المرسلات
🔵نکاتی در آشنایی با علم نجوم و هیئت 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس لمعه جلسه۷۳، مبحث اوقات نماز #
📚#معرفی_کتاب| فرج المهموم فی معرفه نهج الحلال من علم النجوم
✍️عارف کامل مرحوم سید بن طاووس
🔹یکی از شاخه ها و یا معانی علم نجوم، #نجوم_احکامی است. در این علم، تاثیرات اجرام آسمانی (ستاره ها و سیارات) بر انسان و زمین و ... مورد بررسی قرار می گیرد. مرحوم سید بن طاووس در کتاب «فرج المهموم فی معرفۀ نهج الحلال من علم النجوم» تلاش دارند که با حد وسطهای متعددی اباحه این علم را اثبات کنند.
🔹یکی از مهمترین مسائلی را که ایشان به کرّات در این کتاب به آن می پردازند این است که از مهمترین ادلّه کسانی که از پرداختن به این علم نهی کرده اند این است که گمان کرده اند همه منجّمین، اجرام آسمانی را مستقل در تأثیر و در عرض فاعلیت خداوند متعال می دانند. در حالی که این چنین نیست بلکه تأثیر داشتن اجرام آسمانی تنافی ای با توحید افعالی ندارد چرا که آنها مستقل در تاثیر نیستند. تاثیر داشتن آنها همانند این است که می گوییم: «آتش می سوزاند»، «دارو انسان را درمان می کند». البته شاید برخی از منجّمین اجرام را با اعتقاد غلط، مستقل در تأثیر می دانسته اند. اما بر فرض صحت، نمی توان این علم را کنار گذاشتت. ایشان می نویسد: « و لو كان غلط فريق من علوم التحقيق يقتضي ترك ذلك العلم بالكلية لأدّى ذلك إلى ترك المعلومات العقلية و النقلية و الشرعية إذ في كل علم منها غلط في شيء منه فريق من البرية».
🔹ایشان در بخشی از باب اول این کتاب، ادله و شواهدی را مبنی بر اینکه واضع این علم حضرت ادریس نبیّ (ع) است، بیان می کنند.
🔹ایشان همچنین در باب اول عبارتی از شیخ مفید (ره) که دلالت بر موافقت ایشان با علم نجوم می کند، ذکر می کنند و آن را شرح می دهند. در بخشی از عبارت شیخ مفید (ره) چنین آمده است: «فأما الأحكام على الكائنات بدلالتها و الكلام على مدلول حركاتها فإن العقل لا يمنع منه و لسنا ندفع أن يكون الله تعالى أعلمه بعض أنبيائه و جعله علما له على صدقه».
🔹یکی از بزرگانی که معروف است که منکر علم نجوم هستند، سید مرتضی (ره) است. مصنف در باب اول از این کتاب از جهات مختلفی نظر ایشان را نقد می کنند و در نهایت می فرمایند که به نظر من، خود ایشان نیز منجّم بوده اند: «قد استظرفنا ما أظفرنا الله تعالى به من أن السيد المرتضى كان منجما و أستاذا في علم النجوم و معاذ الله أن يكون منكرا لما يشهد العقل و النقل بصحته من سائر العلوم»
🔹مصنف در باب سوم، سی و چهار روایت معتبر را که دلالت بر جواز این علم دارند، ذکر می کنند.
🔹ایشان در باب پنجم که از ابواب جذّاب این کتاب است، بیش از 60نفر از علماء معتبر و ثقه شیعه که منجّم بوده اند را احصاء می کنند. ایشان درباره ابن ابی عمیر که از اجلّاء اصحاب است چنین می فرماید: «أقول و لو لم يكن في الشيعة عارفا بالنجوم إلا محمد بن أبي عمير لكان حجة في صحتها و إباحتها لأنه من خواص الأئمة ع و الحجج في مذاهبها و رواياتها»
🔹خلاصه اینکه این کتاب حاوی مطالب ارزنده و بی نظیری در موضوعات مختلف خصوصاً نجوم است که جز با مطالعه این کتاب نمی توان به آنها دست یافت.
✍️محسن ابراهیمی 00/6/8
⬇️دانلود پی دی اف کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/109
#کتابخانه_مجازی #نجوم_احکامی
@almorsalaat
♨️ #واکسیناسیون عمومی مسئلهی بسیار مهمّی است که #حتماً بایستی انجام بگیرد.
🎙رهبر معظم انقلاب 00/6/6
#کلام_ولی #کرونا
@almorsalaat
♦️در زمینه #عدالت عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم/ مسئلهی فسادستیزی مکمّل عدالتورزی است
⭕️اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامهی عدل است، کما اینکه اساس همهی ادیان بر اقامهی عدل است. خدای متعال میفرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتابهای آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط. اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعهی عدالتآمیز باشد. خب ما در این زمینهها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم.
⭕️به نظر من هر مصوّبهای که شما تصویب میکنید، هر لایحهای که در دولت تنظیم میکنید، هر بخشنامهای که خود شما در دستگاهِ خودتان صادر میکنید، یک #پیوست_عدالت باید داشته باشد؛ باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربهای به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند؛ این مراقبت باید همیشه باشد؛ حالا یا با یک پیوست مکتوب یا بالاخره از لحاظ نوع تنظیم جوری باشد که این طور باشد.
⭕️گاهی اوقات یک #روش_مدیریّتی، یک رفتار رایج ضربه میزند؛ ما واقعاً [چنین] مواردی داریم. الان هم در مجموعهی کارهای ما یک رسومی، و اوضاعی وجود دارد که اینها باید اصلاح بشود؛ در زمینههای مختلف [هم هست]؛
⭕️و عمدتاً در زمینهی عدالت در #توزیع_امکانات کشور است؛ این امکانات باید واقعاً عادلانه توزیع بشود. الان در بعضی از بخشها حقیقتاً این جوری نیست. ... بایستی مراقبت بشود. باید کاری کنیم که #فاصله_طبقات محروم با طبقات برخوردار کم بشود؛ یعنی هر چه ممکن است امکانات کشور عادلانه توزیع بشود.
⭕️مسئلهی #فسادستیزی هم که عرض کردیم، آن هم #مکمّل_عدالتورزی است. با فساد باید مقابله کرد؛ یکی از بلاهای مهمّی که در کشور به وجود میآید که درست ضدّ عدالت است، وجود فساد، وجود ویژهخواری، وجود استفادههای سوء، اختلاس، برخورداریهای بیمورد، بیجا و امثال اینها است. ...
⭕️جای اصلیِ برخورد با فساد و فسادستیزی #قوّهی_مجریّه است که زمینههای تولید فساد از بین برود؛ نقش قوّهی قضائیّه بعد از اینها است. ...
⭕️البتّه ابزارهایی هم برای این مبارزه وجود دارد؛ [از جمله] این #سامانههای_اطّلاعاتی و #خدماتی که از چند سال قبل، این سامانهها قانونی شده؛ و بنده هم مکرّر توصیه کردم به اینکه این سامانهها را راهاندازی کنند، اینها را با هم مرتبط کنند که به معنای واقعی کلمه یک اِشراف کاملی به دولت خواهد داد برای اینکه بتواند جلوگیری از فساد کند؛
🎙رهبر معظم انقلاب 00/6/6
#کلام_ولی #عدالت
@almorsalaat
المرسلات
♦️در زمینه #عدالت عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم/ مسئلهی فسادستیزی مکمّل عدالتور
با توجه به تاکیدی که رهبر انقلاب در دیدار دولت بر مسئله #عدالت داشتند و با توجه به شعار #عدالت_محوری دولت، به نظرم رسید که در کانال تا حدودی پیرامون مسئله #عدالت علی الخصوص مبانی اسلامی آن تحقیق کنیم.
قاعدتا از دیدگاههای #اعلام_اربعه، خصوصا بیانات و مکتوبات آقا شروع میکنیم.
متن بیانات آقا رو که در پست قبل اومده با دقت بخونید. چند نکته مهم توش هست.
شما هم نظرات خودتان را در مورد مطالبی که میشه کار کرد و چگونگی محتوا و .... با ما درمیان بگذارید. @ebrahimi845
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️#حتما_ببینید
🎥#اخلاق_و_عرفان| راه #خودسازی چیزی به جز #محاسبه_نفس در شبها نیست.
🎙آیت الله بهجت (ره)
@almorsalaat
💢جميع علوم شرعيّه مقدمه معرفت اللّه و حصول حقيقت #توحيد است در قلب. غايت امر آن كه بعضى مقدمه قريبه و بعضى بعيده و بعضى بلاواسطه و بعضى مع الواسطه است.
🔅 اين كه نزد علماء مشهور است كه يك قسم از علوم است كه خودش منظور است فى نفسه- كه در مقابل علوم عَمَليّه است- در نظر قاصر درست نيايد، بلكه جميع علوم معتبره را سِمَت مقدّميت است؛ منتهى هر يك براى چيزى و به طورى مقدمه است.
🔅 پس علم #توحيد و #توحيد علمى مقدمه است براى حصول #توحيد قلبى، كه #توحيد عملى است، و با تعمّل و تذكّر و ارتياض قلبى حاصل شود.
🔹 چه بسا كسانى كه صرف عمر در #توحيد علمى نموده و تمام اوقات را به مطالعه و مباحثه و تعليم و تعلّم آن مصروف كردند و صبغه #توحيد نيافته اند و عالم الهى و حكيم ربّانى نشده، تزلزل قلبى آنها از ديگران بيشتر است، زيرا كه علوم آنها سِمَت آيه بودن نداشته و با ارتياضات قلبيّه سرو كار نداشته اند و گمان كرده اند با مُدارسه فقط، اين منزل طى مى شود.
🔹 اى عزيز! جميع علوم شرعيّه مقدمه معرفت اللّه و حصول حقيقت #توحيد است در قلب- كه آن صبغة اللّه است: «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»- غايت امر آن كه بعضى مقدمه قريبه و بعضى بعيده و بعضى بلاواسطه و بعضى مع الواسطه است.
🔅 علم فقه، مقدمه عمل است و اعمال عبادى، خود، مقدمه حصول معارف و تحصيل #توحيد و تجريد است، اگر به آداب شرعيه قلبيّه و قالبيّه و ظاهريّه و باطنيّه آن قيام شود.
🔹و نقض نتوان نمود كه از عبادات چهل- پنجاه ساله ما هيچ معارف و حقايقى حاصل نيامده است، چه از علوم ما نيز هيچ «كيفيت و حالى حاصل نشده» و ما را سر و كارى با #توحيد و تجريد، كه قرة العين اولياء- عليهم السلام- است، نبوده و نيست.
🔅 و آن شعبه از علم فقه، كه در سياست مُدُن و تدبير منزل و تعمير بلاد و تنظيم عِباد است، نيز مقدمه آن اعمال است كه آنها دخالت تام تمام در حصول #توحيد و معارف دارند كه تفصيل آن از حيطه اين مختصر خارج است.
🔅 و همين نحو، علمِ به منجيات و مهلكات در علم اخلاق، مقدمه [است] براى تهذيب نفوس، كه آن مقدمه است براى حصول حقايق معارف و لياقت نفس براى جلوه #توحيد؛ و اين نزد اهلش پر واضح است و براى جاحدين نيز معلوم نخواهد شد؛ گرچه «مثنوى هفتاد من كاغذ شود».
📚 امام خمینی، شرح حديث جنود عقل و جهل، ص11
#اخلاق_و_عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🌀#تدریس| کتاب جهان بینی توحیدی
🎙استاد سید محمد هاشمی
🔺 این جلسات در سال ۹۹ برای جمعی از طلاب حوزه علمیه قم ارائه شده و اکثر محتوای کتاب به بحث گذاشته شده است.
🔺تعداد جلسه: ۵
🔶 لینک دریافت جلسات👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/Tadris-shahid-motahhari/Jahan%20Bini%20Towhidi/
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
🔵ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک #بازسازی_انقلابی دارد/ فرهنگ واقعاً #زیربنا است.
🔹در مسئلهی فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بیهوا حرکت کردن و بیحساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاستهی از اندیشه و حکمت باشد.
🔹فرهنگ واقعاً #زیربنا است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود میآورد. زندگیهای تقلیدی، زندگیهای تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشهی فرهنگی دارد. در واقع نرمافزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافیای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است.
🔹#ابزارهای_فرهنگی از [قبیل] سینما و هنر و رسانههای صوتی و تصویری و امثال اینها را بایستی شکوفا کنید؛ مطبوعات و کتاب و امثال اینها ابزارهای فرهنگی هستند، باید به معنای واقعی کلمه اینها شکوفا بشوند. خب امروز بحمداللّه یک لشکر عظیمی از جوانهای علاقهمند به مسائل فرهنگی مشغول کارند، وجود دارند و تلاش میکنند و کار میکنند.
🔹اگر دولتها و بخشهای فرهنگی دولت به این #مجموعههای #جوان و #علاقهمند کمک بکنند، قطعاً کارهای بزرگی انجام خواهد گرفت و قدمهای خلّاقانهای برمیدارند؛ صدها طرح ابتکاری در این زمینه وجود دارد در اختیار این جوانها، که گاهی اوقات که مثلاً انسان یک تماسهایی با جوانها دارد، میبیند کارهای بزرگی اینها میتوانند انجام بدهند و به ذهنشان میآید؛ خب امکانات میخواهند و امکانات در اختیار دولت است؛ بایستی #حمایت_هوشمند انجام بگیرد. استعدادها را کشف کنید، از آنها حمایت کنید، آزادیشان را تأمین کنید؛ البتّه آزادی در چارچوب اصول قانون.
🔹و با فساد اخلاقی و فساد در زمینهی فرهنگ هم بیرودربایستی مقابله کنید و مبارزه کنید؛ یعنی واقعاً این جوری باید برخورد بشود.
🔹راه اصلی مواجهه و مقابلهی با جنگ نرم دشمن هم همین است که ما از حرکت صحیح در زمینهی فرهنگ حمایت کنیم و آن را تشویق کنیم، [از آن] تقدیر کنیم و در مقابل حرکتهای غلط بِایستیم.
🔹و عرصهی رسانه و فرهنگ، از یک طرف، یک دانشگاه بزرگی میتواند باشد و هست، و از طرفِ دیگر یک آوردگاه صلاح و فساد است، آوردگاه حق و باطل است و عرصهی جنگ فرهنگی با کسانی است که فرهنگشان ایجاد فساد در دنیا است؛ از این دو جهت باید نگاه کرد به آن.
🎙رهبر معظم انقلاب 00/6/6
#کلام_ولی #فرهنگ
@almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی)
✅بخش دوم: راهکارها و مهارت های برنامه ریزی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅
🌀۱- تدبیر امور و رعایت اعتدال در برنامه ریزی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/001-TADBIR-V-ETEDAL.mp3
🌀۲- اعتدال در بینش و عمل
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/002-etedal-dar-binesh-v-amal.mp3
🌀۳- عناوین اجتماعی و وظایف شرعی مترتب بر آنها
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/005-anavine-ejtemaei-v-takalife-sharei-moteratteb-bar-anha.mp3
🌀۴- مدیریت زمان
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/modiriate-zaman@almorsalat.mp3
🌀۵- لزوم اتمام سیر آموزشی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/028-lozoomeetmameseireamoozeshi@almorsalat.mp3
🌀۶- خودشناسی و بومی سازی قواعد روش تحصیل
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/035-khodshenasivboomisazi@almorsalat.mp3
🌀۷- محصل بمانیم
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/044-mohassel-bemanim@almorsalat.mp3
🌀۸- مقدمات روشی، تدبیری و علمی برای تحصیل ملکه اجتهاد
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/045-moghaddamate-raveshi-v-tadbiri-v-%20elmi-tahsile-malaeke-ejtahad@almorsalat.mp3
🌀۹- چگونه با وجود مشکلات در نظام آموزشی حوزه می توان به خروجی های مطلوب انقلاب و جامعه رسید؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/058-ba-moshkelate-mojood-dar-nezame-amoozeshi-chekar-konim%20@almorsalat.mp3
#پای_درس_استاد #مشاوره_مجازی
@almorsalaat
📣#اطلاعیه
♦️لیست #تدریس های استاد محمدمهدی ستوده در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
🔸۱.مکاسب بخش اول (پایه7)
🔸۲.ادامه حلقه ثانیه از تطبیقات استصحاب تا پایان کتاب
🔸۳.دروس تمهیدیه از ابتدای جلد سوم (کتاب القضاء تا پایان کتاب المیراث)
🌐دروس فوق در مدارس قم برگزار می شود و ان شاء الله صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات قرار خواهد گرفت👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📌جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ایشان
eitaa.com/M_Mahdi_Sotude
مراجعه فرمایید.
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات #ذکر_موت
🔹فَمَنْ یَکُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّی إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِی إِلَى قَبْرِی [قَبْرٍ] لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِی وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِی
🔹وَ مَا لِی لا أَبْکِی وَ لا أَدْرِی إِلَى مَا یَکُونُ مَصِیرِی وَ أَرَى نَفْسِی تُخَادِعُنِی وَ أَیَّامِی تُخَاتِلُنِی وَ قَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ [فَوْقَ] رَأْسِی أَجْنِحَةُ الْمَوْتِ
🔹فَمَا لِی لا أَبْکِی أَبْکِی لِخُرُوجِ نَفْسِی أَبْکِی لِظُلْمَةِ قَبْرِی أَبْکِی لِضِیقِ لَحْدِی أَبْکِی لِسُؤَالِ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ إِیَّایَ، أَبْکِی لِخُرُوجِی مِنْ قَبْرِی عُرْیَانا ذَلِیلا
#ابوحمزه
@almorsalaat
توثیق محمد بن سنان.mp3
3.43M
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان
🎙استاد علی فرحانی
📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزالی و محیی الدین👇👇
eitaa.com/almorsalaat/3721
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزال
📌#رجال| عباراتی از آثار امام در #وثاقت محمد بن سنان
🌀... رواية العلاء بن الفضيل و لا يبعد أن تكون صحيحة، إذ ليس في سندها من يناقش فيه إلّا العبيدي و محمّد بن سنان و هما #ثقتان على الأصح (كتاب البيع ج1 ص498)
🌀... رواية إسماعيل بن جابر التي هي صحيحة أو كالصحيحة؛ إذ ليس في سندها إلّا محمّد بن سنان، و هو #ثقة على الأصح (كتاب البيع ج2 ص450)
🌀... صحيحة حذيفة بن منصور بناءً على #وثاقة محمّد بن سنان كما #لايبعد (كتاب البيع ج3 ص603)
🌀... رواية طلحة بن زيد و في سندها محمّد بن سنان، و هو #لابأسبه (المکاسب المحرمه ج2 ص143)
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
🌐فقه متکفل مسائل جدید اقتصادی و #بانکداری_اسلامی است/ در قم بايد درسهاى خارجِ استدلالىِ قوىاى مخصوص #فقه_حكومتى وجود داشته باشد سپس روشنفكران و نخبگان اينها را به فرآورده تبديل مىكنند.
🔹در عين حال مسائل جديدى وجود دارد. در زمينهى اقتصاد، مسائل تازهاى وجود دارد. مثلاً ما بانكدارى اسلامى را به وجود آوردهايم. امروز مسائل تازهاى در زمينهى پول و بانكدارى وجود دارد؛ اينها را بايستى حل كرد؛ بايد اينها را در بانكدارى اسلامى - بانكدارى بدون ربا - ديد. كى بايد اينها را انجام بدهد؟ فقه متكفل اين چيزهاست.
🔹در قم بايد درسهاى خارجِ استدلالىِ قوىاى مخصوص فقه حكومتى وجود داشته باشد تا مسائل جديد حكومتى و چالشهائى را كه بر سر راه حكومت قرار مىگيرد و مسائل نو به نو را كه هى براى ما دارد پيش مىآيد، از لحاظ فقهى مشخص كنند، روشن كنند، بحث كنند، بحثهاى متين فقهى انجام بگيرد؛ بعد اين بحثها مىآيد دست روشنفكران و نخبگان گوناگون دانشگاهى و غير دانشگاهى، اينها را به فرآوردههائى تبديل مىكنند كه براى افكار عموم، براى افكار دانشجويان، براى افكار ملتهاى ديگر قابل استفاده است. اين كار بايستى انجام بگيرد، ما اين را لازم داريم. محصول اين كاوشهاى عالمانه مىتواند در معرض استفادهى ملتها و نخبگان ديگر كشورها هم قرار بگيرد.
📚رهبر معظم انقلاب 1390/6/17
#کلام_ولی #علوم_انسانی_اسلامی #فقه
@almorsalaat
المرسلات
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزال
⭕️#رجال| گفتاری از آیت الله مظاهری در توثیق محمد بن سنان
🔅گفتهاند روايت ضعيف السند است ضعف سند براى چه؟ براى محمد بن سنان، اين محمد بن سنان توى رجال يك اختلافى روى آن است چوب غلوش را هم مىخورد و الا نمىشود محمد بن سنان را رد كرد، مى گويند غالى است مىگويند يك حرفهايى در باره ائمه طاهرين عليهم السلام مىزده كه اين حرفها را نبايد بزند لذا مثل مرحوم نجاشى فرموده كه اين غالى است اين كذب است اين ضعيف است.
🔅اما همين مرحوم نجاشى و ديگران نقل مىكنند اقا امام جواد عليه السلام اين را توثيقش كرده محمد بن سنان از اصحاب حضرت رضا سلام الله عليه بوده البته روايت از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام و موسى بن جعفر عليه السلام زياد روايت نقل مىكند شايد 1000 روايت ابن محمد بن سنان در كتب اربعه دارد مخصوصا در كافى آن لفظى كه اقا امام جواد عليه السلام فرمودند فرمودهاند رضىالله عنه برضايى عنه و ما خالفنى و ابى قط توثيقش خيلى بالاست انصافا، و ما خالفنى و ابی قط، لذا بسيارى از بزرگان همين جمله را گرفته اند و گفتهاند اين موثق است. فرمودهاند من وكلاء الرضا عليه السلام والجواد عليه السلام.
🔅بالاتر از اين مرحوم علامه در خلاصه فرمودهاند كه انه من اصحاب السر و اين ديگر خيلى بالاست بعد هم فرموده و هو كثير الروايه ازيد من الف
🔅از همه اينها بگذريم غالب اصحاب اجماع از او روايت نقل مىكنند مثل صفوان و ابن محبوب و احمد بن محمد بن عيسى و حالا اين اصحاب اجماع نيست از كسانى است كه لايروى الا عن ثقه،
🔅ولى بالاتر از اينها كه مرحوم آقاى خويى كه اين قدر اصرار در تضعيفش دارد قبول دارد اينها را اينكه اين ابن قولويه و على بن ابراهيم در تفسيرش آمده و مرحوم آقاى خويى قبول دارد كه على بن ابراهيم رواياتى كه در تفسير على بن ابراهيم است همه موثق است ابن قولويه در كامل الزيارات خيلى از او روايت نقل مىكند و همين مرحوم آقاى خويى مىگويد كه هر روايتى در اين كامل الزيارات است اين صحيح السند است
🔅خيلى این محمد بن سنان را اهل رجال به او اهميت دادهاند، فقط اين جمله كذاب از مرحوم نجاشى است كه غير از اين چارهاى هم نداريم كه معنا بكنيم كذاب يعنى انه غال، غلو، حالا اين منافات با آن رواياتش ندارد حالا غالى هم باشد يك حرفهايى هم در باره اهل بيت گفته باشد كه غلو باشد اينكه ضرر نمىزند به اينكه اين روايت را گفته من جدد قبرا او مثل مثالا فقد خرج عن الدين، بنابراين اين روايت اين هم كه اصرار مىكنم چونكه همينطور كه مرحوم علامه فرمودند اين محمد بن سنان بيش از 1000 روايت در كتب اربعه دارد مخصوصا مرحوم كلينى بنابراين نمىشود محمد بن سنان را بگوييم ضعيف است و رواياتش بهدرد نمىخورد،
🔅رواياتش بهدرد مىخورد صحيح السند است بايد هم بگوييم صحيح عال العال است اين قدر كه تعريف از اين محمد بن سنان شده كم افراد است كه اين قدر تعريف شده باشند اتفاقا اين جملهاى كه حضرت امام جواد سلام الله عليه فرمودهاند كه رضى الله عنه برضايى عنه و ما خالفنى و ابى ايشان را با صفوان پهلوى هم گذاشته فرموده رضىالله عنهما برضايى عنهما و ما خالفانى وابى قط يعنى پهلوى صفوان بن يحيى كه از اصحاب اجماع است از آن 6 نفرىها هم هست بنابراين روايت از نظر سند اشكال ندارد.
📚آیت الله مظاهری دروس فقه ج1 ص1648
#فقه
@almorsalaat
🌀تحقق بانکداری اسلامی فتح عظیم است
📍بانكدارى اسلامى، پول را در جامعه به شكل اسلامى مطرح كردن و دادوستد كردن مسألهى بسيار مهمى است. اگر بتوانيم اين حقيقت را به معناى جامع كلمه در جامعه به وجود بياوريم، فتح عظيمى در دنيا خواهد بود. فتح، فقط فتح قلعهها و سنگرها نيست. اگر كارگزاران دستگاه بانكى بتوانند اين را به معناى جامع و كامل مسئله اجرا و پياده كنند، بزرگترين سنگر اقتصادى امروز دنياست.
📍خصوصيت بانكدارى اسلامى و از لوازم آن، دادوستد پول بر اساس غير ربا، تنظيم مبادلات پولى بر اساس قوانين اسلامى و معاملات اسلامىِ صحيح است، كه در آنها ظلم و استثمار و كنز و تبعيض و اختلاف طبقاتى و امثال اينها به وجود نمىآيد.
🎙رهبر معظم انقلاب 1369/6/7
#کلام_ولی #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
👆👆👆👆👆
دوستان عزیز حتماً این مجموعه رو استماع کنید.
این مجموعه حاوی نکات مهم و کاربردی است که دانستن آنها در زندگی طلبگی لازم است.
روی هر کدام از لینک ها که بزنید، فایل صوتی مربوطه در دستگاه شما دانلود می شود و سپس اون رو بشنوید.
@almorsalaat
ahamiate-v-jayegahe-shenakhte-elme-hosouli.mp3
5.9M
💠#فلسفه| اهمیت و جایگاه شناخت #علم_حصولی و لوازم آن
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده ای از تدریس #بدایه_الحکمه استاد
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀این #اشک چشم، طریقۀ تمام انبیا علیهمالسلام بوده و به اعلی علیین مربوط است! / در برخی از اعمال، #اشک چشم نشانه استجابت دعاست.
🎙آیتالله بهجت (ره)
#اخلاق_و_عرفان #معارف
@almorsalaat
#شعر #معارف
از جمادی مردم و نامی شدم
وز نما مردم به حیوان برزدم
مردم از حیوانی و آدم شدم
پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم
حملهٔ دیگر بمیرم از بشر
تا بر آرم از ملایک پر و سر
وز ملک هم بایدم جستن ز جو
کل شیء هالک الا وجهه
بار دیگر از ملک قربان شوم
آنچ اندر وهم ناید آن شوم
#جسمانیه_الحدوث #روحانیه_البقا #مولوی
@almorsalaat
المرسلات
#شعر #معارف از جمادی مردم و نامی شدم وز نما مردم به حیوان برزدم مردم از حیوانی و آدم شدم پس چه تر
♨️#فلسفه| نکاتی در جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن انسان
♦️نفس، از همين طبيعت و وليده همين عناصر طبيعت است. چنانكه كلام حضرت حق به اين معنى اشاره، بلكه بر آن دلالت دارد، و چه بسا آيه شريفه «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً» و آيات ديگر به اين مضمون، مرادشان اين نيست كه مضغه جاى ديگر بود و آورديم روى علقه قرار داديم، بلكه همين علقه، تتحرّك بحركة فى جوهرها و صارت مضغه، و هكذا المضغة تتحرّك و صارت لحماً، و به همين نحو تا آنجا كه جنين مىشود
♦️و اين جنين همان است كه در سابق بوده و حركت كرده تا مغز كه معتدلترين جسم از اجسام است در جنين ايجاد مىشود و چنان در حد اعتدال و لطافت است كه عرشِ اجسام طبيعت و آخرين جسمِ معتدل طبيعت است و همين آخرين مرتبه جسم است كه در جوهر خود حركت كرده و به اول درجه احساس كه لمس باشد متبدل مىگردد. و براى همين است اول حسى كه در جنين موجود مىشود همان حس لمسى ضعيف است. و همين قوه لمس، حركت كرده و قوّت پيدا مىكند تا به تدريج احساسهاى ديگر مانند قوه باصره و سامعه پيدا مىشود و به تدريج سير را ادامه داده تا به قوه خياليه ضعيفى مىرسد.
♦️لذا طفل در اول، قوه خياليه ندارد، بعد كه قوه خيال توليد مىشود به يك درجه ضعفى است كه مىبينى در خواب، خيال ديگرى كه غير پستان باشد ندارد. لذا بعد از چند روزى كه مىگذرد مىبينى مثل اينكه در خواب پستان مىمكد، دهنش را حركت مىدهد.
♦️... و الحاصل: وقتى معتدلترين اجسام، يعنى مغز در جنين پيدا مىشود اين، آخرين درجه جسم و عرشِ جسم است و وقتى مغز حركت مىكند، اول مرتبه احساس توليد مىشود. چون جسم بجوهره به واسطه حركت به حس لمس منقلب مىشود و چون اين حس به جسم نزديك است و آخرين مرتبه جسم، اولين مرتبه حس است لذا حالّ در جسم است و به تدريج حركت كرده و مشاعر و احساسات ديگر پيدا مىشود و قوه خياليه به وجود مىآيد.
♦️بعد كه اين حس رو به ترقى گذاشت به آخرين مرتبه عالم طبيعت مىرسد كه اول مرتبه تجرد است. و به تدريج اين قوا كه تكميل مىشوند و رو به عالم غيب مىگذارند وحدتى به دنبال اينها حاصل مىآيد كه نفس است.
📚تقریرات فلسفه ج3 ص74
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
✴️#عدالت|عدل و عدالت از منظر قرآن کریم
🔸از نظر ما ريشه اصلى و ريشه ريشههاى طرحهاى علمى و عملى مسأله عدل را در جامعه اسلامى، در درجه اول، در خود قرآن كريم بايد جستجو كرد.
🔸قرآن است كه بذر انديشه عدل را در دلها كاشت و آبيارى كرد و دغدغه آن را چه از نظر فكرى و فلسفى و چه از نظر علمى و اجتماعى در روحها ايجاد كرد. اين قرآن است كه مسأله عدل و ظلم را در چهرههاى گوناگونش: عدل تكوينى، عدل تشريعى، عدل اخلاقى، عدل اجتماعى طرح كرد.
🔸قرآن تصريح مىكند كه نظام هستى و آفرينش، بر عدل و توازن و بر اساس استحقاقها و قابليّتها است. گذشته از آيات زيادى كه صريحا ظلم را از ساحت كبريائى بشدت نفى مىكند، و گذشته از آياتى كه ابلاغ و بيان و اتمام حجت را از آنجهت از شئون پروردگار مى شمارد كه بود اينها نوعى عدل، و هلاك بشر با نبود آنها نوعى ظلم و ستم است، و گذشته از آياتى كه اساس خلقت را بر حق- كه ملازم با عدل است- معرفى مىنمايد؛ گذشته از همه اينها در برخى از آيات، از مقام فاعليّت و تدبير الهى بعنوان مقام قيام به عدل ياد مىكند: شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ. و يا عدل را ترازوى خدا در امر آفرينش مىداند: وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ. در ذيل همين آيه است كه رسول خدا فرمود: بالعدل قامت السّماوات و الارض.
🔸عدل تشريعى- يعنى اينكه در نظام جعل و وضع و تشريع قوانين، همواره اصل عدل، رعايت شده و مىشود- نيز صريحا مورد توجه قرآن قرار گرفته است. در قرآن كريم تصريح شده كه حكمت بعثت و ارسال رسل اين است كه عدل و قسط بر نظام زندگانى بشر حاكم باشد: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ .
🔸بديهى است كه برقرارى اصل عدل در نظامات اجتماعى، موقوف به اين است كه اولا نظام تشريعى و قانونى، نظامى عادلانه باشد، و ثانيا عملا به مرحله اجرا درآيد.
🔸علاوه بر اين اصل كلى كه قرآن در مورد همه پيامبران بيان كرده است، در مورد نظام تشريعى اسلامى مىگويد: قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ. يا در مورد برخى دستورها مىگويد: ذلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ.
🔸قرآن كريم، امامت و رهبرى را «پيمان الهى» و مقامى «ضدّ ظلم» و «توأم با عدل» مىداند. قرآن آنجا كه درباره شايستگى ابراهيم براى امامت و رهبرى سخن مىگويد، برداشتش چنين است: «آنگاه كه ابراهيم از همه كورهها خالص درآمد به او ابلاغ شد كه تو را به امامت و رهبرى برگزيديم. ابراهيم در خواست كرد- و يا استفهام نمود- كه اين موهبت الهى در نسل او ادامه يابد. به او پاسخ داده شد كه: امامت و رهبرى، پيمانى است الهى و ستمكاران را در آن نصيبى نيست: لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ».
🔸قرآن، انسان اخلاقى را به عنوان «صاحب عدل» نام مىبرد. در چند جاى قرآن كه سخن از داورى و يا گواهى انسانهايى است كه از نظر تربيتى و اخلاقى و روحى قابل اعتماد باشند، آنها را به همين عنوان كه گفتيم نام مىبرد؛ مثل اينكه مىفرمايد: يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ؛ يا مىفرمايد: وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ.
🔸پس از ترجمه آثار يونانى در جهان اسلام، اين جمله افلاطون معروف شد كه «عدالت، مادر همه فضائل اخلاقى است» ولى در حدود دو قرن پيش از آنكه سخن افلاطون در ميان مسلمين شناخته بشود، مسلمين از زبان قرآن اين سخن را شنيده بودند.
🔸بيشترين آيات مربوط به عدل، درباره عدل جمعى و گروهى است اعمّ از خانوادگى، سياسى، قضائى، اجتماعى. تا آنجا كه اين بنده به تقريب بدست آورد در حدود 16 آيه در اين زمينه است.
🔸در قرآن، از توحيد گرفته تا معاد، و از نبوّت گرفته تا امامت و زعامت، و از آرمانهاى فردى گرفته تا هدفهاى اجتماعى، همه بر محور عدل استوار شده است. عدل قرآن، همدوش توحيد، ركن معاد، هدف تشريع نبوّت، فلسفه زعامت و امامت، معيار كمال فرد، و مقياس سلامت اجتماع است.
🔸عدل قرآن، آنجا كه به توحيد يا معاد مربوط مىشود، به نگرش انسان به هستى و آفرينش، شكل خاص مىدهد، و به عبارت ديگر، نوعى «جهانبينى» است؛ آنجا كه به نبوّت و تشريع و قانون مربوط مىشود، يك «مقياس» و «معيار» قانونشناسى است، و به عبارت ديگر جاى پايى است براى عقل كه در رديف كتاب و سنّت قرار گيرد و جزء منابع فقه و استنباط بشمار آيد؛ آنجا كه به امامت و رهبرى مربوط مىشود يك «شايستگى» است؛ آنجا كه پاى اخلاق به ميان مىآيد، آرمانى انسانى است؛ و آنجا كه به اجتماع كشيده مىشود يك «مسئوليّت» است.
🔸چگونه ممكن بود مسألهاى كه در قرآن تا اين پايه بدان اهميت داده شده كه هم جهانبينى است، و هم معيار شناخت قانون، و هم ملاك شايستگى زعامت و رهبرى، و هم آرمانى انسانى، و هم مسئوليتى اجتماعى، مسلمين با آن عنايت شديد و حساسيت فراوانى كه در مورد قرآن داشتند نسبت به آن بىتفاوت بمانند.
🔸اين است كه ما معتقديم دليلى ندارد كه در پى علتى ديگر برويم و فكر خود را خسته نماييم كه چرا از آغاز نهضتهاى فكرى و عملى مسلمين، همه جا كلمه «عدل» به چشم مىخورد؟ علت اصلى حساسيت مسلمين نسبت به اين مسأله، و علت راه يافتن اين اصل در كلام و در فقه و در حوزههاى اجتماعى اسلامى، بلا شك قرآن بود.
🔸اما علت جبههگيريهاى مختلف در اين مسأله كه برخى آن را عريان و بدون لفّافه پذيرفتند و برخى با يك سلسله توجيهات و تأويلات آن را از اثر انداختند و چيزهاى ديگر است كه برخى روانى است، و برخى اجتماعى و برخى سياسى.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 62
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
المرسلات
✴️#عدالت|عدل و عدالت از منظر قرآن کریم 🔸از نظر ما ريشه اصلى و ريشه ريشههاى طرحهاى علمى و عملى مسأ
عبارت فوق از شهید گرانقدر حاوی نکات مهمی درباره عدالت است. در این عبارت، تقریبا انواع مختلف مباحث پیرامون عدالت بیان شده.
عبارتی که به نظر بنده خیلی قابل توجه است، آن است که می فرمایند: آنجا كه به نبوّت و تشريع و قانون مربوط مىشود، يك «مقياس» و «معيار» قانونشناسى است، و به عبارت ديگر جاى پايى است براى عقل كه در رديف كتاب و سنّت قرار گيرد و جزء منابع فقه و استنباط بشمار آيد؛
مقصود ایشان این است که اولا هر قانون اسلامی باید عادلانه باشد. ثانیا عقل توان تشخیص عادلانه بودن یا ظالمانه بودن آن را دارد.
البته باید دید که چه مقدار از فقها به این مطلب عمل میکنند و برای عقل چنین شانی را در عمل قائلند.
برخی از فقها در احکامی که به ظاهر به حکم عقل ظالمانه است، چنین میگویند که شاید این حکم مصلحتی دارد که عقل آن را درک نمیکند.
شهید مطهری خود به این مطلب عمل می کنند و در کتاب نظام حقوق زن در اسلام، برخی احکام را که به حکم عقل ظالمانه می دانند، غیراسلامی می دانند و آن حکم را نفی می کنند.
@almorsalaat
tarakome-zonooz-zane-shakhsi-ya-noei.mp3
4.39M
🔊#روش_شناسی_اجتهاد| روش تراکم ظنون بر مدار ظن شخصی است یا ظن نوعی؟
🌀استاد علی فرحانی
⭕️در این بیانات نکات مهمی پیرامون روش تراکم ظنون شیخ انصاری (ره) و همچنین تفاوت های آن با روش محقق خوئی بیان شد. همچنین بیان شد که بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) نباید در علوم انسانی جدید از روش اجتهاد جواهری فاصله بگیریم. آنچه که امروز تغییر کرده است، موضوع شناسی است اما دستگاه استنباطی باید همان فقه جواهری باشد.
📌گزیده ای از درس #لاضرر، 99/12/20
#پای_درس_استاد #فقه #در_مدرسه_امام_خمینی #اصول
@almorsalaat