eitaa logo
دروس آیت الله العظمی مظاهری
1.5هزار دنبال‌کننده
25 عکس
112 ویدیو
153 فایل
کانال اختصاصی دروس مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri_dorous کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir ارسال سوالات درس: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی 💠با توجه به تعطیلی دروس در دهۀ آخر ماه صفر، جلسۀ بعدی درس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری روز یکشنبه اول ماه ربیع الاول، مطابق با ۱۳۹۹/۰۷/۲۷ برگزار خواهد شد. 🆔 @almazaheri_dorous
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قَالَ رَسُولُ الله«صلى‌الله‌عليه‌و‌آله»: نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ، نيت مؤمن بهتر از عمل اوست‏. 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn 🆔 @almazaheri
◾️بازنشر درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ نقش حضرت زینب«سلام‌الله‌علیها» در احیای تشیّع- جلسۀ اول بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹امام حسین«ع» براي احياي اسلام و تشيّع قیام کردند. طبق گواهی تاریخ، پس از شهادت ایشان، طولی نکشید که ریشۀ بنی‌امیّه خشکید و اسلام عزیز باقی ماند. 🔹در اثر زحمات و تدابیر امام سجّاد«ع» و حضرت زینب«ع»، اهداف کلّي قيام عاشورا محقّق شد؛ از يک‌سو ريشۀ شجرۀ خبيثۀ بني‌اميّه خشکيد و مسلمين نسبت به آن سلسلۀ شوم، انزجار قلبي پيدا کردند. از سوي ديگر، تشيّع در بين مسلمان‌ها احياء شد و محبّت به اهل‌بيت«ع» در قلوب مردم ريشه دوانيد. 🔹حضرت زینب«ع» با تلاش و فداکاري فراوان، سفر اسارت را بسيار خوب اداره کرده، به ثمر رسانیدند. از این جهت، تشیّع، مرهون زحمات آن بانوی بزرگوار است. 🔹حضرت زینب برای پیروزی در وظیفۀ خطیر و عظیمی که بر عهده داشت و نیز برای نتیجه گیری از شهادت و اسارت، نیازمند برخورداری از فضائل نیکوی اخلاقی و صفات حسنه اخلاقی بود. به عبارت دیگر، قافله سالار اسراي کربلا باید به صفاتی همچون صبر، گذشت، وفا، اخلاص، ایثار و از جمله شجاعت، متصّف باشد و زینب مظلومه چنین بود. 🔹یکی از فضائل بارز حضرت زینب«ع» شجاعت ایشان است. 🔹شجاعت، سه مرتبه يا سه معنا دارد؛ مرتبۀ اوّل شجاعت، نترسيدن از ديگران به خصوص نترسيدن از افراد زورگو و قدرتمند است. مرتبۀ دوّم شجاعت كه بالاتر از معناى اوّل است، تسلّط بر هوى و هوس و نفس امّاره است. امّا بالاتر از اين دو مرتبه، معناى سوّم شجاعت است؛ به این معنا كه انسان در جزر و مدّ روزگار خودش را نبازد. 🔹زینب مظلومه«ع» از هر سه مرتبۀ شجاعت، در حدّ اعلاي آن برخوردار بودند. 🔹در مجلس ابن زياد حضرت زينب«ع» برخاست و با شدّت فراوان فرمود: ایشان به بیان ساده فرمود: تو نمی‌فهمی! ما در این مسافرت، چیزی جز خوبی ندیدیم. اگر شهادت برادرم و اسارت ما و صحنه‌هاي توهين آمیز توست، به جز خوبی چیزی نیست، زيرا شهادت و اسارت، سرنوشت ما بود و ريشۀ شما را خواهد سوزاند. تشيّع براي هميشه احياء خواهد شد، امّا تو به زودی خواهی مرد. پس، منتظر باش ببین چه کسی رسوا می‌شود؟ مادرت به عزایت بنشیند! 🔹در مجلس یزید هم حضرت زینب«ع» با شجاعت تمام، خطبۀ بسيار کوبنده‌ای خواند. آن جلسه به عنوان جشن پیروزی ترتيب داده شده بود، امّا سخنان قاطع حضرت زينب«ع» و امام سجّاد«ع» یزید را رسوا کرد و پیروزی ظاهری او را به شکستي مفتضحانه مبدّل ساخت. 🔹حضرت زينب«ع» در مجلس یزید فرمود: تو فکر می‌کنی که خداوند ما را ذلیل و تو را عزیز کرده است؟ هرگز چنین نیست؛ زیرا خدا به تو مهلت داده است که هرچه می‌خواهی ظلم کنی تا عذاب خود را زیاد کنی. پس، صبر کن و عاقبت خود را ببین. ای یزید! تو دشمن پیامبری. تو و کسانی که تو را بر حکومت نشاندند، به زودی خواهید فهمید که ظالمان چه جایگاه بدی دارند. هرچند مجبورم با تو سخن بگویم، امّا تو در نزد من خوار و کوچکی. 🔹ای یزید! هرچه نیرنگ داری به کار ببند و نهایت تلاش خود را بکن، اما تو هرگز نمی‌توانی یاد و نام ما را از ذهن مردم محو کنی و چراغ وحی ما را خاموش سازی و به موقعیّت و جایگاه ما آسیبی وارد نمایی. رای و سخن تو سست و زمان حکومت تو اندک است و جمعیّت از پیرامون تو پراکنده می‌شوند، در آن روز که منادی ندا دهد: «أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمين‏». 🔹خطبه‌های کوبنده و رفتار شجاعانه و همراه با قاطعیّت حضرت زينب و امام سجّاد«ع» در شام، چنان تأثیرگذار بود که بنی امیّه را رسوا و افتضاح کرد. 🔹حتی یزید به ظاهر اظهار پشيماني کرد و همۀ تقصيرها را به گردن ابن زياد انداخت. سپس، بر خلاف توصیۀ برخی اطرافیان، نه تنها اسیران را نکشت، بلکه دستور داد آنان را به همراه تعدادی محافظ به مدینه ببرند و مراعات حالشان را بکنند؛ زیرا فهمید که بیش از این نباید بی‌آبرو شود. 🔹برخورداري از شجاعت، حتي در مرتبۀ اوّل آن، اين توان را به انسان مي‌دهد که پس از تشخيص وظيفه، به آن وظيفه عمل نمايد و هراسي از موانع انجام وظيفه نداشته باشد. حضرت زينب«ع» چنين بود؛ يعني شناخت وظيفه و عمل به وظيفه در سيرۀ ايشان، به خصوص در مدّت اسارت به خوبي مشهود بود. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/376049 🆔 @almazaheri
◾️بازنشر درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ نقش حضرت زینب«سلام‌الله‌علیها» در احیای تشیّع- جلسۀ دوم بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹در جلسۀ قبل راجع به تأثیر زحمات و مجاهدت‌های حضرت زینب«ع» در بقای تشیّع مطالبی بیان شد. 🔹عرض شد که شجاعت سه مرتبه دارد و حضرت زینب«ع» هر سه مرتبه را داشتند. 🔹بحث رسید به تبیین مرتبۀ دوّم شجاعت، يعني غلبه بر هواي نفس که آن هم در شخصيّت حضرت زينب«ع» تجلّي بارزي داشت. 🔹شجاع‌ترين مردم کسي است که بر نفس خود مسلّط باشد؛ به همۀ واجبات مخصوصاً به نماز اهميّت دهد و در عمل به مستحبّات به خصوص نماز شب، انس با قرآن و خدمت به خلق خدا کوشا باشد و از گناهان و حتّی مکروهات اجتناب ورزد. چنين کسي با مداومت بر عبادت، به مقام عبوديّت نائل خواهد شد. 🔹حضرت زینب«ع» به مقام عبوديّت رسيده بود و چنان در آن مقام پیش رفته بود که امام حسین‌«ع» هنگام خداحافظی، از او خواستند که در نماز شب‌هاي خود، به آن حضرت دعا کند. 🔹نماز شب حضرت زینب«ع» هيچ‌گاه، حتّي در این مسافرت و در شام عاشورا، ترک نشد. 🔹انسان در سايۀ تقوا، به امنيّت دل و آرامش درونی دست مي‌يابد. 🔹حضرت زينب«ع» با ايمان قوي و تقواي مثال زدني، مشمول هدايت خاصّ الهي بود و از اين جهت، در آن بحران سخت، پيروز ميدان شد. 🔹مرتبۀ سوّم یا والاترين مرتبه از مراتب شجاعت، آن است که انسان در جزر و مدّ روزگار خودش را نبازد و در رويارويي با پيروزي‌هاي بزرگ يا هنگام رخ دادن مصيبت و بلا و در مواجهه با بحران، شخصيّت خود را حفظ کند و صبر و استقامت داشته باشد. 🔹دنیا براي همه جزر و مدّ و بالا و پایین دارد و همه باید طعم سختی و آسانی را بچشند. باید توجه داشت که جزر و مدّ دریای زندگی در بسیاری از موارد، امتحان بندگان است؛ زیرا اساساً نوع بشر حتماً امتحان می‌شود. 🔹در این میان، انسان شجاع کسي است که در درياي موّاج و متلاطم دنیا، خويشتن را نبازد و خود را حفظ کند؛ اما متأسفانه بسیاری از انسان‌‌ها چنين نیستند. 🔹نوع انسان سبک‌سر است، یعنی در جزر و مدّ روزگار مثل پَر کاهی، خودش را به حرکت موج‌ها سپرده و به هر سویی پرتاب مي‌شود؛ مگر کسی که جداً به مقام عبودیت رسیده باشد، مگر کسی که جداً مانند حضرت زینب«ع» از نماز شب استفاده کرده باشد. 🔹حضرت زینب«ع» از مرتبۀ سوّم شجاعت نیز به خوبی برخوردار بود. به خصوص در دورۀ اسارت که برای ایشان یک دریای پر تلاطم و موّاج بود، به اعتراف دوست و دشمن، از عهدۀ وظیفه و مسئوليت خود برآمد و هجوم مصائب و بلایا او را منزوی و منفعل نکرد. 🔹خطبه‌های حضرت زینب«ع» و سخنرانی افشاگرانۀ ایشان در کوفه و شام، در حالی که چند روزی از عاشورا نمی‌گذشت، ناشی از استقامت و استواری آن حضرت بود. 🔹نهضت امام حسين«ع» درس‌هاي اخلاقي فراواني دارد و شيعيان بايد علاوه بر عزاداري، به نکات درس آموز نهضت حسيني توجه و عمل نمايند. 🔹امام حسین«ع» به خاطر دین خدا، از همه چیز خود، حتّی از بچۀ شیرخوار خود گذشت، جوانان عزيز بايد با الگوگيري از ايشان، به خاطر دین خدا، دست کم از هوا و هوس‌ خود بگذرند و گناه نکنند؛ از دروغ، غيبت، تهمت و شايعه بپرهيزند و با اجتناب از حقّ النّاس و آزار و اذيّت مردم، به واجبات مخصوصاً نماز اهميّت بدهند و در خدمت به خلق خدا کوشا باشند. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/640495 🆔 @almazaheri
◾️بازنشر درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ آخرين وصاياي پيامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹پیغمبر اکرم«ص» در آخرين روزهاي حيات مبارک، به مسجد آمدند و به‌خاطر وضعيّت نامساعد جسماني، نماز را نشسته خواندند و مأمومین ایستاده اقتدا کردند. سپس روی پلۀ اوّل منبر نشستند و جمله‌اي را که شايد بيش از هزار مرتبه در هر فرصتي براي مردم فرموده بودند، بازگو کردند. 🔹اين سخن رسول خدا«ص» افتخاري براي شيعه است و علماي مسلمان، اعمّ از شيعه و سنّي، آن را در کتاب‌های معتبر خود، نقل کرده‌اند: 🔸«إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»، من از میان شما می‌روم و دو چیز گران‌بها برای شما می‌گذارم: یکی قرآن و دیگری عترت؛ قرآن منهای عترت ناقص است و عترت منهای قرآن ناقص است. دين شما وقتی تامّ و تمام است که به یک دست شما قرآن و به دست دیگر عترت باشد. پيامبر اکرم«ص» به طور مکرّر عترت را نيز معرّفي کرده‌ و حتّي آنان را با نام و نشان مشخّص فرموده‌اند. 🔹در بعضی از روایات، پیغمبر اکرم«ص» فرموده‌اند: ائمۀ بعد از من دوازده نفر هستند. بعضی اوقات از ايشان با عنوان خلفاي دوازده‌گانه نام ‌برده‌اند. گاهي نيز اولواالامر در قرآن را عترت معنا کرده‌اند: «أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» بنابراين پیغمبر اکرم«ص» فرمودند: مسلمان کسي است که به یک دست قرآن و به دست دیگر عترت دارد؛ اگر تمسک به این دو باشد، سعادت است؛ امّا اگر تمسّک به هر دو نباشد و یا یکی از این دو نباشد، آنگاه شقاوت و گمراهی است. 🔹پس از آن، رسول خدا«ص» به خانه آمدند و همۀ خواص جمع بودند و اطاق پر بود. خاصّه و عامّه می‌نویسند که پيامبر اکرم«ص» فرصتی به دست آوردند و فرمودند قلم و دوات بیاورید تا براي شما جمله‌اي بنويسم که گمراه نشويد. پيغمبري که در تمام مدّت عمر مبارکشان چيزي ننوشته بودند، الان می‌خواستند بنویسند؛ امّا نگذاشتند، بلکه برخي به پیغمبر اکرم«ص» جسارت کردند. آن حضرت همه را به جز اميرالمؤمنين«ع» و حضرت زهرا«ع» از اطاق بیرون کردند. سپس امام حسن و امام حسين«ع» آمدند و روي سينۀ پيغمبر اکرم«ص» بودند و آنگاه آن حضرت از دنیا رحلت فرمودند. 🔹این مطالب، حرف‌‌هايي نيست که فقط شيعيان بگويند، بلکه کتاب‌های معتبر اهل سنّت، پر از بيان اين وقايع است. خلاصه آنکه رسول خدا«ص» رستگاري ما را مرهون متابعت از قرآن و عترت مي‌دانستند و تمسّک به هردو را وظيفۀ مسلمانان خواندند. همراهي قرآن و عترت هميشه بوده است و تا زمان ظهور که همۀ ظلم‌ها نابود مي‌گردد و جهان پر از عدل و داد شده و اسلام به دست حضرت ولي عصر«عج»، سراسري مي‌شود و پس از آن تا قيامت و وارد شدن بر رسول اکرم«ص» با هم و در کنار يکديگرند. 🆔 @almazaheri
◾️بازنشر درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ توصيۀ امام حسن مجتبی«سلام‌الله‌علیه» هنگام شهادت بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹يکي از ياران امام حسن مجتبی«ع» در آخرين لحظات حيات مبارک آن حضرت خدمت ايشان رسيد و ديد حال آن حضرت وخيم است. از فرصت استفاده کرد و براي افزايش معرفت ديني، از ايشان خواست نصيحتي به او بفرمايند. امام«ع» در يک روايت، سه نصیحت به او فرمودند: 🔸«اسْتَعَدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ تَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُكَ... وَ اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ‏ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً وَ إِذَا أَرَدْتَ عِزّاً بِلَا عَشِيرَةٍ وَ هَيْبَةً بِلَا سُلْطَانٍ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِيَةِ اللهِ إِلَى عِزِّ طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏» 🔹در نصیحت اول فرمودند: پيش از آن‌که شب اوّل قبرت برسد و زاد و توشه‌ای نباشد، مهیّای مرگ باش. ياد مرگ، در روند زندگي انسان بسيار تأثيرگذار است و علمای علم اخلاق دستور مي‌دهند در هر روز هفت هشت مرتبه به یاد مرگ باشید. 🔹جملۀ دوّم آن بود که فرمودند: در زندگی باید کوشا و جدّی و فعال باشید و هم براي دنيا و هم برای آخرت کار کنيد. در دنیا چنان جدی و فعّال و محکم‌کار باشيد که گويي مي‌خواهد آن کار تا قيامت باقي بماند، راجع به آخرت نيز بايد چنان جدّي باشيد که گويا امشب، شب اوّل قبر شماست. اگر بدانيد امروز از دنيا مي‌رويد، چگونه زاد و توشه تهيه مي‌کنيد؟ بايد هميشه چنين باشيد. ائمّۀ طاهرین«ع» هميشه به شیعيان سفارش مي‌کردند که باید دو بال برای پرواز داشته باشند، يکي بال جدیت و تلاش و کوشش برای دنیا و ديگري بال تلاش براي آخرت. مؤمن حقيق هم بايد دنياي خود را اباد کند و هم آخرت خويش را بسازد. 🔹آن حضرت در سوّمين نصيحت فرمودند: اگر می‌خواهید در میان مردم عزیز باشید، اگر می‌خواهید در میان مردم داراي ابهّت و شخصيّت باشید، اگر می‌خواهید محبّت شما در دل‌ها باشد و بر دل مردم حکومت کنید، بايد از گناه اجتناب کنيد و رابطۀ خود را با خداي سبحان محکم نماييد. لباس ذلّت معصيت را از تن درآوريد و لباس تقوا بپوشيد. در اين صورت، در دنيا و آخرت عزیز هستید و ابهّت اجتماعی پیدا می‌کنید. 🆔 @almazaheri
◾️بازنشر درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ روايت مهم و ارزشمند امام رضا«سلام‌الله‌علیه» بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹حضرت امام رضا«ع» را به اجبار، امّا با ظاهرسازي و تشریفات، از مدينه به سمت طوس حرکت دادند. در طي مسير از مدينه تا خراسان، معمولاً از بيابان‌ها و بي‌راهه‌ها مي‌رفتند، امّا وقتي به نيشابور رسيدند، چاره‌اي جز گذر از ميان شهر نديدند؛ لذا کاروانيان مجبور شدند در نيشابور بمانند تا مردم به استقبال بيايند. خصوصيات دقيق آن استقبال را نمي‌د‌انيم؛ امّا آنچه تاریخ‌نویسان سنّی و شیعه نوشته‌اند، حاکي از آن است که استقبال عجیب و بي‌نظيری از امام رضا«ع» صورت گرفت. 🔹استقبال چنان گسترده بود که نگذاشتند امام رضا«ع» به ميان مردم بيايند و آن حضرت در هودجي سوار بودند. مردم همه می‌خواستند امام رضا«ع» را ببینند، امّا مأموران اجازه‌ ندادند. وقتي حضرت رضا«ع» در وسط جمعیت قرار گرفتند، خود حضرت پردۀ کجاوه را کنار زدند. مسلّماً با ديدن چهرۀ مبارک امام رضا«ع» شور و شعف و احساسات مردم برانگيخته شد. همه از آن حضرت خواستند تا يک جمله و روايتي براي ايشان بگويند. 🔹حضرت نيز روايتي فرمودند که به روايت «سلسلة الذهب» معروف شد؛ زيرا سندهاي آن بسيار عالي و طلايي است. امام رضا«ع» روايت را قول پدرشان و ايشان از پدرشان تا اميرالؤمنين«ع» نقل کرده‌اند و اميرالمؤمنين«ع» از پیغمبر اکرم«ص» و ايشان از جبرئيل و جبرئیل هم از طرف خدا آن را نقل کرده است. حضرت با اين سلسله سند فرمودند که خداوند سبحان فرمود: 🔸«لَا إِلَهَ إِلَّا الله حِصْنِي‏ فَمَنْ‏ دَخَلَ‏ حِصْنِي‏ أَمِنَ‏ مِنْ‏ عَذَابِي» خداوند متعال کلمۀ «لا اله الاّ الله» را حصن و قلعۀ محکم خود قرار داده که هرکسي در آن وارد شود، از آتش جهنّم ايمن است. 🔹حضرت رضا«ع» پردۀ هودج را انداحتند و احساسات بالا گرفت. حضرت دوباره پرده را کنار زدند و به مردم رو کرده و فرمودند: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» يعني کلمۀ «لا اله الاّ الله» برای کسی که ولایت داشته باشد، قلعۀ محکمی است. بر اين پايه، اگر شیعه با ولايت وارد قلعۀ «لا اله الا الله» شود، مصونیت دارد و به جهنّم نخواهد رفت. 🔹امام رضا«ع» وقتي به طوس آمدند، يکي از کارهاي ايشان، برگزاري جلسه‌هايي براي احياء و گسترش تشيّع بود و باي اين کار خود، توانستند تشيّع را سرتاسري کنند. آن حضرت در يکي از جلسه‌هاي خود، روايتي مشابه روايت قبل را بيان کردند و فرمودند: 🔸«وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» 🔹این روايت نيز «سلسلة الذهب» است؛ یعنی امام رضا«ع» از پدرشان و پدرشان از پدرشان نقل مي‌کنند تا سند به امیرالمؤمنین«ع» می‌رسد و امیرالمؤمنین«ع» از پیامبر اکرم«ص» و ايشان از جبرئیل و جبرئیل از طرف خدا فرموده است که ولایت امیرالمؤمنین«ع» قلعۀ محکم خداست، هرکه وارد این قلعه شود، از آتش جهنّم مصونیت دارد و بهشت برای اوست. 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙درس ؛ ـ مبحث نماز قضاء 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسه شماره ۲۲۳ 📆۱۳۹۹/۰۷/۲۷ 🆔 @almazaheri_dorous
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥درس ؛ ـ مبحث نماز قضاء 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسه شماره ۲۲۳ 📆۱۳۹۹/۰۷/۲۷ 🆔 @almazaheri_dorous