eitaa logo
علم نافع
307 دنبال‌کننده
423 عکس
1 ویدیو
0 فایل
این کانال به هدف گذاشتن احادیث مفید برای دوست داران علم است وَقَفُوا اَسماَعَهُم عَلَی العِلمِ النَافِعِ لَهُم کلیه احادیث کانال از اصول کافی شیخ کلینی .ره. است و هر روز به صورت منظم احادیث ارزشمندی گذاشته می‌شود ارتباط با مدیر : @erfan_000
مشاهده در ایتا
دانلود
امام باقر علیه السلام: 🔴 خداوند عز و جل علی علیه السلام را نشانه ای گماشت ، هرکه او را شناسد مومن است و هرکه انکارش کند کافر است و هرکه او را نشناسد گمراهست و هرکه دیگری را همراه او گمارد مشرک است و هرکه با ولایت او آید به بهشت در آید (اصول کافی جلد ۲ صفحه۳۲۰ روایت۷) 🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺
امام صادق علیه السلام: 🔴رسول خدا (ص) فرمود: به راستی برای صاحب خلق اجری چون اجر روزه دار و شب زنده دار است. (اصول کافی جلد ۲ صفحه ۱۰۰ روایت ۵) 🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺
♦️مفضل گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آنگاه که در اظله(عالم ارواح یا عالم مثال یا عالم ذر)بودید به چه کیفیت بودید؟ فرمود نزد پروردگار خود بودیم ، کسی جز ما نبود در سایه سبزی بودیم و خدا را تسبیح و تقدیس و تهلیل و تمجید می گفتیم و هیچ فرشته مقرب و جانداری غیر ما نبود تا آنکه خدا آفرینش چیز ها را اراده کرد ،پس آنچه خواست چنانکه خواست از ملائکه و غیر آنها آفرید و سپس علم آن را به ما رسانید. (اصول کافی جلد ۲ صفحه ۳۲۷ روایت۷) 🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺
📌(نشست علمی)📌 🔰اخلاق و معنویت از منظور حکیم متاله علامه طباطبایی ♦️کار شناسان 💠ایت الله محمد باقر تحریری 💠حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه 💠حجت الاسلام علی امینی نژاد 📆سه شنبه ۲۸ آبان ۹۸-ساعت ۹ الی ۱۱ 🔴تهران،خیابان ناصر خسرو،کوچه مروی،مدرسه علمیه مروی ۲ 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع #نشست_علمی
امام صادق علیه السلام: 🔴اگر خدای تبارک و تعالی امیرالمومنین علیه السلام را برای فاطمه نمی آفرید در روی زمین از آدم گرفته تا هر بشری بعد از او همسری برای او نبود (اصول کافی جلد ۲ صفحه۳۶۰ روایت ۱۰) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع
♦️نظر شیخ اشراق .ره. درباره تعریف انسان به حیوان ناطق و صعوبت ارائه تعریف 🔴شیخ اشراق به صورت موردی به حقیقت انسان که دارای نفس ناطقه است و انسانیتش به آن محقق می شود اشاره میکند؛حقیقتی که برای عامه خاصه (مشائین) مجهول است؛زیرا انسان را ((حیوان ناطق)) قرار داده اند در حالی که حیوان معلوم آنها نیست؛ زیرا حیوان حقیقت جسمانی است و حقیقت جسم غیر معلوم بوده،استعداد نطق نیز امر عرضی ای تابه حقیقت است. همچنین نفسی که مبدا حیوانیت و استعداد نطق است ، جز به لوازم شناخته نمیشود ؛ بنا بر این،اگر انسان خود را که چیزی نزدیک تر از خودش وجود ندارد ،نتواند بشناسد،چگونه میتواند حقیقت امور دیگر را بشناسد. پس شناخت حقیقت اشیا صعوبت دارد. شیخ اشراق در ضمن بحث اشاره میکند که مردم اسم را به ازای مجموع لوازم محسوسی که ارزش شیء تصور می‌کنند،قرار می‌دهند؛بنابر این،برای تعریف مسما،میتوان آن را به مجموع لوازم محسوسی که از راه حس معلوم اند،تعریف کرد. 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع
امام صادق علیه السلام: 🔴ما نخستین خاندانی هستیم که خدا نام ما را بلند ساخت ، چون خدا آسمان ها و زمین را آفرید بمنادئی دستور داد تا فریاد زند: گواهی دهم که شایسته پرستشی جز خدا نیست سه بار گواهی دهم که محمد صلی الله علیه واله رسول خداست سه بار گواهی دهم که علی از روی حق امیر المومنانست سه بار (اصول کافی جلد ۲ صفحه۳۲۷ روایت ۸) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع
امام باقر علیه السلام: ♦️همانا علی علیه السلام دریست که خدا آن را (روی بندگانش) گشوده،هر که از ان در وارد شود مومن است و هر که از ان خارج شود کافر است، و هرکس نه داخل شود نه خارج شود (بی طرف باشد یا آن حضرت را نشناسد) در زمره کسانی است که خدای تبارک و تعالی درباره ایشان فرمود است:من درباره آن ها به خواست خود رفتار کنم (یا به بهشت با به دوزخشان برم) (اصول کافی جلد۲ صفحه ۳۲۰ روایت۸) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع
♦️ترجمه: 🍃در فلسفه و برهان ثابت است که علیت مقتضی قیام معلول به علت است چه از جهت وجود و چه از جهت کمالات اولیه و ثانویه و آن چه از مقام علت تنزل و تعین می یابد همین امور است نه نواقص و جهات عدمیه🍃 🔹شرح: ثابت شده است که معلول به تمام وجه وابسته به علت است مگر در شرایطی. 📌 اشکال وارده: اگر شما دستگیره دَر را به سمت پایین بکشید دست شما زماناََ و مکاناََ با دستگیره برابر است در اینجا باید گفت که تمام وجود خود را معلول از علت نگرفته بلکه در اینجا زمان و مکان، با معلول برابر است ؟ 🔸پاسخ:اینجا علت بر معلول (تَقَدم رتبی) دارد‌. یعنی رتبتاََ علت از معلول بالاتر است 📚رساله الانسان و العقیده علامه طباطبایی،انسان قبل از دنیا ،ص۱۵ 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺
امام صادق علیه السلام : به خدا او سرور مخلوق خدا بود، و خدا هیچ مخلوقی را بهتر از محمد صلی الله علیه واله نیافریده. 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع
♦️مردی پارسی از امام کاظم علیه السلام پرسید که: اطاعت شما واجب است؟فرمود آری گفت:چون اطاعت علی بن ابی طالب علیه السلام؟فرمود :آری (اصول کافی جلد ۱، باب لزوم طاعت از ائمه (ع)، روایت ۸) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع
♦️ترجمه: 🍃و نیز ثابت است که عالم ماده از جهت وجود مسبوق به عالم دیگر است که ماده نیست اگر چه احکام ماده در آن یافت می شود و در واقع این عالم علت عالم مادی است و نیز ماده مسبوق به عالم دیگر است که ماده و احکام آن هر دو مجرد است که در حقیقت علتِ علت عالم مادی است ، این دو عالم مثال و عالم عقل نامیده میشود🍃 📌شرح: عوالم به نسبت خودشان داری علت و معلول هستند. سه عالم وجود دارد (ماده ، مثال ، عقل )که در آنجا هم جسم و احکام ماده هست هم ماده ، و یا اصلا نیست 💠۱-ماده :هم جسم وجود دارد هم ماده 💠۲-مثال : فقط جسم و احکام ماده وجود دارد 💠۳-عقل: هیچ کدام وجود ندارد عالم ماده معلول دو عالم دیگر است و همچنین عالم مثال معلول عالم عقل است. مثال ماده وجود ندارد ولی احکام ماده وجود دارد(یعنی جسم و احکام ماده وجود دارد ) جسم :چیزی که دارای ابعاد (طول،عرض، ارتفاع)باشد 📚رساله انسان قبل ار دنیا علامه طباطبایی ، ص ۱۵ 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺
امیرالمومنین علیه السلام: ♦️بدانید که همنشینی با عالم (اما معصوم یا هر دانشمند دینی و بر حقی) پیروی از او دینی است که با آن برای خدا دینداری کنند، طاعتش مایه کسب خودش کرداری و محو بد کرداری و ذخیره مومنان است و تا زنده اند وسیله ترفیع مقام آنهاست، و یاد به خیر است برای آنها پس از گرمشان. 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آیا ایرانیان با زور شمشیر مسلمان شدند؟ 💠کارشناس: حجت الاسلام کاشانی 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع #حجت_الاسلام_کاشانی #ایرانی_مسلمان #کلیپ_تصویری
رسول خدا (ص) : آن که خلق نیکو دارد ،پاداش روزه گیر شب زنده دار دارد (اصول کافی،ج۳،ص۱۵۷،روایت۵) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع
(راه درمان کینه) امام کاظم علیه السلام: ♦️رسول خدا فرمود:خوشروئی کینه را ببرد. (اصول کافی ج۳ص۱۶۲روایت ۶) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #عمل_نافع #راه_درمان_کینه
(دست زدن به شیر آب در حین وضو) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع #احکام_وضو
أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يُؤْتَى بِأَقْوَامٍ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ تَتَلَأْلَأُ وُجُوهُهُمْ كَالْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ- ص: ۳۱ يَغْبِطُهُمُ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ ثُمَّ سَكَتَ ثُمَّ أَعَادَ الْكَلَامَ ثَلَاثاً فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي هُمُ الشُّهَدَاءُ قَالَ هُمُ الشُّهَدَاءُ وَ لَيْسَ هُمُ الشُّهَدَاءُ الَّذِينَ تَظُنُّونَ قَالَ هُمُ الْأَوْصِيَاءُ قَالَ هُمُ الْأَوْصِيَاءُ وَ لَيْسَ هُمُ الْأَوْصِيَاءُ الَّذِينَ تَظُنُّونَ قَالَ فَمِنْ أَهْلِ السَّمَاءِ أَوْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ قَالَ هُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ قَالَ فَأَخْبِرْنِي مَنْ هُمْ قَالَ فَأَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى عَلِيٍّ ع فَقَالَ هَذَا وَ شِيعَتُهُ مَا يُبْغِضُهُ مِنْ قُرَيْشٍ إِلَّا سِفَاحِيٌّ وَ لَا مِنَ الأنهار (كذا) [الْأَنْصَارِ] إِلَّا يَهُودِيٌّ وَ لَا مِنَ الْعَرَبِ إِلَّا دَعِيٌّ وَ لَا مِنْ سَائِرِ النَّاسِ إِلَّا شَقِيٌّ يَا عُمَرُ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يُحِبُّنِي وَ يُبْغِضُ عَلِيّاً.
(فضائل الشیعه ، حدیث بیست پنجم) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع #روایت_عالی
🔰طلا از میان انگشتان می ریخت (اصول کافی، جلد ۲،صفحه ۴۱۲، روایت۱۰) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع #طلا_انگشتان
🔰زنده شدن درخت خشک (اصول کافی ج۲ص۴۲۰روایت ۱۰) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع #درخت_خشک
🔰علم امام (اصول کافی جلد۲ صفحه ۴۱۸ روایت ۵) 🔻🔻🔻🔻 @almnafe 🔺🔺🔺🔺 #علم_نافع
هدایت شده از ایوان نجف
قَالَ الْإِمَامُ الرِّضَا سلام اللّه علیه : الْإِمَامُ كَالشَّمْسِ‏ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ وَ هِيَ فِي الْأُفُقِ بِحَيْثُ لَا تَنَالُهَا الْأَيْدِي وَ الْأَبْصَار... فَمَنْ ذَا الَّذِي يَبْلُغُ مَعْرِفَةَ الْإِمَامِ أَوْ يُمْكِنُهُ اخْتِيَارُهُ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ ضَلَّتِ الْعُقُولُ وَ تَاهَتِ الْحُلُومُ وَ حَارَتِ الْأَلْبَابُ وَ خَسَأَتِ الْعُيُونُ‏ وَ تَصَاغَرَتِ الْعُظَمَاءُ وَ تَحَيَّرَتِ الْحُكَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ الْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ الْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ الْأَلِبَّاءُ وَ كَلَّتِ الشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ الْأُدَبَاءُ وَ عَيِيَتِ الْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ التَّقْصِيرِ وَ كَيْفَ يُوصَفُ بِكُلِّهِ أَوْ يُنْعَتُ بِكُنْهِهِ أَوْ يُفْهَمُ شَيْ‏ءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ يُوجَدُ مَنْ يَقُومُ مَقَامَهُ وَ يُغْنِي غِنَاهُ لَا كَيْفَ وَ أَنَّى وَ هُوَ بِحَيْثُ النَّجْمُ مِنْ يَدِ الْمُتَنَاوِلِينَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِينَ فَأَيْنَ الِاخْتِيَارُ مِنْ هَذَا وَ أَيْنَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا وَ أَيْنَ يُوجَدُ مِثْلُ هَذَا أَ تَظُنُّونَ أَنَّ ذَلِكَ يُوجَدُ فِي غَيْرِ آلِ الرَّسُولِ مُحَمَّد صلی اللّه علیه و آله. امام رضا سلام اللّه علیه فرمودند : امام مانند خورشيد طالع است كه نورش عالم را فرا گيرد و خودش در افق است بنحوى كه دستها و ديدگان به آن نرسد، كيست كه امام تواند شناخت يا انتخاب امام براى او ممكن باشد، هيهات، در اينجا خردها گمگشته، خويشتن‏دارها بيراهه رفته و عقلها سرگردان و ديده‏ها بى‏نور و بزرگان كوچك شده و حكيمان متحير و خردمندان كوتاه فكر و خطيبان درمانده و خردمندان نادان و شعرا وامانده و ادبا ناتوان و سخندانان درمانده‏ اند، كه بتوانند يكى از شئون و فضائل امام را توصيف كنند همگى بعجز و ناتوانى معترفند، چگونه ممكن است تمام اوصاف و حقيقت امام را بيان كرد يا مطلبى از امر امام را فهميد و جايگزينى كه كار او را انجام دهد برايش پيدا كرد؟ ممكن نيست، چگونه و از كجا؟ در صورتى كه او از دست‏يازان و وصف‏ كنندگان اوج گرفته و مقام ستاره در آسمان را دارد، او كجا و انتخاب بشر؟ او كجا و خرد بشر؟ او كجا و مانندى براى او؟ گمان برند كه امام در غير خاندان رسول خدا محمد صلی اللّه علیه و آله يافت شود؟ 📚الكافي 1/200 📚القطره ج ۱ @m_alaviyeh