eitaa logo
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
12.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
585 ویدیو
106 فایل
لینک کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 بایگانی صوت ها و سخنرانی ها👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبادل و تبلیغ👇 @alfaghir_59 🔴مدیریت کانال 👇 @alfaghir_59
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! امروز بیناتر از من کیست که تو را می‌بینم! و شنواتر از من کیست که سخن تو را می‌شنوم! و گویاتر از من کیست که از تو سخن می‌گویم! و داراتر از من کیست که تو را دارم! •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 انواع «طیّ الأرض» با توضیح حجت الأسلام عبدالله حسن زاده (فرزند ارشد علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته) 🎥 بخشی از مستند «دری به خانه خورشید» •┈┈••✾🌿🕊🌿✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
سرِّ اِستِجابت دعا را که به اِذن اللهِ تکوینی در نُفوسِ انسانی تحقّق می‌‌یابد، از این جا دریاب که بر دعا و ذکر و ثواب و گناه تکویناً آثاری مترتّب است، و این امر مخالف با سنّت جاریه‌‌ی الهی نیست هر چند در فهمِ نسبتِ میانِ گناه مثلاً با آثار سوءِ آن در بسیاری از موارد عاجزیم. و چون به روایان رجوع می‌‌کنیم می‌‌بینیم که سفرای الهی می‌‌فرمایند: حیواناتِ گوناگون، صُوَر مَلکاتِ انسانند و انسانِ منحرف، مطابقِ ملکات زشتی که اکتساب کرده است در قیامت، با صُوَری که از آن ملکات می‌‌باشند، محشور می گردد و به صورت های آن حیوانات درمی‌‌آید. چنان که انسانِ در صراطِ مستقیم نیز، از مَلکاتِ حسنه‌‌ای که کسب کرده است، صُوَر ارواح طیّبه و ملائکه‌‌ی عالین و مهیّمین و سیماهای شیرینِ دلنشین در صُقْع ذاتِ او متحقّق می‌‌‌‌گردد و با آن‌‌ها محشور خواهد بود‌. لذا بدنِ اُخروی به مَکسوب و مِکتَسِب تقسیم می‌‌‌گردد که: "لَها ما کَسَبَت وَ عَلیها مَا اکتَسَبت". این اَبدان را انسان با خود از این نشئه می‌‌‌برد؛ یعنی بذر و ریشه‌‌ی آن‌‌ها در اینجا تحصیل شده است. فافهم! دعای معروف کمیل دعای خضر(ع) است که حضرت وصیّ(ع) آن را به شاگردش کمیل تعلیم داد و به نام او شهرت یافت، تفصیل آن را در رساله‌‌‌ی "ولایت تکوینی" نوشته ام. 🤲 "اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَهْتِكُ الْعِصَمَ ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُغَيِّرُ النِّعَمَ ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلاَءَ" در باب تفسیر ذُنوب از "اصول کافی" از امام صادق(ع) روایت شده است که قال(ع): 🔻 الذّنوبَ الّتی تُغیّرُ النّعَم، اَلْبَغی 🔻 و الذّنوبَ الّتی تُورثَ النّدَم، اَلْقَتل 🔻 و الّتی تُنَزِّلُ النِّقَم ، اَلظُّلم 🔻 و الّتی تَهتِکَ السّْتْر ، شُرْبُ الْخَمْر 🔻 و الّتی تَحبِسُ الرّزق ، اَلزّنا 🔻 و الّتی تُعَجِّل الْفَناء ، قَطیعَةِ الرَّحِم 🔻 و الّتی تَردّ الدّعاء و تَظلِمُ الْهَواء ، عُقُوقُ الْوالِدَیْن. فهم ارتباط این گونه ذنوب با کیفر آن‌‌ها که در این پنج فقره آمده است و ظاهراً امام(ع) بیان بعضی از مصادیق را فرمود است نه به نحو انحصار، برای اوحدی از آحاد رعیّت با تأمّل و تفّکر به دست می‌‌‌آید. و به همین وَزان ظاهر این که خداوند سبحان فرموده است: "اِنّ اللّه لا یَغَیّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیّروا بأنفسهِم" معلوم می‌گردد که آن فقره‌‌های دعا نظایر آن‌‌ها بیانگر همین کریمه‌‌اند. ✍حضرت علامه حسن زاده آملی 📚 سرِّ اِستجابتِ دعا/ ص٧ الی٩ •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
ابن ترکه در انتهای قواعد توحید گوید : " تمامی علوم در ما موجودند ، لیکن به علت وجود حجابهایی که مانع ظهور آنها هستند ، آن علوم ظاهر نشوند. مخفی نماند که ظهور آنها گاهی به واسطه ی حرکات لطیف فکری روحانی و بعد از مسلط نمودن قوه قدسیّه ، بر دو قوه ی وهمیه و متخیلیه ‌و سایر قوای جسمانی و با تهذیب اخلاق و آراستن نفس به اخلاق حسنه میسّر است، و گاهی به واسطه ی تسکین متخیّله و متوهمه و لجام زدن به آن دو ، و بازداشتن شان از حرکات مضطرب و مشوش ، و بعد از تسخیر قوای جسمانی ، با تزکیه و تصفیه است. و هر دو طریق نزد اکثر محققان و صاحب نظران و اصحاب مجاهده حق است." ✍علامه حسن زاده آملی 📚رساله ی لقاء الله/ص۲۰۸ •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
دستورالعمل تفکر : بسیاری از افراد برای شروع حرکت در مسیر تکامل و خودسازی خواستار دستورالعمل هستند حضرت علامه حسن زاده روحی فداه در درس سیزدهم از کتاب شریف دروس معرفت نفس برنامه ایی عملی مطرح کرده اند که بسیار مفید است ایشان میفرمایند: " در تنهایی , به ویژه در پاره ایی از شب که حواس آرمیده و قال و قیل و سر و صدا خفته و نهفته است , در بود  خود و دیگر هستی ها , بدو و ختم آنها , تدبیر و تعیش , آمد و شد , حرکت و جنب و جوش آنها,...مقداری به فکر بنشینید , که این نشستن سفرها می آورد و این فکر بهره ها می دهد " این دستورالعمل تفکر بسیار نیکوست البته نباید برای دیگران ایجاد مزاحمت شود , باید در حقیقت خود تفکر کنیم که چگونه یک قطره آب بینا , شنوا , خوانا , و نویسا شده است؟ چگونه ناخن , انگشت , رگ , و استخوان شده است؟ بسیار عجیب و با ارزش هستیم به هیچ عنوان خود را بی ارزش ندانیم زیرا مادر دهر فرزندی همانند انسان نزاییده است. حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه در غزلی به نام "من کیستم؟ " و همینطور در " قصیده ی اطواریه " نحوه ی تفکر در حقیقت خود و سائر موجودات را آموزش میدهند. 📚عصاره ی عالم / ص۸۴ استاد صمدی آملی •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 عواقب خیانت به بیت المال 📜 بدانید اینها بصورت آدمیان درنمی آیند! 📜 اشتر گاوپلنگی که علامه حسن زاده آملی می گفتند عمدتا نظرشان به کسانی بود که روی بیت المال نشسته اند. 🔹 مردم عادی آن پیچیدگی را ندارند. زندگی خودشان را دارند و حالا با وجود بالا پایینی هم که دارند، اینها هزار مقابل از آنهایی که در بستر مدیریت قرار گرفته اند و خدمت نمی کنند و حقوق مردم را ضایع می کنند بهترند. 🔹آنها حیوانات عجیب و غریبی اند و با مردم قابل مقایسه نیستند. اشترگاوپلنگی که آقا می گفت عمدتا نظر داشته به کسانی که در موقعیت هایی قرار می گیرند که بر روی بیت المال نشستند و مامور خدمت به مردم اند اما خدمت نمی رسانند و آزار و اذیت می رسانند. 🔹 شیوع هم پیدا کرده متاسفانه... این فساد اداری که می گویند همین معنا هست. یا نرو اداره( مثل مردم که در این فضای عالی دارند کسب و کار می کنند شما هم برو اینجاها) یا اگر رفتید آنجا خیلی دقت داشته باشید! چون هرکدام از آن چیزها به همه مردم مربوط می شود و حقوق همه مردم است. 🔹 بدانید که اینها به صورت آدمیان درنمی آیند! بدترین خلق خدا هستند و خداوند جهنم خودش را برای آنها تافته کرده است. تا کی اینها از این نشئه بروند و انتقام تک تک مردم را از آنها بگیرد. 🔹 خدای تبارک و تعالی مرصاد است. ان ربک لبالمرصاد. خیال نکنند به یک موقعیتی رسیدند دیکر کیف کردند. بدانند که بدترین خلق خدا هستند. 🔹 روح انسان زیباست. با تسلیم نشدن انسان به قواعد و قوانین طبیعت و تن دادن به شهوات اینجایی ما آن را زشت نکنیم. 🎥 فصوص ۱۶.۱۲.۱۴۰۲ •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_10889245973.mp3
3.03M
اَلمَعرِفَةُ بَذرُ المُشاهَدَة تخم معارف و مشاهده را در این نشئه باید در مزرعه‌ی دل بکاریم این‌جا برای ابد داریم خودمان را می‌سازیم که اگر کسی در این‌جا بذر معارف نپاشیده، در آن نشئه، کور محشور است ابداً. حضرت علامه حسن زاده آملی 💿 سی‌دی پیرامون اخلاق/ شماره ۱/ جلسه اوّل •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
الهی! کیست که موفق به زیارت جمال دل‌آرایت شد و شیدایت نشد! •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
وسعت اگر برای وسعت رزق و روزی، سوره قدر هر روز ۱۰ مرتبه بعد از نماز صبح خوانده شود قدرت خداوند در گشایش درهای روزی حتماً مشاهده خواهد شد علامه حسن زاده آملی •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خود را باش و اینجا را دریاب حضورت را حفظ کن صنعت الهی را که وجود شریف توست از خدا بخواه که بار الها نیات مارا حفظ کن ... 🎙 علامه حسن زاده آملی •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
به باب عُقوباتَ الْمَعاصی، "کتاب کافی، ج٣، ص٢٧٧" و بابِ اَصناف عُقوباتَ الذّنوب "کتاب وافی فیض کاشانی، ج٣، ص۱٧٣" رجوع شود؛ می‌‌بینی که معصوم فرموده است: "إذا فَشا الزِّنا ظَهَرَتِ الزَّلازِل" و یا این که: "وَ لَمْ يَمْنَعُوا اَلزَّكَاةَ إِلاَّ مُنِعُوا اَلْقَطْرَ مِنَ اَلسَّمَاء ." و مانند آن‌‌ها از احادیث بسیار دیگر که در وجه ادراک علّیّت بین ذنوب و عقوبات آن‌‌ها عاجزیم، و معصوم آنچه را که می‌‌‌فرماید محض حقیقت است. و به مفاد این گونه روایات عارف رومی در اوّل دفتر اوّل "مثنوی" گوید: ابر برناید پیِ مَنعِ زکات وَز زنا اُفتد وَبا اَندر جهات هرچه آید بر تو از ظلمات و غم آن ز بی‌‌‌باکیّ و گستاخی‌‌ست هم گویا انسان به فهم ارتباط دعا و اثر آن بهتر و روشن‌‌‌تر، از نسبت بسیاری از ذنوب و آثار آن‌‌ها که عُقوباتِ مُتفرّعِ بر آن‌‌ها است، پی می‌‌برد. بدین بیان که آدمی در توجّه و ذکر و دعا به اخلاق ملکوتیان مُتخلّق می‌‌گردد و به اوصاف عقول قادسه متّصف می‌‌گردد که واجِد رُتبه‌‌ی ولایت تکوینی و صاحب مقام "کُن" می‌‌گردد، و با چنین نَفْسِ قُدسی اِعتلای به ملکوت یافته اِقتدار بر تصرّف در مادّه‌‌ی کائنات می‌‌یابد و خارق عادت، و معجزه، و کرامت از او بروز و ظهور می‌‌کند. همه‌‌ی معجزات و کرامات و خوارق عادات مُبتَنی بر این اصل قویم‌‌اند. ✍علامه حسن زاده آملی 📚سِرّ استجابت دعا / ص٩ الی ۱۰ •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
#شرح_کتاب_الموت_بحارالانوار ج هفتادوهشت ۲۰-۱-۴۰۲.m4a
7.41M
نفس کینونت زمان ومکان چیست؟!/ حسرت کسانی که درخصوص امام زمانشان کوتاهی کردند در قیامت / چرا به امام زمان علیه السلام میگوییم صاحب الزمان؟!/ دعایی کوتاه برای فروش ملک... / مابین اذان واقامه زمان استجابت دعاست / توضیح ۱۲ ساعت از صبح تا غروب بنام ۱۲ امام و عظمت این ساعات و دستوری که برای آنها وارد شده... 🎙حجت الاسلام علی اکبر بیات 18 •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رشد و تکامل در برزخ «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ» مگر کسانی که استعداد انسانی خود را از بین برده باشند •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی آیت الله شیخ محمد تقی آملی(ره) : در خواب دیدم دشمنی سخت به من حمله کرد و من هیچ چاره نداشتم.دیدم جانم در خطر است. دستش را گاز گرفتم که از دستش نجات پیدا کنم، از شدت درد بیدار شدم دیدم دستم در دهان خودم است.‌در عالم غیب به من گفتند مواظب باش در این عالم هیچ کسی با تو کار ندارد، مگر خودت. (, این خودت هستی که با انجام کار خلاف ، به خودت بد می کنی ، و ارزش خودت را در نزد خدا کم می کنی ) در حدیث هم آمده است :أعدى عَدوِّكَ نَفسُكَ الَّتی بَينَ جَنبَيكَ... احادیث الطلاب •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
الهی! وای بر من اگر دلی از من برنجد! •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
#صدکلمه_درمعرفت_نفس ۲۶-۲-۴۰۱.m4a
18.83M
شرح اجمالی کلمه سی وسوم انکه در صورت علمیه، بدرستی تعقل کند، هم صورت علمیه را و هم واهب و متهب آن را عاری از ماده واحکام آن میاید، یعنی اذعان میکند که صورت علمیه و وعاء تقرّر آن مطلقا چه مفیض وچه مستفیض، فوق طبیعت و ورای آنند. اثر علامه حسن زاده آملی •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• نکات علامه طباطبایی در "بدایه الحکمه" علم را حضور وجود مجرد برای وجود مجرد میداند... مرحوم فارابی در فصوص الحکم خود و فص ۳۱ دو دلیل برای تجرد نفس اقامه میکند : "تدرک المعدوم الذی فات والمنتظر الذی هو آت، وتسبح فی الملکوت، و تتنفس من عالم الجبروت" ادراک اموری در گذشته یا آینده که زمانش زوال پیدا کرده یا نیامده و نیز شناوری در دریای ملکوت وجبروت هنگام خواب دلایلی است بر ماورائی بودن نفس ناطقه... بقول علامه از حدیث "اقراء ورق" تجرد نفس ناطقه (مادی نبودن) و از "کل وعاء یضیق بما جعل فیه الا وعاء العلم..." مقام فوق تجرد نفس استنباط میشود. اگر کسی به همین میزان علم و دانش بسنده کند دلیل بر مریضی روح اوست بقول فارابی همچون مرض بلیموس است... 🎙 حجت الاسلام علی اکبر بیات •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
⬅️ #فصوص_الحکم ⭕️جلسه شانزدهم (و هو حقيقة واحدة لا تکثر فيها) 🔺موضوع: عرفان 📎پایه: تخصصی مجموعا ۲۳۵
61-017.mp3
19.3M
⬅️ ⭕️جلسه هفدهم ( ولها وحدة لاتقابل الکثرة) 🔺موضوع: عرفان 📎پایه: تخصصی مجموعا ۲۳۵جلسه سال تدریس: ۱۳۶۵ ه.ش ✅شارح: حضرت علامه حسن زاده آملی ره 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
الهی! تا به حال می‌پنداشتم معرفت نفس، مرقات معرفت توست. شکرت که مرقات را اسقاط کردی و به سر اشارت نبی و وصی «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ»، «أعلَمُکُم بِنَفسهِ أعلَمُکُم بِرَبِّهِ»، آشنا فرمودی. •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیخ الرئیس در آخر مقاله‌‌ی چهارم کتابِ نفسِ "شِفاء" کلامی کامل در غایت اِتقان و احکام دارد که سزاوار است به نقلِ آن، تبرّک جوییم و به ترجمه‌‌ی آن تشرّف یابیم: دانسته باد که؛ نقل کلام این اَعاظِم نه از این روی است که حق، از رجال، دانسته شود که سیره‌‌ی مقلّدین است. بلکه انتخابِ قولِ حق، در تأییدِ مرام است که سنّتِ محقّقین است. گ باری شیخ گوید: چه بسیار که نَفْس چنان‌‌که در بدنِ خود تأثیر می‌‌‌کند، در بدن دیگر (هم) تأثیر می‌کند. مانند: شور چشم و وَهم کاری. بلکه هر گاه نَفْس قوی و شریف شبیه به مَبادی باشد، عنصر این عالم، او را اطاعت کند و از وی مُنفَعل شود و آنچه که در نَفْس تصوّر شده است در این عنصر موجود می گردد. گوهرِ نَفْس، به حَسبِ ذات خود، مُنطبع در مادّه‌‌‌ای که مر او راست، نیست. بلکه نفْس همّتِ خود را بِدان مادّه که بدن اوست، منصرف گردانیده است. پس چون بدین تعلّق، عنصرِ بدنی را از مقتضای طبیعتش اِحاله می‌‌کند و دگرگون می‌‌گرداند، اگر نَفْس، به درستی، شریف و قوی (باشد) هر گاه در میلِ به بدنش سخت فرو رفته نباشد، تأثیرش به بدن های دیگر که بدو اختصاص می‌‌یابند، تجاوز کند، (امر) تازه‌‌ای نیست. و مع‌‌ذلک به حَسَبِ تکوین، جداً در طبقه‌‌ی خود عالی، و در ملکت خود قوی بوده باشد؛ چنین نفس، بیماران را شفا دهد، و اَشرار را بیمار گرداند، و طَبایعی را ویران و طَبایعی را استوار کند، و عناصر به اِطاعتِ او، اِستحاله شوند که آتش جز آتش(غیراز آتش)، و زمین جز زمین گردد، و به اِرادَت وی باران فرود آید و فراوانی روی نماید. چنان که خَسْف و وَبا پدید آید؛ یعنی زمین فرو ببرد و بیماری وَبا حادِث شود. همه ی این امور به حَسَبِ واجبِ عقلی است، یعنی به اِقتضای حُکمِ مُحکم برهان است. ✍علامه حسن زاده آملی 📚 رساله‌‌ی سِرّ استجابت دعا/ ص۱٢الی۱۳ •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
👌هر کس سوره را روز یا ۴۰ بار بخواند، مال عظیم و ثروت کثیری به او رسد که در ذهن و تصورات او نگنجد 📚 کشکول افشاری، ص ۱۱ 🌸 سوره 🌸 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ ﴿١﴾ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ﴿٢﴾ کَلّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٣﴾ ثُمَّ کَلّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٤﴾ کَلّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ ﴿٥﴾ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ ﴿٦﴾ ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَیْنَ الْیَقِینِ ﴿٧﴾ ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ﴿٨﴾ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
#رسائل_عرفانی ۷-۸-۴۰۰.m4a
34.09M
🌳سخنرانی🌳 ☀️جلسه اول☀️ 🌲موضوع : ✨شرح حجت الاسلام بیات ۴۰۰/۸/۷ ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7