💫 رسیدن به کمال
▪️آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله)
انسان در سرشت جسمانی و روحانی دارای قابلیت رسیدن به كمال است و این فقط در صورتی برای او حاصل میشود که در مسیر مستقیم فطرت که همان مسیر دین است حرکت بکند ولی اگر منحرف شود قابلیتهای خویش را از دست داده و در مراتب پایین گم خواهد شد و همچون مرغ طوفانزده و بیآشیان آنقدر خود را به این طرف و آن طرف میزند تا هلاک شود و بدون ظهور استعدادهای خداوندی جان سپرده و ناقص از دنیا برود.
🆔 @allame_tehrani
🔸تلاشی که نتیجهاش دور شدن است
▪️علامه سید محمدحسین طباطبائی
(رضوان الله علیه)
درس و تحصیل بی خدا، مثل راهی است که از جاده پرت بیفتد: لا یَزیدُ السیرُ فیه الا الابتعاد.
📚 «سیر و سلوک سبز»، ص ۴۰
سیر و سلوک
🆔 @allame_tehrani
💠 اثر زیارت قبور ائمّه علیهمالسلام
زيارت اهل قبور بسيار فائده دارد، بالأخصّ زيارت قبور علماء و شهداء و مقرّبان درگاه خدا.
زيارت قبور ائمّه عليهمالسّلام حكم دخول در آب كرّ دارد كه زائر را پاک و از هر آلودگی منزّه میسازد.
چون نتيجۀ زيارت ارتباط با روح متوفّی است و زيارت كننده از آن روح مَدد میگيرد؛ بنابراين هر چه روح متوفّی پاکتر و عالیتر باشد، زائر بهرۀ بيشتر و وافرتری خواهد برد.
روح متوفّی به قبر خود ارتباط بيشتری دارد و لذا زيارت ارواح در سر قبورشان اثر بيشتری دارد. و لذا مؤمن زائر بواسطۀ دريچۀ قبر، خود را به روح آن معصوم و مقرّب درگاه خدا مرتبط نموده و بدينوسيله با تمام فُسحت عالَم معنی و ارواح ارتباط پيدا میكند و بهره میگيرد.
مشهور است كه در سر قبر علماء حاجت بيشتر برآورده است، و اصولاً در جاهائی كه مردمان بزرگ و اولياء خدا دفن شدهاند نورانيّت و وحدت بيشتر است؛ و محسوس است كه آن بقاع و اماكن روشنی و سعۀ خاصّی دارد و گرفتگی و تاريكی ندارد، به خلاف قبور كفّار كه تاریک است و خسته كننده و موجب قبض و تنگی میگردد.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 معادشناسی، ج۳، ص۲۲۷
🆔 @allame_tehrani
💎 وجود خود امام بزرگترین معجزهٔ الهی است
▪️مرحوم حاج سید هاشم حداد (قدساللهنفسهالزکیة)
وجود خود أئمّه علیهمالسّلام بزرگترین معجزه است، و افعال آنان حیاً و میتاً همه معجزه است. و انسان نباید فقط اعجاز آنان را در موارد استثنائی بجوید؛ و از یک دریچه به عظمتشان نظاره كند.
كسی كه عملاً نه علماً به مقام ولایت میرسد و ولیّخدا میشود و خدا ولیّ او میگردد، همۀ اعمالش و كردارش و صفاتش، فعل و كردار و صفات خدا میشود. نه اینكه او خدا میشود و یا خدا از خود چیزی را بریده و جدا كرده به او میدهد، یا آنكه از خود چیزی را نبریده و جدا ننموده ولیكن به او هم مشابه آنچه را كه خودش دارد عنایت میكند. اینها همه غلط است و نادرست.
بلكه بواسطۀ شدت صفا و خلوصی كه بنده پیدا نموده است، از هستی مجازی و اعتباری بیرون آمده و فانی در ذات خدا شده و خداوند در او تجلی نموده است. یعنی وجودش و سرّش و واقعیتش آینۀ محض و مرآت تمام و كمال جمال و جلال ذات احدیت گشته و خدانما شده است. ممكنالوجود هرچه هم ترقّی كند و بالا و بالاتر رود، محال است چیزی را از خدا اخذ نماید و به خود نسبت دهد. و اصولاً معنی ترقّی و صعود، غیرِ از دست دادن شوائب هستی، و خلوص و اخلاص در راه خداوند، و پیمودن درجات و مراتب فناء فی الله چیز دگری نمیباشد؛ و جز تحقّق به حقیقت معنی عبودیت محضه و سجدۀ مطلقه و خاكساری بدون قید، چیز دیگری نیست.
📚 روح مجرد، ص۲۶۱
🆔 @allame_tehrani
🕌 در حکم زیارت خدا
زیارت هر یک از اهلبیت علیهمالسلام در حکم زیارت دیگران و در حکم زیارةاللّٰه است و انسان میتواند در حرم هر یک از اهلبیت علیهمالسلام همهٔ ایشان را زیارت نماید.
✍ حضرت آیتالله سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله)
📚 نور مجرد، ج۲، ص۴۵۱
🆔 @allame_tehrani
⚪️ معنی امام
ائمه با ملکوت موجودات سر و کار دارند. قلب موجودات در دست امام است؛ و از نقطه نظر سیطره و احاطه بر قلب، آنان را به سوی خدا هدایت میکنند؛ این است معنی امام.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 امامشناسی، ج۱، ص۱۳۳
🆔 @allame_tehrani
🔵 آثار ربط قلبی شیعیان به امام علیهالسلام
در اثر اتصال قلوبِ پیروان امام به قلب امام، معارف و علوم الهیه در قلب جاری میشود؛ و اینکه مؤمنین در بهشت دارای نهرهای زلال هستند در اثر همان اتصال قلب و بهرهمند شدن از چشمهٔ فضائل آنان است.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 امامشناسی، ج۱، ص۱۸۲
🆔 @allame_tehrani
هدایت شده از نورمجرّد
🔹کسانی که زندگیشان را خدا مدیریّت می کند🔹
خداوند عزوجلّ می فرماید:
▫️أيُّمَا عَبْدٍ اطَّلَعْتُ عَلَى قَلْبِهِ فَرَأَيْتُ الْغَالِبَ عَلَيْهِ التَّمَسُّك بِذِكْرِى، تَوَلَّيْتُ سِيَاسَتَهُ وَ كُنْتُ جَلِيسَهُ وَ مُحَادِثَهُ وَ أَنِيسَه
💠 «چون من بر دل و انديشۀ بنده خودم مطّلع گردم و ببينم كه آنچه بر او غلبه دارد تمسّک به ذكر و ياد من است، من خود بنفسه و بشخصه زمام تدبير امور او را بدست ميگيرم و متولّى انجام مَهامّ او ميشوم؛ و من خودم همنشين و همزبان، و هم صحبت و انيس او خواهم بود.»
📚 «معادشناسی» ج ۴ ص ۲۲۶ از «عدّة الداعی»
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3329556481C91ee5b1bac
🍃 مولایم امر کرده است... 🍃
🔸جناب محمّد بن مسلم شخصی متموّل و در میان قوم خود دارای شرافت بود. خدمت حضرت امام باقر علیه السلام رسید و از حضرت دستورالعملی خواست.
🔸حضرت فرمودند: تَواضَع یَا مُحَمَّدُ! «ای محمّد! تواضع نما و خود را پایین بیاور.» چون شخصی دارای مقام و اعتبار بود، همین اعتبار برایش بتی شده بود.
🔸وقتی به کوفه برگشت آمد درِ مسجد جامع و طبقی از خرما آورد و شروع کرد داد زدن که: بیایید خرما بخرید. مردم میآمدند و خرما میخریدند.
🔸وقتی اهل قبیلهاش خبردار شدند آمدند سرزنشش کردند که تو دارای مقامی، و خرمافروشی در شأن تو نیست و با این کار آبروی ما را نیز میبری.
🔸گفت: مولایم به من امری نموده و من مخالفت با امر او نمیکنم و از اینجا نمیروم تا تمام این طبق خرما را بفروشم.*
🔸...شخصیتی که شأنش خرمافروشی در ملأ عام نیست، برای شکستن نفس این کار را کرد و آنچه باید به او برسد رسید! حجاب و مانع و سدّ راهش همین بود، این مانع هم شکسته شد.
🔸وقتی انسان این روایت را میخوانَد یا میشنود نباید مثل حکایات دیگر باشد، بلکه باید تعمّق کند و به حقیقت معنا پی ببرد. أقلّ قلیلند آنان که در مقام شکستن آنچه سدّ راهشان است قدم بردارند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 «بادۀ توحید در کربلای عشق»، ص۹۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* «رجال الکشّی»، ص۱۶۵
🆔 @allame_tehrani
🔹خطر بزرگ نفْس
هر کس فرعونی دارد که همان نفس اوست؛ و چنانچه در مقام تذلل در برابر پروردگار برآمد و در مقام عبودیت پروردگار سر به سجده گذاشت و با جان و دل، عبودیت پروردگار را پذیرا شد به سعادت میرسد. و الّا مثل همان فرعونی میشود که در مصر بود؛ چه فرقی دارد؟!
▪️آیتالله سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله)
📚 لیالی نور، ص۶۹
🆔 @allame_tehrani
🪓نَفْسکُشی
راه خدا، راه نفسکُشی است! نه نفسپروری. پرورش نفس با کشتن نفس تقابل و ضدّیت دارد. راه خدا راه معدومکردن متعلقات و بعد فانینمودن خود است و عمده خودش است که «وُجُودُکَ ذَنْبٌ لایُقاسُ بِهِ ذَنْبٌ».
آن عاشق دلسوخته به معشوقش گفت: «چه گناهی کردهام که مرا به وصال خودت خوشحال و مسرور نمیکنی؟» در جواب گفت: «تو وجود داری و وجود تو گناهی است که با هیچ گناهی قابل مقایسه نیست.»
و إنْ قُلْتُ ما أَذْنَبْتُ؟ قالَتْ مُجیبَةٌ
وُجُودُکَ ذَنْبٌ لایُقاسُ بِهِ ذَنْبٌ
تو استقلال داری، وجود داری، من هم وجود دارم، و دو وجود در یکی جمع نمیشود؛ تو باید وجود خودت را بریزی تا بتوانی به من برسی! تا مادامی که وجود داری رسیدن به من محال است، وصول به من امکان ندارد. وجود تو گناه است، آن هم گناهی که لایُقاسُ بِهِ ذَنْبٌ، گناهی که هیچ ذنبی و هیچ گناهی با آن برابری نمیکند.
▪️حضرت آیةالله حاج سَیّد محمّدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی)
📚 بادهٔ توحید در کربلای عشق، ص۷۳
🆔 @allame_tehrani
😍 عجزِ همیشگی
خوشا به حال کسی که در همه حال خود را عاجز ببیند، چه در حال شدت و چه در حال رخاء، چه در حال یسر و چه در حال عسر. و همیشه دست نیاز خود را به سوی پروردگار بلند کند و بالعیان عجز خود را مشاهده کند.
▪️حضرت آیةالله حاج سَیّد محمّدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی)
🆔 @allame_tehrani