eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
616 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞شدت محبّت به خداوند، مورد تأکید قرآن 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
#کتاب #صبر_کیمیای_سعادت_انسان 🆔 @almazaheri
◾️شهادت امام جواد«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
26 BAGHAREH-Ayate 11-13.mp3
3.91M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ بیست‌و‌ششم: آیات 11تا13 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
#عکس_نوشته 🆔 @almazaheri
🔺 نماز مستحبی در دهۀ اول ماه ذی الحجه: 🔹خواندن دو ركعت نماز ما بين مغرب و عشا در تمام شب‌هاى اين دهه مستحب است و به این کیفیت که در هر ركعت بعد از سورۀ حمد، یک مرتبه سورۀ توحيد خوانده شود و بعد آیۀ «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» تلاوت گردد. برگرفته از الجنان. 🆔 @almazaheri
امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: نزدیك شدن به خداوند بواسطۀ درخواست از اوست، و نزدیك شدن به مردم بواسطۀ ترك درخواست از آنان است 📚غررالحکم و دررالکلم، صفحۀ 96. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞هدف از خلقت انسان، رسیدن به خداوند 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
#کتاب #حق_الناس 🆔 @almazaheri
🔳جناب كليني«ره» در کتاب كافي از ابي‌بصير نقل مي‌كند كه نزد امام باقر«ع» رفتم و گفتم: شما وارث رسول اكرم«ص» هستيد؟ فرمودند: آري. گفتم: رسول‌الله وارث انبياست و آنچه آنان مي‌دانند او مي‌داند؟ فرمود: آري، چنين است. گفتم: بنابراين شما قدرت داريد كه مرده را زنده كنيد و كور مادرزاد و مرض برص را شفا دهيد، چنانچه قرآن درباره عيسي«ع» فرمود: به اذن پروردگار قدرت داريم. سپس فرمود جلو بيا! چون جلو رفتم دست مبارك خود را به چشم‌هاي من زد و من بينا شدم. سپس به من فرمودند: اي ابي‌بصير! آيا مي‌خواهي بينا باشي؛ ولي در روز قيامت مثل مردم،‌ حساب و كتاب و مشقت‌هاي آخرت را دارا باشي، يا كور باشي ولي در آخرت بدون محاسبه به بهشت روي؟ ابي‌بصير مي‌‌‌‌‌‌‌‌گويد: كوري را انتخاب كردم.[1] [1]. اصول كافی، ج 1، ص 470. 📚برگرفته از کتاب زندگانی چهارده معصوم«سلام‌الله‌علیهم» ◾️شهادت امام باقر«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔@almazaheri
27 BAGHAREH-Ayate 17-18.mp3
3.85M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ بیست‌و‌هفتم: آیات 17و18 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📚 عرضهٔ ویژهٔ دو کتاب از تألیفات حضرت آیت الله العظمی مظاهری تا روز عیـد غدیـــر 🛍️ تخفیف ویژه و ارسال رایگان برای خریدهای بالای ۲۰ جلد 💰 قیمت هر جلد: ۱۰٫۰۰۰ تومان 🟢 پاسخ به پرسش‌های ازدواج و خانواده https://alzahrabook.ir/product/ezdevaj-va-khanevade-aq/ 🟢 پاسخ به پرسش‌های جوانان https://alzahrabook.ir/product/javanan-aq/ 🧿 alzahrabook.ir
#استفتائات #تیمم 🆔 @almazaheri
🔺خلاصۀ درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ فضیلت‌های فراموش شده 🔸فضیلت پنجم؛ حیا- جلسۀ اول بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹بحث جلسات درس اخلاق ما در مورد «فضیلت‌های فراموش شده» است. یکی از آن فضیلت‌ها، «حیا» است. امام صادق«ع» می‌فرمایند: کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد؛ «لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا حَيَاءَ لَه». 🔹فرعون توانسته بود بر مردم تسلّط یابد و علاوه بر سلطنت، ادعای خدایی کند. مردم نیز ادعای او را پذیرفته بودند! اما از قرآن کریم و از روایات فهمیده می‌شود او حیا و غیرت را از مردم گرفته و آنها را به یک عدّه آدم بی‌تفاوت مبدّل ساخته است. 🔹معلوم است که سلطه بر جامعه‌ای که مردهای آن غیرت و زنان آن حیا نداشته باشند، آسان است. 🔹در زمان حاضر نیز دنیای استکباری همین روش را با جنگ نرم، برای تسلّط بر سایر کشورها به‌کار می‌گیرد. 🔹به گواهی تاریخ، کشور «اسپانیا» یا «آندلس» قدیم با همین روش تصرف شد. 🔹یکی از صفات رذیله، خودكم‏بینی است که در اثر شیوع آن در اجتماع، افراد جامعه از توانایی‌ها و استعدادهای خود غفلت می‌ورزند و خود را در راه تعالی و پیشرفت، ناتوان می‌پندارد. وقتی چنین شد، مستكبران و زورگویان، آنان را به استضعاف کشیده، قدرت كمال و ترقی را در آنان سوزانده و در نتیجه و محتاج خود می‌کنند. 🔹وای بر مردمی که غیرت، حیا و عفّت خود را از دست بدهند، قطعاً چنین ملتی پیروز نخواهد شد، مگر اینکه مردان و زنان به‌سوی غیرت و حیا برگردند. 🔹حیا فضیلت ارزنده‌ای است و خوب می‌تواند انسان را کنترل کند. 🔹غیرت نیروی خیلی ارزشمندی برای حفظ و کنترل آدمی است و اگر نیروهای کنترل کننده مثل حیا، عفت و غیرت در میان زن و مرد در جامعه نباشد، آنگاه شیاطین انسی و جنّی آنها را فریب می‌دهند و منحرف می‌سازند. 🔹خیال نکنید که حیا و عفّت زنان مسألۀ ساده‌ای است، به دنیا و آنچه در دنیاست ارزش دارد. اگر عفت را مجسم کنند، اگر حیا را مجسّم کنند، یک خانم می‌شود و اگر خانم حیا و عفّت خود را از دست بدهد، هیچ ارزشی برای او نمی‌ماند. 🔹فضیلت حيا اقسامی دارد. این فضیلت به یک اعتبار به سه قسم فردی، خانوادگی و اجتماعی منقسم می‌گردد. 🔹مهم‌ترین نوع از حیای فردی، حيا در مقابل خداوند متعال است. 🔹 انسان باید در مقابل خدا حیا داشته باشد و متأسفانه برخی راجع به خداوند هم بی‌حیا هستند. 🔹گناه کردن در مقابل خداوند، بی‌حیایی است. در مقابل خدا به دیگری توهین کردن، بی حیایی است و بالاخره ادب حضور در مقابل خدا یعنی گناه نکردن، چه در خلوت و چه در جلوت. در خلوت، خدا حاضر و ناظر است و در جلوت هم خدا حاضر و ناظر است و ادب حضور باید حتماً مراعات شود. 🔹نوع دیگری از حيای فردی، حیا در پیشگاه پيامبر اكرم«ص» و ائمّۀ هدی«ع» است. 🔹طبق دسته‌ای از روايات، اعمال خوب و بد بندگان هر روز بر اهل‌بیت«ع» عرضه می‌شود. 🔹انواع دیگر حیای فردی، حیا در مقابل پدرومادر، اعضای خانواده و سایر افراد اجتماع است که به‌عنوان «حیای خانوادگی» و «حیای اجتماعی» در جلسۀ بعدی شرح داده می‌شود. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/u74009 🆔 @almazaheri
#عکس_نوشته 🆔 @almazaheri
🔺 اعمال استحبابی عید سعید قربان: 1. غسل کردن 2. نماز عید قربان 3. خواندن دعاهایى که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است 4. خواندن دعاى ندبه 5. قربانى کردن در این روز براى همه مستحبّ مؤکّد است 6. تکبیرات مشهور برگرفته از الجنان. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞رسیدن به بهشت آسان است 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
#کتاب #مشق_اخلاق دفتر دوم 🆔 @almazaheri
28 BAGHAREH-Ayeh 19.mp3
3.91M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ بیست‌و‌هشتم: آیه 19 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خلقت نوری اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» 💠ولادت امام هادی«سلام‌الله‌علیه» مبارک باد #فیلم 🆔 @almazaheri
#استفتائات #ربا 🆔 @almazaheri
امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: فرزند عزیزم چنان از خدا بترس كه گوئى اگر با حسنات تمامى مردم روزگاران به درگاه او حاضر شوى آن را از تو نخواهد پذیرفت وچنان به او امیدوار باش كه اگر گناهان تمامى مردم دنیا را به‌ همراه داشته باشى تو را خواهد بخشید 📚بحارالأنوار، جلد 67، صفحۀ 394. #روایات 🆔 @almazaheri
📝پيام مرجع عاليقدرحضرت ‌آيت‌الله العظمى مظاهري«مدظلّه‌العالی» به کنگره ملّی مکتب اخلاقی اصفهان بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحيمِ قال‌الله تَبارَک و تَعالی: «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا، وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا». برگزاری همایش مکتب اخلاقی اصفهان – که در آستانۀ عید سعید غدیر و به منظور بررسی و معرّفی خاستگاه‌های نظری و عملی و بنیادهای فکری و نوآوری‌های معنوی مدرسۀ اخلاقی اصفهان برپا گردیده– اقدامی شایسته و اهتماهی درخور تحسین و تقدیر است. اصفهان، بی‌شک، همواره یکی از تأثیرگذارترین مراکز برجسته در فرهنگ و دانش و ادب ایران و اسلام بوده و از این‌رو منشأ خدمات و تحوّلات بزرگ تاریخی نیز گشته است. این کانون علمی و معنوی در درون خود، مکتب اخلاقی ممتازی را نیز دارا بوده است، که سازندگان و پردازندگان این مکتب، شخصیت‌های مبرّز و متخلّق و معلّمان بزرگ اخلاق و تربیت بوده‌اند و آثار علمی و نظری آنان در ساحت دانش اخلاق، از یک سو، و سیرۀ عملی آنان در تهذیب نفس و سلوک معنوی، از سوی دیگر، در طی بیش از یک هزار سال، چنین مکتب ممتازی را سامان داده است. چهره‌های درخشانی از ابوعلی مسکویه و ابوعلی سینا و راغب اصفهانی گرفته تا ابن‌ترکه اصفهانی و سپس بزرگانی چون شیخ‌بهایی و علّامه مجلسیِ پدر و فرزند عالیقدر وی و فیض کاشانی و پس از آنان شخصیت‌های جلیلی همچون آقامحمد بیدآبادی و ملّامهدی نراقی و فرزند برومند او و تا دوران معاصر، معلّمان متخلّقی همانند حاج میرزاعلی‌آقا شیرازی و حاج‌آقا رحیم ارباب و دیگران«قدس‌الله اسرارهم و رضوان‌الله‌علیهم اجمعین»، همگی دانشمندان برجسته و وجوه علمی بزرگی بوده‌اند که مدرسۀ اخلاقی اصفهان را با گرایش‌های مختلف عقلی و نقلی و با سرانگشتان دانش و سیرۀ خود، ساخته و پرداخته‌اند و از این جهت، حقّ آنان بر تاریخ فرهنگ و تمدّن این سامان و نیز موقعیّت معنوی و ایمانی اصفهان، حقّی بزرگ و ماندگار است. اکنون با تکریم نام و یاد آن دانشی مردانِ پاک سیرت و تعظیم در برابر خدمات والای علمی و عملی آنان که کارنامۀ دین و دانش در این سرزمین را درخشان و فروزان ساخته است، و نیز با تقدیر از برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران این همایش که اینک، شمیم معطّر یاد و نام آنان را پراکنده‌اند، در این مجال کوتاه چهار نکته را به حضور شما شرکت‌کنندگان گرامی معروض می‌دارم: نکتۀ اول: در میان همۀ تعلیمات و معارف درخشانی که پیامبران الهی و اولیاء معصومین«صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین» برای انسان، به ارمغان آورده‌اند، هیچ گوهری به درخشش و دل‌ربایی معرفتِ «اخلاق» نیست و از این‌رو، به شهادت تاریخ، اولین و مهم‌ترین رویکرد آن معلّمان بشریّت، «تزکیۀ نفوس و تهذیب دل‌ها» بوده است، چنانکه قرآن کریم نیز مکرّراً بر این نکته، با بیان‌های مختلف، تصریح می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ». نبیّ‌اکرم و رسول خاتم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» که سرآمد و اشرف همه پیامبران الهی است و خداوند تعالی، آن وجود گرامی را به برخورداری از «خُلق عظیم» می‌ستاید: «وَ إِنَّك‌َ لَعَلي‌ خُلُق‌ٍ عَظِيم‌ٍ»، نیز هدف از برانگیخته شدن خود به مقام والای رسالت را، تتمیم و تکمیل مکارم، شرافت‌ها و اصول اخلاقی، برشمرده است: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ». بنابراین، پیام اساسی بعثت و رسالت ذاتی رسولان حقّ، «تحوّل روحی انسان» یعنی تطهیر وی از همۀ بدی‌ها و رذیلت‌ها و آراستن وی به همه خوبی‌ها و فضیلت‌هاست و اگر ادّعا کنیم که تمام ره‌آوردهای بعثت در خدمت این ره‌آورد بنیانی و تعلیم این معرفتِ زیربنایی است، سخن به گزافه نگفته‌ایم. از این‌رو باید همۀ جهت‌گیری‌ها در عرصه‌های علمی و در همۀ مجامع و معاهد علمی، «ساختن انسان متخلّق» و «تربیت عالم مهذّب» باشد. نکتۀ دوم: «اخلاق»، معرفتِ معطوف به عمل است. رمز توفیق انبیاء و اولیاء الهی«علیهم‌السّلام» نیز در درجۀ اول، عامل بودن خود آنان به حق و عدل بوده است. «سخنان صائب» آنان اگر با «عمل صالح» همراه و همدوش نمی‌شد، بی‌شک، اثر معکوس در مخاطبان می‌نهاد و هیچ جذبه و شوری در دل‌های مستمعان ایجاد نمی‌نمود.