حوزه علمیه المهدی عج مشگین شهر
درس اخلاق توسط حجت الاسلام و المسلمین صفری (امام جمعه محترم لاهرود)
بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صفری(امام جمعه محترم لاهرود)
بحث در رابطه با اراده
ایشان فرمودند:در یکی از مجله ها نوشته شده بود که کل دانشمندان ریاضی در آلمان نشستی داشتند که از ایران هم یک هواپیما رفته بود شخصی که در هواپیما بود می گفت دیدم یک روحانی هم در هواپیما هست به شوخی گفتم این ها دارند می روند مسئله مهم ریاضی را حل کنند شخص روحانی گفت می دانم
برای دومین بار گفتم حاج آقا این هواپیما به کربلا نمی رود گفت میدانم
برای سومین بار گفتم حاج آقا به مکه هم نمی رود و باز گفتند می دانم
می گوید با خودم گفتنم یه مسئله ریاضی که خیلی مهم است و هرکسی نمی تواند این مسئله را حل کند را مطرح کنم تا ببینم از ریاضی چیزی سر در می آورد یا نه
می گوید مسئله را نوشتم و به حاج آقا دادم و خوابیدم بعد از مدتی بیدار شدم دیدم همچنان دارد می نویسد و در نشستی هم که در آلمان بود روی حرف ایشان حساب ویژه ای می بردند
ایشان علامه جوادی آملی بودند
انسان می تواند در هر مسئله ای صاحب نظر باشد فقط اراده قوی می خواهد
ایشان افزودند:یک شخص 13 ساله پدرش می گفت خیلی کند ذهن بود یه آیه را نمی توانست حفظ کند ولی الان حافظ قران و...است دلیلش را پرسیدند و پدرش فرمود:اراده پسرم بود که به این مرحله رسید.
ایشان در ادامه به خصلت شیعیان خالص در کلام امام علی(ع)اشاره کرده و فرمودند:
امیرالمومنین امام علی (ع) فرمودند:شيعيان ما كسانى اند كه
1-در راه ولايت ما بذل و بخشش مى كنند
2- در راه دوستى ما به يكديگر محبت مى نمايند
3-در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به ديدار هم مى روند
ایشان خاطرنشان کردند:در محله مجالسی که با نام اهل بیت(ع)است را ترویج دهید و نگذارید همچین مجالسی کم رنگ شوند.
4-چون خشميگين شوند، ظلم نمىكنند
ایشان همچنین در رابطه با این مسئله افزوند:انسان در هنگام عصبانی شدن باید حواسش باشد که مرتکب گناه نشود به ناحق حرف نزند بلکه با صبر و حوصله حرف بزند و در کل شیعیان نباید زود عصبانی شودند.
شهورت و غضب حالتی است که در این ها عقل کنار
می رود
شیطان از خدا چند چیز خواسته بود یکی هم این که بتوانم به رگ انسان ها نفوذ کنم و این نفوذ هم به سبب عصبانیت است
هنگام عصبانیت شیطان به رگ نفوذ می کند و شخص صورتش سرخ می شود زیرا شیطان از آتش است وآتش را با آب خاموش می کنند لذا زمانی که عصبانی می شوید وضو بگیرید و به صورتتان آب بزنید.
5- چون راضى شوند، زياده روى نمىكنند
گاها در عروسی ها که به شدت اسراف می شود و می گویند که یک شب است و چیزی نمی شود در حالی که باید به همان یک شب هم توجه نمود.
6-براى همسايگانشان مايه بركت اند
7-نسبت به همنشينان خود در صلح و آرامش اند
"(كافى(ج 2، ص 236 و 237"
ایشان در رابطه با فضیلت آیت الله شهیدی(ره)فرمودند:افراد مرموز و جاهل و غافل در گوشش فحش و ناسزا می گفتند و استخوان مرغ در جلو خانه اش می ریختند و شایع می کردند که آقای شهیدی غذاهای الوان و اشرافی می خورد او تحمل می کرد لذا کسی که طلبه می شود گاها بعضی مردم می گویند سرت به کجا خورده بیکار بودی طلبه شدی و...باید توجه نمود که این سخن ها به پیامبر هم گفته می شد و پیامبر صبر می کرد و یک طلبه نیز باید در چنین مسائلی صبر کند و زود عصبانی نشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ملکی(مدیر محترم حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر)
هیئت المهدی(عج)
زمان:سه شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء
مکان:مصلی امام خمینی(ره)مشگین شهر
حوزه علمیه المهدی عج مشگین شهر
جلسه مهدویت با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده(معاون آموزش محترم حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر
مطالب بیان شده در این جلسه
1. ﺿﺮورت ﻃﺮح ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻬﺪوﯾﺖ و ﮐﻠﯿﺎت اﻣﺎﻣﺖ
آﯾﺎ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻬﺪوﯾﺖ، ﮐﺎرﺑﺮدي اﺳﺖ و ﯾﺎ ﺻﺮﻓﺎً ﺗﺌﻮري و ﺣﺎﺷﯿﻪاي اﺳﺖ؟ *
آﯾﺎ ﺑﺤﺚ از ﻣﻬﺪوﯾﺖ و ﻣﺴﺎﺋﻞ آن ﻧﯿﺎز ﺑﺸﺮ اﻣﺮوز اﺳﺖ و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ اﻧﺘﻈﺎرات او ﭘﺎﺳﺦ دﻫﺪ؟ *
.. اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ﻣﻬﺪوﯾﺖ ﭼﻪ ﺗﺤﻮﻟﯽ در زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺴﺎن ﻣﺴﻠﻤﺎن اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ؟ *
ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮﻋﻮد ﯾﺎ ﻣﺼﻠﺢ ﮐﻞ، ﻧﻈﺮﯾﻪ و اﻧﺪﯾﺸﻪ اي ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ در ﻃﻮل زﻣﺎن در اذﻫﺎن ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪه و ﺑﺮاي ﺗﺴﮑﯿﻦ دردﻫﺎ و اﯾﺪهاي ﺑﺮاي دﻟﺪاري ﻣﻈﻠﻮﻣﺎن ﺑﺎﺷﺪ .ﺑﻠﮑﻪ ﻫﻮﯾﺖ ﺷﯿﻌﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﯾﺎت و رواﯾﺎت ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﺿﺮورت آن ﭘﯽ ﺑﺮد
ابعاد طرح مباحث مهدوی: 1.ﺑﻌﺪ اﻋﺘﻘﺎدي 2.ﺑﻌﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ 3.ﺑﻌﺪ ﺳﯿﺎﺳﯽ 4.ﺑﻌﺪ ﺗﺎرﯾﺨﯽ 5.ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ
1.ﺑﻌﺪ اﻋﺘﻘﺎدي
اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻨﯿﺎن اﺻﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ اﺳﺖ؛ ﯾﻌﻨﯽ، آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ اﻧﺴﺎن در ﻣﯿﺪان ﻋﻤﻞ اﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﺪ، ﺑﯽﺗﺮدﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر اﻋﺘﻘﺎدي او ﺑﺮ ﻣﯽﮔﺮدد .از اﯾﻦ رو اﮔﺮ اﻧﺴﺎن داراي اﻋﺘﻘﺎد ﺻﺤﯿﺢ و ﻣﺴﺘﺤﮑﻢ ﺑﺎﺷﺪ، در ﺻﺤﻨﻪ ﻋﻤﻞ ﮔﺮﻓﺘﺎر ﻟﻐﺰش و دو دﻟﯽ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ .ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﭼﯿﺰي ﮐﻪ ﺑﻪ اﻋﺘﻘﺎد درﺳﺖ ﺷﮑﻞ ﻣﯽدﻫﺪ، ﻣﻌﺮﻓﺖ اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪ ﮐﻪ؛ اﻣﺎم زﻣﺎن ﻋﺠﻞ اﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ اﻟﺸﺮﯾﻒ ﺗﺪاومﺑﺨﺶ اﻣﺎﻣﺖ اﺋﻤﻪ ﻫﺪي ﻋﻠﯿﻬﻢ اﻟﺴﻼم ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ، او واﺳﻄﻪ ﻓﯿﺾ اﻟﻬﯽ، ﺧﺎﺗﻢاﻻوﺻﯿﺎء و ﻣﻈﻬﺮ رﺳﻮل ﺧﺪا اﺳﺖ، اﻣﺎم زﻣﺎن ﻋﺠﻞ اﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ اﻟﺸﺮﯾﻒ ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺑﻪ آﻓﺮﯾﺪﮔﺎر اﺳﺖ؛ ﭼﻨﺎن ﮐﻪ در رواﯾﺎت، راه ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺧﺪا و اوﺻﺎف او، ﺷﻨﺎﺧﺖ اوﻟﯿﺎي ﺧﺪا و اﻣﺎﻣﺎن ﻣﻌﺼﻮم داﻧﺴﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ .اﯾﻨﺎن ﻣﻈﻬﺮ اﺳﻤﺎي اﻟﻬﯽاﻧﺪ و ﺷﻨﺎﺧﺖ درﺳﺖ آﻧﺎن، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺧﺪا ﺑﺎﺷﺪ ﺷﯿﻌﻪ و ﺳﻨّﯽ از ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم ﺻﻠﯽ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ ﻧﻘﻞ ﮐﺮده اﻧﺪ :
ﻣﻦ ﻣﺎت و ﻟﻢ ﯾﻌﺮف اﻣﺎم زﻣﺎﻧﻪ ﻣﺎت ﻣﯿﺘﮥ ﺟﺎﻫﻠﯿﮥ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﻤﯿﺮد و ﺣﺎل آﻧﮑﻪ اﻣﺎم زﻣﺎن ﺧﻮد را ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻣﺮگ ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ ﻣﺮده اﺳ ﺖ
در ﺑﺮﺧﯽ از دﻋﺎﻫﺎ ﻣﺄﻣﻮر ﺷﺪه اﯾﻢ ﺗﺎ ﺧﻮاﻫﺎن ﺗﻮﻓﯿﻖ ﻣﻌﺮﻓﺖ اﻣﺎم ﺑﺎﺷﯿﻢ : اﻟﻠﻬﻢ ﻋﺮﻓﻨﯽ ﺣﺠﺘﮏ ﻓﺎﻧﮏ ان ﻟﻢ ﺗﻌﺮﻓﻨﯽ ﺣﺠﺘﮏ ﺿﻠﻠﺖ ﻋﻦ دﯾﻨﯽ ...
آﯾﺎ ﺑﺎ وﺟﻮد اﯾﻦ ﻫﻤﻪ آﺛﺎر، ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻣﺎم ﻋﺠﻞ اﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ اﻟﺸﺮﯾﻒ ﭘﺮداﺧﺖ و اﺑﻌﺎد وﺟﻮد ﻣﻘﺪس ﺣﻀﺮت وﻟﯽ ﻋﺼﺮ ﻋﺠﻞ اﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ اﻟﺸﺮﯾﻒ را ﺑﻬﺘﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ؟ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ او ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺻﺤﯿﺢ و درﺳﺘﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ؟ در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ آن ﺣﻀﺮت در ﻋﺼﺮ ﻏﯿﺒﺖ ﻧﯿﺰ، از ﻓﯿﺾ اﻟﻬﯽ ﺧﻮﯾﺶ، ﻣﺮدم را ﻣﺤﺮوم ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ، و ﻫﻤﻪ ﻣﺎ ﻣﺸﻤﻮل ﻓﯿﻮﺿﺎت اﻣﺎﻣﺖ او ﻫﺴﺘﯿﻢ؟
2.ﺑﻌﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ
ﺑﺸﺮ از روزي ﮐﻪ روي زﻣﯿﻦ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ، ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ در آرزوي ﯾﮏ زﻧﺪﮔﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﻌﺎدت ﺑﺨﺶ ﺑﻮده اﺳﺖ .اﮔﺮ اﯾﻦ ﺧﻮاﺳﺘﻪ اﻣﮑﺎن ﺗﺤﻘﻖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻧﺪاﺷﺖ، ﻫﺮﮔﺰ ﭼﻨﯿﻦ آرزو و اﻣﯿﺪي در ﻧﻬﺎد وي ﻧﻘﺶ ﻧﻤﯽﺑﺴﺖ؛ ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﮐﻪ اﮔﺮ ﻏﺬا ﯾﺎ آﺑﯽ ﻧﺒﻮد، ﺗﺸﻨﮕﯽ و ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﻫﻢ ﻧﺒﻮد.
ﻣﻬﺪوﯾﺖ ﻓﮑﺮ و اﻧﺪﯾﺸﻪاي اﺳﺖ ﮐﻪ آﺛﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮاواﻧﯽ دارد، ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ آﻧﻬﺎ، از ﺑﯿﻦ ﺑﺮدن ﯾﺄس و ﻧﺎاﻣﯿﺪي از ﭘﯿﮑﺮه اﺟﺘﻤﺎع اﺳﺖ .ﻣﻬﺪوﯾﺖ؛ ﯾﻌﻨﯽ، اﻣﯿﺪواري ﺑﻪ آﯾﻨﺪهاي روﺷﻦ و ﭘﯿﺎﻣﯽ رﻫﺎﯾﯽﺑﺨﺶ ﺑﻪ ﺑﺸﺮ ﺳﺮﺧﻮرده و ﺳﺘﻢ دﯾﺪه و اﯾﻨﮑﻪ روزي ﯾﮏ ﻣﺮد اﻟﻬﯽ ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ و آﻧﭽﻪ ﻣﺮدم ﺑﺪان اﻣﯿﺪ دارﻧﺪ، ﺗﺤﻘﻖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﺨﺸﯿﺪ
3.ﺑﻌﺪ ﺳﯿﺎﺳﯽ
ﺗﺎرﯾﺦ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺷﮑﺴﺖ ﻣﮑﺘﺐﻫﺎ و ﺣﮑﻮﻣﺖﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﺻﺤﻨﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ .ﺳﺎﻟﯿﺎن دراز دو اﯾﺪة ﻏﺎﻟﺐ ـ ﮐﺎﭘﯿﺘﺎﻟﯿﺴﻢ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪة اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻟﯿﺒﺮال دﻣﻮﮐﺮاﺳﯽ ﻏﺮب و ﮐﻤﻮﻧﯿﺴﻢ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺳﻮﺳﯿﺎﻟﯿﺴﻢ ـ ﺑﺎ ﺳﻼحﻫﺎي اﺗﻤﯽ و ...ﺟﻬﺎن را ﺗﻬﺪﯾﺪ ﮐﺮدﻧﺪ و اﯾﻦ آﺷﮑﺎرﺗﺮﯾﻦ دﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﻧﺎﮐﺎرآﻣﺪي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و اﯾﺪهﻫﺎي آﻧﻬﺎ اﺳﺖ . اﯾﻦ دو ﺗﻔﮑﺮ ﺳﺎﻟﯿﺎن ﻣﺘﻤﺎدي، اﻓﮑﺎر و اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺟﻬﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ را ﺗﺤﺖ اﻟﺸﻌﺎع ﺧﻮد ﻗﺮار داده ﺑﻮد .وﻟﯽ در ﻃﻮل ﺳﺎﻟﯿﺎن ﮔﺬﺷﺘﻪ ﯾﮑﯽ ﺳﻘﻮط ﮐﺮده و دﯾﮕﺮي در ﺣﺎل ﺳﻘﻮط اﺳﺖ زﯾﺮا ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮان ﭼﺎﻟﺸﻬﺎي ﻣﻮﺟﻮد در اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻟﯿﺒﺮال دﻣﻮﮐﺮاﺳﯽ ﻏﺮب را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮد .آﻧﭽﻪ از ﺑﺤﺮاﻧﻬﺎي اﺧﻼﻗﯽ، ﻣﻌﺮﻓﺘﯽ، رواﻧﯽ و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي و ...در آن ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪ، ﻫﻤﻪ ﻧﺸﺎن آن دارد ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﭙﺮاﻃﻮري، در اﻧﺘﻈﺎر ﯾﮏ ﺷﮑﺴﺖ ﺳﻨﮕﯿﻦ اﺳﺖ . ﺣﺎل ﺗﮑﻠﯿﻒ اﯾﻦ ﺑﺸﺮ واﻣﺎﻧﺪه و ﺳﺮﮔﺸﺘﻪ از ﻧﺎﮐﺎﻣﯽﻫﺎ و ﺷﻌﺎرﻫﺎي ﺑﯽﻋﻤﻞ و ﻧﻈﺎرهﮔﺮ ﺳﺮابﻫﺎ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺑﺸﺮ اﻣﺮوزي ﺗﺸﻨﻪ ﯾﮏ ﻃﺮح و ﻧﮕﺎه ﺟﺪﯾﺪ در ﻋﺮﺻﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺟﻬﺎن اﺳﺖ .ﺑﻪ واﻗﻊ ﺑﺸﺮ اﻣﺮوز در ﯾﮏ ﻋﻄﺶ ﻓﻮق اﻟﻌﺎده ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﯽﺑﺮد، و آﻧﭽﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ او را ﺳﯿﺮاب ﮐﻨﺪ، ﻓﻘﻂ ﻃﺮح ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻓﺎﺿﻠﻪ ﻣﻬﺪوي اﺳﺖ . ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻣﻬﺪوﯾﺖ، ﯾﮏ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ و اﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺑﺮاي ﺟﻬﺎن و اداره آن ﻃﺮح و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دارد . از اﯾﻦ رو ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪاي ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮي ﺑﺸﺮ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﺎﺷﺪ، اﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ اﺳﺖ، ﻣﻬﺪوﯾﺖ در ﻋﺮﺻﮥ ﺣﮑﻮﻣﺖ داراي اﻫﺪاف ﺑﻠﻨﺪ و ارزﺷﯽ اﺳﺖ، و ﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ اﯾﻦ ﻓﮑﺮ ﺑﺮاي ﺣﮑﻮﻣﺖ دﯾﻨﯽ، ﯾﮏ ﻃﺮح راﻫﺒﺮدي ﺑﺎﺷﺪ . اﮔﺮ ﻣﻬﺪوﯾﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺷﻮد، ﺣﺮﮐﺖﻫﺎي اﺻﻼﺣﯽ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﺟﺎن ﻣﯽﮔﯿﺮد، ﭼﻨﺎن ﮐﻪ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان زﻣﯿﻨﻪ و ﺑﺴﺘﺮي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي اﻧﻘﻼب ﺑﺰرگ اﻣﺎم ﻣﻬﺪي ﻋﺠﻞ اﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ اﻟﺸﺮﯾﻒ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺖ
4.ﺑﻌﺪ ﺗﺎرﯾﺨﯽ
ﻣﻬﺪوﯾﺖ در راﺳﺘﺎي ﻣﺴﺄﻟﻪ اﻣﺎﻣﺖ و در اﻣﺘﺪاد ﻧﺒﻮت و ﺧﺎﺗﻤﯿﺖ اﺳﺖ، از اﯾﻦ رو در ﻣﺮﺣﻠﻪاي ﺣﺴﺎس از ﺗﺎرﯾﺦ آﻏﺎز ﺷﺪه و ﺗﺎ اﻣﺮوز اداﻣﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﺗﺎ آﺧﺮﯾﻦ ﻟﺤﻈﮥ ﺣﯿﺎت دﻧﯿﻮي ﺑﺸﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﻗﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد .ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻣﺎﻣﺖ از اﻣﺎم ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﺗﺎ وﻟﯽ ﻋﺼﺮ ﻋﺠﻞ اﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ اﻟﺸﺮﯾﻒ و ﻋﮑﺲ اﻟﻌﻤﻞ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن درﺑﺎرة اﻣﺎﻣﺖ )ﺑﻄﻮرﻋﺎم (و ﻣﻬﺪوﯾﺖ )ﺑﻄﻮر ﺧﺎص (و ﻧﯿﺰ ﺣﻮادث ﺗﺎرﯾﺨﯽ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﻬﻢ و ﺣﺴﺎس ﺗﺎرﯾﺦ اﺳﻼم ﺑﻪ ﺷﻤﺎر آﯾﺪ . ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻣﻬﺪوﯾﺖ در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ ﻣﻄﺮح ﺑﻮده اﺳﺖ، رواﯾﺎت ﺷﯿﻌﻪ و ﺳﻨﯽ ﻣﻤﻠﻮ از ﺑﺸﺎرات ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﮔﺮاﻣﯽ ﺑﻪ آﻣﺪن ﺣﻀﺮت ﻣﻬﺪي ﻋﺠﻞ اﷲ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ اﻟﺸﺮﯾﻒ اﺳﺖ .ﻣﻮﻋﻮد ﺑﺎوري در ﻃﻮل ﺣﯿﺎت ﺗﺎرﯾﺨﯽ اﺳﻼم ﻣﻨﺸﺄ آﺛﺎر ﻓﺮاوان ﺑﻮده اﺳﺖ . ﺟﺎﻟﺐ اﯾﻨﺠﺎ ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎري از ﺣﺮﮐﺖﻫﺎي اﺻﻼﺣﯽ در ﺗﺎرﯾﺦ و ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺘﺄﺛﺮ از اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻣﻬﺪوﯾﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ؛ )ﻣﺜﻞ ﻓﺎﻃﻤﯿﺎن در ﻣﺼﺮ، ﻣﻬﺪي ﺳﻮداﻧﯽ در ﺳﻮدان و (...ﺣﺮﮐﺖ اﺻﻼﺣﯽ ﻣﻮﻋﻮد ﺑﺎوري آن ﭼﻨﺎن در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺷﮕﺮف ﮔﺬاﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ از دﺳﯿﺴﻪ ﮔﺮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده اﺑﺰاري از واژة ﻣﻬﺪي، و ادﻋﺎي ﻣﻬﺪوﯾﺖ ﻋﺪهاي از ﻣﺮدم را در ﺟﻮاﻣﻊ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﺸﻐﻮل ﮐﺮدﻧﺪ
5.ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ
ﯾﮑﯽ از وﻇﺎﯾﻒ ﻣﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن، زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎزي و ﮔﺴﺘﺮش ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻬﺪوﯾﺖ و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي از ﺗﺄﺧﯿﺮ در ﻇﻬﻮر آن ﺣﻀﺮت اﺳﺖ .ﮐﺎر در ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در ﻋﺮﺻﻪ ﻣﻬﺪوﯾﺖ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻣﺤﻮر ﻧﯿﺎز دارد:
ﺗﺒﯿﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋي اﻧﺘﻈﺎر
اﺳﺘﺮاﺗﮋي اﻧﺘﻈﺎر؛ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﻼن ﻧﮕﺮي و ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي ﻫﻤﻪ ﻧﯿﺮوﻫﺎ و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎ ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ ﻇﻬﻮر ﺣﻀﺮت، اﯾﻦ اﻣﺮ ﺗﺤﻘﻖ ﻧﻤﯽﯾﺎﺑﺪ ﻣﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ در اﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ از ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﻔﻌﻼﻧﻪ دوري ﮐﺮده و ﺧﻮد را ﺑﻪ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﻌﺎل و ﭘﺮﺗﺤﺮك واداﺷﺘﻪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﯽ ﻫﻤﻪ ﻧﯿﺮوﻫﺎ و ﺗﻮان ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ اﻫﺪاف ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯿﻢ .ﺑﺮاي ﺗﺤﺮك ﻻزم در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺎﯾﺪ آﯾﻨﺪهﻧﮕﺮي داﺷﺖ؛ زﯾﺮا ﺑﺪون ﺗﺒﯿﯿﻦ روﺷﻦ آﯾﻨﺪه ﻧﻤﯽﺗﻮان ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﺘﯽ ﺗﺪوﯾﻦ ﮐﺮد . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎﯾﺪ از ﺗﻤﺎم ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد ﺗﺎ اﻧﺘﻈﺎر ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي واﻗﻌﯽ ﮐﻠﻤﻪ ﺷﮑﻞ ﺑﮕﯿﺮد، در ﻧﺘﯿﺠﻪ راه از ﺑﯿﺮاﻫﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮد و ﮔﺮﻓﺘﺎر اﻧﺘﻈﺎر ﻣﻨﻔﯽ و اﯾﺴﺘﺎ ﻧﺸﻮﯾﻢ
آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ
ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻼش ﮐﺮد ﻧﻘﺎط آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮ را ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﺳﻌﯽ در ﺣﻞّ اﯾﻦ آﺳﯿﺐﻫﺎ داﺷﺖ :ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻃﺮح اﻓﺮاﻃﯽ ﻣﻼﻗﺎت ﺑﺎ اﻣﺎم زﻣﺎن ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم، اﺳﺎس ﻣﻬﺪوﯾﺖ را در ﻣﻼﻗﺎت ﺧﻼﺻﻪ ﮐﺮد، ﭼﺮا ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﺪم ﺗﺤﻘﻖ ﻣﻼﻗﺎت، ﻋﺪهاي دﭼﺎر ﯾﺄس و ﻧﺎ اﻣﯿﺪي ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ و ...و ﯾﺎ ﺑﻪ ﻃﺮح ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ ﻗﻬﺮ و ﻏﻀﺐ اﻣﺎم ﭘﺮداﺧﺖ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻣﺮاﻗﺐ ﺑﺎﺷﯿﻢ، ﻣﻔﻬﻮم اﻧﺘﻈﺎر، ﺗﺤﺮﯾﻒ ﻧﺸﻮد و اﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎي ﻧﺎدرﺳﺖ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻇﻠﻢ ﭘﺬﯾﺮي و...)در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺣﺎﮐﻢ ﻧﮕﺮدد
دﺷﻤﻦ ﺷﻨﺎﺳﯽ
دﺷﻤﻦ از ﻫﺮ ﺣﺮﺑﻪاي اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺟﻠﻮي رﺷﺪ ﺗﻔﮑﺮ ﻣﻬﺪوﯾﺖ را در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﮕﯿﺮد و ﯾﺎ آن را ﺗﺤﺮﯾﻒ ﮐﻨﺪ .ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ (ﺛﻤﺮات ﻣﻬﺪوﯾﺖ و...)، اﮔﺮ دﺷﻤﻦ اﯾﻦ ﮐﺎر را ﻧﮑﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻌﺠﺐ ﮐﺮد؛ زﯾﺮا ﻣﺎﻫﯿﺖ دﺷﻤﻨﯽ ﻫﻤﯿﻦ اﺳﺖ !ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻮﺷﯿﺪ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺻﺤﯿﺢ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻬﺪوﯾﺖ، ﺟﻠﻮي ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺨﺮﯾﺐ و ﺗﺤﺮﯾﻒ در آن را ﮔﺮﻓﺖ
منابع برای مطالعه:ضرورت طرح مباحث مهدویت :روح الله شاکری زواردهی
فصلنامه علمی ترویجی انتظار موعود شماره 1 مقاله مبانی اعتقادی مهدویت
امامت ومهدویت:آیت الله صافی
2.بررسی اندیشه مهدویت در میان بشر
امید به آمدن مصلح بزرگ وموعود جهانی در آینده ای روشن واستقرار عدالت صلح فراگیر وهمگانی امری فطری است که این انگاره یا باور با وجود آدمی آمیخته شده است ومحصور زمان ومکان وویژه قوم وملتی خاص نیست .
که یکی از نویسندگان از این باور به عنوان «فوتوریسم » یاد می کند:
فوتوریسم: اعتقاد به دوره آخرالزمان وانتظار ظهور منجی غیبی و مصلح جهانی
واین باور در میان تمام اندیشه وکیش ها جای دارد چه ادیا ن ابراهیمی وچه ادیان غیر ابراهیمی
تمام کیش های آسمانی همچون زوراستریانیسم (مذهب زردشت) وجودائیسم (مذهب یهود)و سه مذهب عمده مسیحیت(کاتولیک ،ارتودکس، پروتستان )
... این نکته را «دار مستتر»در کنفرانسی در سال 1885 م به مناسبت ظهور «مهدی متمهدی»در سودان برگزار شد گفت:
...نکته مشترک در بین تمام ادیان عبارت است از اعتقاد به یک وجود فوق الطبیعه
ووقتی ریزتر می شویم :
1.اندیشه موعود در آئین یهود:
از پاور پوینت بگم....
کتابهای که از یهودیت وعهد عتیق درباره موعودصحبت کرده اند:
1.کتاب دانیال پیامبر 2.کتاب حگی 3.کتاب صفنیاه پیامبر 4.کتاب اشغیای پیامبر 5.کتاب زبور حضرت داود
ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون
2.اندیشه موعود در مسیحیت :
دو ویژگی کتابهای مسیحیت نسبت به یهودیت :1.با ظهورحضرت مسیح زمان در مقیاس کلی به ظهور حضرت مهدی نزدیکتر شده است.
2.تحریف کمتری در آثار پدید آمده است.
کتابهای مسیحیت که در آنها به ظهور موعودبشارت داده شده است: انجیل متی ،انجیل لوقا،انجیل مرقس، مکاشفات یوحنا
منابع برای مطالعه بیشتر :
1.ظهور مهدی از دیدگا ه اسلام ومذاهب وملل جهان:سیر اسدالله هاشمی شهیدی
2.اوخواهد آمد :علی اکبر مهدی پور
3.ادیان ومهدویت :محمد بهشتی
4.هزاره گرایی در فلسفه تاریخ مسیحیت :حسین توفیقی
5.بشارات عهدین:محمد صادقی تهرانی
3. مهدویت در منابع روایی شیعه:
مهدویت در فرهنگ شیعه از جمله آموزه های اعتقادی وبلکه از ضروریات مذهب شیعه به شمار می رود و در میان آموزه های اسلام کمتر موضوعی به اندازه مهدویت مورد توجه قرا گرفته است.
برخی از منابع روایی شیعه که در آن به مباحث مهدویت پرداخت شده است:
1.کتاب سلیم بن قیس هلالی :ابوصادق سلیم بن قیس هلالی عامری کوفی (م 80ق)
از حیث تاریخی اولین کتاب حدیثی موجوداست مؤلف آن از شخصیت های برجسته واز خواص اصحاب امیرالمومنین ،امام حسن وامام حسین ،وسجاد است وامام باقر (ع) رانیز درک نموده است.
2.کتاب المحاسن :نوشته ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد برقی (م 274یا 280ق)
مؤلف این کتاب بخشی از دوره امامت امام رضا ونیز دوران امامت امام جو اد ،امام هادی،امام عسگری را درک کرده ومدتی نیز در غیبت صغری زیسته است.
برخی اهمیت واعتبار این کتاب را در ردیف کتب اربعه قرار داده اند.
3.بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد :ابو جعفر محمد بن حسن بن فروخ صفار قمی (م 290ق)
مؤلف کتاب از یاران امام حسن عسگری از چهره های سرشناس راوی حدیث است
نکته :بسیاری از بزرگان همچون شیخ حر عاملی وعلامه مجلسی و... از آن بهره گرفته اند. دارای ده بخش است و هر بخش شامل بیست باب است که مباحث گوناگونی مطرح شده وبیشتر در مورد أئمه معصومین است .
4.کتاب التفسیر معروف به تفسیر العیاشی :محمد بن مسعود بن عیاش سمرقندی
5.تفسیر القمی :ابوالحسن علی بن ابراهیم بن هاشم قمی(م قرن 4)
6.الکافی :محمد بن یعقوب کلینی رازی (م 329ق)
7.الغیبه :ابو عبدالله محمد بن ابراهیم بن جعفر کاتب نعمانی
8.کمال الدین وتمام النعمه: ابو جعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی (م381ق)
مشهور به شیخ صدوق
9.الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد :شیخ مفید
10.کتاب الغیبه للحجه : شیخ طوسی
منابع برای مطالعه بیشتر:
1.کشف الظنون عن اسامی الکتب والفنون:حاجی خلیفه
2.مرآه الکتب :علی بن موسی التبریزی
3.کشف الحجب الاستتار عن اسماءالکتب والمنقار:سید اعجاز الحسین النیسابوری
4. مهدویت در منابع اهل سنت
کتابهای عمومی : 1.المصنف عبد الرزاق 2.المصنف فی الاحادیث وآلاثار 3.مسند احمد (احمد بن حنبل) 4.سنن ابن ماجه 5.سنن ابوداود(ابو داود سجستانی ) 6.الجامع الصحیح(ابو عیسی ترمدی سلمی) 7.المستدرک علی الصحیحین(حاکم نیشابوری ) 8.کتاب الفتن (حماد المروزی)9.کنز العمال فی سنن الاقوال والافعال
کتب اختصاصی:
اربعون حدیث (ابونعیم اصفهانی )
البیان فی اخبار صاحب الزمان (محمد گنجی شافعی )
عقد الدرر فی اخبار المنتظر(مقدسی شافعی)
العرف الوردی فی الاخبار المهدی (سیوطی)
منابع برای مظالعه بیشتر:
1.مصلح جهانی ومهدی موعود از دیدگاه اهل سنت:سید هادی خسرو شاهی
2.دانشمندان عامه ومهدی موعود :علی دوانی
3.الامام المهدی عند اهل السنه:مهدی فقیه ایمانی
5.شناخت شناسنامه ای حضرت مهدی
تارخ تولد: سپیده دم جمعه نیمه شعبان سال 255ق (868م)
محل تولد :سامراء
نام پدر :امام حسن عسگری (ع)
نام مادر :حضرت نرجس خاتون (س) «نرجس ،سوسن،صقیل،حدیثه،حکیمه،ملیکه،ریحانه،خمط»
4 دسته روایت
کنیه والقاب :مهدی ،قائم،منتظر،بقیه الله،حجت،خلف صالح،منصور،صاحب الامر،صاحب الزمان،ولی عصر
6.ویژگیهای حضرت مهدی (عج)
1.بشارت به آمدن او
2.ولادت پنهانی
3.غیبت طولانی وپیشگویی آن
4.طول عمر
منابع برای مطالعه بیشتر:
1.الغیبه شیخ طوسی
2.تاریخ غیبت صغری :سید محمد صدر
3.منتخب الاثر :آیت الله صافی
4.درسنامه مهدویت :خدامراد سلیمیان
5.تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم:جاسم حسین
6.کمال الدین شیخ صدوق
7.تاریخ عصر غیبت :مسعود پور سید آقایی
7.مشترکات اهل سنت وشیعه در مهدویت
1.حتمی بودن ظهور وقیام حضرت مهدی
2.نسب حضرت مهدی
3.ویژگیهای جسمانی حضرت مهدی
4.زمینه های ظهور حضرت مهدی
5.نشانه های ظهور حضرت مهدی
6.امور مربوط به ظهور حضرت مهدی
7.همنام بودن حضرت مهدی با پیامبر
8.ویژگیهای حکومت حضرت مهدی
منابع برای مطالعه بیشتر:
1.مهدی منتظر در اندیشه اسلامی:هاشم العمیدی
2.معجم الاحادیث الامام مهدی :کورانی
3.اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل سنت:مهدی فقیه ایمانی
8.مهدویت در قرآن
سوره آل عمران آیه 7«ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکرأن الارض یرثها عبادی الصالحون»
در تفسیرآیه امام باقر (ع) : هم آل محمد یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم فیعزهم و یذل عدوهم
سوره قصص آیه 5 «ونرید أن نمن علی الذین أستضعفوا ونجعلهم أئمه ونجعلهم الوارثین»
امام علی (ع):نهجالبلاغه ص 506 لتعطفن الدنیا بعد شماسهاعطف الضروس علی ولدها وتلا عقیب ذلک«ونرید أن نمن علی الذین أستضعفوا ونجعلهم أئمه ونجعلهم الوارثین»
سوره هود آیه 86«بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین وما أنا علیکم بحفیظ»
امام باقر (ع): وأول ماینطق به هذه آلایه «بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین ...»ثم یقول :أنا بقیه الله فی أرضه
سوره بقره آیه 148:«ولکل وجهه هو مولیها فاستبقواالخیرات أین ما تکونوا یأت بکم الله جمیعا...»
در روایات فراوانی از اهل بیت ،عبارت « أین ما تکونوا یأت بکم الله جمیعا» جمع شدن یاران واصحاب حضرت مهدی هنگام ظهور تفسیر شده است.
امام باقر (ع): «یعنی اصحاب القائم الثلاث مائه والبضعه عشررجلا وهم والله ألامه المعدوده قال یجتمعون والله فی ساعه واحده قزع کقزع الخریف »
وآیات 55 سوره نور «وعدالله الذین آمنوا ...»وآیه 33 سوره توبه «هو الذی ارسل رسوله بالهدی...»
منابع برای مطالعه بیشتر:
1.المیزان فی تفسیر القرآن
2.سیمای حضرت مهدی در قرآن :سید هاشم بحرانی
3.تفسیر نمونه
4.اثبات مهدویت از دیدگاه قرآن:علی صفایی کاشانی
حوزه علمیه المهدی عج مشگین شهر
راه اندازی سایت رسمی حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر
مفتخریم به اطلاع شما بزرگواران گرامی برسانیم که سایت رسمی حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر راه اندازی گردید.
در این سایت تمامی فعالیت های حوزه علمیه بارگذاری شده و در اختیار شما بازدیدکنندگان گرامی قرار می گیرد
لازم به ذکر است که تمامی فعالیت ها تاکنون در وبلاگ حوزه علمیه (http://howzeh-meshkin.blog.ir/) بارگذاری می شد ولی به یاری خدا و همّت حجت الاسلام والمسلمین ملکی(مدیر محترم)و حجت الاسلام والمسلمین افشاری(معاون تهذیب)حوزه علمیه المهدی (عج) مشگین شهر سایت رسمی حوزه علمیه را راه اندازی کردیم
این سایت ریسپانسیو(واکنش گرا)بوده و در صفحه موبایل/تبلت/لپ تاپ/و کامپیوتر بر مبنای اندازه صفحه و اسکرین نمایش می دهد
دارای مگامنو فوق حرفه ای
بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو
سرعت لود و عملکرد عالی
سازگاری با تمام مرورگرهای موجود
دارای بخش های جداگانه اعم از فعالیت های معاون آموزش ، پژوهش ، تهذیب و...
با آرزوی توفیق روزافزون
پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر
آدرس سایت رسمی حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر
https://howzeh-meshkin.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ملکی(مدیر محترم حوزه علمیه المهدی(عج)مشگین شهر)