eitaa logo
بحث تفسیر، فقه و اصول
3.8هزار دنبال‌کننده
40 عکس
23 ویدیو
98 فایل
مطالب را در سایت hoseinm.ir نیز می‌توانید پیگیری کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالب مرتبط با جلسه امروز(16/ 12/ 1401) اراده جمیع معانی صحیح و مرتبط از قرآن کریم(مربوط به بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد) https://almabahes.bahjat.ir/%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%af%d9%87-%d9%87%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%b5%d8%ad%db%8c%d8%ad-%d9%88-%d9%85%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%b7-%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c/ صفحه استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-096-004-maktabah/q-tfs-096-004-maktabah-hasankh-00026.html یک دلیل بر تعدد قرائات: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00122.html احتیاط شیخ عبدالکریم حائری http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-001-000/q-tfs-001-004-00001.html#haeri قرائت زین لکثیر من المشرکین http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-006-000/q-tfs-006-137-00001.html کلمات زمخشری درباره قرائات http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00024.html قائلین به تعدد قرائات از علمای شیعه پس از قرن یازدهم http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00018.html قرائات کمال قرآن کریم(تدوین تکوین و پدیده های چند منظوره) https://almabahes.bahjat.ir/%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d8%a7%d8%aa%d8%8c-%da%a9%d9%85%d8%a7%d9%84-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85/ افتراء ناصر القفاری http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-011-00001.html ابن شنبوذ http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/0300-0292-0913/0328-0319-0940-ibnshanbuz-00000.html شواهد مماشاتی نبودن اجماع شیعه http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-007-00050.html قرائت و ارجلکم http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-005-000/q-tfs-005-006-00001.html جلسه تبیین قرائت و ارجلکم https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%aa%d8%b9%d8%af%d8%af-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d8%a7%d8%aa%db%b6%d9%a2-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81/ سلام علی آل یاسین(استماع صوت سلام علی آل یاسین از قراء) http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-037-000/q-tfs-037-130-00001.html عرض قرائت حمزه الزیات بر امام صادق علیه السلام http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00016.html
مطالب مرتبط با جلسه امروز(٢٠/ ١٢/ ١۴٠١) مبحث فطحیه در جلسات فقه سال ١٣٩٢ از جلسه ۵٣(١٧/ ١٠/ ١٣٩٢) تا جلسه ۵٨(٢۴/ ١٠/ ١٣٩٢) افاده شده است. لینک جلسه ۵٣: https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%db%b5%d9%a3-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b9%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a8%d9%87%d8%ac%d9%87-%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%82%db%8c%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%b1/ مبحث اصاله عدم الرد و شواهد آن در جلسات فقه سال ١٣٩٧ افاده شده است. لینک تقریر جلسات سال ١٣٩٧: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-000-hm-00100.html ارتدوا بعدک- مثل همل النعم: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-100-sahaba/q-tfs-009-100-sahaba-00502.html عدول صدوق ره از قولی که در مقدمه داده بود: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-000-00003.html
✅ اطلاعیه ✅ ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و التماس دعا از همه عزیزان در ماه مبارک رمضان به اطلاع می‌رساند کلاس‌های درس از فردا (سه شنبه؛ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ؛ ۲۰ شعبان ۱۴۴۴) تا پایان ماه مبارک رمضان تعطیل می‌باشد تاریخ دقیق شروع کلاسها بعد از تعطیلات در همین جا اطلاع رسانی خواهد شد.
مطالب مرتبط با جلسه امروز(٢٢/ ١٢/ ١۴٠١) بحث تفکیک تنقیح مناط از قیاس در جلسات متعدد در فقه سال ١٣٩۵ از تاریخ ٢٧/ ٧/ ١٣٩۵ تا تاریخ ۵/ ٨/ ١٣٩۵ مورد بررسی قرار گرفته است. لینک جلسه اول: https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87-27-%d9%85%d9%87%d8%b1-1395-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b2%d9%87/ مبحث مانعیت و شرطیت نیز در فقه سال ١٣٩٧ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. لینک برخی از این جلسات: https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%db%b6-%d8%b4%d8%b1%d8%b7%db%8c%d8%aa-%d9%88-%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b9%db%8c%d8%aa%d9%a2%d8%8c-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%a7%d9%84/ https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a7-%d8%b4%d8%b1%d8%b7%db%8c%d8%aa-%d9%88-%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b9%db%8c%d8%aa%d9%a3-%d8%8c-%d8%b4%d9%88%d8%a7%d9%87%d8%af-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c/#toc_7 https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a9-%d8%b4%d8%b1%d8%b7%db%8c%d8%aa-%d9%88-%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b9%db%8c%d8%aa%db%b5%d8%8c-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d9%85%d9%81%d9%87%d9%88%d9%85-2/ روایت فضل بن عبدالملک- و لاخمسون: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00046.html شهادت خمسون بر رویت هلال: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-shahadat-00001.html بینه http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-300-qazaa-bayyenah-00000.html
بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تبریک پیشاپیش ماه مبارک رمضان و امید بهره‌مندی همگان از برکات این ایام و نیز تبریک پیشاپیش سال جدید یادآوری می‌شود که بسیاری از بحثهای خاص حاج آقا که به صورت مقطعی ارائه شد در سایت زیر http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?board=9.0 بارگذاری شده است. شاید این ایام تعطیلات فرصت مناسبی باشد برای کسانی که به برخی از این مباحث علاقمندند عناوین برخی بحثهایی که به صورت جلسات متمادی ارائه شد و در آنجا بارگذاری شده: ▪️توحید صدوق (هم جلسات قدیمی مربوط به دهه۸۰ و هم جلسات بعدی) ▪️شرح انتقادی مقاله «در باب دلالت» راسل ▪️ شرح انتقادی مقاله «اندیشه» فرگه ▪️شرح مباحث باخدایی گام به گام ▪️نزاع نحو و نطق (شرح مناظره سیرافی و متی) ▪️نقد و بررسی مقاله «نقد برهان صدیقین علامه طباطبایی» ▪️ گفتگوهای «عرفان شیعی» ▪️و ... همچنین تقریرهای بسیاری از مباحث در قالب مقالاتی در سایت زیر بارگذاری شده است: https://almabahes.bahjat.ir/sharh/ (وقتی وارد صفحه مذکور شدید اگر تیک «شرح» فعال باشد تقریرات اخیر درس فقه و ... را می بینید، و اگر تیک مذکور را بردارید و تیک «مقالات» را فعال کنید مقالات تهیه شده از بحثهای ایشان می‌آید) در این ایام شریف از همگان التماس دعا داریم @almabahes
نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه شوّال ۱۴۴۴ قمری، در غروب پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ» رنگ سبز: هلال به‌سادگی با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود. رنگ زرد: هلال در اوضاع جوّی مناسب، با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود. رنگ ارغوانی: رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشته باشد؛ یعنی پس از رؤیت با ابزار، ممکن است هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود. رنگ آبی: هلال فقط با چشم مسلّح دیده می‌شود. بی‌رنگ: رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است. (زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ می‌دهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند؛ امّا روشنایی هلال به اندازه‌ای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!) رنگ قرمز: رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است. (زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب می‌کند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ می‌دهد.) توضیحات بیشتر و تفصیل پیش‌بینی وظیفه افراد بر اساس فتاوی مراجع مختلف: http://ijtihadnet.ir/%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%A7%D9%84-1444/
نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال ماه شوّال ۱۴۴۴ قمری، در غروب جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ میلادی، بر اساس معیار «یالوپ» رنگ سبز: هلال به‌سادگی با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود. رنگ زرد: هلال در اوضاع جوّی مناسب، با چشم غیر مسلّح دیده می‌شود. رنگ ارغوانی: رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشته باشد؛ یعنی پس از رؤیت با ابزار، ممکن است هلال با چشم غیر مسلّح نیز دیده شود. رنگ آبی: هلال فقط با چشم مسلّح دیده می‌شود. بی‌رنگ: رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است. (زیرا مقارنه پیش از غروب آفتاب رخ می‌دهد و ماه نیز پس از غروب آفتاب، غروب می‌کند؛ امّا روشنایی هلال به اندازه‌ای نیست که حتّی با چشم مسلّح دیده شود!) رنگ قرمز: رؤیت هلال ممتنع و غیر قابل تحقّق است. (زیرا ماه پیش از غروب آفتاب، غروب می‌کند یا اینکه مقارنه پس از غروب آفتاب رخ می‌دهد.) توضیحات بیشتر و تفصیل پیش‌بینی وظیفه افراد بر اساس فتاوی مراجع مختلف: http://ijtihadnet.ir/%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%A7%D9%84-1444/
اطلاعیه ضمن تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی مومنان به اطلاع می رساند ادامه جلسات بحثهای فقه، قراءات و توحید صدوق به همان روال سابق از روز یکشنبه ۹ شوال (۱۰ اردیبهشت) شروع خواهد شد ان شاء الله جلسات همچنان به صورت مجازی (آنلاین) در نرم افزار قرار ارائه خواهد شد به آدرس 🆔https://room.gharar.ir/c1534e99-7b1e-4ba6-8222-887ea80c284c ویا آدرس 🆔https://b2n.ir/almabahes
مطالب مرتبط با جلسه امروز(١٠/ ٢/ ١۴٠١) کلام مرحوم آیت الله بهجت در مورد مکاتبه علی بن محمد قاسانی: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-000021.html#mqa_41 شهادت خمسون بر رویت هلال: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-shahadat-00001.html مبحث «المرء متعبد بظنه» در جلسات فقه سال تحصیلی ١٣٩۵-١٣٩۶ مطرح شده است. لینک برخی از جلسات مرتبط: https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a7%d9%a9-%d9%a1%d9%a3%d9%a9%db%b5-%d9%a1%d9%a2-%d9%a1%db%b5-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b2%d9%87/ https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a8%db%b4-%d9%a1%d9%a3%d9%a9%db%b5-%d9%a1%d9%a2-%d9%a2%d9%a2-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b2%d9%87/ https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a8%d9%a7-%d9%a1%d9%a3%d9%a9%db%b6-%d9%a0%d9%a1-%d9%a1%db%b6-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b2%d9%87/ https://almabahes.bahjat.ir/sharh/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d9%82%d9%87%d9%a8%d9%a8-%d9%a1%d9%a3%d9%a9%db%b6-%d9%a0%d9%a1-%d9%a1%d9%a9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b2%d9%87/ شهادت دادن مرحوم آیت الله بهجت به هلال نزد اعلام نجف: محقق نائینی و اصفهانی https://bahjat.ir/fa/content/13071 طرق ظنی ثبوت هلال-تطوق-اخبار منجمین http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00044.html روایت عمر بن یزید-بطن نخله http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00008.html
مطالب مرتبط با جلسه امروز(١١/ ٢/ ١۴٠٢) قاعده الجمع مهما امکن: https://almabahes.bahjat.ir/%d9%82%d8%a7%d8%b9%d8%af%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d9%85%d8%b9-%d9%85%d9%87%d9%85%d8%a7-%d8%a7%d9%85%da%a9%d9%86/ مدیریت مراتبی شارع در مقام تعارض اخبار: https://almabahes.bahjat.ir/%d8%aa%d8%a8%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%aa%d8%a8%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%85%d8%b9-%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%a7%d8%aa/ لا وفقکم الله لصوم و لا لفطر: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00047.html قید تسمیه در مبحث هلال: https://almabahes.bahjat.ir/%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%B5%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%87/#toc_134 روایت عمر بن یزید-اهل بطن نخلة: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00008.html السفیانی http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-14-10010.html و لو تری اذ فزعوا- سفیانی http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-14-10012.html آنتولوژی: https://almabahes.bahjat.ir/%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%B5%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%87/#toc_114 ثابت شدن هلال بعد از زوال روز عید: http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00048.html
مطالب مرتبط با جلسه امروز(12/ 2/ 1402) تعدد مختار عاصم در موارد کثیر الابتلاء http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00135.html یک دلیل برای تعدد قرائات http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00122.html کلمات علامه حلی درمورد قرائات http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00061.html دفاع بی نظیر صاحب مجمع البیان از ابوعمرو بصری http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00133.html نقل به معنا در تلاوت قرآن کریم و رواج آن در دو قرن نخستین هجری https://almabahes.bahjat.ir/%d9%86%d9%82%d9%84-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b9%d9%86%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%a2%d9%86/
بعضی از مطالب مرتبط با جلسه امروز(13/ 2/ 1402) حدیث جاثلیق- ثانی ما صنف فی الاسلام- کتاب سلمان http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-02-00027.html وصی و وصایت در موفقیات ابن بکار http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-02-00501.html الا دفنا دفنا http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/0001-0001-0622/0060-0059-0680-moaavia-00004.html جمع و تألیف قرآن کریم http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-00300.html الا ان یعطی الله عبدا فهما فی کتابه http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-000/q-tfs-002-001-00005.html یک بیعت یا دو بیعت https://almabahes.bahjat.ir/%db%8c%da%a9-%d8%a8%db%8c%d8%b9%d8%aa-%db%8c%d8%a7-%d8%af%d9%88-%d8%a8%db%8c%d8%b9%d8%aa/
1402-02-13 توحید صدوق-37.mp3
29.93M
💢شروع حدیث 27 (التوحيد (للصدوق)، ص73) (در روضه کافی (ج۸. ص۱۸) به اسم خُطْبَةُ الْوَسِيلَة آمده است) 🔹چند اصلاح جزیی در بحثهای جلسه امروز: ▪️عبارت مغیره به صورت «جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ النَّاسِ» که در جلسه بیان شد ظاهرا مطابق با کتاب كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة)، ج‏1، ص: 418 است. عبارت در کتاب موفقیات به صورت «يَا بُنَيَّ جِئْتُ مِنْ أَكْفَرِ النَّاسِ وَأَخْبَثِهِمْ» است . الأخبار الموفقيات للزبير بن بكار (ص219 بترقيم الشاملة آليا) ▪️جمله امیرالمومنین ع که به صورت «إِلَّا أَنْ يُعْطِيَ اللَّهُ عَبْدًا ‌فَهْمًا ‌فِي ‌كِتَابِهِ» بیان شد مطابق با بسیاری از منابع متقدم اهل سنت است همچون «مسند الشافعي» (ص190). اما عبارتی که در صحیح بخاری آمده بدین صورت است «إِلَّا ‌فَهْمًا يُعْطَى رَجُلٌ فِي ‌كِتَابِهِ». متن کامل حدیث در صحیح بخاری بدین صورت است: «صحيح البخاري» (6/ 2531 ت البغا) «6507 - حَدَّثَنَا صَدَقَةُ بْنُ الْفَضْلِ: أَخْبَرَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ: حَدَّثَنَا مطرِّف قَالَ: سَمِعْتُ الشَّعْبِيَّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جُحَيْفَةَ قَالَ: سَأَلْتُ عَلِيًّا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: هَلْ عِنْدَكُمْ شَيْءٌ مَا لَيْسَ فِي الْقُرْآنِ؟ وَقَالَ مَرَّةً: مَا لَيْسَ عِنْدَ النَّاسِ؟ فَقَالَ: وَالَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَبَرَأَ النَّسَمَةَ، مَا عِنْدَنَا إِلَّا مَا فِي الْقُرْآنِ، إِلَّا ‌فَهْمًا يُعْطَى رَجُلٌ فِي ‌كِتَابِهِ، وَمَا فِي الصَّحِيفَةِ. قُلْتُ: وَمَا فِي الصَّحِيفَةِ؟ قَالَ: الْعَقْلُ، وَفِكَاكُ الأسير، وأن لا يقتل مسلم بكافر»
بحث تفسیر، فقه و اصول
1402-02-16 رویت هلال-162.mp3
26.81M
ادامه بحث از حدیث هذا الیوم للیلة الماضیة