eitaa logo
علی شیرازی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
545 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
این فرصت در محاسبه‌ی طول عمر هر انسان، به تعداد مشخصی فراهم می شود، قدر این ماه رمضانی را که الان در آن هستیم و قدر شب های قدرش را بدانیم. توفیق به ما داده شده که تعدادی ماه مبارک رمضان و شب قدر را تا آخر عمرمان در بین این مجموعه‌ی ماه رمضان‌های تاریخ درک کنیم؛ این را قدر بدانیم. بایستی آثار رحمت الهی را در این ماه بزرگ و عزیز، در خودمان حس کنیم و این آثار را، در ادامه‌ی زندگی خود نگه داریم. این سلوک رمضانی و حضوری که در ماه رمضان و شب های الهی قدر به روزه‌گیر و میهمان خداوند دست می دهد، بایستی در رفتارهای شخصی ما، در رفتارهای عمومی ما، در رفتارهای اجتماعیِ ما، در رفتارهای علمی ما، در رفتارهای مدیریتی ما، در رفتارهای حکومتی ما و در رفتارهای سیاسی ما تأثیر بگذارد، و تقوا و معنویّت اثر گرفته از این ماه خدا، خودش را در همه‌ی این عرصه‌های مهم نشان بدهد. @alishirazi_ir
توجه، توجه! به زودی منتشر خواهد شد: آثار و فواید ذکر و یاد الهی مقاله ای در ۴ قسمت @alishirazi_ir
ماه مبارک رمضان ، ماه عروج و رسیدن به کمال مطلق ¤ علی شیرازی ماه مبارک رمضان، ماه دعا و عبادت و معنویت است. در این ماه نورانی ، شیطان در بند است. در این ماه، زمینه برای رسیدن به کمال مطلق فراهم است . اگر ما از این سفره فیض الهی بهره نبریم ، زیان های جبران ناپذیری کرده ایم . خود را برای بهره گیری از این ماه پربرکت آماده کنیم و پندهای ذیل را برای دگرگونی دل و رشد معنوی ، به کار بندیم : ۱. به جای کمیت ، به کیفیت و اخلاص توجه کنیم . اولیاء الهی در پی خالص کردن عمل بودند . زیادی عمل ملاک نیست ، عمل پاک را می پذیرند ؛ ۲. عمل آگاهانه و از روی شناخت و معرفت ، پاداشی متفاوت از عمل جاهلانه دارد . باب معرفت را به روی خود باز کنیم و عبادت عالمانه را مد نظر قرار دهیم ؛ ۳. برترین عبادت ، تفکر است . گرسنگی و تشنگی ماه مبارک رمضان ، بایستی به دل صفایی بدهد که زمینه تفکر را فراهم سازد . تفکری از نوع تفکر مراجعه به باطن و روح ، که حقایق را روشن کند و باب حکمت را بر روی انسان بگشاید ؛ ۴. انس با خدا ، سرآغاز بهره گیری زیبا از این ماه نورانی است . زمانی از روز و شب ، با خدای خود خلوت کنیم و به نوع رابطه خدا با خود بیندیشیم و عشق خود به خدای مهربان را ابراز کنیم ؛ ۵. با نماز انس بگیریم ؛ نمازی با حضور قلب و در اول وقت ، که باطری حرکت عبادی ما در طول سال بشود و نماز را محبوب دل و جان ما گرداند ؛ ۶. با قرآن مانوس شویم . در هر فرصتی ، با صوت حزین و صدای خوش آن را تلاوت کنیم ، و به صورت متناوب در آیات قرآن تدبر نماییم و سعی کنیم تمام دستورات کاربری قرآن را عملیاتی نماییم ؛ ۷. با ذکر و مناجات و دعاهایی که مضامین آن ها دل را نرم می کند ، انس بگیریم . از خواندن دعای افتتاح ، دعای سحر ، دعای ابوحمزه و دعای ۴۴ صحیفه سجادیه غفلت نکنیم . زبان خود را به مناجات با خدا و ذکر و دعا و تسبیح حضرت زهرا عادت دهیم . توجه امان به خدا و اولیاء الهی باشد . شناخت خدا و معرفت به مقام پیامبر اسلام ( ص ) و ائمه هدی ( ع ) را اصل بدانیم . در روزهای جمعه زیارت عاشورا و جامعه کبیره بخوانیم و در شب های قدر مناجات امیرمومنان آویزه گوشمان باشد ؛ ۸. به سحرخیزی و شب زنده داری و نماز شب و تهجد و تضرع و اشک و درددل با خدای حکیم و استفاده از فرصت ها عادت کنیم . از خداوند بزرگ ، اشک و گریه های عاشقانه و عارفانه درخواست نماییم و بدانیم بدون بهره گیری از سحر و نماز شب ، دنیا و آخرت انسان آباد نخواهد شد ؛ ۹. در این ماه بزرگ و شریف ، خود را در ضیافت و مهمانی ویژه خدای عزیز ببینیم و او را حاضر و شاهد واقعه بدانیم و آداب مهمانی را در پیشگاه میزبان حفظ کنیم و با ورود به ضیافت الهی ، از آن استفاده کامل نماییم ؛ ۱۰. از گناه و اخلاقیات فاسده دوری گزینیم و دروغ نگوییم ، غیبت نکنیم ، تهمت نزنیم ، چشم و گوش و زبان و همه اعضاء و جوارح خود را کنترل و مراقبت کنیم ، از دنیاگرایی و دنیاخواهی فاصله بگیریم و نفس خود را اصلاح نماییم ؛ ۱۱. در لحظه لحظه این ماه عظیم و مبارک ، توجه امان به امام زنده و غایب ؛ حضرت ولی عصر ( عج ) باشد و در هر فرصت ، برای ظهور منجی عالم بشریت دعا کنیم و مدام "دعای فرج" بخوانیم ؛ ۱۲. گرسنگی و تشنگی ماه مبارک رمضان ، ما را به یاد درد ناداری فقرا و مستضعفان و مسکینان بیندازد . ما را دست به جیب کند . به مستمندان و فقیران ، خصوصا در امر ازدواج و تهیه جهیزیه کمک کنیم و انفاق را عامل رشد اقتصادی خود و جامعه بدانیم ؛ ۱۳. هدف گذاری ما در این ماه با شکوه و با عظمت ، از اول ماه ، "لیله القدر" باشد . شبی که از هزار ماه برتر و بالاتر است . از این شب بهره ببریم و تلاش کنیم ، در لیله القدر به خدای بزرگ نزدیک تر شویم ؛ ۱۴. زیباترین نقطه وصل و نزدیکی به خدا ، در حال سجده و پیشانی ساییدن در آستان ربوبی است . سجده طولانی ؛ بارانی از ابر رحمت و برکاتی از عالم ربوبیت بر سر ما می باراند . حداقل در هر روز از این ماه ستودنی ، با سجده ای طولانی ، زمینه نزول رحمت الهی بر قلب و سر خود را فراهم سازیم ؛ ۱۵. ماه رمضان ، ماه بازگشت به سوی خداست . با توبه و انابه و استغفار ، از دلمان غبارزدایی کنیم و با خارج شدن از شهوات باطنی ، به پروردگار مهربان و عزیز رجوع نماییم و با سیر از دوزخ بددلی و بدگمانی و بداندیشی و بدکرداری ، به بهشت نیک اندیشی و نیک کرداری وارد شویم ؛ ۱۶. این ماه ، ماه موعظه کردن و موعظه شنیدن است . هیچکدام از کارهای خوب ، فایده وعظ را ندارد و تمام اعمال خیر ، نتیجه موعظه است . بابی برای وعظ دیگران باز کنیم و خود نیز در کلاس درس و موعظه ، فضائل اخلاقی را فراگیریم و آنان را به کار بندیم و با همسر و فرزندان و خویشاوندان و دوستان و آشنایان با اکسیر حسن خلق و مهربانی رفتار کنیم؛
۱۷. از لحظه لحظه و ساعت های ماه مبارک رمضان برای صله ارحام و زیارت اقوام و دوستان و آشنایان و برادران دینی خود استفاده کنیم و تلاش نماییم اگر اختلاف و نزاعی با هم دارند ، بین آن ها را اصلاح کنیم ؛ ۱۸. علاوه بر زیارت زندگان از خویشاوندان و دوستان ، خود را به زیارت اهل قبور و از دنیا رفتگان و مردگان ، عادت دهیم و به دیدار شهدا و علماء برویم و از آنان برای عاقبت به خیری خود کمک بگیریم ؛ ۱۹. مطالعه کتاب های دینی ، علمی و مذهبی را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم . با کتاب های تفسیری و تاریخی انس بگیریم ، و از خواندن کتاب های خاطرات جنگ هشت ساله و خاطرات رزمندگان جبهه مقاومت غفلت نکنیم ؛ ۲۰. به افطاری خالصانه دادن به روزه داران و قبولی افطاری با نیت خالص ، توجه خاص داشته باشیم و بدانیم که با قبول افطاری ، بهره ای می بریم که با عبادت دراز مدت به آن نمی رسیم. @alishirazi_ir
آثار و فواید ذکر و یاد الهی ◇ قسمت نخست ¤ علی شیرازی ماه مبارک رمضان، ماه ارتباط با ایزد یکتا و پروردگار بی همتا است. یکی از زیباترین جلوه های ارتباط با پروردگار بزرگ و اساسی ترین راه های سیر و سلوک، ذکر الهی است. خداوند عزیز در آیه ۲۰۵ سوره اعراف می فرماید: وَ اذْكُرْ رَبَّكَ في نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلينَ - پروردگارت را در درون خود، از روى تضرّع و خوف، آهسته و آرام، صبحگاهان و شامگاهان، ياد كن؛ و از غافلان مباش. این ذکر می تواند نماز باشد، می تواند تلاوت قرآن باشد، می تواند صلوات باشد، می تواند استغفار باشد، می تواند توجه به رضای الهی باشد: ۱. نماز؛ در آیه ۱۴ سوره طه می فرماید: إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي - منم خدايى كه جز من خدايى نيست، پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار. ۲. تلاوت قرآن؛ در آیه ۱ سوره ص فرمود: وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ - سوگند به قرآنى كه داراى ذكر است. ۳. صلوات؛ صلوات دستور خداوند متعال در آیه ۵۶ سوره احزاب است که می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما - خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند. ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملًا تسلیم (فرمان او) باشید." پس بندگان خدا وظیفه دارند امر خداوند را اطاعت کرده و بر آن ها درود بفرستند. ۴. استغفار؛ در آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره نوح فرمود: اِستَغفروا ربَّکم اِنَّه کانَ غَفّاراً یرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً ویمدِدکُم بِاَموال وبنین وَیجعَل لَکُم جَنّاتٍ ویجعَل لکم اَنهاراً - از پروردگار خود آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است؛ تا باران های مفید و پر برکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد و شما را با مال بسیار و فرزندان متعدّد یاری رساند و باغ های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید." ذکر استغفار تنها برای آمرزش گناهان نیست، بلکه این ذکر آثار و فواید مادی و معنوی زیادی دارد و با توسل به ذکر "استغفرالله" می توانیم به تمام حاجت های دنیوی و اخروی خود دست یابیم. ۵. توجه به رضای الهی. امام خامنه ای در ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ فرمودند: هر کاری انسان می خواهد بکند، به این فکر باشد که آیا این کار موافق رضای الهی است یا نیست؛ اگر احراز نکرد که مخالف رضای الهی است اشکالی ندارد، لکن مواظب باشد که مخالف رضای الهی نباشد؛این ذکر الهی است. ذکر فقط به زبان نیست؛ توجّه به این معنا، ذکر الهی است. ¤ ذکر جمعی: ذکر گاهی فردی است و گاهی جمعی است. نماز جماعت، ذکر جمعی است. نماز جمعه، ذکر جمعی است: امام خامنه ای در ۵ مرداد ۱۴۰۱ فرمودند: [از خصوصیات نماز جمعه] اینکه این ذکر دسته‌جمعی موجب می شود که برکات و آثار ذکر بر دسته‌جمع نازل بشود. ذکر الله آثاری دارد که در قرآن به این آثار اشاره شده است: «اَلا بِذِکرِ اللَهِ تَطمَئِنُّ القُلوب‌» این گسترش پیدا می کند در مجموع نماز جمعه، وقتی همه با همدیگر ذکرالله می کنند. بنده یک وقتی در ذیل آیه‌ی شریفه‌ی «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» عرض کردم که حتّی اعتصام بحبل‌الله هم جمیعاً باید باشد؛ «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَهِ جَمیعاً» همه با هم اعتصام بحبل‌الله بکنیم؛ این اجتماع در اسلام یک چیز عجیبی است؛ نفْس اجتماع و حضور مردمی یک چیز مهمّی است، اینجا است که شما باید حسّاس باشید. اگر چنانچه نماز جمعه‌ی این هفته‌تان از نماز جمعه‌ی مثلاً یک ماه قبلتان جمعیّت کمتری دارد، باید احساس نگرانی کنید؛ اصلاً اساس کار، حضور مردم است. وقتی دسته‌جمعی ذکر گفتیم، آثار و برکات ذکر بر دسته‌جمع نازل می شود، بر جمع نازل می شود. در قرآن دارد: ‌فَاِنَّ الذِّکرىٰ تَنفَعُ المُؤمِنین؛ این نفع، مال همه می شود. بله، شما تنهایی هم که خودتان نماز شب می خوانید در اتاق تنها، [به خاطر] آن هم خدای متعال به شما نفع می دهد امّا اینجا این نفع، نفع عمومی است، همه‌ی مجموعه نفع می برند. یا «فَاذکُرونی اَذکُرکُم»؛ «اَذکُرکُم»، این عنایت ویژه‌ی الهی، مترتّب است بر ذکر؛ اینجا ذکر، ذکر دسته‌جمعی است، پس آن عنایت هم مربوط به جمع می شود. ادامه دارد ...... @alishirazi_ir
آثار و فواید ذکر و یاد الهی ◇ قسمت دوم ¤ علی شیرازی ¤ اکنون به آثار و فواید ذکر و یاد الهی می پردازیم: ۱. تقوا؛ خدای مهربان در آیه ۵۵ سوره ذاریات می فرماید: وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ - و پيوسته تذكّر ده، زيرا تذكّر مؤمنان را سود مى‌بخشد. واژه «الذِّکْری» به معنی موعظه حسنه است. پند و اندرزی که انسان را به یاد خدا می‌اندازد و موجب تقویت ایمان و افزایش تقوا می‌گردد. در آیه ۱۰۲ سوره نحل فرمود: قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذينَ آمَنُوا وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمينَ - بگو: «روحالقدس آن را از جانب پروردگارت بحق نازلکرده، تا افراد با ایمان را ثابتقدم گرداند؛ و هدایت و بشارتى باشد براى عموم مسلمانان.» گفتیم قرآن ذکر است. این ذکر، انسان را در راه دین و تقوا ثابت قدم می کند. انسان به مسیر کمال هدایت می شود. نورانی می شود.‌ عابد و عارف می گردد.‌ نگاه به او، انسان را به یاد خدا می اندازد.‌ انسان را ذاکر می کند. وَ قَالَ ( ص ) قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ تَحَبَّبُوا إِلَى اللَّهِ وَ تَقَرَّبُوا إِلَيْهِ قَالُوا يَا رُوحَ اللَّهِ بِمَا ذَا نَتَحَبَّبُ إِلَى اللَّهِ وَ نَتَقَرَّبُ قَالَ بِبُغْضِ أَهْلِ الْمَعَاصِي وَ الْتَمِسُوا رِضَا اللَّهِ بِسَخَطِهِمْ قَالُوا يَا رُوحَ اللَّهِ فَمَنْ نُجَالِسُ إِذاً قَالَ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُهُ - پیامبر اسلام(ص) فرمود: حضرت عیسی(ع) به حواریون گفت: خود را نزد خدا محبوب سازید و به او نزدیکی جوئید. حواریون گفتند: ای روح الله چگونه نزد خدا محبوب شده و به او نزدیک شویم؟ فرمود: با در دل داشتن بغض گناهکاران و رضایت خدا را نیز با خشم گرفتن بر گناهکاران بطلبید. گفتند: ای روح الله با چه کسانی نشست و برخاست کنیم؟ فرمود: کسی که دیدنش شما را به یاد خداوند بیندازد و سخنش بر دانش شما بیفزاید و کردار او شما را به آخرت ترغیب کند. نگاه به چهره نورانی چنین فردی، خود ذکر الهی است و تقوا را در انسان بارور می سازد. ۲. مراقبه؛ قال رسولُ اللّه ( ص ) : اُعبُدِ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ، فَإن لَم تَكُن تَراهُ، فَإنَّهُ يَراكَ - پيامبر خدا ( ص ) فرمود: خدا را چنان عبادت كن كه گويى او را مى بينى؛ و اگر تو او را نمى بينى او تو را مى بيند. وقتی باور کردیم خدا ما را می بیند، از عمل و رفتار خود مراقبت می کنیم. ۳. اجتناب از گناه؛ خداوند مهربان در آیه ۲۰۱ سوره اعراف می فرماید: إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ - پرهيزگاران هنگامى‌كه گرفتار وسوسه‌هاى شيطان شوند، به ياد [خدا و پاداش و كيفر او] مى‌‌‌‌‌افتند؛ و [در پرتو ياد او، راه حق را مى‌بينند و] در اين هنگام بينا مى‌‌شوند." وقتی راه حق را دیدند، بی راهه نمی روند. خطا نمی کنند. گناه نمی کنند. این گریز و اجتناب از گناه، در پرتو ذکر خدا به دست می آید.‌ با برپایی نماز کسب می شود. در آیه ۴۵ سوره عنکبوت می خوانیم: اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ - آنچه را از این کتاب به تو وحی شده است، بخوان و نماز را برپا دار، یقیناً نماز از کارهای زشت، و کارهای ناپسند باز می دارد؛ و همانا ذکر خدا بزرگ تر است، و خدا آنچه را انجام می دهید، می داند. قال رسول الله ( ص ): ثلاثةٌ مَعصومونَ مِن إبليسَ و جنودِهِ : الذاكرونَ للّه ِِ ، و الباكُونَ مِن خَشيَةِ اللّه ِ ، و المُستَغفِرونَ بِالأسحارِ - پيامبر خدا ( ص ) فرمود: سه گروهند كه از گزند ابليس و لشكريان او مصونند : كسانى كه به ياد خدا هستند، كسانى كه از خوف خدا گريانند و آمرزش خواهانِ در سحرگاهان. ۴. اجتناب از دنیاطلبی؛ امام خامنه ای در ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ فرمودند: "ذکر خدا است که ما را وادار می کند به تقوا، وادار می کند به مراقبه، وادار می کند به اجتناب از گناه، وادار می کند به اجتناب از خیانت، وادار می کند به اجتناب از دنیاطلبی؛ [یعنی] اینهایی که به آن ها احتیاج داریم. برای مسئولین جمهوری اسلامی این چیزها واجب است؛ اوجب واجبات این ها است، و آن یاد خدا است که ما را به این ها وادار می کند." دنیا طلبی، انسان را از ذکر و یاد خدا دور می کند. باید از ریاست طلبی و قدرت طلبی و دنیا طلبی و ثروت خواهی بگذریم تا بر غفلت ها خط بطلان بکشیم. یاد خدای بزرگ، ما را دنیا گریز می کند. ادامه دارد .... @alishirazi_ir
آثار و فواید ذکر و یاد الهی ◇ قسمت سوم ¤ علی شیرازی ۵. گره گشایی؛ امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند: «أكْثِرُوا ذِكْرَ اللّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرآنِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النبىِّ صلي الله عليه و آله، فَإنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله عَشْرُحَسَنات - زياد به ياد خدا و ياد مرگ باشيد و قرآن را زياد بخوانيد و بر پيامبر اكرم (ص) فراوان درود بفرستيد كه درود بر رسول خدا (ص) ۱۰ حسنه دارد». آیه الله آقا مجتبی تهرانی در ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ فرمودند: زیاد بر پیغمبر اکرم (ص) درود بفرستید. زیاد صلوات بفرستید. چرا؟ «فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات»؛ یعنی به واسطه هر یک صلوات، دَه حسنه برای انسان نگاشته می شود. این برای انسان، یک جنبه ذخیره ای است. آن هایی که دنبال این هستند که حسنات را ذخیره کنند، ‌از بهترین ذکرها برای این کار صلوات است. ما اذکار زیادی داریم؛ ولی در بین اذکار، ذکر صلوات غیر از مسأله ذخیره حسنه بودنش – که در این روایت هم اشاره شد – خودش کاربرد دارد و گره‏گشا است. ما در بین اذکار دو ذکر داریم که اینها سرآمد اذکار هستند. و آن دو عبارت از «صلوات» و «استغفار» است. این دو ذکر کاربرد گره‏گشایی دارند. دعای ۵۴ صحیفه سجادیه، دعای رفع اندوه و گره گشاست: یا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ كَاشِفَ الْغَمِّ، یا رَحْمَانَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِیمَهُمَا، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّی، وَ اكْشِفْ غَمِّی - اى بردارنده غم و دور كننده اندوه، اى بى ‏اندازه بخشاینده در دنیا و آخرت و بسیار مهربان در آن دو سرا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و غم مرا بردار، و اندوهم را دور ساز. خواندن و مداومت بر تلاوت آیه ۲۵۵ سوره بقره (آیت الکرسی) برای رفع گرفتاری و مشکلات و برای دفع نسیان و تسامح، بسیار موثر است. دعا و تلاوت آیت الکرسی، هر دو ذکرند. ذکرهایی که گره گشایی دارند و مشکلات و سختی ها را حل می کنند. ۶. دوری از استکبار و خودپرستی؛ در آیه های ۲۰۶ و ۲۰۵ سوره اعراف می خوانیم: وَاذْکُرْ رَبَّکَ فی نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَخیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَاْلآصالِ وَلا تَکُنْ مِنَ الْغافِلینَ إِنَّ الَّذینَ عِنْدَ رَبِّکَ لا یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَیُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ یَسْجُدُونَ - پروردگارت را در درون خود،‌‌ از روی تضرع و خوف، آهسته و آرام، صبحگاهان و شامگاهان، یاد کن؛ و از غافلان مباش. به يقين كسانى كه نزد پروردگار تو هستند، از پرستش او تكبر نمى ‏ورزند و او را به پاكى مى‏ ستايند و براى او سجده مى كنند." سجده، ذکر است. ذکری که انسان را در مقابل خدای حکیم ذلیل می کند. انسان را از استکبار و سلطه جویی و زورگویی و خودبرتربینی و خودشیفتگی دور می سازد. ۷. دوری از غفلت؛ در آیه ۲۴ سوره کهف آمده است: وَ اذْكُرْ رَبَّكَ إِذا نَسيتَ وَ قُلْ عَسى أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً - و هرگاه فراموش كردى، پروردگارت را به خاطر بياور؛ و بگو: «اميدوارم كه پروردگارم مرا به راهى روشن‌تر از اين هدايت كند». ذکر خدا، فراموشی و غفلت و تغافل و تسامح را از بین می برد. انسان را در مسیر یاد پروردگار و ذکر الهی به حرکت در می آورد. امام خامنه ای در ۵ مهر ۱۳۷۰ فرمودند: "در روز عزت، در روز ذلت، در روز سختی، در روز راحتی، در روزی که دشمن انسان را محاصره کرده است، در روزی که دشمن با همه عظمت، خودش را بر چشم و وجود انسان تحمیل می کند، و در همه حالات خدا را به یاد داشتن، خدا را فراموش نکردن، به خدا تکیه کردن، از خدا خواستن، این، آن درس بزرگ پیامبر به ماست." توجه دائمی به خدا و یاد خدا، ما را از غفلت و سهل انگاری و مسامحه و نسیان و سستی دور می کند. ادامه دارد ...... @alishirazi_ir
توجه، توجه! به زودی منتشر خواهد شد: نظم جهان در مسیر تغییر و تحول مقاله ای در ۴ قسمت @alishirazi_ir
آثار و فواید ذکر و یاد الهی ◇ قسمت چهارم و پایانی ¤ علی شیرازی ۸. امیدواری؛ خدای حکیم در آیه ۲۱۸ سوره بقره می آورد: إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللهِ وَ اللهُ غَفُورٌ رَحیمٌ - "کسانى که ایمان آورده و کسانى که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نموده‌اند، آن‌ها امید به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است." این هجرت، هجرت از بیت نفسانی را هم در بر می گیرد. در این جهاد، جهاد با نفس نیز مطرح است. مبارزه با نفس، تنها با ذکر و یاد خدا ممکن است. در هجرت صغری نیز انسان با یاد خدا، مهاجر می شود. در جهاد اصغر نیز با یاد خدا، مجاهد بر دشمن غالب می گردد. آینده مهاجر و مجاهد در این هجرت و جهاد، روشن است و مجاهد آینده را زیبا می بیند. امام خامنه ای در ۴ مهر ۱۳۹۸ فرمودند: "اگر امید نباشد هیچ کدام از کارهای بزرگ انجام نمی گیرد." ۹. پیروزی؛ در آیه ۴۵ سوره انفال می خوانیم: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا لَقيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللهَ‌ كَثيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ - اى كسانى ‌كه ايمان آورده‌ايد، هنگامى‌كه [در ميدان نبرد] با گروهى روبرو ‌مى‌شويد، ثابت قدم باشيد و خدا را فراوان ياد كنيد، تا رستگار شويد." فرمود: در میدان جنگ، خدا را زیاد یاد کنید. یاد خدا برنده و پیش رونده است. نباید در این یاد کوتاهی شود. در آیه ۴۲ سوره طه فرمود: اذْهَبْ أَنْتَ وَأَخُوكَ بِآيَاتِي وَلَا تَنِيَا فِي ذِكْرِي - تو و برادرت معجزه ‏هاى مرا [براى مردم] ببريد و در يادكردن من سستى نكنيد." وقتی به یاد خدا بودیم، در میدان جنگ نمی ترسیم. وقتی نترسیدیم، با شجاعت وارد میدان می شویم. وقتی شجاعت، جای ترس را گرفت، پیروزی بر دشمن قطعی می شود. در آیه ۴۶ سوره طه هم فرمود: لَا تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى - نترسيد، من همراه شمايم، مى ‏شنوم و مى ‏بينم." وقتی خداوند بزرگ با ما بود، هیچ‌ دشمنی قادر به شکست ما نیست. یقینا جبهه ی با خدا پیروز است. ۱۰. رفع سختی ها؛ خداوند در آیه ۱۲۴ سوره طه می فرماید: وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى - و هر كس از ياد من دل بگرداند، در حقيقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت و روز رستاخيز او را نابينا محشور مى ‏كنيم. ۱۱. آرامش؛ در آیه ۲۸ سوره رعد فرمود: الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللهِ أَلا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ - آن‌ها كسانى هستند كه ايمان آورده‌اند، و دل‌هايشان به ياد خدا مطمئن (و آرام) است؛ آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دل‌ها آرامش مى‌يابد! وقتی دل آرام بود، غیر از خدا از احدی نمی ترسد و قدرت ظاهری ابرقدرت غرب و دشمنان، هیچ هراسی در دل او ایجاد نمی کند. از مشکلات نمی هراسد و در مقابل سختی ها خم به ابرو نمی آورد. ۱۲. توجه خدا به انسان؛ در آیه ۱۵۲ سوره بقره فرمود: فَاذْكُرُوني أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لي وَ لا تَكْفُرُونِ - پس مرا ياد كنيد، تا شما را ياد كنم؛ ‌و شكر مرا به‌جاى آوريد و [نعمت‌هاى مرا] كفران نكنيد." بنابر این هر چه یاد خدا در دل ما زنده تر شود، خدای حکیم بیشتر به ما عنایت می نماید و به ما توجه می کند. ۱۳. دوری شیطان از انسان؛ خداوند در آیه ۳۶ سوره زخرف می گوید: وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ - و هركس از ياد خداوند رحمان، روى‌گردان شود؛ شيطانى را بر او مسلّط مى‌سازيم كه همواره همنشين او خواهد بود." طبیعتا وقتی ذکر خدا بیان شود، شیطان از صحنه دور می گردد و حق به جای باطل، حکمفرما می شود. ۱۴. دوری از خود فراموشی. در آیه ۱۹ سوره حَشر می فرماید: وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ - و همچون كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا نيز آن‌ها را به «خود فراموشى» گرفتار كرد؛ آن‌ها گناهكارانند. پس اگر خدا فراموش نشود، خود فراموشی نیز ساقط می گردد. یاد خدا، خود آگاهی ایجاد می کند. اگر با ذکر محشور شویم، و دائم الذکر گردیم، سرنوشت من و شما و سرنوشت بشر عوض می شود. @alishirazi_ir
نظم جهان در مسیر تغییر و تحول ○ قسمت نخست ¤ علی شیرازی ما در دل یک پیچ تاریخی مهم‌ در حال حرکتیم. نظم امروز جهان در مسیر تغییر و تحول جدی است و در نظم آینده، امریکا نقشی نخواهد داشت. امام خامنه ای در ۱۱ آبان ۱۴۰۱ فرمودند: "علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد ... یک خطوط اساسی‌ای هست که مطمئنّاً این خطوط اساسی در این نظم جدید هست:" ۱. "خطّ اساسی اوّل عبارت است از انزوای آمریکا؛ آمریکا در نظم جدید جهانی منزوی خواهد بود ... الان آمریکایی‌ها در بسیاری از مناطق دنیا پایگاه دارند؛ در منطقه‌ی ما، در اروپا، در آسیا، پایگاه‌های نظامی با جمعیّت‌های زیاد، پولش را هم از خود آن کشور بیچاره‌ای که در آنجا پایگاه هست میگیرند؛ هزینه‌هایش را او باید تأمین کند و آمریکایی‌ها بخورند و آقایی کنند! این دیگر تمام میشود؛ دست و پای آمریکا از حضور در سراسر جهان جمع خواهد شد. این، آن خطّ اصلی اوّل، از خطوط اساسی نظم جدید آینده‌ی جهان." این سخن، بیانی مستند، متقن و محکم است. تئوریسین های امریکا، سال هاست که بر این نگاه، صحه گذاشته اند. ویکتور دیویس هانسون، نویسنده روزنامه لس آنجلس تایمز، در تحلیلی، امریکا را در سراشیبی سقوط می بیند و عوامل افت قدرت امریکا را تبیین می کند. جوزف رابینت بایدن؛ رئیس جمهور کنونی امریکا نیز در سند راهبرد امنیت ملی ایالات متحده که در سال ۱۴۰۱ منتشر شد، ایران را به عنوان قدرتی معرفی می کند که از طریق نیروهای نیابتی خود، باعث اشاعه موشک و پهپاد می شود و فکر آسیب رساندن به امریکایی ها، از جمله مقامات سابق را در سر دارد. وی در این سند، چین را به عنوان مهم ترین چالش آمریکا معرفی می کند و روسیه را تهدیدی فوری می داند و می افزاید: راهبرد رقبایمان، هم در حوزه های نظامی و هم در حوزه های غیر نظامی کارگر و موثر است. بایدن در این سند می نویسد: "چالش هایی که امروز با آن روبرو هستیم، واقعا بزرگ هستند." وی در ادامه می افزاید: "ما اکنون در یک پیچ تاریخی ایستاده ایم، جایی که انتخاب ها و اولویت ها ی امروز، ما را در مسیری قرار می دهند که موقعیت رقابتی مان را در آینده مشخص می کند." البته بایدن و اتاق فکر امریکا نفهمیده و یا نخواسته اند بفهمند که ضربه اصلی را چه کسی به امریکا می زند. امام در پیام به گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی آورده اند: "مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست. همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید." مشکل امریکای امروز نیز اسلام ستیزی است. مشکلی که منجر به شکسته شدن استخوان های لیبرالیسم خواهد شد و امریکا را منزوی خواهد کرد. ۲. "خطّ اساسی دوّم؛ انتقال قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و حتّی علمی، از غرب به آسیا. امروز قدرتهای غربی هم اقتدار سیاسی دارند، هم اقتدار علمی دارند، هم اقتدار فرهنگی دارند، هم اقتدار اقتصادی دارند؛ یعنی خیلی چیزها دارند، البتّه تعبیر درست‌ترش این است که بگوییم داشتند، و دارند آرام‌آرام از دست میدهند ... در این نظم جدید، این حالت از غرب به آسیا منتقل خواهد شد. آسیا خواهد شد مرکز دانش، مرکز اقتصاد، مرکز قدرت سیاسی، مرکز قدرت نظامی." اگر پیام‌ امام به گورباچف را مرور کنیم، واقعیت سخنان حکیمانه رهبرمان روشن تر می شود. ایشان می فرمایند: الف: "امروز اگر مارکسیسم در روش های اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است، دنیای غرب هم در همین مسائل، البته به شکل دیگر، و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است." ب: "برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست." ج: "مشکل اصلی شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدا هستی و آفرینش است." همان مشکلاتی که شوروی را ساقط کرد، امریکا را به انزوا برده است. امریکا از اسلام و ایران و جبهه مقاومت سیلی می خورد. ادامه دارد .... @alishirazi_ir
نظم جهان در مسیر تغییر و تحول ○ قسمت دوم ¤ علی شیرازی ۳. "خطّ اساسی سوّم: فکر مقاومت و جبهه‌ی مقاومت در مقابل زورگویی گسترش خواهد یافت، که مبتکرش جمهوری اسلامی است. چون اروپایی‌ها از وقتی که انقلاب صنعتی شد و جلو افتادند و استعمار را شروع کردند، مردم دنیا را و کشورهای دنیا را عادت دادند به اینکه سلطه‌پذیری و سلطه‌جویی دو حصّه‌ی متقابل حتمی دنیا است؛‌ یعنی دنیا تقسیم میشود به دولتهای سلطه‌گر، و قدرتها و دولتها و کشورهای سلطه‌پذیر؛ این [وضع ] بوده و این نظام سلطه چند قرن ادامه پیدا کرده. همه قبول داشتند که بایستی سلطه‌ی قدرتهای غربی را قبول کنند، حتّی فرهنگ آنها را قبول کنند، حتّی نامگذاری آنها را قبول کنند. ... این روحیه‌ی مقاومت در مقابل زورگویی و قدرت‌طلبی و سلطه‌طلبی قدرتهای سلطه‌گر را جمهوری اسلامی به وجود آورد. اول کسی که در دنیا گفت "نه شرقی و نه غربی" امام بزرگوار ما بود؛ نه شرقی و نه غربی. آن روز قدرت دنیا تقسیم شده بود بین آمریکا و شوروی. ایشان فرمود: نه این، نه آن ... این روحیه، این منطق، این حرف قرص و محکم رواج پیدا کرده. امروز در منطقه‌ی ما خیلی‌ها هستند که خودشان را وابسته به جبهه‌ی مقاومت میدانند، اهل مقاومتند، معتقد به مقاومتند و مقاومت هم میکنند و در موارد بسیاری نتیجه هم میگیرند ... من سه مورد از خطوط اساسی را گفتم: انزوای آمریکا، انتقال قدرت به آسیا، گسترش جبهه‌ی مقاومت و منطق مقاومت؛ البتّه چیزهای دیگری هم میشود گفت، در ذهن من هم هست، حالا مسائل اساسی‌تر اینها است." این سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی، ما را به یاد حرف محکم و متقن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به آخرین رهبر بلوک شرق؛ شوروی سابق می اندازد، که فرمود: " امروز دیگر دولت های همسو با شما که دلشان برای وطن و مردمشان می تپد، هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منابع زیرزمینی و روزمینی کشورشان را برای اثبات موفقیت کمونیسم، که صدای شکستن استخوان هایش هم به گوش فرزندانشان رسیده است، مصرف کنند." امام خمینی همچنین در بیانی دیگر فرمودند: ما در صدد خشکانیدن ریشه های فاسد رژیم صهیونیستی، سرمایه داری و کمونیسم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته ایم، به لطف و عنایت خداوند بزرگ نظام هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده اند، نابود کنیم و نظام رسول الله (ص) را در جهان استکبار ترویج نماییم و دیر یا زود ملت های دربند شاهد آن خواهند بود. امروز ما شاهد به شکوفه نشستن این تدبیر حکیمانه امام خمینی، با درایت و مدیریت زیبای امام خامنه ای هستیم. ترامپ، نمایی از این واقعیت را برملا می کند و در دوران ریاست جمهوریش بر امریکا، می گوید: "۷ تریلیون دلار خرج کردیم، حالا باید در تاریکی و مخفیانه به عراق سفر کنیم!" امروز انزوای امریکا از دوران ترامپ بیشتر شده و بایدن معتقد به بی رنگ شدن نقش امریکا در نظام جدید دنیا است. ● نقش ایران در نظم آینده جهان رهبر حکیممان می فرمایند: "در این دنیای جدید ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار میگیرد؟ جایگاه کشور عزیز ما کجا است؟ این، آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این، آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ این آن چیزی است که جوان ایرانی میتواند انجام بدهد. ما میتوانیم در این نظم جدید یک جایگاه برجسته‌ای داشته باشیم؛ میتوانیم. چرا؟" برای خاطر اینکه کشور ما یک خصوصیّات برجسته‌ای دارد که خیلی از کشورهای دیگر ندارند: الف: "اوّلاً نیروی انسانی؛ ما نیروی انسانی بسیار خوبی داریم؛ یعنی هوش و استعداد جوان ایرانی از متوسّط هوش و استعداد دنیا بالاتر است ... بنابراین اوّلین امتیاز ما، امتیاز نیروی انسانی است." ب: "امتیاز دوّم، نیروهای طبیعت، طبیعت کشور؛ ما در کشور منابعی داریم که تنوّع منابع طبیعی در کشور ما جزو کم‌نظیرترین تنوّعها در دنیا است ... ما بیشتر از اندازه‌ی ملّت خودمان منابع طبیعی‌مان سرشارند ... من فلزها را گفتم، گیاهان هم همین جورند، گیاهان دارویی هم همین جورند، معادن هم همین جورند؛ از این جهت ما خیلی ثروتمندیم ... این هم یک نقطه‌ی اساسی دیگر." ج: "کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیّت جغرافیایی؛ ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشه‌ی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطه‌ی حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما میتوانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما میتوانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی میتوانیم در دنیا باشیم." ادامه دارد .... @alishirazi_ir
نظم جهان در مسیر تغییر و تحول ○ قسمت سوم ¤ علی شیرازی د: "از همه‌ی این چند امتیاز مهم‌تر، منطق حکومتی و تمدّنی ما است که همان جمهوری اسلامی است. ما جمع کردیم بین جمهوری و بین اسلامی؛ جمع کردیم بین حضور مردم و آراء مردم و معارف الهی؛ جمع بین این دو کارِ آسانی نیست، [ولی] ما این کار را به توفیق الهی انجام دادیم ... منطق، یک منطق جدیدی است در دنیا." این منطق جدید و قوی می تواند انسان های جهان را در مسیر رشد و تعالی قرار بدهد. اماممان در پیام به گورباچف آوردند: "جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلا اعتقادی نظام شما را پر کند." امروز قدرت جمهوری اسلامی بیش از گذشته است و به راحتی می تواند خلا اعتقادی نظام استکباری امریکا را پر کند و جهان با محوریت توحید و اسلام ناب محمدی را شکل بدهد. ● تکلیف امروز ما چیست؟ برای ایفای درست نقش خود در نظم آینده جهان، تکالیفی بر دوش همه ماست که به برخی از آن اشاره می کنیم: ۱. رهبر حکیممان در ۹ تیر ۱۳۹۷ فرمودند: اساساً حیات یک ملّت و بالندگی یک ملّت، وابسته به این است که مؤلّفه‌های قدرت و عناصر قدرت را در خود تقویت کند و آنها را در جای لازم و بهنگام، مورد بهره‌برداری و استفاده قرار بدهد. ایشان در ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ فرمودند: مراد من از قوی تر شدن، فقط در زمینه ی نظامی و امنیتی نیست، البته در آنجاها باید قوی شد، اما در زمینه اقتصادی باید قوی بشوید، در زمینه فرهنگی باید قوی بشوید، در زمینه حفظ هویت اسلامی و انقلابی باید روز به روز قوی تر و عمیق تر بشوید. معظم له در ۳ فروردین ۱۳۹۹ فرمودند: ابعاد قوت ابعاد وسیعی است؛ ابعاد اقتصادی دارد، قوت اقتصادی، قوت علمی، قوت فرهنگی، قوت سیاسی - که زمینه ساز قوت سیاسی، استقلال سیاسی است - و قوت تبلیغی. با گذشت زمان، عرصه های دیگری برای تقویت کشور و ملت به وجود می آید ... امروز حفظ جمعیت جوان کشور یکی از ابزارهای قوت است ... امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است ... قوت در زمینه ی بهداشت و درمان حیاتی است. اماممان در ۳ آبان ۱۳۹۶ فرمودند: راه مقابله‌ی با دشمن این است که ما بعکس و برخلاف خواسته‌ی او، روی عناصر اقتدار خودمان تکیه کنیم. معظم له در ۹ تیر ۱۳۹۷ می فرمایند: اقتدار این است که یک ملّتی از درون بجوشد؛ هم علم را، هم نظامیگری را، هم سازندگی را، هم پیشرفت را، هم عزّت بین‌المللی را برای خود کسب کند. اینها مؤلّفه‌های اقتدار ملّت ایران است؛ این را شما امروز دارید، خوبش را هم دارید، ظرف پُرش را هم دارید به توفیق الهی؛ باید از این عناصر قدرت، بجا و بهنگام استفاده بشود. ایشان در ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ فرمودند: یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت درونی، حفظ روحیّه‌ی انقلابیگری است در مردم؛ بخصوص در جوانها. سعی دشمنان این است که جوان ما را لاابالی بار بیاورند، نسبت به انقلاب بی‌تفاوت بار بیاورند، روحیّه‌ی حماسه و انقلابیگری را در او بکُشند و از بین ببرند؛ جلوی این باید ایستاد. جوان، روحیّه‌ی انقلابیگری را باید حفظ کند ... باید به روحیّه‌ی انقلابیگری تشویق کرد؛ این روحیّه است که کشور را حفظ میکند، از کشور دفاع میکند؛ این روحیّه است که در هنگام خطر به داد کشور میرسد. ادامه دارد .... @alishirazi_ir