🔵حدیث ۲۸: گناهان تازه تازه، بلاهای تازه تازه
#چهل_حدیث
🔴 خلاصه شرححدیث در لینک زیر👇🏻👇🏻
🌐 https://www.instagram.com/p/CBIIdq7JhTZ/?igshid=1oh6ufv97msqb
🆔 @almazaheri
حدیث بیست و هشتم 1.mp3
6.85M
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹حدیث بیست و هشتم: گناهان تازه تازه، بلاهای تازه تازه(1)
#درس_اخلاق #چهل_حدیث
🆔 @almazaheri
06 HAMD-Ayeh 3.mp3
3.14M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ ششم: آیه ۳ سوره حمد
#قرآن_کریم #سوره_حمد
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞سعادت بشریت در الگو قرار دادن حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
◾️شهادت حضرت فاطمۀ زهرا«سلاماللهعلیها» تسلیت باد
#صوت #فاطمیه
🆔 @almazaheri
◾️فاطمه را فاطمه گفتهاند و این تسمیه اسراری دارد و همۀ آن اسرار از روایات بهرهمند است:
1️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ.
فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چرا كه از شر بریده و جدا است.
این جمله اشاره به عصمت حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا مسلماً معصومه است، و آیۀ «اِنَّمَا یریدُ اللّهُ لِیذْهِبَ عَنَكُمُ الرِّجسَ اَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِرَّكُمْ تَطْهِیراً»، دربارۀ ایشان است.
2️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ.
فاطمه را فاطمه گفتند؛ زیرا بریده است از خونی كه زنها میبینند. این تفسیر اشاره به طهارت ظاهری حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا از نظر روایات، چنانچه زهراء مطهره بود، از نظر معنی، طاهره از خون حیض، نفاس و استحاضه بود.
3️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لأِنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الْخَلْقِ.
فاطمه را فاطمه گفتند، برای اینكه بریده شده از خلق بود.
این تفسیر اشاره به مقام فنا و لقای حضرت زهرای مرضیه«ع» است. كسی كه در دل او هیچ كس جز خدا نبود، دل او فقط مشغول به خدا است.
4️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاِنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ كُنَهِ مَعْرفَتِهَا.
فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت ایشان بریده شدهاند و قدرت برشناخت حقیقت ایشان ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد كه به واسطۀ آن مقام، اُمابیها نامیده شده است.
5️⃣ سُمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِی وَ شِیعَتُها عَنِ النّارِ.
فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را از آتش میرهاند و نجات میدهد. این تفسیر اشاره به شفاعت است.
#فاطمیه
🆔 @almazaheri
◾️بازنشر بیانات آیتالله العظمی مظاهری؛ در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا«سلاماللهعلیها»
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹ائمۀ طاهرين«ع» فرمودهاند: «نَحنُ حُجَجُ اللَّه عَلَى خَلقِه وَ جَدَّتُنَا فَاطِمَة حُجّة اللَّه عَلَينا».
🔹حضرت ولیّ عصر«عج» نیز میفرمایند: «فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ».
معنای اين جملات را نمیفهميم، اما معلوم است يک معنایی به ذهن میآيد و شاد میشويم، يعنی مثل اينکه دل ما کلمات ائمۀطاهرين«ع» را درک میکند.
🔹حضرت زهرا«ع» بر پيغمبر اکرم«ص» وارد میشد و ایشان سرتاپا بلند میشدند و وقتی زهرا میرفت، پیامبر به دنبال او میرفتند. بعضی اوقات دست زهرا را میبوسيدند و میفرمودند: بوی بهشت را استشمام میکنم.
🔹وقتی ایشان به دنيا آمد، اسم او را از طرف خدا، فاطمه گذاشتند و چند معنا برای فاطمه بیان شده است.
🔸معنای این است که هيچکس فاطمهشناس نيست. هيچکس نمیتواند کُنه معرفت زهرا را بهدست آورد به جز خدا که گفته است اسم او را فاطمه بگذار. جز پيغمبر اکرم، و جز ائمّۀ طاهرين«ع» که فرمودهاند فاطمه اسوه و سرمشق برای همۀ ماست، مخصوصاً سرمشق در زمان ظهور است.
🔸معنای دوّم، یعنی فاطمه را فاطمه گفتهاند برای اينکه آيۀ تطهير دربارۀ ایشان نازل شده است و از هر پليدی منزّه و پاک است. آيۀ تطهير نزد پيامبر اکرم«ص» خيلی اهميّت دارد؛ لذا آن را دوست داشتند و چند مرتبه نازل شده است.
🔸معنای سوم اینکه فاطمه را فاطمه گفتهاند برای اينکه آن خونهايی که زنها میبينند، ايشان نديد. معنای سوّم هم معنای خوبی است، اما مصداق معنای دوّم است و مصداق همان آيۀ تطهير است.
🔹آيۀ تطهير میگويد: حضرت زهرا«ع» آلودگی و نقص و عيب، چه در ظاهر و چه در باطن نداشت. از نظر علم، علم ماکان و مايکون و ما هو کائن داشت و ذرّهای جهل در زهرا نبود.
🔹آيۀ تطهير میگوید چيزی پيدا نمیکنيد که زهرا نداند. ذرّهای نقص در ایشان نبود. چيزی پيدا کنيم که برای کسی نقص باشد چه در زن و چه در مرد، در حضرت زهرا«ع» نبود. چيزی پيدا کنيم که حضاضتی پيش مردم داشته باشد، در ایشان نبود. و بالاخره از نظر ظاهر و از نظر باطن، پاک و طاهر و مطهر بود.
🔸معنای ديگر، این است که فاطمه را فاطمه گفتهاند برای اينکه شيعۀ او به جهنّم نمیرود. مسلّم است اگر کسی به راستی پیرو و شيعۀ حضرت زهرا«ع» باشد، جهنّم برایش معنا ندارد.
🔹در روز قيامت سعۀ وجودی اميرالمؤمنين محشر را میگيرد و مهر ولايت به پيشانی شيعه میزنند و او را به لب حوض کوثر میآورند و حوض کوثر حقيقت زهراست. وقتی آوردند در حوض کوثر، در آنجا به دست ولايت و گاهی به دست زهرا يا به دست اميرالمؤمنين يا به دست يکی از ائمۀ طاهرين، آبی مینوشد که حقيقت زهراست.
🔹حضرت زهرا سه حرکت دارد. قوس صعودي، قوس نزولی و قوس اولش در ازل که تجلی خداست. حضرت زهرا«ع» يک قوس نزولی دارد و اينکه آمد در دنيا و هيجده سال عالم را تکان داد و هيجده سال علم و قدرت خدا را فهماند. بعد هم قوس ديگری به نام قوس صعودی است.
🔹«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» یعنی حوض کوثر پيدا شد و شيعه از حوض کوثر به دست حضرت زهرا«ع» و به دست فرزندان و شوهر ایشان مینوشد. انسان اگر بيسواد باشد، باسواد میشود و اگر عيبی داشته باشد، بیعيب میشود و اگر مرضی داشته باشد، سالم میشود و بالاخره يک انسان کامل میشود و برای اين انسان کامل، محشر پنجاه هزار سال، برایش يک لحظه است و به دنبال اهلبيت«ع» به بهشت میرود.
🔹حضرت زهرا«ع» کسی است که نمیدانيم حقيقت آن چيست، اما میدانيم يک حقيقت و يک واقعيّت است و پروردگار عالم اينقدر به ما درک داده که من بگويم و شما بشنويد و درک کنيد و لذت ببريد.
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/670459
#درس_اخلاق #فاطمیه
🆔 @almazaheri
حدیث بیست و هشتم 2.mp3
6.56M
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹حدیث بیست و هشتم: گناهان تازه تازه، بلاهای تازه تازه(2)
#درس_اخلاق #چهل_حدیث
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞توبه و توسل شرط پذیرش عبادات
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
📝پيام تسلیت حضرت آیةالله العظمی مظاهری در پی ارتحال عالم حکیم و متفکر توانا حضرت آیةالله آقای مصباح یزدی«ره»
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
«إِنَّا لِلهِ وَ إِنّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»
ارتحال عالم حکیم و متفکّر توانا مرحوم حضرت آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی«رضواناللهتعالیعلیه» موجب تأسّف و تأثّر گردید.
ایشان فیلسوفی صاحب نظر و استادی مبرز و یکی از شاگردان ممتاز و برجستۀ استاد عظیم الشأن حضرت علامه طباطبائی«قدّسسرّهالشّریف» بودند که سالهای متمادی از عمر مبارک خود را در ترویج و توسعۀ معارف قرآنی و حکمت اسلامی و نیز تعلیم و تربیت شاگردان عالم و پرشمار و همچنین تألیف آثار فراوان و ماندگار در ساحت اندیشۀ دینی و فلسفۀ اسلامی سپری ساختند.
پیشگامی ایشان در عرصۀ تحوّل و ارتقاء آموزشهای حوزوی و نقش اساسی و همّت رفیع و عزم راسخِ این عالم اندیشمند در تأسیس مؤسّسۀ در راه حق و سپس بنیاد فرهنگی باقرالعلوم«علیهالسّلام» و در نهایت، مؤسّسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی«اعلیاللهمقامهالشّریف» و زحمات طاقتفرسا و سعی بلیغ و سختکوشیِ خستگیناپذیری که در این مسیر خطیر و طولانی مصروف داشتند، بیشک از حسنات شاخص کارنامۀ مجاهدت علمی آن عالم جلیل و فکور است.
زهد و وارستگی و اخلاص و شیفتگی ایشان به آستان حضرات اهلبیت عصمت و طهارت«علیهمالسّلام» نیز ذخیرۀ معنوی بزرگی در پیشگاه خداوند منّان خواهد بود.
ضمن عرض تسلیت به بیت مکرّم و فرزندان گرامی و داماد محترم ایشان و همۀ ارادتمندان و خیل شاگردان ارجمند این عالم متفکّر، از خداوند سبحان، علوّ درجات و رحمت و مغفرت واسعه برای این صدیق شفیق و دوست دیرین مسألت میکنم و اجر و صبر و سعادت خاندان مصاب و همۀ بازماندگان معزّز و همچنین استمرار خدمات و حسنات علمی و فلسفی ایشان را از درگاه آن پروردگار متعال خواستارم.
حسین المظاهری
۱۸/جمادیالاولی/۱۴۴۲
۱۳/دیماه/۱۳۹۹
#پیام
🆔 @almazaheri
07 HAMD-Ayeh 4.mp3
3.65M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ هفتم: آیه ۴ سوره حمد
#قرآن_کریم #سوره_حمد
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞آمرزش بندگان در گرو رضایت پیامبر«صلیاللهعلیهوآله»
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
حدیث بیست و نهم.mp3
6.54M
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹حدیث بیست و نهم: سه بلای خانمان سوز انسان
#درس_اخلاق #چهل_حدیث
🆔 @almazaheri
🔺درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ فضیلتهای فراموش شده
🔸فضیلت دوّم؛ صداقت و یکرنگی- جلسه دوم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹بحث جلسۀ گذشتۀ اخلاق در مورد فضیلت فراموش شدۀ صفا، صمیمیت و صداقت بود.
🔹ما باید با مردم صداقت داشته باشیم. با مردم باصفا باشیم و با مردم یکرو باشیم.
🔹بنابر تصریح قرآن کریم، خداوند تعالی میفرماید: صداقت، صفا و راستگویی در قیامت برای انسان سودمند است و او را به بهشت جاودان میرساند.
🔹کذب و دروغ در برخی آیات قرآن کریم به شدّت مذمّت شده است. طبق آن آیات، آدم دروغگو، مؤمن نیست، مسلمان واقعی نیست.
🔹گناه دروغ گفتن به اندازهای بزرگ است که قرآن آن را در کنار بتپرستی قرار داده و از هر دو نهی کرده است؛ یعنی همینطور که بتپرست مسلمان نیست، آدم دروغگو هم مسلمان واقعی نیست.
🔹پیغمبر اکرم«ص» میفرمایند: وقتی کسی دروغ بگوید، ملائکه او را لعن میکنند و بوی بدی از قلب او منتشر میشود که عرش خدا را فرامیگیرد و باعث آزار و ناراحتی فرشتگان میشود و حملۀ عرش برایش لعن و نفرین میفرستند.
🔹هرکس باید در کار و در کاسبی مراقب باشد تا گفتار و رفتارش از صداقت فاصله نگیرد. مثلاً غشّ در معامله گناهی بزرگ و رفتاری غیر صادقانه است. پیامبر گرامی«ص» کسی که در معامله غش میکند را از مسلمانی خارج میدانند.
🔹ما باید با مردم باصداقت باشیم و با مردم رفیق باشیم. همینطور که نمیخواهیم دیگران ما را فریب بدهند، دیگران را فریب ندهیم. همینطور که نمیخواهیم کسی به ما دروغ بگوید، ما هم دروغ نگوییم، تظاهر نداشته باشیم و زیر و رو نداشته باشیم.
🔹حتی در تعارفهای رایج بین مردم رعایت صداقت لازم است، مثلاً کسی که آمادگی پذیرایی از مهمان را ندارد، تعارف او برای ورود دیگران به خانه اش صحیح نیست و باید راست بگوید.
🔹متأسفانه صداقت، فضیلتی فراموش شده است. دروغ، در کاسبی، در تعارف بین مردم و در بیشتر مناسبتهای اجتماعی زیاد است. همه باید در معاشرت با همدیگر، صادق و یکرو باشند و از دورویی حذر کنند. دورو بودن، یعنی نفاق و نفاق از بالاترینِ گناهان است.
🔹تظاهر، رفتار زشتی است که خواهناخواه انسان را از چشمها میاندازد. چنانکه صداقت و راستی، عامل جلب محبّت و سبب ازدیاد دوستی مردم است.
🔹ریاکار کسی است که در کارهایش بخواهد مردم را گول بزند و تظاهر به خوبی کند.
🔹بعضی افراد راجع به انفاق و اعمال خیری که انجام دادهاند یا برای زیارت مکه و کربلا، یا راجع به نماز شب خود، در بین مردم چه حرفها میزنند و چه تعریفها میکنند! هر تعریفی، یک پتک و یک ضربه به آن اعمال نیکوست.
🔹مشکل است که انسان در کارهایش ریا و تظاهر نداشته باشد، در میان مسئولین و در میان غیرمسئولین، میبینیم که این ریاکاریها و این تعریفهای از خود و این تخریبهای دیگران، چقدر فراوان شده است.
🔹بهدست آوردن صداقت مشکل است، اما لازم است. متأسفانه جامعۀ ما روی دروغ و روی تظاهر و روی تعریفهای بیجا میچرخد. جامعۀ ما روی ریاکاری میگردد و بالاخره صداقت در جامعه کم شده است.
🔹وقتی صداقت، خلوص و راستی در جامعه کم شود و دروغ و ریا و فریب جای آن را بگیرد، جامعه دچار بلا و مصیبت میشود و محکوم به نابودی است. امام سجاد«ع» در روایتی، دروغ را یکی از گناهانى برمیشمرند که موجب نابودی سریع انسان و جامعه خواهد شد.
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/853709
#درس_اخلاق #فضیلت_های_فراموش_شده
🆔 @almazaheri