eitaa logo
علامه طباطبایی ره
5.1هزار دنبال‌کننده
235 عکس
49 ویدیو
2 فایل
ناگفته های از ستاره نورانی مکتب تشیع فیلسوف و عارف بزرگ جهان اسلام علامه طباطبایی ره 🚫کپی مطالب فقط با ذکر #لینک کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه طباطبایی در طول زندگی پربرکت خود همواره پاسخگوی پرسش‌های جوانان اطرافش بود. آنچه در پی می‌آید پرسش یک جوان و پاسخ ایشان به وی است: « محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی جناب آقای طباطبایی، سلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته. جوانی هستم ۲۲ ساله که تنها ممکن است شما باشید به این سوال من پاسخ گویید. در محیط و شرایطی زندگی‌ می‌کنم که هوای نفس و آمال بر من تسلط فراوان دارند و مرا اسیر خود ساخته‌اند و سبب باز ماندن من از حرکت به سوی الله شده‌اند. درخواستی که از شما دارم این است که بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟ لطفا نصیحت نمی‌خواهم بلکه دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. (۲۳/۱۰/۱۳۵۵)» @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
سلام علیکم برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در نامه مرقوم داشته‌اید، لازم است همتی برآورده و توبه‌ای نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید. به این نحو که هر روز که هنگام صبح از خواب بیدار می‌شوید، قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش می‌آید رضای خدا را مراعات خواهم نمود، آن وقت در سر هر کاری که می‌خواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت؛ به طوری که اگر نفع اخروی نبود، انجام نخواهید داد و وقت خواب چهار، پنج دقیقه در کارهایی که روز انجام داده‌اید فکر کرده و یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدای انجام یافته شکر بکنید و هر کدام تخلف شده استغفار. این رویه سخت است و در ذائقه نفس، تلخ. ولی کلید نجات و رستگاری است و هر شب پیش از خواب اگر توانستید سور مسبحات (حدید – حشر – صف – جمعه و تغابن) را بخوانید و پس از ۲۰ روز، حالات خود را برای بنده بنویسید، ان‌شاءالله موفق خواهید بود. والسلام علیکم» @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
يكي از اثرات ماندگار علامه، مباحثات وي با پروفسور كربن استاد دانشگاه و اسلام‌شناس غربي بود. مباحثه بين پروفسور كربن و علامه طباطبائی از سال ۱۳۳۶ هجري ‌شمسي شروع شد و بيش از ۲۰ سال ادامه پيدا كرد كه نتايج اين مباحثات به چهار زبان فارسي، عربي، فرانسه و انگليسي منتشر شده است. روزي علامه در بين صحبت‌هايش به پروفسور گفت: «در اسلام هر وقت انسان حالي پيدا كند، مي‌تواند خدا را بخواند. چون همه مكان‌ها بدون استثناء محل عبادت است. اما در دين مسيح اين طور نيست. عبادت حتما بايد در وقت معيني (روز يكشنبه) و در مكان معيني (كليسا) انجام شود؛ در غير اين صورت باطل است. او بايد تا روز يكشنبه كه كليسا باز مي‌شود صبر كند.» پروفسور كربن جواب داد: «بلي، اين اشكال در دين مسيح وجود دارد.» علامه طباطبائی ادامه داد:« هم‌چنين در دين مسيح خدا اسماء حسنا ندارد و جز الفاظ خدا،‌ اله و اب نام ديگري ندارد.» @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
گفتگو با حضرت ادریس(ع) علامه طباطبایی عقیده داشت که اگر انسانی به عجز خود واقف شود و از صمیم قلب هدایت خویش را خواستار گردد، بدیهی است خداوند متعال هرگز بنده ای را که جویای حق و پویای حقیقت است رها نخواهد نمود، چنانچه در قرآن آمده است: « والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا: سوره عنکبوت آیه ۶۹ » سپس این داستان را نقل کردند: « به یاد دارم هنگامی که در نجف اشرف در تحت تربیت اخلاقی و عرفانی مرحوم حاج میرزا علی قاضی(ره) بودیم، سحرگاهی بر بالای بام بر سجاده عبادت نشسته بودم. در این موقع نعاسی ( خواب سبک) به من دست داد و مشاهده کردم دو نفر در مقابل من نشسته اند یکی از آنها حضرت ادریس( علی نبینا و آله و علیه السلام) بود و دیگری برادر عزیز و ارجمند خودم آقای حاج سید محمد حسن الهی طباطبایی که فعلاً در تبریز سکونت دارند. حضرت ادریس علیه السلام با من به مذاکره و سخن مشغول شدند ولی طوری بود که ایشان القائ کلام می نمودند و تکلم و صحبت می کردند ولی سخنان ایشان به واسطه کلام آقای اخوی استماع می شد... و این اولین انتقالی بود که عالم طبیعت را برای من به جهان ماوراء طبیعت پیوسته و رشته ارتباط ما از اینجا شروع شد. » @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
سخنان علامه در رابطه با دوران تحصیلش/توفیقات الهی به علامه «در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقهٔ زیادی به ادامه تحصیل نداشتم و از این رو هر چه می‌خواندم، نمی‌فهمیدم و چهار سال به همین نحو گذراندم. پس از آن یک باره عنایت خدایی دامن گیرم شده عوضم کرد و در خود یک نوع شیفتگی و بیتابی نسبت به تحصیل کمال، حس نمودم. به طوری که از همان روز تا پایان ایام تحصیل که تقریباً هفده سال طول کشید، هرگز نسبت به تعلیم و تفکر درک خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش نموده و تلخ و شیرین حوادث، برابر می‌پنداشتم. بساط معاشرت غیر اهل علم را به کلی برچیدم. در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی، به حداقل ضروری قناعت نموده باقی را به مطالعه می‌پرداختم. بسیار می‌شد به ویژه در بهار و تابستان که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می‌گذراندم و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می‌کردم و اگر اشکالی پیش می‌آمد با هر خودکشی بود حل می‌نمودم و وقتی که به درس حضور می‌یافتم از آنچه استاد می‌گفت قبلاً روشن بودم و هرگز اشکال و اشتباه درس را پیش استاد نبردم» @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
معارف الهیه و اخلاق و فقه الحدیث را نزد آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبائی آموختند و در سیر و سلوک و مجاهدات نفسانیه و ریاضات شرعیه تحت نظر و تعلیم و تربیت آن استاد کامل بودند. استاد امجد نقل می‌کند که «حال مرحوم علامه، با شنیدن نام آیت‌الله قاضی دگرگون می‌شد.» سید احمد قاضی از قول علامه نقل می‌کند که: پس از ورودم به نجف اشرف به بارگاه امیرالمؤمنین رو کرده و از ایشان استمداد کردم. در پی آن آقای قاضی نزدم آمد و گفت: «شما به حضرت علی علیه السلام عرض حال کردید و ایشان مرا فرستاده‌اند. از این پس، هفته‌ای دو جلسه با هم خواهیم داشت.» و در همان جلسه گفت: «اخلاصت را بیشتر کن و برای خدا درس بخوان. زبانت را هم بیشتر مراقبت نما.» @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🔴خاطره ای از ایت الله چند روز قبل از رحلت علامه طباطبایی(ره با تعدادی از فضلا به دیدار ایشان رفتیم. در جلسه حرف‌های سیاسی پیش آمد، من دیدم این سخنان با طبع ایشان سازگار نیست. به ایشان گفتم نصیحتی به ما بکنید تا مرخص شویم فرمودند: خداوند می‌فرماید: «فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ» به یاد من باشید تا دست عنایتم روی سر شما باشد. چند روز بعد خبر دادند که علامه طباطبایی(ره) در بیمارستان و در حال احتضار هستند. من که میهمان داشتم، به همراه یکی از بزرگان، بدون درنگ به بیمارستان رفتیم و ایشان را که در حال کما بودند ملاقات کردیم. ما از اتاق خارج شدیم و دقایقی بعد علامه از دنیا رفتند.همسر ایشان که تا آخر در کنارشان بود، نقل کرد که علامه طباطبایی(ره) چشم‌های خود را بازکردند و چند بار پشت سر هم گفتند توجّه، توجّه، توجّه و از دنیا رفتند. علامه به جای «لا اله الا الله» فرمودند «توجه» و انصافاً ایشان تجسّم «لا اله الا الله » بودند و در آخرین لحظات عمر، همۀ ما را به توجه و هوشیاری فرا خواندند. این مرجع تقلید گفت: احتمال این‌که انسان هر عملی را در این دنیا انجام بدهد در قیامت می‌بیند، برای پرهیز از گناه کافی است، چه رسد به اطمینان و یقین آن که از آیات فراوان قرآن کریم و روایات حاصل می‌شود. قرآن کریم می‌فرماید «ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ» هرچه در قیامت است، خود انسان آن را پدید آورده و فراهم کرده است. عقیده به این مطلب بین مردم وجود دارد، اما غفلت موجب شده است که گناه کنند و به قبر و قیامت و سفری که در پیش رو دارند، توجّهی نداشته باشند. @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🔴این آدم در خواب هم فکر می کرد! آیت الله جاودان: یک وقتی مشهد مشرف بودیم. در آن زمان همسر مرحوم آیت الله العظمی میلانی از دنیا رفته بود و ما هم برای تشییع جنازه رفته بودیم. ما درب خانه ایشان رسیدیم، دیدیم که ایشان را که پیرمرد بود و شاید این حادثه هم فشار بیشتری رویشان آورده بود، دو نفری زیر بغلش را گرفته و سوار ماشین می کنند. ایشان را که بردند، ما ایستادیم. همان لحظه مرحوم علامه طباطبایی با یکی از علمای تهران که آشنایی داشند، از درب خانه بیرون آمدند و من هم رفتم دنبال ایشان راه بروم. آن زمان ایام جوانی بود و آدم یک کارهایی می کند. دنبال سر ایشان از کوچه ها رفتم در فلکه ای که نزدیک حرم بود و داخل آن ماشین عبور می کرد. من نگاه که می ‌کردم آقای طباطبایی عصا دستشان بود و همینطور که قدم می زدند، دیدم در یک فکری است. من که پشت سر ایشان راه می‌رفتم و قیافه ایشان را از پشت سر می‌دیدم، احساس کردم در یک فکری هستند. گاهی این آقایی که کنار ایشان بود از ایشان یک سوال می‌کرد. باور کنید، احساس می کردم مثل اینکه دارم می‌بینم علامه مثلاً یک جای بلندی بود و می آمد پایین و جواب ایشان را می داد و وقتی که صحبت تمام می شد، دومرتبه به بالا برمی‌گشت و فکرشان قطع نمی ‌شد. حالا این در چه فکر بود، نمی دانم. آدم می‌ تواند اینطوری شود. این آدم وقتی هم می‌ خوابد فکرش ادامه دارد. @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ نامه نگاری های علامه به یونسکو 🔴مهندس عبدالباقی طباطبایی: مرحوم پدرم در طول نوشتن تفسير گهگاه به نکاتي برميخوردند که لازم بود شرايط زماني در آن رعايت شود، لازم بود تفکر در آن لحاظ شود. به همين دليل ايشان شروع کردند به نامه نوشتن براي يونسکو. 🔸نامه به يونسکو مربوط به چه سالي است❓ از سال 1327 و 1328 شروع شد و تا سال 1350 ادامه داشت. يعني وقتي به نکاتي برميخوردند، به يونسکو نامه مينوشتند و آمارهاي جهاني را در مورد موضوع خاص مطالبه ميکردند. ايشان زبان انگليسي ميدانستند❓ خير، نامه ها را به فارسي مينوشتند و خود من نامه ها را پست ميکردم. از سوي يونسکو هم آمارها را براي ما ميفرستادند. آن آمارها در تحرير و تفسير الميزان دخالت داشت. در يونسکو ادارهاي وجود دارد به نام يونيسف که آمارهاي جهاني در آنجا ثبت است. 🔸ميتوانيد عيني تر مثال بزنيد که مثلا شرايط زماني دنيا را در کجاي تفسير استفاده ميکردند❓ مثلا در مورد زنها و مسئله بکارت. موضوعي بود که هرج و مرج جنسي در مغربزمين شايع بود. در حاليکه جامعه ما آن معضل را نداشت. ما بکارت را محترم ميدانيم و دخترها بکارت را براي عروسيشان نگه ميدارند. در غرب اين موضوع مطرح نيست. بکارت بهزودي ازاله ميشود. اين از موضوعاتي بود که ايشان از يونسکو پرسيده بودند. پدرم به من ميگفتند: در آمريکا دوازده درصد دختران توسط ... ازاله بکارت ميشوند. 🔸پس ميتوان چنين گفت که اطلاعات علامه در آن زمان يعني سال 1327 تا 1350 اطلاعات روز دنيا بود. بله، همينطور بود. راجع به ارث، عبادات، اخلاق، روابط زن و شوهر، اموال عمومي و... نامه مينوشتند و سئوال ميکردند که بدانند اوضاع در دنيا چهجور است❓ تفسير علامه مدرن بود. ايشان به من گفتند: بيست سال عمر من صرف اين تفسير شده، اما معذلک هر دو سال يکبار يک تفسير الميزان جديد براي مردم لازم است؛ يعني تفسيري نوشته شود که شرايط هر دو سال در آن لحاظ شده باشد. @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🔴 شیرین ترین خاطره فرزند علامه از پدر شيرينترين خاطرهاي که شما از علامه داريد چيست؟ 🍁مهندس مرحوم عبدالباقی: همه لحظات با ايشان شيرين بود. يک روز در تبريز در روستا بوديم. علامه روزها به باغها و مزارع رسيدگي و سرکشي ميکردند. آن روز مرا همراه خود برده بودند. نزديکي يکي از باغها به من گفتند: مرا بيشتر دوست داري يا مادرت را؟ من به حسب ادب گفتم: شما را. گفت: نه تو بايد مادرت را بيشتر دوست داشته باشي. در محافل بگوييد پدرم را، عيبي ندارد اما در حقيقت بايد مادرت را بيشتر دوست داشته باشي. @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ علامه، مهندس و نقشه کش مدرسه معروف حجتیه بود 🔸آیت الله سید محمد حسین حسینی تهرانی: در سنه یکهزار و سیصد و شصت و چهار هجریه قمری، این حقیر برای طلبگی و تحصیل علوم دینی به بلده طیبه قم مشرف شدم، و در مدرسه ی مرحوم آیت الله حجت، که بعدها به مدرسه ی حجتیه معروف شد، حجره ای گرفته، و به درس و بحث و مطالعه ادامه دادم. بنای این مدرسه کوچک بود؛ و آیت الله حجت چندین هزار متر از زمین مجاور را تهیه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند و بنای عظیمی که به سبک همان مدارس اسلامی می باشد، و حاوی حجرات بسیار و مدرس و مسجد و کتابخانه و سرداب و آب انبار و سایر مایحتاج طلاب باشد، به طرز صحیح و بهداشتی و با فضای بزرگ و روح افزا برای طلاب بسازند. هر چه مهندسین از تهران و غیر تهران آمدند و نقشه های متنوع و مختلفی کشیدند، مورد نظر آیت الله واقع نشد، تا بالاخره شنیدیم، سیدی از تبریز آمده و نقشه ای کشیده است که مورد نظر و تصویب ایشان قرار گرفته است. ما بسیار شایق و مترصد بودیم که این سید را ببینیم، و از طرفی نیز بسیار شایق بودیم که درس فلسفه بخوانیم، و در آن اوان، عالم جلیل فخر الحکما و الفلاسفه آیت الله حاج میرزا مهدی آشتیانی (قدس الله نفسه) به قم شده، و قصد تدریس داشتند و چند ماهی توقف کردند؛ و به یکی از دوستان عزیز ما قول داده بودند که درس خصوصی فلسفه را از منظومه ی سبزواری برای ما بگویند؛ و ما در آستانه ی شروع بودیم که ایشان بغتتاً از اقامت در قم انصراف حاصل نموده؛ و به تهران بازگشتند. در همین احوال شنیدیم، آن سیدی که از تبریز آمده و نقشه ی ساختمانی را کشیده است، به نام قاضی معروف و در ریاضیات و فلسفه زبردست، و نیز درس فلسفه ای در حوزه شروع کرده است، اشتیاق ما برای دیدار و ملاقات با او زیاد شد؛ و مترصد بودیم به منزلش برویم و به بهانه ای از او دیدار کنیم؛ تا آن که یکی از دوستان ما که در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلاً از علمای رشت می باشد یک روز به حجره آمده و گفتند: آقای قاضی از زیارت مشهد برگشته؛ بیا به دیدنش برویم! چون به منزل ایشان وارد شدیم؛ دیدیم که این رجل معروف و مشهور همان سیدی است که ما همه روزه در کوچه ها در بین راه او را می دیدیم، و ابداً احتمال نمی دادیم که او از اهل علم باشد، فضلاً از تبحر در علوم، با عمامه ی بسیار کوچک از کرباس آبی رنگ، و تگمه های باز قبا، و بدون جوراب با لباس کمتر از معمول، در کوچه های قم تردد داشت؛ خانه نیز بسیار محقر و ساده بود. ما معانقه کردیم و نشستیم و گفت وگو و سخن از اطراف و جوانب پیش آمد؛ دیدیم: نه، واقعاً این مرد جهانی است از علم و درایت ادراک و فهم! و برای ما خوب مشهود شد که: هر آنکو ز دانش بود توشه ای - جهانیت بنشسته در گوشه ای در همان مجلس، شیفتگی و ارادت به ایشان یک باره اوج گرفت؛ و تقاضا کردیم یک درس خصوصی فلسفه، برای ما بیان کنند، که آزادانه بتوانیم در بین درس به بحث و گفت وگو پرداخته، و اشکالی در مطلب باقی نماند. ایشان با کمال بزرگواری پذیرفتند. پس درس فلسفه را برای ما در مدرس مدرسه شروع کردند؛ و با آن که بنا بود خصوصی باشد، طلاب مطلع شدند؛ و در روز اول قریب یک صد نفر مدرس را پر کردند؛ و ایشان درس را شروع کردند. در عین حالی که در بین درس نیز به قدر کافی بحث و گفت وگو به عمل می آمد، ولیکن به علت تراکم جمعیت صلاح نبود که اشکالات و ایرادات از سطح معمولی درس بالا رود؛ بنابراین برای روشن شدن بعضی از مطالب، پیوسته ما پس از خاتمه ی درس تا در منزل به همراه ایشان می رفتیم؛ و در راه همواره گفت وگو بود. 📔 آن مرد آسمانی، نویسنده: مرتضی نظری @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ ابداعات علامه طباطبایی در کشاورزی مهندس عبدالباقی، فرزند ارشد علامه: 🔸ایشان بسيار روشنفکر بودند. شرايط روزگاري را که در آن زندگي ميکردند کاملا ميشناختند و قبول داشتند؛ برخلاف خيلي از آقاياني که در آن زمان زندگي ميکردند. ايشان در کشاورزي رفتاري مدرن داشتند که آن زمان اصلا مطرح نبود. 🔸امروزه کشاورزي خیلی علمي شده، اما آن زمان ايشان کشاورزي را علمي انجام ميدادند. در حاليکه زمينه اش وجود نداشت و معمول نبود. 🍁کارهايي مانند رديفکاري درخت، 🍁 برگرداندن زمين، 🍁جدا کردن سنگ از خاک، 🍁نحوه کود دهي، 🍁 خيابانکشي باغها 🍁 و استفاده از ابزارآلاتي که براي کشاورزي تهيه ميکردند. 🔸مثلا آن زمان فرغون وجود نداشت، اما ايشان به نجار سفارش ساخت فرغون با چوب را داده بودند. @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ نظر علامه طباطبایی درباره رژیم اسرائیل 🔻آنچه می‌خوانید نوشتاری است کوتاه به قلم مرحوم علامه طباطبایی که در آن پیرامون مساله فلسطین و ماهیت رژیم جعلی و غاصب اسرائیل سخن گفته‌اند. 📝«بخش کوچکی از فلسطین یک بندر دریایی و پایگاه نظامی برای دول معظمه انگلیس و فرانسه و آمریکا می باشد و دولت پوشالی و دست نشانده ای به نام دولت اسرائیل در آن جا حکومت می کند و در این مدت کوتاه هر چه توانسته اند به تقویت و تجهیزش پرداخته اند و با تمام نیرو نگذاشته اند که دول اسلامی علیه ایشان متحد شوند. (چنان که همه این حقایق را جریان های چند سال اخیر آفتابی ساخت.) 🔸این فکر غلط که «دولت یهود دولتی است مستقل و مترقّی و علی رغم احادیثی که در اسلام وارد شده و وعده داده که یهود هیچ گاه کشور مستقلی نخواهد داشت رشد کرده است» اثر نفوذ سیاست هایی است که در گذشته و هم اکنون می خواهد مردم این قسمت از جهان را در جهل و نفاق و دشمنی و بدبینی به آیین مقدس اسلام نگه دارند، زیرا این فکر مربوط به روایت نیست تا بگوییم مجهول است، بلکه مربوط به قرآن کریم است و آنچه در قرآن کریم است نه به این نحو است که ذکر شده، بلکه به نحوی است که باید یکی از پیش گویی‌های قرآن شمرده شود. 🔸خدای متعال پس از شمردن مظالم و جنایت های یهود و خیانت ها و ماجراجویی ها و پیمان شکنی هایی که با اسلام و مسلمین کرده اند و پس از آن که مسلمانان را پند می دهد که اتفاق کلمه داشته باشند و قوانین دینی را حفظ کنند و با بیگانگان طرح دوستی نریزند و از ایشان اطاعت نکنند می فرماید: «یهود دچار غضب پروردگار شده اند و برای همیشه در حقشان خواری و پستی نوشته شد و نخواهد توانست کار قابل توجهی علیه مسلمانان انجام دهند، مگر به واسطه سببی که به مردم و سببی که به خدا پیوند داشته باشند»[1] و در آیه دیگر این سبب مربوط به مردم و مربوط به خدا بیان شده است. می فرماید: «با یهود و نصاری طرح دوستی مریزید و سرسپرده مشوید و کسانی که از شما سرسپرده ایشان شوند از سرسپردگی خدا و جانبداری وی برکنارند و خداوند شما را از خشم خود در صورت تخلف از این امر برحذر می دارد»[2] و نیز می فرماید: «امروز کفار از این که استقلال دینی شما را از بین برند مأیوس شدند از این پس دیگر از ایشان مترسید و تنها از من بترسید»[3] 🔸چنان که ملاحظه می کنید، خدای متعال پیشرفت اسلام و سرکوبی یهود را به مسلمانانی وعده می دهد که قوانین اسلام و اتفاق کلمه را حفظ کنند، نه کشورهایی که جز اسم اسلام چیزی در دست ندارند و هم چنین آیات دلالت دارند بر این که اسلام در معرض این قراردارد که روزی با اجانب طرح دوستی بریزند و سرسپرده ایشان شوند و در این صورت معامله خدایی با ایشان معکوس خواهد شد و سلطه و غلبه را از دست خواهند داد و عزّت و سیادتشان نصیب دیگران خواهد گردید. 🔸و اما این که احادیث و اخبار ممکن است در میانشان مجعول و ساخته وجود داشته باشد، این مسئله را علمای اسلام به خوبی می دانند و در ثبوت آن نیازی به این گونه مدرک های بی اساس نیست، بلکه مسلم است در صدر اسلام عده ای از منافقین و یهود در کسوت مسلمین درآمده و اخبار دروغی جعل و روایت می کرده اند. و از این روی علمای اسلام هر خبری را هر طور باشد اخذ نمی کنند بلکه با به کار انداختن ممیزات فنی خبر قابل وثوق را تشخیص داده، می پذیرند. در پیش بینی همین وضع (چنان که در روایات زیاد است) رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «پس از من چیزهایی بسیار از من نقل خواهند کرد از آنها آنچه با قرآن مطابق است بپذیرید و آنچه مخالف است رد کنید.»[4] پ ن: 1.خلاصه آیه 112 آل عمران و قبل از آن 2. آل عمران، آیه 12 3.مائده، آیه 3 4. بررسی‌های اسلامی،ج2، ص279 @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ رطب تازه معرفت از شاخه بلند طوبای المیزان ✍🏻المیزان،درةالتاجِ تفاسیر قرآن در جهان اسلام است ولی حجاب معاصرت مانع شده از درک عظمت آن، لذا قرن‌ها باید تا قدر و قیمتش، معلوم شود. مرحوم علامه در این اثر، به بیش از 180 منبع علمی اعم از تفاسیر، مجامع روایی و حتی کتاب‌های دیگر ادیان آسمانی چون فصول تورات و الخ، مراجعه کردند که برخی از این منابع، مشتمل بر چندین مجلد قطور است. المیزان بسان موسوعه و دایرة‌المعارفی است که گستره انبوهی از اصطلاحات علمی و موضوعات فرعی را دربرگرفته است. به همین دلیل، کتاب‌هایی چون "مفتاح المیزان" به رشته تحریر درآمده و فهارس عناوین و اصطلاحات و مباحث گوناگون را از پهنه دریای المیزان، استخراج نموده تا خوانندگان بتوانند با سهولت بیشتر، ماهی مقصود را از این بحر مواج، صید کند. با این همه، بسا هست که دیدگاه نهایی مولف در لابلای نقل و نقد سخنان دیگران، پنهان می‌ماند. در اینگونه موارد، چه باید کرد؟ استاد جوادی آملی در این باره سخنی دارند نکته‌آموز: «همانطوری كه قرآن مخزن همه علوم است تفسیر استاد علامه نیز مخزن آراء و افكار علومی است كه این حكیم الهی از آن بهرهمند شده و به دیگران رسانده است و لذا عده زیادی از میوههای این شجره طوبی میگیرند منتهی باید این شاخه را تكان داد تا رطب علم و معرفت از آن فرو بریزد، كتابهای علامه را هم باید ورق زد و با نوشته های ایشان باید مأنوس شد و اگر تكانی به شاخه شجره طوبای تفسیر، حدیث و علوم عقلی ایشان داده شود نكته های تازه و ناب بدست میآید.» @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ فایده «حوزه» چیست؟ (سوالی عجیب از مرجع بزرگ جهان اسلام) آیت اله سید رضی شیرازی: 🔻حدود سي سال پيش، به مناسبت وفات مرحوم آقا ميرزا عبدالهادي شيرازي، به عتبات مشرف شدم. خدمت آيت‌الله_خويي رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلي كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟ ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالي است؟» اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحر‌العلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت: «فايده‌اش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...» گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقي و درست تبليغ كند؟ فرمود: «زياد هستند.» گفتم: «ممكن است نام ببريد.» فرمود : «آقا سيد محمدباقر صدر، شيخ محمدرضا مظفر.» ... ايشان، ديگر اسم كسي را نبردند. گفتم: آيا اين افراد را برنامة‌ حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشته‌اند؟ فرمود: «خودشان برنامه داشته‌اند.» گفتم: كار خوبي كرده‌اند؟ فرمود: «بله» گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نمي‌كنيد؟ فرمود: «نمي‌شود» گفتم: شما آقاي طباطبائي را مي‌شناسيد؟ فرمود: «بله، از رفقاست.» گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوي نياز زمان باشند، تربيت مي‌كند، به جاي متخصص شدن در فقه و اصول گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه (قربانی) كرده است.» گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم. فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولي، مانعي وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتي ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقاي محمدتقي جعفري بود] كمك كنيم و مورد توشيق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخي از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار مي‌برد!» @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ هدیه علامه طباطبایی به آیت الله کشمیری 🔸پس از آمدن مرحوم آیت اللّه کشمیرى به ایران، مرحوم علامه طباطبایى به دیدن ایشان رفت و این نکته را به عنوان هدیه به ایشان بیان کرد: هر گاه به مشکلى برخوردید، به پشت بام رفته، دو رکعت نماز خوانده و به امام زمان علیه السلام هدیه نمایید. 🔸پس از نماز، رو به قبله، تلاش کنید خود را از افکار و پراکندگى و تشتت خالى کنید. در آن هنگام هر چه به ذهنتان رسید، اشاره و الهام و تلقینى است از حضرت ولى عصرعلیه السلام براى رفع مشکل. ✅میناگردل، ص ۱۲۱ و ۱۲۲ @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅کمونیستی که به دست علامه طباطبایی، موحّد شد! آیت الله جوادی آملی: می ‌فرمودند تابستانی من در «دَرَكه» بودم، آن روز بحبوحه كمونيستی و كفر بود، يكي از آن سران كفر و الحاد كه منكر همه چيز بود، هشت ساعت مرحوم آقای طباطبایی از صبح تا غروب روزهای تابستان نشست و نشست، همين شخص كافر فردا در يكی از خيابان های تهران هم كيش خود را ديد گفت: طباطبایی مرا موحّد كرد که «كفي بذلك فخرا». اين در بحبوحه قدرت كمونيستي بود، ماركس و انگلس فضا را گرفته بودند، اصلاً عارشان می ‌آمد كه بگويند دين مسخره است، اصلاً اسم دين را نمی بردند تا بگويند دين مسخره و افيون است. آن قدر مسئله دين مضحكه شده بود كه اصلاً حاضر نبودند اسم آن را ببرند. هشت ساعت گفت ما نشستيم، صبح چهار ساعت، عصر هم چهار ساعت، بالأخره تا غروب، اين شخص را موحّد كرد و برگرداند. او يكي از سران كمونيست و سران حزب توده بود؛ اين شخص يقيناً جزء «اولوا الالباب» است، يقيناً جزء ﴿بَشِّر عِبَادِ﴾ است که ذات اقدس الهی، او و همفكران او و همه شما را مشمول رحمت ويژه‌ خود قرار دهد. 📔درس تفسیر معظم له، سوره مبارکه زمر،مورخه ۹۳/۰۷/۲۸) @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
تمدنی که به سمت تمدن اسلامی باشد، می‌رود به سمت اینکه بندگی کند و شرایط را برای بندگی آماده کند. 🗽 در مقابل این تمدن، تمدنی است که می‌رود به سمت اینکه خدایی بکند. 📝 در مورد علامه طباطبایی می‌گویند اگر ۱۰ ساعت پیش ایشان می‌نشستی، نمی‌فهمیدی که چه علمی دارند. ❗️ فکر می‌کردی از آن آخوندهای معمولی هستند. ❓ برای چه حرف بزند؟ برای چه بخواهد خودش را نشان بدهد؟ اگر سؤالی می‌کردند، پیش فرضش این بوده که می‌گفته نمی‌دانم. ✅ این علامه طباطبایی بوده است با آن عظمتش... 🍃 تلْکَ ﭐلدَّارُ ﭐلْئَاخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ... اين خانه آخرت را به کساني اختصاص ميدهيم که ...لَا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِي ﭐلْأَرْضِ... نمي‌خواهند در زمين برتری نمايند. چنین شخصی اصلاً علوّ نمی‌خواهد. پس می‌زند علوّ را، دنبال علوّ نیست... 💎 این‌ها همان بندگی‌هاست. @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ توصیف از علامه طباطبایی ره 🔸در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت می‌شد. می‌دانید درس اسفار ایشان به‌دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. 🔸در دوره‌ی اخیر، قم مرکز حوزه‌ی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائم‌الذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آن‌طوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعین‌حال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‌طور مورد تهاجم قرار گرفت. نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. 🔸با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا می‌کرد، که نکرده است. 🎤بیانات معظم له در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی/۱۳۸۲/۱۰/۲۹ @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ علامه طباطبایی: فهم ما از قرآن، الفبایی بیش نیست! آیت الله العظمی مظاهری: استاد بزرگوارمان علامه طباطبايي (ره) انصافاً خرق عادت و کرامت کرده‌اند و اين تفسير الميزان براي شيعه يک چشم روشني شد اما همين علامه طباطبايي(ره) با اين خرق عادتشان با اين کرامتشان در جلسات خصوصي بارها مي‌فرمودند: 🔸"ما قرآن را نمي‌فهميم! قرآن را اهل بيت (ع) مي‌فهمند که نگذاشتند تفسير کنند و قرآن وقتي فهميده مي شود که حضرت_ولي_عصر(عج) بيايد و علم را هفتاد برابر کند و براي ما تفسير قرآن بگويد والا ما کجا قرآن کجا؟! 🔸 ما به قول ايشان نظير کودکي هستیم که الفبايي را از معلم فرا بگیرد اما حقيقت الفبا چيست، نمي دانیم! 🔸مي‌فرمودند رواياتي از اهل بيت (ع) داريم، خودمان هم چيزهايي گفته‌ايم اما قرآن کجا و اين‌ها کجا؟ 🔸قرآن را خود قرآن معنا مي‌کند که (تبيان لکل شي) است. کُپي عالم وجود و حتی همین "تبيان لکل شي" اي که قرآن مي‌فرمايد اين را هم ما نمي‌فهميم يعني جه؟! 🔸همين مقدار مي‌توانیم بگويیم در مقابل عالم وجود و تکوين عالم تشريعی داريم به نام قرآن و تشريع عين تکوين است و برعکس اما باز اين‌ها هم عرفاني بيش نيست. @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ جناب علامه، اگر دوباره متولد می‌شدید، چه راهی را برمی‌گزیدید؟ آیت الله سید مصطفی محقق داماد: 🔸در سال‌ ۵۵ یا ۵۶ استادم، شهید مطهری فرمودند: علامه طباطبایی مایل‌اند تا زمانی که حیات دارند کتاب بدایةالحکمة و نهایةالحکمة تدریس شود و اگر ابهامی وجود دارد، تا زمانی که در قید حیات هستند آن ابهام را رفع کنند. به همین خاطر بنده این کتاب را درس می‌دادم و به دلیل قرابت مکانی منزلمان در شهر قم با منزل علامه طباطبایی، گاهی برای توضیح‌خواهی و بیان سؤالات خود به محضر ایشان شرفیاب می‌‌شدم. 🔸یک‌ روز که خدمت ایشان رسیدم گفتم که اجازه دارم یک سؤال خارج از موضوع کتاب مطرح کنم. ایشان گفتند که سؤالت را بپرس. گفتم که حضرت استاد، اگر با این تجربه‌ای که اکنون در اختیار دارید، خداوند دو مرتبه شما را به روزهای آغازین زندگی‌تان برمی‌گرداند چه راهی را انتخاب می‌کردید و در چه رشته‌ای تحصیل می‌فرمودید؟ یعنی اگر بر فرض محال، خداوند دو مرتبه شما را جواب می‌کرد و می‌خواستید راهی را انتخاب کنید چه مسیری را انتخاب می‌کردید؟ دقیقاً در خاطر دارم که ایشان دستی به صورت کشیدند و با لبخند گفتند که همین راهی را که رفته‌ام، این بار با درایت انتخاب می‌کنم. @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅زیارت عاشورا به قرائت سید علی آقای قاضی شهید قدوسی داماد علامه می‌گوید: علامه می‌فرمودند: من مقیدم در زیارت عاشورا از نسخه مرحوم آیت الله قاضی (استاد ایشان) استفاده کنم. نسخه زیارت عاشورای مرحوم قاضی (ره) بدین صورت بود که در جملات"فاسل الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک" کلمه "بک" را خط زده بودند و نیز در جمله "ان یرزقنی طلب ثاری مع امام هدی.." نسخه "مع امام مهدی"را برگزیده بودند. 📔سیمای فرزانگان، ص 188 @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
المیزان |نظر علامه طباطبایی درباره ایمان حضرت ابوطالب ✍️ در تفسیر الدر المنثور، روایتی آمده که حضرت ابوطالب، به پیامبر (ص) ایمان نیاورد و در نهایت با حالت کفر از دنیا رفت! مرحوم علامه طباطبایی در ذیل کریمه 56 سوره قصص، به این روایت اینگونه پاسخ می‌دهد:👇 «در معناى اين روايت، روايت ديگرى از ابن عمر، ابن مسيب، و غير آن دو آمده، و ليكن روايات بسيار زيادى از ائمه اهل بيت (ع) رسيده، كه فرمودهاند: ابو طالب ايمان آورده بود، و اشعارى هم كه از او نقل شده پر است از اقرار به صدق رسول خدا (ص)، و حق بودن دين او، و اين ابو طالب كسى است كه رسول خدا (ص) را وقتى صغير بود در دامن خود جاى داد، و بعد از بعثت و قبل از هجرت از او حمايت كرد، حمايتى كه ارزش آن حمايت و مجاهداتش در حفظ جان شريف رسول خدا (ص) در ده سال قبل از هجرت معادل است با ارزش مجاهدتهاى همه مهاجرين و انصار در ده سال بعد از هجرت، آن وقت چگونه ممكن است چنين كسى ايمان نياورده باشد؟!» 📚 ترجمه المیزان، ج16، ص81 @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🔸 نکته ای از علامه طباطبایی 🔸علامه حسینی طهرانی از شاگردان سلوکی و علمی علامه طباطبایی،در کتاب«لمعات الحسین»حدیثی را از حضرت امام حسین علیه‌السلام نقل می‌کند و در قولی دیگر در تفسیر آن چنین به بیان علامه طباطبایی استشهاد می‌کند: از جمله فرموده‌های حضرت سید الشهداء أباعبدالله الحسین(ع)است که روزى به عنوان خطبه براى اصحاب خود ایراد نمودند: أَیُّهَا النَّاسُ! إنَّ اللَهَ مَا خَلَقَ خَلْقَ اللَهِ إلَّا لِیَعْرِفُوهُ؛ فَإذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ،وَ استَغنَوا بعِبادَتهِ عَن عِبَادَة ما سِواهُ فَقالَ رَجلٌ:یابنَ رسولِ اللَهِ! مَا مَعرِفَة اللَهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟فَقالَ:مَعرِفَة أَهلِ کُلِّ زَمَانٍ، إمامَهُ الَّذِى یَجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ. «اى مردم!به درستی که خداوند خلق خود را نیافرید،مگر از براى آنکه به او معرفت و شناسایى پیدا کنند.پس زمانی که او را بشناسند،در مقام بندگى و عبودیت او بر مى‌آیند؛و به واسطه عبادت و بندگى او از عبادت و بندگى غیر او از جمیع ما سِوى مُستغنى مى‌شوند. در این حال مردى گفت:اى پسر رسول خدا! معرفت خداوند عز و جل چیست؟ حضرت فرمود:معرفت و شناخت اهل هر زمان،امام خود را که واجب است از او اطاعت و پیروى کنند.» 🔶علامه طهرانی می‌گوید:روزی به استاد خود،علامه طباطبایی گفتم: چگونه می‌توان به مغز و مراد این حدیث شریف حضرت سید الشهداء(ع)رسید؟ علامه طباطبایی پاسخ گفت: 🔸تنها راه منحصر به فردِ وصول به معرفت امام علیه‌السلام و ادراک مقام ولایت مطلقه حضرات معصومین علیهم‌السلام،عرفان است و بس! @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🍀شرح احوال مفسر کبیر قران، صاحب کتاب شریف المیزان ✨پست4⃣ 💐من چه گویم درباره کسی که عمرم و حیاتم و نفسم با اوست. من اگر خدا شناس باشم یا پیغمبر شناس و یا امام شناس، همه اینها به برکت رحمت و لطف اوست. 💐یعنی از وقتیکه او را بما عنایت کرد، همه چیز را مرحمت کرد. او همه چیز بود، بلند بود و کوتاه بود، در عین بلندی کوتاه، و در عین اوج و صعود، در خضیض و نزول. ✨با انکه اسرار الهیه در دل تابناک او موج می زد سیمائی بشاش و گشاده و وارونه، و زبانی خموش، و صدائی ارام داشت. و پیوسته به حال تفکر بود، و گاهگاهی لبخند لطیف بر لب ها داشت. ✨این مرد، جهانی از عظمت بود، عینا مانند یک بچه طلبه در کنار صحن مدرسه روی زمین می نسشت و نزدیک غروب در مدرسه فیضیه می امد، و چون نماز بر پا می شد مانند سائر طلاب نماز را بجماعت مرحوم ایه الله اقای حاج سید محمد تقی خوانساری می خواند ✨انقدر متواضع و مودب، و در حفظ اداب سعی بلیغ داشت که من کرارا خدمتشان عرض کردم: اخر این درجه از ادب شما و ملاحظات شما،ما را بی ادب می کند! شما را بخدا فکری بحال ما کنید! ✨از قریب به چهل سال پیش تا بحال دیده نشد که ایشان در مجلس به متکا و بالش تکیه زنند، بلکه پیوسته در مقابل واردین، مودب، قدری جلوتر از دیوار می نشستند؛ و زیر دست میهمان وارد. من شاگرد ایشان بودم و بسیار بمنزل ایشان می رفتم، و به مراعات ادب می خواستم پائین تر از ایشان بنشینم، ابدا ممکن نبود. @allame313 http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46