eitaa logo
دروس آیت الله العظمی مظاهری
1.5هزار دنبال‌کننده
25 عکس
112 ویدیو
153 فایل
کانال اختصاصی دروس مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri_dorous کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir ارسال سوالات درس: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📱نسخۀ الکترونیک دورۀ عوائد القوائد الفقهیّه 📘مقدمه 🌐 B2n.ir/f48039 📘جلد اول 🌐 B2n.ir/q60345 📘جلد دوم 🌐 B2n.ir/z56677 📘جلد سوم 🌐 B2n.ir/w97542 🆔 @alzahrabook_ir 🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📱نسخۀ الکترونیک دورۀ الثقات الأخیار من رواة الأخیار 📘جلد اول 🌐 B2n.ir/p29532 📘جلد دوم 🌐 B2n.ir/g15152 🆔 @alzahrabook_ir 🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📱نسخۀ الکترونیک دورۀ عوائد الاصول الصغیر 📘جلد اول 🌐 B2n.ir/n98109 📘جلد دوم 🌐 B2n.ir/z32735 🆔 @alzahrabook_ir 🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📱نسخۀ الکترونیک دورۀ فقه الولایة و الحکومة الإسلامیة 📘جلد اول 🌐 B2n.ir/g79669 📘جلد دوم 🌐 B2n.ir/s95704 📘جلد سوم 🌐 B2n.ir/s90573 🆔 @alzahrabook_ir 🆔 @almazaheri
🔹کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌ العظمی مظاهری 🔰جهت مشاهدۀ کانال به آدرس زیر مراجعه فرمایید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85 🔸مؤسّسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزّهرا(س) ناشر آثار آیت‌الله العظمی مظاهری 🔰جهت مشاهدۀ کانال به آدرس زیر مراجعه فرمایید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/837222426Ccca34dafb6
📚 عرضۀ آثار آیت‌الله العظمی مظاهری در نمایشگاه مجازی کتاب 📫ارسال رایگان به سراسر کشور 💳10 درصد تخفیف 🔹کانال رسمی دفتر 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85 🌐 صفحۀ انتشارات در نمایشگاه مجازی کتاب b2n.ir/x73485 🗓 ۱۹ لغایت ۲۹ ارديبهشت، به صورت ۲۴ ساعته
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹در احاديث قدسى آمده است كه خداوند متعال خیلی رسا مى‏‌فرمايد: «عَبدي‏ خَلَقَتُ الاشیاء لِأجَلِک»؛ اى بنده‏ام، من همۀ اشياء را به‌خاطر تو خلق كردم؛ همۀ دنیا و تمام ماسوی الله را برای تو آفریدم. 🔹صد و بیست و چهار هزار پیامبر با سلاح معجزه آمده‌اند. به چه علت؟ برای اینكه مردم در عمق جانشان، در عمق ذاتشان عدالت حكم‌فرما شود. 🔹برای این آمده‌اند تا تبعیض در جامعه نباشد، فقر در جامعه نباشد. 🔹اگر فقر در جامعه هست، به‌خاطر تبعیض‌ است، به‌خاطر ظلم‌ است، وگرنه معنا ندارد فقر در اجتماع باشد. 🔹اگر بیكاری، تورّم و گرانی در جامعه هست، همه و همه به‌خاطر تبعیض است، به‌خاطر این است که بعضی حق دیگران را می‌خورند. 🔹اگر اقتصاد مورد نظر اسلام پیاده شود، فقر در جامعه نیست. 🔹اگر بیكاری هست، اگر تبعیض هست، اگر گرانی هست، همه در اثر عمل نکردن به اقتصاد مورد نظر اسلام است. 🔹همۀ پیامبرها برای این آمده‌اند که هرکس به حدّ خود و حقّ خود قانع باشد، برای اینكه انسانیّت در هر روستا و شهر و کشوری و در هر خانواده‌ای، صددرصد پیاده شود. 🔹پیامبران مبعوث شده‌اند تا انسان با پیروی از تعالیم آنان به‌طور خودكار متجاوز نباشد، به‌طور خودكار دروغ‌گو، متقلّب، دغل و حقه‌باز نباشد، غیبت نكند، تهمت نزد و آبروی کسی را نریزد. 🔹آنکه اموال عمومی را حیف و میل می‌كند، در دین‌داری ضعیف است، وگرنه اگر دین داشت، اگر در عمق جانش روح خداترسی حكم‌فرما بود، گرفتار دزدی و حیف و میل و اختلاس و رشوه و گناهان دیگر نمی‌شد. 🔹اگر دین در اداره‌ها حاکم باشد، رسیدگی به پرونده‌ها به روزهای بعد موکول نمی‌شود و هرکس، از رئیس تا کارمند، وظیفۀ خود را برای رفع حوائج مردم به‌خوبی ایفا می‌کند. 🔹ملتی که دین داشته باشد، اهل دزدی و رشوه و ربا نیست، برای آن ملّت، گرانی، تبعیض، چندنرخی، تقلّب و غش در معامله پدید نمی‌آید. وقتی تعالیم دینی در بین افراد جامعه رواج داشته باشد، از دروغ، غیبت، تهمت، تجاوز و ظلم اجتناب می‌ورزند. 🔹سعادت افراد و ملّت‌ها، با توجه کردن آنها به تعالیم وحیانی میسّر می‌گردد. همه باید برای برخورداری از خوشبختی در دنیا و رسیدن به رستگاری در آخرت، از غفلت دوری گزینند و به توجه و تذکر دائمی روی ‌آورند. 🌐 متن کامل درس اخلاق 🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ دهم: هدف از خلقت انسان(4) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹بحث جلسات اخلاق پیرامون این بود که انسان برای چه خلق شده است؟ بحث به اینجا رسید که عالم تشریع و عالم تکوین، همه و همه، برای انسان خلق شده است. 🔹اگر عالم ملک و ملکوت و جبروت است، همه برای خاطر انسان است و اگر هم عالم تشریع داریم و صد و بیست و چهار هزار پیامبر نازل شده، برای انسان است. 🔹صد و بیست و چهار هزار پیامبر، علاوه بر اینکه برای تبلیغ و هدایت فرستاده شده‌اند، به آنها سفارش شده که تبلیغ و هدایتشان با تلطف و مهربانی باشد. 🔹وقتی که حضرت موسیمبعوث به رسالت شد، خداوند به او خطاب فرمود: تو و برادرت، به‌سوی فرعون، آن قلدر زمان بروید و موعظه‌اش کنید؛ خدا دوست دارد متنبّه ‌شود، خدا دوست دارد دست از کارهای زشتش بردارد. بعد سفارش می‌کند با فرعون، با تلطف و مهربانی برخورد کنند. 🔹صبوری پیامبران و آزار و اذیتی که دیدند، در احدی از بندگان خدا سابقه نداشته و ندارد. 🔹پیامبر خاتم«ص» می‌فرمایند: هیچ پیغمبری به اندازۀ من اذیت نشد. 🔹در میان جنگ احد، پس از آنکه دسته‌ای از یاران پیامبر گرامی«ص» شهید و گروهی نیز مجروح شده بودند، برخی از اصحاب از ایشان خواستند که مشرکان را نفرین کنند. پیامبر رحمت«ص» در حالی که سختترینِ اوضاع را سپری می‌کردند، در پاسخ به این درخواست فرمودند: من برای لعن و نفرین مبعوث نشده‌ام، بلکه مبعوث شده‌ام تا بشریّت را به‌سوی «حق» دعوت کنم، وسیله «هدایت» آنان و مایۀ «رحمت» مخلوقات خداوند باشم. 🔹سپس از سر خیرخواهی و مهربانی، بهجای نفرین، دشمنان سرسخت خود را دعا کردند و به درگاه احدیّت عرضه داشتند: خدایا! این افراد نمی‌فهمند چه می‌کنند، اگر می‌خواهی دل من خوش شود توفیق هدایت به آنان عطا فرما. 🔹عالم وجود برای انسان خلق شده است. پس خلقت انسان برای چیست؟ قرآن کریم می‌فرماید: انسان برای خداوند آفریده شده است. به حضرت موسی«ع» خطاب شد: تو را برای خودم خلق کردم. 🔹اگر چیزی برای امتیاز انسان نداشتیم جز همین آیۀ کوچک، اما رسا، بس بود که بگوییم انسان خیلی بافضیلت است. 🔹قرآن کریم خطاب به آدمیان می‌فرماید: منتهای سیر تو خداست، خلق شده‌ای برای اینکه به خدا برسی. در آیۀ دیگر می‌خوانیم: برگشت تو از این دنیا، خداوند است. 🔹آیه‌ای پرمحتوا در قرآن است که هم راه را نشان می‌دهد و هم انتهای حرکت را نشان می‌دهد. می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ»؛ ای انسان تو در حرکتی، در راهی، امّا یک راه پر رنج؛ یعنی در این دنیا آمده‌ای، دنیایی که پر از مشکل و سراسر رنج است. 🔹اگر در راه بیفتی و حرکت کنی، در سیر خود خلیفۀ خدا می‌شوی، در این مسیر به جایگاهی می‌رسی که هیچ چیزی، هیچ كسی در دل تو نیست، جز خدا؛ به عبارت دیگر خدا را می‌یابی، در همین دنیا خدا را می‌یابی. 🔹قرآن کریم در آیه‌ای می‌فرماید: در روز قیامت دسته‌ای از بندگان قبل از رفتن به بهشت، خیلی شاد، خیلی باطراوت و با نشاط هستند. کارشان چیست؟ آنها در صف محشر به خداوند می‌نگرند. 🔹با چشم سر نه، اما با آن چشمی كه خدا برای انسان خلق كرده، یعنی با دل، یعنی با فطرت، یعنی انسان با عمق جان خدا را می‌بیند. 🔹در سورۀ فجر یک آیه هست كه می‌گویند شأن نزولش امام حسین«ع» است. می‌فرماید: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي، وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏». ای كسی كه به مقام نفس مطمئنّه رسیده‌ای! پرده‌ها را پاره كرده و امتحان‌ها را پشت سر گذاشته‌ای، این راه پررنج را رفته‌ای و تكالیفی كه بر عهدۀ تو بود را ادا كرده‌ای. ای بنده‌ای که «نفس مطمئنه» هستی! 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/u86863 🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ یازدهم: هدف از خلقت انسان(5) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹خداوند به انسان خطاب کرده است: یک قدم بیا، من ده قدم می‌آیم. یک قدم بیا، هزارها قدم می‌آیم. تو مرا دوست داشته باش، من عاشق تو می‌شوم، من عاشق تو هستم. 🔹در سورۀ فجر می‌خوانیم: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي، وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏»؛ ای بنده‌ای که «نفس مطمئنه» هستی! ‌بیا بیا، به سوی خودم بیا. 🔹انسان می‌تواند به آنجا برسد كه از خدا راضی باشد و خدا هم از او راضی باشد: «راضِيَةً مَرْضِيَّةً». آن وقت به مقامی می‌رسد که قرآن فرموده است: «فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي». معنای این جمله چیست؟ یک معنایش اینست که در قیامت نزد چهارده معصوم«ع» است، وقتی هم به بهشت می‌رود، در خدمت ایشان است. 🔹معنای دیگرش هم اینست که در همین دنیا در حضور پیغمبر اکرم«ص» و اهل بیت ایشان است، در حضور امیرالمومنین«ع» و در حضور امام عصر«ارواحنافداه» است. 🔹باید توجه شود که ما در سلام نماز در حضور اهل‌بیت«ع» هستیم. سلام نماز، خطاب است و برای خطاب حضور لازم است و باید مواجهه باشد. 🔹ما خلق شده‌ایم برای اینکه خطاب کنیم: «السّلام علیكَ ایّها النّبیّ» و پیغمبر«ص» را ببینیم و پاسخ سلامشان را بشنویم. 🔹رسیدن به این مقامات، الزاماً سواد و تحصیلات نمی‌خواهد، دل می‌خواهد، رابطه با خدا می‌خواهد. چه بسیار از باسوادها که در این‌گونه مسائل راه به جایی نمی‌برند. 🔹باید توجه شود که در تحصیل مقامات معنوی، همه در یک صف قرار نمی‌گیرند، برخی تندتر و گروهی کندتر حرکت می‌کنند، تا اینکه همه برسند به آنجا که از خدا باشند، یعنی همۀ ما از خدا بشویم و صددرصد عبد خدا باشیم. خداوند هم خدای ما بشود و این افتخار بزرگی است. 🔹یافتن این حقایق خیلی لذّت دارد. لذّت حقیقی و لذّت انسانی، این لذّت است، نه لذّت خوردن و خوابیدن. 🔹انسان سه نوع لذت دارد؛ یک نوع لذت، لذت حیوانی است که بین انسان و حیوانات مشترک است، یعنی می‌خورد، می‌آشامد و استراحت می‌کند. حیوان‌ها هم چنین لذّاتی دارند و خیلی راحت‌تر از انسان، از لذّات مادّی بهره می‌برند. نوع دوّم لذّت انسان، لذّت تخیّلی و عاطفی است؛ مثل اینکه از ریاست‌ لذّت می‌برد یا محبّت به اولاد برایش دوست‌داشتنی است. این لذّت هم بین انسان و حیوان‌ مشترک است. امتیاز انسان امّا، در برخورداری از نوع سوّم لذّت است که لذّت معنوی نام دارد. مثال این نوع لذّت، لذّت عبادت یا لذّت گره‌گشایی و خدمت به خلق خداست. 🔹این قبیل لذّت‌ها، مادّی نیست، معنوی است و نمی‌شود بفهمیم چقدر شیرین است، یعنی قابل وصف نیست و تنها کسی که از آن برخوردار شده، مزۀ آن را درک می‌کند. 🔹ما خلق شده‌ایم که این لذّت‌ها را بچشیم، وگرنه اگر خلقت ما برای خورد و خوراک و پوشاک و نظایر آن باشد، هفتاد هشتاد سال زندگی در دنیا چه فایده‌ای دارد؟ 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/q45357 🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹بحث این جلسه دربارۀ آیۀ «امانت» در قرآن کریم است. در قرآن کریم آیه‌ای به نام آیۀ «امانت» داریم. پروردگار عالم در آن آیه می‌فرماید: من امانتم را در انسان ودیعه گذاشتم، آن امانتی كه هیچ كس و هیچ چیز لیاقت پذیرش آن را نداشت. 🔹امانت را به انسان عرضه کردم و او خیلی ظالم به خودش است، علاوه بر اینكه خودش را نشناخت و جاهل به خودش است، ظالم به خود هم هست. 🔹می‌فرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً» 🔹در این مبحث، قبل از هر موضوع دیگری، لازم است بدانیم مقصود قرآن کریم از «امانت» چیست؟ در این باره دانشمندان علوم اسلامی و به‌خصوص مفسّرین نظراتی دارند. 🔹معنا و مصداق دیگری نیز برای واژۀ امانت قابل بیان است و آن این است كه مراد از امانت، «دل انسان» است. 🔹در روایات می‌خوانیم: «أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ‏ عَرْشُ‏ الرَّحْمَنِ‏»؛ قلب مؤمن جایگاه خداوند سبحان است. 🔹دل انسان مال خداست. در حدیث قدسی آمده است: «لَمْ يَسَعْنِي سَمَائِي وَ لَا أَرْضِي وَ وَسِعَنِي قَلْبُ‏ عَبْدِي‏ الْمُؤْمِنِ‏»؛ یعنی ای بشر! مرا بشناس، من جاندارم، من مجردم، نمی‌شود برای من جا و مکان قرار بدهی، من همه جا هستم؛ اما اگر می‌خواهید برای من خانه درست كنید، قلب مؤمن خانۀ من است. 🔹اگر به راستی مؤمن، مؤمن شد، قلبش به اندازه‌ای وسعت دارد كه خدا می‌تواند توجهش روی آن قلب باشد و قلب او خانۀ خدا گردد. 🔹پس آیۀ امانت می‌فرماید: ‌ای انسان پروردگار عالم امانتی در وجود تو نهاده است كه حتی جبرئیل، میكائیل و حملۀ عرش از آن محرومند. آن امانتی كه تو داری و هیچ موجود دیگری ندارد، قلب تو است؛ آنجا كه جای عشق ورزیدن به خداست، آنجا كه جای ابراز عاطفه به بنده‌های خداست، آنجا كه جای اظهار احساسات آدمیان است و بالاخره آنجا كه به‌‌واسطۀ آن انسان می‌تواند به خدا برسد. 🔹اگر کسی بتواند اغیار را از دلش خارج ساخته، قلب و دل خویش را تنها در اختیار خدا بگذارد تا پروردگار که صاحب اصلی خانه است، وارد آن شود، دیگر به او الهام می‌شود، برایش وحی پیدا می‌شود. 🔹الهام عنائیّه، خطورات قلبی یا نفحاتی از سوی خدای سبحان برای مؤمنین است که در بن‌بست‌ها و دوراهی‌ها، آنها را راهنمایی کرده، از خطر شبهات، وسوسه‌ها و تخیّلات، نجات می‌بخشد. 🔹وقتی دل انسان خدایی شود، خواه ناخواه علمش، قدرتش و اراده‌اش خدایی می‌شود، صفات او صفات خدایی خواهد شد و مظهر اسماء و صفات حق می‌شود. طبق فرمایش قرآن، خداوند همۀ اسماء را به آدم آموخته است: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها». 🔹پیغمبراكرم«ص» در روایت شیرینی می‌فرمایند: اگر دل انسان چراگاه شیاطین نباشد، خدا در آن دل می‌‌آید. 🔹اگر دل انسان چراگاه شیاطین شود، اگر دل چراگاه صفات رذیله، مثل حسادت، تکبّر، شهوت‌دوستی، پول‌پرستی و ریاست‌طلبی شود، صاحب خود را بدبخت و شقاوتمند می‌سازد. در حالی‌که اگر دل، جایگاه خداوند گردد، صفات خدایی پیدا می‌کند و کارهای خدایی می‌کند. 🔹اگر دل ناپاک شد، فکر ناپاک است، گفتار ناپاک است، کردار نیز ناپاک است. چنانکه اگر دل پاک گردد و جایگاه خدا شود، گفتار طیّب می‌شود، کردار پاکیزه و فکر نیز پاک و طیّب و خدایی خواهد شد. 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/j92062 🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ سیزدهم: مذمّت انسان در قرآن(1) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔸بحث جلسات اخلاق دربارۀ انسان در قرآن بود. فصل دوم بحث به شرح آیاتی از قرآن کریم اختصاص دارد که انسان در آن آیات مذمّت شده است. 🔹قرآن شریف در آیه‌ای راجع به انسان می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً»؛ یعنی انسان سبک‌سر است، به اندازه‌ای که اگر یک ناملایمی ‌برای او جلو بیاید، جزع و فزع می‌کند، اگر هم نعمتی به او برسد، سرکش، طغیان‌گر و متکبّر شده، می‌خواهد بر همۀ انسان‌ها برتری پیدا کند. 🔹در آیۀ دیگر می‌فرماید: «كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏»، یعنی انسان طغیان‌گر می‌شود، طغیانگری‌اش حتی به آنجا می‌رسد که در مقابل خدا هم قد علم می‌کند، فرعون می‌شود و در مقابل خداوند متعال ادعای خدایی می‌کند. 🔹 اهل دل می‌گویند: روح فرعونیّت در همه هست، مبارزه می‌خواهد، ریاضت‌های دینی می‌خواهد که انسان بتواند روح فرعونیّت را در خود بکشد، وگرنه روح فرعونیّت همه جا و در همه کس هست. 🔹قرآن کریم در آیۀ دیگری می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ»، انسان خیلی ظالم و ناسپاس است؛ اگر قدرت یابد و زمینۀ ظلم برایش پیدا بشود، به تمام دنیا زور می‌گوید. 🔹انسان ظالم چنین است که تا وقتی زمینه فراهم نیست، به‌ظلم‌های به‌نسبت کوچک‌تر اکتفا می‌کند، مثلاً یک گربه که می‌بیند آزارش می‌دهد، گویا اصلاً ستم کردن و آزار رساندن را دوست دارد. 🔹همۀ ظلم‌ها که در یک سطح کوچک اتفاق می‌افتد، اگر آن سطح را بزرگ کنید، ظلم هم یزرگ خواهد شد؛ مثلاً ستم‌گری که به مردم یک روستا زور می‌گوید، اگر زمینه پیدا کند و ریاست دنیا را به‌دست آورد، به دنیا و تمام مردم دنیا زور می‌گوید و ظلم می‌کند. 🔹قرآن در آیۀ دیگری می‌فرماید: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه‏»، هیچ کسی قدرت خدا را نشناخت و همه بی‌وفایند. 🔹پروردگار عالم به بندگان می‌گوید: نماز بخوانید، ولی ببینید نماز چه قدر برای همه سنگین است. 🔹پیامبر اکرم«ص» می‌فرمایند: مردم، عيال خدا هستند و محبوب‌ترينِ بندگان نزد خداوند كسى است كه به‌عيال خدا نفعی برساند و با گره‌گشایی، خانواده‌اى را شاد و مسرور سازد. 🔹حال اگر کسی بندگان خدا را با رفتار خویش بیازارد، آنها را دچار خسارت کند و غمگین سازد و بالاخره به آنان ظلم و ستم کند، چقدر به خداوند بی‌وفایی کرده است؟ 🔹بین آیات جلسات قبل و آیاتی که در این جلسه بیان شد و انسان را ظالم و بی‌وفا می‌داند، چه طور جمع می‌شود؟ 🔹اگر انسان در راه مستقیم بیفتد، می‌تواند به‌واسطۀ تقوا، تهذیب نفس و ارتباط با خداوند، به‌مقام‌های والای معنوی دست یابد و مثلاً جانشین خدا در زمین گردد. چنانکه اگر تقوا نداشته باشد، نفس خویش را تزکیه نکند و با شیطان ارتباط برقرار سازد و از او تبعیّت کند، ظالم و ناسپاس می‌گردد و در دنیا و آخرت، به‌جایگاه پستی سقوط خواهد کرد. 🌐 متن کامل درس اخلاق 🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ چهاردهم: مذمّت انسان در قرآن(2) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔸درس اخلاق در جلسات قبل، راجع به انسان در قرآن بود و آیاتی دربارۀ مقامات معنوی و منزلت نیکوی انسان بیان شد. از سوی دیگر فهمیدیم که قرآن کریم در آیاتی، انسان را مذمّت کرده است. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که بین این دو دسته آیات، چگونه جمع می‌شود؟ 🔹از نظر قرآن کریم، اگر انسان متّقی باشد، اگر رابطه‌اش با خدا محکم ‌شود، اشرف مخلوقات و اعظم از ملک مقرّب و بالاتر از خانۀ خداست. اما چنانچه انسان با شیطان رابطه برقرار سازد و مؤمن و متقی نباشد، نزد خداوند متعال ذرّه‌ای ارزش ندارد. 🔹انسان از نظر اسلام به‌قدری قیمت دارد که توهین به او، مثل جنگ با خداوند سبحان است. امّا اگر همین انسان که اهانت به او به‌شدّت مذمّت شده، متجاوز، گناهکار و ظالم شد، مجازات می‌شود، هرچند مجازات او سبب تحقیرش در اجتماع شود. 🔹قرآن کریم می‌فرماید: «اِنَّ الاِنسانَ خُلِقَ هَلوعاً»؛ انسان سبک‌سر و بی‌ریشه است. 🔹برای بیان بی‌ریشه بودن انسان همین مقدار بس است که اگر یک مصیبت کوچکی برایش جلو بیاید، جزع و فزعش بلند می‌شود و بی‌وفائی‌اش گل می‌کند. اگر هم نعمتی به او برسد، خودش را گم می‌کند. 🔹بعد می‌فرماید: «إِلاَّ الْمُصَلِّينَ»، مگر نماز خوان‌ها، یعنی آدمی که با خداوند رابطۀ محکم دارد، ریشه‌دار است. 🔹کسی که اهل نماز باشد، نماز او را نگاه می‌دارد، حفظ می‌کند و نمی‌گذارد بی‌ریشگی کند، اجازه نمی‌دهد در بحران‌ها و در صحنه‌ها فریب بخورد و مانع سقوط او می‌شود. 🔹به شما زن و مرد سفارش می‌کنم که فرزندان خود را طوری تربیت کنید که اهل نماز شوند، وگرنه بیچاره خواهند شد. 🔹امیرالمؤمنین«ع» می‌فرمایند: به خدا قسم اگر جهان هستی را به من بدهند و بگویند: به یک مورچه ظلم کن و پوست جو را بی‌جا از دهان آن بگیر، نمی‌کنم. 🔹انسان ریشه دار، مثل امیرالمؤمنین«ع» می‌شود که حاضر نیست همۀ دنیا را به او بدهند تا یک گناه بکند. یعنی در برابر گرفتن تمام ثروت دنیا نیز تن به ظلم و نافرمانی خدا نمی‌دهد. 🔹متأسفانه امّا، بسیاری از افراد در دنیای کنونی، بی‌ریشه‌اند که نه در برابر گرفتن تمام دنیا، بلکه بی‌جهت و برای تامین ناهنجاری اخلاقی خودشان، ظلم می‌کنند، آدم می‌کشند، شهرها و خانه‌ها را به خاک و خون می‌کشد و حقوق بندگان خدا را تضییع می‌کنند. 🔹اگر انسان با خدا رابطه نداشته باشد و دچار ضعف ایمان شود، هرچه ثروت و قدرتش بیشتر گردد، حتی هرچه بر علمش افزوده شود، بی‌ریشه‌تر، بدبخت‌تر و شقی‌تر خواهد شد و به‌جز خسارت و تباهی برای خودش، برای اطرافیان و برای جامعه، ارمغانی ندارد. 🌐 متن کامل درس اخلاق 🆔 @almazaheri