eitaa logo
اصول کافی
293 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
شرح اصول کافی - اقبال نیا https://eqbalnia.ir/kafi
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۴ ۱۴۰۱/۲/۵ 🔷 مطالعه و مذاکره‌ی اصول کافی در این مباحثه. 🔶مراد از در روایات. 🔷حکم حفظ معلمین سایر علوم. 🔶معنای ذکر الله. 🔷با چه کسانی کنیم؟. 🔶فضیلت و اهمیت مجالست با مورد وثوق. 🔷توضیحاتی پیرامون و بُخل در علم. 🔶تعلیم دادن از طرف عالم و سوال کردن از طرف ، وظیفه‌ی طرفینی است. 🔷 و ی علم و ملاقات اخوان دینی در منزل‌ها. 🔶تعلیم علوم و مستحب. https://eqbalnia.ir/1157/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۵ ۱۴۰۱/۲/۷ 🔷حرمت اعتقاد و بدون علم. 🔶مراد از علم، است. 🔷لزوم توقف و و سکوت بر جاهل. 🔶دو مهمِ خداوند بر عهده‌ی بندگان. 🔷نتیجه‌ی خطای علماء در ارتباط با ایشان چیست؟ 🔶حرمت و معنای آن. 🔷 کردن آنچه که به بطلان آن علم نداریم. 🔶لزوم همراهی علم و معرفت و و عمل. 🔷هر اعتقادی عملی دارد. https://eqbalnia.ir/1234/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۶ ۱۴۰۱/۳/۱۲ 🔷معنای کردن به علم. 🔶محور طلب علم باید باشد. 🔷علم و عمل اعتقادی و آثار سوء ترک عمل اعتقادی. 🔶معنای طول و اتباع هوی. 🔷 مختلف عمل به علم. 🔶اثر نفس عالم عامل بر نفوس مردم. 🔷معنای استعمال علم. 🔶لزوم اخذ به قطعیات و محکمات برای مقابله با . 🔷، شک، کفر. 🔶تعریف به علم. https://eqbalnia.ir/1171/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۷ ۱۴۰۱/۳/۱۴ 🔷لزوم اجتناب از عالمی که دنیاست. 🔶معنای تبعیت عالم از . 🔷انواع نیت‌های ظلمانی علماء از کسب علم. 🔶احکام و انواع درآمد به وسیله‌ی علوم اهل‌بیت. 🔷آثار عامدانه و جاهلانه. 🔶استراحت با حکمتهای لطیف و دقیق. 🔷صفات حقیقی. 🔶 بندی سه گانه‌ی طلاب علم در کلام امام صادق ع. 🔷معنای حفظ کردن حدیث. https://eqbalnia.ir/1205/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۸ ۱۴۰۱/۳/۱۶ 🔷 و ، حقیقت عبودیت است. 🔶حرمت نسبت دادن شخصی به دین. 🔷 چهارگانه‌ی علوم در کلام امام صادق علیه‌السلام. 🔶کیفیت اداء . 🔷تناسب بندی شیعیان با میزان روایت‌گری ایشان از ائمه علیهم‌السلام. 🔶 ابناء ما یحسنون(مردم، فرزند آنچه هستند که آن را نیکو انجام می‌دهند) 🔷حسن و انکار . 🔶اهمیت، لزوم، انواع و نقش حدیث. https://eqbalnia.ir/1210/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۹ ۱۴۰۱/۳/۱۸ 🔷معنای ی مبارکه‌ی (الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ) 🔶بیان مسائل مربوط به به معنا کردن حدیث. 🔷پاسخ به بعضی از شبهات و دفاع از کتب حدیث و آنها و لزوم تمسک به الفاظ احادیث. 🔶 الهی و معنوی خداوند نسبت به احادیث. 🔷دستور اهلبیت به و احادیث. 🔶عمده در احادیث، معنا است نه . 🔷جواز دادن احادیثِ هر کدام از ائمه به امام دیگر. 🔶جمیع کلمات اهلبیت، حدیث است. 🔷جواز حدیث و احکام آن‌. 🔶اصل در نقل ، دقت در حفظ کلمات است. https://eqbalnia.ir/1214/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۰ ۱۴۰۱/۳/۲۱ 🔷توحید در . 🔶یکی از معانی در قرآن. 🔷اطاعت فقط از امام معصوم جایز است. 🔶معنای رجوع به ، مصونیت از خطا نیست. 🔷بر لازم است اگر اشتباه عالِم برای او واضح شد در ان مسئله از او تقلید نکند. 🔶اجازه نداریم بدون دلیل از علماء کنیم؛ باید صفات عالم حق احراز شود. 🔷جواز تقلید در فروعات و اخلاق و احکام. 🔶 و تبعیت شیعه از امام معصوم باید در حد اعلی باشد. 🔷ریشه‌ی وقوع و . 🔶نحوه ی پایه‌گذاری و جریان در جامعه. https://eqbalnia.ir/1217/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲ 🔷ارتباط رای و قیاس با بدعت. 🔶تعریف بدعت. 🔷ارتباط روایات این باب با صفات علماء ضاله. 🔶تناقض در کلام اهل بدعت قطعی است. 🔷اهل بدعت، ظاهری کاملا دینی دارند و در سطح علماء هستند. 🔶علت عدم توفیق اهل بدعت نسبت به توبه. 🔷فرق بین عالم و جاهل در اجمال و تفصیل و پاسخ به شبهات است. 🔶نقش توکل و دعا در نجات یافتن از بدعت. 🔷اهمیت اظهار پشیمانی و عذرخواهی نسبت به اشتباهات. 🔶بیان صفات و حالات درونی اهل بدعت در کلام امیرالمومنین علیه السلام. https://eqbalnia.ir/1219/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۲ ۱۴۰۱/۳/۲۶ 🔷لزوم پرهیز از اظهار نظر شخصی در امور دینی. 🔶هر مطلبی که از غیر از طریق وحی به خداوند نسبت داده شود بدعت است. 🔷استقلال و استبداد به رای و نظر، زمینه ساز بدعت است. 🔶تقسیم قیاس به دو قسمت: در سنت و بعد از سنت. 🔷حرمت قیاس به علت عدم توانایی عموم مردم به سازوکار شریعت است. 🔶روایات حرمت قیاس نشانگر عظمت و پیچیده بودن دین و شریعت است. 🔷ارتباط حرمت قیاس با خاتمیت رسول الله ص 🔶در شکل گیری بدعت، نسبت دادن به خدا و وحی و دین محوریت دارد. 🔷در اعتقادات و اخلاق هم قیاس معنا دارد. 🔶اهمیت و جایگاه علم و اطمینان، در نسبت دادن مطالب، به دین. 🔷رسول الله هرآنچه برای بشر الی یوم القیامة لازم بوده را آورده اند. 🔶شیطان، اولین قیاس کننده بود و بیان قیاس او و خطایش در قیاس. https://eqbalnia.ir/1238/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۳ ۱۴۰۱/۳/۳۰ 🔷عظمت و شمولیت قرآن نسبت به جمیع علوم. 🔶عظمت و شمولیت سنت و احادیث. 🔷کیفیت اشتمال قران بر جمیع علوم. 🔶مراد از این باب از احادیث، دوری از اجتهاد به رای است. 🔷اخذ به سنت، اخذ به قران است. 🔶هیچ واقعه ای خالی از حکم نیست. 🔷تمام احادیث، شرح و تفسیر قرآن است. 🔶توضیح درباره ی دوران جاهلیت و ارتباط آن با اواخر غیبت کبری. 🔷فضای جامعه ی اسلامی در عصر خلفاء غاصبین. https://eqbalnia.ir/1240/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۴ ۱۴۰۱/۴/۲ 🔷شناخت فضای جامعه‌ی اسلامی پس از شهادت رسول الله ص. 🔶انتشار احادیث دروغین و جعل حدیث عمدی از جانب عده‌ای منافق. 🔷اصالت، در کتب حدیثی اهل سنت، جعل و بطلان است. 🔶اصالت، در کتب حدیثی شیعه صحت و اعتبار است. 🔷اهمیت علم به ناسخ و منسوخ و عام و خاص و محکم و متشابه در روایات. 🔶اهلبیت بین شیعیانشان اختلاف انداختند. 🔷وسعت در اخذ به احادیث مختلف. 🔶تفاوت اختلافاتی که ریشه در اختلاف روایات دارد با اختلافاتی که ریشه در اجتهاد به رای و قیاس دارد. https://eqbalnia.ir/1244/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۵ ۱۴۰۱/۴/۴ 🔷جایگاه تخییر در اختلاف احادیث. 🔶اختلاف احادیث به عنوان عام و خاص. 🔷رجوع به طاغوت در منازعات. 🔶جایگاه فقهاء در رفع منازعات و خصومات. 🔷معنای موافقت و مخالفت روایات با قرآن. 🔶در مواجهه با احادیث مختلف، مهم، حالت تسلیم است. 🔷اهمیت مطابقت نیت و اعتقاد و عمل با سنت رسول الله ص. 🔶ملاک در حجیت احادیث، تطابق مضمون آن با محکمات است. https://eqbalnia.ir/1248/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia