🔺برنامه زنده تلویزیونی کلمه
▫️کلمه دوازدهم : العبد
▫️یادنامه حضرت آیت الله بهجت (ره)
▫️(بخش دوم)
▫️مهمان: حجتالاسلام علی بهجت
▫️میزبان: وحید یامینپور
🔻 چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳
شبکه یک سیما
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🎊ولادت باسعادت
💚🎊دومینشمس امامت و ولایت
🌸🎊کریم اهل بیت
💚🎊امام حسن مجتبی علیهالسلام
🌸🎊 را به پیشگاه
💚🎊حضرت ولی امر عجلاللهفرجه
🌸🎊و همـه شیعیانشان
💚🎊تبـریک عرض مینمایم و به پدر و مادر بزرگوارشان
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
بخش دوم_سخنرانی_شب ولادت حضرت ابالفضل ع_1401.MP3
39.95M
" سخنرانی "
شب ولادت قمربنی هاشم سلام الله علیه
✨نامه دوم / جلسه ۴۲✨
موضوع:
#شرح_رساله_نامه_هابرنامه_ها اثر علامه حسن زاده آملی علیه الرحمه
۱۴۰۱/۱۲/۵
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫استاد صمدی آملی :
خواب را نیز به عنوان معیار پراکندگی خود قرار دهید. اگر خوابهای گوناگون و پراکنده دیدید،بدانید قوه ی خیالتان به پراکندگی رفته است، لذا یکی از برنامه های پیامبر این بود که هر غروب به اصحاب میفرمودند:
"شب نزدیک است، حواستان را بیشتر جمع کنید"
📚 کتاب طهارت، مجلس21، ص231
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫 علامه حسن زاده آملی ( ره)
هر وقت قصد کردید قرآن بخوانید ابتدا تصور کنید در مقابل پیغمبر نشسته اید و در نزد ایشان میخواهید قرآن بخوانید
📚 کتاب طهارت، ص 290, شارح: استاد صمدی آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سعادت دنیا وآخرت
🎙آیت الله جوادی آملی:
«بیان نورانی امام حسن مجتبی سلام الله علیه:اگر میخواهید سعادتمند شوید، این دو کار را انجام بدهید...»
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
تبلیغات و تبادل👇
@Mahdii233
مدیریت کانال (پیشنهادات و انتقادات):👇
@alfaghir_59
آی دی کانال:👇
@allame_hasanzadeh
کپی بدون ایدی کانال👈مجاز باصلوات جهت ظهور
🤲الهــــــــی
عبادت ما قرب نیاورده بعد آورده است ،
که «فویل للمصلین »😭
📖الهی نامه حضرت علامه حسن زاده آملی (رحمة الله علیه)
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
از حضرت آیتالله العظمی بهجت قدسسره درخواست کردم:
«یک ذکر خیلی بزرگ یادم بدهید!»
گفتند: ذکری یادتان بدهم که از جواهرهای همۀ کوههای دنیا و مروارید همه دریاها قیمتیتر باشد؟
گفتم: بله! و منتظر یک ذکر عریض و طویل خاص بودم؛ که گفتند:
استغفار... استغفار... استغفار!
اگر بدانید در این استغفار چه گنجهایی نهفته است! روح را صیقل میدهد، راهها باز میشود و حاجتها برآورده میشوند ...
📘 به شیوه باران، ص۵٩ (جلد سوم از مجموعه داستان هایی کوتاه از سیره و زندگانی حضرت آیتالله بهجت قدس سره)
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫علامه حسن زاده آملی ( ره)
☘هرجا باشی تنهایی، با دیگران هم که هستی تنهایی.
به این معنی که تو هستی که داری خودت را میسازی و کسی با تو نیست. خلاصه اینکه جناب حافظ فرمود: سرا خالی است از بیگانه می نوش که جز تو نبود ای مرد یگانه.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔷🔶🔷🔶🔷🔶
*کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش*
*کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی*
📌مطالب اخلاقی و عرفانی به صورت کاربردی و پله پله
📌نکات کلیدی سیر و سلوک
📌معرفی و متن کتب معتبر عرفانی و اخلاقی
📌معرفی و شرح احوال بزرگترین عرفاء شیعه
🔶طریق عرفان
روبیکا: 🆔️https://rubika.ir/tareagheerfan
ایتا: 🆔https://eitaa.com/tareagheerfan
*سنخیت با معصوم و ولی علیه السلام*
🔰 تلاش کن که مولای تو ،تو را در آنچه که نهی کرد نبیند
و در آن جاها که به تو امر کرد ببیند و تو در آنجا مفقود نباشی
و نمی توانی به این حضور و مراقبت و ادب دست یابی مگر اینکه اوقات خویش را تقسیم کنی ،و اوراد و ذکرهایت را از بین صبح تا به شب مرتب نمایی .
💫#کتاب_راه_نجات
💫#استاد_صمدی_آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
✍ *باید مرد خدا شد*
☘ اگر کسی بخواهد با کتاب الهی، با قرآن، آشنا شود باید مرد خدا شود، کسی که مرد خدا نشده است، ممکن است با ترجمه و مفاهیمی آشنا شود، ولی مادامی که انسان حرکت الی الله نداشته باشد با آن حقیقتی که حقیقت مطلوب است آشنا نمی شود. خدا همه را موفق کند که لااقل، مراحل اولیّه فهم کتاب را پیدا کنیم و این ممکن نیست مگر با تقوا.
🌷 باید از محرّمات الهی پرهیز کرد و واجبات الهی را ادا کرد. کسی که با کتاب آشنا نشود، هر چه درس بخواند به نتایج نمی رسد. نتایج وقتی می رسد که شما به حقایق دست پیدا کنید و به حقایق راه پیدا نمی کنید، مگر به برکت بندگی خدا . معصیت ، انسان را به شیطان نزدیک می کند و بندگی، خدا انسان را به خدا، راه شیطان آدم را به خدا نمی رساند.
💫#حضرت_آیت_الله_بهاء_الدینی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
آن که از مرگ میترسد،
از خودش میترسد.
💫علامه حسن زاده آملی ( ره)
📘منبع:صد کلمه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫الـهــــی
همنــشین از همنشین رنـــگ می گیرد،
خــوشا آنکه با تو همنشین باشد....
📘الهی نامه
💫 علامه حسن زاده آملی ( ره)
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید، که او برای شما دشمن آشکاری است؟!
وَأَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ
و اينكه مرا بپرستيد؛ اين است راه راست!
وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنْكُمْ جِبِلًّا كَثِيرًا ۖ أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ
او گروه زیادی از شما را گمراه کرد، آیا اندیشه نکردید؟!
هَٰذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ
اين است جهنّمى كه به شما وعده داده مىشد!
اصْلَوْهَا الْيَوْمَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ
امروز وارد آن شوید و به خاطر کفری که داشتید به آتش آن بسوزید
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰ أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
امروز بر دهانهاى آنان مُهر مىنهيم، و دستهايشان با ما سخن مىگويند، و پاهايشان بدانچه فراهم مىساختند گواهى مىدهند.
وَلَوْ نَشَاءُ لَطَمَسْنَا عَلَىٰ أَعْيُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّرَاطَ فَأَنَّىٰ يُبْصِرُونَ
اگر بخواهيم، هر آينه فروغ از ديدگانشان مىگيريم تا در راه [كج] بر هم پيشى جويند؛ ولى [راه راست را] از كجا مىتوانند ببينند؟
وَلَوْ نَشَاءُ لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَىٰ مَكَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِيًّا وَلَا يَرْجِعُونَ
اگر بخواهيم، هرآينه ايشان را در جاى خود مسخ مىكنيم [به گونهاى] كه نه بتوانند بروند و نه برگردند.
وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ ۖ أَفَلَا يَعْقِلُونَ
هر کس را طول عمر دهیم، در آفرینش واژگونهاش میکنیم (و به ناتوانی کودکی باز میگردانیم)؛ آیا اندیشه نمیکنند؟
#یس
#تفکر
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
علامه حسن زاده میفرمود:
شما نمی بینید ، من میبینم
اعمال شما از شما دور نمیشود،
در جانتان مینشیند !
وقتی مردید و پرده افتاد میفهمید
چه چیز را در خود نهادینه کرده اید !
میفرمود: این لقمه ها که میخورید،
بو دارد، کاش میفهمیدید این لقمه
برخی ها چه بویی دارد !
میفرمود: دهان باب الله است
صادرات و وارداتش را کنترل و
مواظبت کنید !
برخی ها از دهانشان آتش زبانه میکشد !
و برخی دهانشان معطر و منزه است !
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
⭐️ حجّت الاسلام و المسلمین محمّدحسین صمدی آملی ⭐️
♦️ موضوع: خضوع و خشوع ♦️
♦️ جلسه سیزدهم - شبِ پانزدهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۳
🔸 در دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان، از خداوند متعال درخواست میکنیم "اللّهُمَّ ارْزُقنِی فِیهِ طاعَةَ الخاشِعين" خدایا در این روز، طاعت خاشعین را روزیام کن.
🔹 خشوع به معنای تذلّل و تواضع است که ضدّ آن، تکبّر و خودپسندی میباشد.
🔸 علّامه طباطبایی (ره) از استاد عظیمالشأن خود، مرحوم آقا سیّد علی قاضی (ره) نقل میفرمودند مَثَل انسانی که نماز میخوانَد، روزه میگیرد امّا به وقتش آنچه که باید، برایش حاصل نمیشود، همانند حوض آبی است که آب صاف و زلالی دارد امّا بسیار بدبوست. این، به این جهت است که گوشه و کنار این حوض، کثافاتی وجود دارد که آب زلال را بدبو کرده است.
🔹 در این دعا از خداوند متعال درخواست میکنیم که عبادت ما را، عبادت خاشعین قرار دهد. خداوند در قرآن میفرماید "لَو أنزَلنا هَذا القُرآن عَلى جَبَلٍ" اگر ما این قرآن را بر کوهی که همچون انسان از قوّهی عاقله برخوردار بود، نازل میکردیم "لَرَأيتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِن خَشيَةِ الله" هر آینه آن کوه در برابر آیات الهی خضوع و خشوع میکرد.
🔸 در ادامه دارد "وَ تِلکَ الأمثَالُ نَضْرِبُها لِلنّاس لَعَلَّهُم يَتَفَكَّرُون" انسان نیز باید به گونهای باشد که در برابر عظمت وجودی آیات قرآن، خاشع گردد. اگر آن خشوع حقیقی برای انسان پیاده شود، هر آینه آیات الهی در او اثر میکند.
🔹 حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبهی متّقین فرمودند مؤمنین و متّقین، کسانی هستند که در عبادتهای خود، خاضع و خاشعاند. در سوره مؤمنون نیز آمده "قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِینَ هُمْ فیِ صَلَاتهِمْ خَاشِعُونَ" مؤمنان رستگار شدند * آنها که در نمازشان خشوع دارند.
🔸 خضوع، مربوط به اعضاء و جوارح ظاهری بدن است امّا خشوع، در رابطه با امور باطنی انسان و جَوانِح او به کار میرود.
🔹 مثلاً در نماز، اگر اعضاء و جوارح بدن، طبق ضوابط شرع، مؤدّب بودند، به آن خضوع میگویند امّا خشوع، یک مرتبه بالاتر است، یعنی همانگونه که ظاهر، متوجّه حق است، باطن نیز توجّه به حق داشته باشد و بداند که در مقابل چه کسی ایستاده است.
🔸 روزی جناب رسول الله (ص) فردی را دیدند که هنگام نماز، با ریش خود بازی میکرد. حضرت فرمودند اگر این مرد، خشوع داشت، اعضاء و جوارح او نیز خاشع بودند.
🔹 امام امیرالمؤمنین (ع) در نهجالبلاغه فرمودند "إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً" گروهی، خدا را به طمع و چشمداشت عبادت میکنند "فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ" که این عبادت، عبادت تجّار است.
🔸 "وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً" و گروهی خداوند را از ترس و بیمناکانه عبادت میکنند "فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ" که این، عبادت بردگان است.
🔹 هیچگاه این دو نحوه عبادت، عبادت خاشعانه و خاضعانه نخواهد شد و آن اثری را که باید، در انسان نخواهد گذاشت.
🔸 در ادامه روایت آمده "وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ" امّا عدّهای هم هستند که خدا را به خاطر عظمت وجودیاش و برای سپاسگزاری از او، عبادت میکنند که این، عبادتِ آزادگان است. به تعبیری چنین عبادتی، عبادت خاشعانه و خاضعانه است.
🔹 علّامه طباطبایی (ره) ذیل آیهی استرجاع، سه مسلک را در تهذیب اخلاق مطرح فرمودند. مسلک اوّل، مسلک کسانی است که به خاطر رسیدن به منافع دنیوی، تهذیب اخلاق میکنند امّا گروه دوم تهذیب اخلاقشان به جهت بهرهمندی از نعمات اخروی است و گروه سوم نیز فقط و فقط رضای خداوند را مدّنظر دارند.
🔸 که علامه طباطبایی (ره) فرمودند مسلک سوم، مخصوص اولیای الهی است.
🔹 امیرالمؤمنین (ع) در روایت دیگری فرمودند "مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لاَ طَمَعاً فِی جَنَّتِكَ" هیچگاه تو را از ترس آتش دوزخ و همچنین شوق به بهشت، عبادت نکردم "بَلْ وَجَدْتُكَ أهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك" بلکه تو را سزاوار و شایسته عبادت یافتم پس عبادتت کردم.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
⭐️ حجّت الاسلام و المسلمین محمّدحسین صمدی آملی ⭐️
♦️ موضوع: خضوع و خشوع ♦️
♦️ جلسه سیزدهم - شبِ پانزدهمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۳ تا آخر
🔸 در کلامِ بزرگان راجع به اهل بهشت و اهلُ الله آمده است که "اِنَّ اَهلَ الجَنَّةِ فِی الجَنَّةِ بِالذّات وَ مَعَ اللهِ بِالعَرَض" کسانی که خدا را به خاطر رسیدن به بهشت و نعمتهای آن عبادت میکنند، بهشت، برای آنها بالذّات است یعنی مقصود اصلیشان از عبادت، رسیدن به بهشت است و حق متعال، برایشان، بِالعَرَض است.
🔹 امّا "اَهلُ اللهِ مَعَ اللهِ بِالذّات" آنهایی که عبادتشان، عبادتِ خاشعانه است و به تعبیری، اهلُ اللهاند، تنها به دنبال خودِ حق متعال هستند و رسیدن به بهشت و نعمتهای آن، هدف و مقصود آنها نیست. لذا حق متعال برای آنها بِالذّات است و بهشت، بِالعَرَض.
🔸 امام زین العابدین (ع) در مناجات الذّاکرین میفرمایند "الهی! لَو لَا الواجِبُ مِن قَبولِ اَمرِکَ لَنَزَّهتُکَ مِن ذِکری اِیّاکَ عَلَی اَنَّ ذِکری لَکَ بِقَدری لا بِقَدرِکَ" خدایا! اگر تو به من امر نمیکردی که مرا عبادت کن، قطعاً منزّه میداشتمت از اینکه ذکر تو را بگویم زیرا عبادت و ذکر من، به اندازهی من است نه به اندازه تو.
🔹 و لذا کسانی که اهلُ اللهاند، حق متعال را مقصود اصلی خود در عبادت قرار میدهند نه رسیدن به بهشت را. این است که حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) میفرمایند "الهی! اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین، شیرینتر است".
🔸 امام حسن مجتبی (ع) در روایتی فرمودند که چون خداوند، قلبِ پیغمبر اکرم (ص) را وسیعترین قلبها یافت، ایشان را به مرتبت خَتمی برانگیخت و قرآن کریم را بر او نازل کرد.
🔹 حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) در کتاب شریف "ده رساله فارسی" بعد از اینکه این روایت را از امام حسن مجتبی (ع) نقل میکنند، میفرمایند این قلبِ قابلِ مُستَفیض است که خداوند متعال در سورهی مبارکهی شعراء، دربارهی آن میفرماید: "وَ اِنَّهُ لَتَنزیلُ رَبِّ العالَمین * نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الاَمین * عَلَی قَلبِکَ لِتَکونَ مِنَ المُنذِرین * بِلِسانٍ عَرَبیٍّ مُبین".
🔸 بنابراین چون حق متعال، قلب جناب رسول الله (ص) را اَوسَعِ قلوب یافت، قرآن کریم را بر ایشان نازل کرد و هیچکس جز پیغمبر اکرم (ص)، قدرتِ حملِ این بار سنگین را نداشت.
🔹 حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) در کتاب شریف "هزار و یک نکته" فرمودند که روزی، عدّهای در محضر امام حسن مجتبی (ع) بودند و حضرت برای ایشان، فرمایشاتی عرشی فرمودند. یکی از افراد حاضر در جلسه، از فرمایشات حضرت بسیار تمجید کرد و آنها را همانند دُرّ و گوهر دانست.
🔸 امام حسن (ع) به او فرمودند: چرا این حرفها را به دُرّ و گوهر تشبیه کردی؟ و حال اینکه دُرّ و گوهر، جمادند و این حرفها، همه نور است.
🔹 قرآن کریم و فرمایشات اهل بیت (ع) همه نورند و جان انسان را اشتدادِ جوهریِ وجودی میدهند و به تعبیری، غذای روحِ او هستند.
🔸 از آن جایی که باید بین غذا و مُغتَذی (غذا گیرنده) سِنخیّت وجود داشته باشد و نفس ناطقهی انسانی هم، از وَرای عالَم طبیعت است، لذا غذای او نیز آنسویی و از ماورای طبیعت است و هیچگاه چیزی که خارج از ذات انسان است، غذای جان او نمیشود.
🔹 امام حسن مجتبی (ع) در فرمایشی، خطاب به فرزندان و برادر زادههای خردسال خود فرمودند که ای فرزندان من! امروز، شما، خردسالانِ گروهی هستید و در آیندهای نزدیک، بزرگانِ گروه دیگری خواهید بود. پس دانش بیاموزید و هر کسی از شما که توانایی روایت و نگهداریِ دانش را ندارد، آن را بنویسد و در خانهی خود بنهد. آری زینتِ خانه، کتابِ علمیِ در طاقچه است.
والسّلام علیکم و رحمةالله
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💥 حضرت علامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه):
🔰 قرآن کریم فرمود:
"فَلْیَنْظُرِ الاِنْسانُ إلی طَعامِهِ" (عبس/۲۵)
🌼 این نکتهی تفسیرِ طعام به علم، بسیار دقیق و شریف است و سِرّ این تفسیر این است که موضوع، انسان است، طعامِ انسان، علم است.
🌼 چه اَکْلْ و شُرْب دون مقام انسان است که غذای حیوانی است.
📚 هزارو یک نکته/ نکته ۴۵٨
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
✍سعيد مطلق کیست؟
💫 عالم ربانی ملا احمد نراقی رحمت الله عليه :
☘سعید مطلق کسی است که اصلاح جمیع صفات و افعال خود را بر وجهی نموده باشد که ثابت و پایدار بوده باشد از تغییر احوال و در آنها خللی راه نیابد، و در تبدل زمان و اوقات، متغیر نشود، و از شعله های مصائب و بلایا برقی به خرمنِ صبرش نرسد، و از سیلاب محنتها و #رزایا رخنه در بنیان شکرگزاریش نشود، و خار و خس شبهات را به دامن اعتقادش دسترس نباشد، بد کردنِ مردمان با او، را از احسان و نیکوکاری باز ندارد و دشمنی نمودن دیگران با او در دوستی او خلل نرساند.
#رزایا_پیش آمدهای ناگوار
📚کتاب معراج السعاده، ص 35
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: اگر منکری دیدید تذکر زبانی بدهید اما نه با زبان گزنده
لازم هم نیست سخنرانی کنید؛ یک کلمه بگویید این کار گناه است.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
علامه حسن زاده آملی :
الهی! خودت می دانی که دریای دلم را جزر و مدّ است ؛ «یا باسط» بسطم ده ، و «یا قابض» قبضم کن. الهی! ناتوانم و در راهم و گردنه های سخت در پیش است و رهزن های بسیار در کمین و بار گران بر دوش.
📚الهی نامه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰عالم ربانی ملا احمد نراقی رحمت الله :
علم حقیقی را بهجت و سرور و صفا و نوری است، و دلی را که نور علم واقعی در آن داخل شد، مستغرق لجه عظمت خداوند جلیل، و محو مشاهده جمال جمیل میشود، و التفات به غیر او نمی کند.
📚کتاب معراج السعاده، ص 31
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh