جلسه ۱۷۶ تفسیر المیزان .mp3
7.5M
صبح همگی به خیر و شادی
جلسه ۱۷۶
سوره بقره آیات ۹۴ تا ۹۶
دیدگاه سایر مفسران
آیا طلب و آرزوی مرگ خوب است یا بد؟
اگر خوب است چرا مسلمانان برای خود آرزوی مرگ نمی کنند؟
آیا آرزوی عمر طولانی خوب است یا بد؟
اگر خوب است چرا در این آیات یهود را به خاطر آرزوی عمر طولانی مذمت کرده است؟
۷ آبان ۱۴۰۳
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/almizan_m
✍ علامه طباطبایی ره:
قرآن کریم در غالب موارد، مغفرت و بهشت را کنار هم قرار داده است، و این نیست مگر به خاطر اینکه بهشت خانه پاکان است پس کسی که هنوز آلوده به قذارتهای گناهان و پلیدیهای معاصی باشد داخل آن نمی شود، مگر آنکه خدای تعالی با آمرزش خود قذارتهای او را از بین برده و پاکش کند.
و سارعوا الی مغفرة من ربکم و جنة عرضها السماوات و الارض...
📚 ترجمه تفسیر المیزان جلد ۴ صفحه ۲۵
به کانال تفسیر المیزان بپیوندید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/almizan_m
جلسه ۱۷۷ تفسیر المیزان .mp3
7.76M
صبح همگی به خیر و شادی
جلسه ۱۷۷
سوره بقره آیات ۹۷ تا ۹۹
دیدگاه سایر مفسران
آیا قرآن یک نسبت ناروا به یهودیان می دهد؟!!
۸ آبان ۱۴۰۳
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/almizan_m
وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ
و کسانی که در راه ما جهاد میکنند ما به حتم ایشان را به سوی راههای خود هدایت میکنیم، و حتماً خدا با نیکوکاران است. (عنکبوت: ۶۹).
✍ علامه طباطبایی ره:
«جهاد» در این آیه شریفه به معنای کوششی است که انسان در مخالفت با هواهای نفسانی انجام میدهد.
و این کوشش جز با نیروی ایمان که تنها سرمایه انسان در میدان مبارزه با خواستههای نفسانی است امکانپذیر نیست.
بدیهی است که لازمه این کوشش و جهاد که خداوند صاحب آن را در این آیه به عنوان «محسنین» یاد فرموده این است که در مرحله عقیده نیز خدا را پروردگار خود بداند و بر این عقیده هم ثابت قدم بوده باشد.
و در مقام عمل نیز مظاهر این عقیده پاک را با انجام دادن عباداتی که رابط بین او و خداست از خود ظاهر سازد.
و نیز به وظایفی که خداوند برای او از نظر اجتماعی معین فرموده از قبیل انفاق کردن و حسن معاشرت با مردم، عمل نماید.
📚 ترجمه تفسیر المیزان ج۷ ص ۳۲ و۳۳
به کانال تفسیر المیزان بپیوندید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/almizan_m
✍ علامه طباطبایی ره:
✅ و این که خدا امر فرموده که انسان ها باید در زمین سیر کنند، و سرگذشت انسان ها را مطالعه کنند، برای این است که از سرگذشت امتهای گذشته عبرت بگیرند، و سرانجامِ پادشاهان و فراعنه طغیان گر را ببینند که چگونه قصرهای رفیعشان به دردشان نخورد، و ذخیرههای موزه سلطنتیشان، و تخت مزین به جواهرشان، و لشکر و هوادارانشان سودی به آنان نبخشید، و خدای تعالی همه را از بین برد، و چیزی به جز سرگذشتی که مایه عبرت باشد از آنان باقی نماند.
ولی فرو رفتگان در غفلت کجا؟! و عبرت کجا؟!
📣 فسیروا فی الارض...
📚 ترجمه تفسیر المیزان جلد ۴ صفحه ۲۸
به کانال تفسیر المیزان بپیوندید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/almizan_m
✍ علامه طباطبایی ره:
✅ شرط اساسی استغفار و توبه این است که انسان خدا را به یاد آورد و از صمیم قلب به سوی او بازگشت نماید و الا صرف لقلقه زبان که از روی عادت و یا جهات دیگر گفته میشود فایده ندارد.
📣 ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم...
📚 ترجمه تفسیر المیزان جلد ۷ صفحه ۳۳
به کانال تفسیر المیزان بپیوندید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/almizan_m
جلسه ۱۷۸ تفسیر المیزان .mp3
5.71M
صبح همگی به خیر و شادی
جلسه ۱۷۸
سوره بقره آیات ۱۰۰ و ۱۰۱
یهودیانِ عهد شکن و بی ایمان
۱۲ آبان ۱۴۰۳
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/almizan_m
جلسه ۱۷۹ تفسیر المیزان .mp3
5.6M
صبح همگی به خیر و شادی
جلسه ۱۷۹
سوره بقره آیات ۱۰۲ و ۱۰۳
آیه ای که یک میلیون و دویست و شصت هزار احتمال در تفسیرش وجود دارد، یکی از اعجازات قرآن است.
۱۳ آبان ۱۴۰۳
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/almizan_m
✍ علامه طباطبایی ره:
✅ اصرار بر گناه و تکرار آن حالتی در روح انسان به وجود میآورد که با آن حالت دیگر یاد خدا هم مفید فائدهای نخواهد بود.
و آن حالت عبارت است از سبک شمردن اوامر الهی و بی پروا بودن در هتک حرمت او و خود را در پیشگاه مقدسش بزرگ شمردن.
و بدیهی است که با پدید آمدن این حالت در انسان دیگر روح بندگی باقی نمانده، در نتیجه یاد خدا هم دارای اثر و نتیجهای نمیتوان بوده باشد.
و باید دانست که این جریان در صورتی است که تکرار گناه و اصرار بر آن از روی علم و عمد بوده باشد.
📣 و لم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون
📚 ترجمه تفسیر المیزان جلد ۷ صفحه ۳۴
به کانال تفسیر المیزان بپیوندید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/almizan_m