eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
625 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📗سؤال: ⬅️ اگر فقط یکی از علامت‌های بلوغ در کسی ایجاد شود، آیا بالغ است یا باید همۀ علامت‌‌ها در او ظاهر شده باشد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ یکی از آن‌ها کافی است و علامت بلوغ است. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
041 Tahzibe Nafs.mp3
7.48M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ چهل‌ویکم: راز و نیاز با خدا 🆔 @almazaheri
✳️ امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: کسی که اموال مؤمنی را به حرام بخورد، از دوستان و شیعیان من نیست. 📘 الکافی، جلد ‏5، صفحۀ 314. 🆔 @almazaheri
259 BAGHAREH-Ayeh 223.mp3
3.38M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 259: آیه 223 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 332: 🔹 سود معاملۀ شخصی شرکاء متعلّق به خود آنها است، مگر اینکه شرط کرده باشند معاملۀ خصوصی نکنند و در صورت چنین شرطی، سود حاصل از معاملۀ خصوصی نیز متعلّق به شرکت است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹بحث این جلسه دربارۀ آیۀ «امانت» در قرآن کریم است. در قرآن کریم آیه‌ای به نام آیۀ «امانت» داریم. پروردگار عالم در آن آیه می‌فرماید: من امانتم را در انسان ودیعه گذاشتم، آن امانتی كه هیچ كس و هیچ چیز لیاقت پذیرش آن را نداشت. 🔹امانت را به انسان عرضه کردم و او خیلی ظالم به خودش است، علاوه بر اینكه خودش را نشناخت و جاهل به خودش است، ظالم به خود هم هست. 🔹می‌فرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً» 🔹در این مبحث، قبل از هر موضوع دیگری، لازم است بدانیم مقصود قرآن کریم از «امانت» چیست؟ در این باره دانشمندان علوم اسلامی و به‌خصوص مفسّرین نظراتی دارند. 🔹معنا و مصداق دیگری نیز برای واژۀ امانت قابل بیان است و آن این است كه مراد از امانت، «دل انسان» است. 🔹در روایات می‌خوانیم: «أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ‏ عَرْشُ‏ الرَّحْمَنِ‏»؛ قلب مؤمن جایگاه خداوند سبحان است. 🔹دل انسان مال خداست. در حدیث قدسی آمده است: «لَمْ يَسَعْنِي سَمَائِي وَ لَا أَرْضِي وَ وَسِعَنِي قَلْبُ‏ عَبْدِي‏ الْمُؤْمِنِ‏»؛ یعنی ای بشر! مرا بشناس، من جاندارم، من مجردم، نمی‌شود برای من جا و مکان قرار بدهی، من همه جا هستم؛ اما اگر می‌خواهید برای من خانه درست كنید، قلب مؤمن خانۀ من است. 🔹اگر به راستی مؤمن، مؤمن شد، قلبش به اندازه‌ای وسعت دارد كه خدا می‌تواند توجهش روی آن قلب باشد و قلب او خانۀ خدا گردد. 🔹پس آیۀ امانت می‌فرماید: ‌ای انسان پروردگار عالم امانتی در وجود تو نهاده است كه حتی جبرئیل، میكائیل و حملۀ عرش از آن محرومند. آن امانتی كه تو داری و هیچ موجود دیگری ندارد، قلب تو است؛ آنجا كه جای عشق ورزیدن به خداست، آنجا كه جای ابراز عاطفه به بنده‌های خداست، آنجا كه جای اظهار احساسات آدمیان است و بالاخره آنجا كه به‌‌واسطۀ آن انسان می‌تواند به خدا برسد. 🔹اگر کسی بتواند اغیار را از دلش خارج ساخته، قلب و دل خویش را تنها در اختیار خدا بگذارد تا پروردگار که صاحب اصلی خانه است، وارد آن شود، دیگر به او الهام می‌شود، برایش وحی پیدا می‌شود. 🔹الهام عنائیّه، خطورات قلبی یا نفحاتی از سوی خدای سبحان برای مؤمنین است که در بن‌بست‌ها و دوراهی‌ها، آنها را راهنمایی کرده، از خطر شبهات، وسوسه‌ها و تخیّلات، نجات می‌بخشد. 🔹وقتی دل انسان خدایی شود، خواه ناخواه علمش، قدرتش و اراده‌اش خدایی می‌شود، صفات او صفات خدایی خواهد شد و مظهر اسماء و صفات حق می‌شود. طبق فرمایش قرآن، خداوند همۀ اسماء را به آدم آموخته است: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها». 🔹پیغمبراكرم«ص» در روایت شیرینی می‌فرمایند: اگر دل انسان چراگاه شیاطین نباشد، خدا در آن دل می‌‌آید. 🔹اگر دل انسان چراگاه شیاطین شود، اگر دل چراگاه صفات رذیله، مثل حسادت، تکبّر، شهوت‌دوستی، پول‌پرستی و ریاست‌طلبی شود، صاحب خود را بدبخت و شقاوتمند می‌سازد. در حالی‌که اگر دل، جایگاه خداوند گردد، صفات خدایی پیدا می‌کند و کارهای خدایی می‌کند. 🔹اگر دل ناپاک شد، فکر ناپاک است، گفتار ناپاک است، کردار نیز ناپاک است. چنانکه اگر دل پاک گردد و جایگاه خدا شود، گفتار طیّب می‌شود، کردار پاکیزه و فکر نیز پاک و طیّب و خدایی خواهد شد. 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/j92062 🆔 @almazaheri
🔸امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: سیروسلوک و خودسازی، بدون نماز شب محقّق نخواهد شد: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ‏ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»1 🔹تهجّد و شب بیداری، دست کم نیم ساعت قبل از اذان صبح تا نیم ساعت بعد از اذان، برای تسلّط بر اعصاب و تسلّط بر غرایز و تسلّط بر صفات رذیله بسیار مؤثر است. 1. بحار الأنوار، ج ‏75، ص 370. 📚برگرفته از (پیراستن) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، صفحۀ 87. 💠ولادت امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» مبارک باد 🆔 @almazaheri
260 BAGHAREH-Ayeh 223.mp3
2.95M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 260: آیه 223 سوره بقره 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 39: صراط 🔸از قرآن کریم استفاده می‌شود که راه بهشت از جهنّم می‌گذرد. اهل بهشت پس از عبور از جهنّم به بهشت می‌رسند و اهل جهنّم همانجا می‌مانند. 🔸صراط که آن را «پل صراط» نامیده‌اند نیز گوئی پلی است که از روی جهنّم می‌گذرد؛ و از آنجا که آخرت باطن دنیاست، صراط آخرت نیز باطن صراط دنیاست که آن را صراط مستقیم می‌نامند و همان «اسلام» است. هرکه در این دنیای فانی از صراط مستقیم یا اسلام منحرف گردد، در سرای آخرت هم بر صراط خواهد لغزید. بنابراین آدمی باید برای گذشتن از صراط مستقیم دنیا، توبه، تضرّع، تقوا، تخلیه، تحلیه، تجلیه، و لقاء و بهره‌مندی از راهنما را شرط اساسی رستگاری بداند تا بتواند بدون انحراف و لغزش، از صراط آخرت عبور کند و وارد بهشت گردد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
🔳 امام صادق«ع» فرمودند: به زودی در آنجا(قم) زنی از اولاد من دفن می‌شود که نام او فاطمه است، پس هر کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. 📚مستدرک الوسائل، ج 10، ص 368. ◾️وفات حضرت فاطمۀ معصومه«سلام‌الله‌علیها» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
042 Tahzibe Nafs.mp3
7.85M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ چهل‌ودوم: چرا بعضی از دعاها مستجاب نمی‌شود؟(1) 🆔 @almazaheri
✳️ امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: در تمامى عمرت، یا دانشمند باش، یا دانش‌آموز، و یا دوستدار این دو؛ و غیر از این مباش كه بواسطۀ دشمنى با این سه گروه، به هلاكت خواهى افتاد 📘 الکافی، جلد 1، صفحۀ 34. 🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
🔰کتاب معرفت نفس؛ جلد سوم به چاپ دوّم رسيد. 📚 کتاب معرفت نفس؛ جلد سوم 🔹 آیت‌الله العظمی مظاهری 🔸موضوعات کلی کتاب: «راهکارهای تهذیب نفس از دیدگاه قرآن کریم» «اهتمام به نماز» «اهتمام به قانون مواسات» «تقویت ایمان و باور قلبی به معاد» «حفظ عفّت و غیرت» «امانت‌داری و پای‌بندی به عهد و پیمان» 💳 قیمت هر جلد: 110.000T 🛍 ثبت سفارش از طریق:👇🏻 @almazaheri_admin جلد سوم 🆔 @alzahrabook_ir 🆔 @almazaheri
261 BAGHAREH-Ayeh 224.mp3
3.46M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 261: آیه 224 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 339: 🔹 اگر کسی مالش را مشروط بر اینکه تا زنده است فایدۀ آن متعلّق به خودش باشد، به‌‌دیگری صلح کرد، صحیح است. چنانچه اگر شرط کرد بعد از مرگش آن را وقف کند، صحیح است و باید به شرط عمل کند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
262 BAGHAREH-Ayate 224-225.mp3
3.65M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 262: آیات 224و225 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 معنای عمل به ارکان تقوا 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 40: توبه 🔸توبه یعنی پشیمانی و سرافکندگی گناهکار از قصور یا تقصیری که داشته است و بازگشت او از زیر پرچم شیطان جنّی و انسی به سوی خداوند تبارک و تعالی. 🔸پروردگار مهربان، پذیرش چنین توبه‌ای و آمرزش گناهان ـ‌‌‌هر چند بزرگ باشد ـ‌ را وعده داده است، هر چند توبه گنهکار بارها شکسته شده باشد. 🔸توبه هیچ شرطی ندارد و به صرف پیدا شدن حالت درونی پشیمانی از گناه، توبه حاصل می‌گردد. البته باید دانست که لازمۀ پشیمانی، تصمیم قطعی بر ترک گناه و عمل بر طبق دستورات الهی است. 🔸در برخی از آیات قرآن‌‌ کریم، به ظاهر شرایطی برای تحقّق توبه بیان شده است که از جمله می‌توان به چهار شرط ظاهری ذیل اشاره نمود: الف) گناه از روی جهالت و نادانی باشد. ب) توبه را به تأخیر نیندازد. ج) توبه قبل از دیدن مرگ باشد. د) توبه بعد از مرگ نباشد. 🔸نکتۀ اخلاقی این شروط ظاهری این است که در موارد فوق‌الذّکر، انسان گنهکار، موفّق به توبۀ از گناه نمی‌شود و یا در برخی از موارد، خود را گناهکار نمی‌شمارد که پشیمان شده و توبه کند و در مواردی نیز پشیمانی واقعی برای گناهکار رخ نمی‌دهد و ندامت او در اثر کیفری است که در مقابل راه خود مشاهده می‌کند و چنانچه رها شود، مجدّداً مرتکب همان گناهان خواهد شد و به دروغ اظهار پشیمانی و ندامت می‌کند. بنابراین، توبه هیچ شرطی ندارد و صرف پشیمانی حقیقی، تحقّق می‌یابد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri