eitaa logo
علی شیرازی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
545 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت هفتم ¤ علی شیرازی ◇ ترک گناه وقتی کسی اینقدر در تعیین و تبیین تکلیف دینی دقت دارد، یقینا از گناهان بزرگ و کبیره دوری می کند و فکر گناه کبیره هم نمی کند. ایزد یکتا در آیه ۳۱ سوره نساء فرمود: إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَريماً - اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مى‌شويد پرهيز كنيد، گناهان كوچك شما را مى‌پوشانيم [و مى‌بخشيم]؛ و شما را در جايگاه با ارزشى وارد مى‌كنيم. حقیقت این سیر تکاملی را در زندگی حاج قاسم عزیزمان مشاهده می کنیم. دقیقا به همین علت معتقدیم که شهید حاج قاسم سلیمانی یک انسان کامل و یک الگو برای جامعه اسلامی و انسانی است. شخصیتی که همه این عظمت و بزرگی را در پرتو شناخت و عمل به فرامین قرآن مجید به دست آورد و در عمر دنیوی خود تلاش کرد، سخن و کردار و رفتارش منطبق با دستورات دین باشد. ما به چنین انسانی، بنده کامل و خالص می گوییم که فقط و فقط برای خدا کار و تلاش می کند. ◇ قدرت الهی قدرت این انسان، دیگر قدرت یک فرد نیست. پشت سر این قدرت، قدرت خداست. امام خمینی (ره) فرمودند: انسان اگر آن جهت روحانیت اسلام را، آن جهت معنویت اسلام را حفظ بکند، یک آدم می شود صد تا؛ یک آدم‌ می شود هزار تا. خداوند حکیم در آیه ۲۴۹ سوره بقره فرمود: كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ - چه بسیار که گروهی اندک، به یاری خدا بر سپاهی بسیار غالب آمدند. حالا باید پرسید، خدا چگونه یاری می کند؟ در آیه ۱۲۴ سوره آل عمران می فرماید: أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلينَ - آيا كافى نيست كه پروردگارتان، شما را به سه هزار نفر از فرشتگان، كه [از آسمان] فرود مى‌آيند، يارى‌كند؟! در آیه بعد فرمود: بَلى إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمينَ - آرى، [امروز هم] اگر استقامت و تقوا پيشه ‌كنيد، و دشمن به‌همين زودى به سراغ شما بيايد، پروردگارتان شما را به پنج هزارنفر از فرشتگان نشان دار، مدد خواهد داد. قالَ لا تَخافا ۖ إِنَّني مَعَكُما أَسمَعُ وَأَرىٰ - در آیه ۴۶ سوره طه می خوانیم: خداوند به موسی و هارون فرمود: «نترسید! من با شما هستم؛ (همه چیز را) می‌شنوم و می‌بینم! بخش اصلی و مهمّ قوّت و قدرت شهید حاج قاسم سلیمانی به خاطر اعتقاد به حمایت الهی بود. خدای متعال با او بود.کمکش می کرد. در جنگ هشت ساله حمایت های الهی را دید.‌ در جنوب شرق ایران، کمک های خدا را دید. در لبنان و فلسطین، در نبرد با داعش، در یمن و جای جای دنیا، حمایت های خداوند عزیز و مهربان را دید و مثل کوه ایستاد و روزبه‌روز هم استوارتر شد. هر سال از سال پیش قوی‌تر، قدرتمندتر و استوارتر گشت. شهید حجه الاسلام و المسلمین عبدالله میثمی؛ نماینده امام در قرارگاه خاتم الانبیاء می گفت: قدرت ما، به میزان تجهیزات ما نیست؛ قدرت ما، به میزان ارتباط ما با خداست. شهید سلیمانی قدرت و اقتدارش را از خدا گرفته بود. با این قدرت حرکت می کرد. در همه جبهه ها بر دشمن غالب و پیروز شد. ستمگران و ظالمان و غاصبان و تروریست های داعش را شکست داد. استکبار جهانی را در سراشیبی سقوط قرار داد. صهیونیست های جهانی را منزوی کرد. ◇ خدمت به پدر و مادر این مرد با این قدرت و اقتدار، با صلابت و شوکت، این مردی که در ایران و جهان شهرت و عزت داشت، وقتی سخن از پدر و مادر بود؛ مثل عبدی ضعیف، تسلیم فرمان آنان بود. در برابر مردم خاضع بود.‌ در برابر خانواده شهید و فرزند شهید، مهربان و متواضع بود. خداوند بزرگ در آیه ۲۳ سوره اسراء می فرماید: وَ قَضى رَبُّكَ أَلّا تَعْبُدُوا إِلّا إِيّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لاتَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَرِيماً - و پروردگارت فرمان داده؛ جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى ‌كنيد. هرگاه يكى از آن دو يا هر دو، نزد تو به سنّ پيرى رسند، كمترين اهانتى به آن‌ها روا مدار و بر آن‌ها فرياد مزن و گفتار [لطيف و سنجيده و] بزرگوارانه به آن‌ها بگو. ادامه دارد ..... https://eitaa.com/alishirazi_ir
توجه، توجه، توجه! به زودی منتشر خواهد شد: مقاله ای خواندنی: شب قدر، شب رحمت الهی خواندن این مقاله را از دست ندهید. توصیه و سفارش بزرگان دین درباره شب های قدر @alishirazi_ir
یاعلی: سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت هشتم ¤ علی شیرازی حاج قاسم همه این فرمان الهی را در زندگی اش پیاده می کرد. خدمت به پدر و مادر در زندگی او پررنگ بود. کسی که یک دهم عمرش، کنار خانواده اش نبود، حتی زمانی که در سوریه و عراق با داعش می جنگید، و با همه مشغله کاری، ماهی یک بار به کرمان می رفت و با پیمودن مسیری ۲ ساعته، خودش را به قنات ملک می رساند تا والدین خود را زیارت کند و دست و پای پدر و مادر را ببوسد. این اواخر پدر و مادرش ویلچری شده بودند. در سفر مشهد، خود در خدمت آنان بود و با ویلچر آن ها را به زیارت می برد. ◇ خادم مردم نسبت به مردم هم، خادم و با آنان مهربان بود. به مردم عشق می ورزید. خداوند در آخرین آیه سوره فتح، در وصف چنین انسان هایی می فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ - محمّد فرستاده‌ی خداست و كسانى كه با او هستند، در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند. این مهربانی را در رفتارش با مردم‌ می دیدیم.‌به همان اندازه که خانواده برایش مهم بودند، مردم هم در نگاهش اهمیت داشتند. همیشه سفارش می کرد: مراقب رفتار خود با مردم باشید. همواره پای درددل مردم می نشست و سخن آن ها را گوش می داد. هر وقت به کرمان می رفت، تا نیمه شب مراجعه کننده داشت. به دفترش گفته بود: تمام نامه های مردم را باید جواب بدهد. مشکلشان را پی گیری و حل کند. در جلسات شورای نیروی قدس می گفت: هر کاری می توانید برای حل مشکلات اقتصادی مردم انجام دهید. مردم خوبی داریم. مشکلات آن ها را، مشکلات خود بدانیم. در وصیت نامه اش آورد: برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد. پای این حرف ایستاده بود. بارها در ایران و سوریه و عراق و لبنان و افغانستان، جانش را به خاطر مردم به خطر انداخت. برای او، ایرانی و غیر ایرانی مطرح نبود. مسلمان و شیعه مطرح نبود. بارها برای دفاع از اهل سنت و علوی و مسیحی و زیدی به استقبال مرگ رفت. سردار اصغر صبوری می گفت: "وقتی ۲۰ هزار نفر از مردم فوعه و کفریا در محاصره داعش قرار گرفتند، بارها برایشان گریه کرد." وقتی هم مردم فوعه و کفریا آزاد شدند، خودش به میدان آمد، ایستاد و حتی کمک کرد که بچه ها سوار اتوبوس شوند و از میدان خطر فاصله بگیرند. سردار محمد رضا فلاح زاده می گفت: در حلب، برای تخلیه مردم از شهر کمک می کرد. خودش مردم را با ماشین جابجا می نمود و دائم سفارش می کرد: فصل زمستان است، به پوشاک و پتو و لوازم خوابشان توجه کنید. برای تامین آب و غذا و بهداشت و درمانشان کم نگذارید. ◇ خادم خانواده شهید برای خدمت به فرزندان شهدا که از خود بی خود می شد. عشقش؛ خدمت به خانواده شهید بود. بارها با هم به منزل شهدا رفتیم. در کنار آنان سرلشگر و ژنرال نبود. برای بچه های شهید پدر بود. یک روز چند دختر شهید را به منزلش بردم. خیلی عادی و خودمانی و با پای پیاده با آنان به امامزاده پنج‌ تن رفت. با آنان حرف می زد. پای درددلشان می نشست و با آنان همسفره می شد. در برابر پدر و مادر شهدا، نوکر بود. اگر آن ها روی صندلی و مبل نشسته بودند، در کنارشان روی زمین می نشست. دستشان را می بوسید. مانند فرزند با آنان برخورد می کرد. اگر کاری داشتند برایشان انجام می داد. همه این عشق به خانواده شهید را در تابلوی نگاه او به یاران شهیدش می دیدی. در نامه ای به فرماندهان شهید لشگر ثارالله نوشت: قاسم اگر قاسم شد، با شما بود. همین نگاه را به فرماندهان و رزمندگان در سوریه و عراق داشت. سردار شهید سید محمد حجازی می گفت: با همه رزمندگان، فاطمیون، زینبیون، و حیدریون مهربان بود. همه را مثل فرزندان خود می دانست. دست رزمندگان را می بوسید. همه دغدغه اش نیروهای رزمنده بودند. در اوج جنگ، به فکر غذا و جان و مهماتشان بود. در عملیات آزاد سازی مهران دستور داد به خط عملیات، غذای گرم و بهترین میوه و نوشابه برسانند. در عملیات کربلای ۵ به مهندسی لشگر گفت: اگر در سنگر سازی، محکم سازی نکرده باشی، قیامت یقه ات را می گیرم! ادامه دارد .... https://eitaa.com/alishirazi_ir
هدایت شده از علی شیرازی
توجه، توجه، توجه! به زودی منتشر خواهد شد: مقاله ای خواندنی: شب قدر، شب رحمت الهی خواندن این مقاله را از دست ندهید. توصیه و سفارش بزرگان دین درباره شب های قدر @alishirazi_ir
شب قدر ، شب رحمت الهی ¤ علی شیرازی شب قدر؛ شب بخشش گناهان، و شب لطف و رحمت الهی است. آیت الله مصباح یزدی می فرمودند: "خدای متعال که ارحم الراحمین است و رحمت او قابل مقایسه با هیچ رحمت و فضلی نیست، بر امت اسلامی منت گذاشته و شب قدر را همچون بار عام، شب بخشش قرار داده است." شب قدر، شب سرازیر شدن الطاف الهی است. آنان که به این حقیقت ایمان دارند، برای فرا رسیدن شب قدر، لحظه شماری می کنند. آیت الله ملکی تبریزی می گفتند: "سزاوار است وقتى كه شب قدر نزديك مى‌شود، شوق انسان به رسيدن به كرامت هايى كه در اين شب براى او مهيا شده است، افزون گردد. كرامت مقام بالا و مجلس حضور پروردگار جهانيان و تقديس خداوند آسمان‌ها و زمين، و اعمالى را كه با حال و اخلاص و حضور و رقّت و صفاى او و رضايت مولايش مناسب تر است، براى شبش انتخاب كند و در اين مورد از خداى متعال كمك بگیرد و از خلفاى او - درود خدا بر آنان - يارى بجويد." آیت الله مظاهری هم می گویند: "توجّه به این نکته لازم است که عبادت در این شب، از یک عمر عبادت مخلصانه در ایام عادی برتر است. فراموش نشود که در این شب، مقدّرات انسان ها رقم می خورد و در این شب است که آدمی باید نظر ربّ وَدود را به خود جلب نماید و سرنوشت خود را به نیکی مبدّل سازد." رسیدن به مقام جلب نظر و رضایت پروردگار، با سحرخیزی و احیاء و بیداری ممکن است. باید تلاش کنیم، مقام بیداری را کسب کنیم و از دل شب، بهره کامل ببریم. این بهره، با غفلت میسور و ممکن نیست. آیت الله بهجت می فرمودند: "ما برای اوقات خواب خود افسوس می‌خوریم که چرا برای نماز شب بیدار نمی‌شویم. در صورتی که اوقات بیداری را به غفلت می‌گذرانیم! زیرا اگر در بیداری به توجه و بندگی مشغول بودیم، توفیق بیداری شب را نیز برای تهجد و خواندن نافله شب و تلاوت قرآن پیدا می‌کردیم." البته رسیدن به این رتبه جایگاهی دارد، اول شب زنده دار شویم، و سپس بهره بردار از شب قدر گردیم. آیت الله شاه آبادی می فرمودند: "اگر برای نافله شب بیدار شدید برای نافله خواندن آمادگی روحی ندارید، بیدار بمانید. بنشینید، حتی چای بخورید. انسان بر اثر همین بیداری، آمادگی برای عبادت را پیدا می کند."   همچنین می فرمودند: "بیداری سحر، هم برای مزاج مادی مفید است و هم برای مزاج معنوی."   در منبرهایشان نیز مکرر می فرمودند: "برای دنیایتان هم که شده، سحرها بیدار شوید. چون بیداری سحر، وسعت رزق، زیبایی چهره و خوش اخلاقی می آورد." حال بنگریم‌ که بیداری در شب قدر، چقدر عایدی برای همه ما دارد. آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: "از ویژگی های شب قدر، آمیخته شدن این شب با امام علی علیه السلام است، گویی خداوند خواسته است که درهای رحمتش را در این شب باز کند و شفیع با آبرویی همچون امام علی علیه السلام ، برای مردم در نزد خداوند شفاعت کند." این شب، ابعاد گسترده ای دارد. باب رحمت گشوده می شود و فرشته ها بر دل مومنین فرود می آیند. شهید علامه مطهری می گفتند: "آیا ملائکه و روح که فرود می‌آیند به زمین فرود می‌آیند یا بر دل فرود می‌آیند؟ این ها بر دل انسان کامل فرود می‌آیند: «نَزَلَ بِهِ اَلرُّوحُ اَلْأَمِینُ - عَلی قَلْبکَ لِتَکُونَ مِنَ اَلْمُنْذِرِینَ» - ملائکه بر قلب انسان فرود می‌آیند؛ تا انسانی روی زمین نباشد که در این مرحله و دارای آن درجه از کمال باشد که ملائکه بر قلب او فرود بیایند، اصلا فرود آمدن ملائکه معنی ندارد. این مطلب صد در صد درست است. پس شب قدر شب انسان کامل است." اگر انسان کامل نبودیم، انتظار فرود فرشته به دل را نداشته باشیم.‌ باید دل خود را از گناه خالی کنیم، تا برای فرود فرشتگان لایق شود. آیت الله مجتهدی می فرمودند: "شب قدر بهترین ایام سال است. ملائکه به اذن خدا به روی زمین می‌آیند تا مقدرات ما را معلوم کنند. ملائکه می‌آیند و دور دل ما می‌گردند؛ اما جای خالی نمی‌بینند که وارد شوند. فرودگاه دل ما برای فرود ملائکه خالی نیست." باید دل را مهیا کرد. باید دل را ترمیم نمود. آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی می فرمودند: "در شب‌های قدر درخواست ما از پروردگارمان دو چیز است: یکی ترمیم نسبت به گذشته و دیگری ترسیم امور آینده." برای این دو امر مهم، باید از خدا و اولیای الهی و شهدا کمک بگیریم. امام‌ خامنه ای می فرمایند: "از ابزارهای توسّل و تقرّب به پروردگار، توجّه به ارواح مطهّر شهیدان است. شب‌های قدر اگر می‌خواهیم دعای مستجاب داشته باشیم، شهدا را شفیع قرار بدهیم." در خلوت خود با خدا، و کمک خواستن از شهدا، با اشک و تضرع و دعا و انابه و مناجات، شب احیاء را زنده کنیم.‌ آیت الله بهاء الدینی می فرمودند: "انسان اگر بتواند شب قدر، با خود خلوتی داشته باشد و با عبادات و نماز و دعا عروجی حاصل کند و طهارتی کسب کند، توانسته است در حد خود شب قدر را احیا کند." در این سیر روحانی و
درک شب قدر، نباید از توبه و انابه غفلت داشت. آیت الله فاطمی نیا می گفتند: "یکی از مصادیق درک کردن شب قدر، شاید این باشد که بندگان توبه کنند، انابه کنند. خدا آن شب قدر واقعی، ناخودآگاه به اینها یک حالی می دهد، اصلا خود انسان هم متوجه نیست، آن شب حالش قوی تر می شود، آن شب توفیقش بیشتر می شود." دعا را هم باید پشتوانه کار خود قرار دهیم، تا به اوج کمال برسیم و انسان کامل شویم. شهید آیت الله بهشتی می فرمودند: "شب قدر،شب دعاست، دعا یکی از پناه‌گاه‌های عالی سعادت‌بخش در زندگی است. در اسلام دعا کردن نه تنها با تلاش و کوشش در راه همان مطلبی که دعا می‌کنیم، بلکه با تلاش و کوشش برای انجام همه وظایف الهی همراه است." پس شب قدر، شب تضرع و اشک و ناله و توبه و استغفار و دعا است. برخی نیز شب قدر را شب مطالعه و علم آموزی می دانند و بر این باورند که کسب علم در این شب، از افضل اعمال است. علامه شیخ صدوق، از محدثان مذهب شیعه، در کتاب امالی، پس از بیان نوافل شب‌های ماه رمضان و صد رکعت نماز براى هر یک از شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم، درباره شب‌های قدر «مذاکره العلم» را افضل از اعمال مستحبی دیگر می‌دانستند و چنانکه ‌مشهور هم هست می‌گفتند: "من أحیا هاتین اللیلتین بمذاکره العلم فهو أفضل؛ هر کس این دو شب را با گفتگوى علمى احیا بدارد، بهتر است." همچنین دستورالعملی از بزرگان عرفان، مانند آیت الله سید علی آقای قاضی و علامه حسن زاده آملی رسیده، که خوب است اگر کسی بتواند آن را انجام دهد و به قصد پاکی و رشد معنوی و تقرب به خداوند متعال، شب ۲۳ ماه مبارک رمضان، نیمی از شب که گذشت، با وضو و رو به قبله، سر بر سجده بگذارد و ۲۲۵ بار بگوید: «یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار». باید از شب قدر، بهره کامل برد. درب رحمت باز است.‌ هر کس به اندازه معرفتش بهره ببرد و خود را به خدای مهربان نزدیک تر سازد. شهید علامه مطهری می فرمودند: "شما در این ماه به میهمانى خدا خوانده شده اید؛ در این ماه، خدا میزبان است و شما میهمان. پس به این مقیاس بفهمید چقدر درهاى رحمت الهى در این ماه باز است!" این درب، در شب قدر به صورت ویژه باز می شود و پذیرایی یک پذیرایی ویژه است. امام خامنه ای می فرمایند: "لیله القدر ... شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل می کنند،‌ دل ها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می کنند." در پایان نیز با سخنی از امام‌ خمینی، نوشتارمان را معطر کنیم که می فرمودند: "نکته قابل توجه این است که تقدیر الهی به وسیله فرشتگان، براساس شایستگی ها و لیاقت های افراد، میزان ایمان و تقوا و پاکی نیت و اعمال آن هاست؛ یعنی برای هر کس چیزی را مقدر می کنند که لایق آن است یا به تعبیر دیگر، زمینه هایش از ناحیه خود او فراهم شده است." @alishirazi_ir
سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت نهم ¤ علی شیرازی سردار سید اکبر طباطبایی می گفت: شهید سلیمانی تاکید داشت در انجام عملیات ادلب، در سوریه تعجیل شود. او می گفت: اگر این عملیات انجام شود، دل خانواده شهدا شاد می گردد؛ چون پیکر بسیاری از شهدا در خان طومان و حلب مانده است و با عملیات ادلب، آن ها آزاد می شوند. یکی از فرماندهان ارشد سوریه می گفت: سردار سلیمانی به فرماندهان جوان دل بسته بود و هوایشان را داشت. وقتی خبر شهادت یکی از آن ها را می شنید، به هم می ریخت وتا چند روز توی حال خودش نبود؛ مگر اینکه می رفت و از نزدیک با خانواده آن شهید دیدار می کرد و کمی آرام می شد. ◇ اهل رکوع و سجود آرامش واقعی اش را در ذکر و دعا می دیدی. در رکوع و سجود می دیدی. نزدیکترین حالتش به خدای کریم، در حال سجده بود. خداوند در ادامه آیه ۲۹ سوره فتح می فرماید: تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللهِ وَ رِضْواناً سيماهُمْ في وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ - پيوسته آن‌ها را در‌حال ركوع و سجود مى‌بينى، درحالى‌كه همواره فضل خدا و رضاى او را مى‌طلبند. نشانه‌ی آن‌ها در صورتشان از اثر سجده نمايان است. رکوع و سجود، کنایه از نماز است. برخی نیز معتقدند، رکوع بیان کننده رازی است که به خدا می گوییم: خدایا برایت سر آورده ام. سر می دهم، اما از دین نمی گذرم.‌ جانم را فدای دینت می کنم. این ذکر دائم‌ شهید سلیمانی بود. راز سجده، بیانگر خلقت از خاک است.‌ همه انسان ها از خاکند. منم از خاکم. دوباره به خاک بر می گردم و قیامت از درون خاک برانگیخته می شوم. همه این توجه را در وجود حاج قاسم می دیدی. همواره هم فضل و رضای الهی را طلب می کرد. نور نماز و اثر سجده، در سیمایش نمایان بود. در ادامه آیه ۲۹ سوره فتح می آورد: ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ - اين توصيف آنان در تورات و توصيف آنان در انجيل است؛ همانند زراعتى كه جوانه‌هاى خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته تا محكم شده و بر پاى خود ايستاده است و بقدرى نموّ و رشد كرده كه زارعان را به شگفتى وامى‌دارد. ◇ معشوق مردم وقتی حاج قاسم در فرودگاه بغداد، ترور شد، خیلی ها باور نمی کردند، این فرد شهیدی است که عراق و ایران سراسیمه برایش عزادار می شوند. بارها در سفر و حضر، در ایران و عراق و سوریه، در فرودگاه و هواپیما، عشق مردم و رزمندگان را به او دیدم. آن روز که رهبر حکیممان به دانشگاه امام حسین (ع) آمده بودند، پس از رفتن ایشان، مردم روی سر حاج قاسم ریختند؛ تا به او ابراز عشق کنند. در همایش خانواده شهدا در هتل استقلال تهران هم، حادثه ای مشابه پیش آمد. بچه های شهدا محاصره اش کردند و از سر و کولش بالا می رفتند. خودش می گفت: داشتند مرا می کشتند! دو بار در هواپیما هم، همین اتفاق تکرار شد. مردم برای دیدن حاج قاسم به جلوی هواپیما آمدند! باورم بود که کاظمین و کربلا و نجف، به احترام حاج قاسم، به تشییع می آیند.‌ اما باور کردنی نبود که در کرمان، به علت ازدحام جمعیت، تعدادی شهید بشوند و خانواده هایشان بگویند: فدای حاج قاسم!! در خوزستان و خراسان رضوی و تهران و قم هم تشییع شد. در کرمان، بعضی به من گفتند: در تشییع همه شهرها بوده اند و حالا نیز در کرمانند! بچه های شهدا، شب تا صبح ۱۶ دی ماه، در آن هوای سرد، در محیطی باز ماندند تا عموقاسم را دفن کنند. فرزند شهیدی به من گفت: من در سوگ پدرم اینطور اشک نریختم. اماممان هنوز ، پس از سه سال در ماتم نبود شهید سلیمانی می سوزد. ادامه دارد .... https://eitaa.com/alishirazi_ir
سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت دهم ¤ علی شیرازی ◇ آمر به معروف و ناهی از منکر شهیدی که گویا همه اوصاف مطرح شده در آیه ۱۱۲ سوره توبه، درباره اوست: التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللهِ ‌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ - توبه‌كنندگان، عبادت‌كنندگان، سپاس‌گويان، جهادگران، ركوع‌كنندگان، سجده‌گزاران، امركنندگان به معروف، نهى كنندگان از منكر، و حافظان حدود [و مرزهاى] الهى [مؤمنان حقيقى‌اند] و بشارت ده به [اينچنين] مؤمنان! همه این ویژگی ها را در وجود شهید سلیمانی می بینی: اهل عبادت و شاکر و اهل رکوع و سجود، ذاکر الهی، آمر به معروف و ناهی از منکر ، حافظ حدود الهی. خداوند عزیز به چنین شخصیتی بشارت می دهد. به چنین فردی وعده آمرزش و اجر بزرگ می دهد. وعده بهشت برین می دهد. اشک هایش را در حالت دعا و مناجات و استغفار و ذکر می دیدی. در عبادت، عبد ذلیل و ضعیف و فقیری می ماند که بر درب خانه خدا می ایستاد و گدایی می کرد. بر همه نعمت هایی که پروردگارش به او داده بود، شکرگزار بود. مهاجر مجاهد بی نظیری بود که زمین و زمان کم دیده اند. اهل امر به معروف و نهی از منکر بود. می گفت: وقتی با همسرت می خواهی سوار هواپیما بشوی، اول خانمت از پلکان بالا برود؛ تا اندامش را نامحرم نبیند. اگر در جلسه ای به رهبرش جسارت می شد، تاب نمی آورد و خشمگین می شد و عکس العمل نشان می داد. آن روز که یکی از مسئولین نیروی قدس از جلسه ای در یکی از وزارتخانه ها گفت که در آن کسی به آیت الله العظمی خامنه ای اهانت کرده است، طاقت نیاورد و خطاب به وی گفت: اگر من جای تو بودم، لیوان را در صورتش خورد می کردم! بلی! او اهل جناح و باند نبود، اما خط قرمز داشت. انقلابی بود. مدافع ارزش ها بود. از حدود الهی دفاع می کرد. از مظلوم‌ حمایت می کرد. با ظالم می جنگید. خشمی بر ستمگران و کفار و منافقین بود. ◇ اجر الهی در ادامه آیه ۲۹ سوره فتح می آورد: وَعَدَ اللهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً - اين براى آن است كه كافران را به خشم آورد [ولى] كسانى از آن‌ها را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، خداوند وعده‌ی آمرزش و اجر عظيمى داده است. عزت در دنیا، یک اجر او بود. تشییع جنازه بی مانندش، اجر دیگر او بود. عشق مردم ایران و دنیا به او، اجر دیگرش بود. او صاحب مکتب شد. مزدی بر مزدها و اجر او اضافه گشت. رهبر حکیممان فرمود: "ما به حاج قاسم سلیمانی، شهید عزیز، به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس آموز، با این چشم نگاه کنیم." حالا در این مکتب، پای درس های قرآن مجید نشسته ایم تا زیباتر، عظمت وجودی حاج قاسم سلیمانی را نظاره نماییم. شهید عزیزی که گوی سبقت را از تمام شهیدان جنگ و مدافع حرم ربود و سیدالشهدای جبهه مقاومت گشت. حالا اجر عظیم و پاداشی که خدا به این شهید گرانسنگ و مومن واقعی و عزیز می دهد، چه اجر و پاداشی است؟ ادامه دارد ..... https://eitaa.com/alishirazi_ir
سیمای قرآنی شهید سلیمانی ◇ قسمت یازدهم و پایانی ¤ علی شیرازی خدای کریم بی همتا در آیه ۱۹۵ سوره آل عمران می آورد: فَالَّذينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا في سَبيلي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللهِ وَ اللهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ - كسانى كه در راه خدا هجرت‌ كردند، و از خانه‌هاى خود بيرون رانده ‌شدند و در راه من آزار ديدند، و جنگ كردند و كشته شدند، به يقين گناهانشان را مى‌بخشم؛ و آن‌ها را در باغ‌هاى بهشتى، كه از پاى درختانش نهرها جارى است، وارد مى‌كنم. اين پاداشى است از طرف خداوند؛ و بهترين پاداش‌ها نزد خدا است. پروردگار جهانیان در آیه ۲۲ سوره شوری می فرماید: وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ في رَوْضاتِ الْجَنَّاتِ لَهُمْ ما يَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ - كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند در باغ‌هاى سرسبز بهشتند و هرچه بخواهند نزد پروردگارشان براى آن‌ها فراهم است. در سوره نبا می فرماید: حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا - باغ هایی خرم و محصور، و انواع انگورها. وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا - و حوریانی دلربا و همسال. وَكَأْسًا دِهَاقًا - و جام هایی لبریز. لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا - در آنجا نه بيهوده‏ اى بشنوند و نه [يكديگر را] تكذيب [كنند]. خدای حکیم‌ در آیه ۱۵ سوره آل عمران فرموده است: عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللهِ - در نزد پروردگارشان، باغ‌هايى بهشتى است كه نهرها از پاى درختانش مى‌گذرد؛ جاودانه در آن خواهند بود؛ و همسرانى پاكيزه، و خشنودى خداوند [نصيب آن‌هاست]. خداوند در آیه ۲۳ سوره ابراهیم فرمود: جَنَّاتٍ تجَرِي مِن تحَتهِا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتَهُمْ فِيهَا سَلَامٌ - باغ‌هايى كه نهرها از پاى درختانش جاریست؛ به اذن پروردگارشان، جاودانه در آن مى‌مانند و تحيّت آن‌ها در آن، «سلام» است. ◇ بهترین پاداش چیست؟ مزد و اجر و پاداش شهید سلیمانی، طبق آیات قرآن مجید، بدین شرح است: ۱. بخشش تمام گناهان؛ ۲. ورود به باغ های بهشتی: الف: درختان سر سبز ؛ ب: خرم و محصور؛ ج: دارای نهرهای جاری؛ د: انواع میوه ها. ۳. هر چه از نعمت های الهی بخواهد موجود است؛ ۴. حوریان پاکیزه، دلربا و همسال؛ ۵. جام های لبریز از شراب های بهشتی؛ ۶. رضایت خداوند؛ ۷. سخنان آرامبخش و سلامتی آور؛ ۸. زندگی جاودانه و همیشگی. در آیه ۲۰ سوره توبه هم فرمود: الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في سَبيلِ اللهِ ‌ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللهِ ‌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ - كسانى‌ كه ايمان آوردند، و هجرت كردند، و با مال و جانشان در راه خدا جهاد نمودند، مقامشان نزد خدا برتر است؛ و آن‌ها رستگارانند. برترین و بالاترین مقام و رستگاری و پیروزی و سربلندی و عزت همیشگی را به شهید سلیمانی می دهند. https://eitaa.com/alishirazi_ir
عظمت و مدیریت شایسته امامین انقلاب اسلامی ¤ علی شیرازی دیروز بر کشور ایران شاه حکومت می کرد. کسی که نوکر و مستعمره امریکا و اروپا بود. بدون اجازه کاخ سفید آب نمی خورد. نخست وزیرش را ایالات متحده معین می کرد. اسرائیل در این کشور جولان می داد. پنجاه هزار مستشار امریکایی و دو هزار اسرائیلی در کشورمان همه کاره بودند. مردم حق رای نداشتند. فرهنگمان غربی بود. تعداد مشروب فروشی از کتابفروشی بیشتر بود. در پرتو زعامت امامین انقلاب اسلامی و مدیریت آنان، امروز ایران، به قدرت های بزرگ جهان تنه می زند. امریکا در مسیر سقوط قرار گرفته است. اسرائیل در پله آخر نابودی است. مردم حق رای دارند. اسلام بر کشور حاکم است. رشد اسلامگرایی را در جهان شاهدیم. قدرت منطقه در دست ملت ایران است. شهدای ما الگوی امت اسلامند. نظام ما حرف نو دارد. این عظمت و عزت و اقتدار کشور، جای شکر دارد. در شب های قدر دعا کنیم، قدر انقلاب و ولایت و کشورمان را بدانیم.
خطرات دنیاگرایی و دوستی دنیا چیست؟ ¤ علی شیرازی دنیا دوستی و دنیا خواهی، آفت ها و خطراتی دارد که اگر آن ها را نشناسیم، دنیا و آخرت خود را خراب می کنیم. پیامبر بزرگوار اسلام (ص) فرمودند: حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ وَ مِفْتَاحُ کُلِّ سَیِّئَةٍ وَ سَبَبُ إِحْبَاطِ کُلِّ حَسَنَة - دوستی دنیا منشأ هر اشتباه و کلید هر گناه و سبب نابودی هر نیکویی است. یعنی: ۱. من و شما به سبب دوستی دنیا هر اشتباهی را مرتکب می شویم تا به آنچه میل ماست برسیم؛ ۲. در نتیجه اشتباهات زیاد، مرتکب گناهان زیاد می شویم؛ ۳. برخی از آن گناهان، سبب نابودی بعضی از خیرات می شود. لذا دوستی دنیا هم علت اشتباه و هم منشأ گناهان و هم سبب حبط خیرات است. خداوند در سوره حجر،‌ خطاب به پیامبر اسلام (ص) می فرماید: لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ - هرگز چشم خود را به نعمت‌هاى [ ناقابل و مادّى دنیا]، كه به گروه‌هايى از كفّار داديم؛ ميفكن! و به‌خاطر آنچه آن‌ها دارند، غصه مخور و غمگين‌ مباش. در ادامه می آورد: وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنينَ - و پر‌و‌بال [عطوفت] خود را براى مؤمنين فرود آر. اهل ایمان را زیر پر و بال علم و حکمت خود بگیر و با کمال حسن خلق بپروران و آنان را از دنیا خواهی و دنیا دوستی جدا کن. از اشتباه و گناه و حبط اعمال برحذر دار. آن ها را به خدا وصل کن. آن ها را در پی کسب آخرت و رضای خداوند بفرست. آنان را بهشتی کن. در سوره اسراء می فرماید: مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ - هركس‌ كه [تنها] زندگى زودگذر [دنيا] را مى‌طلبد، آن مقدار را كه بخواهيم به هركس اراده كنيم، مى‌دهيم، سپس دوزخ را براى او قرار خواهيم داد. هر کس دنبال متاع عاجل و دنیای فانی است، متاع دنیا را به او می دهیم، اما نصیب او در آخرت، جهنم است. پایان دنیا گرایی، دوزخ و آتش است: يَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً - در آتش سوزان جهنم مى‌سوزد؛ درحالى‌كه نكوهيده و رانده‌ی [درگاه خدا] است. با نکوهش و مردودی وارد آتش دوزخ می شود و در آتش قهر الهی می سوزد. دنیا را برای مومن و اهل تقوی نیافرید.‌ دنیا سرای اهل ایمان نیست. لهذا خداوند در آیه ۳۳ سوره زخرف می فرماید: وَ لَوْ لا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَيْها يَظْهَرُونَ - اگر [بهره‌ی فراوان كفّار از مواهب مادى] سبب نمى‌شد كه همه‌ی مردم امّت واحد [گمراه] شوند، ما براى خانه‌هاى كسانى كه به [خداوند] رحمان كافر مى‌شدند، سقف‌هايى از نقره و نردبان‌هايى [نقره‌اى] كه از آن بالا روند؛ قرار مى‌داديم. وَ لِبُيُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَيْها يَتَّكِؤُنَ - و براى خانه‌هايشان درها و تخت‌هايى [زيبا و نقره‌اى] قرار مى‌داديم كه بر آن تكيه كنند. وَ زُخْرُفاً وَ إِنْ كُلُّ ذلِكَ لَمَّا مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا - و انواع زيورها را به آن ها می دادیم و خانه هایشان را به زر و زیور می آراستیم؛ ولى تمام اين‌ها بهره‌ی زندگى پست و فانی دنياست. دنیا که برای اهل ایمان نیست. در ادامه فرمود: وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقينَ - و آخرت نزد پروردگارت از آن پرهيزگاران است. آخرت را به خداباوران و محبان اهل بیت و قاریان قرآن و نمازگزاران و روزه داران و خمس و زکات دهندگان و حاجیان و مجاهدان و آمران به معروف و ناهیان از منکر و دشمن ستیزان و ولایتمداران و غیرتمندان و اهل حیا و عفت و ترک کنندگان گناه و سحرخیزان و مخلصان و متواضعان می دهند. دنیا را به کفار و منافقین و مشرکین و گناهکاران و دنیاطلبان می دهند. آنان را با خانه مجلل و کاخ و باغ و ریاست و قدرت و فساد و فحشا، سرگرم می کنند. چقدر زیبا در سوره محمد، دنیا را ترسیم می کند: إِنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ إِنْ تُؤْمِنُوا وَ تَتَّقُوا يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَ لا يَسْئَلْكُمْ أَمْوالَكُمْ - زندگى دنيا تنها بازى و سرگرمى است. در ادامه می فرماید: و اگر به خدا ايمان آوريد و تقوا پيشه كنيد، پاداش‌ اعمال شما را مى‌دهد و از اموال شما چیزی مزد هدایت نمی خواهد. خوب دقت کنید: إِنْ يَسْئَلْكُمُوها فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَ يُخْرِجْ أَضْغانَكُمْ - چرا نمی خواهد؟ می فرماید: هرگاه اموال شما را طلب كند و بر آن تأكيد نمايد، بخل مى‌ورزيد؛ و كينه و خشم درونی شما را آشكار مى‌سازد. اگر حقیقت دنیا را بشناسیم و بدانیم ارزش دنیا چیست که عاشق آن نمی شویم. فهم خود و معرفت خود را نسبت به باطن دنیا بالا ببریم. مولایمان حضرت مولی الموحدین (ع) فرمودند:
ارزش دنیا ازعطسه بز مادینه کمتر است. ارزش دنیا از بند کفش پایین تر است. امير المؤمنين على بن ابيطالب (ع) می فرمایند: إِنَّكُمْ إِنْ رَغِبْتُمْ إِلَى اَللَّهِ غَنِمْتُمْ وَ نَجَوْتُمْ وَ إِنْ رَغِبْتُمْ إِلَى اَلدُّنْيَا خَسِرْتُمْ وَ هَلَكْتُم - همانا شما اگر شیفتۀ خداوند باشید،بهره برده و رهایى یافته اید و اگر شیفتۀ دنیا باشید، زیان کرده و هلاک گردیده اید. خود را به هلاکت و ضلالت و بدبختی و عذاب و رسوایی نیندازیم. دنیا سرای تجارت است. مبادا زیان دهیم و ضرر کنیم. با خدا تجارت کنیم و وارد معامله با شیطان و هوای نفس نشویم. در حدیث دیگری می فرمایند: انکم ان رغبتم في الدنيا افنيتم اعمارکم فيما لا تبقون له و لا يبقي لکم - شما اگر به دنيا ميل و رغبتي پيدا کنيد، عمرهاي خود را در چيزي تمام کرده‏ايد که نه شما براي آن مي‏مانيد و نه آن براي شما. اما اگر پشت به دنیا کردیم: من عصی الدنیا اطاعته - هرکه ازفرمان دنیا سربپیچی کند، جهان فرمانبر او می شود. من اعرض الدنیااتته - و هر که از دنیا روی گرداند، دنیا به او روی می آورد. به جای اینکه نوکر دنیا شویم و دنیا ما را ذلیل و رسوا و بدبخت کند، در مسیری حرکت کنیم که خدای واحد عزیز حکیم، دنیا را اسیر ما کند. مقام اسیر ما باشد. ریاست اسیر ما باشد. قدرت اسیر ما باشد. نفس اسیر ما باشد. ما صاحب نفس لوامه و مطمئنه بشویم. ما بنده مخلص خدا بشویم. ما صاحب کاخ و باغ و ملکوت بهشتی گردیم. ما صاحب زندگی ابدی شویم. فراموش نکنیم، حب دنیا منشا هر اشتباه و کلید هر گناه و سبب نابودی هر نیکویی است.‌ راه را درست انتخاب کنیم و در مسیر مستقیم الهی گام برداریم و بنده خالص خدا شویم. https://eitaa.com/alishirazi_ir