس قمی؛ در کربلا چه گذشت؟ (نفس المهموم)؛ ترجمه محمدباقر کمره‌ای؛ قم: انتشارات مسجد جمکران، ۱۳۸۳ ش. ۲. سید بن طاووس؛ اللهوف علی قتلی الطفوف؛ ترجمه و نظم محقق کیان اصفهانی؛ مشهد: اعتقاد ما و رستگار، ۱۳۹۸ ش. ۳. حسین بن محمد دیاربکری مالکی؛ الخمیس في أحوال أنفس نفیس (تاریخ الخمیس)؛ بیروت: دار صادر، بی‌تا؛ ج ۲. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
روضه‌های مکتوب سفر اسارت 🏴 3⃣ درباره حضرت رقیه(س) و دختران امام حسین(ع) مورخان هنگام بیان فرزندان امام حسین(ع) نام چند خانم مکرمه را نیز به عنوان دختران حضرت ذکر کرده‌اند: «فاطمه» و «سکینه» که شرح حال زیادی دارند؛ برخی دختری به اسم «زینب» را بدان‎ها افزوده‌اند؛ و برخی دیگر نیز از دختر کوچکی به نام «رقیه» نام برده و قصّۀ جانسوز شهادت او در سفر اسارت را بیان نموده‌اند. درباره حضرت «سکینه» شرح حال مفصلی وجود دارد. مادرش «رباب» نام داشت و در سال ۶۱ ق. بالغه بوده و به عقد فرزند کوچک امام حسن(ع) در آمده بود؛ اما پیش از زفاف، همسرش در عاشوراء به شهادت رسید. آن بانو در سال ۱۱۷ ق. در مدینه از دنیا رفت. او که از سوی مادر، نوه «امرؤ القیس بن حابس» از اصحاب شاعر پیامبر(ص) بود زنی فصيح و بليغ بود که اشعاری در رثای امام حسین(ع) سروده است. دختر بزرگ‌تر از «سکینه»، «فاطمه» نام داشت و به همسری فرزند بزرگ‌تر امام حسن مجتبی(ع) یعنی «حسن مثنّی» درآمده بود که در کربلاء مجروح شد و به شهادت نرسید. این جناب فاطمه در کوفه خطبه خواند و کوفیان را نکوهش کرد. از سوی دیگر نقل شده است که یکی از دختران خردسال حاضر در کاروان اسرای کربلا، در خرابه شام کنار سر مبارک امام حسین(ع) به شهادت رسید. بنابراین آن دختر غیر از فاطمه و سکینه است که سال ها بعد از شهادت پدرشان زنده بودند. همانگونه که در روضه شهادت امام سجاد(ع) نوشتیم، امام حسین(ع) به دلایل گوناگون، حداقل نام سه تن از پسران خود را «علی» گذاشت. در رابطه با مادر گرامی خود نیز ظاهراً اینگونه بود؛ زیرا علاوه بر آن فاطمه که بزرگتر از سکینه بود، یک «فاطمه» دیگر نیز به عنوان دختر آن امام ذکر کرده اند که کوچک‏تر از حضرت سکینه بوده است. نتیجه اینکه: به احتمال زیاد، دختر خردسالی که در شام از شدت فشار بلایا از دنیا رفت، همان «فاطمه صغری» یا «فاطمه صغیره» بود که او را «رقیه» نیز نامیده‏اند. در منابع روایی و تاریخی، شواهدی بر این مطلب وجود دارد؛ از جمله: 1. در جملاتی که امام حسین(ع) برای آرام کردن بانوان حرم به آنان فرمود، آمده است: "یا اُختاه، یا اُم کُلثوم وَ أنتِ یا زینب وَأنتِ یا رُقَیّة وَأنتِ یا فاطِمة وأنتِ یا رُباب! اُنظُرنَ إذا أنا قُتِلتُ فَلا تَشقَقنَ عَلَیَّ جَیباً وَ لا تَخمُشنَ عَلَیَّ وَجهاً وَ لا تَقُلنَ عَلیَّ هِجراً"؛ یعنی: "خواهرم ام کلثوم و تو ای زینب و تو ای رقیه و تو ای فاطمه و تو ای رباب! سخنم را به یاد داشته باشید؛ هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید". (اللهوف، ص ۱۴۱ و إعلام الوری، ص ۲۳۶). 2. حضرت سیدالشهداء(ع) در آخرین لحظات حیات، هنگام مواجهه با شمر رو به خیمه‌ها کرد و فرمودند: "ألا یا زینب، یا سُکَینَة، یا وَلَدي! مَن ذَا یَکونُ لَکُم بَعدي؟ ألا یا رُقَیَّه ویا اُمِّ کُلثومِ! اَنتم وَدیعَةُ رَبِّی، الیَومَ قَد قَرَبَ الوَعدُ»؛ ای زینب، ای سکینه، ای فرزندانم! چه کسی پس از من برای شما باقی می‌ماند؟ ای رقیه و ای ام کلثوم! شما امانت‌های خدا بودید نزد من، اکنون لحظه میعاد من فرا رسیده است". (موسوعة کلمات الإمام الحسین(ع)، ص ۵۱۱). * نکته: برخی این «رقیه» در خطاب بالا را خواهر امام(ع) و همسر مسلم بن عقیل دانسته‌اند که همراه کاروان بود. ۳. زمانی که حضرت زینب(س) در کوفه با سر بریدۀ برادرش امام حسین(ع) مواجه شد، اشعاری خواند و در یک بیت آن گفت: "يا أخي! فاطِمُ الصغيرة كَلِّمها * فَقد كادَ قلبُها أنْ يذوبا " یعنی: "ای برادر! با فاطمه کوچک سخن بگو كه نزديك است دلش از غصه و اندوه آب شود". (بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ۱۱۵) که نشان از وجود دختر خردسالی به نام فاطمه دارد که در فراق پدر بسیار بی‌تاب بوده است. منشأ بسیاری از ابهامات یا سهوِ قلم ها در نگاشتن شرح حال زندگانی فرزندانِ امام حسین(ع) تشابه اسمی بین آنان بوده است. کما اینکه تنها چند روز پس از شهادت امام حسین(ع)، سردسته قوم اشقیاء «ابن زیاد» بین «علی بن الحسین الاکبر» که در کربلاء به شهادت رسیده بود با «علی بن الحسین السجاد» که با تدبیر الهی، بیمار و زنده بود اشتباه کرد! ألا لعنة الله علی القوم الظالمین؛ وسیعلم الذین ظلموا أي منقلب ینقلبون. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✓ دیگر منابع مورد استفاده: ۱. شيخ مفيد؛ الإرشاد في معرفة حجج الله علی العباد؛ قم: كنگره هزارهٔ شيخ مفيد، ۱۴۱۳ ق. ۲. الإربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمة؛ تبریز: سوق المسجد الجامع، بی تا. ۳. عمادالدین طبری؛ کامل بهائی؛ تهران: مکتبة المصطفوی، بی تا. ۴. شیخ عباس قمی؛ منتهی الآمال؛ قم: انتشارات هجرت، 1411 ق. ۵. القندوزی؛ ینابیع المودة؛ قم: منشورات الرضی، ۱۳۷۱ ش. ۶. ابن سعد؛ الطبقات الکبری؛ بیروت: دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۰ ق. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
⚽️ رونالدو، تهران؛ و ماجراهای خودتحقیران! دیروز که تیم فوتبال «النصر» با ستاره‌هایی که به لطف پترودلارهای سعودی خریده است وارد تهران شد چند صد نفر از جوانان و نوجوانان علاقمند به رونالدو با تجمع در فرودگاه و هتل محل اقامت، علاقهٔ خود را به او نشان دادند. اتفاقات دیروز از جانب این جوانان، چیز عجیبی نبود؛ اما از جانب مدیران ورزشی و فرماندهان انتظامی، کوتاهی‌هایی صورت گرفت. اما در واکنش به صحنه‌های علاقمندی این تعداد اندک از نسل نو، خودتحقیران، گاهی به ایران و ایرانی کنایه زدند؛ گاهی به جمهوری اسلامی؛ و گاهی به روحانیت😳؛ بدون اینکه همین چند روز پیش را به خاطر آورند که صدهاهزار جوان و نوجوان ایرانیِ متدین و تربیت شدهٔ روحانیت، سختی راه‌ها و گرمای طاقت‌فرسا را به جان خریدند و به کربلا و مشهد مشرف شدند. متأسفانه پدیدهٔ «سلبریتیسم» از مظاهر «جاهلیت مدرن» است که همه جای دنیا را فرا گرفته. «رونالدو» و «مسی» و نظایر آنان در دنیای ورزش و هنر، هر جا بروند همین موج طرفداری را دارند و این اتفاق مخصوص ایران نیست. همین روزها در ایالات متحده آمریکا - مرکز ستاره‌های پر زرق و برق هالیوودی - بلیت‌های بازی تیم «اینتر میامی» که مسی در آن بازی می‌کند با قیمت‌های غیر عادی فروش می‌رود و در یک بازی که او به دلیل مصدومیت یا خستگی نتوانسته حضور داشته باشد، مردم شاکی و ناراضی شده‌اند! پس به جای خودتحقیری و گذاشتن کامنت‌های کذایی زیر تصاویر بالا رفتن مردم از تپه‌های سعادت‌آباد، باید مداوم و دائماً کار فرهنگی و آموزشی کرد؛ تا همین تعداد جوانان و نوجوانان اندک - در قیاس با میلیون‌ها جوان و نوجوان متدین - نیز جوری تربیت شوند که عاشق «نجوم درخشان علم و دین و میهن خود» باشند، نه دلباختهٔ ستاره‌های موقت سینما و فوتبال. 🔸 پ.ن: دو عکس بعد از این پست در پایین👇 دو نمونه از استقبال مردم از رونالدو در دو کشور دیگر است. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲 صلوات بر امام زمان(عج) در سالروز آغاز ولایت و امامت آن حضرت ❤️ یا دائِمُ يا دَيْمومُ، يا حَيُّ يا قَيّوم... أتَوَسَّلُ إلَيْكَ يَا رَبَّ بِإمامِنا، وَمُحَقِّقِ زَمانِنا، الْيَوْمِ الْمَوْعودِ، وَالشَّاهِدِ الْمَشْهودِ، وَالنّورِ الْأزْهَرِ، وَالضِّياءِ الْأنْوَرِ، الْمَنْصورِ بِالرُّعْبِ، وَالْمُظَفَّرِ بِالسَّعادَةِ؛ فَصَلِّ عَلَيْهِ عَدَدَ الثَّمَرِ، وَأوْراقِ الشَّجَرِ، وَأجْزاءِ الْمَدَرِ، وَعَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، وَعَدَدَ مَا أحاطَ بِهِ عِلْمُكَ، وَأحْصاهُ كِتابُكَ، صَلاةً يَغْبِطُهُ بِهَا الْأوَّلونَ وَالْآخِرونَ؛ اللّٰهُمَّ وَاحْشُرْنا في زُمْرَتِهِ، وَاحْفَظْنا عَلىٰ طاعَتِهِ، وَاحْرُسْنا بِدَوْلَتِهِ، وَأَتْحِفْنا بِوِلايَتِهِ، وَانْصُرْنا عَلىٰ أعْدائِنا بِعِزَّتِهِ، وَاجْعَلْنا يَا رَبِّ مِنَ التَّوابينَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين... ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
نظر به ساعتِ خود کرد و نقشه در سر داشت/ تبر به دوش، کسی از نوادگانِ خلیل چقدر مانده از این بیست و پنج ساله مگر؟/ که محو گردد از عالَم، نشانِ اسرائیل ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(فیلم؛ محتوای حساس) 🔞 پیدا کردن کودک فلسطینیِ تنها در تاریکی شب، پناه برده به درختی کوچک، در حالی که از ترس می‌لرزد؛ بعد از حملهٔ دژخیمان اسرائیل به خانهٔ او و به شهادت رساندن اعضای خانواده‌اش...😭😭 یاد شام غریبان و گُم شدن بچه‌های امام حسین (علیه السلام) افتادم در بیابان کربلا... 😭 اهل روضه ببینند و بخوانند و خون گریه کنند: بگو چه کار کنم تا نسوزد این کودک/ که شعله فرصتِ ماندن به گیسوان ندهد خدا کُنَد که یتیمی که راه گم کرده/ به زیرِ بوتهٔ آتش گرفته، جان ندهد ✋ صلی الله علیک یا اباعبدالله... 😭 ╭┅──────🍀🚩 💠 @ImamHusaynPortal ╰┅──────────🍀🚩
باسمه تعالی سلام بر همراهان ✋ یک دختر سیدهٔ یتیمهٔ نیازمند که از بیماری قند رنج می‌برد و سال گذشته یک پای او را نیز به همین دلیل قطع کردند، هم‌اکنون دچار خونریزی چشم است؛ و در صورت عدم عمل جراحی، بینایی خود را نیز از دست خواهد داد. 😔 هم‌اکنون مشغول جمع‌آوری کمک برای هزینه عمل جراحی (۸میلیون تومان) هستیم. هر کدام از عزیزان که تمایل به مشارکت دارند، لطفاً در خصوصی با بنده اطلاع دهند. ❤️ از مولای پرهیزگاران امیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام) نقل است که فرمود: «مَن رَعَی الأیتامَ رُعِيَ في بَنیه» یعنی «هر کسی که به یتیمان رسیدگی کند، به فرزندان او نیز رسیدگی خواهد شد». ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
👥 نشست صميمانه اساتید و طلاب زبان‌آموز استان با حجت الاسلام حسینی عارف مدیر محترم مرکز آموزش زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - از ساعت پانزده 📌 مکان: تبریز - خیابان مارالان - حوزهٔ علمیهٔ امیرالمؤمنین(ع) ☎️ استادان و زبان‌آموزان محترم می‌توانند برای هماهنگی بیشتر با شماره زیر تماس بگیرند: ۰۹۳۵۹۳۴۹۹۹۴ (آقای رحیمی) ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ «مرکز آموزش زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل حوزه‌های علمیه» را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید: 🎧 لینک کانال «بخش آموزش زبانِ» مرکز 👇 eitaa.com/joinchat/3981967394C02ccfa0627 🌐 لینک کانال «بخش دوره‌های تخصصی و مهارت‌های بین‌المللیِ» مرکز 👇 eitaa.com/ISC_Qom
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ | «علی» تنهاست بی مردم... در خواب گمراهی بمانند بی «علی»، مردم... اگر دستان مردم بود، نمی‌شد دست «او» بسته... اگر پهلو، اگر بازو، ولی «زهرا» نشد خسته... 😭 ای نهضت بیداری؛ یا فاطمة الزهراء تو امت مولایی؛ یا فاطمة الزهراء ❤️ 🎙 با نوای: 📝 شاعر: محمد رسولی ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
🔺اینجا کشور ایرلند و شعار مردم آن: «حوثی‌ها (انصار الله یمن) قهرمان هستند». ـــــــــــــــــــــــ 🇵🇸 برای اطلاع از تحولات مرتبط با قدس شریف، کانال فلسطین آزاد را در شبکه اجتماعی «بله» دنبال کنید ↙️ https://ble.ir/free_palestine
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دو رباعیِ آقای «ناصر دوستی» از شعرای شرکت‌کننده در جشنواره فرهنگی هنری أنا مِن حسین که به مناسبت شهادت «دختر کاپشن صورتی گوشواره قلبی»💔 در سروده است: یک روز به گُلزار بهشت عازم شد قربانِ سه سالهٔ بنی هاشم شد با کاپشن صورتی‌اش غرقِ به خون پلکی زد و مهمانِ «عمو قاسم» شد * * * آلاله به دست‌های کوچک دارد صد داغ به سینهٔ مُشبّک دارد زخمی‌ست و گوشواره‌هایش قلبی‌ست زخمی‌ست و در بغل عروسک دارد ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانال اطلاع‌رسانی جشنواره أنا مِن حسین در ایتا (بنیاد بین‌المللی عاشوراء)👇 https://eitaa.com/anamenhusayn 💠 @imamhusaynportal
در غرفهٔ «مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه‌های علمیه» در نمایشگاه مشکات (دستاوردهای واحدهای پژوهشی حوزوی)، چشم بنده به جمال اولین آثار «مرکز ترجمه و نشر بین‌الملل» روشن شد؛ ترجمه کتاب تذکار وحی به زبان عربی، و ترجمه کتاب اسلام‌شناسی به زبان‌های عربی و انگلیسی. 📚 تبریک به آقایان دکتر «محمد سعدی»، استاد «محسن کیادربندسری» و همهٔ زحمت‌کشان مجتمع. 🎁 ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مولای ما نمونه‌ی دیگر نداشته است/ اعجاز خلقت است و برابر نداشته است وقت طواف، دور حرم، فکر می‌کنم/ این خانه بی دلیل تَرَک برنداشته است... میلاد الگوی جوانمردان و مولای پرهیزگاران و امام ثَقَلان، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیهما السلام) بر شما و همه‌ی ابناء امت اسلامی مبارک باد 🎉 بویژه بر پدران زحمتکش و غیرتمند و مهربان و دلسوز 💔 سید علیرضا حسینی (عارف)
💔 نوستالژی؛ به یاد نیمه شعبان‌های مردمی قم متولدین دهه‌های ۴۰ تا ۷۰ شمسی، «نیمه شعبان‌های پرشور قم» را به یاد دارند؛ چراغانی کوچه‌ها، ساختن حوض و آب‌نما در محله‌ها، برپا کردن سن‌های تئاتر کوچک و اجرای سیاه بازی و حتی نمایش‌هایی دربارهٔ انقلاب و دفاع مقدس، پخش شربت و شیرینی؛ و البته همهٔ اینها، به شکل مردمی. یکی از محلات مهم در این جشن‌ها، خیابان چهارمردان بود که حرم حضرت معصومه(س) را به گلزار شهداء متصل می‌کند. گذشته از چراغانی‌های بزرگ و حتی یک قطار برای بازی بچه‌ها، ساخت چند نماد جالب - یک کره زمین بزرگ چرخان، کعبه‌ای بر فراز داربست و اسامی نورانی چهارده معصوم - چهارمردان نیمهٔ شعبان را خاطره جمعی مردم قم ساخته بود. ابیات زیر از شاعر قمی آقای «حمیدرضا برقعی»، مربوط به آخرین سال‌هایی است که آن نمادها در چهارمردان قرار داشت: اگر هر جای دنیایم، دلم در یک خیابان است/ همیشه نیمهٔ شعبان، دلم در «چهارمردان» است  خیابانی که دل، سرمست یوسف می‌شود در آن/ و با اصرار، هی، شربت تعارف می‌شود در آن به پای دل به شوق دیدن دلدار خواهم رفت/ پیاده از «حرم» با گریه تا «گلزار» خواهم رفت   حرم...گلزار، احساس صفا تا مروه را دارد/ و بالای سرم «یک کعبهٔ زیبا» خدا دارد  منِ بیچاره دنبال تو هستم، چارهٔ من چیست؟/ تو هستی در میان ما، ولی توفیق دیدن نیست  و می‌دانم مرا که دل به تو بستم تو می‌بینی/ اگر چه اهل پایینْ شهرِ قم هستم، تو می‌بینی چه می‌شد باز کودک می‌شدم با شور دلتنگی/ دوباره کوچه را تزئین کنم با کاغذ رنگی ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در ایتا: @alirezahoseiniaref
💔 امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران: باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. بحمداللَّه مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏باشند، و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد.    (صحیفه امام، ج‏ ۲۰، ص ۲۹۵) ❤️ امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی: ملت عزیزمان بدانند امروز چشم بسیاری از مردم دنیا به ایران است. (امروز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - پس از شرکت در انتخابات و دادن رأی) 🇮🇷 برای حفظ عزت، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران اسلامی، و برای تقویت جمهوریت و اسلامیت نظامی که صدها هزار جان پاک برای آن فدا شد، همه در انتخابات امروز شرکت خواهیم کرد؛ و افراد اصلح را برای مجلسین خبرگان و شورا بر خواهیم گزید. ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
🙏 ادب مرد به ز دولت اوست... در ماجرای درمانگاه قم، گذشته از همه متن و حواشی و اظهار نظرهای صحیح و سقیم، واقعاً ادب روحانی حاضر در صحنه که در برابر فحاشی و جیغ‌های عجیب بانوی مکشّفه «متانت» خود را رعایت کرد قابل تحسین است. شاید بتوان گفت که تنها اشکال ایشان این بود که باید آن خانم و دیگر حاضران را به «حراست درمانگاه» راهنمایی می‌کرد و در آنجا محتوای گوشی را نشان می‌داد و مانع سوءاستفاده از این سوء تفاهم می‌شد. خوب است که فعالان عرصهٔ امر به معروف و نهی از منکر، تجلیلی شایسته از این روحانی مظلوم به عمل آورند. فراموش نکنیم که «ترک امر به معروف و نهى از منكر در زمینهٔ حجاب و عفاف» موجب می‌شود که اشرار و بوالهوسان بر ما و سرنوشت جامعهٔ ما مسلّط شوند؛ آنگاه مانند کشورهای غربی، حق تربیت فرزند را نیز از ما خواهند گرفت و بچه‌هایمان را در مدارس، «لاابالی» و حتی «همجنس‌گرا» بار خواهند آورد. ناگهان چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم که - باز مانند برخی کشورهای غربی - بیش از نصف موالیدمان «زنازاده» هستند. بله؛ متأسفانه همینقدر شفاف و وحشتناک است... 😔 ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 1⃣ شب اول؛ روزه‌داری، واجب بر اُمَم ایمانی 🔸 آیه: «يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبلِكُمْ..» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه‌داری بر شما مقرّر و واجب شد، همانگونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد... 📌 سوره بقره، آیهٔ ۱۸۳ 🔸 نکات: ۱. در منابع و مناسک ادیان آسمانی پیش از اسلام - با وجود اینکه ما قائل به تحریف آنها هستیم - روزه گرفتن وجود دارد. حتی در برخی ادیان بشری نیز روزه وجود دارد، اما چون مشمول این آیه نمی‌شوند، به آنها اشاره نمی‌کنیم. ۲. روزه‌داری انواع مختلف داشته است؛ مانند روزهٔ متداول ما (یعنی امساک در خوردن و آشامیدن) یا روزه‌هایی که بین ما وجود ندارد، مثل خودداری از حرف زدن، یا نخوردن یک خوراک خاص. ۳. روزه در دین زرتشت از ۱۵ سالگی بر دختران و پسران واجب می‌شود و آنان چهار روز در هر ماه نباید گوشت یا مواد گوشتی بخورند. علاوه بر این ۴۸ روز، هر دو ماه یک‌بار به مدت ۵ روز (یعنی مجموعاً ۳۰ روز) هم گاهِ بار دادن است، یعنی باید به دیگران بار معنوی یا مادی بدهند که نوعی روزه‌داری است. ۴. روزه‌داری در یهودیت جایگاه ویژه‌ای دارد. حضرت موسى(ع) در میقات، چهل روز روزه داشت، تا دستورات الهی بر او نازل شد. هم‌اکنون نیز یهودیان در ایام مختلفی روزه می‌گیرند. روزهٔ «یوم کیپور» و «تیشا باو» ۲۴ ساعته است، یعنی خوردن و آشامیدن از زمان غروب آفتاب تا غروب روز بعد ممنوع است، در حالی که این محدودیت در سایر ایام روزهٔ این دین، تقریباً مانند اسلام، از طلوع تا غروب آفتاب است. ۵. از حضرت عیسی مسیح(ع) و حواریون ایشان نیز روزه گرفتن نقل شده است. لذا در مسیحیت فعلی، کلیت روزه‌داری وجود دارد و معتقدند که پرهیز از شکم پروری، رحمت خدا را برای آنها به ارمغان می‌آورد. اما چگونگی آن با توجه به هر مذهب یا منطقه یا کلیسا متفاوت است. برخی از افراد کلاً از مصرف غذا و نوشیدنی امتناع می‌کنند؛ بعضی دیگر فقط آب یا آب میوه می‌نوشند؛ یا اینکه فقط غذاهای مشخصی را می‌خورند و از غذاهای خاصی امتناع می‌کنند و با هر وسوسه‌ای مقابله می‌کنند. در برخی روزه‌های این دین نیز مصرف گوشت، لبنیات، تخم مرغ یا ماهی ممنوع است.   ۶. روزه‌داری در ادیان به هنگام توبه، طلبِ خشنودىِ خداوند، اظهار تواضع در پیشگاه پروردگار، ادای کفاره گناهان یا رفع اندوه انجام می‌شد و می‌شود. ۷. نکتهٔ آخر اینکه: یک مبلغ می‌تواند با بیان خوب، دستورات بظاهر مشكل را برای مردم آسان کند. اين آيه مى‌فرمايد "فرمان روزه مختص شما مسلمانان نيست، بلکه در امّت‌هاى پيشين نيز اين قانون بوده است". این بیان، آسان کننده تحمل روزه است؛ چون عمل به دستورى كه براى همه امّت‌ها بوده، آسان‌تر از دستورى است كه تنها براى يک گروه باشد. 📚 منابع: - تفسیر نمونه؛ آیت الله مکارم شیرازی - تفسیر نور؛ استاد محسن قرائتی - قاموس کتاب مقدس؛ جیمز هاکس 🌙 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref