eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
508 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ 💢فایده کتاب مغنی چیست؟ 💢آیا میتوان با کتاب مغنی، در ادبیات مجتهد شد؟ @almorsalaat 👇👇
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ فایده کتاب مغنی چیست؟ 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 🔸کتاب مغنی خصوصیات مختلفی دارد: 1⃣ در این کتاب «حروف و ادوات» بحث شده است که در کتاب های قبلی وجود ندارد و یادگیری آن برای طلبه خیلی ضروری است 2⃣در سایر ابواب و مخصوصا باب رابع نکات مهم و کاربردی خوبی ذکر شده است. 3⃣نقل اقوال و استدلال های مختصری در مباحث ذکر شده است. 🔸با توجه به این نکات اگر کسی هدفش تسلط بر قواعد و تواناییِ خواندن و فهم متون است می تواند از کتاب هایی که به صورت منظم و دسته بندی و بدون ذکر اقوال «حروف و ادوات» را بررسی کرده اند استفاده کند. کتابهایی مانند موسوعة الصرف و النحو و الاعراب 🔸نکاتی که در ابواب دیگر و مخصوصا باب رابع آمده است هم در فهم متون عربی مؤثر است و خوب است که طلبه خودش با مطالعه و یادداشت برداری این نکات را برای خودش لیست بکند. 🔸ولی نکته قابل توجه این است که : آنچه معروف است که «مغنی کتاب اجتهادی است» نیاز به بررسی دارد. اگرچه در مغنی اقوال و استدلال هایی ذکر شده است ولی این برای اجتهاد در ادبیات کافی نیست و مقدمات زیادی لازم دارد. 🔸آنچه در کتاب مغنی اتفاق افتاده است مانند این می ماند که کسی در مسائل فقهی نظر چند مرجع را بداند و علاوه بر اینکه فتوا را می داند اجمالا مبانی آن را هم بداند. مثلا بداند که در اثبات عید فطر مبنای برخی رؤیت با چشم مسلح است و برخی رؤیت غیر مسلح. صرف دانستن این مطلب به معنای مجتهد شدن نیست. 🔸در کتاب مغنی در یک موضوع چند قول نقل شده است و اشاره ای به مبانی و استدلال ها شده است؛ ولی صرف دانستن اقوال موجب اجتهاد در ادبیات نمی شود؛ بسیاری از مباحث مقدماتی که در کتب اصول نحو و مانند آن (مثل کتاب هایی که تحت عنوان ضرائر نوشته شده) بیان شده است، برای اجتهاد در ادبیات ضروری است. 🔸همچنین به دلیل ضعف کتب نحوی و اصول نحو در بررسی زبان شناسانه مباحث و عدم دقّت صحیح به مباحث زبانی «من جهة عامه»، برای یادگیری مبانی اساسی جهت اجتهاد در ادبیات، حتما باید اصول فقه و مخصوصا مباحث الفاظ آن تحصیل شود. 🔸لذا طلبه ای که این مقدمات را ندارد نه تنها با مغنی مجتهد نمی شود بلکه با خواندن شروح و کتب مختلف در کنار آن و جستجوی اقوال مختلف هم به نتیجه نمی رسد. 🔸به نظر می رسد طلبه پایه سوم که هنوز مقدمات لازم برای اجتهاد در ادبیات را ندارد، استفاده ای که از مغنی می برد در حدّ یادگیری قواعد، جهت فهم متون عربی است. 🔸در مورد اینکه آیا خواندن مغنی ضروری است یا نه؟ نکته ای که باید توجه شود این است که: طبیعتا چون کتاب مغنی فعلا کتاب درسی حوزه است، باید خوانده شود. ولی یکی از مسائل ضروری که طلبه باید با خواندن کتاب های ادبی بیاموزد این است که تسلط کافی بر قواعد ادبی پیدا کند و بتواند به راحتی و به دقت، متون عربی را بخواند و فهم صحیح و دقیقی از معنای آن داشته باشد. برای رسیدن به این هدف می شود به صورت روشمند از کتاب های دیگری هم استفاده کرد و با سرعت بیشتری به این تسلط رسید. 🔸به نظر می رسد یک طلبه می تواند با برنامه ریزی درست و با کار روشمند آنچه در حال حاضر در مدت سه سال در ادبیات عرب می آموزد را با کیفیت بسیار بالاتر در مدت -نهایتا- یک سال و نیم بیاموزد. در تفصیل این مطلب به مجموعه جلسات ادبیات کاربردی (چهار جلسه) مراجعه شود. eitaa.com/almorsalaat/1460 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵کنترل غایات خیالی ذهن 🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری استاد علی فرحانی در مرحله هفتم از تدریس کتاب بدایه الحکمه ذیل مباحث علت غایی به نکته ای درباره تأثیر تصورات خیالی در انجام فعل اشاره می کنند. 🔸پیشینه بحث علامه طباطبایی معتقدند همه فواعل دارای غایت هستند حتی فاعل غیر علمی. حدوسط ایشان مسأله میان شئ و کمال اخیر اوست. ایشان به تبع حکما نظام احسن آفرینش را با روابط میان پدیده ها به سمت استکمال تبیین می کنند. 🔻عده ای معتقدند همه فواعل دارای نیستند و برای آن نمونه های مختلفی را ذکر می کنند. یکی از نمونه ها بعضی از افعالی اختیاری انسان است که بدون هیچ غرضی صورت می گیرد. مثل بازی کودکان یا عادت های مختلف رفتاری از جمله عادت به بازی کردن با تسبیح یا ریش یا راه رفتن بی جهت و ... . 🔻علامه طباطبایی در پاسخ به ایشان به مسأله علم در فعل انسان می پردازند. علمی که غایت فعل انسان است دو نوع دارد: 🔅 علم عقلانی 🔅 علم خیالی گاهی انسان بدون تروی و تفکر غایتی را از جنس تصور کرده و از او اثر می پذیرد مثل تصور غذای خوشمزه و ایجاد احساس گرسنگی. این تأثیر و تأثر در صورتی که تشدید شود می تواند منجر به انجام فعل بیرونی در او شده و بمنزله غایت در نظر گرفته شود. در تدریس این بخش به لوازم و آن اشاره می کنند. صوت ده دقیقه ای زیر مربوط به جلسه 168 تدریس کتاب بدایه الحکمه است. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅عناوین کلی این صوت عبارتند از: 🔹فلسفه بسیاری از توصیه های تربیتی اسلام 🔹ریشه غایات خیالی حب دنیاست 🔹تقویت بیش از حد قوه خیال زمینه ساز غایات خیالی در انسان 🔹عدم کنترل تصورات و امکان بیشتر در ارتکاب به معصیت @almorsalaat
♨️انحطاط و افول غربزده ها 👈درباره شکست الگوی سرمایه‌داری و محصولات تمدّن غربی و لگدمال شدن ارزشهای بشری در آمریکا 🔰رهبر معظم انقلاب 99.6.2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔺تمدّن غربی الگوهای مدیریّت و جامعه‌سازی و نظام‌سازی و حکومت را به میدان آورد و نشان داد؛ هم کمونیسم یک جور -سوسیالیسم و کمونیسم وانواع و اقسام سوسیالیسم‌هایی که دولتهای مختلف به شکل آنها به وجود آمدند- و سرمایه‌داری و به‌اصطلاح لیبرالیسم و مانند اینها هم یک جور دیگر؛ اینها فراورده‌های غرب است و این فراورده‌ها خورده؛ امروز این محصولات تمدّن غربی در مدیریّت جامعه و مدیریّت بشر شکست‌خورده است. آن یکی که جمع شد، این یکی هم خیمه و خرگاهش در حال اغتشاش و نابسامانی است که دارید مشاهده میکنید. قلّه‌ی باشکوه این الگوی غربیِ سرمایه‌داری، آمریکا است که وضعیّت آن را مشاهده میکنید که به معنای واقعی کلمه یک الگوی شکست‌خورده است. 🔺بیشتر از همه‌ جا در آمریکا ارزشهای بشری دارد لگدمال میشود. با این نظامهای حکومتی، بایستی ارزشها را زنده کنند؛ حالا ارزشهای دینی به کنار، ارزشهای معنوی که آنها به آن توجّه هم ندارند، احساس هم نمیکنند آنها را، به کنار؛ ارزشهای بشری، ارزشهایی که عقلهای بشر آنها را میفهمد، [یعنی] مسئله‌ی امنیّت، مسئله‌ِی سلامت، مسئله‌ی عدالت، اینها دارد بکلّی در این الگوی مسلّط غربی بیش از همه‌ جا لگدمال میشود. در آمریکا جرم و جنایت از همه ‌جای دنیا بیشتر است؛ این حرفی است که خودشان دارند میگویند، آمارهایی است که خودشان دارند میدهند. در آمریکا فاصله‌ی طبقاتی وحشتناک است؛ آمریکا کشور ثروتمندی است امّا بیشترین بخش این ثروت در اختیار یک عدّه‌ی انگشت‌شمار است؛ انگشت‌شمار به معنای واقعی کلمه؛ بیشترین بخش این ثروت در اختیار آنها است. تعداد گرسنه‌ها، درمانده‌ها، بی‌خانمان‌ها در آمریکا به نسبت، از همه‌ی کشورهای دنیا بیشتر است. البتّه برخی از کشورهای بسیار فقیری که مثلاً در آفریقا هستند را مورد نظر ندارم، کشورهای متعارف دنیا، چه آنهایی که به عنوان کشورهای پیشرفته محسوب میشوند، چه آنهایی که در حال پیشرفت محسوب میشوند، از همه ‌جا تعداد و نسبت درماندگان و بی‌خانمان‌ها و فقرا و مانند اینها در آمریکا بیشتر است. طبق اعلام صریح رقبا در کارزارهای انتخاباتی آمریکا -که هم اخیراً گفتند، هم قبلها گفته بودند- از هر پنج کودک آمریکایی، یکی گرسنه است که اینها واقعاً در دنیا کم‌نظیر است. 🔺ناامنی درونی شهرهای [آمریکا] در دنیا کم‌نظیر است؛ یعنی واقعاً در خیابان جوانی که بیرون میرود، خاطرجمع نیست که یک نفری، یک دیوانه‌ای، یک مستی، یک عقده‌ای‌ای همین طور اسلحه را به طرف او نگیرد، او را بِتنهایی یا در بین جمعی به قتل نرساند. می‌بینید دیگر که این آمار جنایتهای آمریکا عجیب و غریب است؛ اصلاً انسان گیج میشود از شدّت و افزایش اینها. 🔺... همه جا در سراسر دنیا انسان آثار جنایتکاری آمریکا و غرب را -عمدتاً آمریکا را- مشاهده میکند. درجه‌ی بالای انحطاط فکری آنها را هم از انتخابهایشان میشود فهمید. ببینید چه افرادی، چه شخصیّت‌هایی را به عنوان شخص اوّل در آمریکا بر سرِ کار آورده‌اند و دارند به دنیا نشان میدهند که دنیا آنها را رد میکند و تحقیر میکند! غربزده‌ها اینجا است، این همان آرمان‌شهری است که غربزده‌ها -حالا بعضی در کشور خود ما و بعضی در کشورهای دیگر- به عنوان یک نقطه‌ی برجسته و آرمان‌شهر به آن نگاه میکردند؛ این خصوصیّات آمریکا است؛ یعنی الگوهای بشری به این شکل است. @almorsalaat
💠 فهم نخستین گام در یادگیری گزاره های علمی 🔰حجت الاسلام محمد مهدی مقدسی 💢 یکی از مهمترین مسائلی که هر طلبه باید به آن توجه داشته باشد شیوه صحیح تحصیل علم است. 🔆 همه ما مشاهده کرده ایم که گاهی با تلاش زیاد نتیجه کم حاصل می شود و این مسئله در طولانی مدت موجب خستگی و ناامیدی از ادامه روند تحصیل می گردد. 🔷 چگونه درس بخوانیم تا در مسیر دستیابی به ملکه اجتهاد حرکت کنیم؟ 🔆 یکی از پاسخ هایی که استاد فرحانی در جواب به سوالات اینچنینی بیان می کنند حرکت بر اساس روش صحیح علم آموزی یعنی یادگیری سپس و پس از آن است. 🔻در این نوشته می خواهم با توجه به بیانات استاد مقداری دربارۀ توضیح دهم. 🔆 همانگونه که در علم منطق آموخته ایم قبل از تصدیق به یک قضیه ابتدا باید مفاهیم تصوری آن قضیه برای ما معلوم باشد و اگر مفرداتِ تصوری قضیه را به درستی درک نکرده باشیم، یا تصدیقی حاصل نمی شود یا اگر آن را تصدیق کنیم، «اصل موضوع» و تقلیدی خواهد بود. 🔆 در هر علمی اگر می خواهیم گزاره های آن علم را به خوبی بفهمیم و با شناخت کامل آن ها را تصدیق کنیم ابتدا باید تصویر صحیحی از مفاهیم تصوری آن علم داشته باشیم. 🔆 در موضوعات حسی به راحتی می توانیم با استفاده از حواس تصویر آن شیء را درک کنیم، ولی در علوم که غالبا موضوعات مسائل آن غیر حسی است باید با بررسی لوازم مختلف با استفاده از تصویر دقیقی از آن موضوع در ذهن ترسیم نماییم 🔆 در بسیاری موارد اختلافات نظرهایی که در مسائل یک علم وجود دارد به دلیل عدم تصور صحیح مفردات آن علم است. 🔸 تعداد کمی از نویسندگان هستند که در کتاب هایشان به خوبی ی مفردات را توضیح دهند و غالبا به تعریف مختصری اکتفا می کنند. ولی این تعریف برای فهم صحیح کافی نیست و برای پی بردن به زوایای مختلف یک مسئله باید لوازم آن را به خوبی بررسی کنیم. 🔰 شهید مطهری و مرحوم مظفر جزء نویسندگانی هستند که با بیان یک موضوع از جنبه های مختلف سعی می کنند قبل از حکم کردن درباره آن تصویر صحیحی از موضوع در ذهن مخاطب ایجاد کنند. 🔆 برخی تصور می کنند که برای فهم هر مسئله باید به ابتدای هر فصل مراجعه کنند و تعاریف لغوی و اصطلاحی آن موضوع را یادبگیرند؛ در حالی که غالبا این تعاریف همه ابعاد مسئله را روشن نمی سازند. 🔴 برای این منظور باید شامّۀ یابی داشته باشیم. یعنی با هدف فهم صحیح موضوع ابواب مختلف را بررسی کنیم؛ مثلا در علم اصول هنگامی که می خواهیم تصویر درستی از مسئله «ظهور» به دست آوریم نباید فقط به بحث انواع دلالت و اصول لفظیه اکتفا نماییم بلکه تمام مباحثی که به این موضوع مرتبط است را باید بررسی کنیم که به تعدادی از آنها اشاره می کنم: 🔅 رابطه ظهور با دلالت تصوری و تصدیقی 🔅 ارتباط ظهور با مراد استعمالی و مراد جدی 🔅ظهور مراد استعمالی است یا تطابق مراد استعمالی و مراد جدی؟ 🔅ارتباط ظهور و حجیت (چرا در الموجز بیان شد که اگر کلام در معنایی ظهور داشته باشد حتما حجت است و نمی شود کلام ظاهر در معنایی باشد ولی آن ظهور حجیت نداشته باشد؟) 🔅آیا فهم ظهور کلام استدلال پذیر است؟ 🔅آیا منطوق غیر صریح و مفهوم در محدوده ظهور کلام است؟ 🔅اگر ظهور بدیهی است چرا برای بررسی ظهور جمله شرطیه در مفهوم، با استدلال نتیجه گرفتند که تنها زمانی جمله شرطیه ظهور در مفهوم دارد که «سه جزئیِ علّیِ انحصاری» باشد؟ 🔺اینها نمونه ای از پرسش هایی است که در فصل های مختلف باب الفاظ مانند اصول لفظیه، انواع دلالت، مفاهیم، ظهور هیئت امر در وجوب، عام و خاص، مطلق و مقید و ... مطرح می شود و برای به دست آوردن تصویر دقیقی از مسئله ظهور لازم است به آنها پاسخ دهیم. 🔆 همانگونه که مشاهده می کنید در این پرسش ها از و سوال نمی شود؛ مثلا سوال نمی کنیم که «آیا جمله شرطیه در مفهوم ظهور دارد یا خیر؟» یا «چگونه جمله شرطیه بر مفهوم دلالت می کند؟». بلکه همه سوال ها برای فهم «چیستی» ظهور است. 🔆 در غالب موارد پس از اینکه «چیستی» موضوع را به درستی شناختیم، پاسخ به «هستی» و «چگونگی» بسیار ساده می شود. 💠 شاید بتوان گفت مهمترین مشکل طلاب در طول دوران تحصیل غفلت از این روش منطقی است؛ لذا بسیاری از طلاب مخصوصا هنگامی که وارد درس خارج می شوند با حجم زیادی از اقوال و «ان قلت» و «قلت» ها مواجه می شوند و در بهترین حالت و پس از تلاش فراوان تنها اقوالی را حفظ می کنند و از جهت علمی مقلّد باقی می مانند. @maarejj @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊 ✅بررسی کیفیت جعل های عقلایی 🔰استاد علی فرحانی 🔴 مفاهیم انتزاعی که به صورت عامّ مجموعی از افراد متعدد انتزاع می شود چگونه فاعلیت دارد؟ 🔹 آیا جعل هایی که به عقلاء نسبت داده می شود منتسب به آحاد افراد است یا عنوان «عقلاء» فاعلیت دارد؟ 🔰🔰🔰🔰🔰 💠 در پست قبل درباره روش منطقی تحصیل علم و شروع از «مطلب ما» نکاتی را عرض کردیم. در مباحث مختلف این روش را پیاده سازی می کنند و برای یادگیری این سبک منطقی، لازم است به این تطبیقات دقت شود. 🔻 گفتیم که در این روش باید ابتدا مفاهیم تصوری و هر مسئله روشن گردد. از آنجایی که تعریف اصطلاحات و عناوین به تنهایی تصویر واضحی از موضوع به دست نمی دهد باید برای شناخت همه جانبه یک مسئله به مختلف آن توجه نمود. 🔹 مسئله «» یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی علم اصول است. استاد فرحانی در این صوت با طرح سؤالاتی به بررسی ابعاد مختلف مسئله «عقلاء» می پردازند و نشان می دهند که این مسئله جوانب مبهمی دارد که اگر تصویر درستی از چیستی آن به دست نیاید بسیاری از مباحث اساسی علم اصول متزلزل می شود. @maarejj @almorsalaat
✅دروس خارج و استاد آیت الله فرحانی از فردا شنبه 29شهریور ساعت 9 تا 10 به صورت مجازی از طریق نرم افزار adobe connect آغاز می شود. 📌جهت ورود به کلاس از لینک زیر اقدام کنید. https://mafa110.ir/kharejostad/ 🌀لازم است که نسخه ویندوز یا اندروید نرم افزار adobe connect را بر روی دستگاه خود نصب کنید. ⬇️دانلود نسخه اندروید: eitaa.com/khetabate_ghanoonieh/7332 ⬇️دانلود نسخه ویندوز: eitaa.com/khetabate_ghanoonieh/7331 @khetabate_ghanoonieh
♨️چند نکته مهم درباره اهمیت و نگاه کلان به علم اصول 🔰استاد علی فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔸اگر همه این حدود معنای صحیح پیاده شود، وجوب مقدمه، مولوی می شود و لغویتی که آقای اصفهانی در عدم وجوب مقدمه گفت، از بین می رود. من این مطلب را از عبارات انتهایی آقای مظفر در بحث مقدمه واجب از کتاب اصول فقه فهمیدم. برای فهم صحیح آن عبارت، به تهذیب الاصول امام (ره) مراجعه کردم. در آنجا این عبارت را فهمیدم. فهمیدم که با این نگاه، وجوب مولوی می شود. اما نفهمیدم که چرا خود امام، می گوید که لغویت آقای اصفهانی درست است؟ 🔸وجوب شرطی را در شرح لمعه زیاد خواندیم. در اصول، نخوانده ایم. یکی دو جا، در اصول فقه که آقای مظفر می خواست بحث قصر و اتمام را درست کند، آنجا هم وجوب شرطی را گفت. در عبادات و معاملات، وجوب شرطی کاربرد زیادی دارد. آقای مظفر در اجزاء هم وجوب شرطی را گفت. در اقل و اکثر رسائل هم این بحث را بیان کرده است. هر کس که می خواهد، بحث مقدمه واجب و تعبدی-توصلی و واجب مطلق و مشروط و مقدمه مفوته و استحباب نفسی طهارات ثلاث را یاد بگیرد، (که همه اینها در ضمن بحث مقدمه واجب آمده است. لذا اگر مقدمه واجب را از اصول حذف کنیم، همه این مسائل را در مقام استنباط از دست می دهیم)، این مباحث در اقل و اکثر ارتباطی شیخ آمده است. اگر اقل و اکثر ارتباطی رسائل به درستی خوانده میشد، نمی گفتند که بحث مقدمه واجب، زائد است. البته خوب خوانده اند. مراد این است که آن طوری که شیخ تبیین کرده است، ملتفت باشند. 🔸لذا بحث وجوب شرطی خیلی مهم است. بحث وجوب شرطی را باید در مقدمه واجب بخوانیم. باید فرق بین مقدمه داخلیه، مقدمه خارجیه شرط شرعی، مقدمه خارجیه شرط عقلی را معلوم کنیم و سپس می توانیم از وجوب شرطی بحث کنیم. در اصول فقه هر سه این ها را خواندیم. فرق این سه تا هم زمانی معلوم می شود که جامع صحیح و اعم فهم شود. 🔸اگر کسی می خواهد، مزه وجوب شرطی را بچشد، تدریس های امام در مباحث الخلل فی الصلاه را گوش بدهد. صوت هایش موجود است. بعد این مباحث را در کنار مباحث آقای بروجردی و آقا رضا همدانی بگذارد، آن موقع نقطه مقابل صاحب جواهر در اجتهاد ایجاد می شود. البته آقارضا همدانی و آقای بروجردی و امام، این مباحث را از شیخ گرفته اند. بر خلاف محقق نائینی و وفاقاً با بخشی از سیستم محقق عراقی. طابق النعل بالنعل آقا سید ابوالحسن اصفهانی. اینها همه یک دسته اند. آقای خوئی 180 درجه مقابل ایشان است. 🔸علم اصول همانند یک تابع ریاضی است. معادله آن ثابت است. ورودی و خروجی مهم نیست که چه باشد. رأس المال تغییر میکند. اما خود معادله ثابت است. اگر کسی اصول را اینطور ببیند، آنگاه می تواند تشخیص دهد که چه چیزی زائذ است و چه چیزی زائد نیست. من هم قبول دارم که در علم اصول، مانند هر علم دیگری زوائد وجود دارد. اما در همین فضا که قبول داریم علم اصول زوائد دارد، برای تشخیص زوائد، باید نگاه ما به علم اصول صحیح باشد. اگر کسی اصول را اینطور ببیند، چیزهایی را حذف می کند و اگر کسی اینطور نبیند، چیزهای دیگری را حذف میکند. 🔸به نظر من خواندن یک دور کامل اصول، بیشتر از چهار سال وقت لازم ندارد. تحصیلات تکمیلی پژوهش محور و عمده کار بر دوش محصّل است. و فرض این است که سطح عالی حوزه (از پایه هفت به بالا)، تحصیلات تکمیلی است. لذا در تحصیلات تکمیلی طلبه باید خودش از خودش مراقبت کند و کار کند. در اینصورت خیلی سریع می توان به نتیجه رسید. آنگاه هر کس هر نظری داشته باشد، شما میدانید که در کدام نظام و سیستم است. البته به این معنا نیست که شما اقوال را حفظ می کنی. همینطور که در ادبیات، شما ملکه فهم عبارت را بدست می آورید، هر چند که اقوال را و مثلا اینکه در باب تنازع چند قول وجود دارد، را حفظ نباشید. اما با این وجود می توانید عبارت بخوانید. یا اینکه شما از منطق، ملکه فکر کردن را بدست می آورید. اما اینکه شرط دوم از شکل سوم قیاس چیست را از حفظ نباشید. 🔉🔉صوت بیانات استاد را از لینک زیر 👇👇👇 🆔 https://b2n.ir/589646 @almorsalaat
💢 متن پیاده شده و صوت اصول فقه مظفر (ره) 🔰استاد علی فرحانی 💠محدوده: از اجتماع امر و نهی تا پایان کتاب 🔴 این جزوه پیاده شده صوت های اصول مظفر استاد علی فرحانی است که در سال 88-89 در مدرسه علمیه حقانی تدریس شده است. 📝لینک دانلود 👇 soda96.ir/matn-osul2/ 🔊لینک دانلود 👇 soda96.ir/اصول-مظفر2-استاد-فرحانی/ @almorsalaat
🔸با سلام 🔸برخی از خیّرین کانال، مبلغی را برای متن دروس الموجز و اصول فقه استاد فرحانی، در اختیار ما قرار دادند. 🔸لذا بزرگوارانی که از جهت مالی برای تهیه متن دروس الموجز و اصول فقه مشکل دارند، به ادمین محترم کانال صدا به آیدی @Admin_soda پیام بدهند. (هزینه هر کدام از متون 15000تومان است) 📌چند نکته: 👈تعداد محدود است و لذا ملاک، اولویت درخواست است. 👈از بین الموجز و اصول فقه، به هر نفر فقط یکی از این متون، تقدیم می شود. اگر الموجز را کار نکرده اید، پیشنهاد بنده دریافت الموجز است. 👈جهت دریافت هدیه، به ادمین صدا بفرمایید که از طریق کانال پیام داده اید. ♨️بزرگواران دیگری که می خواهند در این امر خیر و همچنین پیاده سازی صوت ها کمک مالی کنند، به بنده @ebrahimi845 پیام بدهند. ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ ♨️لینک خرید شده تدریس های استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/1403 💠تدریس اصول فقه پایه۵ eitaa.com/almorsalaat/1247 💠تدریس اصول فقه پایه6 eitaa.com/almorsalaat/1588 @almorsalaat
♨️درباره ارزش تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰برادر بزرگوار آقای طاها رسولی در کانال کلام قدیم و جدید @aghayed_eslam چنین نوشت: 💠 سلام 💠 امروز می خواهیم به خواست خدا مبحث و را بحث کنیم. 💠 دوستان فهم این مبحث که از آن به بحث وحدت و کثرت تعبیر می شود مشکلترین مساله ی فلسفی است. اینطور نیست که هرکس از راه برسد وحدت کثرت کند فهمیده باشد من جمله خود بنده! 💠 منبع یگانه ی این قسمت اثر حضرت با صوت شرح آن توسط استاد عزیز استاد است. 💠 عزیزان این صوتهای بدایه ی ایشان را گوش کنید بنده چند سال قبل یک دور بطور خصوصی بدایه را نزد یک استاد فلسفه خواندم و وقتی به این صوتها رسیدم فهمیدم همه ی آن فلسفه خواندن هایم بازیچه بود! افسوس و صد افسوس که توفیق اتمام این مجموعه صوتها را پیدا نکردم و برخورد کرد به مطالعات کلامی ام که من حیث المجموع واجب تر بود. 💠 به اعتقاد من آنچه در یکی از صوتهایی که اخیرا از ایشان بطور اتفاقی شنیدم که می فرمود حضرت علامه بحثهایی در تشکیک دارند که ارزش آن 60 سال دیگر مشخص می شود به عقیده ی من این سالها که 60 سال تمام می شود ارزش بحث مذکور توسط استاد فرحانی معلوم می شود یا خواهد شد ببینیم خدا چه می خواهد. البته نظر شخصی ام است اصراری ندارم. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️لینک دانلود صوت بدایه الحکمه eitaa.com/almorsalaat/1007 ⬇️لینک دانلود متن پیاده شده بدایه الحکمه eitaa.com/soda96/12262 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🌀کانال کلام قدیم و جدید توسط آقای طاها رسولی و حجت الاسلام جواهری اداره می شود. کانال بسیار خوب و قابل استفاده ایست. انشالله عضو شوید و استفاده ببرید. @aghayed_eslam @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔰 استاد علی فرحانی 🔹 یکی از مباحث مهم علم اصول بحث «» و مسئله «» است. این مسئله بیش از آنچه اصولیون از آن بهره برده اند ظرفیت بهره برداری در مباحث گوناگون را داراست. 🔻یکی از موارد کاربرد این بحث تحقیق مسئله «» و ثمرات آن در بحث «اجتماع امر و نهی» است. 💠 استاد در این صوت در جمع بندی بحث اجتماع امر و نهی به صورت نگاهی مسئله صحیح و اعم را بررسی می کنند و «مطلب ما» این مسئله را روشن می سازند. 🔻 در این صوت مشاهده می کنیم که استاد بدون ورود در ادلّه نظرات محققین علم اصول، صرفا از زاویه بررسی مفهوم تصوری و مطلب ما این بحث، چند قول را مورد نقّادی قرار می دهند. 🔴 از جمله نکاتی که در این صوت مورد توجه است مسئله روش کار در است. بسیاری از طلاب پس از مدتی حضور در درس خارج با حجم زیادی از اقوال و ردّ و اثبات ها مواجه می شوند و این مسئله موجب سردرگمی آن ها می گردد. در این صوت اگرچه استاد در صدد درس خارج نیستند و به صورت تفصیلی وارد بحث نمی شود، ولی سبک و روش ایشان در این بحث راه کار مهمی برای پیشرفت طلاب در سطح خارج است. @maarejj @almorsalaat
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰جلسه : فردا یکشنبه ۳۰شهریور، ساعت ۱۴:۳۰ 🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم ✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت 📌حضور برای همه طلاب و دانشجویان با رعایت موارد بلامانع است. ⬇️لینک دانلود جلسات گذشته 👇👇👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ دو ویژگی مهم کتاب رسائل/ جایگاه خبر واحد در استنباط 🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی 📌تدریس رسائل پایه۷، بخش دوم، جلسه اول @almorsalaat
📚 مربع های قرمز 🔰خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا 📝تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب👇 ۹۷/۴/۲۶ 🔸بسمه‌تعالی. بسیار شیرین و جذاب نوشته شده است. ردپای چانه‌گرمیهای آقای حاج حسین یکتا در آن آشکار است. ظرافتهای برخاسته از ذوق و قریحه‌ی لطیف که در سراسر کتاب گسترده است، میتواند از نویسنده‌ی خوش قلم و چیره دست کتاب باشد و میتواند هم دُرافشانیهای راوی باشد. 🔸نقطه‌ی برجسته‌ی کتاب، یاد شهیدان و یاد حال و حضور ملکوتی آنان پیش از شهادت است که حقاً بسیار خوب تصویر شده است. ارادت راوی به مرحوم آقای حاج میرزا علی احمدی میانجی هم برای من جالب بود. آن مرحوم را حدود شصت سال به علم و تقوا و ورع می‌شناختم و به من لطف داشت. این کتاب ظاهراً چند روز پیش رونمائی شده است. برای من چندی پیش از این فرستاده بود و تماماً مطالعه شد. @khamenei_ir @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 فلسفه تقریر نویسی چیست؟ 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 🔶 توضیح مختصری پیرامون چرایی نگارش و دلیل ارجحیت تقریر بر و اثر آن در تثبیت و مالکیت ذهنی مفاهیم علمی 🔶 تفاوت خلاصه نویسی و جزوه نویسی با تقریرنویسی 📌تدریس کتاب المنطق، مدرسه دارالهدی، ۱۳۹۹ @ofoqemobin @almorsalaat
یادداشت های منتشر شده در کانال 📝فهم نخستین گام در یادگیری گزاره های علمی 🔰حجت الاسلام محمد مهدی مقدسی eitaa.com/almorsalaat/1571 📝چرا و چگونه بنویسیم؟ 🔰حجت الاسلام سید محمدهاشمی https://eitaa.com/almorsalaat/1529 📝آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ 🔰حجت الاسلام محمد مهدی مقدسی eitaa.com/almorsalaat/1566 📝درباره ارزش تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰طاها رسولی eitaa.com/almorsalaat/1590 📝تقریرنویسی، روش و ثمرات 🔰 حجت الاسلام عباس افروزی eitaa.com/almorsalaat/1475 📝 در حوزه های علمیه 🔰 حجت الاسلام سید محمد هاشمی eitaa.com/almorsalaat/1451 📝اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده eitaa.com/almorsalaat/1406 📝تحولی که نشد ... (به مناسبت دیدار اخیر رهبر انقلاب با مسئولین آموزش و پرورش) 🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی eitaa.com/almorsalaat/1393 📝آیا فلسفه بخوانیم؟ (تاملی پیرامون اعتقاد آخوند خراسانی (ره) در ارتباط با خاص نبودن معنای حروف) 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار eitaa.com/almorsalaat/1392 📝عاشورا پایگاه پرقدرت رسانه ای اسلام 🔰حجت الاسلام علی امیری eitaa.com/almorsalaat/1360 📝ماهیت؛ قبل و بعد از هل بسیطه ( توضیحی پیرامون یکی از شروط مقدمات برهان) 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار eitaa.com/almorsalaat/1140 📝«روش شناسی اجتهاد»، انحراف یا کشف جدید؟ 🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی eitaa.com/almorsalaat/1094 📝پیرامون روش تحصیل علم 🔰حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی eitaa.com/almorsalaat/921 📝تخصص گرایی و نتائج آن (برگرفته از جلسات درسی استاد علی فرحانی) 🔰احسان چینی پرداز eitaa.com/almorsalaat/741 📝زوائد علم اصول (بر اساس دروس استاد علی فرحانی) 🔰احسان چینی پرداز eitaa.com/almorsalaat/718 📝معلمِ بزرگ انتظار؛ امام سید علی خامنه ای 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی eitaa.com/almorsalaat/534 📝 مسیر نیست، مقصد است 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی eitaa.com/almorsalaat/255 📝کرونا و بحران جدایی ایمان و شریعت 🔰حجت الاسلام محمدمهدی ستودی eitaa.com/almorsalaat/220 📝ایمان بیاوریم که اندیشه های آقای خامنه ای، حوزه را نجات می دهد. 🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی eitaa.com/almorsalaat/177 📝چرا انسان؟ 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار eitaa.com/almorsalaat/154 📝 نظریه فاعل بالتجلی در حکمت متعالیه 🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری eitaa.com/almorsalaat/1540 📝چند نکته درباره علوم انسانی 🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری eitaa.com/almorsalaat/1484 @almorsalaat
🔵 یادداشتی درباره هماهنگی نظام فکری امام خمینی و علامه طباطبایی ➕(مسأله علم در فلسفه) 🔹بقلم سید مجتبی امین جواهری برگرفته از درس گفتارهای استاد علی فرحانی 🔹عناوین اصلی: ▪️بحث تعریف علم ▪️خصائص علم ▪️بیان تعارض میان تعریف و خصائص علم ▪️نقد تصالح صورت گرفته از آیت الله جوادی آملی ▪️دیدگاه امام و علامه در حل تعارض ▪️ارجاع علم حصولی به علم حضوری ▪️بیان ثمرات عرفانی دیدگاه امام و علامه در آن ▪️تبیین دو مدل آفاقی و انفسی در سلوک معنوی ▪️تبیین حقیقت معنای مراقبه در اندیشه امام و علامه ☘️ مطالعه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/19/emam-va-allame1/ 🔅برای استماع صوت اینجا کلیک کنید. ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
💢"امسال نداشتن مراسم اربعین تعظیم شعائراست" 🔰حجت الاسلام علی امیری 🔸یک سخنران وقتی پشت تریبون قرار می گیرد و از حالت سکوت شروع به سخن راندن می کند حضار همه سرشان را بالا می آورند و وقتی سخنران با شور و حرارت سخن می راند لحظه ای که مکث می کند و در سکوت فرو می رود باز حضار توجه شان جلب می شود که معنای این سکوت چه بود! 🔸سال هاست با برگزاری پرشکوه و خیره کننده اربعین و بلند کردن پرچم امام حسین علیه السلام، توجه جهانیان را به این پایگاه بزرگ انسان ساز و جامعه ساز جلب کرده ایم و همه می دانند این مراسم عظیم جزو نوامیس فرهنگی اعتقادی مسلمین و آزادگان است که برای آن هیاهوی سترگ به پا می شود. 🔸اما امسال این هیاهو و این شورِ با شعور به یک سکوت مبدل شده است. و طبیعتاً سوال همه این خواهد بود که، چرا !؟ 🔸این سکوت: اسلام ناب محمدی، عقلانیت اسلامی، تربیت شدگان حسین بن علی، اهمیت جان و سلامتی انسان دراین مکتب را در گوش عالَم فریاد خواهد زد و جلوه های زیبای دیگری از فرهنگ غنی اسلامی را به مخاطب خواهد شناشاند 🔸بله کافی است برای خدا باشد؛ فریاد و سکوت یک هدف را نشانه می گیرد. @almorsalaat
👆👆 ♨️ برنامه تدریس های استاد علی فرحانی 🔸سال تحصیلی 1399-1400 📌دروسی که در مدارس و موسسات برگزار می شود، شروع شده اند و شرکت در این دروس تابع ضوابط مدرسه مربوطه است. 📌دروس الفائق، مناهج الوصول و قاعده لاضرر، درس آزاد هستند و طلاب پایه۷ به بالا میتوانند در این دروس شرکت کنند. 📌زمان شروع و نحوه برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد. 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅دروس الفائق (شنبه و یکشنبه)، مناهج (دوشنبه تا چهارشنبه) و قاعده لاضرر (شنبه تا چهارشنبه) از امروز ۹۹/۷/۱ ساعت ۴عصر آغاز می شود. ♨️کلاس به صورت تلفیقی ( و ) برگزار می شود. ✅ مکان کلاس حضوری: فیضیه، مدرس۲۱۵ 👈لینک پخش در اینستاگرام 👇👇👇👇 instagram.com/almorsalat @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نگاهی به مسئله دفاع مقدس در منظومه فکری رهبر انقلاب 🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی 🔸در ابتدای این صوت که دومین جلسه تدریس رسائل است، در مورد جایگاه جبهه و دفاع مقدس در منظومه فکری رهبر انقلاب نکاتی عرض شد. 🔸در دیدگاه رهبر انقلاب، محیط جبهه و فضای دفاع مقدس، یک محیط تربیتی خارق العاده است که یکی از ثمرات آن، رشد سریع و با کیفیت در همه عرصه های تربیتی من جمله علمی، مهارتی و معنوی است. مهمترین شاخصه بارز آن محیط، روحیه جهادی است. 🔸نکته ای که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند، الگو برداری از آن محیط برای امروز کشور است. کما اینکه در عرصه دانش هسته ای همین روحیه سبب پیشرفت شد و به شهادت جمعی از دانشمندان منجر شد. 🔸یکی از محیط هایی که این روحیه میتواند در آن سبب کارآمدی بیشتر شود، حوزه علمیه است. همانطور که شهید باقری در دوسال راه بیست و چند سالا را طی کرد و بسیاری از شهدا در طی مسیر سلوک در مدت کمی، راه شصت ساله را طی کردند، باید بتوان راه چند ده ساله کسب اجتهاد را در مدت کوتاهی طی کرد. @almorsalaat
🔷 در سال تحصیلی 1399-1400 بیشتر طلاب و شاگردان مسیر علمی استاد حجت الاسلام شیخ علی فرحانی ازطریق دروس مجازی در حال کسب علم هستند. 🔶 اولین کتاب در سیر دروس علم اصول فقه استاد فرحانی تدریس کتاب الموجز آیت الله سبحانی است. با توجه به اینکه مباحث این کتاب بسیار مهم و مفهومی هستند، بسیاری از طلاب و دانشجویان برای حل مشکلات خود نیاز به مشاوره و پرسش و پاسخ دارند. 🔷 گروه مباحثه و مشاوره مجازی تدریس کتاب الموجز را راه اندازی کردیم تا به صورت تخصصی تمام مباحث مطرح شده در این کتاب را حلاجی کرده و در این گام ابتدایی که بسیاری به مشاوره و درک بهتر نیاز دارند بتوانیم به یکدیگر کمک کنیم. 🔶 در این گروه فقط مباحث مربوط به تدریس استاد علی فرحانی در کتاب الموجز مطرح می شود و به سوالات در این زمینه پاسخ می دهیم. ان شاء الله 🌐 لینک گروه eitaa.com/joinchat/2613772354C2971bf190a @almorsalaat
📚 مناهج الوصول الی علم الاصول 🔰امام خمینی (ره) @almorsalaat👇👇