eitaa logo
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
12.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
563 ویدیو
106 فایل
لینک کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 بایگانی👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبادل و تبلیغ👇 @alfaghir_59 برنامه👇 @allame_hasanzadeh_app 🔴مدیریت 👇 @alfaghir_59
مشاهده در ایتا
دانلود
طبق بيان معصوم و براهين قاطعه: درجات سعادت نفوس ناطقه در عالم آخرت بر حسب مراتب ادراك و معرفت و حسن عمل و اخلاق ستوده آنها ميباشد. ✍علامه حسن زاده آملی 📚هزارو یک نکته، نکته ۳۷۷ •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️ قسمت نهم: تاثیر علم در عمق‌بخشی به ذکر علامه حسن‌زاده می‌فرمود: در چهل سالگی وقتی خدمت علامه طباطبایی رفتیم، تشنگی آمد. از ایشان دستور خواستیم. ایشان به ما دستوری «لااله‌الاالله» دادند. بعد از ما پرسیدند کدام خدا؟ عرض کردم: خدایِ جُدا نَه. ایشان فرمودند: همین است. ✔️ یعنی، ابتدا باید بدانیم، بعد ادامه دهیم چرا که ذکر گفتن بدون عمق به راه غلط می‌رود. 🗂 جلسه ۳۴۷ •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
مى‌دانيد كه همنشين مؤثر است. مصاحبت اثر دارد. خوپذير است نفس انسانى. 🕊 كسانى كه در مصاحبت با ملكوت عالم به سر مى‌برند كم كم ملكوتى مى‌شوند. آن سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سر و ذات خود با الله نور السموات و الارض به دست آورده است، مترنم به اين ترانه است. 🌱گر بشكافند سراپاى من 🌱جز تو نيابند در اعضاى من 🕊 اين‌چنين كس پيوسته در ذكر و فكر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نياز است و به قول خواجه حافظ: 🌱مرا مگوى كه خامووش باش و دم دركش 🌱كه مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش 🍃 چنين كسى را هيچ كارى از حضور باز نمى‌دارد رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله. باز از امام صادق عليه السلام است كه: العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله تعالى عارف با بدن خاکی خود با خلق همراه است، امّا قلب او با خدا است. 🌴شيخ اجل سعدى به اين حديث گرانقدر در اين بيت نظر دارد: 🌱هرگز وجود حاضر و غائب شنيده اى 🌱من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است ✍علامه حسن زاده آملی 📚نامه ها و برنامه ها •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
Adab01.mp3
16.24M
⬅️ ⭕️جلسه اول مجموعا 27 جلسه ✅شارح حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فقط‌ توحید است‌ که‌ حقّ است‌. و به‌ سوی‌ اوست‌ پناه‌ برای‌ اهلش‌. و به‌ واسطۀ اوست‌ نجات‌. اوست‌ سرّ پنهان‌. و به‌ اوست‌ که‌ أسرار ظاهر گردیده‌ است‌. و اوست‌ خورشید نور افشان‌. و از اوست‌ چشمه‌های‌ انوار. و اوست‌ قطب‌ عارفان‌. و اوست‌ رهنما و دلیل‌، و صحّت‌ بخشندۀ مرضها، و شفابخش‌ هر بیمار. اوست‌ ظاهر؛ بنابراین‌ ماسوای‌ او هرچه‌ هستند از موجودات‌ و مخلوقات‌، حجاب‌ و پردۀ او میباشند که‌ او را در زیر إنّیَّت‌ خود پنهان‌ میدارند. پس‌ کسیکه‌ دارای‌ چشم‌ بصیرت‌ باشد و از درها و ابواب‌ حجاب‌ او عبور کند، او قدرت‌ و سلطنتش‌ را به‌ وی‌ می‌نمایاند؛ و سلطان‌ و عظمتش‌ را بالعیان‌ مشاهده‌ می‌نماید؛ و او را از هستی‌ و إنّیّت‌• وجودی‌ و تعلّقی‌ پستش‌ بواسطۀ إنّیّت‌ وجودی‌ خود غائب‌ و مستور• می‌نماید، بطوریکه‌ مشاهدۀ إنّیّت‌ مجازی‌ خود نکند، و در إنّیّت‌ حقیقی‌ او متجلّی‌ باشد لا هو إلّا هو 《هیچ هویتی نیست مگر او》 ✍سید هاشم حداد 📚روح مجرد ۴۷۶ •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
#شرح_کتاب_الموت_بحارالانوار ج شصت ونه ۱۴-۱۲-۴۰۱.m4a
12.27M
9⃣ 🔸ادامه مبحث ادعیه واذکار وعوذات... 🔸 تاثیر ناپاکی و کثیفی در ورود اجنه به زندگی ها و بسته شدن رزق ها و مشکلات جسمی و روحی و روانی... 🔸 اهمیت طهارت نفس در دفع اجنه و فتح باب رزق... 🔸 آثار صلوات خصوصا در منهدم کردن گناهان و کفاره آنها.. 🔸خاصیت عجیب وغریب صلوات بر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها از لسان مبارک پیامبراعظم صلی الله علیه وآله وسلم... 🔸راه همنشینی با پیامبر در بهشت هرکجا که باشد!!! •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
در بعضى از ادعيه و اذكار بيان عدد دعا و ذكر و يا عدد ايام آنها از معصوم صادر شده است . در حفظ عدد سهل انگارى نشود با اينكه اعمال مستحبه اند . و بايد به دستور اهتمام داشت چه در حفظ و مراعات صورت آن و چه در عدد آن , يعنى هر چه دستور العمل است به هر صورت و عدد بايد به همان منوال عمل شود و هيچ نحوه تخطى و مداخله در آن روا نبود چه عمل به دستور عددى خود يك نحو تاديب و تعويد نفس است علاوه اينكه عالم جليل محمود بن محمد دهدار متخلص به عيانى و صاحب[ مفاتيح المغاليق] در اول رساله[ خلاصه جواهر الاسرار] گويد : [ حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق عليه السلام فرموده است كه : بدانيد اسماء الله به منزله دفائن اند و عدد به منزله ذراع آن مساحت , اگر ذراع كمتر فرانهى به دفين نرسى و اگر زياده بگيرى نيز نرسى بلكه در گذرى ] ✍علامه حسن زاده آملی 📚نور علی نور ص ۵۳ •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
Adab02.mp3
16.98M
⬅️ ⭕️جلسه دوم مجموعا 27 جلسه ✅شارح حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
 تصميم بگيريم كه خودمان با طهارت بوده باشيم از مراتب آن از طهارت لباس، بدن تا طهارت حرف و خوراك تا طهارت ديدن و شنيدن و خيال و تا طهارت نيت با خلق خدا و تا ادب مع الله را نگه داشتن و در تمام شئون كتاب الهى عالم، خدا را ديدن كه «هو معكم أين ما كنتم»، «هو الأ ول والآخر والظاهر والباطن» حضور و مراقبت داشتن كه ان شاء الله عبدالله عندالله بشويم. در اين صورت، بطون اين كتاب‏ها خيلى‏ بهتر خودش را نشان مى ‏دهد كه همه اين مشايخ عرفان در كنار سفره و مأدبه پر مائده قرآن ارتزاق مى ‏كنند و تصريح مى ‏كنند كه بدون قرآن نفوس مستعده به كمالشان نمى ‏رسند، چون نفوس مستعده ممد مى ‏خواهند و در خطبه متن كتاب از شيخ اكبر خواهيم ديد كه بعد از حمد و ثناى الهى مى ‏فرمايد: «منزل الحكم على قلوب الكلم» بعد مى‏ فرمايد: «و صلى الله على ممد الهمم» يعنى سالك و عارف را همت لازم است كه بى‏ همت كسى به جايى نمى ‏رسد عزمى راسخ مى ‏خواهد كه به مجاز نمى ‏شود. پس اين عزم‏ ها و همت ‏ها ممد و كمك دهنده نياز دارند و بايد از روح حضرت خاتم و از كتاب وجودى تدوينى و تكوينى و منطق وحى كمك گيرند كه همه شئون او ممد است كه اگر اين امداد الهى نبود انسان به كمالش نمى ‏رسيد ان شاء الله به لب و مغز اين حقايق مى ‏رسيم كه: چون اويس از خويش فانى گشته بود آن زمينى آسمانى گشته بود و بدانيم كه در به روى همه باز است كه: بر ضيافت خانه فيض نوالت منع نيست در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته‏ دروس شرح فصوص الحکم قیصری-صفحه 421-علامه حسن حسن زاده آملی ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره): https://t.me/allameh_hasanzade
🌺 ولادت پرنور و سرور یازدهمین اختر تابناک ولایت و امامت، حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام مبارک باد🌺 "اهل بیت" (علیهم السّلام) ما را به سوی خودشان دعوت کردند و فرمودند: به سوی ما بیایید. یعنی چنین نیست که ما را از طلا و نقره آفریده باشند و شما را از آهن و چدن. شما انسانید و سرمایه‌‌ی کسب به شما داده‌‌اند، ما را ببینید و به راه بیفتید. تَعَالَوْا، بالا بیایید. ✍علامه حسن زاده آملی 📚 رساله‌‌ی قرآن و عترت(ع) صفحه ۱۰ •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
الهی! همه گویند خدا كو؛ حسن گوید جز خدا كو! •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
حمد عبد به اقسام سه‏ گانه ‏اش‏ حمد قولی مثلا مى‏گوييم الحمد للَّه رب العالمين. شكرا للَّه. حمد فعلى آن است كه بنده به حمد فعلى تن دهد، عبادت كند، وقف حق جلّ و علا باشد. در تمام افعالش، خيراتش، عباداتش وجه اللّه را بخواهد. سوره مباركه هل أتى را كه درباره أبرار كمّل اولياء اللّه، امير المؤمنين و همچنين اهل بيت پيغمبر (ص) حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسين، آمده مى‏فرمايد: آن بندگان خدا به آن أسير و يتيم و مسكين فرمودند: إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ‏ چشم طمع به مردم نداشته باشيد. تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مكن كه خواجه خود صفت بنده پرورى داند هدف اين باشد كه به كوى او قدم بردارى. هر عضوى روى فطرت تكويني الهى خود كار كند، آن كار حمد آن عضو است. در هر حال انسان للَّه ربّ العالمين باشد. و الحمد للَّه على كل حال. دون مقام انسان است كه براى اطفاى شهوت و آتش و غضب و ... كار كند. غذا مى‏خورد براى ابقاى طبيعت خودش. سنّة اللّه بر اين جارى است كه انسان همسر داشته باشد و جز از اين راه زندگى اداره نمى‏شود. خدا را ببيند ابقاى نسل را ببيند. انسان بايد خيلى بلند نظر باشد. حمد حالی به حسب روح و قلب است. در كوى ما شكسته دلى مى ‏خرند و بس بازار خود فروشى از آن سوى ديگر است‏. به گونه ‏اى كه انسان خودش حمد بشود. وجودش دار الحمد باشد كه از عالم عقول است. ✍علامه حسن زاده آملی 📚ممدالهمم در شرح فصوص الحکم •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
#جواب_سئوال_ذکرخفی-ولذت_بردن_ازنماز.m4a
10.9M
🌦 به سئوالی پیرامون کم وکیف ذکر جلی وخفی و نیز چرائی لذت نبردن از نماز و.. 🎙حجت الاسلام علی اکبر بیات •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
یا ؟ 🔷 بر پایه نقلی که در وسیله المعصومیه, نوشته میرزا ابوطالب بیوک, ص ۶۸ و الحیاه السیاسیه للامام الرضا علیه السلام, نوشته علامه سید جعفر مرتضی العاملی, ص ۴۲۸ و قیام سادات علوی، علی اکبر تشیّد، ص۱۶۸ آمده است، در ساوه، زنی حضرت معصومه(س) را مسموم کردند و ایشان بیمار شدند و پس از هفده روز اقامت در قم، به شهادت رسیدند. 🔘 آنچه این قول را تایید می کند اوضاع و احوال سیاسی آن روزگار و خطی مشی خاص مأمون خلیفه عباسی در برخورد با خویشان و نزدیکان امام رضا (علیه السلام) است، مأمون می دانست فاطمه معصومه (علیها السلام) دارای فضیلت ها و دانش بسیار است و دارای شخصیتی ممتاز بوده و اصولاً زنده ماندن او به ویژه در کنار برادرش امام رضا (علیه السلام) می تواند خطری برای حکومت و خلافت او به حساب آید از این رو برنامه شهادت آن حضرت را به دست زنی از ساوه اجرا کرد. ♦️آنچه مسلم است حضرت معصومه (سلام الله علیها) مانند جده بزرگوارش حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) بر اثر شدت مصائبی که از سوی حاکمان جور به آن بزرگوار رسید در سن جوانی از دنیا رفته است. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 کانال تلگرام علامه حسن زاده آملی (ره): https://t.me/allameh_hasanzade
الهی! عارف را با عرفان چه كار! عاشق، معشوق بیند نه این و آن! خوشا ان دم که در تو گُمم! •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
افریدگارا غبطه ی فرستادگانت را میخورم که وقف تو بودند و از ملائکه عالین لذت می برم که مات تواند این آفریده را واقف گردان تا وقف تو و مات تو شود ✍علامه حسن زاده آملی ( ره) 📚نامه ها و برنامه ها •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🏴 سالروز رحلت شهادت‌گونه اُخت‌الرضا، بنت موسی‌ابن‌جعفر علیهم‌السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها، تسلیت باد 🏴 🎙علامه‌ حسن‌زاده آملی در تجلیل از مقام حضرت معصومه(س) در دانشگاه قم گفت: اگر برای من ممکن بود و مواجه با مشکل نمی‌‌‌ شدم، برای تجلیل از شخصیتی مانند فاطمه معصومه سلام الله علیها این مسیر را سینه ‌خیز می ‌‌آمدم! 📚زندگانی حضرت معصومه (س) 57 •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرض ارادت لطیف و عرشی علامه ذوفنون حسن حسن زاده آملی رفع الله درجاته به ساحت قدسیه حضرت بی بی فاطمه معصومه سلام الله علیها •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
یکی از شاگردان از استاد بزرگوار سؤال کرد: ما چگونه خدمت حضرت بقیه‌الله(عج) برسیم؟ آقا فرمود: برو سراغ آن‌که حضرت بقیه‌الله(عج) دنبالش هست. حضرت بقیة‌الله(عج) دنبال چیست؟ او در پی خداوند تبارک‌وتعالی است. عشق آن بگزین که جمله انبیا یافتند از عشق او کار و کیا باید به دنبال حضرت بروی. باید واجبات را انجام بدهی و محرمات را ترک کنی؛ آن‌وقت خدمت حضرت بقیة‌الله(عج) می‌رسی. 📚 کتاب مهرجانان •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
پلنگ صفت! اما در وقت عمل و هنگام حادثه مثل پلنگ درنده بر ابناء نوعش حمله مى كند، و مى خواهد شكمها بدرد و آدمها بكشد. چنين شخصى در حقيقت حيوان مفترس است، همان پلنگ است نه آدم و به فرموده اميرالمؤمنين عليه السلام: فالصورة صورة انسان، والقلب قلب حيوان. اين چنين كس در ظاهر به صورت انسان است، و به حسب اين نشأه آن را انسان مى بينيم، و مطابق تعريف كمال اول نفس او را انسان مى ناميم، ولكن به آن معنى دقيق كه از شرع انور ما به ما رسيده است، و قاطبه اهل عرفان و حكيمان متأله، و صدرالمتألهين در حكمت متعاليه اسفارش در پيرامون آن تحقيق فرموده اند كه انسان در اين نشأه نوع و در تحت آن، افراد است، و در آن نشأه جنس و در تحت آن، انواع مختلف قرار دارد، به صورت همان حيوان مفترس محشور مى گردد. اى دريده پوستين يوسفان گرگ برخيزى از آن خواب گران گشته گرگان آن همه خوهاى تو مى درانند از غضب اعضاى تو حضرت امام صادق عليه السلام در بيان حشر چنين انسانهائى به صورتهاى گوناگون فرمود: اين همه حيوانات مختلف، صورت و مثال اعمال و اخلاق انسان اند. اين صورت عمل، خارج از صقع ذات انسان نيست بلكه: كان قندم نيستان شكرم هم ز من مى رويد و هم مى خورم آن تخم ها و بذرهائى كه در مزرعه جانش كاشته بود حالا به فعليت رسيده اند. ✍علامه حسن زاده آملی 📚 ولایت تکوینی •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
برخی از اعتقادات حضرت علامه الف ) اعتقاد من اين است كه وجود أحد صمد است اعنى يكتاى همه است كه در نظام هستى يكپارچه خدا دارد خدايى مى كند و در عين حال حق حق است و خلق خلق و هو هو و نحن نحن. ب ) اعتقاد من اين است كه وجود اعنى حق، ازلى و ابدى اعنى واجب الوجود بالذات است. ج ) اعتقاد من اين است كه واجب تعالى خير محض و عدل محض است، لذا بالعدل قامت السموات و الارض. د ) اعتقاد من اين است كه دين حق دين خاتم انبياء محمد مصطفى صلى الله عليه و آله و سلم است. ه ) اعتقاد من اين است كه قرآن و عرفان و برهان از هم جدايى ندارند، و عرفان تفسير انفسى قرآن است، و برهان لسان عرفان است. و ) اعتقاد من اين است كه علم و واهب آن و متهب آن هر سه فوق طبيعتند. ز ) اعتقاد من اين است كه قرآن كريم، كشف أتم صاحب مقام ختمى صلى الله عليه و آله و سلم است. ج ) اعتقاد من اين است كه جزا نفس عمل است. ط ) اعتقاد من اين است كه قضا خزائن الهى است و قدر تنزيل خزائن است. ى ) اعتقاد من اين است كه قرآن و سنت رموزند و أوحدى هر عصر به حل آنها مرزوقند. 📚: رساله اعتقادات حضرت علامه به نقل از مروری بر آثار و تالیفات ایشان. •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
انسان بر اثر اين دارائى , ولايت تكوينى بدست مى آورد , و چنان قدرت وجودى پيدا مى كند كه تصرف در ماده كائنات مى نمايد , و خودش بهشت آفرين مى شود , چون مظهر تام اسماء و صفات الهى مى گردد . مى بينيد كه انسان كامل , حرف بهشت را نمى زند بلكه بهشت آفرين را طلب مى كند اگر بهشت شيرين است , بهشت آفرين شيرين تر است . احرار از بندگى لذت مى برند , از سبحان ربى الاعلى و بحمده گفتن , لذت مى برند , از خلوتها و وحدتهايشان لذت مى برند , از فكرها و توجه ها و سير و سلوك معنوى و از شهود عرفانى و ذوقى و وجدانيشان لذت مى برند . ✍علامه حسن زاده آملی 📚مجموعه مقالات ص ۱۰۴ _ ۱۰۵ •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
مراحل و عوالم نفس چیست؟ (1) طبع: عبارت است از قواى طبيعى كه مرحله نازله حقيقت انسانى است يعنى قواى نباتى و آثار و افعال آن، چون اكل و شرب و امثال آنها كه خلاصه در اين مرتبه طبيعت، بدن در مقام حيات نباتى است. (2) نفس: بالاتر از مرتبه طبع است كه عبارت است از قواى حيوانى و إدراكات حس و خيال و وهم، خلاصه مقام و مرتبه حيات حيوانى. (3) قلب: كه توجه به عالم غيب است و ليكن آميخته است با نظر به عالم شهادت و اين مقام به مراتب از مقام نفس عالى‏تر و برتر است. (4) روح: كه آن مرتبه و مقام نفس ناطقه است كه از چنگ قواى بدن و آثار طبع و نفس به كلّى مستخلص شده و به روحانيون عالم قدس پيوسته است. (5) سرّ: در اين مقام است كه عارف به معرفت حق و جمال الهى آشنا و بينا مى‏شود و سرّ الهى را در همه موجودات مشاهده مى‏كند و به زبان ذات مى‏گويد: «ما رأيت شيئا الّا و رأيت اللّه فيه» و به قول عارف عريان: به صحرا بنگرم صحرات وینم به دریا بنگرم دریات وینم به هر جا بنگرم کوه و در و دشت نشان از قامت رعنات وینم. كه در اين مقام سرّ، اين و آن، دريا و صحرا هنوز مشاهدند و گفتار حلاج از شعر فوق‏ مربوط به اين مقام است. (6) خفيّ: كه در اين مرتبه تنها خدا را مشاهده مى‏كند نه چون مقام سرّ كه خدا را در دريا و صحرا مشاهده مى‏كرد. (7) اخفى: كه در اين مقام فناى در حق است. منتها التفات به فنا هم در اين مقام نيست چنانكه در مقام خفى بود. عارف رومى در اين دو مقام خفى و اخفى بسيار بلند فرمود كه در خدا گم شو کمال این است و بس (یعنی مقام خفی و فناء فی الله ) گم شدن گم کن وصال این است و بس (يعني فناء از فنا) ادامه دارد°...
. در مصراع اول كه مقام خفى است اگر چه در مرتبه فناست ولى هنوز عارف به وصال نرسيد اگر چه كمالى تحصيل كرد و وصال در مقام اخفى است و هر يك از اين مراتب سبعه به ترتيب از مرتبه دانى به مقام عالى مى‏رسد و از شهر كوچكى به شهر بزرگى، تا در مقام اخفى به كشور پهناور هستى مطلق قدم مى‏گذارد. ✍علامه حسن زاده آملی 📚ممد الهمم در شرح فصوص الحکم •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7