#معرفی_کتاب
♨️توحید علمی و عینی
🔰سید احمد کربلایی، شیخ محمدحسین اصفهانی، علامه طباطبایی، علامه طهرانی
@almorsalaat 👇👇
my_files_pdf_pdf_ketab_tohid.pdf
3.13M
#کتابخانه_مجازی
#معرفی_کتاب
♨️توحید علمی و عینی
🔰سید احمد کربلایی، شیخ محمدحسین اصفهانی، علامه طباطبایی، علامه طهرانی
@almorsalaat
#معرفی_کتاب 👇👇
مکاتبات علمین.mp3
1.87M
🔊#فلسفه #عرفان
💢مکاتبات علمین
❇️ استاد شیخ علی فرحانی
💠 استاد در این صوت به ماجرای شنیدنی تقابل مرحوم اصفهانی با سید احمد کربلائی در تفسیر بیت شعر عطار می پردازند.
💠 شیخ محمد حسین اصفهانی به تفسیر آن بنا بر مساله #تشکیک و آقا سید احمد کربلائی تفسیری عرفانی بنابر #تجلی_و_ظهور ارائه می دهند.
🌐 این داستان؛ داستانی بسیار جالب است لذا توصیه میکنم حتما گوش کنید.
📌برخی از ویژگیهای علمی و معنوی شیخ محمد حسین اصفهانی از اساتید آیت الله بهجت و علامه طباطبایی👇
eitaa.com/almorsalaat/583
#فلسفه #عرفان #مکاتبات_علمین
@maarejj
@almorsalaat
♨️ میکده حمام نیست
🔰آخرین پاسخ مرحوم سید احمد کربلایی به شیخ محمدحسین اصفهانی
🔸بسمه تعالى. از تكرّر بيانات و إصرار آن بزرگوار بر براهين إثبات كثرت حقيقيّه، بحمد الله بر اين حقير واضح و آشكار شد كه: آن شخص كه كلام بر طريقه ذوق المتألّهين تا حال مىداشت، اشتباه كرده بود؛ و اين براهين و لزوم شناعتى كه فرموده بوديد، در او اثر نمىگذارد. گويا خداوند متعال چشم او را از غير خود كور كرده بود؛ خداوند كورترش كند.
🔸مى گويد: توهّم مفاسد شنيعه از ديدن تعدّد است، و عدم طلوع آفتاب حقيقت. ميكده حمّام نيست؛ جَلَّ جناب الحقِّ تعالى أن يكون شريعة لكلِّ واردٍ أو أن يرد عليه إلّا واحدٌ بعد واحدٍ. و لذا اينگونه گفتگوها لا يكون إلّا أضحوكة للمغفَّل. و لذا زحمت آن بزرگوار، تضييع أوقات شريفه خواهد بود، و السّلام على مَن اتّبع الهدى، و السَّلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
📚توحيد علمي و عينى ص157
#عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
💠مراتب مقامات اهل سلوک
👈علم، ایمان، اطمینان، مشاهده
🔰امام خمینی (ره)
1⃣مقام علم
🔺بدان که اهل سلوک را در این مقام و سایر مقامات مراتب و مدارجی است بی شمار ... یکی از آن مراتب مرتبۀ «علم» است. و آن، چنان است که به سلوک علمی و برهان فلسفی ثابت نماید ذلّت عبودیّت و عزّت ربوبیّت را.
🔺و این یکی از لباب معارف است که در علوم عالیه و حکمت متعالیه به وضوح پیوسته که جمیع دار تحقّق و تمام دایرۀ وجودْ صرف ربط و تعلّق و محض فقر و فاقه است. و عزّت و ملک و سلطنت مختصّ به ذات مقدّس کبریا است و احدی را از حظوظ عزّت و کبریا نصیبی نیست، و ذل عبودیّت و فقر در ناصیۀ هر یک ثبت و در حاقّ حقیقت آنها ثابت است.
🔺و حقیقت عرفان و شهود و نتیجۀ ریاضت و سلوک، رفع حجاب از وجه حقیقت و رؤیت ذلّ عبودیّت و اصل فقر و تدلّی است در خود و در همۀ موجودات.
🔺پس، اگر سالک راه حقیقت و مسافر طریق عبودیّت با قدم سلوک علمی و مرکب سیر فکری این منزل را طی کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اوّل انسانیّت نائل شود، و لکن این حجاب از حجب غلیظه است که گفته اند: العِلْمُ هُوَ الْحِجٰابُ الاْکْبَر. و باید سالک در این حجاب باقی نماند و آن را خرق کند. و شاید به این مقام اگر قناعت کند و قلب را در این قید محبوس نماید، در استدراج واقع شود. و استدراج در این مقام آن است که به تفریعات کثیرۀ علمیّه پرداخته و به جولان فکر برای این مقصد براهین کثیره اقامه کند و از منازل دیگر محروم ماند، و قلبش به این مقام علاقه مند شود و از نتیجۀ مطلوبه که وصول الی فناءاللّه است غافل شود، و صرف عمر خود را در حجاب برهان و شعب آن نماید؛ و هرچه کثرت فروع بیشتر شود، حجاب بزرگتر و احتجاب از حقیقت افزون گردد. پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام خورده از حق و حقیقت به واسطۀ کثرت علم و غزارت آن و قوّت برهان محجوب شود و از سیر در طلب باز ماند؛ و دامن همّت به کمر زند و از جدّیّت در طلب مطلوب حقیقی غفلت نورزد و خود را به مقام دیگر که مقام دوم است برساند.
2⃣مقام ایمان
🔺و آن، چنان است که آنچه را عقل با قوّت برهان و سلوک علمی ادراک کرده با قلم عقل به صفحۀ قلب بنگارد و حقیقت ذلّ عبودیّت و عزّ ربوبیّت را به قلب برساند و از قیود و حجب علمیّه فارغ گردد. پس نتیجۀ مقام دوم حصول ایمان به حقایق است.
3⃣مقام اطمینان
🔺مقام سوّم، مقام «اطمینان و طمأنینۀ نفس» است که در حقیقتْ مرتبۀ کاملۀ ایمان است.
4⃣مقام مشاهده
🔺مقام چهارم، مقام «مشاهده» است که آن نوری است الهی و تجلّی ای است رحمانی که تَبَع تجلّیات اسمائیّه و صفاتیّه در سرّ سالک ظهور کند و سر تا پای قلب او را به نور شهودی متنوّر نماید. و در این مقام درجاتی است کثیره که ذکر آنها از حوصلۀ این اوراق خارج است.
♨️و هر یک از این مقامات را استدراجی است خاصّ به خود که سالک را در آن هلاکت عظیم است، و سالک باید در تمام مقامات خود را تخلیص از انانیّت و انّیّت کند و خودبین و خودخواه نباشد که سرچشمۀ اکثر مفاسد است خصوصاً برای سالک.
📚آداب نماز ص10
#آداب_نماز #اخلاق_و_عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🎙 #منبر مجازی به مناسبت #اربعین حسینی (ع) به زبان #انگلیسی
🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
♨️موضوع: وحدت بشریت زیر پرچم #حسین علیه السلام
🌙 زمان: چهارشنبه 16 مهر ماه ساعت 20:30 (شب اربعین حسینی)
🔸 لینک های پخش زنده👇👇
🔺 نرم افزار زوم: (ورود با این آی دی):
786 110 0202
🔺 پخش زنده از یوتیوب:
https://youtu.be/gtqZY5ORTGo
📌برگزار کننده: مجموعه اسلامی FNC دوبلین
@ofoqemobin
@almorsalaat
💢کمالات معنوی شیخ محمد حسین اصفهانی
🔰علامه طباطبایی
🔅ایشان با وجود توغل در اصول، از کمالات معنوی نیز بی بهره نبودند. از مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی نیز در معنویات استفاده نموده و با آن جناب مکاتبه داشته است. در تبریز که بودم، ایشان را در خواب، نورانی مشاهده نمودم. به من فرمود: مشکل شما حل شد و یا فرمود خواستم حل شد. یادم نیست که آن مشکل چه بود.
🔅یکی از اساتید ما دیده اش بسیار کم سو شده بود؛ به گونه ای که کتاب را به چشمش می چسبانید و می خواند. با یکی از دوستان قرار گذاشتیم که خدمت ایشان برسیم و از عروة الوثقى مباحثه بگذاریم و ایشان گوش دهند تا دلتنگ نشوند. در ضمن، ماهم استفاده کرده باشیم. اتفاقا روزی آقای آقاشیخ محمد حسین نیز که یکی از دوستان وی بود، تشریف آوردند. آقای کمپانی در ضمن سخنانشان فرمودند: دلم از دنیا کنده شده آرزوی آن را هم ندارم که بمانم و پسرم را هم زن بدهم، دلم می خواهد بخوابم و در آن حال بميرم و وارد عالم برزخ شوم. در سال ۱۳۹۰ قمری شنیدم ایشان وقتی خوابیده، دیگر بیدار نشده اند.
📚ثمرات حیات، ج1 جلسه31
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اطلاعیه
♨️قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب
📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰
📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکههای اجتماعی KHAMENEI.IR
💢رهبر انقلاب: اربعین، همه مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیهالسلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد. ۹۹/۶/۳۱
@khamenei_ir
@almorsalaat
هدایت شده از گام دوم انقلاب
🏴 #سخنرانی_اربعین
🚩 موضوع :
#اربعین بستر تمدن سازی و ظهور
💎 استاد :
جناب حجت الاسلام و المسلمین #هاشمی
📆 پنجشنبه ، #شام_اربعین
🕰 ساعت 21
🌾🌻🌾🌻🌾🌻
💥 در گروه پشتیبان گام دوم منتظرتونیم👇
http://eitaa.com/joinchat/4173135889Cf3cd43a0d4
لینک گروه☝️
🌸☘🌸☘🌸
🔺دوستانتون رو دعوت کنید☝️
#اربعین_تمدن_ساز
#نهضت_فراگیر_روشنگری
#گام_دوم_انقلاب
المرسلات
#اطلاعیه ♨️قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه
🏴 هم اکنون| قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب
📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰
◀️ پخش زنده: b2n.ir/073153?eitaafly
▪️ذکر مصیبت به مناسبت اربعین
🔰شهید مطهری
✅در اولین اربعین، جابر بن عبدالله انصاری که همراه عطیه به زیارت مرقد امام حسین (ع) و اصحابش رفته بود یک نوع ذکر مصیبتی کرد. سلام کرد و سلام کرد، سلام دوستانهای. بعد یک مرتبه فریاد کرد: حبیبی یا حسین! محبوبم! عزیزم! حسینم! چرا جابرت، غلامت، نوکر قدیمیات تو را سلام میکند و جواب سلامش را نمیدهی؟! بعد خودش به خودش جواب داد : جابر چه میگویی؟! آیا نمیدانی با حبیبت حسین چه کردند؟! آیا نمیدانی میان سر حسین و تن حسین جدایی انداختند؟!
📚آشنایی با قرآن، ج۱۴ ص۱۷۲
🌐حکمت مطهر
#اربعین #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
♨️اربعین، رسانهی پُرقدرت عاشورا
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۷/۲۱
▪️اهمّیّت اربعینِ اوّل این بود که رسانهی پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین -بنا بر یک روایت- روزی است که اهلبیت برگشتند به کربلا. این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنیامیّه و سفیانیها بود. رسانهی حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبریٰ، فریاد حضرت سجّاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ اینها بزرگترین رسانه بود. همینها بود که عاشورا را نگه داشت، همینها بود که عاشورا را به امروز رساند.
▪️تاریخ و ریشهی این روز اربعین و ماجرای اربعین این است. آن روز اهلبیت (علیهم السّلام) طوفانی به پا کردند با این حرکت چهلروزه؛ یک طوفان به پا شد در آن اختناق عجیب. در آن روزگار، اختناق این قدر است که دوروبر امام حسین، فرزند پیغمبر، نوهی پیغمبر، جگرگوشهی زهرای اطهر، ۷۲ نفر بیشتر باقی نمیمانند. در یک چنین روزگاری، ماجرای توّابین را در کوفه به وجود آورد، مدینه را منقلب کرد، شام را منقلب کرد، به طوری که رژیم سفیانی برافتاد؛ این حرکت عظیم اربعینیِ زینب کبریٰ و اهلبیت (علیهم السّلام) بود.
▪️امروز هم همین اتّفاق دارد در دنیا میافتد. امروز هم در دنیای پیچیدهی پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانهی بیهمتا است.
#کلام_ولی #اربعین
@almorsalaat
💠خشوع حبی و خشوع خوفی
🔰امام خمینی (ره)
🔸یکی از اموری که از برای سالک در جمیع عبادات لازم است، #خشوع است و حقیقت آن عبارت است از خضوع تام ممزوج با حب يا خوف. و آن حاصل شود از ادراك عظمت و سطوت و هیبت جمال و جلال. و تفصیل این اجمال آن است که قلوب اهل سلوك به حسب جبلت و فطرت مختلف است:
🔸 پاره ای از قلوب عشقی و از مظاهر جمالند و به حسب فطرت متوجه به جمال محبوب هستند؛ و چون در سلوك ادراك ظل جميل يا مشاهده اصل جمال کنند، عظمت مختفيه در سر جمال آنها را محو کند و از خود بی خود نماید. چون در هر جمالی جلالی مختفی و در هر جلالی جمالی مستور است. ... پس، هیبت و عظمت و سطوت جمال آنها را فرو گیرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب برای آنها دست دهد. و این حالت در اوائل امر موجب تزلزل قلب و اضطراب شود، و پس از تمکین، حالت انس رخ دهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت و سطوت مبدل به انس و سکینه شود و حالت طمانینه دست دهد؛
🔸و پاره ای از قلوب خوفی و از مظاهر جلالند. آنها همیشه ادراك عظمت و کبریا و جلال کنند و خشوع آنها خوفی باشد؛ و تجلیات اسماء قهریه و جلالیه بر قلوب آنها شود ؛ چنانچه حضرت یحیی ع چنین بوده.
🔸پس، خشوع گاهی ممزوج با حب است و گاهی ممزوج با خوف و وحشت است، گرچه در هر حبى وحشتی و در هر خوفی حبی است.
📚آداب نماز ص13
#آداب_نماز #اخلاق_و_عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#مشاورۀ_مجازی
💢عمق علمی و سیر مطالعاتی آثار شهیدمطهری
🔰حجت الاسلام عباس افروزی @A_Afrouzi133
♻️ متن زیر مشاورۀ یکی از دانشجویان گرامی است با حجت الاسلام افروزی درمورد آثار شهید مطهری و چگونگی سیر مطالعۀ آنها.
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔹 #مخاطب: با عرض سلام. بنده رشتۀ ریاضی خوندم و امسال کنکور دادم. قبل از ورود به دانشگاه و مواجه شدن با فضاهای متنوع دانشجویی که پر از شک و شبهه و سؤالات دینی و عقایدی است می خواستم از شما مشورت بگیرم که چطور بر عقاید و باورهام باقی بمونم بلکه بیشتر و عمیق تر بشوند.
با دوستانم صحبت کردم گفتن فعلا کتاب های شهید مطهری رو بخونیم تا بعدا کتاب های عمیق تر و قوی تری را بخونیم. ممنون می شوم اگر ما رو راهنمایی کنید.
🔸 #مشاور: علیکم السلام. اولا که خوشا به حالتان که بر خلاف دیگر جوانان اینقدر به باورها و اعتقاداتتون اهمیت می دهید و می ترسید با ورود در فضاهای جدید از دستش بدهید. هر کجا هستید و می روید خدا پشت و پناهتان.
🔻درمورد کتب شهید مطهری «ره» باید عرض کنم که آثار ایشان اگر چه به زبان فارسی و عامیانه نگاشته شده و با ظاهری سهل و آسان برخوردار است، لکن بدانید که پشت این ظاهر سهل و آسان باطنی عمیق و دقیق از معارف عمیق و اصیل اسلامی وجود دارد که برخاسته از قوی ترین و نهایی ترین آراء و نظرات منطقی، فلسفی، اصولی، فقهی، فلسفی و عرفانی است. چراکه ایشان شاگرد دو نفر از بزرگانی است که در زمینۀ علوم اسلامی (اعم از فقه و فلسفه و منطق و عرفان) قوی ترین و دقیق ترین اند و به قلّه اعلای این علوم دست یافته اند. اگر چه شما دانشجویید و این حرف بنده ادعایی بیش نیست ولی این ادعا را از بنده به عنوان طلبه ای که با علوم مختلف اسلامی سر و کار دارد و اندازه ی در آن ها تحقیق و تتبّع داشته بپذیرید. سخنرانی ها و مکتوبات شهید مطهری حقیقتا از عمق و دقت بسیار بسیار بالایی برخوردار است و این عمق هم به خاطر این است که ایشان واقعا سخنرانی ها و مکتوباتشان را بر اساس همان معارف عمیق علوم اسلامی مطرح می کرده اند.
👌 لذا از شما می خواهیم که از همین ابتداء آثار ایشان را دست کم نگیرد و همانطور که حضرت آقا فرمودند خواندن آثار ایشان نظام تفکر عمیق اسلامی را به مخاطب القا می کند.
🔻اما برای شروع مطالعه آثار ایشان نمی توان سیر مشخصی را بیان کرد، چراکه هر کسی متناسب با محیط و فضایی که در آن زندگی می کند حالات متفاوتی دارد. بعضی هنوز سؤالات و شبهات موجوده بر دلشان اثر نکرده و قلبشان را نلرزانیده و می خواهند آثار ایشان را برای فهم بهتر و دقیق تر دین مبین اسلام و پی بردن به اصالت معارفش بخوانند. بعضی دگر با دلی پر از شبهه و سؤال و اشکال می خواهند قدم در راه خواندن این آثار بگذارند. هر کدام سیر مطالعاتی شان با دیگری متفاوت است. اگرچه در نهایت همه باید سعی کنند که آثار ایشان را یک دور کامل بخوانند.
🔹 #مخاطب: بنده جزو قسمت دوم هستم. یعنی شبهات جدی درمورد اصول دین دارم و سؤالاتی زیادی دارم که ذهنم رو درگیر کرده است.
🔸 #مشاور: به نظر بنده خوب است که شما با کتاب «علل گرایش به مادی گری» شروع کنید. توی این کتاب بحث درمورد این است که اگر خدا همۀ انسان ها را با فطری معنوی و الهی خلق کرده پس چرا اکثر بشریت گرایش به مادی گری پیدا کرده اند و بعضی هم اساسا ملحد و ضد خدا و شیطان پرست شده اند! و همینطور مطرح می کنند که اندیشمندان مغرب زمین که واقعا از اندیشه و تفکر برخودار اند و آثار علمی و پیشرفت های آنان شاهد تفکر و اندیشه ی آن ها است، چطور شده که پی به خداوند متعال نبرده و بعضا ملحد شده اند! بعد از این کتاب، خوب است کتاب «توحید» ایشان را بخوانید و بعد از آن کتاب «معاد» را.
🔹 #مخاطب: خیلی ممنون. خیلی لطف کردید.
🔸 #مشاور: خواهش. فقط سعی داشته باشد که با دقت هر چه تمام تر کتب ایشان را بخوانید و هر کجا سؤال و شبهه ای برایتان به وجود آمد و احساس کردید که متن نارسا و نا مفهوم است آن را در حاشیۀ متن بنویسید تا ان شاء الله در خواند کتب بعدی متوجه آن سؤال و شبهه باشید و جواب آن را پیدا کنید. اگر هم برایتان حل نشد بنده در خدمتتان هستم.
🔹 #مخاطب: چشم. حتما. خیلی خیلی ممنون
#مشاورۀ_تحصیلی #عمق_آثار_شهید_مطهری #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
💢 نگاهی دیگر به سیر مطالعه آثار شهید مطهری (ره) با محوریت مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی
@almorsalaat 👇👇👇
#یادداشت #اندیشه_مطهر
💢 نگاهی دیگر به سیر مطالعه آثار شهید مطهری (ره) با محوریت مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی
🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی @smhashemi128
💠یکی از سوالاتی که مکررا از طلاب و دانشجویان شنیده می شود، نحوه مطالعه آثار استاد شهید مطهری و سیر کار با کتب ایشان است. سال هاست که اساتید بسیاری با دقت و زحمت، سیرهای مختلفی را طراحی کرده و مشتاقان را به شیوه ی خاصی از ارتباط با آثار استاد شهید ارجاع داده اند. در این نوشته تلاش می کنیم تصویر روشن تری از چگونگی مطالعه آثار شهید مطهری ارائه کنیم و قدری از سردرگمی مخاطبان در این عرصه بکاهیم.
💠 مطالعه آثار شهید مطهری به هدف های گوناگونی مورد توجه علاقه مندان است. افرادی برای افزایش اطلاعات دینی و مذهبی، برخی برای تکمیل مراحل تحقیقاتی رشته تخصصی خود، برخی بدون هدف خاص بلکه به تبع فضای شکل گرفته در لزوم مطالعه آثار ایشان و برخی نیز به جهات اخلاقی و معنوی به آثار استاد مطهری توجه کرده اند. متاسفانه واقعیت این است که مواجهه غیر عالمانه با آثار شهید مطهری باعث شده است که عمق تفکر ایشان حتی در میان افراد متدین جایی پیدا نکند و مطالعات سطحی و اطلاعات جزیره ای جای تحقیقات عالمانه را بگیرد. تبعات این مصیبت و مشکلاتی که برای ما به وجود آورده بسیار عظیم است، لکن در اینجا مجال سخن از آن نیست.
در این نوشته ما از منظر دیگری که به نظرمان غرض اصلی استاد شهید نیز بوده است به این آثار می نگریم.
💠به نظر می رسد شایسته ترین هدفی که می توان در آثار استاد شهید پیگیری کرد، دریافت "یک نظام جامع فکری بر اساس مبانی اسلامی" است. یعنی تلاشی برای فهم منظومه فکری شهید مطهری و به دست آوردن هندسه ای که او بر اساس آن عالم را تحلیل می کرده است و به نظر شریفش، برآمده از معارف وحیانی و توحیدی بوده است.
اگر با این هدف به آثار شهید نظر کنیم، دل از بسیاری سیرها و شیوه های مطالعاتی خواهیم شست و دیگر به مطالعه از آسان به مشکل، یا از کتب کم حجم به کتب حجیم اکتفا نخواهیم کرد.
💠 شهید مطهری یک اسلام شناس به معنای واقعی کلمه است. او شرایط زمان خود را شناخته و با توجه و التفات به آن، قدم در مسیر اسلام شناسی و ارائه جهان بینی اسلامی گزارده است. (مراجعه کنید به کتاب علل گرایش به مادی گری) به همین دلیل زمانی استفاده از او ارزشمند می شود که در مسیر فهم جهان بینی اسلامی در آثار او باشیم.
💠به نظر می رسد برای رسیدن به چنین هدفی مناسب است مجموعه ای از آثار شهید مطهری که ناظر به تبیین و توضیح این نوع از جهان بینی است مطالعه شود. استاد شهید مجموعه مهمی در میان آثار خود دارد که به همین هدف تالیف شده است. این سیر همان مجموعه «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» است.
💠 در این سیر، ایشان تلاش کرده است تصویر روشنی از جهان بینی اسلامی ارائه کند و منظومه اساسی فکر اسلامی را تبیین نماید. نکته مهم این است که این مجموعه، یک سیر استدلالی و برهانی نیست، یعنی ایشان در مقام استدلال فلسفی بر مبانی اسلامی نیستند بلکه مقام بحث ایشان تصویر و توضیح و تبیین این جهان بینی است. البته این کتاب ها خالی از استدلال نیست و حتی شاید بتوان گفت ایشان در کتاب دوم به برهان صدیقین هم تمسک کرده اند ولی بحث این است که غرض اصلی ایشان مانند کتاب اصول فلسفه یا شرح منظومه استدلال و برهان نبوده است.
این مجموعه استثنایی یک دوره کامل و مختصرِ جهان بینی اسلامی است که در اوخر عمر ایشان نوشته شده است و به همین دلیل از پختگی و انسجام خاصی برخوردار است. این دوره شامل شش کتاب است:
👈 کتاب اول) انسان و ایمان: در این کتاب یک انسان شناسی مقدماتی صورت می گیرد. بر این اساس، شهید ضرورت داشتن جهان بینی و ایدئولوژی برای هر انسانی را ضروری می داند. این تبیین شهید بر اساس بدیهی ترین شناخت ها از انسان صورت می گیرد و متوقف بر دین یا ایدئولوژی خاصی نیست. به همین دلیل مدخلی برای ورود به انتخاب یک جهان بینی خاص است.
👈 کتاب دوم) جهان بینی توحیدی: در این کتاب مولف با بررسی انواع مختلف جهان بینی ها، جهان بینی اسلامی، که یک جهان بینی واقع گرای توحیدی با رویکرد فلسفی است را معرفی می کند و با زیباترین بیان ها عنصر اصلی این جهان بینی یعنی توحید را توضیح میدهد. بیانات ایشان در این کتاب در تبیین حقیقت توحید و ارتباط آن با انسان، کم نظیر است. در این کتاب اصلی ترین بُعد جهان بینی اسلامی یعنی توحید بررسی می شود. این بُعد، در تمامی آثار ایشان موثر است و فهم آن به فهم سایر آثار شهید مطهری کمک می کند.
👈 کتاب سوم) وحی و نبوت: شهید در این کتاب نگاهی اساسی به مساله نبوت و نقش تاریخی انبیا می پردازد و در پایان، اسلام و شخصیت پیامبر را معرفی می کند. مساله نبوت و به تبع آن مساله دین و شریعت از اساسی ترین پایه های جهان بینی اسلامی است و راه را برای کتب بعدی این سیر نیز باز می کند.
👈 کتاب چهارم) انسان در قرآن: شهید در این کتاب باز هم به مساله انسان باز می گردد و این بار بر اساس جهان بینی اسلامی که در قرآن و سنت ارائه شده است، نمایی متفاوت از انسان ارائه می کند. این کتاب مطالبی اساسی پیرامون انسان شناسی اسلامی عرضه می کند که در تمام کتب استاد شهید مورد نیاز است. البته این سیر انسان شناسی با سایر کتب ایشان تکمیل می شود. بدون مطالعه و توجه به انسان شناسی اسلامی در آثار شهید مطهری عملا استفاده خاصی از فکر ایشان نمی توان کرد.
👈 کتاب پنجم) جامعه و تاریخ: در این کتاب استاد شهید به بعد دیگری از انسان شناسی اسلامی می پردازد و این بار حقیقت انسان را از حیث اجتماعی و از دریچه اسلام تحلیل می کند. در این کتاب استاد شهید درگیری وسیعی با نگاه های مارکسیستی و موسسان علم جامعه شناسی در حقیقت جامعه، فلسفه تاریخ و سنن حاکم بر تطورات و تحولات اجتماعی دارد. یکی از نوآوری های اساسی استاد شهید به تبع استادش علامه طباطبایی، در این کتاب نمایان شده است. در این کتاب ایشان در برابر مبانی اصالت فردی و اصالت جمعی، مبنای اختصاصی قرآن را اختیار می کند.
👈 کتاب ششم) حیات جاوید: در این کتاب که پایان سیر «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» است، شهید مطهری به معرفی حقیقت معاد می پردازد. و زندگی ابدی انسان را به تصویر می کشد.
💠 به استناد مقدمه کتاب انسان و ایمان، شهید مطهری برای تکمیل این سیر مجلدی با موضوع امامت نیز در نظر داشته است که شهادت، مهلت این کار را از ایشان می گیرد. برای این موضوع خوب است به کتاب امامت و رهبری و کتاب بسیار ارزشمند ولاء ها و ولایت ها مراجعه شود.
💠برای درک و فهم بهتر این سیر نیاز است که هر شش کتاب با استاد خوانده شود. پیرامون ادامه این سیر مطلب دیگری خواهیم نگاشت ان شاء الله.
┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅
📌📌جهت آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری مناسب است که #مجموعه_جلسات "تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری" با ارائه حجت الاسلام هاشمی #حتما استماع شود.
⬇️لینک دانلود و معرفی جلسات
👇👇
eitaa.com/Ofoqemobin/553
#سیر_مطالعاتی #یادداشت #اندیشه_مطهر #مشاوره_مجازی
@almorsalaat
034- mazloomiat-elmi-emam-v-agha@almorsalat.mp3
2.48M
🔉 #امامین_انقلاب
💢درباره مظلومیت علمی امام خمینی و مقام معظم رهبری
🔰استاد علی فرحانی
⬇️لینک دانلود صوت
#کلام_ولی #در_مدرسه_امام_خمینی #علوم_انسانی_اسلامی #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #اجتهاد
@almorsalaat
#اخلاق_و_عرفان
♨️ مراتب #مراقبه
🔰علامه طباطبایی
✅مراقبه، سه مرتبه دارد: #اول آنکه سالک کارهای خود را برای رضای خدا انجام دهد و از لغو نیز کناره گیرد. #دوم اینکه چون از مرحله اول، حضور و مرتبه ای برایش پیدا شد خود را در تمام افعال نزد خدا حاضر ببیند. #سوم اینکه چون قدری [در این مرحله] قوی تر شد، خدا را ناظر اعمال و کردار خود بداند؛ نه چون شخصی که ناظر است؛ بلکه به این نحو که: "داخل فی الاشیاء لابالممازجه و خارج عن الاشیاء لا بالمزایله". به این مرتبه و به اعتبار حضور حق در نزد سالک، «ذکر» گفته می شود. آیات #ذکر نیز ناظر به این معنای از ذکر است؛ نه ذكر لفظی. ويكون هذا الحال مربيا لصاحبها. تا به جایی می رسد که هیچ امری از او بی ذکر و یاد خدا صادر نمی شود، بلکه اگر سالک آنی از آنات عمر از حق غفلت کند، آن را منافی با ذکر می داند. کم کم با انجام عبادات، شعله آن برافروخته تر می شود تا آنکه گاه منجذب گشته و تمام کارهای خود را از دست می دهد؛ اما این حال، كالبرق الخاطف می باشد و می گذرد.
📚ثمرات حیات ج1ص54
#در_محضر_علامه #مراقبه #ذکر
@almorsalaat
استاد علی فرحانی mola mohsen feiz va boali.mp3
1.36M
🔊 #بوعلی
🔊 #ملا_محسن_فیض
❇️ استاد شیخ علی فرحانی
🔰 برابری کتاب وافی با وسائل الشیعه
💠 استاد در این صوت که قسمتی از تدریس شرح لمعه است؛ به دقت عجیب بوعلی در اصطلاحات علمی و تفکیک دقیق آنها اشاره می کنند.
💠 ایشان ضمن بیان جایگاه بزرگ کتاب وافی ملا محسن فیض؛ ایشان را در مرحله بعد بوعلی از ادق علماء در اصطلاحات علمی بیان می کنند.
#بوعلی #ملا_محسن_فیض #وافی
@almorsalaat
المرسلات
🏴 #سخنرانی_اربعین 🚩 موضوع : #اربعین بستر تمدن سازی و ظهور 💎 استاد : جناب حج
🔉 #اربعین
🌐اربعین بستر تمدن سازی و ظهور
🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
🔸دیشب ۹۹/۷/۱۷ در جلسه ای در کانال گام دوم انقلاب اسلامی با حضور و ارائه حجت الاسلام هاشمی به بررسی ظرفیت های تمدنی اربعین پرداخته شد.
🔺 موضوعات مطرح شده:
- تمدن و لزوم برخورداری یک اندیشه #تمدن_ساز از ایده #اجتماعی
- بررسی ایده اجتماعی اسلام
- چالش نسبت فرد و جامعه در تمام تمدن ها
- چالش این نسبت در اندیشه اسلامی
- راه حل اسلام در مساله نسبت #فردیتِ فرد و #اجتماعیتِ انسان
- تبیین راه حل اسلام مبتنی بر محوریت توحید و الغای اصل #استخدام مادی در جامعه توحید محور و تبلور مساله گذشت و ایثار مادی در سایه آن
- امکان سلوک عالیِ فردی در بستر اجتماع توحیدی اسلام
- نقش تاریخی #سیدالشهداء در تحقق اجتماع مذکور و حل چالش فرد و اجتماع
- سیدالشهداء و مساله فطرت نوع انسانی
- طرح عظیم الهی برای سیدالشهداء = نجات بخشی #تمام بشریت
- سیدالشهداء و #استنقاذ بشر از صفات تاریک دوران مدرن
- انقلاب، دفاع مقدس، راهپیمایی #اربعین سه جلوه از جلوات حیات مستحکم سیدالشهداء و اثرات آن
🎙 لینک استماع جلسه (16 قطعه صوت مجموعا حدود 70 دقیقه):
eitaa.com/ofoqemobinsupport/583
@ofoqemobin
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر عج
🔰السيد إبن طاووس
⬇️لینک دانلود pdf 👇👇
alfeker.mediafire.com/file/auk9g7vuumvwnzj
#کتابخانه_مجازی #مهدویت
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مهدویت
💢ما خودمان حجاب غیبت ولی عصر عج هستیم
🔰آیت الله شیخ محمد ناصری
#اخلاق_و_عرفان #قله_های_تهذیب #اهل_بیت
@almorsalaat
#مکتب_امام_خمینی
♨️بعد مکتوم قرآن در تفسیر امام خمینی (ره)
🔰آیت الله العظمی سبحانی
✅از تفسیرشان [مرحوم سید مصطفی خمینی] پیداست که ایشان بیشتر از نظر فلسفی و عرفانی به کتاب الله علاقمند بوده تا بعدهای دیگر؛ یعنی همان بعدی که امام در اوایل انقلاب در چندین جلسه در شبهای سه شنبه، آن را بحث کردند، اگر چه متأسفانه دولت مستعجل داشت و ادامه نیافت. این بعد از قرآن مکتوم بود و اگر هم مکتوم نبود کمتر مطرح می شد. دربارۀ قرآن از نظر لغت، تاریخ، فقه، فلسفه و حتی از نظر علوم امروزی زیاد کتاب نوشته شده؛ امّا آن بعد خاصی که امام مطرح کرد، کمتر مطرح بود. حضرت امام استفاده هایی از آیات قرآن می کرد که جز به مدد ذوق خاص ایشان میسر نبود.
📚پرتال امام خمینی، مصاحبه با آیت الله العظمی سبحانی درباره مرحوم سید مصطفی خمینی
#در_مدرسه_امام_خمینی #تفسیر
@almorsalaat