May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تبریک پیشاپیش ماه مبارک رمضان و امید بهرهمندی همگان از برکات این ایام
و نیز تبریک پیشاپیش سال جدید
یادآوری میشود که بسیاری از بحثهای خاص حاج آقا که به صورت مقطعی ارائه شد در سایت زیر
http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?board=9.0
بارگذاری شده است.
شاید این ایام تعطیلات فرصت مناسبی باشد برای کسانی که به برخی از این مباحث علاقمندند
عناوین برخی بحثهایی که به صورت جلسات متمادی ارائه شد و در آنجا بارگذاری شده:
▪️توحید صدوق (هم جلسات قدیمی مربوط به دهه۸۰ و هم جلسات بعدی)
▪️شرح انتقادی مقاله «در باب دلالت» راسل
▪️ شرح انتقادی مقاله «اندیشه» فرگه
▪️شرح مباحث باخدایی گام به گام
▪️نزاع نحو و نطق (شرح مناظره سیرافی و متی)
▪️نقد و بررسی مقاله «نقد برهان صدیقین علامه طباطبایی»
▪️ گفتگوهای «عرفان شیعی»
▪️و ...
همچنین تقریرهای بسیاری از مباحث در قالب مقالاتی در سایت زیر بارگذاری شده است:
https://almabahes.bahjat.ir/sharh/
(وقتی وارد صفحه مذکور شدید اگر تیک «شرح» فعال باشد تقریرات اخیر درس فقه و ... را می بینید، و اگر تیک مذکور را بردارید و تیک «مقالات» را فعال کنید مقالات تهیه شده از بحثهای ایشان میآید)
در این ایام شریف از همگان التماس دعا داریم
@almabahes
نقشۀ رؤیتپذیری هلال ماه شوّال ۱۴۴۴ قمری، در غروب پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»
رنگ سبز: هلال بهسادگی با چشم غیر مسلّح دیده میشود.
رنگ زرد: هلال در اوضاع جوّی مناسب، با چشم غیر مسلّح دیده میشود.
رنگ ارغوانی: رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشته باشد؛ یعنی پس از رؤیت با ابزار، ممکن است هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
رنگ آبی: هلال فقط با چشم مسلّح دیده میشود.
بیرنگ: رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است. (زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ میدهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب میکند؛ امّا روشنایی هلال به اندازهای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!)
رنگ قرمز: رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است. (زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب میکند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ میدهد.)
توضیحات بیشتر و تفصیل پیشبینی وظیفه افراد بر اساس فتاوی مراجع مختلف:
http://ijtihadnet.ir/%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%A7%D9%84-1444/
نقشۀ رؤیتپذیری هلال ماه شوّال ۱۴۴۴ قمری، در غروب جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ»
رنگ سبز: هلال بهسادگی با چشم غیر مسلّح دیده میشود.
رنگ زرد: هلال در اوضاع جوّی مناسب، با چشم غیر مسلّح دیده میشود.
رنگ ارغوانی: رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشته باشد؛ یعنی پس از رؤیت با ابزار، ممکن است هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود.
رنگ آبی: هلال فقط با چشم مسلّح دیده میشود.
بیرنگ: رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است. (زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ میدهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب میکند؛ امّا روشنایی هلال به اندازهای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!)
رنگ قرمز: رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است. (زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب میکند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ میدهد.)
توضیحات بیشتر و تفصیل پیشبینی وظیفه افراد بر اساس فتاوی مراجع مختلف:
http://ijtihadnet.ir/%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%A7%D9%84-1444/
اطلاعیه
ضمن تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی مومنان
به اطلاع می رساند
ادامه جلسات بحثهای فقه، قراءات و توحید صدوق به همان روال سابق از روز یکشنبه ۹ شوال (۱۰ اردیبهشت) شروع خواهد شد
ان شاء الله جلسات همچنان به صورت مجازی (آنلاین) در نرم افزار قرار ارائه خواهد شد به آدرس
🆔https://room.gharar.ir/c1534e99-7b1e-4ba6-8222-887ea80c284c
ویا آدرس
🆔https://b2n.ir/almabahes
فهرست مطالبی که اخیراً در سایت المباحث بارگذاری شده است:
تبیین اعتباریات با تکیه بر نظام اغراض و ارزش ها-ویرایش جدید:
https://almabahes.bahjat.ir/%d8%aa%d8%a8%db%8c%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%da%a9%db%8c%d9%87-%d8%a8%d8%b1-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%ba%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d9%88/
بررسی مفاد آیه شریفه«اوفوا بالعقود»:
https://almabahes.bahjat.ir/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%85%d9%81%d8%a7%d8%af-%d8%a2%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%b1%db%8c%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%88%d9%81%d9%88%d8%a7-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%82%d9%88%d8%af/
رؤیت هلال با چشم مسلّح در دیدگاه آیت الله بهجت:
https://almabahes.bahjat.ir/%d8%b1%d8%a4%db%8c%d8%aa-%d9%87%d9%84%d8%a7%d9%84-%d8%a8%d8%a7-%da%86%d8%b4%d9%85-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%91%d8%ad-%d8%af%d8%b1-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84/
مطالب مرتبط با جلسه امروز(١٠/ ٢/ ١۴٠١)
کلام مرحوم آیت الله بهجت در مورد مکاتبه علی بن محمد قاسانی:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-000021.html#mqa_41
شهادت خمسون بر رویت هلال:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-shahadat-00001.html
مبحث «المرء متعبد بظنه» در جلسات فقه سال تحصیلی ١٣٩۵-١٣٩۶ مطرح شده است. لینک برخی از جلسات مرتبط:
https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a7%d9%a9-%d9%a1%d9%a3%d9%a9%db%b5-%d9%a1%d9%a2-%d9%a1%db%b5-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b2%d9%87/
https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a8%db%b4-%d9%a1%d9%a3%d9%a9%db%b5-%d9%a1%d9%a2-%d9%a2%d9%a2-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b2%d9%87/
https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a8%d9%a7-%d9%a1%d9%a3%d9%a9%db%b6-%d9%a0%d9%a1-%d9%a1%db%b6-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b2%d9%87/
https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a8%d9%a8-%d9%a1%d9%a3%d9%a9%db%b6-%d9%a0%d9%a1-%d9%a1%d9%a9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b2%d9%87/
شهادت دادن مرحوم آیت الله بهجت به هلال نزد اعلام نجف: محقق نائینی و اصفهانی
https://bahjat.ir/fa/content/13071
طرق ظنی ثبوت هلال-تطوق-اخبار منجمین
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00044.html
روایت عمر بن یزید-بطن نخله
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00008.html
مطالب مرتبط با جلسه امروز(١١/ ٢/ ١۴٠٢)
قاعده الجمع مهما امکن:
https://almabahes.bahjat.ir/%d9%82%d8%a7%d8%b9%d8%af%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d9%85%d8%b9-%d9%85%d9%87%d9%85%d8%a7-%d8%a7%d9%85%da%a9%d9%86/
مدیریت مراتبی شارع در مقام تعارض اخبار:
https://almabahes.bahjat.ir/%d8%aa%d8%a8%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%aa%d8%a8%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%85%d8%b9-%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%a7%d8%aa/
لا وفقکم الله لصوم و لا لفطر:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00047.html
قید تسمیه در مبحث هلال:
https://almabahes.bahjat.ir/%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%B5%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%87/#toc_134
روایت عمر بن یزید-اهل بطن نخلة:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00008.html
السفیانی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-14-10010.html
و لو تری اذ فزعوا- سفیانی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-14-10012.html
آنتولوژی:
https://almabahes.bahjat.ir/%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%B5%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%87/#toc_114
ثابت شدن هلال بعد از زوال روز عید:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00048.html
مطالب مرتبط با جلسه امروز(12/ 2/ 1402)
تعدد مختار عاصم در موارد کثیر الابتلاء
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00135.html
یک دلیل برای تعدد قرائات
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00122.html
کلمات علامه حلی درمورد قرائات
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00061.html
دفاع بی نظیر صاحب مجمع البیان از ابوعمرو بصری
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00133.html
نقل به معنا در تلاوت قرآن کریم و رواج آن در دو قرن نخستین هجری
https://almabahes.bahjat.ir/%d9%86%d9%82%d9%84-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b9%d9%86%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%a2%d9%86/