اطلاعیۀ میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۰
بسمه تعالی
با آرزوی قبولی عبادتهای مؤمنین در ماه مبارک رمضان، نظر حضرت آیتالله العظمی مظاهری در خصوص «زکات فطره» و «کفّاره» به شرح ذیل اعلام میگردد:
1) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقير نيستند، برای خودشان و اشخاص تحت تكفّل، بهازای هر نفر، تقريباً سه كيلوگرم گندم يا جو يا خرما يا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول يكى از اينها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.
این مبلغ در اغلب مناطق کشور برای گندم حدود بیست هزار تومان و برای برنج حدود هفتادوپنج هزار تومان برآورد شده است.
2) زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر كارگران، كارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذاى روزانه به آنها داده میشود، بر عهدۀ خودشان میباشد.
3) كسى كه نماز عيد فطر مىخواند، مستحب است زكات فطره را پيش از نماز عيد بدهد و اگر نماز عيد نمىخواند، مىتواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخير اندازد.
4) کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، بهازای هر روزه، شصت برابر آن میباشد.
5) خرید سایر نیازمندیهای متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گناه توهین، مثل جنگ با خداست
🔹روز بیست و هشتم ماه رمضان
#فیلم #رمضان_المبارک
🆔 @almazaheri
📝پيام آيتالله العظمى مظاهرى در پى حادثۀ تروريستى در كابل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»
🔸حادثۀ خونين و اسفناكى كه به دست سفّاكان افراطى و جنايتكار در افغانستان مظلوم، به وقوع پيوست و خون دهها دانشآموز دختر مدرسۀ سيدالشهداء كابل و ساير بىگناهان را در روز ماه مبارك رمضان بر زمين ريخت، فاجعۀ بزرگى است كه قلب هر انسان آزادهاى را مملوّ از اندوه و تأسف مىسازد.
🔸اين جنايت كمنظير، در سلسلۀ اقدامات ضدّ بشرى و وحشيانهاى است كه سالهاست از روى تعصّبات جاهلانه و به نام دين، هم امنيت و آرامش ملّت مظلوم افغانستان و خصوصاً شيعيان اين كشور را سلب كرده است و هم چهرۀ تابناك رحمانى دين و آيين را در انظار جهانيان، مشوّه ساخته است و از اين جهت جرمى بزرگ و نابخشودنى است.
🔸اكنون همۀ مسلمانان و جامعۀ جهانى بايد در قبال اين جنايات بىرحمانه و ددمنشانه، ساكت ننشينند، چنانكه حاكمان و رهبران طوايف ملّى و مذهبى افغانستان نيز بايد با تحكيم پايههاى اتحاد و برادرى، براى پايان يافتن اين مصائب غمانگيز و حمايت از مردم بىپناه و مظلوم افغان، چارهانديشى كنند.
🔸ضمن اظهار همدردى و عرض تسليت به ملّت ستمديده افغانستان خصوصاً خانوادههاى داغديده و آرزوى تسلّا و آرامش براى آنان، از خداوند تعالى عافيت و شفاى مجروحان و نجات مردم شريف افغانستان و عزّت و سرافرازى آن ملّت مظلوم را مسألت مىكنم.
حسين المظاهرى
٢٨ / رمضان المبارك/١٤٤٢
٢١/ ارديبهشت/١٤٠٠
#پیام
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فضیلت کظم غیظ
🔹روز بیست و نهم ماه رمضان
#فیلم #رمضان_المبارک
🆔 @almazaheri
19 BAGHAREH-Ayate 6-7.mp3
2.84M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ نوزدهم: آیات 6و7 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
🔺خلاصۀ درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ فضیلتهای فراموش شده
🔸فضیلت چهارم؛ امانتداری- جلسۀ اول
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹بحث این جلسۀ اخلاق راجع به امر مهم «ادایامانت» است. فضیلت ارزندهای که متأسفانه در جامعۀ ما فراموش شده و بیشتر افراد، از مردم گرفته تا مسئولان نسبت به آن بیتفاوتند.
🔹امیرالمؤمنین«ع» در زمان حکومت، روزی خبردار شدند یک گردنبند از خزانۀ بیتالمال نزد یکی از دخترانشان است. ناراحت شدند و مسئول بیتالمال را احضار کرده، به وی فرمودند: آن گردنبند چه شد؟ او گفت: دختر شما برای روز عید، گردنبند را عاریۀ مضمونه گرفته تا پس از استفاده، برگرداند و اگر خسارتی به آن وارد شد یا مفقود گردید، جبران کند. امیرالمؤمنین«ع» گردنبند را از دخترشان گرفتند و فرمودند: چرا چنین کردى؟! آیا همۀ زنان چنین امکانی را دارند؟ تو نباید از بیتالمال استفاده کنى، ولو عاریۀ مضمونه باشد.
🔹قرآن کریم در ابتدای سورۀ مؤمنون، به ذکر برخی از صفات و ویژگیهای مؤمنان اشاره فرموده است. در ادامۀ بیان خصوصیّات افراد با ایمان، از امانتداری بهعنوان یکی از صفات مؤمنان یاد کرده، میفرماید: «وَ الَّذينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُون»؛ یعنی مؤمن آنست که به امانتش خوب عمل میکند، مراعات امانت را مینماید و امانتدار است؛ اگر هم تعهدی با کسی کرده، به عهدش عمل میکند.
🔹امانتها و عهدها اقسام گوناگونی دارند؛
🔸اوّلین و ابتداییترین نوع امانت، اموال مردم است. مال مردم گاهی به صورت امانت است که باید سر موعد مقرّر و در زمان طلب صاحب مال، صحیح و سالم بازگردانده شود. گاهی هم در بازار و معاملات مطرح میشود، مانند آنکه اگر نسیه گرفت، باید فوراً سر وقت نسیه را رد كند یا لاأقل از آن طلبکار عذرخواهى نماید و با اجازۀ او، تأخیر بیندازد.
🔹برخی افراد بهعنوان مضاربه از افراد مختلفی پول میگیرند تا با آن مضاربه کنند و وقتی مال فراوانی جمع شد، ناگهان ناپدید میشوند. اینها کار مسلمان نیست، حقّهبازى است. همچنین مسألۀ معاملات هرمی که علاوه بر اینکه اكل مال به باطل و حرام و رباخواری است، نوعی خیانت در مال مردم به شمار میرود.
🔹پیامبر اکرم«ص» به امیرالمؤمنین«ع» میفرمایند: اى على! مسلمانها پس از من با تمسّک به حیلههای شرعی، حرام خدا را حلال میشمارند؛ شراب را به نام نبیذ، رشوه را با عنوان هدیه و ربا را به اسم معامله میخورند.
🔸قسم دوم امانت، راجع به نحوۀ کارکرد افراد در محلّ کار و در ادارهها است. هرکس باید در کار خود کمکاری، بیکاری یا بدکاری نداشته باشد. در ادارهها باید تراکم پرونده نداشته باشیم. جمع شدن پروندهها و تأخیر در رسیدگی، حقّالنّاس است و نوعی فریب و خیانت در امانت است.
🔸قسمت سوم، راجع به بیتالمال است. بیتالمال بهعنوان امانت در اختیار متصدّیان امور است و باید امانتداری کنند.
🔹بیتالمال برای اینست که مردم در رفاه باشند. همه، بهخصوص مسئولان باید مواظب بیتالمال باشند و امیرالمؤمنین«ع» را سرمشق خود قرار دهند.
🔹إنشاءالله جلسۀ آینده باز در مورد ادای امانت صحبت میکنم. امیدوارم خدا لطف کند و خدا توفیق به همۀ ما بدهد تا بتوانیم ادای امانت کنیم و خیانت در امانت اصلاً و ابداً نداشته باشیم.
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/j23687
#درس_اخلاق #فضیلت_های_فراموش_شده
🆔 @almazaheri
📝پيام آیتالله العظمی مظاهری«مدّظلّهالعالی» به دوازدهمین دورۀ جشنوارۀ کشوری علّامۀ حلّی«قدّسسرّهالشّریف» - حوزههای علمیّه
بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
«ن وَ اَلْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ»
🔹خداوند سبحان را سپاسگزاریم که دوازدهمین دورۀ جشنوارۀ پژوهشهای طلّاب جوان و نوقلم در حوزههای علمیّه – که به نام مبارک یکی از بزرگترین مفاخر علمی و معنوی تشیّع یعنی جناب علّامۀ حلّی «قدسسرّهالشّریف» مزیّن است – با استمرار تلاشهای تحقیقاتی آیندهسازان حوزههای علمیّه برگزار میگردد.
🔹نخست باید از طلّاب عزیز صاحب قلم که با مساعی علمی خود مایۀ امید حوزهها هستند و سپس از مسئولان برگزاری این جشنواره و نیز همۀ میهمانان که حرمت قلم و اصحاب قلم را پاس داشتهاند تشکّر و قدردانی نمایم.
🔹در این مجال کوتاه، توجّه به سه نکته را ضروری میدانم:
نکتۀ اول: بیشکّ حیات و رشد حوزههای علمیّه در گرو بالندگی و پویایی تحقیقات و پژوهشهای علمی است و این مهمّ جز با مجاهدت بیوقفۀ علمی و تحکیم پایهها و مایههای دانش امکانپذیر نخواهد شد. طلّاب جوان و نوقلمان عزیز حوزوی باید به این نکتۀ کلیدی و اساسی، توجّه جدّی و التزام عملی کامل داشته باشند که تلاش پیوسته برای تعمیق بنیانهای علمی و ارتقاء سطح دانش و بهروز نمودن آگاهیها و داناییهای نظری تنها راه استمرار حیات حوزههای علمیّه و هر معهد علمی دیگر است و اگر چنین مجاهدت بیوقفه و تعطیل ناپذیری، کمفروغ یا خدای نکرده بیفروغ شود، بدیهی است که پژوهش و تحقیق، امری بیمعناست و پدید آوردن آثار متین و کاربردی و استوار به هیچوجه ممکن نخواهد بود. از این رو نسل جوان و تکاملخواهِ حوزههای علمیّه باید تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد و همۀ اوقات و فرصتهای خود را مغتنم شمارد و بنیههای علمی و دانشی خود را هر چه بیشتر و بهتر تقویت نموده و مستحکم سازد.
نقش اساتید و مدرّسان گرامی و نیز سهم مسئولان آموزشی حوزههای علمیّه در این جهت، نقشی ممتاز و سهمی برجسته است. اساتید بزرگوار باید تمام جدّ و جهد خود را مصروف ارتقاء ابعاد علمی طلّاب جوان و نشان دادن راه و چاه این مسیر به آنان نمایند و متصدّیان آموزشی حوزهها نیز باید مقدّمات و برنامههای لازم در این خصوص را مرتّباً نوسازی و تحکیم بخشند.
نکتۀ دوّم: در امر پژوهش وتحقیق و پدید آوردن آثار قلمی پنج مؤلّفۀ مهم همواره باید مدّ نظر و التزام اصحاب قلم و محقّقان باشد تا اثر آنان به نحو شایسته اثرگذار گردد:
1) دانستن روشهای تحقیق و شیوههای پدیدآوردن یک اثر علمی.
2) رعایت اولویتهای پژوهش با توجّه به نیازهای پیش رو و پرهیز از پرداختن به موضوعات کمفایده و خالی از ثمرۀ کاربردی.
3) پرهیز از سطحینگری و قشریگری و تحجّر و جمود و نیز پرهیز از التقاط و شتابزدگی و تحریف و انحراف از اصول، که دو سویۀ تفریط و افراط تحقیق و پژوهش علمی است.
4) مستدلّ ساختن همۀ مدعیّات و اجتناب از بیان سخنان بیمبنا و ادعاهای بیدلیل.
5) توجّه و تکیه به سوابق هر موضوع و سیر تطوّر آراء و نظریّات مربوط به آن موضوع.
نکتۀ سوم: مسئولان گرامی و مدیران حوزههای علمیّه، باید بیش از پیش به امور پژوهشی و تقویت این بخش، همّت گمارند و بدانند – که البته میدانند – که هر چند فعالیّتها و امور تبلیغی و ترویجی، یکی از ارکان رسالتهای حوزه و حوزیان است ولی مسلّم است که بالندگی این فعالیّتها و توفیق طلّاب و روحانیون فعّال در عرصه تبلیغ و ترویج، مرهون مجاهدت محقّقان و پژوهشگرانی است که مایهها و سرمایههای مبلّغان را فراهم میآورند و آنان را به ابزارهای لازم تجهیز مینمایند، چنانکه فعالیّتها و امور آموزشی و تعلیمی نیز، ثمرۀ برجسته و اساسی آن در امر پژوهش و تحقیق، ظاهر میشود و از این جهت مسیر تولید علم و تعمیق و توسعۀ دانش، از تحقیق و پژوهش عبور میکند. لذا توجّه هرچه بیشتر به رکن پژوهش، بیشک موجب اعتلاء و ارتقاء رکن آموزش و رکن تبلیغ نیز خواهد بود.
🔸از خداوند تعالی توفیق و تأیید همۀ شما عزیزان را مسألت میکنم و دعای مستجاب حضرت بقیةاللهالأعظم«ارواحنافداه» را برایتان خواستارم و امیدوارم نوقلمان امروز حوزههای علمیّه، سرمایههای بزرگ و درخشان فردای حوزهها و جامعۀ اسلامی باشند. انشاءالله تعالی. والسّلامعلیکم و رحمةالله و برکاته.
حسین المظاهری
۴ / شوالالمکرّم / ۱۴۴۲
۲۶ / اردیبهشت / ۱۴۰۰
#پیام
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞معانی ولایت
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
20 BAGHAREH-Ayate 6-7.mp3
3.67M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ بیستم: آیات 6و7 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞مسلمان شدن عدی بن حاتم طائی، بواسطۀ اخلاق حسنۀ پیامبر اکرم«ص»
📱 instagram.com/almazaheri
🌐 aparat.com/alzahra_isbn
#صوت
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞ارزش رشادت امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» در جنگ خندق
#صوت
🆔 @almazaheri
21 BAGHAREH-Ayate 1-7.mp3
3.07M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ بیستویکم: آیات 1تا7 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» فرمودند:
قلب خویش را با تفكّر زنده دار، و شبهنگام براى عبادت از بستر برخیز، و از خداى خویش پروا داشته باش
📚الکافی، جلد 2، صفحۀ 54.
#روایات
🆔 @almazaheri