هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹خداوند عالم را برای انسان خلق كرده و به او قدرت تسلط بر جهان را عطا فرموده، ولی متاسفانه بعضی از آدمیان در این دنیا مثل كرم ابریشم در خود میتنند تا خفه شوند.
🔹در روایتی از امام باقر«ع»، حكايت شخص حريص به دنيا، حكايت كرم ابريشم قلمداد شده كه هر چه بيشتر به دور خود میتند، راه رهایی خود را تنگتر و سختتر میکند تا آنكه از غم و غصه بميرد.
🔹خداوند سبحان به بندگان میفرماید: من شما را برای تنیدن و پیچیدن به دور خودتان خلق نکردم، من شما را خلق نكردم تا در شهوت غوطهور شوید، خلق نکردم که مثل پشه در این دنیا سرگردان باشید؛ بندگان من! شما برتر از آن هستید که به این مراتب پست سقوط کنید؛ عالم وجود مال شماست، بیدار شوید تا ببینید چه خبر است؟!
🔹انسان باید حرکت را آغاز کند و مسیر را ادامه دهد تا در صعود بهسمت ملکوت، به آسمان اول، آسمان دوم تا آسمان هفتم و بعد به جایگاهی نائل گردد كه به جز خدا را نبیند.
🔹افراد وارستهای در این دنیا هستند که بندها را پاره کرده، بر عالم وجود مسلط شدهاند. این افراد در دل شب، در محضر خداوند با او نجوا دارند و درد و دل میکنند.
🔹در دل شب خدا را مییابد، نه اینکه میداند خدا هست، بلکه او را مییابد. بیكس است، اما همه كس او خداست؛ بیپناه است، اما پناه او خداست؛ هیچ ندارد، اما همه چیز دارد و او خداست.
🔹امام صادق«ع» در بیان علّت مدهوشی در نماز میفرمایند: من در نماز، آیات قرآن را تکرار میکردم تا اینکه به حالتی رسیدم که گویا آن آیات را از کسی که قرآن را نازل فرموده، بهطور مستقیم شنيدم.
🔹آیا وقتی معشوق در حال سخن گفتن با عاشق است، عاشق میخواهد كلامش تمام شود؟ معلوم است که نمیخواهد.
🔹این بنده، با این نماز و با این ارتباط عاطفی که با خدا دارد، بر عالم وجود تسلط یافته است. راستی عالم وجود را مییابد. قطرهای از دریای ذات خداوند سبحان، قطرهای از دریای ربوبیّت پروردگار عالم را درک کرده است. مییابد که خودش و همۀ عالم وجود، ذرهای از ربوبیّت خداوند است.
🔹آن لذّتی که از نظر قرآن کریم مزه دارد، لذّت همین نماز و ارتباط با پروردگار است. لذّتی که هیچكس نمیتواند شیرینی آن را درک كند، مگر آنكه خودش هم آن را چشیده باشد، مگر آنکه خودش هم اینكاره باشد، آنگاه درک میكند كه معنای نماز و معاشقه در نماز یعنی چه؟ شیرینی و حلاوت مكالمه در نماز یعنی چه؟
🔹هر بندهای با پشت پا زدن به دنیا و آنچه در دنیاست، حتی با پشت پا زدن به عالم ملكوت و آنچه در عالم ملكوت است، با پشت پا زدن به عالم جبروت و آنچه در عالم جبروت است، به خدا میرسد، به همان مبدأ كه این عوالم را خلق كرده، خواهد رسید.
🔹متن کامل در:
🌐 B2n.ir/e76879
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📱نسخۀ الکترونیک دورۀ عوائد القوائد الفقهیّه
📘مقدمه
🌐 B2n.ir/f48039
📘جلد اول
🌐 B2n.ir/q60345
📘جلد دوم
🌐 B2n.ir/z56677
📘جلد سوم
🌐 B2n.ir/w97542
#کتاب_الکترونیک #عوائد_القوائد_الفقهیه
🆔 @alzahrabook_ir
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📱نسخۀ الکترونیک دورۀ الثقات الأخیار من رواة الأخیار
📘جلد اول
🌐 B2n.ir/p29532
📘جلد دوم
🌐 B2n.ir/g15152
#کتاب_الکترونیک #الثقات
🆔 @alzahrabook_ir
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📱نسخۀ الکترونیک دورۀ عوائد الاصول الصغیر
📘جلد اول
🌐 B2n.ir/n98109
📘جلد دوم
🌐 B2n.ir/z32735
#کتاب_الکترونیک #عوائد_الاصول
🆔 @alzahrabook_ir
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📱نسخۀ الکترونیک دورۀ فقه الولایة و الحکومة الإسلامیة
📘جلد اول
🌐 B2n.ir/g79669
📘جلد دوم
🌐 B2n.ir/s95704
📘جلد سوم
🌐 B2n.ir/s90573
#کتاب_الکترونیک #فقه_الولایة
🆔 @alzahrabook_ir
🆔 @almazaheri
🔹کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی مظاهری
🔰جهت مشاهدۀ کانال به آدرس زیر مراجعه فرمایید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
🔸مؤسّسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزّهرا(س) ناشر آثار آیتالله العظمی مظاهری
🔰جهت مشاهدۀ کانال به آدرس زیر مراجعه فرمایید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/837222426Ccca34dafb6
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
📚 عرضۀ آثار آیتالله العظمی مظاهری در نمایشگاه مجازی کتاب
📫ارسال رایگان به سراسر کشور
💳10 درصد تخفیف
🔹کانال رسمی دفتر
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
🌐 صفحۀ انتشارات در نمایشگاه مجازی کتاب
b2n.ir/x73485
🗓 ۱۹ لغایت ۲۹ ارديبهشت، به صورت ۲۴ ساعته
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ نهم: هدف از خلقت انسان(3)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹در احاديث قدسى آمده است كه خداوند متعال خیلی رسا مىفرمايد: «عَبدي خَلَقَتُ الاشیاء لِأجَلِک»؛ اى بندهام، من همۀ اشياء را بهخاطر تو خلق كردم؛ همۀ دنیا و تمام ماسوی الله را برای تو آفریدم.
🔹صد و بیست و چهار هزار پیامبر با سلاح معجزه آمدهاند. به چه علت؟ برای اینكه مردم در عمق جانشان، در عمق ذاتشان عدالت حكمفرما شود.
🔹برای این آمدهاند تا تبعیض در جامعه نباشد، فقر در جامعه نباشد.
🔹اگر فقر در جامعه هست، بهخاطر تبعیض است، بهخاطر ظلم است، وگرنه معنا ندارد فقر در اجتماع باشد.
🔹اگر بیكاری، تورّم و گرانی در جامعه هست، همه و همه بهخاطر تبعیض است، بهخاطر این است که بعضی حق دیگران را میخورند.
🔹اگر اقتصاد مورد نظر اسلام پیاده شود، فقر در جامعه نیست.
🔹اگر بیكاری هست، اگر تبعیض هست، اگر گرانی هست، همه در اثر عمل نکردن به اقتصاد مورد نظر اسلام است.
🔹همۀ پیامبرها برای این آمدهاند که هرکس به حدّ خود و حقّ خود قانع باشد، برای اینكه انسانیّت در هر روستا و شهر و کشوری و در هر خانوادهای، صددرصد پیاده شود.
🔹پیامبران مبعوث شدهاند تا انسان با پیروی از تعالیم آنان بهطور خودكار متجاوز نباشد، بهطور خودكار دروغگو، متقلّب، دغل و حقهباز نباشد، غیبت نكند، تهمت نزد و آبروی کسی را نریزد.
🔹آنکه اموال عمومی را حیف و میل میكند، در دینداری ضعیف است، وگرنه اگر دین داشت، اگر در عمق جانش روح خداترسی حكمفرما بود، گرفتار دزدی و حیف و میل و اختلاس و رشوه و گناهان دیگر نمیشد.
🔹اگر دین در ادارهها حاکم باشد، رسیدگی به پروندهها به روزهای بعد موکول نمیشود و هرکس، از رئیس تا کارمند، وظیفۀ خود را برای رفع حوائج مردم بهخوبی ایفا میکند.
🔹ملتی که دین داشته باشد، اهل دزدی و رشوه و ربا نیست، برای آن ملّت، گرانی، تبعیض، چندنرخی، تقلّب و غش در معامله پدید نمیآید. وقتی تعالیم دینی در بین افراد جامعه رواج داشته باشد، از دروغ، غیبت، تهمت، تجاوز و ظلم اجتناب میورزند.
🔹سعادت افراد و ملّتها، با توجه کردن آنها به تعالیم وحیانی میسّر میگردد. همه باید برای برخورداری از خوشبختی در دنیا و رسیدن به رستگاری در آخرت، از غفلت دوری گزینند و به توجه و تذکر دائمی روی آورند.
🌐 متن کامل درس اخلاق
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ دهم: هدف از خلقت انسان(4)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹بحث جلسات اخلاق پیرامون این بود که انسان برای چه خلق شده است؟ بحث به اینجا رسید که عالم تشریع و عالم تکوین، همه و همه، برای انسان خلق شده است.
🔹اگر عالم ملک و ملکوت و جبروت است، همه برای خاطر انسان است و اگر هم عالم تشریع داریم و صد و بیست و چهار هزار پیامبر نازل شده، برای انسان است.
🔹صد و بیست و چهار هزار پیامبر، علاوه بر اینکه برای تبلیغ و هدایت فرستاده شدهاند، به آنها سفارش شده که تبلیغ و هدایتشان با تلطف و مهربانی باشد.
🔹وقتی که حضرت موسیمبعوث به رسالت شد، خداوند به او خطاب فرمود: تو و برادرت، بهسوی فرعون، آن قلدر زمان بروید و موعظهاش کنید؛ خدا دوست دارد متنبّه شود، خدا دوست دارد دست از کارهای زشتش بردارد. بعد سفارش میکند با فرعون، با تلطف و مهربانی برخورد کنند.
🔹صبوری پیامبران و آزار و اذیتی که دیدند، در احدی از بندگان خدا سابقه نداشته و ندارد.
🔹پیامبر خاتم«ص» میفرمایند: هیچ پیغمبری به اندازۀ من اذیت نشد.
🔹در میان جنگ احد، پس از آنکه دستهای از یاران پیامبر گرامی«ص» شهید و گروهی نیز مجروح شده بودند، برخی از اصحاب از ایشان خواستند که مشرکان را نفرین کنند. پیامبر رحمت«ص» در حالی که سختترینِ اوضاع را سپری میکردند، در پاسخ به این درخواست فرمودند: من برای لعن و نفرین مبعوث نشدهام، بلکه مبعوث شدهام تا بشریّت را بهسوی «حق» دعوت کنم، وسیله «هدایت» آنان و مایۀ «رحمت» مخلوقات خداوند باشم.
🔹سپس از سر خیرخواهی و مهربانی، بهجای نفرین، دشمنان سرسخت خود را دعا کردند و به درگاه احدیّت عرضه داشتند: خدایا! این افراد نمیفهمند چه میکنند، اگر میخواهی دل من خوش شود توفیق هدایت به آنان عطا فرما.
🔹عالم وجود برای انسان خلق شده است. پس خلقت انسان برای چیست؟ قرآن کریم میفرماید: انسان برای خداوند آفریده شده است.
به حضرت موسی«ع» خطاب شد: تو را برای خودم خلق کردم.
🔹اگر چیزی برای امتیاز انسان نداشتیم جز همین آیۀ کوچک، اما رسا، بس بود که بگوییم انسان خیلی بافضیلت است.
🔹قرآن کریم خطاب به آدمیان میفرماید: منتهای سیر تو خداست، خلق شدهای برای اینکه به خدا برسی. در آیۀ دیگر میخوانیم: برگشت تو از این دنیا، خداوند است.
🔹آیهای پرمحتوا در قرآن است که هم راه را نشان میدهد و هم انتهای حرکت را نشان میدهد. میفرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ»؛ ای انسان تو در حرکتی، در راهی، امّا یک راه پر رنج؛ یعنی در این دنیا آمدهای، دنیایی که پر از مشکل و سراسر رنج است.
🔹اگر در راه بیفتی و حرکت کنی، در سیر خود خلیفۀ خدا میشوی، در این مسیر به جایگاهی میرسی که هیچ چیزی، هیچ كسی در دل تو نیست، جز خدا؛ به عبارت دیگر خدا را مییابی، در همین دنیا خدا را مییابی.
🔹قرآن کریم در آیهای میفرماید: در روز قیامت دستهای از بندگان قبل از رفتن به بهشت، خیلی شاد، خیلی باطراوت و با نشاط هستند. کارشان چیست؟ آنها در صف محشر به خداوند مینگرند.
🔹با چشم سر نه، اما با آن چشمی كه خدا برای انسان خلق كرده، یعنی با دل، یعنی با فطرت، یعنی انسان با عمق جان خدا را میبیند.
🔹در سورۀ فجر یک آیه هست كه میگویند شأن نزولش امام حسین«ع» است. میفرماید: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلي في عِبادي، وَ ادْخُلي جَنَّتي».
ای كسی كه به مقام نفس مطمئنّه رسیدهای! پردهها را پاره كرده و امتحانها را پشت سر گذاشتهای، این راه پررنج را رفتهای و تكالیفی كه بر عهدۀ تو بود را ادا كردهای. ای بندهای که «نفس مطمئنه» هستی!
🔹متن کامل در:
🌐 B2n.ir/u86863
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ یازدهم: هدف از خلقت انسان(5)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹خداوند به انسان خطاب کرده است: یک قدم بیا، من ده قدم میآیم. یک قدم بیا، هزارها قدم میآیم. تو مرا دوست داشته باش، من عاشق تو میشوم، من عاشق تو هستم.
🔹در سورۀ فجر میخوانیم: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلي في عِبادي، وَ ادْخُلي جَنَّتي»؛ ای بندهای که «نفس مطمئنه» هستی! بیا بیا، به سوی خودم بیا.
🔹انسان میتواند به آنجا برسد كه از خدا راضی باشد و خدا هم از او راضی باشد: «راضِيَةً مَرْضِيَّةً». آن وقت به مقامی میرسد که قرآن فرموده است: «فَادْخُلي في عِبادي». معنای این جمله چیست؟ یک معنایش اینست که در قیامت نزد چهارده معصوم«ع» است، وقتی هم به بهشت میرود، در خدمت ایشان است.
🔹معنای دیگرش هم اینست که در همین دنیا در حضور پیغمبر اکرم«ص» و اهل بیت ایشان است، در حضور امیرالمومنین«ع» و در حضور امام عصر«ارواحنافداه» است.
🔹باید توجه شود که ما در سلام نماز در حضور اهلبیت«ع» هستیم. سلام نماز، خطاب است و برای خطاب حضور لازم است و باید مواجهه باشد.
🔹ما خلق شدهایم برای اینکه خطاب کنیم: «السّلام علیكَ ایّها النّبیّ» و پیغمبر«ص» را ببینیم و پاسخ سلامشان را بشنویم.
🔹رسیدن به این مقامات، الزاماً سواد و تحصیلات نمیخواهد، دل میخواهد، رابطه با خدا میخواهد. چه بسیار از باسوادها که در اینگونه مسائل راه به جایی نمیبرند.
🔹باید توجه شود که در تحصیل مقامات معنوی، همه در یک صف قرار نمیگیرند، برخی تندتر و گروهی کندتر حرکت میکنند، تا اینکه همه برسند به آنجا که از خدا باشند، یعنی همۀ ما از خدا بشویم و صددرصد عبد خدا باشیم. خداوند هم خدای ما بشود و این افتخار بزرگی است.
🔹یافتن این حقایق خیلی لذّت دارد. لذّت حقیقی و لذّت انسانی، این لذّت است، نه لذّت خوردن و خوابیدن.
🔹انسان سه نوع لذت دارد؛ یک نوع لذت، لذت حیوانی است که بین انسان و حیوانات مشترک است، یعنی میخورد، میآشامد و استراحت میکند. حیوانها هم چنین لذّاتی دارند و خیلی راحتتر از انسان، از لذّات مادّی بهره میبرند. نوع دوّم لذّت انسان، لذّت تخیّلی و عاطفی است؛ مثل اینکه از ریاست لذّت میبرد یا محبّت به اولاد برایش دوستداشتنی است. این لذّت هم بین انسان و حیوان مشترک است. امتیاز انسان امّا، در برخورداری از نوع سوّم لذّت است که لذّت معنوی نام دارد. مثال این نوع لذّت، لذّت عبادت یا لذّت گرهگشایی و خدمت به خلق خداست.
🔹این قبیل لذّتها، مادّی نیست، معنوی است و نمیشود بفهمیم چقدر شیرین است، یعنی قابل وصف نیست و تنها کسی که از آن برخوردار شده، مزۀ آن را درک میکند.
🔹ما خلق شدهایم که این لذّتها را بچشیم، وگرنه اگر خلقت ما برای خورد و خوراک و پوشاک و نظایر آن باشد، هفتاد هشتاد سال زندگی در دنیا چه فایدهای دارد؟
🔹متن کامل در:
🌐 B2n.ir/q45357
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹بحث این جلسه دربارۀ آیۀ «امانت» در قرآن کریم است.
در قرآن کریم آیهای به نام آیۀ «امانت» داریم. پروردگار عالم در آن آیه میفرماید: من امانتم را در انسان ودیعه گذاشتم، آن امانتی كه هیچ كس و هیچ چیز لیاقت پذیرش آن را نداشت.
🔹امانت را به انسان عرضه کردم و او خیلی ظالم به خودش است، علاوه بر اینكه خودش را نشناخت و جاهل به خودش است، ظالم به خود هم هست.
🔹میفرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً»
🔹در این مبحث، قبل از هر موضوع دیگری، لازم است بدانیم مقصود قرآن کریم از «امانت» چیست؟
در این باره دانشمندان علوم اسلامی و بهخصوص مفسّرین نظراتی دارند.
🔹معنا و مصداق دیگری نیز برای واژۀ امانت قابل بیان است و آن این است كه مراد از امانت، «دل انسان» است.
🔹در روایات میخوانیم: «أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»؛ قلب مؤمن جایگاه خداوند سبحان است.
🔹دل انسان مال خداست. در حدیث قدسی آمده است: «لَمْ يَسَعْنِي سَمَائِي وَ لَا أَرْضِي وَ وَسِعَنِي قَلْبُ عَبْدِي الْمُؤْمِنِ»؛ یعنی ای بشر! مرا بشناس، من جاندارم، من مجردم، نمیشود برای من جا و مکان قرار بدهی، من همه جا هستم؛ اما اگر میخواهید برای من خانه درست كنید، قلب مؤمن خانۀ من است.
🔹اگر به راستی مؤمن، مؤمن شد، قلبش به اندازهای وسعت دارد كه خدا میتواند توجهش روی آن قلب باشد و قلب او خانۀ خدا گردد.
🔹پس آیۀ امانت میفرماید: ای انسان پروردگار عالم امانتی در وجود تو نهاده است كه حتی جبرئیل، میكائیل و حملۀ عرش از آن محرومند. آن امانتی كه تو داری و هیچ موجود دیگری ندارد، قلب تو است؛ آنجا كه جای عشق ورزیدن به خداست، آنجا كه جای ابراز عاطفه به بندههای خداست، آنجا كه جای اظهار احساسات آدمیان است و بالاخره آنجا كه بهواسطۀ آن انسان میتواند به خدا برسد.
🔹اگر کسی بتواند اغیار را از دلش خارج ساخته، قلب و دل خویش را تنها در اختیار خدا بگذارد تا پروردگار که صاحب اصلی خانه است، وارد آن شود، دیگر به او الهام میشود، برایش وحی پیدا میشود.
🔹الهام عنائیّه، خطورات قلبی یا نفحاتی از سوی خدای سبحان برای مؤمنین است که در بنبستها و دوراهیها، آنها را راهنمایی کرده، از خطر شبهات، وسوسهها و تخیّلات، نجات میبخشد.
🔹وقتی دل انسان خدایی شود، خواه ناخواه علمش، قدرتش و ارادهاش خدایی میشود، صفات او صفات خدایی خواهد شد و مظهر اسماء و صفات حق میشود. طبق فرمایش قرآن، خداوند همۀ اسماء را به آدم آموخته است: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها».
🔹پیغمبراكرم«ص» در روایت شیرینی میفرمایند: اگر دل انسان چراگاه شیاطین نباشد، خدا در آن دل میآید.
🔹اگر دل انسان چراگاه شیاطین شود، اگر دل چراگاه صفات رذیله، مثل حسادت، تکبّر، شهوتدوستی، پولپرستی و ریاستطلبی شود، صاحب خود را بدبخت و شقاوتمند میسازد. در حالیکه اگر دل، جایگاه خداوند گردد، صفات خدایی پیدا میکند و کارهای خدایی میکند.
🔹اگر دل ناپاک شد، فکر ناپاک است، گفتار ناپاک است، کردار نیز ناپاک است. چنانکه اگر دل پاک گردد و جایگاه خدا شود، گفتار طیّب میشود، کردار پاکیزه و فکر نیز پاک و طیّب و خدایی خواهد شد.
🔹متن کامل در:
🌐 B2n.ir/j92062
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ سیزدهم: مذمّت انسان در قرآن(1)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔸بحث جلسات اخلاق دربارۀ انسان در قرآن بود.
فصل دوم بحث به شرح آیاتی از قرآن کریم اختصاص دارد که انسان در آن آیات مذمّت شده است.
🔹قرآن شریف در آیهای راجع به انسان میفرماید: «إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً»؛ یعنی انسان سبکسر است، به اندازهای که اگر یک ناملایمی برای او جلو بیاید، جزع و فزع میکند، اگر هم نعمتی به او برسد، سرکش، طغیانگر و متکبّر شده، میخواهد بر همۀ انسانها برتری پیدا کند.
🔹در آیۀ دیگر میفرماید: «كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى»، یعنی انسان طغیانگر میشود، طغیانگریاش حتی به آنجا میرسد که در مقابل خدا هم قد علم میکند، فرعون میشود و در مقابل خداوند متعال ادعای خدایی میکند.
🔹 اهل دل میگویند: روح فرعونیّت در همه هست، مبارزه میخواهد، ریاضتهای دینی میخواهد که انسان بتواند روح فرعونیّت را در خود بکشد، وگرنه روح فرعونیّت همه جا و در همه کس هست.
🔹قرآن کریم در آیۀ دیگری میفرماید: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ»، انسان خیلی ظالم و ناسپاس است؛ اگر قدرت یابد و زمینۀ ظلم برایش پیدا بشود، به تمام دنیا زور میگوید.
🔹انسان ظالم چنین است که تا وقتی زمینه فراهم نیست، بهظلمهای بهنسبت کوچکتر اکتفا میکند، مثلاً یک گربه که میبیند آزارش میدهد، گویا اصلاً ستم کردن و آزار رساندن را دوست دارد.
🔹همۀ ظلمها که در یک سطح کوچک اتفاق میافتد، اگر آن سطح را بزرگ کنید، ظلم هم یزرگ خواهد شد؛ مثلاً ستمگری که به مردم یک روستا زور میگوید، اگر زمینه پیدا کند و ریاست دنیا را بهدست آورد، به دنیا و تمام مردم دنیا زور میگوید و ظلم میکند.
🔹قرآن در آیۀ دیگری میفرماید: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه»، هیچ کسی قدرت خدا را نشناخت و همه بیوفایند.
🔹پروردگار عالم به بندگان میگوید: نماز بخوانید، ولی ببینید نماز چه قدر برای همه سنگین است.
🔹پیامبر اکرم«ص» میفرمایند: مردم، عيال خدا هستند و محبوبترينِ بندگان نزد خداوند كسى است كه بهعيال خدا نفعی برساند و با گرهگشایی، خانوادهاى را شاد و مسرور سازد.
🔹حال اگر کسی بندگان خدا را با رفتار خویش بیازارد، آنها را دچار خسارت کند و غمگین سازد و بالاخره به آنان ظلم و ستم کند، چقدر به خداوند بیوفایی کرده است؟
🔹بین آیات جلسات قبل و آیاتی که در این جلسه بیان شد و انسان را ظالم و بیوفا میداند، چه طور جمع میشود؟
🔹اگر انسان در راه مستقیم بیفتد، میتواند بهواسطۀ تقوا، تهذیب نفس و ارتباط با خداوند، بهمقامهای والای معنوی دست یابد و مثلاً جانشین خدا در زمین گردد. چنانکه اگر تقوا نداشته باشد، نفس خویش را تزکیه نکند و با شیطان ارتباط برقرار سازد و از او تبعیّت کند، ظالم و ناسپاس میگردد و در دنیا و آخرت، بهجایگاه پستی سقوط خواهد کرد.
🌐 متن کامل درس اخلاق
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri