eitaa logo
اصول کافی
265 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
شرح اصول کافی - اقبال نیا https://eqbalnia.ir/kafi
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب العقل کافی جلسه ۶ 🔷ادامه‌ی شرح حدیث ۱۲ 🔶دایره ی حجیت عقل و رابطه ی آن با تعالیم اهل‌بیت 🔷تعریف انسانیت از نظر امام سجاد علیه السلام و رابطه ی انسانیت با حمد و شکر. 🔶چگونه خوردن مال حرام موجب مقابله با حق می‌شود. 🔷مذمت طمع در دنیا. https://eqbalnia.ir/1067/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
کتاب العقل کافی جلسه ۷ 🔷ادامه‌ی شرح احادیث ۱۲ 🔶رابطه‌ی دنیا و آخرت (اخرت، باطنِ دنیاست) 🔷ظاهر و باطن کربلا بر سپاه نور و ظلمت. 🔶حسنات و ذنوب دنیوی و برزخی و اخروی‌. 🔷تضرع در دعاء، راه ازدیاد عقل است. 🔶قوه‌ی عقل علمی و عملی باید تابع اولیاء خداوند باشد. 🔷تفاوت عبادت عقل و عبادت‌های عاقلانه. 🔶عاقل خود را از همه بدتر و همه را از خود بهتر می‌انگارد. https://eqbalnia.ir/1071/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
کتاب العقل کافی جلسه ۸ 🔷ادامه‌ی شرح حدیث ۱۲ و شرح حدیث ۱۳ 🔶عاقل خود را از همه بدتر و همه را از خود بهتر می‌انگارد. 🔷معنای کلام امام سجاد علیه‌السلام که فرمودند: من از ذره هم کمترم. 🔶معنای مروّت. 🔷معنای صدر مجلس که جای عاقل است. 🔶مجموعه‌ی قوای عاقل متعادل و متوازن است. 🔷پوشاندن اخلاق‌های بد به وسیله‌ی اخلاق‌های خوب. https://eqbalnia.ir/1092/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
کتاب العقل کافی جلسه ۹ 🔷شرح حدیث ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ 🔶تجلی عقل و جنودش در مقام بشری اهل‌بیت 🔷رابطه‌ی شناخت عقل و جهل با تحلیل تاریخ اسلام. 🔶اقبال و ادبار عقل و جهل. 🔷امتحان عقل و جهل در مبدء وجودی ایشان. 🔶از جهل، غیر از ظلمت صادر نمی‌شود. 🔷معیت مومن با اهل‌بیت، معیت طولی تبعی است نه معیت عرضی. 🔶معنای حسن خلق. 🔷کثرت عبادت با کمال عقل ملازمه ندارد. https://eqbalnia.ir/1107/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
کتاب العقل کافی جلسه ۱۰ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ شرح حدیث ۲۰ و ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ 🔷علت تنوع انبیاء. 🔶نکاتی پیرامون وجوه قرآن. 🔷کیفیت دلالت علمی اهل‌بیت بر حقانیت ایشان. 🔶بیان معنای قرار گرفتن دست خداوند بر رووس مومنین و تکمیل . 🔷تفاوت نبی و در حجیت. 🔶معنای عقل . 🔷 مومنین کامل که صاحب عقل مستنیر هستند. 🔷معنا و نتایج در توحید. https://eqbalnia.ir/1129/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
کتاب العقل کافی جلسه ۱۱ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شرح حدیث ۲۴ تا آخر کتاب العقل و الجهل 🔷معنای نعبد و ایاک نستعین 🔶رابطه‌ی عالم با عنصری. اعطاء عقل به در پشت پدر. 🔷رابطه‌ی و توازن قُوا. 🔶رابطه‌ی و عقل و فهم. 🔷لزوم آگاهی به زمان و نقش آن در مقابله‌ی به . 🔶عقل و پذیری. 🔷اهمیت توجه به عالَم. 🔶درک از ضعف و نقص خودش و حکم عقل بر لزوم رجوع به حجت‌های الهی. https://eqbalnia.ir/1141/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
کتاب فضل العلم - اصول کافی جلسه ۱ ۱۴۰۱/۲/۲۴ 🔷معلّم باید باشد. 🔶، به لحاظ اهمیت، درجات دارد. 🔷نتیجه‌ی علم، باید نسبت به خداوند باشد. 🔶طلب علمی است که موجب تقرب به خداوند شود. 🔷 علم، نهایت ندارد‌. 🔶بیرون از فرمایشات اهل‌بیت، علمی نیست. 🔷لزوم حصول در دین. 🔶تقسیم علوم دینی به اعتقادات، و احکام. 🔷وجود عادل و فایده‌ی وجود ایشان. https://eqbalnia.ir/1146/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
کتاب فضل العلم - اصول کافی جلسه ۲ ۱۴۰۱/۲/۲۶ 🔷لزوم شناخت علماء حقه و علماء ضاله. 🔶لزوم حصول و بی نیازی در مطالب علمی از غیر از اهل‌بیت. 🔷 امت اسلامی پس از رسول الله (ص) به سه دسته. 🔶مقایسه ی عالمی که حدیث است با عابد. 🔷فضیلت کسب علم و شرکت در علم. 🔶معنای اشیاء، برای طالب علم. 🔷ذکر شدن عالمِ عامل، در آسمانها، به عظمت. https://eqbalnia.ir/1150/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۳ ۱۴۰۱/۲/۳ 🔷لزوم همراهی علم با و وقار و سکوت. 🔶تاثیر عالم، در سیر تعلیم و تعلم. 🔷لزوم معلم و متعلم نسبت به یکدیگر. 🔶ملاک شناخت علماء حقه از علماء تولی و است. 🔷معنای لزوم علمی برای علماء. 🔶آداب با علماء و لزوم رعایت احترام ایشان. 🔷تاثیر عالِم در ملکوت عالَم. https://eqbalnia.ir/1154/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۴ ۱۴۰۱/۲/۵ 🔷 مطالعه و مذاکره‌ی اصول کافی در این مباحثه. 🔶مراد از در روایات. 🔷حکم حفظ معلمین سایر علوم. 🔶معنای ذکر الله. 🔷با چه کسانی کنیم؟. 🔶فضیلت و اهمیت مجالست با مورد وثوق. 🔷توضیحاتی پیرامون و بُخل در علم. 🔶تعلیم دادن از طرف عالم و سوال کردن از طرف ، وظیفه‌ی طرفینی است. 🔷 و ی علم و ملاقات اخوان دینی در منزل‌ها. 🔶تعلیم علوم و مستحب. https://eqbalnia.ir/1157/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۵ ۱۴۰۱/۲/۷ 🔷حرمت اعتقاد و بدون علم. 🔶مراد از علم، است. 🔷لزوم توقف و و سکوت بر جاهل. 🔶دو مهمِ خداوند بر عهده‌ی بندگان. 🔷نتیجه‌ی خطای علماء در ارتباط با ایشان چیست؟ 🔶حرمت و معنای آن. 🔷 کردن آنچه که به بطلان آن علم نداریم. 🔶لزوم همراهی علم و معرفت و و عمل. 🔷هر اعتقادی عملی دارد. https://eqbalnia.ir/1234/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۶ ۱۴۰۱/۳/۱۲ 🔷معنای کردن به علم. 🔶محور طلب علم باید باشد. 🔷علم و عمل اعتقادی و آثار سوء ترک عمل اعتقادی. 🔶معنای طول و اتباع هوی. 🔷 مختلف عمل به علم. 🔶اثر نفس عالم عامل بر نفوس مردم. 🔷معنای استعمال علم. 🔶لزوم اخذ به قطعیات و محکمات برای مقابله با . 🔷، شک، کفر. 🔶تعریف به علم. https://eqbalnia.ir/1171/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۷ ۱۴۰۱/۳/۱۴ 🔷لزوم اجتناب از عالمی که دنیاست. 🔶معنای تبعیت عالم از . 🔷انواع نیت‌های ظلمانی علماء از کسب علم. 🔶احکام و انواع درآمد به وسیله‌ی علوم اهل‌بیت. 🔷آثار عامدانه و جاهلانه. 🔶استراحت با حکمتهای لطیف و دقیق. 🔷صفات حقیقی. 🔶 بندی سه گانه‌ی طلاب علم در کلام امام صادق ع. 🔷معنای حفظ کردن حدیث. https://eqbalnia.ir/1205/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۸ ۱۴۰۱/۳/۱۶ 🔷 و ، حقیقت عبودیت است. 🔶حرمت نسبت دادن شخصی به دین. 🔷 چهارگانه‌ی علوم در کلام امام صادق علیه‌السلام. 🔶کیفیت اداء . 🔷تناسب بندی شیعیان با میزان روایت‌گری ایشان از ائمه علیهم‌السلام. 🔶 ابناء ما یحسنون(مردم، فرزند آنچه هستند که آن را نیکو انجام می‌دهند) 🔷حسن و انکار . 🔶اهمیت، لزوم، انواع و نقش حدیث. https://eqbalnia.ir/1210/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۹ ۱۴۰۱/۳/۱۸ 🔷معنای ی مبارکه‌ی (الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ) 🔶بیان مسائل مربوط به به معنا کردن حدیث. 🔷پاسخ به بعضی از شبهات و دفاع از کتب حدیث و آنها و لزوم تمسک به الفاظ احادیث. 🔶 الهی و معنوی خداوند نسبت به احادیث. 🔷دستور اهلبیت به و احادیث. 🔶عمده در احادیث، معنا است نه . 🔷جواز دادن احادیثِ هر کدام از ائمه به امام دیگر. 🔶جمیع کلمات اهلبیت، حدیث است. 🔷جواز حدیث و احکام آن‌. 🔶اصل در نقل ، دقت در حفظ کلمات است. https://eqbalnia.ir/1214/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۰ ۱۴۰۱/۳/۲۱ 🔷توحید در . 🔶یکی از معانی در قرآن. 🔷اطاعت فقط از امام معصوم جایز است. 🔶معنای رجوع به ، مصونیت از خطا نیست. 🔷بر لازم است اگر اشتباه عالِم برای او واضح شد در ان مسئله از او تقلید نکند. 🔶اجازه نداریم بدون دلیل از علماء کنیم؛ باید صفات عالم حق احراز شود. 🔷جواز تقلید در فروعات و اخلاق و احکام. 🔶 و تبعیت شیعه از امام معصوم باید در حد اعلی باشد. 🔷ریشه‌ی وقوع و . 🔶نحوه ی پایه‌گذاری و جریان در جامعه. https://eqbalnia.ir/1217/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲ 🔷ارتباط رای و قیاس با بدعت. 🔶تعریف بدعت. 🔷ارتباط روایات این باب با صفات علماء ضاله. 🔶تناقض در کلام اهل بدعت قطعی است. 🔷اهل بدعت، ظاهری کاملا دینی دارند و در سطح علماء هستند. 🔶علت عدم توفیق اهل بدعت نسبت به توبه. 🔷فرق بین عالم و جاهل در اجمال و تفصیل و پاسخ به شبهات است. 🔶نقش توکل و دعا در نجات یافتن از بدعت. 🔷اهمیت اظهار پشیمانی و عذرخواهی نسبت به اشتباهات. 🔶بیان صفات و حالات درونی اهل بدعت در کلام امیرالمومنین علیه السلام. https://eqbalnia.ir/1219/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۲ ۱۴۰۱/۳/۲۶ 🔷لزوم پرهیز از اظهار نظر شخصی در امور دینی. 🔶هر مطلبی که از غیر از طریق وحی به خداوند نسبت داده شود بدعت است. 🔷استقلال و استبداد به رای و نظر، زمینه ساز بدعت است. 🔶تقسیم قیاس به دو قسمت: در سنت و بعد از سنت. 🔷حرمت قیاس به علت عدم توانایی عموم مردم به سازوکار شریعت است. 🔶روایات حرمت قیاس نشانگر عظمت و پیچیده بودن دین و شریعت است. 🔷ارتباط حرمت قیاس با خاتمیت رسول الله ص 🔶در شکل گیری بدعت، نسبت دادن به خدا و وحی و دین محوریت دارد. 🔷در اعتقادات و اخلاق هم قیاس معنا دارد. 🔶اهمیت و جایگاه علم و اطمینان، در نسبت دادن مطالب، به دین. 🔷رسول الله هرآنچه برای بشر الی یوم القیامة لازم بوده را آورده اند. 🔶شیطان، اولین قیاس کننده بود و بیان قیاس او و خطایش در قیاس. https://eqbalnia.ir/1238/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۳ ۱۴۰۱/۳/۳۰ 🔷عظمت و شمولیت قرآن نسبت به جمیع علوم. 🔶عظمت و شمولیت سنت و احادیث. 🔷کیفیت اشتمال قران بر جمیع علوم. 🔶مراد از این باب از احادیث، دوری از اجتهاد به رای است. 🔷اخذ به سنت، اخذ به قران است. 🔶هیچ واقعه ای خالی از حکم نیست. 🔷تمام احادیث، شرح و تفسیر قرآن است. 🔶توضیح درباره ی دوران جاهلیت و ارتباط آن با اواخر غیبت کبری. 🔷فضای جامعه ی اسلامی در عصر خلفاء غاصبین. https://eqbalnia.ir/1240/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۴ ۱۴۰۱/۴/۲ 🔷شناخت فضای جامعه‌ی اسلامی پس از شهادت رسول الله ص. 🔶انتشار احادیث دروغین و جعل حدیث عمدی از جانب عده‌ای منافق. 🔷اصالت، در کتب حدیثی اهل سنت، جعل و بطلان است. 🔶اصالت، در کتب حدیثی شیعه صحت و اعتبار است. 🔷اهمیت علم به ناسخ و منسوخ و عام و خاص و محکم و متشابه در روایات. 🔶اهلبیت بین شیعیانشان اختلاف انداختند. 🔷وسعت در اخذ به احادیث مختلف. 🔶تفاوت اختلافاتی که ریشه در اختلاف روایات دارد با اختلافاتی که ریشه در اجتهاد به رای و قیاس دارد. https://eqbalnia.ir/1244/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم جلسه ۱۵ ۱۴۰۱/۴/۴ 🔷جایگاه تخییر در اختلاف احادیث. 🔶اختلاف احادیث به عنوان عام و خاص. 🔷رجوع به طاغوت در منازعات. 🔶جایگاه فقهاء در رفع منازعات و خصومات. 🔷معنای موافقت و مخالفت روایات با قرآن. 🔶در مواجهه با احادیث مختلف، مهم، حالت تسلیم است. 🔷اهمیت مطابقت نیت و اعتقاد و عمل با سنت رسول الله ص. 🔶ملاک در حجیت احادیث، تطابق مضمون آن با محکمات است. https://eqbalnia.ir/1248/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
17.mp3
30.45M
اصول کافی_کتاب الدعاء جلسه هفدهم ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ 🔷تفاوت استغفار و . 🔶معنای . 🔷معنای واژه‌ی در روایات. 🔶تاثیر در تحقق استغفار. 🔷معنای کردن خداوند. 🔶پنج وجه برای معصومین علیه‌السلام. https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
18.mp3
29.42M
اصول کافی_کتاب الدعاء جلسه هجدهم ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ 🔷 بدل از عبادت. 🔶 به وعده و ضمانت اهل‌بیت. 🔷 سنجی بین فقر و غنا ، عزت و ذلت ، صحت و مرض و... 🔶معنای الاعمال. 🔷دستور علماء و روزانه. 🔶اهمیت برای دینی. https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۱ ۱۴۰۱/۴/۶ 🔷 که اهل‌بیت مطرح فرموده اند، نوعا تذکر و تنبه است. و نیز عمدتا از راه آیات، بر وجود خداوند استدلال کرده‌اند. 🔶سه روش بررسی توحیدی. 🔷شرح حدیث اول: برخورد خوب امام صادق با آن . 🔶رابطه‌ی اسم و مسمی. و ارتباط اسم با توحیدی. 🔷اهمیت و بدیهیات، در استدلالات توحیدی. 🔶به حکم ، انکار امری که به اطراف ان یقین نداریم قبیح و غلط است. 🔷قاعده‌ی عقلی وجوب دفع محتمل و جلب منفعت محتمل. 🔶رابطه‌ی اجزاء مجموعه‌ی منظم و دلالت آن بر دهنده. 🔷بیان استدلال بر اینکه نمی‌تواند نظم دهنده باشد. 🔶رابطه‌ی انبیاء با اثبات توحید. https://eqbalnia.ir/1251/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید جلسه ۲ ۱۴۰۱/۴/۹ 🔷علت نوع نگاه غلط کفار به . 🔶رعایت اصول ایمانی مومن، ضرری به دنیای نمی‌زند. 🔷لازمه‌ی و برهانی بودن مطلب، این نیست که همه بپذیرند. 🔶راه پی بردن به خداوند، مشاهده‌ی الهی است. 🔷پی بردن به خداوند از راه: معجزات انبیاء، دقت در پدیده‌های آفاقی، دقت در حالات نفسانی. 🔶فطرت پاک و ظلمانی. 🔷لزوم شناخت صفات . 🔶 حادث و قدیم. 🔷دلیل بر اجسام. 🔶امکان تغییر و زوال، درباره‌ی ، محال است. 🔷تلازم‌ با حدوث و تلازم قدیم با عدم امکان تغییر و زوال. https://eqbalnia.ir/1258/ https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia