♻️آيت الحق سيد هاشم حداد :
🔸️انسان اگر بخواهد واصل شود ، شروع آن از خانه و زن و بچه می باشد .
📗منبع : دلشده ، ص ۱۱۷
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی رحمت الله عليه:
🌱چه بسیار افرادی که سحرها و خلوت ها داشتند و مجاهدات ها و مراقبت ها نمودند و چهله ها و اربعین ها گرفتند، اما چون دوامی بر آن ها نبود، هرگز مشتعل نشدند و به کمال مطلوب خود نرسیدند،
🌱 حتی در بعضی موارد این عدم استقامت ها و منقطع کردن اذکار و دستورهایی که وارد شده، موجب ضررهایی به شخص شود که هرگز آن افرادی که اصلاً به راه نیفتاده اند دچار این ضررها نمی شوند.
📚کتاب شرح انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه،ص52، شارح استاد صمدی آملی
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
تبلیغات و تبادل👇
@Mahdii233
مدیریت کانال (پیشنهادات و انتقادات):👇
@alfaghir_59
آی دی کانال:👇
@allame_hasanzadeh
کپی بدون ایدی کانال👈مجاز باصلوات جهت ظهور
در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام کوشا باشیم🙏
🌾آیت الله جوادی آملی:
☘اگر در دل بیگانه ای نباشد انسان به آسانی کار خیر انجام می دهد
به آسانی نمازشب می خواند.
☘ولی اگر اموری در دل وارد شود که باصاحب خانه نخواند کار برای انسان مشکل می شود...
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🟢 استاد صمدی آملی حفظه الله :
🔹انسان پس از قطع تعلق به امور شهوانی به مقام توحّد محضه می رسد که یکپارچه در مقام تجمع تام به سر می برد.
🔸همانند اینکه حق متعال را برای اسماء و صفاتش مقام احدیت است که در همان مقام تمام اسماء الله در یک حقیقت جمعند.
📚کتاب طهارت، ص 276
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🟢 ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی رحمت الله عليه:
🌾خلق، هرکمالی را که دارا میشود، به اندازه ی همان کمال، به او تشبّه یافته و از منبع بی منتهای اسماء و صفات کمالیه ی جمالیه و جلالیه ی او بهره مند است؛
🌾به طوری که شایسته است کمال خلق را مستقیماً از آنِ حق دانی و آن را به حق اسناد دهی،
🌾و در مقابل، هرچه از نقص و ضعف، مرئی دیدگانِ خلق بینِ تو است، همه را منتسب به خلق دانسته و آن را از حضرت حق مرتفع دانی.
📚کتاب شرح انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه ، ص43، شارح استاد صمدی
https://eitaa.com/madresehbagherain
درست بخوان و درست بدان
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#گام_های_سلوک
🔰قسمت دوم
اما معرفت نفس:
اينكه خداوند سبحان فرمود:
✨ اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه
🔹تفسير اصيل آن،
چنان است كه جناب صدرالمتألهين در آخر مرحله چهارم حكمت متعاليه كه معروف به اسفار است، فرموده است:
🔸كلمه طيب، روح مؤمن است.
🔸و عمل صالح معارف عقليه كه او را ارتقاء مى دهند و بدانجا مىكشانند.
✔️اين تفسير، بر اين اساس قويم است كه ⬅️ علم و عمل دو گوهر انسان سازند.
💎 انسان كارى مهمتر از خودسازى ندارد و ساختن هر چيز را مايه به حسب آن چيز لازم است مثلا ديوار را سنگ و
گل بايد و انسان را علم و عمل.
🕊 انسان تا به لقاء الله نرسيده است به كمال مطلوبش نائل نشده است.
🕊 و لقاء الله به معنى
اتصاف انسان به اوصاف الهى و تخلق او به اخلاق ربوبى است.
بابا افضل را كلامى كامل در اين باب است كه:
🌴عالم درختى است كه بار و ثمره او مردم است و مردم درختى است كه بار و ثمره وى خرد است و خرد درختی است كه
ثمره او لقاى خداى تعالى است.
✔️ در توحيد بايد مراقبت را تقويت كرد.
🔸 مراقبت تخم سعادت است كه در مزرع دل كاشته مىشود و سائر آداب و اعمال
پروراندن آن است.
🔹مراقبت، كشيك نفس كشيدن و همواره در حضور بودن است.
🔸 حديث نفس، مزاحم با مراقبت است.
اين سخن دل نشين امام صادق عليه السلام را بايد بر دل نشاند:
✨ القلب حرم الله فلا تسكن فى حرم الله غير الله
🔹 حافظ به اين حديث در اين بيت نظر دارد:
🌱پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب
🌱تا در اين پرده جز انديشه او نگذارم
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💠ماه مبارک رمضان را به ذکر خدا و به رحمتهای خدا، که به شما عنایت کرده است شکرگزاری کنید.
#امام_خمینی
#ماه_مبارک_رمضان
📚صحیفه نور، جلد ١٩، صفحه ١۶
🗓مورخ: ١٣۶٣/٠٣/٠٩
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«روایات برزخ را ملاحظه میفرمایید #مؤمن که میمیرد وارد برزخ میشود. برزخیان که دوست خودشان را دیدند از او سؤال میکنند که فلان رفیق ما فلان مؤمن چطور شد؟ میگویند حالش خوب است مثلاً زنده است، اینها هم دعا میکنند. سؤال میکنند فلان رفیق ما چطور شد؟ میگویند این قبل از ما آمده قبل از من مُرده, اینها میگویند پس چرا این جا نیاوردند؟ بعد میگویند: «هَوَی هَوَی» معلوم میشود در راه افتاده، اینطور نیست که بعضیها مستقیماً وارد جنّت برزخی بشوند، اینها که قدری مشکل دارند در راه به هر حال میافتند یک مقدار آسیب میبینند، یک مقدار تنبیه میشوند، تا اینکه بعد از تطهیر به اینها برگردند...»
درس تفسیر ٩۶/١٢/٧
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓گفته میشود لحظه جان دادن خیلی سخت هست، آیا دستورالعملی وجود دارد که جان دادن را آسان کند؟
🎙جواب استاد محمدی شاهرودی
📎 #معاد #برزخ
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
✨ قربان طهارت بشویم،! طهارت چقدر برکت آور است!
دُم علی الطهارة یُوَسِّعْ رزقُک
فرمودند: برطهارت وپاکی دوام داشته باشید که رزق شما دم به دم
توسعه پیدامی کند.
💫استاد صمدی آملی(حفظه الله)
📘شرح دروس معرفت نفَس
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫آیت الله العظمی جوادی آملی:
💠«حتی كلمه «استغفرُالله» لازم نيست رو به قبله بودن لازم نيست، دعا خواندن لازم نيست، اينها تشريفات است،البته مستحب است،اما با يك اراده تخلّف ناپذير بگوييم خدايا آمدم.
چرا دست يازم چرا پای كوبم
مرا خواجه بی دست و پا می پسندد»
🎤#درس_اخلاق ٩۶/۴/٢٢
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔸علامه حسن زاده آملی
🍃اگر بخواهيم خزاين ملكوت را بگشاييم كليد می خواهد، اين كليد معرفت نفس است؛ چون معرفت نفس باب همه خيرات است و انسان نزديكتر از خودش چيزى ندارد و اگر بخواهد راهى براى رسيدن به حقايق پيدا كند، از همه نزديكتر به خودش، خودش است.
📗منبع: شرح فارسی اسفار
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#گام_های_سلوک
قسمت سوم
🔹 ناگفته نماند كه بدن، تور شكار و سوارىِ راهوار ما است.
❗️ مبادا با او چنان كنيم كه نه به كار شكار آيد و نه تواند
سوار را به جایى برساند .
🌱ره چنان رو كه رهروان
رفتند
❌ كسى به ما نگفت كه شب و روز را با يك دانه خرما بسر ببريم .
⚖ در حد اعتدال بدن نياز به تعيش دارد.
✨ كلوا و
اشربوا و لا تسرفوا
🔹 انسان كامل آن كسى است كه حق هر ذى حق را اداء مىكند.
از اين كمترين دستورالعمل خواستهايد ⬅️
آقاى من صداى دُهُلى را از دور شنيدهايد و از نزديك هم به انبار كاه
برخورد مىكنيد.
🔹 مع الوصف عدم امتثال را روا ندانستم، به عرض مى رسانم كه دستورالعمل انسان قرآن است
كه:
✨ ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم
✔️ داعى تنها دستورى كه الان مى تواند به حضور جنابعالى عرض كند اين است كه:
#مراقبت را حفظ بفرمائيد.
🌱يعنى در همه حال #مواظب خود بوده باشيد كه در نزد حقيقت همه موجودات بسر مىبرید.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🍂علامه طباطبایی (ره):
ازبعضی محافل وآمدوشدها تبری می جست ومیفرمود:مثل اینکه مردم قدرعمررانمیدانند،عمرخیلی ارزشمندوگرانقدراست.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
📖سوره مباركه اخلاص
🖌 سوره مباركه اخلاص را با اخلاص بر زبان داشته باش ! با خلق خدا مهربان باش ! از سخنان ناهنجار اگر چه به مزاح باشد برحذر باش ! خلاف مگو، اگر چه به مطايبت باشد! از قسم خوردن اگر چه به راست باشد احتراز كن ! چو ايستاده اى دست افتاده گير! تا مى توانى نماز را در وقت به جا آور! تجارتت را مغتنم بشمار كه انسان بى كار از دنيا و آخرت هر دو مى ماند! داد و ستد مانع بندگى نيست رجال لاتلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله و اقام الصلوة و ايتاء الزكوة
علامه حسن زاده آملی
(رحمت الله علیه )
📚پندها و حکمتها
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#سیر_سلوک
#حیرت
حیرت در لغت بمعنی : « سرگـردانی ، حیران و متحیر » میباشد و در اصطلاح عرفان امریست که وارد می شود برقـلب عــارف در موقع تامل و حضور و تفکر . در مـــرحله وادی « حیرت » ، در دل سالک « تامــل ، تفـكر ، حضور، حـيرت و سرگردانی » وارد میشود و او را متحير می سازد و در طــوفان فكرت و معرفت سرگـردان و غــرق می شود .
در اين مرحله در دل عاشق و اهل الله در وقت تامل و تفكر و حضور، حيرت و سرگرداني وارد مي شود و آنگاه او را متحير مي سازد و در طوفان فكرت و معرفت سرگردان مي شود و هيچ باز نداند.
در حقیقت سالک به وادی آزمایش وارد می شود . حیرت مر حله ای ست بسیار صعب و سهمگین ، و آن را تحمل کردن دو صد من استخوان می خواهد . در این وادی وقتی عارف در پرتو نور خداوندی قرار می گیرد و آن را مشاهده می کند دچار تحیر و سرگشتگی می شود چرا که خداوند در وهم ها و تصورات بشری نمی گنجد .
بعد از آن وادی حیرت آیدت
کار دایم درد و حسرت آیدت
هر نفس اینجا چو تیغی با شدت
هر دمی اینجا دریغی باشدت
در اينجا سالك از خود و تمام ما سوا بىخبر و غافل گردد و نمىداند كه هستند يا نيستند؟ فانى اند يا باقى؟ در اين مرحله دل سالك را امواج حكمت فرا گرفته و رازهاى غيبى و گنجينه هاى الهى، برايش پديدار مىگردد و اسرار معنوى- بدون تصرف انديشه و دخالت خيال- بر زبانش جارى مىشود.
ادامه دارد...
#حیرت
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰 آیا " یا هو " از نظر قواعد ادبی صحیح است؟
🔻شاید بپرسید طبق قواعد علم نحو، حرف ندا بر سر ضمیر وارد نمی شود، پس چطور در برخی روایات تعبیر "یا هو" وجود دارد؟
💠 این شبهه را علامه حسن زاده آملی اینچنین پاسخ داده اند :
🔷 «در این حدیث شریف و نظائر آن کلمه مبارکه هو منادی شده است و حرف یای ندا بر سرش در آمده است و حال اینکه ضمیر، منادی نمی شود، علامه بهائی، در صمدیه در شرایط منادی گوید : «و یشترط کونه مظهرا» و شارح آن علامه سید علیخان در شرح کبیر صمدیه پس از عبارت مذکور گوید : «فلا یجوز نداء المضمر مطلقاً لا یقال یا أنا و لا یا إیای و لا یا هو و لا یا إیاه اجماعاً » تا اینکه گوید: و قال شعبان فی الفیته:
🔸و لا تقل عند النداء یا هو
🔸و لیس فی النحاة من رواه
⭕️ پس در حدیث مذکور "یا هو" حرف ندا بر سر ضمیر در نیامده است، بلکه هو اسمی از اسماء الله است که مسمی آن هویت مطلقه و ذات اقدس است (یعنی در این روایات هو ضمیر نیست بلکه اسم است) ، چه اینکه جمله شریف " یا هو یا من لاهو الا هو" سخن کسی است (امام علی علیه السلام) که خود پدر نحو و صرف است.
📚 هزار و یک کلمه علامه حسن زاده آملی، ج2، ص 184
#یا_هو
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
4_5825776211040668006.mp3
2.78M
⏱ زمان: 5:21
🔷 عشق
🔶 باطن دین
🔷 عنایت ازلی
🔶 عشق از اول سرکش و خونی بود
🔷 هیچ در هیچ
🔶 مجذوب
🔷 قلبت به سوی کیست؟
#عشق
#قلب
#هیج
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله بهجت(ره) :
🌿همه چیز در محبت است...
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠«سالک فقط باید برای خدا کار کند»
🔸 تعریف علامه طهرانی(ره) از سالک واقعی
🔻سالک عمل میکند فقط برای خدا، حتی اگر جبرئیل هم بیاید و به او بگوید چه حاجتی داری تا مستجاب کنم؛
سالک پاسخ میدهد من بنده خدا هستم و مولای من خداست و من غیر از ذات اقدس الهی چیز دیگری نمیخواهم.
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
/eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔺برنامه زنده تلویزیونی کلمه
▫️کلمه بیستودوم : ذوالفنون
▫️یادنامه علامه حسن حسنزاده آملی (ره)
▫️مهمان: آیت الله حسن رمضانی
▫️میزبان: وحید یامینپور
🔻 چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳
شبکه یک سیما
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#سیر_سلوک
#حیرت
ادامه...
این شراب مدام،که شرابش روی یار و پیاله اش چشم مست باده خوار است ،دم به دم سالک را در مستی و بی خبری و بی خویشی فرو می برد و هر لحظه حیرت بر حیرتش می افزاید و بدین سان سالک از منزل توحید به وادی حیرت می رسد.
وادی حیرت میخانه ای است که دو در دارد،دری به توحید باز میشود و در دیگر به منزل فنا راه دارد و سالک از در توحید بدین میخانه وارد می شود .
این حیرت چنان است که به مصداق حدیث "من عرف الله کل لسانه " یعنی هر که خدا را شناخت زبانش بند آمد ؛ از گفتار فرو می ماند.
در وادی حیرت جمله اضداد جمع ،و همه محالات حال می شوند .شب و روز آفتاب و ماه و زهر و شکر و بهار و خزان در هم می آمیزند و سالک را در خود گم می کنند. چنانکه
گر از او پرسند هستی یا نه ای
سربلند عالمی؟پستی ؟که ای ؟
گوید اصلا من ندانم چیز من
وین ندانم هم ندانم نیز هم
از سوی دیگر وادی حیرت تمام دریغ و حسرت است :
یکی دریغ و آه که چرا تاکنون از چنین باغ و بهاری محروم بوده است، و یکی دریغ که نمی تواند آنچه را چشیده بر زبان آورد و مردمان را خبر کند و هر دم می گوید :" یا لیت قوم یعلمون یعنی ای کاش قوم من می دانستند ". که :
چه شکرهاست در آن شهر که قانع شده اند
شاهبازان طریقت به مقام مگسی؟
در عین حال که سالک حضور معشوق را پیوسته احساس می کند و در لحظه هایی به درازی ابدیت او را می بیند اما معشوق میان ظهور و خفا و حقیقت و خیال در رفت و آمد است ،گاه ماه است و گاه عکس ماه،گاه در زمین گاه در آسمان ،و سالک هر دم چون طفل در پی گنجشک پریده بدین سوی و آن سوی می نگرد و او را می جوید .
و چون سالک در میخانه حیرت مست شد از در دیگر وارد بیابان فقر و فنا میگردد.
منبع :مقالات استاد حسین الهی قمشه ای
#حیرت
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی رحمت الله عليه :
🌷اگر کسی می خواهد به من کیستم؟ خود راه یابد و هویت وجودی خود را بشناسد،
🌷 باید در مدرَکات ظاهری و باطنی و نیز در افعالی که شبانه روز انجام میدهد غرق شود
🌷 و آنچه را ادراک میکند و انجام میدهد، به درستی بررسی کند، تا از متن مجموعه ی آنها، صورت حقیقی خود را مشاهده کند،
🌷 زیرا که انسان، یکپارچه عبارت از دانسته ها و کرده های خویش است و در دو بخش علم و عمل، هویت حقیقی خویش را به دیگران معرفی میکند،
🌷و معرِّف هر شخصی جز فعل و اندیشه ی او نیست.
📚شرح رساله ی انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه
💫شارح : استاد صمدی آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
توجه مدام به خدا، راه رسیدن به رضوان الهی
🔸 تو در این دنیا هستی ولی میدانی همین الآن بندِ به خدایی؛ خدایی که ورای این خاک و ورای این ماده است؟
▫️تو بنده به اویی
▫️او قیوم توست
▫️آغازت از اوست
▫️پایانت با اوست
✔️و تو همین الآن باید خدا و ماورا را ببینی.
امام علی علیهالسلام در این خصوص میفرماید: «ما رَاَیتُ شَیئًا اِلّا وَ رَاَیتُ اللّٰهَ قَبلَه وَ بَعدَه وَ مَعَه؛ هیچ چیزی را ندیدم
مگر اینکه خداوند را قبل و بعد و با آن، دیدم»
🔺 ما برای رسیدن به این مرحله به دنیا آمدیم.
علامه در تفسیر آیه: «خلقناکم، ثم صورناکم، ثم قلنا للمللئکه اسجدوا لآدم»
می فرماید این آیه اختصاص به حضرت آدم ندارد؛ چون خطاب به همه انسان ها است. بنابراین همه انسان ها، زمینه خلافت الهی را دارند.
✔️ راه رسیدن به خلافت الهی، راه دیانت است.
🏷 حضرت استاد یزدانپناه | ۳ رمضان۱۴۴۴
.
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh