eitaa logo
🏴کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🏴
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
545 ویدیو
100 فایل
لینک کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 گروه مباحثه👇 https://eitaa.com/joinchat/2520646120Ced09c8b1f5 بایگانی👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبادل و تبلیغ👇 @Mahdii233 کمک کانال👇 6037998130386609 🔴مدیریت کانال👇 @alfaghir_59
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤثر ۱۲۴ _ اربعین کلیمی و آداب آن یکی از اربعینات، اربعین کلیمی است. "وَ وَاعَدنا مُوسَی ثَلاثِینَ لَیلَه وَ اَتمَمنَاها بِعَشر فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبَّهِ اَربَعینَ لَیلَهً وَ قَال مُوسَی لِاَخیهِ هَارونَ اخلُفنی فِی قَومی وَ اَصلح وَ لا تَتَّبع سَبِیلَ المُفسِدیِنَ" مراد از "ثلاثین لیلة" ماه ذی‌القعده، و مراد از "بِعَشر" دهه اول از ماه ذی‌الحجه؛ که "فَتمَّ میِقاتُ رَبَّهِ اَربعین لَیلَهً". بر تو باد به تدبر و تعمق در مواعد در "ثلاثین لیله"؛ و اتمام آن به ده شب. و در کلمه "لیله" و "میقات" و به خصوص در کلمه "ربّه" آن هم ربّ؛ که اضافه به حضرت موسی، که ربِّ موسی و در کلمه "ارِنی" که رؤیت عبارت اخرای ادراک، و نیز در امرِ به موسی جهت‌ نظر کردن به جبل، و در کلمه "تجلی" ، و در "دکّ جبل" و "صُعقِ موسی"، و بعد از صُعق، افاقه و توبه کردن حضرتش، بعد از این مراحل اصطفای او برای مردم، و بعد از آن اعطاء کتاب که در آن موعظه و تفصیل همه اشیاست. آنگاه توجّه داشته باش در تناظر احکام‌ زمان‌ها و تطابقشان. پس میقات امّت ختمی محمّدیه، در حج و مناسک آن در دهه اول‌ ذی‌الحجه قرار گرفته است. فتدبّر. علامه حسن زاده آملی 📚 مآثر آثار/ ج۲/ص۴۴ •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
درس اخلاق هفتگی 19-02-1403.mp3
18.14M
🎙 ◽️ با بیان 🔶موضوعات مطرح شده: ۱. ورود به ماه ذی القعده () ۲. شرح حدیث معراج ۳.نماز یکشنبه ماه ذی القعده(نماز توبه) 🗓 چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
استاد صمدی آملی.mp3
2.44M
💠 استاد صمدی آملی حفظه الله 🔸 هر ماهی که در طی سالِ قمری با روز جمعه شروع شود، در نزد بزرگان و محقّقین، حساب خاصّی دارد. 🔹 ماهی که با روز و شب جمعه شروع شود، انگار که کلّ آن ماه، منتسب به وجود مقدّس حضرت بقیّة الله (عج) است چون در روایات ما آمده است که روز جمعه، به اسم مبارک امام زمان است. 🔸 به همین مناسبت، قرائت آیه‌ی مبارکه‌ی نور از سوره‌ی مبارکه‌ی نور که معروف است به "اللهُ نورُ السَّمواتِ وَ الاَرض" در هر ماه قمری که با جمعه شروع شود، موجب قرب به وجود مقدّس حضرت بقیّة الله(عج) است. 🔹 اگر هم با عدد کلمه‌ی شریف نور (۲۵۶) همراه باشد که به وزان سال ولادت حضرت بقیّة الله(عج) است، نورٌ علی نور خواهد بود که هم آیه‌اش نور است و هم تعدادش به عدد نور است. ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
#شرح_رساله_سیروسلوک_سیدبحرالعلوم ۱-۱۱-۴۰۰.mp3
17.19M
🌳سخنرانی🌳 ☀️جلسه ۱۱☀️ 🌲موضوع : ✨شرح ۴۰۰/۱۱/۱ ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
#رساله_سیروسلوک_سیدبحرالعلوم ۸-۱۱-۴۰۰.mp3
18.23M
🌳سخنرانی🌳 ☀️جلسه ۱۲☀️ 🌲موضوع : ✨شرح ۴۰۰/۱۱/۸ ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
اربعین موسوی - ادب حضور ماه ذی القعده .pdf
646.5K
🔸 کتابچه «ادب حضور اربعین موسوی»👆 ✍ استاد فیاض‌بخش ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
نماز مستحبی روز یکشنبه ماه ذی القعده (اقبال الاعمال)(نماز توبه) جلد اول، شروع ذکرهای اعمال ماه های سه گانه، یعنی شوال، ذی القعده و ذی الحجه از کتاب اقبال الاعمال، باب دوم، فوائد ماه ذی القعده، فصل پنجم: عمل مخصوص روز يكشنبه ذي القعده و فضیلت مخصوص آن: اين مطلب به خط شيخ على بن يحيى خيّاط» -رحمه اللّه-و افراد ديگر، در برخى كتاب‌هاى علماى اماميه نقل شده است و ما تمام روايت او را كه به خط او-طى اجازه نامه‌ى روايى مورخ ربيع الاول سال  609 ه‍. ق-نزد ما موجود است، نقل مى‌كنيم: رَوَى أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ‏ «انس بن مالك» مى‌گويد: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ رسول خدا-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-در يكشنبه‌ى ماه ذيقعده از منزل بيرون آمد و فرمود: اى مردم، كدام‌يك از شما مى‌خواهد توبه كند؟  قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ع اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ عرض كرديم: همه مى‌خواهيم توبه كنيم. فرمود: غسل كنيد و وضو بگيريد و  چهار  ركعت نماز- در هر ركعت  یک  بار «فاتحة الكتاب» ، سه بار «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ»  وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ مَرَّةً ثُمَّ اسْتَغْفِرُوا سَبْعِينَ مَرَّةً ثُمَّ اخْتِمُوا بِلَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ثُمَّ قُولُوا و هركدام از دو سوره‌ى «معوذتين» را  یک بار  بار-بخوانيد، سپس  هفتاد بار استغفار كنيد و آن را به «لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العلىّ العظيم» ختم كنيد، آن‌گاه بگوييد: يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ اى سربلند اى بسيار آمرزنده، گناهان من و همه‌ى مردان و زنان مؤمن را بيامرز، زيرا هيچ‌كس جز تو نمى‌تواند گناهان را بيامرزد. ثُمَّ قَالَ ع مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ أُمَّتِي فَعَلَ هَذَا إِلَّا نُودِيَ مِنَ السَّمَاءِ يَا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَإِنَّكَ مَقْبُولُ التَّوْبَةِ مَغْفُورُ الذَّنْبِ  سپس فرمود: هر بنده‌اى از امت من اين عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا مى‌شود: «اى بنده‌ى خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زيرا توبه‌ى تو پذيرفته و گناه تو آمرزيده شد.»  وَ يُنَادِي مَلَكٌ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ أَيُّهَا الْعَبْدُ بُورِكَ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ وَ ذُرِّيَّتِكَ و فرشته‌اى از زير عرش به او خطاب مى‌كند: «اى بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!» وَ يُنَادِي مُنَادٍ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ تَرْضَى خُصَمَاؤُكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ  و فرشته‌اى ديگر ندا مى‌كند: «اى بنده، دشمنان تو در روز قيامت از تو راضى خواهند گرديد.»  وَ يُنَادِي مَلَكٌ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ تَمُوتُ عَلَى الْإِيمَانِ وَ لَا أَسْلِبُ مِنْكَ الدِّينَ وَ يُفْسَحُ فِي قَبْرِكَ وَ يُنَوَّرُ فِيهِ و فرشته‌اى ديگر ندا مى‌كند: «اى بنده، تو مؤمن از دنيا مى‌روى و دين تو از تو گرفته نمى‌شود و قبر تو گشوده و نورانى مى‌شود.»  وَ يُنَادِي مُنَادٍ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ يَرْضَى أَبَوَاكَ وَ إِنْ كَانَا سَاخِطَيْنِ وَ غُفِرَ لِأَبَوَيْكَ ذَلِكَ وَ لِذُرِّيَّتِكَ وَ أَنْتَ فِي سَعَةٍ مِنَ الرِّزْقِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ و فرشته‌اى ديگر ندا مى‌كند: «اى بنده، پدر و مادر تو از تو راضى خواهند گرديد، اگرچه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزيده شدند و روزى تو در دنيا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.»  وَ يُنَادِي جَبْرَئِيلُ ع أَنَا الَّذِي آتِيكَ مَعَ مَلَكِ الْمَوْتِ ع أَنْ يَرْفُقَ بِكَ وَ لَا يَخْدِشَكَ أَثَرُ الْمَوْتِ إِنَّمَا تَخْرُجُ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِكَ سَلَاماً و جبرئيل-عليه السّلام-ندا مى‌كند: «من همراه با فرشته‌ى مرگ مى‌آيم و به او سفارش مى‌كنم كه با تو به نرمى رفتار كند و اثر مرگ حتى خراشى در تو ايجاد نخواهد كرد و فقط روح تو به آرامى از بدنت خارج خواهد شد.»  قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ فَقَالَ ع مِثْلَ مَا وَصَفْتُ وَ إِنَّمَا عَلَّمَنِي جَبْرَئِيلُ ع هَذِهِ الْكَلِمَاتِ أَيَّامَ اللَّهِ رَبِّي عرض كرديم:اى رسول خدا،اگر بنده‌اى اين عمل را در غير اين ماه انجام دهد،چه اثرى خواهد داشت؟ فرمود: «همانند آنچه توصيف كردم براى او خواهد بود و اين سخنان را جبرئيل آن‌گاه كه خداوند مرا به معراج برد، به من آموخت.» کانال علامه حسن زاده آملی ره
کیفیت انجام نماز توبه در کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی حفظه الله ☝️ ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
34.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید | فیلم وضو گرفتن علامه حسن زاده آملی ره و استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷کیفیت نماز توبه چهار رکعتی☝️ استاد صمدی آملی حفظه الله ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
#رساله_سیروسلوک_سیدبحرالعلوم ۱۵-۱۱-۴۰۰.mp3
18.09M
🌳سخنرانی🌳 ☀️جلسه ۱۳☀️ 🌲موضوع : ✨شرح ۴۰۰/۱۱/۱۵ ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
61-018.mp3
18.81M
⬅️ ⭕️جلسه هجدهم (و إن اريد بها ما يراد بلفظ «الوجود») 🔺موضوع: عرفان 📎پایه: تخصصی مجموعا ۲۳۵جلسه سال تدریس: ۱۳۶۵ ه.ش ✅شارح: حضرت علامه حسن زاده آملی ره 💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
✍علامه حسن زاده آملی : كسى كه حق را از خود در خود، به چشم حق بيند، اين عارف است و آن كه حق را از خود در خود، به چشم خود بيند اين غير عارف است وآن كه حق را نه از خود و نه در خود مى‏بيند و انتظار مى‏برد كه در آخرت به چشم خود ببيند، اين جاهل است 📚ممدالهمم در شرح فصوص الحکم •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
مرگ فنا و عدم نیست. موت عدم انسان نیست بلکه در حقیقت جدائی انسان از غیر خودش است که اضافات و انتسابات اعتباری با این و آن داشت و همه در واقع غیر او بودند ، از آنها منقطع گردید . چگونه نفوس معدوم میگردند و حال اینکه در سر و سرشت آنها محبت به وجود و بقاء و کراهت از عدم و فناء سرشته شده است.(( انّ الله تعالی قد جعل لواجب حکمته فی طبع النفوس محبّة الوجود والبقاء ، و جعل في جبلّتها کراهة الفناء و العدم...)) 1. و هر کس از مرگ می ترسد در واقع از خودش می ترسد . و چون موت ، فناء و عدم نیست بلکه جدایی او از غیر خودش و انتقال او از نشاه ای به نشاه دیگر است ، در آیات قرآنی تعبیر به وفات شده است نه فوت، و وفات اخذ شيء بتمامه است . و اگر احیاناّ در روایاتی از    وفات تعبیر به فوت شده است، تعبیر راوی است نه نبیِّ و وصي. و وزان قبر در این نشأه و نشأه آخرت وزان انسان در نشأتین است – یعنی چنان که انسانها در این نشأه افراد متشابه و متماثل اند ، و در آن نشآه به حسب علوم و افعالشان به صور به صور مختلفه اند ، قبرهای این نشآه نیز افراد متشابه اند ، اما قبرهای آخرت قبری روضه ای از ریاض جنت است ، و قبری حفره ای از حفره های نار است .                                         این همه مسائل مهم و بسیاری از نظائر آنها متفرع بر اصول و امهات مذکور به خصوص بر اتحاد مدرِِک و مدرٌک است . در شگفتم از کسانی که اتّحاد مدرِک و مدرَک را انکار دارند ، این گونه مسائل اصیل انسانی موید و معاضد به منطق وحی را چگونه انگاشتند و پنداشتند.؟! (1: اسفار-ط 1،ج4 ص 163)  .برگرفته ازکتاب شریف گنجینه گوهر روان •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
عجایب انسان_۲۰۲۳_۰۴_۲۹_۲۱_۳۵_۵۸_۷۰۴.mp3
5.53M
🎙️پادکست بیانات ارزشمند قدس الله سره الشریف در مورد عجایب خلقت انسان •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
شرح #کتاب_الموت بحارالانوار ۲۵-۲-۴۰۳.mp3
16.13M
شرح بحارالانوار / دین خدا ناموس خداست... / فرمایشی از مولا علی علیه السلام که آدمی را همنشین اهل قبور میکند آنهم استعجالا ... / عقل عملی تابع عقل نظری است... / اینکه دنیا دار تزاحم و تمانع است یعنی چه؟!... / چرا برخی نعمتهای بهشتی تصور نشدنی است؟! / چرا شهداء در قیامت ابتدا وارد بهشت نمی شوند؟! •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
كم كم برايت بخوبى روشن مى گردد كه هر كس از اين گردنه گذشت، يعنى در معرفت نفس راسخ شد و خويشتن را بخوبى شناخت، بسيارى از مسائل را حل كرده است. ✍علامه حسن زاده آملی 📚دروس معرفت نفس، ج2، ص 258 •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
انسان که در مسیر قرآن، درجه درجه و پله پله به اسرار آن آگاهی می‌یابد، در حقیقت، به مقامات معنوی خود اعتلا و ارتقای وجودی یافته است و به همان اندازه و پایه، ملکوتی شده است و فرشته‌خوی گردیده و تقرّب به حق پیدا کرده است. ✍علامه حسن زاده آملی 📚 نقش عرفای اسلام در احیای معارف اسلامی/ ص ۷ •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
4_6030365805659557871.mp3
10.9M
شرف صلات(نماز) به صلوات بر انسان کامل است امّا در ادعيه و مناجاتها با جمال و جلال و حسن مطلق، و محبوب و معشوق حقيقى به راز و نياز بودند لذا آنچه در نهانخانه سرّ و نگارخانه عشق و بيت المعمور ادب داشتند به زبان آوردند و به كنه عقل خودشان مناجات و دعا داشتند. 📚ساله نور_على_نور_در_ذكر و ذاكر و مذكور علامه حسن زاده آملی •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین شرف صلاه به صلوات بر انسان کامل هست که در تشهد واجب هست بگوییم«اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ» حقیقت نماز، انسان کامل هست در قرآن کریم میفرماید:  أَقیمُوا الصَّلاةَ(سوره های بقره،نساء،یونس،نور، روم) و.... هرجا سخن از صلاه هست سخن از اقامه صلاه هست نه قرائت صلاه! اقامه صلاه یعنی قیام نمودن نماز یعنی نماز را به جهت قیامت آن توجه داشته باش! قیامت باطن و غیب هرچیز است. در سوره مبارکه بقره خداوند سبحان میفرماید:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ (کسانی که بواسطه مشاهده غیب ایمان می آورند و نماز اقامه میکنند...) چرا "یومنون بالغیب" مقدم بر "یقیمون الصلاه" شده؟ زیرا الصلاه خود یکی از مصادیق غیب هست و یک جهت غیبی دارد که همان قیامت نماز هست غیب همان باطن هست غیب همان مقام و مرتبه مافوق هست که نسبت به آن مرتبه و آن جهت غافل هستیم وگرنه عارف در حقیقت مظهر" عالم الغیب و الشهاده" و "یومنون بالغیب" هست و برای او غیبی نیست فلذا ابتدا بایست توجه و ایمان و معرفت به باطن نماز داشت و سپس باطن را اقامه کرد از طرفی انسان کامل کَون جامع هست یعنی تمام مراتب عالم وجود را پر کرده از خود(مظهر اسم الصمد حق تعالی هست) و تمام مراتب اعم از ظاهر و باطن و اول و آخر و غیب و شهود همه و همه شئونات اوست فلذا اقامه صلاه سیر در مراتب انسان کامل است فتدبر والحمدلله رب العالمین ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7