اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۴
۱۴۰۱/۲/۵
🔷#روش مطالعه و مذاکرهی اصول کافی در این مباحثه.
🔶مراد از #علماء در روایات.
🔷حکم حفظ #احترام معلمین سایر علوم.
🔶معنای ذکر الله.
🔷با چه کسانی #مجالست کنیم؟.
🔶فضیلت و اهمیت مجالست با #برادران مورد وثوق.
🔷توضیحاتی پیرامون #جود و بُخل در علم.
🔶تعلیم دادن از طرف عالم و سوال کردن از طرف #جاهل، وظیفهی طرفینی است.
🔷#فوائد #مذاکره و #مباحثه ی علم و ملاقات اخوان دینی در منزلها.
🔶تعلیم علوم #واجب و مستحب.
https://eqbalnia.ir/1157/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۵
۱۴۰۱/۲/۷
🔷حرمت اعتقاد و #افتاء بدون علم.
🔶مراد از علم، #وحی است.
🔷لزوم توقف و #احتیاط و سکوت بر جاهل.
🔶دو #حقِ مهمِ خداوند بر عهدهی بندگان.
🔷نتیجهی خطای علماء در ارتباط با #مقلدین ایشان چیست؟
🔶حرمت #قیاس و معنای آن.
🔷#حرمت #رد کردن آنچه که به بطلان آن علم نداریم.
🔶لزوم همراهی علم و معرفت و #بصیرت و عمل.
🔷هر اعتقادی #اثر عملی دارد.
https://eqbalnia.ir/1234/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۶
۱۴۰۱/۳/۱۲
🔷معنای #عمل کردن به علم.
🔶محور طلب علم باید #عبودیت باشد.
🔷علم و عمل اعتقادی و آثار سوء ترک عمل اعتقادی.
🔶معنای طول #امل و اتباع هوی.
🔷#انواع مختلف عمل به علم.
🔶اثر نفس عالم عامل بر نفوس مردم.
🔷معنای استعمال علم.
🔶لزوم اخذ به قطعیات و محکمات برای مقابله با #شیطان.
🔷#ریب، شک، کفر.
🔶تعریف #مستاکل به علم.
https://eqbalnia.ir/1171/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۷
۱۴۰۱/۳/۱۴
🔷لزوم اجتناب از عالمی که #مفتون دنیاست.
🔶معنای تبعیت عالم از #سلطان.
🔷انواع نیتهای ظلمانی علماء #سوء از کسب علم.
🔶احکام و انواع #کسب درآمد به وسیلهی علوم اهلبیت.
🔷آثار #گناه عامدانه و جاهلانه.
🔶استراحت #نفس با حکمتهای لطیف و دقیق.
🔷صفات #علماء حقیقی.
🔶#تقسیم بندی سه گانهی طلاب علم در کلام امام صادق ع.
🔷معنای حفظ کردن #چهل حدیث.
https://eqbalnia.ir/1205/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۸
۱۴۰۱/۳/۱۶
🔷#سکوت و #انتظار، حقیقت عبودیت است.
🔶حرمت نسبت دادن #نظرات شخصی به دین.
🔷#تقسیم چهارگانهی علوم در کلام امام صادق علیهالسلام.
🔶کیفیت اداء #حق_الله.
🔷تناسب #درجه بندی شیعیان با میزان روایتگری ایشان از ائمه علیهمالسلام.
🔶#الناس ابناء ما یحسنون(مردم، فرزند آنچه هستند که آن را نیکو انجام میدهند)
🔷حسن #بصری و انکار #تقیه.
🔶اهمیت، لزوم، انواع و نقش #کتابت حدیث.
https://eqbalnia.ir/1210/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۹
۱۴۰۱/۳/۱۸
🔷معنای #آیه ی مبارکهی (الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ)
🔶بیان مسائل مربوط به #نقل به معنا کردن حدیث.
🔷پاسخ به بعضی از شبهات و دفاع از کتب حدیث و #صحت آنها و لزوم تمسک به الفاظ احادیث.
🔶#حفظ الهی و معنوی خداوند نسبت به احادیث.
🔷دستور اهلبیت به #نوشتن و #انتشار احادیث.
🔶عمده در احادیث، معنا است نه #لفظ.
🔷جواز #نسبت دادن احادیثِ هر کدام از ائمه به امام دیگر.
🔶جمیع کلمات اهلبیت، حدیث #قدسی است.
🔷جواز #تقطیع حدیث و احکام آن.
🔶اصل در نقل #حدیث، دقت در حفظ کلمات است.
https://eqbalnia.ir/1214/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۰
۱۴۰۱/۳/۲۱
🔷توحید در #اطاعت.
🔶یکی از معانی #رب در قرآن.
🔷اطاعت #مطلق فقط از امام معصوم جایز است.
🔶معنای رجوع به #علماء، مصونیت از خطا نیست.
🔷بر #مقلد لازم است اگر اشتباه عالِم برای او واضح شد در ان مسئله از او تقلید نکند.
🔶اجازه نداریم بدون دلیل از علماء #تقلید کنیم؛ باید صفات عالم حق احراز شود.
🔷جواز تقلید در فروعات #اعتقادات و اخلاق و احکام.
🔶#تقلید و تبعیت شیعه از امام معصوم باید در حد اعلی باشد.
🔷ریشهی وقوع #امتحان و #فتنه.
🔶نحوه ی پایهگذاری و جریان #بدعت در جامعه.
https://eqbalnia.ir/1217/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۱
۱۴۰۱/۳/۲۲
🔷ارتباط رای و قیاس با بدعت.
🔶تعریف بدعت.
🔷ارتباط روایات این باب با صفات علماء ضاله.
🔶تناقض در کلام اهل بدعت قطعی است.
🔷اهل بدعت، ظاهری کاملا دینی دارند و در سطح علماء هستند.
🔶علت عدم توفیق اهل بدعت نسبت به توبه.
🔷فرق بین عالم و جاهل در اجمال و تفصیل و پاسخ به شبهات است.
🔶نقش توکل و دعا در نجات یافتن از بدعت.
🔷اهمیت اظهار پشیمانی و عذرخواهی نسبت به اشتباهات.
🔶بیان صفات و حالات درونی اهل بدعت در کلام امیرالمومنین علیه السلام.
https://eqbalnia.ir/1219/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۲
۱۴۰۱/۳/۲۶
🔷لزوم پرهیز از اظهار نظر شخصی در امور دینی.
🔶هر مطلبی که از غیر از طریق وحی به خداوند نسبت داده شود بدعت است.
🔷استقلال و استبداد به رای و نظر، زمینه ساز بدعت است.
🔶تقسیم قیاس به دو قسمت: در سنت و بعد از سنت.
🔷حرمت قیاس به علت عدم توانایی عموم مردم به سازوکار شریعت است.
🔶روایات حرمت قیاس نشانگر عظمت و پیچیده بودن دین و شریعت است.
🔷ارتباط حرمت قیاس با خاتمیت رسول الله ص
🔶در شکل گیری بدعت، نسبت دادن به خدا و وحی و دین محوریت دارد.
🔷در اعتقادات و اخلاق هم قیاس معنا دارد.
🔶اهمیت و جایگاه علم و اطمینان، در نسبت دادن مطالب، به دین.
🔷رسول الله هرآنچه برای بشر الی یوم القیامة لازم بوده را آورده اند.
🔶شیطان، اولین قیاس کننده بود و بیان قیاس او و خطایش در قیاس.
https://eqbalnia.ir/1238/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۳
۱۴۰۱/۳/۳۰
🔷عظمت و شمولیت قرآن نسبت به جمیع علوم.
🔶عظمت و شمولیت سنت و احادیث.
🔷کیفیت اشتمال قران بر جمیع علوم.
🔶مراد از این باب از احادیث، دوری از اجتهاد به رای است.
🔷اخذ به سنت، اخذ به قران است.
🔶هیچ واقعه ای خالی از حکم نیست.
🔷تمام احادیث، شرح و تفسیر قرآن است.
🔶توضیح درباره ی دوران جاهلیت و ارتباط آن با اواخر غیبت کبری.
🔷فضای جامعه ی اسلامی در عصر خلفاء غاصبین.
https://eqbalnia.ir/1240/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۴
۱۴۰۱/۴/۲
🔷شناخت فضای جامعهی اسلامی پس از شهادت رسول الله ص.
🔶انتشار احادیث دروغین و جعل حدیث عمدی از جانب عدهای منافق.
🔷اصالت، در کتب حدیثی اهل سنت، جعل و بطلان است.
🔶اصالت، در کتب حدیثی شیعه صحت و اعتبار است.
🔷اهمیت علم به ناسخ و منسوخ و عام و خاص و محکم و متشابه در روایات.
🔶اهلبیت بین شیعیانشان اختلاف انداختند.
🔷وسعت در اخذ به احادیث مختلف.
🔶تفاوت اختلافاتی که ریشه در اختلاف روایات دارد با اختلافاتی که ریشه در اجتهاد به رای و قیاس دارد.
https://eqbalnia.ir/1244/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۵
۱۴۰۱/۴/۴
🔷جایگاه تخییر در اختلاف احادیث.
🔶اختلاف احادیث به عنوان عام و خاص.
🔷رجوع به طاغوت در منازعات.
🔶جایگاه فقهاء در رفع منازعات و خصومات.
🔷معنای موافقت و مخالفت روایات با قرآن.
🔶در مواجهه با احادیث مختلف، مهم، حالت تسلیم است.
🔷اهمیت مطابقت نیت و اعتقاد و عمل با سنت رسول الله ص.
🔶ملاک در حجیت احادیث، تطابق مضمون آن با محکمات است.
https://eqbalnia.ir/1248/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
17.mp3
30.45M
18.mp3
29.42M
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۱
۱۴۰۱/۴/۶
🔷#براهینی که اهلبیت مطرح فرموده اند، نوعا تذکر و تنبه است. و نیز عمدتا از راه آیات، بر وجود خداوند استدلال کردهاند.
🔶سه روش بررسی #روایات توحیدی.
🔷شرح حدیث اول: برخورد خوب امام صادق با آن #زندیق.
🔶رابطهی اسم و مسمی. و ارتباط اسم با #استدلال توحیدی.
🔷اهمیت #فطریات و بدیهیات، در استدلالات توحیدی.
🔶به حکم #عقل، انکار امری که به اطراف ان یقین نداریم قبیح و غلط است.
🔷قاعدهی عقلی وجوب دفع #ضرر محتمل و جلب منفعت محتمل.
🔶رابطهی اجزاء مجموعهی منظم و دلالت آن بر #نظم دهنده.
🔷بیان استدلال بر اینکه #دهر نمیتواند نظم دهنده باشد.
🔶رابطهی #معجزات انبیاء با اثبات توحید.
https://eqbalnia.ir/1251/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۲
۱۴۰۱/۴/۹
🔷علت نوع نگاه غلط کفار به #مومنین.
🔶رعایت اصول ایمانی مومن، ضرری به دنیای #کفار نمیزند.
🔷لازمهی #حقانیت و برهانی بودن مطلب، این نیست که همه بپذیرند.
🔶راه پی بردن به خداوند، مشاهدهی #آیات الهی است.
🔷پی بردن به خداوند از #سه راه: معجزات انبیاء، دقت در پدیدههای آفاقی، دقت در حالات نفسانی.
🔶فطرت پاک و #حجابهای ظلمانی.
🔷لزوم شناخت صفات #مصنوع.
🔶#تعریف حادث و قدیم.
🔷دلیل بر #حدوث اجسام.
🔶امکان تغییر و زوال، دربارهی #قدیم، محال است.
🔷تلازم #تغییر با حدوث و تلازم قدیم با عدم امکان تغییر و زوال.
https://eqbalnia.ir/1258/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۳
۱۴۰۱/۴/۱۱
🔷#تقدم خداوند بر اصل موطن کیفیت و حیثیت و مکان و زمان.
🔶اهمیت اصل #نفی_تشبیه در توحید.
🔷علت عدم امکان #ادراک خداوند.
🔶مدارک و #مشاعر مخلوقات، تنها مخلوقات را درک میکنند.
🔷معنای اثبات بلاتشبیه و بیان چگونگی اشاره و #دلالت مخلوقات به خداوند.
🔶بیان دو معنا برای #نفی_تعطیل.
🔷#بی_نهایتِ من جمیع الجهات، قابل درک نیست.
🔶#اثبات هر #صفت کمالی برای خداوند، باید با در نظر گرفتن نفی تشبیه باشد.
🔷خداوند، محاذی با هیچکدام از مشاعر و #مدارک مخلوقات نمیشود.
🔶کیفیت علم به خارج و #انطباع اشیاء در نفس انسان.
🔷امکان #استدلال از هر شیء بر اثبات وجود خداوند.
https://eqbalnia.ir/1260/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۴
۱۴۰۱/۴/۱۳
🔷آیا خلقت مخلوقات موجب ایجاد #تغییر در خداوند میشود؟
🔶آیا خداوند #علت تامه ی مخلوق اول است؟
🔷#ارادهی خدا مخلوق خداست نه عین ذات خدا.
🔶#مشیت خدا و اسماء خدا با سایر مخلوقات متفاوت هستند.
🔷آیا #ازلی بودن مخلوق اول محال است؟
🔶دو معنا برای #عدم.
🔷در عالم زمان، تا #زمان بوده مخلوقی هم بوده.
🔶#الفاظ دربارهی خداوند، معنای دیگری دارند.
🔷آنچه دربارهی تمام مخلوقات #مشترک است ، عدم #استقلال است.
🔶معنای عبارت (لامنشیء).
🔷#شرح عبارتی از #صحیفهی سجادیه.
🔶ظهور روایت بر عدم ازلیت مخلوقات است.
🔷آیا لازمهی #ازلیت اسماء الله بسته شدن دست خداوند است؟
🔶#رابطهی خداوند و اولین مخلوق، قابل فهم و درک نیست.
🔷علت #انکار خدا توسط ملحدین.
https://eqbalnia.ir/1264/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۵
۱۴۰۱/۴/۱۶
🔷امکان شریک برای خداوند، محال است.
🔶سه دلیل امام صادق بر نفی شریک.
🔷کیفیت دلالت الفاظ بر خداوند بدون تشبیه.
🔶ردی بر قاعدهی بسیط الحقیقه کل الاشیاء.
🔷هیچ ایه و روایتی دال بر وحدت وجود نداریم.
🔶معنای حقیقت شیئیت.
🔷جمیع مخلوقات، مرکب و محدود هستند.
https://eqbalnia.ir/1269/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۶
۱۴۰۱/۴/۱۸
🔷قاعده: خداوند، شیء است بخلاف الاشیاء.
🔶تعریف قوه ی عاقله و واهمه.
🔷خداوند معقول و محدود و متوهم نیست.
🔶وجود خداوند عین ذات اوست.
🔷معرفت به ذات خداوند محال است.
🔶اهمیت موضوع نفی تشبیه.
🔷خدا خالی از خلق و خلق، خالی از خداست.
🔶هیچ ذکری از مخلوقات، در ذات خداوند نیست.
https://eqbalnia.ir/1272/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۷
۱۴۰۱/۴/۲۰
🔷تعدد انواع استفاده از الفاظ در رساندن معارف.
🔶معنای سمیع و بصیر بودن خداوند و تفاوت آن با سمیع و بصیر بودن انسان.
🔷معنای عبارت: لک یا الهی وحدانیة العدد.
🔶ادبیات برون دینی اهلبیت در مسائل توحیدی.
🔷هر آنچه درک شود محدود است مگر خداوند.
🔶اثبات خداوند مساوی با احاطه به او نیست.
🔷معنای تعطیل، انکار و نفی و ابطال است.
🔶تقسیم دوگانه ی تعطیل: تعطیل از اثبات و تعطیل از تشبیه.
🔷اثبات خداوند از طریق علوم روز.
🔶آیا اثبات وجود با محدودیت تلازم دارد؟
🔷هر موجودی مخلوق و محدود است مگر خداوند.
https://eqbalnia.ir/1274/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۸
۱۴۰۱/۴/۲۳
🔷معنای معرفه الله بالله.
🔶معرفت ذات خداوند محال است.
🔷لزوم تحفظ بر اصطلاحات اهلبیت.
🔶کیفیت دلالت اسماءالله بر خداوند.
🔷معنای رویت خداوند به حقائق ایمان.
🔶پبامبر در مقام او ادنی از پشت حجاب ، آیت کبرای خدا را دیدند نه ذات خداوند را.
🔷نقدی بر مکاشفات بعضی از صوفیه.
🔶معنای داخل فی الاشیاء و خارج عن الاشیاء
https://eqbalnia.ir/1323/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۹
۱۴۰۱/۴/۲۵
🔷فهرست اعتقادات حداقلی معرفت به خداوند.
🔶تمام معارف توحیدی در همین کمترین حد معارف توحیدی هست.
🔷بیان صفات عالم سمیع و بصیر. چرا به خداوند سایر حواس خمسه اطلاق نمیشود.
🔶معرفت خداوند به دست خود اوست.
🔷اعتقادات باطل مخفی.
🔶ارتباط اهل باطل با عالم غیب.
🔷معنای عبادت خداوند به توهم.
🔶انحصار معرفه الله از طریق اسماءالله
https://eqbalnia.ir/1326/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۱۰
۱۴۰۱/۴/۳۰
🔷عبادت خداوند به توهم.
🔶اسم دو حیثیت دارد.
🔷کیفیت اطلاق اسماء بر خداوند.
🔶اشتقاق اسماءالله از ظهور و تجلی و فعل خداوند.
🔷اسم و اسم الاسم.
🔶رابطهی عبادت و اسماءالله.
🔷ذات، اسم ندارد؛ تجلی، اسم دارد.
https://eqbalnia.ir/1329/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
4_5992398264698147131.mp3
25.85M
اصول کافی_کتاب الدعاء
جلسه نوزدهم
۱۴۰۱/۱۱/۱۸
🔷معنای #اجابت قطعی دعاء.
🔶جایگاه رفیع افرادی که دعایشان #مستجاب میشود.
🔷تفاوت #دعاء پدر و مادر.
🔶مقدم کردن #چهل مومن در دعاء کردن.
🔷لزوم #انفاق در مسیر صحیح.
🔶وظائف #زنان در نظام خانواده.
🔷#دعاء_عملی.
🔶#تقدیر_معیشت.
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia