eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
789 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️السَّلامُ عَلَیْکَ یا قُرَّهَ عَیْنِ النّاظِرِینَ الْعارِفِینَ 🔰 🏴 مراسم شهادت امام سجاد (علیه‌السلام) 📍از طریق: صفحهٔ «نورمجرّد» در آپارات https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۵ ماه محرم‌الحرام ۱۴۴۶، حدود ساعت ۴:۳۵ صبح 💠 مکان: بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (مدظله‌العالی) 🆔 @allame_tehrani
🔸بدون صحیفهٔ سجادیه کار از پیش نمی‌رود سوگند به خدا و مقام عزت و جلال او که با این درس‌های متعارف و معمول حوزوی بدون بررسی و محاسبهٔ نفس و طی طریق و منهاج اولیای راستین که صحیفهٔ سجادیه را نصب‌العین قرار داده و با آن روح خود را صیقل و جلا زده‌اند، کار از پیش نمی‌رود و نه خود و نه دیگران تمتع و بهره‌ای نخواهند یافت. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 امام‌شناسی، ج۱۵، ص۴۸ 📍مطالب بیشتر دربارهٔ صحیفهٔ سجادیه:👇 eitaa.com/allame_tehrani/1811 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شهادت سیدالساجدین، امام سجاد (علیه‌السلام) تسلیت باد. 🆔 @allame_tehrani
VID_20240731_060856_852.mp3
4.52M
😭 روضهٔ امام سجاد (علیه‌السلام) 🎙استاد میرزامحمدی 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔸بدون صحیفهٔ سجادیه کار از پیش نمی‌رود سوگند به خدا و مقام عزت و جلال او که با این درس‌های متعارف و
🔆 ملازمت با صحیفهٔ سجادیه 🔆 باری قرائت‌ و تلاوت‌ و ممارست‌ و مزاولت‌ بر أدعيۀ كاملۀ صحيفۀ سجّاديّه‌ در ميان‌ علماء اعلام‌ و سابقين‌ كه‌ علم‌ را با عمل‌ و تخشّع‌ و ابتهال‌ و تجنّب‌ از هوای نفس‌ امّاره‌ توأم‌ نموده‌ بودند، امری معلوم‌ و معروف‌ بوده‌ است‌؛ و در ميان‌ حكماء و فلاسفۀ ذوی مقدار و عرفاء عاليمقام‌ اسلام‌ امری ضروری و لازم‌ به‌ شمار می‌آمده‌ است‌ به‌ طوری كه‌ ملازم‌ بودن‌ با صحيفه‌ را همانند قرآن‌ عظيم‌، و حفظ‌ أدعيۀ آن‌ را همانند حفظ‌ سُوَر و آيات‌ كتاب‌ إلهی از فرائض‌ و واجبات‌ خود می‌شمرده‌اند؛ و اكتفا به‌ خواندن‌ دعاهای سطحی و روزمرّه‌ طبق‌ عادت‌ نمی‌نمودند؛ و أدعيۀ مولانا اميرالمؤمنين‌ عليه‌السّلام را كه‌ دارای صبغۀ خاصّی از توحيد و عظمت‌ و ابّهت‌ بوده‌ است‌ چنانكه‌ از صحيفۀ سماهيجی، و صحيفۀ ثانيۀ نوری پيداست‌ شعار و دِثار خود كرده‌ بودند، و با خواندن‌ و مداومت‌ بر صحيفۀ سجّاديّه‌، راه‌ راز و نياز و ابتهال‌ را به‌ درون‌ خود كشانده‌، و سَر و سِرِّی با حضرت‌ ربّ ودود پيدا می‌نموده‌اند؛ و زنگار نفس‌ امّاره‌ و خبيثه‌ و متوجّه‌ به‌ عالم‌ كثرت‌ و تعيّنات‌ اعتباريّه‌ را با آن‌ می‌زدوده‌اند و بالأخره‌ مردمی روشن‌‌ضمير و پاكدل‌ و دور از هوای نفس‌ و يا عاری از آن‌ بار می‌آمده‌اند. و چنين‌ افرادی از أعلام‌ علماء بالله‌ و حكماء و عرفاء ستوده‌ و وارسته‌ و از نفس‌ برون‌ جسته‌ و به‌ خدا پيوسته‌، نه‌ تنها خودشان‌ را منوَّر می‌كرده‌اند، بلكه‌ تا شعاع‌ وسيعی عالم‌ بشريّت‌ را به‌ طهارت‌ و نزاهت‌ و قداست‌ سوق‌ می‌داده‌اند. 📚 امام شناسی، ج۱۵، ص۴۷ 🆔 @allame_tehrani
💡رؤیای صادقه و مکاشفهٔ مرحوم ملّامحمدتقی مجلسی‌ دربارۀ صحیفهٔ سجادیه ✅ نجات در مراجعه و تفکّر در صحیفۀ سجّادیه است در اینجا به‌ نظر رسید حکایتی‌ از جدِّ أعلای‌ مادر پدری‌ خود: محدّث‌ عظیم‌، و سالک‌ وارسته‌، و اخلاقی‌ کبیر مرحوم‌ مجلسی‌ اوَّل‌ - رضوان‌ الله علیه‌ - آورده‌ شود، تا جانها از آن‌ سَبْک‌ و مِنهاج‌ معطّر گردد؛ و با مزاولت‌ و تدبّر و تفکّر در صحیفۀ امام‌ السّاجدین‌ قبل‌ از نزول‌ در گور، به‌ فکر خودشان‌ بیفتند، و در فکر علاج‌ و چاره‌ای‌ برآیند! وگرنه‌ سوگند به‌ خدا و مقام‌ عزّت‌ و جلال‌ او که‌ با این‌ درسهای‌ متعارف‌ و معمول‌ حوزوی‌ بدون‌ بررسی‌ و محاسبۀ نفس‌ و طیّ طریق‌ و منهاج‌ اولیای‌ راستین‌ که‌ صحیفۀ سجّادیّه‌ را نصب‌العین‌ قرار داده‌ و با آن‌ روح‌ خود را صیقل‌ و جلا زده‌اند، کار از پیش‌ نمی‌رود و نه‌ خود و نه‌ دیگران‌ تمتّع‌ و بهره‌ای‌ نخواهند یافت‌.[1] امّا حکایت‌ را طبق‌ عین‌ نوشتۀ مرحوم‌ آیت‌الله‌ آقا میرزا محمّدعلی‌ مدرسی‌ چهاردهی‌ رشتی‌ در مقدّمۀ شرح‌ صحیفۀ خود نقل‌ می‌نمائیم‌: ...مُلَخَّص‌ حکایت‌ آن‌ است‌ که‌: مرحوم‌ مجلسی‌ می‌فرماید که‌: در أوائل‌ سنّ خود مایل‌ بودم‌ که‌ نماز شب‌ بخوانم‌، لکن‌ قضاء بر ذمّۀ من‌ بود، به‌واسطۀ آن‌ احتیاط‌ می‌کردم‌. خدمت‌ شیخ‌ بهائی‌؛ عرض‌ نمودم‌، فرمودند: وقت‌ سحر نماز قضاء بخوان‌ سیزده‌ رکعت‌. لکن‌ در نفسم‌ چیزی‌ بود که‌ نافله‌ خصوصیّت‌ دارد. فریضه‌ چیز دیگری‌ است‌. شبی‌ از شبها بالای‌ سطح‌ خانۀ خود بین‌ نوم‌ و یقظه بودم‌، حضرت قبلة‌ الْبَرِیَّة‌ امام‌ المسلمین‌ حجّة‌ الله‌ علی‌ العالمین‌ عجّل‌ اللهُ فَرَجَه‌ و سَهَّلَ مَخْرَجَه‌ را دیدم‌ در بازار خربزه‌فروشان‌ اصفهان‌ در جنب‌ مسجد جامع‌. با کمال‌ شوق‌ و شعف‌ خدمت سراسر شرافت‌ آن‌ بزرگوار عالیمقدار - علیه‌ الصّلوة‌ و السّلام‌ - رسیدم‌، و از مسائلی‌ سؤال‌ نمودم‌ که‌ از جملۀ آن‌ مسائل‌ خواندن‌ نماز شب‌ بود که‌ سؤال‌ نمودم‌ فرمودند: بخوان‌! بعد عرض‌ نمودم‌: یا بن‌ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم همیشه‌ دستم‌ به‌ شما نمی‌رسد! کتابی‌ به‌ من‌ بدهید که‌ بر آن‌ عمل‌ نمایم‌! فرمودند: برو از آقا محمّد تَاجَا کتاب‌ بگیر! گویا من‌ می‌شناختم‌ او را. رفتم‌ و کتاب‌ را از او گرفتم‌، و مشغول‌ به‌ خواندن‌ آن‌ بودم‌ و می‌گریستم‌. یک‌ دفعه‌ از خواب‌ بیدار شدم‌، دیدم‌ در بالای‌ سطح‌ خانۀ خود هستم‌. کمال‌ حُزن‌ و غُصّه‌ بر من‌ روی‌ داد. در ذهنم‌ گذشت‌ که‌: محمّد تَاجَا همان‌ شیخ‌ بهائی‌ است‌. و تاج‌ هم‌ از بابت‌ ریاست‌ شریعت‌ است‌. چون‌ صبح‌ شد وضو گرفتم‌ و نماز صبح‌ خواندم‌. خدمت‌ ایشان‌ رفتم‌. دیدم‌ شیخ‌ در مَدْرَس‌ خود با سیّد ذوالفقار علیّ جُرْفَادِقانی‌ (گلپایگانی‌) مشغول‌ به‌ مقابلۀ صحیفه‌ است‌. بعد از فراغ‌ از مقابله‌، کیفیّت‌ حال‌ را عرض‌ نمودم‌. فرمودند: ان‌شاءالله به‌ آن‌ مطلبی‌ که‌ قصد دارید خواهید رسید. از اينكه‌ مرا متّهم‌ به‌ بعضی از چيزها می‌دانست‌[2] خوشم‌ نيامد از اين‌ تعبير. آنگه‌ محلّی‌ که‌ حضرت - علیه‌ الصّلوة‌ و السّلام‌ - را در آنجا دیدم بود، از باب‌ شوق‌ خود را بدانجا رسانیدم‌؛ در آنجا ملاقات‌ نمودم‌ آقا حسن‌ تَاجَا را که‌ می‌شناختم‌. مرا که‌ دید گفت‌: مُلَّا محمّدتقی‌! من‌ از دست‌ طلبه‌ها در تنگ‌ هستم‌. کتاب‌ از من‌ می‌گیرند پس نمی‌دهند. بیا برویم‌ در خانه‌ بعضی‌ از کتب‌ که‌ موقوفۀ مرحوم‌ آقا قدیر هست‌، به‌ تو بدهم‌! مرا برد. در آنجا بر دَر اطاق‌، در را باز نمود، گفت‌: هر کتابی‌ که‌ می‌خواهی‌ بردار! دست‌ زدم‌ و کتابی‌ برداشتم‌. نظر نمودم‌ دیدم‌ کتابی‌ است‌ که‌ حضرت‌ حجّة‌الله‌ روحی‌ فداه‌ دیشب‌ به‌ من‌ مرحمت‌ فرموده‌ بودند. دیدم‌ که‌ صحیفۀ سجّادیّه‌ است‌ مشغول‌ شدم‌ به‌ گریه‌ و برخاستم‌. گفت‌: دیگر بردار! گفتم‌: همین‌ کتاب‌ کفایت‌ می‌کند. پس‌ شروع‌ نمودم‌ در تصحیح‌ و مقابله‌ و تعلیم‌ مردم‌. و چنان‌ شد که‌ از برکت‌ کتاب‌ مذکور، غالب‌ اهل‌ اصفهان‌ مستجاب‌الدَّعوة‌ شدند.[3] مرحوم‌ مغفور مجلسی‌ ثانی‌ می‌فرماید که‌ چهل‌ سال‌ در صدد ترویج‌ صحیفه‌ شد. و انتشار این‌ کتاب‌ به‌واسطۀ آن‌ مرحوم‌ شد که‌ الآن‌ خانه‌ای‌ نیست‌ که‌ صحیفه‌ در آن‌ نباشد. این‌ حکایت‌ داعی‌ شد که‌ شرح‌ فارسی‌ بر صحیفه‌ بنویسم‌ که‌ عوام‌ بلکه‌ خواص از آن‌ منتفع‌ شوند.[4] ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 امام‌شناسی، ج۱۵، ص۴۸ (به نقل از «شرح صحیفهٔ سجادیه» آیةالله مدرسی چهاردهی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️پـاورقـی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▪️خونخواهی هنیه عزیز ✏️ رهبر انقلاب: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما شهید هنیه را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت... ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ۱۴۰۳/۵/۱۰ 📥‌ 📥 نسخه قابل چاپ | استوری 💻 Farsi.Khamenei.ir
🚀 إنا من المجرمین منتقمون... 🆔 @allame_tehrani
✅ کسی که عرفان ندارد، نه دنیا دارد نه آخرت! مرحوم‌ آیة‌ الحقّ و الیقین‌ آیة‌الله‌العظمی‌ آقای‌ سیّد جمال‌الدّین‌ گلپایگانی‌ تغمَّده‌الله‌برحمته‌ از مردان‌ پاک‌ و منزّه‌ و از مراجع‌ عالیقدر نجف‌ اشرف‌ و در عین‌ حال‌ دارای‌ روابط‌ معنوی‌ و باطنی‌ با حضرت‌ حقّ متعال‌ بودند. مردی‌ متین‌ و استوار و مراقب‌ و می‌توان‌ او را جمال السّالکین‌ إلی‌ الله‌ تعالی‌ نام‌ برد. اعمال‌ او اسوه‌ و الگوی‌ صبر و تحمّل‌ و ایثار و زهد و مراقبت‌ و سعۀ نفس‌ و دانش‌ قوی‌ بود. حقّاً سیمای‌ او نمونۀ ظاهر و بارزی‌ از علماء راستین‌، و مشایخ‌ طائفۀ حقّۀ مذهب‌ جعفریّه‌ بود. و آئینه‌ و آیتی‌ از سیر و سلوک‌ أئمّۀ طاهرین‌ سلام‌ الله‌ علیهم‌ أجمعین‌، و یاد آورندۀ خدا و عالم‌ آخرت‌ بود. هنوز چشمان‌ اشک‌آلود آن‌ مرحوم برای‌ آشنایان‌، و ناله‌ها و سوزهای‌ شبانه‌ برای‌ همسایگان‌ که‌ در محلۀ حُوَیْش‌ نجف‌ اشرف‌ بودند حکایاتی‌ است‌ شنیدنی‌. تا این‌ سنه‌ که‌ یکهزار و سیصد و نود و نه‌ هجریّۀ قمریّه‌ است‌ بیست‌ و دو سال‌ است‌ که‌ رحلت‌ نموده‌، (رحلت‌ ایشان‌ در بیست‌ و نهم‌ شهر محرّم‌ الحرام‌ سنۀ یکهزار و سیصد و هفتاد و هفت‌ هجریّۀ قمریّه‌ اتّفاق‌ افتاد) و مقبرهٔ ایشان‌ در وادی‌‌السّلام‌ نجف‌ است‌؛ رحمةُ الله‌ علیه‌ رحمةً واسعة‌. نسبت‌ به‌ چنین‌ مردان‌ راستین‌ خدا باید گفت‌ که‌: عَاشَ سَعِیداً وَ مَاتَ سَعِیداً. زیرا تمنّای‌ حرکت‌ به‌ سوی‌ خدا، و رفع‌ حجابهای‌ ظلمانی‌ و نورانی‌، و پیوستن‌ به‌ لقاء‌الله‌ من‌ جمیع‌ الجهات‌، و ادراک‌ مقام‌ فناء و اندکاک‌ أنانیّت‌ در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ حقّ سبحانه‌ و تعالی‌ اوّلین‌ برنامۀ روش‌ و منهاج او بود؛ و دعای‌ اللّٰهُمَّ ارْزُقْنَا التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ، وَ الإنَابَةَ إلَی‌ دَارِ الْخُلُودِ، وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ(۱)، نه‌ تنها ورد زبان‌، بلکه‌ حال‌ نفس‌، و تحقّق‌ و شهود دل‌ تابناک‌ و ضمیر منوّرش‌ بود. پیوسته‌ صحیفۀ سجّادیّه‌ در مقابل‌ او روی‌ کتاب‌های‌ مطالعه‌ بود، و از مناجات‌ خمسة‌عشر حضرت‌ سجّاد بسیار لذّت‌ می‌برد و غالباً آنها را می‌خواند و از حفظ‌ بود، و بالأخصّ به‌ مناجات‌ هشتم‌ که‌ مناجات‌ مُریدین‌ است‌ بسیار عشق‌ می‌ورزید. اطاق‌ مطالعۀ همیشگی‌ ایشان‌ در بیرونی‌ و طبقۀ فوقانی‌ و اطاق‌ محقّری‌ بود، و بالأخصّ در تابستان‌ گرم‌ نجف‌ سخت‌ و مشکل‌ بود. گرفتاری‌ها و شدائد از اطراف‌ و اکناف روی‌‌آور بود، و در این‌ اواخر به‌ کسالت‌ قلب‌ و پروستات‌ مبتلا بود و عمل‌ جرّاحی‌ پروستات‌ نموده‌ و روی‌ تخت‌ افتاده‌، و ادرار بوسیلۀ لوله‌ای‌ در ظرفی‌ زیر تخت‌ می‌ریخت‌. و قرض‌ ایشان‌ چه‌ برای‌ امرار مخارج‌ شخصی‌، و چه‌ برای‌ طلّاب‌ به‌ حدّ اعلی‌ رسیده‌ بود. و خانۀ مسکونی‌ خود را به‌ چهارصد دینار عراقی‌ به‌ جهت‌ مصرف‌ یک‌ عمل‌ جرّاحی‌ که‌ برای‌ یکی‌ از ارحامشان‌ پیش‌آمد کرده‌ بود، به‌ رهن‌ گذاشته‌ بودند، و از جهات‌ داخلیِ منزل‌ نیز ناراحت‌ و در شدائدی‌ بسر می‌برد. این‌ حقیر در هفته‌ یکی‌ دوبار به‌ خدمتش می‌رسیدم‌ و تا اندازه‌ای‌ برای‌ من‌ گفتگو داشت‌. در این‌ حال‌ که‌ یک‌ روز وارد شدم‌ دیدم‌: در حالی که‌ به‌ پشت‌ روی‌ تخت‌ افتاده‌، و سنّ از هشتاد سال‌ گذشته‌ است‌، صحیفهٔ کوچک‌ خود را می‌خوانَد و اشک‌ می‌ریزد و در عالمی‌ از سرور و بهجت‌ و نشاط‌ و لذّت‌ است‌ که‌ حقّاً زبان‌ از وصف‌ آن‌ عاجز است‌. کأنّه‌ از شدّت‌ انس‌ با خدای تعالی‌، در پوست‌ نمی‌گنجد و می‌خواهد به‌ پرواز درآید. سلام‌ کردم‌، گفت‌: بنشین‌! ای‌ فلان‌کس‌ از حالات‌ من‌ که‌ تو خبر داری‌ (و در اینجا اشاره‌ کرد به‌ جمیع‌ گرفتاری‌ها: از مرض‌ و جرّاحی‌، و تنهائی‌، و ناملایم‌ بودن‌ وضع‌ داخلی‌، و هوای‌ گرم‌، و قرض‌ فراوان‌، و گرو رفتن‌ منزل‌ و غیرها). عرض‌ کردم‌: آری‌! و سپس‌ با یک‌ تبسّم‌ ملیحی‌ رو به‌ من‌ کرد و فرمود: من‌ خوشم‌، خوش‌؛ کسی که‌ عرفان‌ ندارد، نه‌ دنیا دارد نه‌ آخرت‌! 📚 معاد‌شناسی، ج۹، ص۱۱۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- از ادعيهٔ حضرت امام زين‌العابدين عليه‌السلام است كه در سجده تكرار می‌نمودند و ترجمه‌اش اين است: بار پروردگارا! به ما روزی كن كه پهلو از اين خانۀ غرور دنيا تهی كنيم و به سوی خانۀ جاودان آخرت مجدانه دل دهيم، و استعداد مرگ را قبل از رسيدن آن به ما عنايت فرما. 📹 مشاهدهٔ کلیپ تصویری 📝 متن کوتاه دیگر 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 حالات عبادی امام سجاد علیه‌السلام 🔹حالات عبادی امام سجاد (علیه‌السلام) 🔹روایت «حماد بن حبیب» و گم
💬 داستانی از برخورد امام سجاد (علیه‌السلام) با یکی از غلامانشان غلام حضرت سجاد علیه‌السّلام موقع غذا رفت سینى غذا را از مطبخ براى میهمان‌ها بیاورد، در راه دستش لرزید و سینى افتاد زمین و خورد بر سر پسر على‏ بن‏ الحسین که بچه‌اى کوچک بود و آن بچه آناً از دنیا رفت. غلام خیلى متوحّش شد و سر و صدا کرد، على بن الحسین متوجّه شد، از اطاق آمد بیرون و دید که همچنین قضیه‌اى اتّفاق افتاده است؛ رو به غلام کرد و گفت: «تو را در راه خدا آزاد کردم، برو!» غلام رفت، حضرت هم آمدند و مهمان‌ها متوجّه شدند و آمدند و بچّه را برداشتند و غسل دادند و کفن کردند و بردند براى به خاک سپردن. غلام بعد از چند روز دیگر آمد خدمت حضرت و گفت: اى آقاى من، اى سید من، اى مولاى من! من کار بدى کردم، جنایتى کردم، مى‌دانم و معترفم. حالا که شما از من خیلى بدتان آمده و نمى‌خواهید مرا ببینید، و مرا آزاد کردید، اقلّاً مرا به یکى بفروشید تا از قیمت من چیزى عاید شما بشود. چرا من را آزاد کردید؟ حضرت فرمودند: اى غلام! به آن خدایى که مرا خلق کرده است! من تو را آزاد نکردم از نقطهٔ نظر اینکه از این عملى که از روى خطا از تو سر زده، دلم چرکین شده باشد؛ تو را آزاد کردم براى اینکه مى‌دانستم تا هنگامى که در این خانه باشى، هر وقت چشمت به من بیفتد، حال ندامت و شرمندگى در تو پیدا مى‌شود، من خواستم این حال برایت پیدا نشود و لذا براى این جهت آزادت کردم.(۱) ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 شرح فقراتى از دعاى افتتاح، ص۲۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- کشف الغُمّة فی معرفة الأئمّة، ج۲، ص۸۱، با قدری اختلاف. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔰سیرۀ علّامه طهرانی در ارتباط با قرآن و آداب آن 🔹قرآن بهار دل عرفای بالله است 🔹کلام حضرت امیرالمؤمن
📖 تلاوت عاشقانه قرآن حضرت امام زين‌العابدين عليه‌السّلام، و شرح حالات او، و بى‏‌هوشى و حال تحيّر و فنائى كه در وقت تلاوت قرآن به وى دست مى‌‏داد عجيب است. اگر كسى‏ بخواهد كاملاً اطّلاع‏ كامل‏ پيدا كند، دعاى آن حضرت را در هنگام ختم قرآن كه در صحيفهٔ آن حضرت است بخواند و تدبّر و تأمّل نمايد، تا ابعاد وسيع و جهات كثيره‏‌اى كه از هر جانب در حال خواندن قرآن، نظر أقدس او را بدان جلب مى‏‌نموده است دريابد. 📚 «نورملکوت‌قرآن»، ج۳، ص۲۶۸ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💎 بیان معارف 💎 • اثر عجیب رسالهٔ لب‌ّاللباب در إحیاء نفوس • لزوم بیان‌نمودن کلّیات مسائل توحیدی و ع
🔴 گرفتاری بشر در ظلمت مادّیّت بشر مادّى در بیداء ظلمت مادّیّت زندگى مى‏کند، و در دریاى بیکران شهوات و کثرات غوطه مى‏زند، هر آن، موجى از علائق و وابستگى‏هاى مادّى او را به طرفى پرتاب مى‏کند، هنوز از لطمات و صدمات آن موج به حال نیامده موجى سهمگین‏تر و دهشت‏انگیزتر که از علاقه به مال و ثروت و زن و فرزند سرچشمه مى‏گیرد سیلی‏هاى متوالى به صورت او نواخته و او را در قعر امواج خروشان این بحر ژرف و دریاى هولناک فرو مى‏برد، به طورى که ناله و فریادش در میان نهیب امواج ناپدید مى‏گردد. به هر جانب که مى‏نگرد مى‏بیند که حرمان و حسرت که از آثار و لوازم لاینفکّ مادّهٔ فسادپذیر است، او را تهدید و ترعیب مى‏نماید. در این میان فقط گاهگاهى یک نسیم جانبخش و روح‌افزایى به نام جذبه او را نوازش مى‏دهد و چنین مى‏یابد که این نسیم مهرانگیز او را به جانبى مى‏کشد، و به مقصدى سوق مى‏دهد، این نسیم متمادى نبوده گاه و بى‏گاه مى‏وزد. وَ إنَّ لِرَبِّکُمْ فِى أیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ ألَا فتَعَرَّضُوا لَهَا وَ لاتُعْرِضُوا عَنْهَا؛ بدانيد و آگاه باشيد كه پروردگارتان را در ايّام روزگار شما نسيم‌هائى است، هان بكوشيد كه خود را در معرض آنها قرار دهيد و از آنها روى نگردانيد. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 رسالهٔ لبّ‌اللّباب، ص24 🆔 @allame_tehrani
هدایت شده از کانال علامه طهرانی
💫 هدايت خداوند كسانی را كه صميمانه و قلباً خواهان هدايت‌اند اگر کسى واقعاً از روى صدق و صفا قدم در راه نهد و از صمیم دل هدایت خود را از خداى خود طلب نماید، موفّق به هدایت خواهد شد؛ اگرچه در امر توحید نیز شکّ داشته باشد. 📚 رسالهٔ لبّ‌اللّباب، ص۹۲ 💬 داستان خیرِمَقدم سیدالشهداء (علیه‌السلام) به جوان فرنگی‌مآب 🆔 @allame_tehrani
🌸 زن و سلوک الی الله ✨ به مقتضاى كريمهٔ: مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَوٰةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ.«هر كسى ـ چه مرد و چه زن ـ كه عمل صالح انجام دهد در حالی كه مؤمن باشد، او را به حياتى طيّب و پاک زنده مى‌گردانيم و پاداش ايشان را به‌حسب نيكوترين أعمالشان خواهيم داد.» زن با مرد در رسيدن به عالم قدس و طهارت و إشراب دل از عين‌الحيوٰة توحيد، تفاوتى ندارد و می‌تواند با مجاهده و ايمان، حجاب نفس را كنار زده و جام دل را از بادهٔ توحيد و معرفت پروردگار لبريز كند أمّا نكته‌اى كه نبايد آن را فراموش كرد، سختى و صعوبت تربيت و سير آنان است. عمدهٔ التفات و توجّه زن به حسب طبيعت، به عالم حسّ است و بيشتر، نظر به محسوسات و تمتّع از لذائذ دنيا دارد و توجّه او به عالم معنى كمتر است و لذا در طريق آخرت شخصيّت ثابت و پايدارى ندارد. فهرست ↓۱- ايجاد حوزه‌هاى حكمت عملى و عرفان براى مخدّرات توسّط مرحوم علّامه ↓۲- زن و مرد در رسيدن به عالم قدس و توحيد باهم تفاوتى ندارند ↓۳- حكايت شيدائى يكى از زنان عارفه در اثر عشق و محبّت به خدا ↓۴- محبّت و عشق «اُمّ‌فروه» به حضرت اميرالمؤمنين عليه‌السّلام ↓۴.۱- زنده شدن اُمّ‌فروه به بركت دعاى حضرت اميرالمؤمنين عليه‌السّلام ↓۵- حكايت معرفت والاى شطيطهٔ نيشابوريّه ↓۵.۱- عنايت و توجّه حضرت موسى‌بن‌جعفر عليهماالسّلام به شطيطه ↓۶- صعوبت تربيت و سير زنان ↓۷- پانویس ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 نورمجرّد، ج۱، ص ۶۰۶ تا ۶۲۰ 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 https://B2n.ir/zan_va_soluk 🆔 @allame_tehrani
💠 حقیقت سیر و سلوک 🔰 سير و سلوک انطباق زندگى با شريعت محمّديّه صلّى‏اللـه‏عليه‏وآله است ⛔️ عدم رعايت حقوق ديگران به بهانهٔ سير و سلوک جائز نيست مى‏فرمودند: «برخى گمان مى‏كنند كه سيروسلوک إلى اللـه، صرف شركت در مجالس ذكر و مداومت بر أذكار و أورادى است كه از استاد و مربّى خود تلقّى كرده‏اند؛ و با وجود اينكه سالهاست كه در مضمار و ميدان مجاهده با نفس قدم گذاشته‏اند، هنوز حركتى نكرده و در همان عالم طبع محبوس مانده‏اند. غافل از اينكه سيروسلوک، رعايت و مواظبت بر دقائق و ظرائف أدب عبوديّت و تعامل با موجودات عالم هستى است. سيروسلوک إلى اللـه انطباق متن زندگى با شريعت محمّديّه صلوات‌اللـه‏عليه‏وآله است يعنى جميع أحوال و أطوار زندگى، از فردى تا اجتماعى، از ارتباط با عيال و فرزند و تدبير امور منزل تا ديگر امور را بر أساس دين تنظيم كرده و حقوق هر یک را به نحو أتمّ و أكمل أدا كند. و لذا به بهانهٔ سير و سلوک نمى‏توان از حقوق ديگران چيزى را فرو گذار كرد.» در روايت است كه: روزى سلمان محمّدى رضوان‌اللـه‏تعالى‏عليه براى ديدار أبى‏الدّرداء به منزل او آمد، در برخورد با اُمّ أبى‏الدّرداء كه ژوليده و پريشان بود علّت را جويا شد، اُمّ أبى‏الدّرداء در پاسخ گفت: برادرت أبوالدّرداء، اعتنائى به دنيا و امور آن ندارد! وقتى أبوالدّرداء به منزل آمد، به سلمان خوش‏آمد گفت و طعامى را نزد او گذاشت. سلمان گفت: خود نيز بخور! وى از خوردن امتناع كرد و گفت: من روزه هستم. سلمان او را سوگند داد و گفت: تا از اين طعام تناول كنى من نيز از آن نخواهم خورد. شب فرا رسيد و سلمان در نزد ميزبان خود بيتوته كرد. سياهى شب كه بر همه‏جا پرده انداخت، أبوالدّرداء خواست تا شب را به قيام و عبادت إحياء كند، سلمان او را منع كرد و گفت: يا أباالدّردآء! إنّ لِرَبِّكَ عَلَيكَ حَقّاً، وَ إنّ لِجَسَدِكَ عَلَيكَ حَقّاً، وَ لأهلِكَ عَلَيكَ حَقّاً، فَصُم وَ أفطِر، وَ صَلِّ وَ نَمْ؛ وَ أعْطِ كُلَّ ذى حَقٍّ حَقَّه! «اى أباالدّرداء! حقّاً براى پروردگارت بر تو حقّى‏است، و حقّاً اين جسم و بدن تو نيز بر تو حقّى دارد، و براى أهل تو نيز بر تو حقّى است؛ پس روزه بدار و نيز إفطار كن؛ پاسى از شب را عبادت كن و نماز بخوان و پاسى از آن را بخواب؛ و حقّ هر ذى‏حقّى را بطور شايسته إعطاء كن!»[1] أبوالدّرداء نزد پيامبر آمد و از آنچه بين او و سلمان گذشته بود خبر داد، و پيامبر صلّى‌اللـه‏عليه‏وآله‏وسلّم همان گفتار سلمان را براى او بيان فرمودند. لذا علّامه والد طريقهٔ كسانى كه زندگى را در حاشيه قرار داده و از عيال و أولاد خود عُزلت گرفته و آنان را به أمان خدا سپرده‏اند و حقوق طبيعى آنان را ضايع و تباه مى‏سازند، باطل شمرده و آن راه را موصل به مطلوب نمى‏دانستند. و در پرتو فروغ نور توحيد، دستوراتى به مريدين سلوک مى‏دادند كه جوانب حيات مادّى و معنوى آنان را در بر مى‏گرفت؛ آنگونه كه حسن معاشرت و رعايت حقوق عيال و فرزندان، تحصيل علم و حتّى كسب و تجارت در آن لحاظ مى‏شد؛ تا سالک در كمال آسايش خاطر و فراغ بال و بدون هيچ تزاحمى بسوى مبدأ أعلى حركت كند. دامنهٔ رعايت اين دقائق در تربيت توحيدى ايشان تا آنجا گسترده بود كه حتّى نسبت به ما كه فرزندان ايشان بوده و براى خدمت به ايشان در رتق و فتق امور و يا تفحّص از مآخذ و مصادر بعضى از روايات منقول در «دورهٔ علوم و معارف إسلام» به محضرشان شرفياب مى‏شديم، مى‏فرمودند: اگر از شما كارى را خواستم و شما به كسى قول داده و يا خود، كار ديگرى داريد حتما بگوئيد؛ مبادا حقّ كسى ضايع شود. 📚 نورمجرّد، ج۱، ص۵۳۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- مجموعهٔ ورّام، ج1، ص2. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
♦️اقلّ مشکلات راه خدا 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🏷 برشی از درس اخلاق
33.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰قسمتی از جلسهٔ درس اخلاق و معارف اسلام 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🗓 ۱۸ محرم‌الحرام ۱۴۴۶ 📹 فیلم کامل بیانات:👇 https://aparat.com/v/pvds5y5 🆔 @allame_tehrani
🔰 كمال هر موجود فعليت استعدادهاى همان موجود است بهره و نتيجهٔ بفعليت درآمدن استعدادها، تابع مستقيمى است از خود استعدادها؛ مثلاً فعليت انسان تابع استعداد انسانى است، فعليت‏ حيوان تابع استعدادهاى همان حيوان است، هيچگاه مثلاً شترمرغ در سير تكاملى خود، فعليت باز شكارى را نخواهد يافت، و فعليت و كمال گوسپند، بروز استعدادهاى شتر و اسب نخواهد شد. هر كدام از اين انواع مختلفه و اصناف متفاوتهٔ حيوانات در جهت همان غريزه و استعداد حركت كرده و همان قوه و قابليتى را كه در ذات آنان نهفته است‏ به مقام ظهور و بروز و فعليت و تماميت مى‏رسانند. هر يک از افراد انسان همانطور كه از نقطه‌نظر ماده و طبع، در جهت تكامل ‏و تماميت‏ خود در سير هستند همچنين الزاماً از نقطه‌نظر كمالات روحى، طبق همان غرائز و صفاتى كه به آنان عنايت شده است، خود را كامل و به فعليت محضه مى‏رسانند. بنابراين محال است كه فعليت دو فرد از افراد بشر مِن‌جميع‌الجهات يكسان و يكنواخت باشد. موسى عيسى، و عيسى موسى نخواهد شد، ليكن در حال نبوت و پيامبرى و در حال رحلت غير از در حال نطفه بودن، و در حال جنين بودن و در حال طفوليت هستند. و عيسى عَلىٰ نبينا و آله و عليه السلام با آنكه در گاهواره سخن می‌گفت و منصب نبوت به او عنايت شده بود، در حال نزول انجيل و بروز ظهور معجزات الهيه و دعوت بنى‌اسرائيل از مرده زنده كردن و مرض پيسى را شفا بخشيدن و كور مادرزاد را بينا نمودن، غير از همان عيسائيست كه در شكم مادرش مريم بود و هكذا نسبت ‏به ساير پيغمبران. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۱۱ 🆔 @allame_tehrani
🔸انتظار عالم واقع انتظار عالم واقع و خارج از هر فرد كمال مطلوب خود اوست نه كمال غير او. عوالم مجرده از عقول و فرشتگان و كواكب و سيارات شمس و قمر و شب و روز، از هر فرد توقع آن دارند كه سرمايه‏هاى خدادادى خود را خوب بفعليت برسانند، و ضايع و خراب نكنند و با پاى مجاهده و صبر و استقامت از مراحل قوى و استعداد عبور كرده در مقام امن و امان الهى بيارمند، نه آنكه توقع دارند كه در مسير و حركت خود به مراحل فعليهٔ ساير موجوداتی كه در اعطاى غرائز و صفات خدادادى مختلف مى‏باشند دست يابند. 📚 «امام‌شناسی»، ج۱، ص۱۱۲ 📍متن کامل:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3992 🆔 @allame_tehrani
🔸انتظار خداوند و عالم هستى از هر فرد كمال مطلوب اوست نه كمال غير او انتظار عالم واقع و خارج از هر فرد كمال مطلوب خود اوست نه كمال غير او. عوالم مجرده از عقول و فرشتگان و كواكب و سيارات شمس و قمر و شب و روز، از هر فرد توقع آن دارند كه سرمايه‏هاى خدادادى خود را خوب بفعليت برسانند، و ضايع و خراب نكنند و با پاى مجاهده و صبر و استقامت از مراحل قوى و استعداد عبور كرده در مقام امن و امان الهى بيارمند، نه آنكه توقع دارند كه در مسير و حركت خود به مراحل فعليهٔ ساير موجوداتی كه در اعطاى غرائز و صفات خدادادى مختلف مى‏باشند دست يابند. «لايُكَلِّفُ اللَّهُ نَفساً إِلّا وُسعَها» (آيهٔ 286 از سورهٔ بقره) تكليف نمی‌كند خداوند به كسى مگر به اندازهٔ سعه و گشايش او. «لايُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا ما آتاها» (آيهٔ 7 از سورهٔ طلاق) تكليف نمی‌كند خداوند به كسى مگر به اندازهٔ آن چيزى را كه به او داده است. خداوند عدل محض است، و بنابراين به قدر سنگينى و وزن يک ذره ظلم نمی‌كند. «إِنَّ اللَّهَ لَايَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً» (آيهٔ 44 از سورهٔ يوسف) و به درستی كه خداوند به هيچ اندازه و مقدارى بر مردم ستم نمی‌كند. «إِنَّ اللَّهَ لايَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ» (آيهٔ 40 از سورهٔ نساء) به درستی كه خداوند به قدر سنگينى يک ذره ظلم ننمايد. چون ستم در صورتى است كه از مورچه مثلاً توقع و انتظار و تكليف پرش ملخ را داشته باشند، و در صورت مخالفت، عذاب و عقاب جارى سازند، اما اگر از مورچه‏اى طبق شعور و ادراک خود آن مورچه توقع داشته باشند كه دانه‏اى را از روى ستم از دهان مورچهٔ كوچكتر نربايد، اين ظلم نيست، اين تكليف تكليف بحق است، به مقدار استعداد و فهم و ادراک است، اين تكليف درخور سعه و گنجايش ظرفيت وجودى مورچه است، و عين عدل محض است. اگر تكليفى را كه خدا به پيامبران می‌كرده عين آن را به همان درجه و صعوبت بر افراد امت كند ظلم است، و اما اگر از يكايک افراد امت توقع ظهور و بروز استعداد خود آنان را در طى طريق خدا و لقاى حضرت او، تكليف به مجاهده و صبر و عبوديت‏ به اندازهٔ ظروف خود آنان در تحت پيروى و تبعيت از آن پيغمبر بنمايد، به هيچ وجه ظلم و ستمى نخواهد بود. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۱۲ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📜 #حدیث (3) ▪️أمیرالمؤمنین (علیه‌السّلام): «قیمةُ كُلِّ امرِئِِ ما يُحسِنُه.»(۱) «قدر و قیمت هر‌ک
📜 (4) ▪️از ادعیهٔ امام زین‌العابدین علیه‌السّلام است که در سجده تکرار می‌نمودند: «اللَهُمَّ ارزُقنا التَّجافی عَن دارِ الغُرور، و الإنابَةَ إلی دارِ الخُلودِ، و الاستعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِهِ.» «بارپروردگارا! به ما روزی کن پهلو از این خانۀ غرور دنیا تهی کنیم، و به سوی خانۀ جاودان آخرت مُجِدّانه دل دهیم، و استعداد مرگ را قبل از رسیدن آن به ما عنایت فرما.»(۱) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰 (4) ✍ مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 🔸انسان خوابِ خوب دید یا ندید نباید دنبالش برود 🔹از اول سلوک تا آخر سلوک نباید سالک غیر خدا را ببیند 📍یکی از علائم صحّت طریق میل به عالم معنا و تنفّر از عالم غرور است در عالم عرفان و سیر و سلوک، باید کار برای خدا باشد، انسان خواب خوب دید یا ندید، نباید دنبالش برود؛ مکاشفه پیدا کرد، خدا داده؛ اگر نداد، نباید دنبالش برود؛ آنچه خدا خودش بدهد قیمت دارد، نه آنکه انسان طلب کند؛ پس از اوّل طلبِ غیر خدا کنار می‌رود، آن خواب خوبی که انسان می‌بیند، بدون اینکه انسان در ذهن خود دنبال کرده باشد، آن مکاشفۀ خوب، آن برخورد با ارواح مجرّدۀ خوب، آن مشاهدۀ عالم انوار خوب، که انسان دنبال نکرده و نخواسته باشد و خود به خود پروردگار برای انسان آورده باشد قیمت دارد. پس سالک از اوّل سلوک تا آخر سلوک، غیر از خدا را نباید در نظر داشته باشد، برای غیر از خدا نباید کار کند، چیزی را معادل خدا نباید قرار بدهد، عمل خودش را به مادون خدا نباید عوض کند، هرچه در راه پیدا شد، شد؛ اگر هم پیدا نشد، نشد؛ نه پیدا شدنش علامت قرب است و نه پیدا نشدنش علامت بُعد. علامت قرب توجّه به خداست، ذکر خداست، وارد شدن در حرم خداست؛ و علامت بُعد عدم میل به عبادت است، عدم میل به ذکر خداست، عدم میل به یاد خداست، میل به امور متکثّره و شهوانیّه و غفلت و اعراض از خدا و حبّ جاه و مال و ریاست و... . یا اینکه حبّ همان انوار قاهره و نورانیّه، که حجاب‌های نورانی است. اینها همه از بین می‌رود و فقط خدا می‌ماند و بس، این علامت قرب است... علامت صحّت طریق این است که: انسان در باطن و نفس خودش ببیند میلش به عالم معنا و حقیقت و عالم نور و پاکی و صدق و خلوص بیشتر است؛ و نسبت به عالم کثرت و دار غرور و اعتبارات و مصلحت‌اندیشی‌های بی‌خود، و جنگ و نزاعی که میان نفوس است برای اینکه بر یکدیگر غلبه کنند و هریک دیگری را می‌کوبد تا مقام خودش بالاتر برود و مال زیادتری به‌دست آورد، تنفر داشته باشد. علامت صحّت طریق این است که توجّه انسان به آن عالم زیادتر بشود و از این عالم همواره پهلو تهی کند، و قبل از اینکه موت برسد، انسان مستعدّ شود، یعنی حرکت کند به سوی عالم مجرّدات، حرکت کند به سوی عالم قدس و عالم خلوص، این علامت صحّت طریق است. 📚 آیین رستگاری، ص۶۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. اقبال‌الأعمال، ص۲۲۸ (ترجمه از معادشناسی، ج۹، ص۱۱۷) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎‌ بالاترین عبادت چیست؟ 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 ملازمت با خلوت 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani