🌺بحث روایتی آیات 1⃣الی 0⃣3⃣سوره #الرحمن از تفسير شریف المیزان
🔰بحثى روايتى
(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته)
🔸در كـافـى مـى گـويـد: مـحـمـد بـن مـنكدر از جابر بن عبداللّه روايت كرده كه گفت : وقتى رسـول خـدا صـلى اللّه عليه و آله و سلم سوره الرحمن را براى مردم خواند، مردم چيزى نـگـفـتند، حضرتش فرمود: پاسخ و عكس العمل جن در برابر اين سوره بهتر بود از عكس العمل شما، براى اين كه وقتى جن اين آيه را شنيد: (فباى الاء ربكما تكذبان) گفتند: (لا و لا بشى ء من الاء ربنا نكذب - نه، به هيچ يك از آلاى پروردگارمان تكذيب نمى كنيم).
مؤلف: اين معنا در الدر المنثور هم از عده اى از اصحاب حديث و صاحبان جوامع اخبار روايت شـده، و صـاحـب الدر المـنـثـور نـقـل آن را از پـسـر عـمـر از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نقلى صحيح دانسته.
و در عـيـون بـه سـنـد خـود از حـضـرت رضا عليه السلام روايت كرده كه فرمود: مردى شـامى در ضمن سوالاتى كه از على عليه السلام كرد پرسيد: نام پدر بزرگ طايفه جن چيست؟ فرمود:
شومان و اين شخص همان كسى است كه خداى تعالى او را از آتشى خالص بيافريد.
و در احـتـجـاج از عـلى عليه السلام روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: و اما اين كه فـرمـوده: (رب المـشرقين و رب المغربين) منظور از آن مشرق زمستان عليحده، و مشرق تابستان عليحده است، آيا اين #مطلب را از دورى و نزديكى خورشيد نمى شناسى؟
مؤلف: اين معنا را قمى هم در تفسير خود آورده، و ليكن سند آن را ذكر نكرده، و نام على (عليه السلام) را نبرده، بلكه فرموده : از آن جناب.
دو دريـا عـلى و فـاطـمـه عـليـه السـلام و لؤلؤ و مـرجان حسن و حسين عليه السلام اند
و در الدر المـنثور است كه: ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه در تفسير آيه (مرج البـحـريـن يلتقيان) گفته: منظور از دو دريا على و فاطمه است، و منظور از برزخ و حـائل ميان آن دو رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است، و در تفسير آيه (يخرج منهما اللولو و المرجان ) گفته است : منظور از لولو و مرجان حسن و حسين است.
مؤلف: نـظير اين حديث را الدر المنثور از ابن مردويه از انس بن مالك و نيز صاحب مجمع البـيـان از سلمان فارسى و سعيد بن جبير و سفيان ثورى روايت كرده اند، چيزى كه هست بـايـد دانـسـت كـه ايـن تـفـسـيـر، تـفسير به باطن است نه اين كه بخواهد بفرمايد: معناى بحرين و برزخ و لولو و مرجان است.
و در تـفـسـيـر قـمـى در ذيـل آيـه (كـل مـن عـليـهـا فـان) آمـده كـه امـام در بـيـان جـمـله (كـل مـن عـليـهـا فان ) فرموده :هر كس كه بر روى زمين قرار دارد، و در معناى جمله (و يـبـقى وجه ربك) فرموده : منظور از وجه پروردگار دين او است، و امام على بن الحسين فرموده : وجه خدا كه مردم رو به سوى آن مى آيند ماييم.
و در مـنـاقب ابن شهر اشوب در ذيل آيه (و يبقى وجه ربك) آمده كه: امام صادق عليه السلام فرمود: وجه اللّه ماييم.
مؤلف: و در معناى اين دو روايت رواياتى ديگر نيز هست، و ما در سابق بيانى داشتيم كه تفسير وجه اللّه، به دين و امام را توجيه مى كند.
و در كـافـى در خـطـبـه اى كـه از عـلى عليه السلام نـقـل كـرده آمـده كـه فـرمـود: (الحـمـد لله الذى لا يـمـوت و لا يـنـقـضـى عـجـائبـه لانـه كل يوم هو فى شأن من احداث بديع لم يكن).
و در تـفـسـير قمى در ذيل همين آيه آمده كه امام فرمود: يعنى زنده مى كند و مى ميراند زياد مى كند و كمى و نقصان مى آورد.
و در مـجـمـع البـيان از ابو درداء از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم روايت آورده كـه در ذيـل جـمـله (كـل يـوم هو فى شان) فرمود: يك شأن او اين است كه گناهانى را بـيـامـرزد، يـكـى ديـگر اين كه در اندوه و گرفتارى ها فرج و گشايش دهد، يكى اين كه مردمى را بلند كند، مردمى ديگر را از بالا به پايين آورد.
مؤلف: ايـن روايـت را الدر المـنـثـور هـم از آن جـنـاب نقل كرده، و در معناى آن حديثى از ابن عمر از آن جناب به اين عبارت آورده فرمود: گناهى را بيامرزد و اندوهى را برطرف سازد.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
▪️در مکتب سید الشهدا ما عاشق شهادت می شویم و در این راستا چیزی جز زیبایی نمی بینیم
سید مقاومت « #شهید سید حسن نصرالله»
___
🌷کانال علامه طباطبایی ره در ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🌺تفسیر آیات1⃣3⃣الی8⃣7⃣ سوره #الرحمن از تفسير شریف المیزان
🔰ترجمه آيات
🔸به زودى اى جن و انس به حسابتان خواهيم رسيد (31).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (32).
🔸اى گـروه جـن و انـس اگـر مـى تـوانـيـد از كـرانـه هـاى آسـمـان و زمـين راه فرارى يافته بـگـريـزيد اين كار را بكنيد، ليكن از حساب ما و عذاب ما گريزى نداريد، مگر با حجت و عذر موجه (33).
🔸پس ديگر كداميك از نعمت هاى پروردگار خود را تكذيب مى كنيد؟ (34).
🔸آتشى بدون دود و آتـشـى ديـگـر بـا دود بـر شـما مسلط مى كند، و ديگر نمى توانيد يكديگر را يارى كنيد (35).
🔸پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (36).
🔸پس روزى كه آسمان شكافته شود، آن وقت مانند روغن مذاب سرخ مى گردد (37).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (38).
🔸در آن روزنه ز انس و گناهش سوال مى شود و نه از جن (39).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (40).
🔸مجرمين از چهره شان شناخته مى شوند، و موى سر و پاهايشان را مى گيرند و در آتش مى افكنند (41).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (42).
🔸اين همان جهنمى است كه مجرمين تكذيبش مى كردند (43).
🔸بين آن و بين آبى در نهايت جوش، آمد و شد دارند (44).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (45).
🔸و آن كسى كه از مقام پروردگارش بيمناك است دو بهشت دارد (46).
🔸ديگر كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد (47).
🔸بهشت هايى كه انواع ميوه ها دارند (48).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (49).
🔸در آن دو بهشت دو چشمه جارى است (50).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (51).
🔸در آن دو از هر ميوه دو صنف شناخته و ناشناخته هست (52).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (53).
🔸در حـالى كه بر فرشهايى تكيه كرده اند كه آسترش از ابريشم است و ميوه هاى رسيده آن دو باغ در دست رس است (54).
🔸ديگر كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (55).
🔸در آنـهـا هـمـسـرانـى هست كه چشم به غير از شوهران نيفكنده نه انسى قبلا با آنان تماس گرفته و نه جنى (56).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پر وردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (57).
🔸آنها همچون ياقوت و مرجانند (58).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (59).
🔸آرى مگر جزاى احسان جز احسان مى تواند باشد؟ (60).
🔸ديگر كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (61).
🔸قبل از آن دو بهشت، دو بهشت ديگر دارند (62).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (63).
🔸بهشت ها كه از شدت سبزى ميل به سياهى دارند (64).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (65).
🔸در آن دو نيز دو چشمه چون فواره هست (66).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (67).
🔸در آن دو ميوه و نخل و انار است (68).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (69).
🔸درآنها همسرانى خوش صورت و نيكو سيرت است (70).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (71).
🔸سياه چشمانى كه هرگز از خيمه ها بيرون نمى شوند (72).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (73).
🔸زنانى كه قبلا نه انسانى با آنها تماس گرفته و نه جنى (74).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (75).
🔸در حـالى كه بر بالش هاى سبز رنگ ابريشمين تكيه كرده اند كه بهترين بافت را دارد و بسيار زيبا است (76).
🔸ديگر كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟ (77).
🔸چـه پـر بـركـت اسـت نـام رحـمـان خـدا كـه پـروردگـار تـو و داراى صـفـات جلال و جمال است (78).
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺بیان آیات 1⃣3⃣الی8⃣7⃣سوره #الرحمن از تفسير شریف المیزان
🔰بيان آيات
🔸ايـن آيـات فصل دوم از آيات سوره است، كه نشاءه دوم جن و انس را توصيف مى كند، نشاءه اى كـه بـه سـوى خـدا بـر مـى گـردنـد و بـه جـزاى اعمال خود مى رسند و آلاء و نعمتهايى را كه خدا در آن نشاءه به ايشان ارزانى مى دارد بر مـى شـمـارد
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 1⃣3⃣سوره #الرحمن از تفسير شریف المیزان
🔰سنفرغ لكم ايه الثقلان1⃣3⃣
🔸وقـتـى مـى گـويـنـد: فـلانـى بـراى فـلان كـار فـارغ شـد مـى فـهـمـانـد كـه قـبـلا مشغول كارى ديگر بوده، آن را به خاطر اين كار رها كرده، چون اين كار را مهمتر دانسته.
و بـنـابـر ايـن، مـعـنـاى جـمله #سنفرغ_لكم اين مى شود كه ما به زودى بساط نشاءه اول خـلقـت را در هـم مـى پـيـچـيـم، و بـه كـار شـمـا مـشـغـول مـى شـويـم. آنـگـاه آيـات بـعـدى بـيـان مـى كـنـد كـه مـنـظـور از مـشـغـول شـدن خـدا بـه كـار جن و انس اين است كه ايشان را مبعوث نموده، و به حسابشان رسيدگى نموده، و بر طبق اعمالشان جز ايشان مى دهد، خير باشد خير و شر باشد شر، پـس فـراغ بـراى جـن و تـعـبـيـرى اسـت اسـتـعـاره بـه كـنـايـه از تبدل نشاءه دنيا به نشاءه آخرت.
مـمـكـن اسـت در ايـنـجا اين شبهه به ذهن خواننده عزيز برسد كه اگر منظور از فراغ چنين مـعـنـايـى بـاشد، آيه شريفه با آيه اى ديگر كه مى فرمايد: (هيچ كارى خدا را از كار ديگر باز نمى دارد) منافات خواهد داشت، ولى شبهه وارد نيست، براى اين فراغ مذكور تنها ناظر به تبدل نشاءه است، و اما آن دليل كه مى فرمايد: (لا يشغله شأن عن شأن - هيچ كارى او را از كارهاى خدا باز نمى دارد
نـاظـر اسـت به اين كه قدرت خداى تعالى مطلق و وسيع است، و اين دو مطلب ربطى به هم ندارد، تا منافات داشته باشد.
و هـمـچـنـيـن هـيـچ مـنـافـاتـى مـيـان جـمـله (كـل يـوم هـو فـى شأن) بـا دليل مذكور كه مى گفت: هيچ كارى او را از كار ديگر باز نمى دارد وجود ندارد.
و مـنظور از #ثقلان جن واست، و ضمير جمع در كلمه #لكم و كلمه #استطعتم و غـيـر ايـن دو كـلمـه به همان ثقلان بر مى گردد، با اين كه كلمه مزبور تثنيه است، و على القاعده بايد ضمير تثنيه به آن برگردد، و بفرمايد: #لكما و #استطعتما، و اگـر ضـمـيـر جمع برگردانده، بدين جهت است كه هر چند جن و انس دو طايفه از خلقند، ليكن افراد اين دو طايفه بسيارند
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 3⃣3⃣سوره #الرحمن از تفسير شریف المیزان
🔰يا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات و الارض فانفذوا...3⃣3⃣
🔸خـطـاب بـه گروه جن و انس در اين آيه شريفه به طورى كه از سياق استفاده مى شود از خطابهاى روز قيامت است، و خطابى است تعجيزى، يعنى مى خواهد بفرمايد: روز قيامت هيچ كارى نمى توانيد بكنيد.
و مـراد از استطاعت، قدرت، و مراد از نفوذ از اقطار، فرار از كرانه هاى محشر است، چون كـلمه اقطار جمع قطر است كه به معناى ناحيه است و معناى آيه اين است كه: اى گروه جن و انـس - در ضمن بايد دانست اين كه جن را جلوتر از انس آورد، براى اين بود كه طايفه جـن در حـركـات سـريـع تـوانـاتـر از انـسـان - اگـر تـوانـسـتيد از حساب و كتاب قيامت بـگـريزيد، اين شما و اين نواحى آسمان ها و زمين، ولى به هر طرف بگريزيد بالاخره به ملك خدا گريخته ايد، و شما نمى توانيد از ملك خدا درآييد، و از مواخذه او رها شويد.
(لا تنفذون الا بسلطان) - يعنى قادر بر نفوذ نخواهيد بود، مگر با نوعى سلطه كه شـما فاقد آن هستيد. و منظور از سلطان، قدرت وجودى است، و سلطان به معناى برهان و يا مطلق حجت است، و سلطان به معناى ملك نيز هست.
بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از نفوذى كه در اين آيه نفى شده نفوذ علمى در آسمان ها و زمـيـن، و دسـت يابى به اقطار آن دو است (و نتيجه گرفته اند آيه شريفه پيشگويى از ايـن آينده است كه روزى بشر قدرت نفوذ علمى پيدا مى كند، و به اقطار آسمان ها دست مى يابد)
ليـكـن هـمـانـطـور كـه ملاحظه فرموديد: سياق آيه با اين معنا سازگار نيست (چون در اين آيـات گـفـتـگـو دربـاره قـيـامـت است، و در وسط چنين گفتگويى ناگهان به مسأله اى از مسائل دنيا پرداختن درست به نظر نمى رسد).
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه5⃣3⃣ سوره #الرحمن از تفسير شریف المیزان
🔰يرسل عليكما شواظ من نار ونحاس فلا تنتصران5⃣3⃣
🔸كلمه #شواظ طورى كه راغب گفته به معناى شعله بى دود آتش است. مجمع البيان هم آن را بـه شـعـله سـبـز رنـگى معنا كرده كه از آتش برمى خيزد، واين معنا نزديك به همان معنايى است كه راغب كرده، و كلمه #نحاس به معناى دود است، و راغب آن را به شعله بـى دود مـعـنـا كـرده، مـى فـرمـايـد: آتـشـى سـبـز رنـگ و بـدون دود، و يـا بـه شكل دود بر شما مسلط مى كند، و آن وقت ديگر نخواهيد توانست يكديگر را يارى كنيد.
(فـلا تـنـتـصـران ) - اين كلمه از باب افتعال است، كه وقتى تثنيه و دو طرفى مى شود معناى باب تفاعل تناصر را مى دهد، كه اصلا براين بنا شده، كه عملى طرفينى را تـفـهـيـم كـنـد، پـس جمله #لا_تنتصران معناى (لا تتناصران) را مى دهد، يعنى نمى تـوانـيد يكديگر را نصرت دهيد، و بلا را از يكديگر برطرف نموده، در نتيجه همگى از رنج آن رهايى يابيد، براى اين كه آن روز همه اسباب از كار مى افتند، و هيچ حافظى از امر خدا وجود ندارد
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه7⃣3⃣ سوره #الرحمن از تفسير شریف المیزان
🔰فاذا انشقت السماء فكانت وردة كالدهان7⃣3⃣
🔸يعنى ناگهان آسمان شكافته مى شود، و چون چرمى سرخ رنگ قرمز مى شود.
آيه (فيومــئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه (و قفوهم انهم مسؤولون) و امثال آن منافات ندارد
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 9⃣3⃣سوره #الرحمن از تفسير شریف المیزان
🔰فيومئذ لايسئل عن ذنبه انس ولاجان9⃣3⃣
🔸از ايـن آيـه تـا بـه آخـر سـوره وضـع حـسـاب و جـزا و حـال مـجـرمـيـن و مـتـقـيـن را كـه در دنـيـا از مـقـام پـروردگـار خـود پـروا داشـتـنـد و نـيـز مال كار آنان را بيان مى كند.
سـپـس آيـه شـريـفـه سرعت حساب را بيان مى كند، (و مى فرمايد: حساب رسى او اين قدر سـريـع اسـت كـه از هـيـچ جـن و انـسـى نـمى پرسند چه گناهى كرده اى) و در جاى ديگر صريحا فرموده: (و اللّه سريع الحساب) و مراد از كلمه #يومئذ روز قيامت است.
و سـوالى كـه در آيـه نـفـى شـده و فـرمـوده : از كـسـى سـوال نـمـى شود سوال به طور معمول و مالوف در بين خود ما انسانها است، چنين سوالى را نفى كرده، پس اين آيه منافاتى با آيه (و قـفـوهـم انـهم مسئولون) و آيه (فو ربك لنسئلنهم اجمعين) ندارد، براى اين كه روز قـيـامـت مـواقـف مـخـتـلفـى دارد، در بعضى از آن مواقف مردم باز خواست مى شوند، و در بـعـضـى ديـگـر مـهـر بـر دهـانـهـايشان زده مى شود، و در عوض اعضاى بدنشان سخن مى گويد، و در بعضى مواقف ديگر از سيماشان شناخته مى شوند
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 1⃣4⃣سوره #الرحمن از تفسير شریف المیزان
🔰يعرف المجرمون بسيماهم فيوخذ بالنواصى و الاقدام1⃣4⃣
🔸ايـن آيـه در مقام پاسخ از پرسشى تقديرى است، گويا كسى مى پرسد: خوب وقتى از گـنـاهـشـان پـرسـش نمى شوند پس از كجا معلوم مى شود گنهكارند؟ در پاسخ فرموده: (مـجـرمـيـن از سيمايشان شناخته مى شوند...)، و به همين خاطر جمله مورد بحث را با واو عـاطـفـه عـطـف بـه مـا قـبـل نـكـرد، و نـفـرمـود: (در آن روز كـسـى از جـن و انـس از گـنـاهش سـوال نـمـى شـود، و مـجـرمـيـن از سـيـمـايشان شناخته مى شوند) بلكه بدون واو عاطفه فـرمـود: (مـجـرمين ...) تا بفهماند اين جمله پاسخ از سوالى است كه در كلام نيامده، و منظور از سيما نشانه اى است كه از چهره مجرمين نمودار است.
(فـيـوخـذ بـالنـواصـى و الاقـدام) - ايـن جـمله به خاطر اين كه حرف #فاء بر سـرش در آمـده، فـرع و نتيجه شناسايى مذكور است، و كلمه #نواصى جمع ناصيه اسـت، كـه بـه مـعـنـاى مـوى جـلو سـر اسـت، و كـلمـه #اقـدام جـمـع قـدم اسـت، و جـمله #بـالنـواصـى نـائب فاعل جمله #يوخذ است، معناى تحت اللفظى آن (موى جلو سرها گرفته مى شود است).
و مـعـنـاى آيـه ايـن است كه : احدى از گناهش پرسش نمى شود - مجرمين با علامتى كه در چـهرهاشان نمودار مى گردد شناخته مى شوند، در نتيجه موى جلو سرشان و پاهايشان را مى گيرند و در آتش مى اندازد
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
تفسیر المیزان
بسم الله الرحمن الرحیم خادم کانال با وجود تمامی مشکلات سعی در اشاعه ی معارف و حقایق الهی و نشر آثار
عزیزان همراه می توانند به نیت اول ماه قمری #صدقه_جاری خود را انجام دهند