المحکمات
📙رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟ ✍نوشتاری از #استاد_موالی_زاده 6⃣گفتار شش از مقاله فقه و فلسفه : تضا
📙ترانه سفسطه و برهان صدیقین
✍️نوشتاری از استاد موالی زاده
📚گفتار 7️⃣ از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟)
♦️دیدگاه امتداد حکمت 3
🔹امتداد حکمت در جهان بینی توحیدی ، به معنای امتدادِ توحید در برنامه زندگی بشری خواهد بود . نخستین گام در امتداد حکمت ، توحید است اما نه توحید تعبدی و نه توحید انّی که از راه مطالعه طبیعت و نگاه به شگفتی های جهان مادی کشف شود و نه توحید پیره زنان ، بلکه توحید شبه لمّی که از راه برهان صدیقین شناخته شود . «بک عرفتک و انت دللتنی علیک»
💢شهید مطهری می گوید :
« از نظر ما اگر توحيد را با اصول استدلالى و عقلى بشناسيم ، از همان راه لمّى می توانيم انسان و تاريخ و جامعه را نيز بشناسيم ولى كسانى كه ... توحيد را صرفاً از راه مطالعه طبيعت مىخواهند كشف كنند و بس، نمی توانند انسان و جامعه را از توحيد استنباط كنند و مجبور می شوند فلسفه تاريخ را و جامعه شناسى را و انسان شناسى را از مكتبهاى ديگر گدايى كنند. »
🔸بله ، تنها توحید عرفانی و فلسفی می تواند علوم انسانی را اسلامی کند . توحیدی که نه تنها سرسلسله هستی شناسی باشد بلکه در راس هرم شناخت شناسی هم جای گیرد .
توحیدی که بر اساس گفته علامه طباطبائی ، پس از خاموش کردن ترانه سفسطه ثابت می شود و پس از آن می توان به شناخت مظاهر و نمودهای آن در سراسر گیتی پرداخت .
علامه طباطبایی در حاشیه اسفار ج 6 تصریح می کند که سفسطه و شک گرایی با اصرار بر واقعیت های خاص دفع نمی شود بلکه تنها راه نفی سفسطه ، استناد به واقعیتی است که نفی آن موجب اثبات آن خواهد بود که همان واجب الوجود می باشد .
آیت اله جوادی آملی این تقریر از برهان صدیقین را از مختصات علامه دانسته که به واسطه آن ، توحید نخستین مساله فلسفه بشمار می رود .
🔹از این رو ، اندیشه و فکر بشر از توحید آغاز می گردد و پس از آن به انسان و جامعه و حکومت امتداد می یابد و چارچوب کلی حرکت در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در راستای عدالت و توحید را تعیین می کند تا در سایه عقل و وحی ، قوانین شرعی مورد نیاز اداره اجتماع در قالب فقه منظومه ای استنباط گردد .
توحیدی که بنابر گفته علامه ، عنصری از عناصر همه تعلیمات می باشد . همانگونه که بدون اصل استحاله اجتماع نقیضین ، یقینی رخ نمی دهد ، بدون توحید هم هیچ گونه گزاره ای پدید نمی آید .
⬅️ متاسفانه در حال حاضر ، نقش توحید در فقه تنها انگیزشی است و عمدتا در باب عبادات به عنوان شرط صحت بشمار می آید در حالی که باید به نقش محتوایی توحید در فقه و قوانین شرعی پای بند بود .
ارتقاء نقش توحید در فقه ، سبب تغییر جهت گیری فقه از مساله محور بودن به منظومه محور بودن می گردد و اینگونه ، در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه ، کارآمدتر می شود .
🖇ادامه دارد ...
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@almohkamat
🔰محقق نایینی:
💢غفلت فقهاء از مبانی معرفتی دین از نگاه محقق نائینی
💠«با اينكه از مثل يك كلمۀ مباركۀ «لا تنقض اليقين بالشّك» آن همه قواعد لطيفه استخراج نموديم، از مقتضيات مبانى و اصول مذهب ، غافل (شده) اصلا در اين وادى داخل نشديم و ديگران (غربی ها) مبدأ طبيعى آن چنان ترقّى را از سياسات اسلاميّه اخذ و به وسيلۀ جودت استنباط و حسن تفريع، فروع صحيحه بر آن مرتّب، و به نتايج فائقه نائل شدند . »
📚بر گرفته از کتاب تنبيه الأمة و تنزيه الملة؛ ص: 91
#محقق_نایینی
#اصول
#المحکمات
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های غرر آیات
🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
📚مقدمه
🆔https://eitaa.com/almohkamat/237
📚رابطه مُلک و ملکوت در قرآن (تطابق عوالم)
🆔https://eitaa.com/almohkamat/246
📚"کن فیکون" در عالم امر و ملکوت
🆔https://eitaa.com/almohkamat/250
📚تجسم اعمال در ملکوت
🆔https://eitaa.com/almohkamat/258
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن
🆔https://eitaa.com/almohkamat/265
📚توحید عوام و توحید خواص
🆔https://eitaa.com/almohkamat/284
#تفسیر_المیزان
#غرر_آیات
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊پدر علوم انسانی اسلامی
🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی
⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
#علامه_طباطبایی
#علوم_انسانی_اسلامی
@almohkamat
المحکمات
🖊پدر علوم انسانی اسلامی 🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی ⁉️پژوهشگران حوزه علوم ان
🖊پدر علوم انسانی اسلامی
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
🔹«علامه طباطبائی» اندیشمندی اسلامی است که بر پایه قرآن و سنت به پی ریزی علوم انسانی اسلامی پرداخت بی آنکه محتوایی ارائه دهد که با اندیشه غربی ، «ترکیب مزجی» یا «جمع مکسر» شود.
🔸سه ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی نقش بسزایی دارند عبارتند از :
1 ـ توسعه نگاه توحیدی در حوزه عمل
2 ـ توسعه نگاه اجتماعی در حوزه دین
3 ـ توسعه نگاه اعتباری در حوزه ادراک
⁉️پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند که پاسخگویی بدان ، شرط اصلی حرکت به سمت علوم انسانی اسلامی است :
1️⃣با توجه به فضای الحادی و مادی حاکم بر علوم انسانی غربی ، چگونه می توان فضای علوم انسانی را توحیدی کرد ؟ و از «وحدت وجود» ، قاعده «بسیط الحقیقه»و مبانی حکمت صدرایی که بیشتر در حوزه عبادت و عرفان بکار می رود ، چگونه می توان دستگاه فلسفی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی پی ریزی کرد و آن را در خدمت علوم انسانی نهاد ؟
2️⃣با توجه به فردی بودن اکثر قرائت های موجود از دین و مذهب از یک سو ، و از سوی دیگر با توجه به کارکرد اصلی علوم انسانی که بیشتر در حوزه اداره اجتماع در عرصه های مختلف می باشد ، چگونه می توان از منابع دینی ، علوم انسانی اسلامی را استخراج کرد ؟
3️⃣علوم انسانی غربی با کنار گذاشتن کشف واقعیت آن هم به نحو یقین منطقی از راه برهان ، میزان ارزش گذاری علوم را رفع نیازها و احتیاجات بشری می داند . لذا ، همه ادراکات خود را اعتباری و نسبی پنداشته که تا آن میزان ارزش دارد که مساله ای را حل کند ،اگر چه در برابر مساله ای دیگر که توان حل آن را ندارد ، بی ارزش باشد .
❓حال پرسش اینجاست ، چگونه می توان با منطق و فلسفه اسلامی که تنها ادراکات حقیقی یقینی برهانی مطابق با واقع را ارزشمند می داند و تنها دغدغه اش کشف واقعیت است و رفع نیاز مادی بشری را طفیلی علوم می داند ، می توان علوم انسانی ایجاد کرد و نام «اسلامی » را بر آن نهاد ؟
📌چگونه می توان میان «تجربه» ارسطویی که بر اساس برهان عقلی یقینی شکل می گیرد و «تجربه» غربی که ظن آور است و تنها با استقراء ناقص در راستای حل مساله پیش می رود ، سازگاری ایجاد کرد ؟ آیا با استقراء ناقص ظن آور ، علوم انسانی اسلامی را بنا نهیم ؟ در این صورت چه تفاوتی با علوم انسانی غربی پیدا می کنیم ؟ و اگر بخواهیم به تجربه برهانی بسنده کنیم ، دستاوردهای کمی نصیبمان خواهد شد .
💠این سه پرسش یا بهتر است بگوییم سه معضل ، با مطالعه و پژوهش در سه نوآوری علامه طباطبایی قابل حل خواهد بود تا راه برای گسترش علوم انسانی اسلامی هموار گردد .
#علامه_طباطبایی
#علوم_انسانی_اسلامی
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های
فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟
✍️ استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
🖊مقدمه
🌐https://eitaa.com/almohkamat/222
🖊سه دیدگاه در خصوص نسبت میان فقه و فلسفه
🌐https://eitaa.com/almohkamat/226
🖊ماهیت اعتباری فقه : ضد فلسفه یا ... ؟
🌐https://eitaa.com/almohkamat/238
🖊جمع مکسّر فقه و فلسفه ...
🌐https://eitaa.com/almohkamat/247
🖊فلسفه سودمندتر و فقه کارآمدتر
🌐https://eitaa.com/almohkamat/252
🖊رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟
🌐https://eitaa.com/almohkamat/266
🖊ترانه سفسطه و برهان صدیقین
🌐https://eitaa.com/almohkamat/287
🖊قهرمان اسفار اربعه
🌐https://eitaa.com/almohkamat/299
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@almohkamat
📌#فهرست
📌#مجموعه_آثار_و_بیانات استاد سید فرید موالی زاده
💢سلسله بحث های مسأله حجاب
🌐https://eitaa.com/almohkamat/241
💢سلسله بحث های «جامعه و تاریخ»
🌐https://eitaa.com/almohkamat/251
💢سلسله بحث های غرر آیات
🌐https://eitaa.com/almohkamat/290
💢سلسله بحث های
فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟
🌐https://eitaa.com/almohkamat/293
💢سلسله بحث های مکتب اصولی امام خمینی
🌐https://eitaa.com/almohkamat/300
💢سلسله بحث های محرم
🌐https://eitaa.com/almohkamat/413
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
May 11
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 10.mp3
12.53M
#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
⁉️ملکیت اعتباری مصداق ادعایی کدام حقیقت است؟ مقوله اضافه یا مقوله جده یا اضافه اشراقی ؟
🔹بیان دیدگاه علامه طباطبایی در نقد آراء آخوند ،محقق اصفهانی و محقق نائینی در ماهیت ملکیت
🔹بیان عالی آیت اله خویی در تبیین فلسفی نسبت نفس با قوای خود
🔹ثمرات فراوان فقهی بحث از ماهیت ملکیت اعتباری در حل مصادیق معضله و مستحدثه ملکیت
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه دهم/چهارشنبه 1402.09.01
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊حجاب و عشق
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
6️⃣نوشتار ششم از سلسله بحث های «مساله حجاب»
🔸یکی از آسیب های اصلی بی حجابی و برهنگی در نگاه اسلام شناسانی همچون رهبر انقلاب ، متلاشی شدن کانون خانواده هاست ؛ زیرا «خانواده با «عشق» زنده است اگر عشق به جنس مخالف در صد جای دیگر تامین شود ، آن پشتوانه استحکام خانواده از بین خواهد رفت »(07/02/77)
📌خداوند متعال «عشق» را در باطن انسان نهاد تا همچون اکسیری مس وجود انسان را طلا کند «اکسیر عشق بر مسم افتاد و زر شدم» .
🔹نوع انسان عشق را از میل به جنس مخالف خود آغاز می کند :
«تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سمک تا به سمایش کشش لیلی برد »
صدر المتالهین این مرحله را «عشق لطیف» می نامد و ابن سینا «عشق عفیف» ، که منشاء آن جمال و زیبایی چهره یار و «زلف و خط و خال و ابرو»ی نیکو ، تناسب خیره کننده اندام و رفتارهای همراه با ناز و کرشمه از سوی محبوب می باشد که هر آنکه دارای قلبی لطیف و ذهنی صاف و طبعی رقیق باشد آن را تجربه می کند .
🖇البته قلب های با قساوت و خالی از احساس ، در این شرائط تنها نگاهی شهوانی و حیوانی پیدا می کنند و از درک چنین احساس عاشقانه ای محروم می مانند .
🖊عشق و هوس
عشق و هوس هر دو از امیال روحی انسانند که در تضاد با همند و با هم جمع نشوند اگر چه هر دو با معاشرت با جنس مخالف افروخته گردند .
🔰شهید مطهری می گوید : «عشق ، عمیق و دائمی و متمرکز کننده و یگانه پرست است ولی هوس ، سطحی و گذرا و پخش کننده نیرو و تنوع طلب و هرزه صفت می باشد .»
🔹هوس مردان با دیدن زیبارویان خودنما ، و هوس زنان با دیدن عاشق پیشگان دروغین ، شعله ور می شود و این هوس سرکش « میکده را حمام می کند» و قوه عشق مقدس را سرکوب می کند ؛ زیرا تنوع و تعدد هرزگی سبب فوران هوس می گردد اگر چه عشق به شرط یگانکی معشوق به اوج می رسد .
📌نفس انسان نیازمند معاشرت با جنس مخالفش است که اگر با هوس سیراب گردد ، از عشق ورزی بیزار می شود اما اگر قوه هوس خاموش بماند ، آنگاه «با دل بی نقش نرد عشق می بازد».
🔸از این رو ، اسلام که به دنبال گسترش عشق عفیف است ، حجاب را تشریع کرد تا راه را بر هوس ببندد و عشق پاک بتواند بدون مانع در میان زنان و مردان در حریم خانواده شکوفا گردد . «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً »(روم/21)
⬅️مردانی که در سطح جامعه با بانوان محجبه با پوشش شرعی روبرو می شوند ، آتشفشان هوس حیوانی آنها فوران نخواهد کرد و هیچ نقشی بر دلشان نمی نشیند و جان آنها تشنه عشق ورزی به آن یگانه معشوق خود خواهد بود .
#حجاب
#عشق
#هوس
@almohkamat
🖊حضرت فاطمةُ(س) ـ لِلإِمامِ عَلِی(ع) ـ : إنّی اُوصیک فی نَفسی وهِی أحَبُّ الأَنفُسِ إلَیّ بَعدَ رَسولِ اللّهِ(ص)، إذا أنا مِتُّ فَغَسِّلنی بِیدِک، وحَنِّطنی، وکفِّنّی، وَادفِنّی لَیلاً، ولا یشهَدنی فُلانٌ وفُلانٌ، وَاستَودَعتُک اللّه تَعالی حَتّی ألقاک، جَمَعَ اللّهُ بَینی وبَینَک فی دارِهِ وقُربَ جِوارِهِ .
📌حضرت فاطمةُ(س)ـ خطاب به امام علی(ع) ـ: من درباره خودم که محبوب ترین افراد برای من پس از رسول خدا(ص) است به تو وصیت می کنم. وقتی من از دنیا رفتم، با دست خودت مرا غسل بده و حنوط و کفن کن و مرا شبانه دفن کن و فلانی و فلانی در تشییع من حاضر نشوند. تو را به خدا می سپارم تا وقتی که ملاقاتت کنم. خداوند من و تو را در خانه خود و در نزدیک جوار خودش گرد آورد.
📚بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۳۹۰ ح ۵۶
🏴#ایام_فاطمیه تسلیت باد.
#فاطمیه
@almohkamat
المحکمات
📙ترانه سفسطه و برهان صدیقین ✍️نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار 7️⃣ از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد
📙قهرمان اسفار اربعه
✍نوشتاری از #استاد_موالی_زاده
8⃣گفتار هشت از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد و تضایف؟)
♦️دیدگاه امتداد حکمت۴
🔹عموم اندیشمندان مسلمان از امتداد بخشیدن به توحید در عرصه های گوناگون زندگی انسان غفلت کرده اند . نه عرفان ، نه فلسفه و نه کلام به امتداد توحید نپرداختند، و نه فقه و نه اخلاق به پایه ی توحید نگاهی نیفکندند . همه این علوم شریف ، جزیره هایی از هم جدا بودند که هر یک سر در گریبان خود فرو برده و کاری به کار دیگری نداشتند . این شد که توحید ، امتداد نیافت و در متن زندگی مهجور ماند . « و قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورا »
👈نخست از عرفان آغاز کنیم .
🔹عرفا با آنکه موضوع علم عرفان ، توحید است و با آنکه محور سفر سوم و چهارم در سلوک ، رسیدگی به مردم و اجتماع می باشد ، اما عرفان ما در حوزه اداره اجتماع ، بالفعل نشده است .
عارف در سفر سومِ سیر و سلوک ، یعنی سیر من الحق الی الخلق بالحق ، و در سفر چهارم یعنی سیر فی الخلق بالحق ، باید در اجتماع ظاهر شود و از غیب به شهادت بازگردد ، تا سلوک او کامل گردد .
نبوت که مظهر اتمّ هدایت تشریعی و ارائه طریق است و وظیفه برانگیختن مردم بر علیه طاغوت و حرکت به سوی توحید را دارد ، تجلی سفر سوم سلوک است .
در سفر چهارم هم ، سالک هدایت تکوینی و ایصال الی المطلوب خلق خدا را بر دوش دارد تا امامت و ولایت تجلی یابد که با استقرار حکومت الهی ، زمینه تربیت نفوس خلق مهیا شود .
تدوین کنندگان علم عرفان چنین افقی را برای آن علم در نظر گرفته بودند اما نشد .
🔹عرفان ما بیشتر از خلق و جامعه به فرد پرداخت . به سیر «من الخلق» بسنده کرده و پای در سیر «الی الخلق» و «فی الخلق» نگذاشت . به «فناء» توجه کرد و از «محو» و «محق» گذشت و به «فناء الفناء» رسید اما از «بقاء بعد الفناء» باز ماند و به مرتبه «صحو» نایل نشد . در عالم «غیب» رفت و عالم «شهادت» را ندید . «وحدت شهودی» است بیشتر تا «وحدت وجودی» .
از این رو ، از واژه عرفان و عرفا ، انزوا و ترک اجتماع و گونه ای از رهبانیت به ذهن عوام تبادر می شود .
🔹کسی باور نداشت که عرفان ، حماسه آفریند . عَلَم قیام و جهاد را بتواند بر دوش کشد . توحید را در سایه عدالت بیند . حکومت تشکیل دهد و به رتق و فتق امور بپردازد .
کسی باور نداشت عرفان نظری با فقه عملی آشتی کند . عارف ، فقیه گردد . سالک الی الله ، ولی و حاکم شود .
🔹تا آنکه «قهرمان اسفار اربعه» پای در میدان مبارزه با طاغوت نهاد و انقلابی پیامبرگونه و حکومتی امام گونه بنا نهاد و سفر سوم و چهارم را به منصه ظهور درآورد .
حضرت امام خمینی عارفی و فقیهی بود که در سن 27 سالگی ، «مصباح الهدایه» نوشت و در تبعید ، «تحریر الوسیله» نگاشت تا «فقه اکبر» را میزبان «فقه اصغر» کند و ولایت فقیه را بر پایه عرفان بنا نهد .
💠 بله ، نخست باید عرفان دست از تقلید در فقه بردارد و عارف خود فقیه جامع الشرایط گردد تا در ابتدای راه امتداد دادن به توحید در متن زندگی خلق در ظرف فقه اصغر جای گیرد .
📌 ادامه دارد ...
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های «مکتب اصولی امام خمینی»
🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
💢تخلیه و تحلیه علم اصول
https://eitaa.com/almohkamat/158
💢«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی
https://eitaa.com/almohkamat/148
💢ابطال نگاه ارسطویی به تمایز علوم
https://eitaa.com/almohkamat/220
💢دیدگاه «سنخیت» در تمایز علوم
https://eitaa.com/almohkamat/262
💢نگاه تقنینی به متعلق احکام
https://eitaa.com/almohkamat/316
📌ادامه دارد...
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
📚جمهوریت نظام ، سفر چهارم انقلاب اسلامی
✍ به قلم #استاد_موالی_زاده
🔷جمهوریت در نظام اسلامی دارای اثرات و برکات فراوانی است که اقتدار حکومت اسلامی ، عمده آن می باشد . دلیل دیگر ضرورت جمهوریت از دیدگاه حقوقی و فلسفه سیاسی به حق مردم و اختیار ذاتی ایشان در پذیرش حکومت الهی باز می گردد .
اما جمهوریت نظام را می توان از زاویه ای ژرف تر و دقیق تر در حوزه انسان شناسی ارزیابی کرد که تنها برای خواص قابل بازگویی است و در این نوشتار بسیار خلاصه بدان اشاره خواهد شد .
🔷 در جهان بینی توحیدی بر اساس آیه شریفه «انا لله و انا الیه راجعون» ، کمال انسان در زندگی دنیوی خود ، با تلاش برای سیر الی الله صورت می پذیرد .
سفر معنوی انسان در همه مکاتب الهی در چهار مرحله تعریف شده است :
- «سیر من الخلق الی الحق »
ـ «سیر فی الحق بالحق»
ـ « سیر من الحق الی الخلق بالحق»
ـ « سیر فی الخلق بالحق»
🔹از میان اسفار اربعه ، سالک در سفر چهارم باید به سوی مردم و جامعه بازگردد و با راهبری مردم به سوی توحید در سایه مبارزه با طاغوت و گسترش عدالت ، سیر ملکوتی خود را کامل کند . از این رو ، سفر چهارم برخلاف سفرهای سه گانه پیشین ، جمعی است . پرده پایانی سفر سالک توسط مردم و جامعه به نمایش گذاشته می شود . سفر معنوی سالک بدون همراه کردن مردم نه تنها به کمال نمی رسد بلکه ناقص باقی می ماند .
🔶 در دوره معاصر ، امام خمینی نشان داد که سفر چهارم عرفانی با تشکیل حکومت اسلامی و ولایت تشریعی به اوج می رسد ؛ زیرا بسیج مردم با هدف مبارزه با طاغوت برای نیل به توحید تنها در ظرف حکومت الهی امکان پذیر خواهد بود .
🔸مردم در کنار ولی معصوم و یا ولی فقیه دچار چالش های فراوان از سوی طاغوت و منافقان خواهند شد که تنها راه نجات از ترفندهای طاغوت و فتنه ی منافقان ، استقامت آگاهانه مردم است که با راهبری ولیّ یا نائب ولیّ ، امکان پذیر می باشد .
🔸در آیه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ» در سوره هود ، به پیامبر دستور استقامت به همراه مومنان داده شده است . از این رو ، سفر چهارم سخت ترین سفر است و پیامبر به جهت ذیل آیه ،فرمود : « شیبتنی سوره هود لمکان هذه الآیه » .
↔️ سه نکته :
نکته 1⃣ ـ هر کسی هر میزان از ولایت تشریعی و مسئولیت اجتماعی را بر عهده داشته باشد ، باید بتواند عموم مردم مخاطب خود را در نیل به اهداف تعریف شده نیز همراه کند . جدا شدن از مردم در اداره اجتماع و تک روی در مدیریت ، سبب ناتمام ماندن سفر معنوی است .
نکته 2⃣ ـ جنس حضور مردم در نظام اسلامی از سنخ استقامت است . بنابراین ، بسنده کردن به حضور هیجانی و احساسی مردم ، برگرفته از آموزه های دموکراسی غربی می باشد
نکته 3⃣ ـ جمهوریت در نظام اسلامی تنها به معنای حضور مردم در عرصه سیاسی نیست بلکه باید در عرصه های اجتماعی و اقتصادی نیز جمهوریت نظام نمود یابد .
#امام_خمینی
#امتداد_حکمت
#انسان_شناسی_سیاسی
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
📣اطلاعیه
🔹احتراما به اطلاع طلاب محترم دوره مقدمات می رساند سلسله جلسات «متمم الموجز» توسط استاد موالی زاده ارائه می شود .
🔸این جلسات با هدف ارائه منظومه ای از علم اصول بر اساس دیدگاه های خاص امام خمینی در کتاب الموجز ، صورت گرفته است .
📌آن دسته از عزیزان طلبه که مشغول کتاب اصول فقه علامه مظفر یا حلقات شهید صدر یا الوسیط آیت اله سبحانی می باشند ، می توانند هندسه ارائه شده را بر اساس آن کتاب ها، پژوهش کنند .
#الموجز
#روش_تحصیل
#استاد_موالی_زاده
@mavalyzade_ir
اجتماع و حکومت..mp3
4.06M
🎙#بشنوید
🔹خوانش علامه طباطبایی در رابطه با حکومت و اجتماع نسبت به حضرت امام خمینی
🔸یکی از شاخص های فقه و اندیشه علامه طباطبایی نگاه اجتماعی به دین است
⁉️آیا اجتماع مقدم بر حکومت است یا حکومت مقدم بر اجتماع؟
🔰در کلام #استاد_موالی_زاده
#حکومت
#اجتماع
#علامه_طباطبایی
#امام_خمینی
@almohkamat
شخصیت علامه طباطبایی..mp3
632.8K
🔊#فایل_صوتی
🔺دو راه شناخت علامه طباطبایی
1️⃣تاریخ
2️⃣بررسی افکار و اندیشه های علامه
🔰#استاد_موالی_زاده توضیح میدهند.
#علامه_طباطبایی
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 11.mp3
13.26M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔹بیان دیدگاه امام خمینی در ماهیت ملکیت اعتباری
🔹ضرورت نگاه تمدنی به مقوله ملکیت اعتباری در بیان امام خمینی
⁉️با توجه به دیدگاه آبت اله خویی ،ملکیت اعتباری کدام یک از احتیاجات بشری را رفع می کند ؟
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه یازدهم/دوشنبه 1402.09.13
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
حکومت اسلامی.mp3
537.7K
🎙#فایل_صوتی
⁉️در بحث حکومت آیا ابتدا باید اجتماع را تقویت کنیم و بعد سراغ سیاست و حکومت برویم؟؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#اجتماع
#حکومت
@almohkamat
💠تمدن نوین اسلامی؛ از آرمان تا واقعیت
✍️نویسنده: سید فرید موالی زاده
📚منبع: پژوهش های گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی سال اول پاییز و زمستان ۱۴۰۰ شماره ۲ 277 - 291
🔹مقوله تمدن بالاترین مرحله اجتماع بشری است که نقطه اوج تلاش انسان برای دستیابی به زندگی بهتر و پیشرفت همه جانبه را نشان می دهد.
🔸تمدن ها دو جنبه دارند: جنبه زیربنایی که عرصه فکر و جهان بینی و اندیشه حاکم بر تمدن است؛ جنبه روبنایی که شامل حوزه سخت افزار مانند صنعت، اقتصاد، سیاست و هنر و معماری است، و حوزه نرم افزار که دربرگیرنده نحوه سبک زندگی و روابط انسانی می باشد. همچنین ازآنجاکه جنبه روبنایی تابع جنبه زیربنایی است، می توان تمدن ها را بر اساس جنبه زیربنا، یعنی جهان بینی، بر دو گونه قسمت کرد: تمدن توحیدی و تمدن الحادی.
📌البته اندیشمندان غربی در تلاش اند مفهوم تمدن توحیدی را به بهانه ناکارآمدی دین و معنویت، امری تخیلی و دور از واقعیت نشان دهند. آنان برای اثبات مدعای خود، به دوره حاکمیت کلیسا بر اروپا استناد کرده اند. درمقابل دیدگاه «تمدن نوین اسلامی» درصدد است با به تصویر کشیدن دین واقعی که بر پایه توحید است، نگاه غربی ها را به چالش کشاند. برتری تمدن توحیدی در امتداد دادن توحید در همه عرصه های زندگی بشری است. توحید در تمدن توحیدی تنها اندیشه و باور قلبی فرد نیست که در مرحله نظر و انتزاع باقی بماند، بلکه باور توحیدی مسئولیت آور است و تکلیف روابط اجتماعی و سبک زندگی، حکومت، اقتصاد، سیاست، هنر و معماری، و حتی علم را مشخص می کند. نگاه به انسان در تمدن توحیدی، بر اساس فطرت پاک توحیدی است، نه معیارهای محدود نژاد و زبان و اقلیم.
🖇اما با وجود این نگاه وسیع به انسان، موضع تمدن توحیدی در برابر طاغوت ها و سردمداران جبهه استکبار که اندیشه انسان ها را به اسارت کشانده اند، مبارزه همه جانبه است.
⬅️مخاطبین محترک کانال #المحکمات میتوانند جهت دانلود این مقاله به سایت جامع پرتال علوم انسانی مراجعه کنند.
🌐http://ensani.ir/fa/article/author/248734
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 12.mp3
12.35M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔸تقسیم امور اعتباری به قبل الاجتماع و بعد الاجتماع در بیان علامه طباطبایی
🔸التفات آیت الله خویی به غرض عقلا در اعتبار ملکیت
🔸عقلایی بودن ملکیت و امکان بحث از غرض عقلا در فرآیند اعتبار
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه دوازدهم/سه شنبه 1402.09.14
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
تبیین آیه کان الناس امه واحده.mp3
1.06M
🎙#فایل_صوتی
⁉️آیا در امم اولیه شریعت وجود داشته است؟
⁉️تعدد امم از کی شروع شد؟
💠تبیین آیه کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ...
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#امت
#شریعت
@almohkamat
تعیین حکومت اسلامی.mp3
578.5K
🎙#فایل_صوتی
⁉️مدل حکمرانی پیامبر چگونه است؟
🔹حکومت اسلامی در عصر غیبت باید توسط مسلمانان تعیین شود.
🔰#استاد_موالی_زاده بیان میکنند.
#امام
#حکومت
#عصر_غیبت
#علامه_طباطبایی
@almohkamat
اجتماع و ملکیت.mp3
233.9K
🎙#فایل_صوتی
⁉️آیا انسان از روز اول ملکیت را اعتبار کرد؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#اجتماع
#ملکیت #تمدن
@almohkamat
🖊«مردم» در سیره فاطمه زهراء
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده :
⁉️آیا حضرت فاطمه پس از مشاهده بی وفائی مردم نسبت به امام علی ، همچنان آنها را در نماز شب خود دعا می کرد ؟
همچنان به فقرای آن مردم بیعت شکن ، انفاق می کرد ؟
آیا حضرت زهرا با رویگردانی مردم از ولایت ، از آنها روی برگرداند ؟
💠یکی از وجوه صابره بودن حضرت زهرا «امتنحک قبل ان یخلقک فوجدک صابرة» ، در مواجه با بی مهری و بی وفایی مردم بود که گونه ای از امتحان الهی می باشد . فاطمه زهرا همچون یونس پیامبر نبود که با مردم خود قهر کند و از آنها روی گردان شود «و ذالنون إذ ذهب مغاضبا» ، بلکه پس از رحلت پدر همچنان به سیره مردم دارانه خود با قوت ادامه داد و ذره ای از دلسوزی خود نکاست اگر چه برای بیدار کردن جامعه از خواب سیاسی ، گاهی با لحنی تند نکوهش می کرد .
🖊نگاه توحیدی به مردم :
💢مردم داری حضرت فاطمه ، توحیدی است . در نظام توحیدی ، مردم ، مسافرانی از جهان ملکوت هستند (انا لله) که ولی الله وظیفه دارد پس از سفر الی الله و فی الله خود ، خلق را به وطن اصلی خود هدایت کند (انا الیه راجعون) تا سفر چهارم خود تکمیل گردد .
در حدیث نبوی آمده است : «الناس معادن کمعادن الذهب و الفضة» ، بر این اساس ، اولیاء الهی هیچ گاه از مردم ناامید نمی شوند ؛ زیرا طلا و نقره وجود انسان ها را می بینند اگر چه ناخالصی داشته باشد .
🔹از این رو ، حضرت زهرا در کنار مبارزه شدید با انحراف از ولایت ، هیچگاه از مردم رویگردان نشد و درب خانه خود را بر روی مردم نبست بلکه به درب خانه تک تک آنان رفت و به همراه شوی و دو فرزند دلبندش آنها را به حق ، دعوت کرد .
🖇حضرت فاطمه اگر چه در خطبه فدکیه در مسجد به افشاگری دست زد و بزرگان انصار را نکوهش کرد «ما هذه الفترة عن نصرتي» ، اما گذشته با افتخارشان در دفاع از دین را به یادشان آورد و یاری آنها را خواست و با همان مردان انصار در کنار خانواده هایشان و در خانه هایشان ، با نرمی برخورد کرد و حسنین را به همراه برد تا دعوت به حق ، در فضایی عاطفی شکل گیرد .
🔰حضرت زهرا زنان مدینه را جهت عیادت به حضور پذیرفت و در آن نشست با بیان مظلومیت امام علی ، احساسات زنان مدینه را جریحه دار کرد و به شدت از سکوت مردانشان گله داشت . سخنان فاطمه توسط زنان در سطح مدینه پخش شد . خانه امام علی مرکز توجه همگان گشت .
روش حضرت صدیقه در روشنگری و تبیین ، مردمی بود . به سراغ همه آنها رفت . به جهت دینی و ایمانی تحقیرشان نکرد بلکه سابقه دینی آنها را مطرح کرد . نکوهش کرد اما از آنها در دفاع از ولایت کمک خواست . تلاش کرد در کنار تبیین استدلالی انحراف ، احساسات و عواطف فطری آنها را تهییج کند .
🔺بنابراین ، مراقب باشیم جهاد حضرت صدیقه در مبارزه با انحراف از ولایت را به گونه ای ارائه ندهیم که نشان از نا امیدی ایشان از مردم و قهر با آنها باشد .
#ایام_فاطمیه
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
@almohkamat
سبب اختلاف امم.mp3
866.4K
🎙#فایل_صوتی
⁉️منشا اختلاف امت ها با هم چیست؟
⁉️قوه استخدام چیست و سبب چه چیزی می شود؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#امت
#مدنیت #استخدام
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود جلسه ۱۳.mp3
8.98M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔺بیان علمی و قرآنی غرض عقلا از اعتبار ملکیت در زندگی اجتماعی
⁉️آیا مالیت در صدق ملکیت اعتبار دارد ؟ نسبت ملک و مال کدام در نگاه فقها ؟
🔺تحلیل روایت لا بیع الا ملک در دیدگاه شیخ انصاری
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه سیزدهم/سه شنبه 1402.09.21
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊قالَ (علیه السلام) :
💠اکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ.
📌فرمود: برای تعجیل ظهور من - در هر موقعیّت مناسبی - بسیار دعا کنید که در آن فرج و حلّ مشکلات شما خواهد بود.
📚بحارالانوار: ج 53، ص 181، س 23، ضمن ح 10
#امام_زمان
@almohkamat
🖊نگاه تقنینی به متعلق احکام
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده :
5️⃣بخش 5 از مقاله (مکتب اصولی امام )
🔹یکی از مسائل مطرح در علم اصول که تاثیر اساسی در سائر موضوعات اصولی مانند عام و خاص ، مطلق و مقید ، مفاهیم و ملازمات دارد ، مساله متعلق احکام تکلیفی است .
📌مشهور اصولیون با نگاهی فلسفی به بحث از این مساله پرداخته اند در حالی که سنخ آن اعتباری است و به حوزه تقنین مربوط می باشد .
مشهور بر اساس قاعده فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی لا موجودة و لا معدومة» ، نتیجه گرفته اند که طبیعت به حمل اولی ،مطلوب نیست و متعلق حکم شرعی نمی باشد ،و به استناد محذور تحصیل حاصل ، افراد را هم از دائره متعلق خارج ساختند .بنابراین، نه ماهیت کلی و نه فرد خارجی متعلق حکم نمی باشد و در این میان ، معمایی شکل گرفت و دیدگاه ها مختلف شد.
🖊ایرادات امام خمینی به مشهور :
1️⃣اولا : فهم نادرست مشهور از قاعده فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی لا موجودة و لا معدومة» سبب می شود ماهیت به حمل اولی به وجود و عدم اتصاف نیابد تا اینگونه با محذور ارتفاع نقیضین روبرو شویم. اما این قاعده در مقام تبیین ذات ماهیت است که بجز جنس و فصل ، هیچ چیز دیگر نیست نه اینکه امور خارج از ذات ،به ماهیت ملحق نمی شوند . بنابراین ، به جهت فلسفی تعلق حکم شرعی به طبیعت بما هی محذور فلسفی ندارد.
2️⃣ثانیا : بی شک از نظر فلسفی ماهیت در خارج دارای آثار تکوینی خواهد بود حال این آثار می توانند برای ماهیت باشند مانند زوجیت برای عدد چهار یا به وجود خارجی ماهیت تعلق گیرند مانند گرما نسبت به آتش ، اما حکم شرعی و بعث کردن اثر تکوینی نیست که تعلقش به ماهیت متوقف بر خارجی شدن ماهیت باشد بلکه امری اعتباری است و نیازی به خارجی شدن ماهیت ندارد .
🖊متعلق احکام بر اساس منطق اعتباریات
🔸«متعلق احکام» را باید از مسائل اعتباری حوزه تقنین دانست که در آن شارع به اعتبار قانون می پردازد .در فرآیند این اعتبار ، معتبَر (به فتح) بعث تشریعی است که به طبیعت بما هی تعلق می گیرد و غرض هم تحقق مصلحت بدست مکلف و عبد در مرحله امتثال می باشد .
بنابراین وجود خارجی مصلحت در مرحله اعتبار حکم شرعی بدست شارع شرط نیست بلکه تنها آگاهی معتبِر از مصلحت به عنوان غرض کافی است تا پیرو آن ،مکلف با عمل خود ، آن غرض را در خارج محقق سازد .
📌بر این اساس ، پرونده تقنین و ثبوت حکم تکلیفی و جعل آن را باید از پرونده اجرا و امتثال و سقوط حکم شرعی جدا کرد و سلسله علل را از سلسله معالیل تمییز داد . اگر چه تحقق مصلحت مشروط به خارجیت متعلق حکم است اما این موضوع مربوط به مرحله امتثال می باشد . در فرآیند تقنین ، وجود ذهنی مصلحت تامین کننده غرض اعتبار است و لذا ،وجود خارجی طبیعت (متعلق حکم) چه به صورت حمل شایع و فانی در معنونات و چه به صورت کلی سعی ،شرط نیست .
#متعلق_احکام
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
@almohkamat